Tomaatti, mustikka, viljat

helna80

Mielenkiinnolla odotan vastauksia otsikon ruoka-aineita koskevaa yliherkkyyttä koskien..

Millaisia oireita - erityisesti iho-oireet kiinnostaa - teillä on ollut yliherkkyysreaktiona tomaatista, mustikasta tai viljoista?

Meillä meni nyt ruokavalio uusiksi. Viljat, tomaatti ja mustikka on nyt 2-4vkoa pois valikoimista, koska iho reagoi atooppisen ihottuman tavoin ja vatsaan ilmaantui pieniä punaisia pisteitä sekä hieman laajempia laikkuja.

Kiitoksia etukäteen.

32

3844

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • !!!!!!!!!

      nykyisin tuo ruoka-aineille herkityminen.
      Kukaan ei huomioi onko herkitymiseen syynä alunalkaen vaikkapa limonaadi, erilaiset maustetut jukurtit,karkit lisä- