Jatkuva ripuli

Tempe

Aiuttakaa!! Mitä voin tehdä, kun mulla on joka aamu jatkuva ripuli tai muuten maha tosi löysällä. En voi lähteä ulos ennen kun olen saanut mahani tyhjennettyä, vaikka maha on löysällä niin ei se aina helposti tyhjene. Jos olen kaupungilla, ruokakaupassa tai töissä tai missä vaan mulla menee yks kaks maha aivan sekasin ja mun on päästävä silloin heti vessaan. En siis pysty pidätteleen ja vahinkokin on käynyt jo kerran tänä kesänä eli paskansin housuuni. Toisekseen mulla ei kasvikset esim. sipuli,paprika, sienet, maissi sula ollenkaan vaan ne tulee kokonaisina ulos. Olen käynyt vatsalaukun ja peräsuolen tähystyksessä ja kaikki on normaalia. Samoin multa on otettu keliakia ja laktoosi-intoleranssi kokeet ja negatiiviset. TYää on tosi kamala vaiva, mitä voin tehdä?? Sit jos syön jotain esim. käyn kavereitten kans syömässä , niin mulla alkaa heti kiertää mahassa ja kohta tuleekin sit ripuli/maha löysällä. Mun sosiaalielämä kärsii tästä tosi pahasti.

99

52456

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hmm

      Ettei olisi ärtynyt paksusuoli, sekun reagoi stressiin hyvin herkästi. En osaa muuta sanoa. Mulla on tämä vaiva ja joinakin päivinä saa hypätä viisikin kertaa vessassa.

      • paska homma

        Minäkin olen tänä aamuna käynyt jo 4 kertaa, tällaista on ollut jo vuosia, lääkärit sanoo että on syötävä kuituja, prkl... on tämä elämä ihanaa.


      • JUZA1955
        paska homma kirjoitti:

        Minäkin olen tänä aamuna käynyt jo 4 kertaa, tällaista on ollut jo vuosia, lääkärit sanoo että on syötävä kuituja, prkl... on tämä elämä ihanaa.

        Mulla on sama vaiva!! Tähystyksissä ei ole löytynyt mitään!! Ensin voi olla OK! Sitten ihan velliä!! pelottaa mennä ulos jos ei pääse heti vessaan!!


      • kokeile.vaan
        JUZA1955 kirjoitti:

        Mulla on sama vaiva!! Tähystyksissä ei ole löytynyt mitään!! Ensin voi olla OK! Sitten ihan velliä!! pelottaa mennä ulos jos ei pääse heti vessaan!!

        Kokeilkaa gluteenitonta ja maidotonta ruokavaliota. Kokeilemalla se syy löytyy.

        Minulta otettiin mahalaukusta koepala, jonka perusteella minulla ei ole keliakiaa. Silti gluteeniton ruokavalio helpotti oireitani (oireet ennen gluteenitonta ruokavaliota: löysä vatsa, ripuli, suolessa ilmaa).


      • Anonyymi
        paska homma kirjoitti:

        Minäkin olen tänä aamuna käynyt jo 4 kertaa, tällaista on ollut jo vuosia, lääkärit sanoo että on syötävä kuituja, prkl... on tämä elämä ihanaa.

        Kuidut ne vetelöittääkin suolistoa vaikka myös niitä tarvitaan. Kokeile hiilihydraatteja mutta syö silti kuituakin.
        Syö pastaa, pullaa ym. vehnätuotteita kokeilun vuoksi niin näet onko niistä apua. Ei pelkkä kuitu ole hyväksi vaan täytyy syödä myös hiilihydraatteja.


    • ruikuli

      se voi johtua kahdesta asiasta :

      "jänskätys-paska" maha menee löysälle jos ottaa stressiä jostakin tai jännittää jotain tilannetta vähän mutta koko ajan mielessään. (emännällä on tämä probleema)

      "liian kiree vyö-paska" tämä iskee äkkiä jos suolisto jotenkin on ahtaalla .se menee ohi jos salaa löysyttää vyötä ja tiputtaa pöksyjä alemmas .voi johtua jopa verkkareitten kireestä kuminauhasta (mulla on tämä vaiva henk. koht.)

      joo ja tällä palstalla kun saa pierusta puhua niin kerron vielä että piereminen on kiva harrastus ja minulle kovin rakas .osaan pierrä sävelillä paremmin kuin jotkut tumpelot soittaa nokkahuilua .kaikki on kiinni sulkijalihaksen moitteettomasta toiminnasta .25 vuoden kokemus ! heh !

      • sama täällä

        moi
        joo mulla on ihan sama ongelma. siksi en ikinä syö ulkona tai kylässä mitään. mulla on hieman auttanut Gefilus tuotteet....maito,jugurtti,piimä... niissä on niitä maitohappobakteereita. se edes vähän tasoittaa mahantoimintaa. niitä myydään myös apteekissa tapletteina siis maitohappobakteeri kapseleita. kannattaa kokeilla. No hyviä jatkoja


      • Anonyymi

        Itse olen asunut Ruotsissa 25v.Sulkija lihas löyhtynyt,tiedätte sen maan kulttuurin,monesti ryypännyt paikallisten poikien seurassa,ja sammunut tietenkin,aamulla peräpää aivan hellä.


    • Jolanda

      Oletko mies vai nainen? Ikä? Mulla on kaveri jolla on täysin sama kiusallinen vaiva, ja hän ehdottomasti haluaisi tutustua sinuun. Hänestä tuntuu ettei kukaan tajua tilannetta, edes lääkärit! Vastaa ihmeessä!

      Hän parikymppinen nainen, helsingistä.

    • Onerva

      Mä kärsin samasta vaivasta puolitoista vuotta. Ravasin yksityiset ja julkiset lääkärit läpi, kaikki suolet tutkittiin ja rassattiin, kaikki maholliset testit tehtiin ja mitään ei löytyny. Lopulta olin 14 kiloo laihempi ja Paskasin verta. Sukulaiset etti mulle pätevän lääkärin ja varas ajan. Menin sisään, kättelin, ja lääkäri totesi heti: Paniikkihäiriö. Se näki sen mun silmistä: Pupillit oli suuret ku narkkarilla, ei siihen muuta tarvittu. Oon nyt vuoden ajan syöny lääkkeitä ja olo alkaa vihdoinkin parantua. Paino kyllä on vielä tosi alhanen ja kahet lääkkeet kokeiltiin ennen kun lopulta alko tuloksia näkyä, mutta nyt ollaan todella menossa parempaan. Kävele Lääkäriin ja ota asia esille nyt HETI, ennen kuin et uskalla lähtee himasta ulos, tai paskaat keskellä yötä sänkyyn. Molemmat kävi mulle. Rauhoitu ihan ensimmäiseksi. Sulla ei todellakaan ole mitään syöpää, eikä paniikkihäiriö ole koko elämää kestävä mielisairaus, vaan aivojen toiminnallinen häiriö, joka on pikaisestikin hoidettavissa, kunhan vain osaa hakea apua. Kirjoita mulle. Osaan auttaa sua.

      • juippi

        kuules nyt onerva.ei todellakaan kaikilla ole mikään paniikkihäiriö kun maha on sekaisin!mä olen jo yli 10vuotta kärsinyt samasta viasta kun ensimmäinenkin kysyjä ja vikaa ei vaan löydy?kaiken maailman terapiois olen käynyt ja kallonkutistajilla.lopuks mun pää on todettu terveeks ja vika on jossain muualla eikä varmasti ole paniikkihäiriötä.se mikä on sulla tai parantaa sut ei automaattisesti ole muilla.hyvä tietenkin jos olet terve.


      • Onerva
        juippi kirjoitti:

        kuules nyt onerva.ei todellakaan kaikilla ole mikään paniikkihäiriö kun maha on sekaisin!mä olen jo yli 10vuotta kärsinyt samasta viasta kun ensimmäinenkin kysyjä ja vikaa ei vaan löydy?kaiken maailman terapiois olen käynyt ja kallonkutistajilla.lopuks mun pää on todettu terveeks ja vika on jossain muualla eikä varmasti ole paniikkihäiriötä.se mikä on sulla tai parantaa sut ei automaattisesti ole muilla.hyvä tietenkin jos olet terve.

        Ihan samaa mieltä. Muistutan vaan että kysyjältä asiaa ei ole tutkittu. Miten ite pärjäät vaivasi kanssa? Oli syy mikä tahansa, neuvot auttaa varmasti myös mua!!


    • Minttu

      Pelkäätkö jotain, esim. sosiaalisia tilanteita tai jotain muuta, mitä päivän aikana joudut kohtaamaan?

      Itselläni on vaikea sosiaalisten tilanteiden fobia, ja joka arkiaamu maha on aivan löysällä sen takia.

      Muutenkin mahani reagoi vähän kaikkeen: jos saan kuulla jotain kamalaa --> maha aivan ruikulilla ja julkisilla paikoilla syöminen on melkein mahdotonta, koska meinaan oksentaa jne.

    • Hilma

      Kuulostaa aivan liian tutulta. Minulla vaiva on todella paha. Melkein jokaisen syönnin jälkeen maha menee poikkeuksetta sekaisin. Kotona ei välttämättä aina, mutta auta armias jos olen ravintolassa tai kylässä. Ja on muuten sitten todella kiusallista mennä vessaan, jossa sitten kanssa kestää.

      Sain kuitenkin vähän aikaa sitten lääkäriltä Librax-nimisiä lääkkeitä kyseiseen ongelmaan. Ne vaikuttavat keskushermostoon jolloin paksusuoli ei kramppaa, jolloin myös mahan pitäisi pysyä kunnossa. Vielä en kyllä oikein osaa sanoa, toimivatko nuo. Muutaman kerran ei ole auttanut, muutaman kerran on. Saa nyt sitten nähdä. Olisi kiva joskus taas voida syödä normaalisti ravintolassa :)

    • Paula

      ...oletkohan herkistynyt samoille aineille sapuskoissa, kuin moni muukin. Helppo kotikonsti, edellyttää tuoteselosteiden lukemista, sillä kartettavat aineet täytyy merkitä niihin.

      http://koti.utanet.fi/~paula/kotikokkeli/framet.htm

      Sivun alaosassa muiden kokemuksia.

      Kerro sitten, auttoiko yhtään :-)

    • Shit

      Mulla on ollut samanlaisia vaivoja, ja ne on alkaneet kovan stressin myötä. Ihan totta on sekin kuten joku sulle vastanneista sanoikin, että kun koko ajan tai pitkän ajan joutuu jotain huolia miettiin niin alkaa vatsakin pettää. Talvellakin mulla oli 1,5 kuukautta kestänyt päivittäinen ripulonti, ja yritin hoitaa sitä mm. syömällä kaurapuuroa ja porkkanaraastetta aamuin ja päivälläkin. Kaurapuurosta tai raasteesta ei ainakaan minulla ollut apua kuin vähän. Mutta sitten rupesin syömään aamulla riisipuuroa, riisihän imee kosteutta suolistosta ja kuivattaa. Eli Nallen 3 min. pikariisihiutaleita, nopeaa, eli kerkeää aamulla enne duunia tekeen. Se on jopa kovettanut vatsan ajoittain liiankin kovaksi, eli syö muutama viikko vaikka aluksi joka aamu, ja myöhemmin sitten vaikka joka toinen. Muutenkin sitä voi syödä vaikka iltaisin, kun kaipaa mahaan lämmintä täytettä, mutta ei kaloreita. No kyllä se vähän sokeria kaipaa päälleen.

      • Maitotautinen

        Kannattaa käydä nettisivulla www.susiraja.net/maitotauti
        Monet vatsan ja suoliston ongelmat johtuvat liikaa käsitellystä maidostamme. Suoli voi olla huonossa kunnossa, minkä seurauksena allergisia reaktioita monelle ruoka-aineelle. Kannattaa kokeilla.


      • maitotautinen myös
        Maitotautinen kirjoitti:

        Kannattaa käydä nettisivulla www.susiraja.net/maitotauti
        Monet vatsan ja suoliston ongelmat johtuvat liikaa käsitellystä maidostamme. Suoli voi olla huonossa kunnossa, minkä seurauksena allergisia reaktioita monelle ruoka-aineelle. Kannattaa kokeilla.

        mulla tuo dieetti auttoi myös. mulla oli kans masu tosi huonossa kunnossa pitkään. kantsii käydä kattoon.


    • satuli

      älähän huoli!samanlaisia pulmia itsellänikin.tutkittu on eikä mitään erityistä löytynyt. ärtyvä suoli ainoa selitys.lääkäri antoi ohjeet syödä ripuliin tarkoitettuja lääkkeitä, suolentoimintaa hidastavaa sellaista.apteekissa kyllä tietävät, jos ei tässä saa nimeä mainita.syön niitä päivittäin, jolloin ripuli pysyy kohtuullisesti aisoissa.
      jos tahdot lisätietoja, saat niitä osoitteesta
      [email protected]

    • Sari

      Siis mulla ei ole mitään lisättävää sun tekstiin, oli aivan kuin itseni kirjoittamaa! Kymmenen vuotta oon kärsinyt ja nyt pari viimistä vuotta aivan järkyttävää!

    • pajuntu

      Kuullostaa liiankin tutulta. Minä kärsin vatsavaivoista 40 vuotta. Nyt vasta alkaa helpottaa.

      Tiedän, että kiukutteleva vatsa voi olla tosi ärsyttävä, joten melkein kaikkea kannattaa kokeilla. Minua auttoi....kysele lisää...

      [email protected]

    • arska

      Muutamia yleisiä ripulin aiheuttajia: - laktoosi-intoleranssi (ilmavaivoja siinä ohella, muttei muita ongelmia kuten laihtumista, veriripulia ym) - keliakia, joka on kohtuullisen yleinen, johtuu suoliston osittaisesta tai totaalisesta kyvyttömyydestä pilkkoa ruis-, ohra- ja vehnätuotteiden sisältämää gluteenia. aiheuttaa (rasva)ripulia, laihtumista, kaikenlaisia puutosanemioita jne. keliakia voidaan testata vasta-aineilla labrakokeissa. - paniikkihäiriö on mahdollinen aiheuttaja, samoin käytännössä mikä tahansa autonomista hermostoa koetteleva tilanne. joskin on perusteltua ensin yrittää ehkä löytää potentiaalinen fyysinen ongelma suolessa tai aineenvaihdunnassa (ne on aina pitkällä tähtäimellä haitallisempia), siksi ei heti aina lähdetä mielenterveyttä analysoimaan ensikättelyssä. - IBS eli ärtyneen suolen syndrooma. Melko hyvänlaatuinen ongelma jolle ei tiedetä syytä. se voi esiintyä ripulipainotteisena, ummetuspainotteisena ja jopa vatsakipupainotteisena. Ongelmat tulee jaksottaisina, niin että oireilua on vuodessa yhteensä vähintään 12 vkoa. Välillä esiintyy suhteellisen oireettomia kausia. - suolistoinfektioissa ei yleensä pitäisi olla yli viikkokausia kestäviä oireita.. tosin jos on kaukomaanmatka takana, niin tuokaan ei ole poissuljettua (esim itänaapuristamme löytyvä giardiaasi). -suoliston tulehdukselliset sairaudet, mm. Crohnin tauti ja ulseroiva (haavainen) koliitti. varsinkin jälkimmäiseen voi liittyä veriulostetta. Pitkittyneen ripulin takia kannattaa hakeutua lääkäriin. joskus syyn löytyminen saattaa pitkittyä samansuuntaisesti kuten oireetkin, sillä yleisimmät syyt ei aina tarjoa vastausta ongelmalle. joten ei ihme että joutuu joskus ravaamaan eestaas liäkäriltä toiselle, kaikenlaista letkua voi joutua nielemään kahdesta eri suunnasta.. yksi asia mikä saattaa antaa suuntaa diagnoosille on ottaa selvää löytyykö lähisuvusta samaa ongelmaa ja ehkä sitä kautta vastausta. joitain tautitiloja pidetään perinnöllisinä (mm. keliakia), vaikkakin pidetään myös todennäköisenä että jokin tuntematon tulehdus lopulta nuokin oireet laukaisee, ennemmin tai myöhemmin.

      • löysää on helppo tunkea

        jotka eivät vatsoille sovi. Muutamia mainitakseni esim. natriumglutamaatti, kahvi, juustot ja hapokkaat tuotteet.


    • who knows

      Olen kuullut että samoja oireita tulee palleatyrästä..

    • Kaneliiiiiiiiiii

      http://keskustelu.suomi24.fi/node/8467601

      Uskoisin, että tästä apua.

      Ite saan laitosruuaasta tuollaisia oireita.

      Eli illalla kanelia ruokalusikallinen mukilliseen vettä ja aamulla sama...pitäis olla ohitten seuraavana päivänä.
      Sit kun alkaa taas tuleen takas, niin uusiksi.
      Uskon, että väärät mädättäjäbakteerit välillä on pääsemässä enemmistöön mahassa.

      • heinäkesä

        ...ratkaisu ravintoloissa on tilata salaattia, koska lämmin ruoka laittaa suolen kramppaamaan ihan totaalisesti. Salaattia syödään hitaasti narkuttaen, joten se pysyy sisällä. Muuta neuvoa en pysty antamaan koska kärsin itse kaikenlaisista mahakrampeista.


      • Kaneli

        Älä käytä afrikan kanelia siinä on maksalle vaarallista myrkkyä kumariinia, käytä ceylonin kanelia


    • Kärsijä...

      Paniikkihäiriö se on silloin jos öisin heräät ahdistus kohtaukseen missä vaikea saada henkeä, sydän tykyttää ja pulssi korkea, paniikkihäiriö on erittäin salakavala tauti, minulla se panee mahan aina sekaisin, oksettaa ja vatsa turpoaa... pelkään syömistä, oksentamista (emetophobia) säikähtäminen ja mahanpohjasta kouraseminen saattaa tapahtua ilman syytä, jopa nukkuessa.. itse en sanoisi että paniikkihäiriö jos ainoastaan vatsavaivoja.

    • JK

      VAI NIN

    • Paula....

      Koeta syödä paljon kuituja, ne auttaa ripuliin. Kerrotko sitten kuinka selvisit vaivasta.

      • buhjnkml

        joo hyvä että vastaat... kun eihän tää ookaan kun 8 vuotta vanha teksti...


      • Erkki Nimim Erkki
        buhjnkml kirjoitti:

        joo hyvä että vastaat... kun eihän tää ookaan kun 8 vuotta vanha teksti...

        Joku voi saada avun jopa näin vanhasta keskusteluketjusta, ketjun noustua "pintaan"...


      • maitohappopilleri
        Erkki Nimim Erkki kirjoitti:

        Joku voi saada avun jopa näin vanhasta keskusteluketjusta, ketjun noustua "pintaan"...

        samat oireet: mulle diagnisoitiin kollageenikoliikki. Hoitona resepti Immodium pillereitä vaikka koko loppueläksi vaikka 5 päivässä.

        NYT olin ulkomailla ja söin poikkeuksellisesti maitohappobakteeripillereitä ennen reissua... auttoi... kahden viikon reissu ohi ja jatkan samalla "lääkityksellä": maitohappopilleri aamulla. Ei mitään vaivoja enää ! (kohta kuukausi mennyt)

        Herää epäilys onkohan mulle annettu ihan väärä diagnoosi ja lääkitys ?


      • maitohappopilleri
        maitohappopilleri kirjoitti:

        samat oireet: mulle diagnisoitiin kollageenikoliikki. Hoitona resepti Immodium pillereitä vaikka koko loppueläksi vaikka 5 päivässä.

        NYT olin ulkomailla ja söin poikkeuksellisesti maitohappobakteeripillereitä ennen reissua... auttoi... kahden viikon reissu ohi ja jatkan samalla "lääkityksellä": maitohappopilleri aamulla. Ei mitään vaivoja enää ! (kohta kuukausi mennyt)

        Herää epäilys onkohan mulle annettu ihan väärä diagnoosi ja lääkitys ?

        olen syönyt noita immodium pillereitä tätä ennen n. 4 vuotta, jatkuvasti !


    • so what....

      Minulla on ripuli alkanut vuonna 2002 , mutta näillä mennään, pysytellään kotosalla, säästyy rahatkin, siis yhteiskunnalle...perillisiä kun ei ole.

    • tuttujuttu1

      Minulla oli sama vaiva 3 vuotta. Kaikki testit negatiivisia ja mikään ei auttanut.
      Lääkäri ehdotti terapeuttista hoitoa. Selvisi että kärsin vakavasta masennuksesta. En ollut huomannut mitään koska olin aina ollut samanlainen. Nyt käyn terapiassa ja syön lääkkeitä ja maha toimii loistavasti!

    • löysämaha

      Maitohappokapseleita parempi vaihtoehto on hapankaali, siinä on lisäksi
      c-vitamitamiiniakin. Itse tehtynä h.kaalista tulee raikkaampaa kuin
      kaupan purkeissa myytävistä.
      Olen huomannut, että rasvainen ruoka ja isot annokset pistävät
      takuulla mahani sekaisin. Joten ravintolassa pärjään alkuruoalla ihan hyvin,
      eikä maha mene sekaisin.
      Huoltsikalla syödessä saa jo miettiä missä on seuraava - että pääsen vessaan!
      T. löysämaha

    • Väsynyt kakkaamaan

      Itselläni ihan sama mitä syön alkaa kova kipu ja tuska, tunnen kun suolistoni kouristelee sen jälkeen tulee ripuli.
      En ole minkään huomannut sitä pahentavan.
      Töissä on pakko olla koko ajan syömättä ettei ala ripulikohtaus, olen kokeillut myös säännöllistä ruokarytmiä. Ei apua siitäkään.
      Nyt alkanut kuvotus, oksentelu ja piereskely. Aina ole paljon röyhtäillyt ainakin sen jälkeen kun sappirakkoni on poistettu kahdeksan vuotta sitten.
      Ruoka tulee ihan sellaisenaan välillä...

    • Perse75

      Sama vaiva itellä, alkoi aasian matkan jälkeen ja kestänyt jo yli 5 vuotta. Ripulia päivittäin, kuvottaa, oksettaa, turvottaa, ei opi koskaan mikä aiheuttaa kun välillä tietty ruoka tekee ja välillä ei, sitten taas välillä tekee vaikka jois vettä. Testeissä ei koskaan mitään. Taitaa olla h.pyrolis, tekee tuota just, ei löydy läheskää aina testeissä. Ensin tuntu että ruuan pilkkoja entsyymit tehos, mutta viikko meni ja jatkui taas, ihan kuin maha oppisi ne uudet yritykset mitä teen. Ihan perseestä elää niinku ois joka päivä joku norovirus päällä.

    • slkds<åkdwåepl

      helikobakteeri?

    • pöntön ystävä

      Itelä on ollu kans vattan kanssa ongelmia yli vuoden... Lääkärissä kehuvat, että laktoosi on kaiken takana, vaan ei ole auttanu laktoositon ruokavaliokaan. Vatta on koko ajan löysällä, kova tulee varmaan kerran kuussa. Enkä oikein tiedä mitä sitä uskaltaa syyä ko vattaa mennee sekasin mistä vain. Kuidut on myös kokeiltu, ei hyötyä, paitsi että sitten tuli ummetus. Kuulostaa vähän siltä, että joudun elämään tämän kanssa koko loppuelämän, kun syitä ei muiltakaan ole löytyny :D

    • bbb

      Sama täällä. Se on oikeastaan kaikkein inhottavinta läheisten kannalta, kun multa menee monta kertaa päivässä housuun, kiva haju... Toukokuulle mulle tuli tähystysaika sairaalaan, pelottaa se tähystys.

    • laksaalaksaa

      se löysäkin voi johtua nimen oman ummetuksesta. kun suoli menee vähän niinkuin tukkoon niin sen jälkeen kertyy löysää suoleen. monen"ripuli" oireetkin voi johtua siksi ihan päin vastaisesta ongelmasta eli ummetuksesta.

    • vissu

      oletko kokeillut visiblin kuitua jota saa apteekista? joillakin auttaa ripuliin todella hyvin. mummoni pääsi sen avulla jatkuvasta ripulista eroon.

    • kummalliset vaivat

      Mikähän mulla mahtaa olla? Paino ei nouse vaikka mitä syön. Oon kuiteski 178 cm pitkä ja painan vaan 52 kiloa. Oon koko elämäni ollut alipainoinen. Ikää siis 19 vuotta. Polvissani on pieniä punaisia rakkuloita sekä käsissä. Pupillit ovat suurentuneet, naama turvoksissa,varsinkin leuanalunen.Oon käyny jo verikokeissa mutta silti huolettaa jos mitään ei löydy. Niin ja lisäksi ruisleipä aiheuttaa närästystä ja maha murisee aina syönnin jälkeen ja naamassa hirveä akne.

    • outoa1

      AIVAN MAHTAVA lukea ja todeta ettei ole tän kiusallisen vaivan kanssa yksin. Monet jutut olivat kuin suoraan omasta kynästä.

    • ibsibs

      Viittaa ihan ärtyneen suolen oireryhmään ripulipainotteisena. Kannattaa tutustua netissä FODMAP-ruokavalioon. On auttanut monia näiden oireiden kanssa. Rajoittamalla tiettyjä ruoka-aineita saadaan mahan mölinät kuriin. Oheen kannattaa ottaa käyttöön maitohappobakteerit ja kannattaa suosia oikeasti tehokkaita tuotteita, eikä mitään perus lactoseveniä tai gefilusta. Näitä kannattaa kysellä luontaistuotekaupoista.

      Itse kärsin myös ärtyneestä suolesta, mutta en ripulipainotteisesti. Itsellä esiintyy enemmänkin mahakipuja, ilmavaivoja ja joskus mahan liikatoimintaa. Mitään ei ole löydetty tutkimuksista. Ruokavalio on auttanut hirveästi. Voin paljon paremmin kuin muutama vuosi sitten kun aloitin ruokavaliohoidon. Toki tuo ruokavalion noudattaminen vaatii todellista itsekuria ja halua parantua. Mättäämällä pullakahvia ja eineksiä olo ei tule koskaan paranemaan, usko pois! Mitään ihmepilleriä tai hoitoa tähän ei tosiaan ole, mutta ruokavalio ja rentoutuminen on auttanut minulla ja monella muulla.

    • Mooof

      KELIAKIA!

    • sfddsf

      Habban syndrooma

    • Kramppimasu

      Tutulta kuulostaa..
      Mulla otettu kilpirauhas laktoosi keliakia-testit paksunsuolen tähystys. Ei ole mitään löytynyt. Imodiumia olen syönyt 4 vuotta. Paniikkihäiriötä olen sairastanut nuorempana ja viimeisestä paniikkikohtauksesta on nyt jo n. 10 vuotta. Paniikkiripuli on ihan erilaista, kun tämä aamuripuli.
      Ja tosiaan, ihan turha on haaveilla ravintolassa salaattia kummemmasta menusta..Kaikista pahin olo tulee jo samana iltana, jos syö esim. rasvaa ja sokeria normaalia enemmän. Joku viini juustolautanen suklaa on kammottavin yhdistelmä, millä saa ainakin 4 päivään vatsakivut. Ja ei johdu stressistä. Ennen olin leppoisassa osa-aikatyössä ja nykyään hoidan kahta pienokaista kotona. Silti ripuli on pysynyt samana.

      Mä olen niin paljon tavannut kohtalontovereita ja kaikki ovat eri ikäisiä, erilaisia luonteeltaan jne. Osa painaa uraputkessa ja osa on kotiäitinä. Osa urheilee ja osa on sohvaperunoita. Eli periaatteessa mikään ei tuntemiani ihmisiä yhdistä...

      Eniten hyötyä itselleni ja monelle tutuille on ollut keliakiaruokavaliosta, visiblinistä ja vähähiilihydraattisesta ruokavaliosta.Nyt taitaa olla kolmas gluteeniton vuosi itselläni menossa. No juurikin näitä oloa helpottavia ruokavalioita pohtimalla olen päätynyt uusimpaan veikkausdiagnoosiin;
      parasiitit ja hiiva.

      Parasiiteista löytyy muuten googlettamalla mielenkiintoisia viestiketjuja! Mulla pääsi itku niitä lukiessa, jotenkin niin läheltä ne liippaa omaa elämää.
      Eli nyt mulla on eka viikko kokeilussa umeboshi-luumut. KAMALIA, mutta kyllä niitä syö, kun en enää muutakaan keinoa keksi olotilan parantamiseen. Voin palata myöhemmin kertomaan, vaikuttiko ne olotilaani millään lailla.

      Mielestäni lääkäreillä on melko hakusessa tää suolistopuoli. En enää jaksa mennä jauhamaan samaa asiaa ties monennelleko lääkärille. Olenkin lähtenyt hakemaan tietoa maista, jossa ihmisen ruoansulatuselimistöä arvostetaan ihan eri lailla. Onko surkea teollinen ruoka ja myrkytetyt pellot suurin syy suomalaisten ihmisten joukkopahoinvointiin? Vai onko ruoka liian suojakaasutettua ja hygienistä; eikö elimistö siksi enää kestä satunnaisia vieraita mikrobeja? Monia tällaisia asioita on alkanut nousta mieleen.

      Luen mielelläni lisää muiden kommentteja aiheesta !

      • kramppimasu

        Uskomatonta, mutta totta. Matoja bongattu vessareissulla! Jatketaan siis luumulinjalla!


    • kokeilkaa2013

      Axiluria apteekista nassuun ja maksanpuhdistus sitruuna, oliviöljy, karvassuola ja johan läks parasiitit.

    • danielaaaaa

      mitä ruokavaliota olet kokeillut? moni ei siedä viljoja, maitotuotteita ja joitakin kasviksia.

      Oletko kokeillut FODMP ruokavaliota, joka on nimen omaan suunniteltu ärtyvän suolen oireisiin.

      • wiiwi64

        Hei,
        itse kärsin aikoinaan ärtyvästä paksusuolesta. En pystynyt lähtemään kävelylenkille, piti olla vessa matkan varrella. Monta kertaa kävin pusikossa. Minulle auttoi antibioottikuuri. Tosin aikoinaan sain sen ihan toisen vaivan hoitoa varten, mutta kuuri auttoi vatsavaivoihini. Tässä ote netistä:

        Rifaksimiinia on tutkittu ärtyvän suolen hoidossa aikaisemminkin, mutta huomattavasti pienemmillä potilasmäärillä. Myös nämä kokeet ovat osoittaneet rifaksimiinin hyödyn.

        Rifaksimiini on niin sanottu imeytymätön antibootti, eli sen vaikutus kohdistuu lähinnä suolen sisään.


      • muilukka
        wiiwi64 kirjoitti:

        Hei,
        itse kärsin aikoinaan ärtyvästä paksusuolesta. En pystynyt lähtemään kävelylenkille, piti olla vessa matkan varrella. Monta kertaa kävin pusikossa. Minulle auttoi antibioottikuuri. Tosin aikoinaan sain sen ihan toisen vaivan hoitoa varten, mutta kuuri auttoi vatsavaivoihini. Tässä ote netistä:

        Rifaksimiinia on tutkittu ärtyvän suolen hoidossa aikaisemminkin, mutta huomattavasti pienemmillä potilasmäärillä. Myös nämä kokeet ovat osoittaneet rifaksimiinin hyödyn.

        Rifaksimiini on niin sanottu imeytymätön antibootti, eli sen vaikutus kohdistuu lähinnä suolen sisään.

        Hei,voisiko sitä Rifaksimiinia saada jo Suomesta


      • wiiwi64 kirjoitti:

        Hei,
        itse kärsin aikoinaan ärtyvästä paksusuolesta. En pystynyt lähtemään kävelylenkille, piti olla vessa matkan varrella. Monta kertaa kävin pusikossa. Minulle auttoi antibioottikuuri. Tosin aikoinaan sain sen ihan toisen vaivan hoitoa varten, mutta kuuri auttoi vatsavaivoihini. Tässä ote netistä:

        Rifaksimiinia on tutkittu ärtyvän suolen hoidossa aikaisemminkin, mutta huomattavasti pienemmillä potilasmäärillä. Myös nämä kokeet ovat osoittaneet rifaksimiinin hyödyn.

        Rifaksimiini on niin sanottu imeytymätön antibootti, eli sen vaikutus kohdistuu lähinnä suolen sisään.

        Mulla kans vatta huonos kunnossa. Ehkä toi auttais


    • avokas1

      mites hei onko sulla testattu myös kilpirauhasarvot? liikatoiminta aiheuttaa ripulia.

    • Kokeilen mitä vain

      En siis ole yksin tän kans. Yli 2- vuotta tän kans ollu ja jotenkin tuntuu et huononpaan suuntaan menee (tai sit oon vaan vainoharhainen)

      Hyvinä aamuina vessassa tarttee käydä vain kaksi kertaa, huonoina 5 ja voitan ennemmin lotossa, kuin paska on kovaa.
      Syöminen on venäläistä rulettia, eilen vaivatta syöty ruoka aiheuttaa seuraavana päivänä hirveän ripulitulvan.
      Sen olen kyl huomannu et suklaa aiheuttaa pahimmat oireet ja sekös vituttaa.
      Ulos ei voi lähteä ees kaupassa käymään ennen kuin on käyny veskis ja kuunnellu et maha ei kurlaa siihen malliin et vessan tarttis olla lähettyvillä kaiken varalta.

      Kokeilen kaikkia yllä olleita ohjeita ja TOIVON et jokin niistä auttaisi, paikalliset lääkärit kun ovat lähinnä puoskareita ja tarjoavat buranaa jokaiseen vaivaan. Ulkotöihin pitää ensviikolla mennä ja paskahätä kesken töiden ei tunnu miellyttävältä ajatukselta, joten pitäkää sormet ristissä.

    • jenupanna

      Mulla on kanssa vähän samanlaisia ongelmia, mut mulla autto toi foreverin aloe vera juoma.. se maksaa 30e mut kestää sen kuukauden.. ja on muuten hiton hyvää, auttaa sisäisesti ja ulkosesti, autto mulla mahaan, akneen yms..
      Ottakaa yhteyttä jos kiinostaa nämä tuotteet =)
      [email protected]

    • epätoivoinen

      Olen raskaana ja kärsin samasta vaivasta. Olen huomannut että stressi ja jännitys laittaa mahan sekaisin samantien ja mihinkää ei pääse ennenku vessassa on ravannu ainakin sen 3 kertaa. Sosiaaliset tilanteet on tosi kiusallisia kun maha alkaa möyriä ja saa väkisin pidätellä. Olen myöskin huomannu että paniikkikohtaukset on tän vaivan aikana alkanu ja sekös laittaa mahan vieläkin enemmän sekaisin. Jouduin aina koulustaki pari vuotta sitten oleen pois kun ei pöntöltä päässy lähtemään. Kokeita otettiin ja kaikki oli puhtaana. En tiedä johtuuko tämä omasta päästä? Muut sanoo että mun pitäisi ottaa rennommin mutta eihän siinä rentona osaa olla ku vessaan saa koko ajan juosta ja viimenen käynti vessassa jo sattuukin kun väkisin tulee loput mitä elimistössä on. Laittaa vaan masentaa kun ei tämmösen vaivan takia enään osaa nauttia jokapäiväisestä elämästä.. :/ Haluaisin vinkkejä mitkä auttaisi jännitykseen ja stressiin jos sitten ne asiat auttaisivat ripuliin..

    • mitenolisi

      immuniteetti vika tekee jatkuvaa ripulia...

      • ou nou

        Nooh Se ei tapahdu mulla joka hetki yleensä aamusin Se oo kivaa olis kiva tietää mistä tää johtuu .


    • Tässäkö vaivojen syy

      Yksi syy, joka aiheuttaa ripulia, turvotusta, ilmavaivoja, vatsakipuja jne., on Suomessa yleensä jäänyt vailla huomiota. Siitä huolimatta, että se meilläkin on todennäköisesti yleinen kuten keski-Euroopassa. Nimittäin fruktoosi-intoleranssi. Kaikki te usein toistuvasta ripulista ja ärtyneestä paksusta suolesta kärsivät, onko teiltä tutkittu fruktoosi-intoleranssi?

      Lue ketju: http://keskustelu.suomi24.fi/node/8593755#comment-0 ja muut aiheeseen liittyvät ketjut, jotka löytyvät tämän Vatsa- ja ruoansulatus -osion hausta.

    • ihmeissään

      No olen itse ulostannut yli vuoden ripulia ja verta ja kun sain pojan kolmetoista vuotta sitten minulla todettiin sisäinen veren vuoto johon ei puututtu ja isot kivut selässä saattaisikovat nämä kaikki liittyä samaan asiaan ? onko kenelläkään tietoa

    • kelikeliakia???

      Minulla on ***** aika löysää ei mitään ripulia mutta löysempää mitä pitäis olla. Voiko olla keliakia.? mitään muita oireita ei ole. Kilpirauhasen vajaatoiminta on. Kerran päivässä käyn paskalla. Jos syön esim ruisleipää tai maitoa niin ei tule mitään oireita että pitäs juosta vessaan vaan kerran käyn aamulla syönnin jälkeen. Mistä tämä löysyys johtuu?

    • Kaiken_se_kestää

      Myös hiivasyndrooma aiheuttaa ripulia. Hiivalle nykyihminen altistuu kaikkialla.

      Itse luulin omien oireiden aiheuttajaksi maitoa, kun niiden poisjättäminen helpotti väsymystä ja nivelkipuja. Ripuliin se ei vaikuttanut.

      Todennäköisesti minulla on giardia tai muita parasiitteja (Blastochystis hominis). Söin giardiaan kerta-annoksena antibiootin, jonka jälkeen nivelkivut palasivat. Todennäköisesti hiiva innostui. Nyt kun olen hiivaa ruokkimattomalla dieetillä, nivelkivut katosivat. Antibiootti kyllä vaikutti ripuliulosteisiin heti.

    • RIP-ULI-TAU-TI
    • artsysuolinen

      Heipsistä kaikille,kyllpä kirjoittelette aivan kuin minun sairaskertomusta,mikä lääkäreiden mielestä ei ole edes sairaus,vaan ominaisuus.Koko ikäni elikkä 65 vuotta oolen enemmän tai vähemmän,jo kouluaikana tulin usein kotiin P housussa.Ja maha löysällä on jatkunut koko ajan.Enää en jaksa vaahdota tästä asiasta muuten kuin sairastan silloin kun tarttee,ja olen huomannut että alkoholiton olut on paras ruokajuoma ja tietenkin vissyvesi.Mutta kaikki linjaauto ja lentokone kyydit painajaisia.Otan aina niihin mennessä useamman Imodiumin,muu ei auta.Tsemppiä kaikille kakkavaivaisille,eletään päivä kerrallaan.

    • pelkoinen.

      Itselläkin tuntuu harvase aamu olevan vatsa vetelällä. Toisinaan on löysää, välillä vesiripulia. Temppuileva vatsa on ollut aina, mut nyt nää oireet on jatkuneet jo yli viikon. Oikeastaan mulla on maha sekaisin vain aamuisin, joskus yölläkin voinut olla... Päivät ja illat olen pääsääntöisesti saanut olla rauhassa. Stressiä mulla on viimiset 2 kuukautta ollut PALJON. ja erityisesti aamut alkaa ahdistuksella. nyt on myös tajuttomasti alkanut stressaamaan tuo vatsa, että onko tässä nyt oikeasti kyse jostain vakavasta. Joka ilta jännitän millainen maha on aamulla ja kun tajuan että ripulia on, niin ahdistus vain kasvaa kasvamistaan melkein siihen mittakaavaan että olen jo melkein paniikissa. Syke ei ole aikoihin laskenut alle 95:n, toisinaan syke heittelee jossain 115 paikkeilla... mitään suurempia vatsakipuja ei ole, toisinaan vähän. Yleensä juuri ennen ulostamista vatsassa möyryää ja helpottaa ulostamisen jälkeen. Tänä aamuna heräsin tunteesseen että on vessahätä, ensimmäiset pinnistämiset oli suht koht kiinteää nappulaa ja muuta ei tullut. Menin sänkyyn uudelleen makoilemaan ja sitten tulikin jo ripuli. Ja sen jälkeen vielä uudestaan. Uloste on myös kovin vaaleaa ja kellertävää... Limaakin esiintyy toisinaan ulosteen mukana. Verta en ole nähnyt.

      Aika varattuna sisätauti lääkärille, mutta sinnekkin saa odottaa vielä reilun viikon. Pelkään kuollakseni, että minulla on jokin suolistosairaus. Masentaa ajatuskin elämästä sen diagnoosin jälkeen. :(

      • artsysuolinen

        Hei,tsemppiä kaikille suolivaivaisille,kevät saapuu ja sen myötä linnut alkaa rääkymään.


    • Miukumauku1

      Molskis,eikö kukaan enää valita vatsavaivojaan tällä palstalla,vai onko jo kaikki parantuneet? on se hyvä jos näin on?Minäkin olen jo monet lenkit kulkenut,niin ettei ole tarvinnut pusikkoon juosta,Mutta minä uskon ,että Jumala paransi minun vatsani,kun olen pyytänyt rukousapua,Onnellisena kesää odotellaan.

    • minulla myös

      Ihan varmasti keliakia. Nämä lääkärin testit eivät näytä totuutta asiasta. Gluteeniviljat pois.

      • muilukka

        Moi,minulta on tutkittu moneen kertaan Gluteenit ja laktoosit,mitään ei tunnu löytyvän.Lekuri sanoi viime tähystyksen jälkeen,että kyllä se suoli punoittaa,mutta ei ole haavainen.Elikkä muuta ei osaa kukaan sanoa kuin ärtynytsuoli.Mutta mukavaa kesän odotusta kakkataudilla tai ilman.


    • toivoatäynnä

      haluan sanoa että todella helpottavaa kuulla, ettei ole ainoa joka tällaisesta kärsii. itsellä vuoden ollut vatsa ties millä tavalla epäkunnossa. jatkuvasti sekaisin aivansama mitä sitä tulee syötyä. kokeiltu gluteenittomat ja laktoosittomat yms. mutta ei auta. wniten kummastuttaa, että pienestä pitäen voinut syödä aivan mitä tahansa oli tulista tai mausteista, mutta ykskaks 20-vuotiaana iski. pitää jatkuvasti olla varuillaan missä sitä uakaltaa syödä ja onko immodoumit mukana... rajoittaa järjettömästi sosiaalista elämää ja nyt jatkan ensi viikolla yksityiselle vatsatutkimuksiin. ehkä se elämä tästä vielä helpottuu

    • Kohta voimaton

      Mulla on vatsa tosi pahana. Käyn aamulla heti vessassa kun saan silmät auki. Usein syöksyn 5 minuutin päästä uudelleen ennekuin saan aamukahvin tippumaan. Viimeistään kun syön aamupalaa tai olen juuri syönyt,niin sinkoan vessaan uudestaan. Joskus käyn tunnin aikana 3 kertaa istumassa ennekuin lähden töihin. Aamu ja yövuorot ovat pahimpia. Vatsa on jo valmiiksi sekaisin tai kauhea olo alkaa parin tunnin päästä. Yritän syödä yöllä vähän ja terveellisesti. Syömättäkään en voi olla, koska suoli alkaa kurista. Ilmaa kertyy, pierettää, turvottaa ja suoli kurisee vasemmalla puolella ja vessassa on ravattava. Nyt kuukauden aikana tulee vesikuraa ja löysää ulostetta. Pahinta on että suoli on ruvennut kurisemaan/ruplattamaan tosi äänekkäästi. Ulostusnäytteet viety ja mitään ei löytynyt, myös ylävatsan ultraääni tehty. Muuta ei löytynyt kun että maksa on ruvennut rasvoittumaan. Ei edes sappikiviä, vaikka lääkäri niitä epäili.Pari vuotta sitten tehty myös suolitutkimus josta ei löytynyt mitään. Keliakia ja kilpirauhas testit myös tehty ja ei mitään löytynyt. Laktoosi-intorelanssi on ja syön laktoositonta ruokaa, joskun normaalia ruokaa kun en ole töissä. Olen hirveä pullahiiri. Kahvin kanssa olisi saatava jokapäivä jotain hyvää. Nyt olen kaksi viikkoa syönyt suht kevyesti, en makeaa ja rasvaista ruokaa. Lisännyt hedelmien ja kasvisten määrää. Liikkunut en ole päivittäin kun on helle muuta kun koiran kanssa tehnyt kevyen lenkin, en edes joka päivä. Töissä ravaan portaita useamman kertaa päivässä. Kun syön, niin JOKA kerta on heti singottava vessaan. Tuntuu, että syömäni ruuat tulevat samanapäivänä pihalle suht nopeastikin, vaikka joku muuta väittäisi. Olen huomannut, että vatsa ei tykkää pastasta, perunasta ja riisitä, myös kaikki liha ja saalaattikaan ei sula vatsassa. Leipäkin aiheuttaa oireita. Välillä vaihtelen kaura ja ruisleivän välillä. Kumpikaan ei auta. Käyn päivittäin vessassa 5-6 kertaa, nyt pahimpina päivinä jopa 15 kertaa. Vatsani on siin ollut kuukauden vesikuralla. Ensin tulee ilmaa ja vähän kuraa ja sitten löysää ulostetta. Näin käyn useamman kerran vessassa. Olen kokeillut taas vi-sibliniä. Hiiva testiä ei ole tehty, mutta aloitin viikko sitten hiivanpoistokuurin. Olen miettinyt, että jätän vähäksi aikaa kahvin, kaikki maito ja leipätuotteet pois ja katson tilannetta. Kolmen viikon päästä joudun uudestaan maksatesteihin. En tiedä miten kohta enää kestän kun teen vuorotyötä. Hävettää juosta koko ajan vessassa. Olen joutunut nyt pahimman aikana olemaan pois töistäkin. Kaupungille, kaupoille tai mihinkään rientoihin on vaikea lähteä, kun vessa pitää olla tiedossa. Laihtunut en ole yhtään. Kesän alussa söin tulehdukseen antibioottikuurin, mietin että onko vatsa siitä mennyt sekaisin, mutta sitäkään kun ei näe mistään tuloksista. Maitohappobakteerikapseleita syön myös, mutta en ole huomannut niistä apua. Onko ketään kanssakumppaneita? Miten olette selvinnee ja parantuneet vai onko oireet pahentuneet?? Mikä avuksi?

      • Aajaskaa

        Tämä oli kuin itse kirjoittamani tutkimukset kesken mutta IBS tällä hetkellä "diagnoosina".


    • hän

      Kannattaa kokeilla jättää kaikki einesruoka pois, sekin saattaa auttaa..

    • ei sapeta enää

      Olin samassa tilassa, tuo sulamattomat myös..
      Ostin sitten apteekista huuhtelupussin, käytin sitä aina kun lähdin ulos, enkä syönyt mitään enen kuin illalla, kun jäin jo kotiin. Ja joo pari kertaa meni ulostteet housuihin.

      Sitten minut otti tosisaan uusi työpaikka lääkäri. Vaivani selvisi isotooppitutkimuksella n. 16v. sitten Sappihappojen imeytymishäiriö.
      Sappi oli täynnä yhtä suurtakiveä, joten koko sappi piti poistaa kokonaan.

      Mitään lääkettä ei sairauteen ole, hoito on hieman höpelöä...
      Guarem rakeita jotka imevät happoa itseenä. Ruuan kanssa ei saa juoda, että massa pysyy mahdollisemman pienenä.

      Jos voisin kärsiä tressistä se olisi nyt, koska mitään apua en saanut.
      Nykyään voitelen peräaukon aina vauvojen sinkkivoiteetta (pyyhkäsen viimeisellä paperilla voidetta siihen) silti on iho välillä sappihapon syövyttämänä arka tai rikki.
      Bepanthenen voide silloin kun iho on rikki..

      Vatsa vaivat ovat vähentyneet leikkauksen jälkeen. Guarem syönti/juoni on muualla kuin kotona hankalaa, helpompi olla syömättä.

      Inhottaa uteliaat jotka hakevat vain sensaatiota ja ilkeämielisen juoruilun aihetta, siihen toisen sairaus on loistavaa materiaalia.

      Ruokavaliosta on pois maidon valkuainen kaikki naudanliha siis koko lehmä. Sienet äyriäiset vehnä ja viljaa niin vähän kuin mahdollista.
      Ehdin jo ulostaa puhdasta verta, ennenkuin aloin itse ymmärtämään nyt on tosi kyseessä.
      Paikoissa jossa on tarjoilua, jotuu vielä asiaa selittämään tai poistumaan, kuin ei uskota.
      Samoin salaa syöttö on inhottavaa, kun ei vaiva näy sitä pidetään huomion hakuisuutena.

    • Bombaclan

      Mulla on se aina ennenku meen nukkumaan häiritsevä

    • EroonVehnästä

      Itsellä auttanut mahan rauhoittumista vehnän (gluteenin) välttäminen. Keliakiakokeissa negatiivinen tulos, mutta itse kokeiltuna selkeä yhteys. Toiminnallinen keliakia lienee oikea termi. Ruokavalion syynin (myös sokerit ja höttöhiilarit kuten peruna ja makaroni vähemmälle) jälkeen turvotus, ripuli ja väsymys vähentynyt huimasti. Päänsärky, elohiiret, huimaus myös lähea poissa. Suosittelen kokeilemaan!

    • selviytynyt

      Menkää ihmeessä bioresonanssiterapeutille joka tutkii mitä kaikkia loisia kannatte elimistössänne. Sieltä saa ohjeet myös niiden häätämiseen. Jo loppuu vaivat. Suomalaisista 80prosenttia kantaa niitä elimistössään..lääkäreiltä ette saa apua.

    • Ripulitar

      Itse paskoin non stop 5 kuukautta putkeen. Tutkimukset vielä kesken mutta nämä ruoka-aineet, vitamiinit ja systeemit ovat auttaneet saamaan ulosteeni normaalimpaan suuntaan. Muista käyttää rasvoja ja öljyjä ja nestettä ettet saa pahoja puutostiloja.

      -chiasiemenet vedessä aamulla ekaksi
      -visblin 2 lusikkaa päivän aikana
      - vivomixx (tämä on tärkein)

      -keitetty riisi keitetyllä kanalla
      -gluteeniton kaurapuuro
      -Atlantin merisuola esim. Life-kaupat
      -extra Virginia oliiviöljy
      -laktoositon voi

      -multivitamiini suihke
      -b12vitamiini suihke
      -tyrniöljykapseli
      -d-vitamiini
      -puhdas magnesium ihosuihke

      Lisäravinteena nutridrink normaali vanilja apteekista. Painon tippuessa liikaa. Muista nesteyttää vedellä ja syödä suolaa.

      Kipuihin litalgin, panadol 1g tai extend, piparminttuöljykapseli. Pahoinvointiin primperan 10mg.

    • Ripulitar

      Sairauksia joita minulla ei ole, mutta tutkittiin onko paskoessani non stop ja lopulta myös oksentaessa.

      - keliakia, verikoe
      - laktoosi-intoleranssi, verikoe
      - parasiitit, ulostekoe
      - sydäntauti, laaja verenkuva
      - Hiv vasta-aineet, laaja verenkuva
      - paksusuolen haavauma, tähystys
      - chrohnin tauti paksusuolessa, tähystys
      - paksusuolen syöpä, tähystys
      - mikroskooppinen koliikki, tähystys
      - mahahaava, tähystys
      - refluksitauti, tähystys
      - salmonella, kambylobakteeri, noro jne eli virus / bakteeriviljelyt, ulostekoe
      - helikobakteeri, verikoe tai/ja vatsalaukun tähystys
      -syöpä pääröntgen
      -borrelioosi, verikoe

      Tulossa vielä ohutsuolen magneettikuvaus.

    • kakit

      Moikka! Olen 60-kymppinen nainen ja kärsinyt koko ikäni löysästä vatsasta.
      Pitkä ja laiha mummeli.
      Joskus nuoruudessa minulla todettiin laktoosi-vamma, ja näin jälkikäteen tuntuu että diagnoosi ei ollut oikea. Vaikka kuinka vältin maitotuotteita, niin maha oli löysällä paska lensi....

      Muutama vuosi sitten homma äityi aivan kamalaksi, ja onneksi pääsin tarkkoihin tutkimuksiin ja tähystykseen. Paksusuolesta ja ohutsuolesta otettiin koepalat. Suolihan oli aivan hyvässä kunnossa, mutta mikroskooppisissa tutkimuksissa suolen alla todettiin mikroskooppinen koliitti.

      https://crohnjacolitis.fi/tietoa-sairauksista/muut-suolistosairaudet/kollageenikoliitti/ Tästä linkistä löytyy lisätietoa.

      Olen pärjännyt jotenkuten vaivojeni kanssa. Pahimmassa vaiheessa sain lääkityksen, mutta nykyisin pärjään Vi-Siblin tuotteella, jota käytän tarvittaessa.

    • mahan_napsu

      Mahan maitohappobakteerit eli floora kuriin :
      Tohtori Ohhiran OM-X maitohappobakteeri-kompleksissa on 11 yhteisvaikutuksellista maitohappobakteerikantaa, jotka toimivat toisiaan vahvistaen.

      • Tempe

        KOetin tuotakin ohraleipääsi ja pieretti


    • Tempe

      Sosiaalielämä luistaa nyt, ripuli liukastaa

    • Anonyymi

      Olipa syynä keliakia, mikä tahansa perse syndrooma tai immuunikato niin Daegolax rektaali lääke auttaa ja helpottaa oireita.

      Daegolax lääke on alunperin tehty villisioille mutta viime aikoina monet julkkikset ja fitness ihmisetkin ovat alkaneet käyttämään sitä.

      Käyttö taktiikka on se että puikko perään ja peukulla tyrkkäät sisään. terveisin. Daegg

    • Anonyymi

      Olipa tuossa yhdellä ihmisellä Jutussaan paljon asioita tutkittu. En tiedä oliko hänellä otettu esim chronin tautia epäillessä koepala vatsatähystyksessä suolesta ?jostain luin että kai pitäis ottaa sitä epäillessä? . Itse mulla on tullut ripulia niin ettei 2 sekunnissa vessaan kerkiä. Että pyykkäämistä on ollut. Olen kyllä vuosi sitten aloittanut bydreon piikin kerran viikossa kakkosdiabetekseen laiton, mutta periaatteessa mulle sanottu niin ettei sen piikin pitöis aiheuttaa yhtään mitään?(???että toivottavasti niin on? ). Enpä tiedä sitten? mutta haimahan saattaa nyt olla sitten sökö tuo 2 diabeteksenkin takia? ja en tiedä onko esim aiheutunutko sitten haimatulehdus??. Että sekö takia monta kuukautta ollut vessaan ryntäilyä?? ja sinne ehtimättömyytä.?? Onneksi sitä ollut yleensä vain muutamana päivänä viikossa mutta kerran viikossa tai kahtena päivänä viikossa vatsan kipuilu yhtä äkkiä ja vaalean uloste massan (yleensä vaalean ruskean tai hieman kellertävänkin vaaleahkonruskean) heti kohta housuissa oleminen, niin ei naurata!. Jaksuja kaikille kakkisvaivaisille! Toivottavasti syytä löytyy, ja apua vaivoihin! ihan kaikille!

    • Anonyymi

      Ja pieni jatko pieneen kirjoitukseeni siis että toisessa paikassa sanottiin että chronin tauti näkyykin suoraan tähystyksessä(ei silloin tarvita koepalaa) että vähän vaihtelee mielipiteet koepalan otosta? .. mutta tuolta yhdeltä rouvalta oli koepalalla löydetty mikroskoopin kautta pienisoluinen vai mikä mikro koliitti se nyt olikin, niin että onhan koepalasta tuollaisessa tapauksessa esim hyötyä..!!

    • Anonyymi

      Stressi voi olla yks syy, stressi maha.

      • Anonyymi

        Ripuliin myydään apteekissa käsikauppalääkkeitä.


    • Anonyymi
    • Anonyymi

      Mulla usein sama ongelma: heti aamulla kun menen vessaan tulee iso ripuli. Kannattaisi kokeilla mm Piimää tai jtn maitotuotteita

    • Anonyymi

      se on se viiru joka aiheuttaa..

    • Anonyymi

      Kannattaa kokeilla että ei syö kaalia palkokasveja tai ruisleipää. Myös laktoosikokeessa voi käydä.

    • Anonyymi

      Mulla samat vaivat jo vuosia. Työpaikka pippaloihin sun muihin en ole uskaltanut lähteä mukaan tämän ongelman takia. Joskus on tähystetty(yli20vsitten)ärtynyt paksusuoli jne. Nyt ollut sappivaivoja ja 2,5cm sappikivi, joten saven poisto edessä. Toi sappinestekin saattaa aiheuttaa sappinesteripulia, joka itsellä osin varmaankin nyt on. Ruokavaliolla saa aika hyvin pidettyä ripuloinnin kurissa. Tosin itse tykkään esim.karamelleistä, jotka aiheuttaa ilmaa ja ripulointia kuten esim. Jäävuorisaatti tulee pilkkeenä ulos. Huh huh on tää elämää. Muistakaa ruokavalio

    • Anonyymi

      Tä'ssä jotain vertaisreaktiota ehkä, muuta apua en osaa tarjoilla
      Olen ryhtynnyt tässä epäilemään oisko itellääni jopa haiman vajaatoiminta, 40v miehentapainen olen siis. Vai onko tämä jotain kauhukuvien maalailua kun yksinollessa aina päätyy pelkäämään pahinta ja tressau niin että voi ettein että
      Koskaan en ole ryypännyt, tai mitä nyt 2006 ja 2007 maistelin oluita ja siidereitä mutte koskaan humaltunnut. Tupakkiakaan en käytä enkä huumehie. Oon 171cm ja 77 kg nyt. Tammikuussa taisin viisarivaakan mukaan olla 87kg. Heräteherkuttelua olen vähentännyt, ehkä siksi on lähtenny painoa. Mutta onko pelkästään sen takia.
      Likuntaa en lienne lisäännyt, lähinnä kävelyäkin on se vain. Ei mitään monipuolista ilakointia ja liikunnan riemua joka kehittäisi kaikkia lihasryhmiä, saati kuntosalihuhkintaa. Hierojallakaan en lienne käynä kö 2017 ja joskus -96 viimeksi....Ei sillä etten uskoisi sen voivan tehdä aika seevetin eetvarttia. Mutta olen kai ihmispelkoistunut, ja vihuttaahi ajatus että hieroja ei löydäkään lihaksia kaiken laihaläskin alta, vaikka seevetin kireällä niinstä moni varmaan on, eritoten reidet kun istun nii paljo netin ääressä.
      En muista kauankoon lienen kiinnitellyt huomioo ulosteen ulkonäköön mutta sellaane muistimielikuva on että nuorena oli aina rasvane tukka ja kuiva sankka kompakti tummanruskea makkaranmuotoinen uppokakka. Turvallisen tuntoinen terve paska, kun nykytilaani vertaan. Nyt on monesti rasvaiselta vaikuttava, kamalasti tahmaava tai sitten ruutana pyttyveten pulahtava ja väittömästi pintaan nouseva kelluva muodoton puuromainen iso ulostekasa...... ja kuiva tukka vaikka shampoolla pesustakin nyt 3 viikkoa.
      Mietin mitä muita haiman vajaatoiminnan merkkejä munssa voisi olla. Eli rasvainen tai ainakin kelluva vaaleanruskehtava ulsotemäärä joka joskus tuntuu poskettomalta syödyn ruuan määrään nähden. Erityisen pahtttilantteet oli maaliskuussa 3 kk siten kun sushiravintelissa porvoossa söin 4 lautasillisellistä (salar moravejin lanseroima sana) herkkuloita ja seukki pv:nä alkoi vatsap-kipu.
      illalla lenkkeillessä oksentelin pienesti useita kertoja lumipenkkaan ja myöhemmin tuli aika massavasti ulostetta, kellertävää hiukan, jotain tolkutonta soosia.
      Yöllä kamppailin pitkään vatsakipua vastaan muttei se herjennyt enkä saannut unta kolmeen tuntiin ja lopulta olihkin pakko käydä oksaamassa. Kymmenisen kertaa mahoin karjuoksentaa (rip yläkerrassa nukkuvan siskon yöunet) ja olo helpotti. Seukki pv:nä oli vatsa vielä kipeellinen mutta en oksannut..enkä paljoa syönytkään.

      Mietin olinko saannut samanaikaisesti ehkä lievän ruokamyrkytyksen ja rasvaripuli-uraani jonkin alkulaukauksen. Isojen aterioiden jälkeisenä päivänä on monesti aika ruikulilla maha, varsinkin jos oon suruunsyönyt esim pussin sipsejä, jotain väkevää nuudelishittiä annoksen, ehkä suklaatakin. Merkillepantavaa että yleensä ei ole mahanäänteitä ja on vaikea päätellä onko saapuvilla oleva uloste jämäkkä normijööti vai sotkeva hyöky joka livahtaa nopsaan ulos.
      Kuinka niin kaipaankaan sitä tunnetta että saisi taas kammeta itsestään jonkin 30-senttisen yhtenäisen tumman mötkälleen, kuten rasvatukkaisessa nuoruudessa eikä aina jotain vedellä jatketun jääkaappikaurapuuron tahi vetistetyn atrian maksaloodan kaltaista hulipulisoppaa tai vaihtoehtoisesti mämmin ja kermavaahdon sekoitukselta näyttävän rosoisen soosikasan
      Joskus atrioinnin jälkeen saapuu mahakipua ja siksi olenkin jotehi alkannut inhoita ruokaa, vaikka onneksi en ole enää kasvava jonne, jonne kippaantuu raatiosti jos mitä. Tuntuu kuin kaikki ruoka jalostuisi nykyään rasvaripuliksi. Kerran koitin ihan vasite syöä jotain tummaa että näkisi edes vähän entisenkaltaista tuotosta, ja mustaviinimarjilla sekä muutamalla verilätyllä sitä väriä tulikin. Sillon tosin vältin rasvaa
      Mutta mistä sitten voisi johtuilla esimerkiksi haiman vajakkitoiminta kun ryyppää en enkä tupakeeraa. Vuosia jatkunneesta yöistumisesta netissä välillä huvittelumielisesti syöden ja sitä kautti vähäisistä yöunista, tressaamisesta, piilotetusta vihaamisesta ja ärtymyksestä, tunteiden salvauksesta, riippuvuuksissa vellomisesta, yksinelämisestä...kö?
      Verenpaineläkkehie olen käyttänny 6 vuotta joten voisiko olla että kun ne pillerit kemiallisesti torppaa ne reaktiot kuita mulla yleensä on tullut kaikesta psyykkisestä kuormituksesta ja joihin olen reakoinut ilmeisesti verenpaineella niin nyt sitten sisäelimet ovat ottaneet nuo mielen taakat käsiteltäväkseen: Mistä suu vaikenee, siinttä haima huutaa. Näinköhän? Pillerien syöntihän ei poista ongelmia, joiden johdosta verenpaine alkoi olla vaarallisen korkealla. Ilman näkyvää syytä alkanaut nenäverenvuoto ja sen heiman hanjkalaksi osoittautunut tyrehdytys keväällä 2017 sai mut alkamaan verenpaineeni seurannan ja pillerien käytön reilua kuukautta myöhemmin.

    Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      38
      1759
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1381
    3. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      42
      1357
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      14
      1342
    5. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1335
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      7
      1304
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1284
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1240
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1200
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      2
      1173
    Aihe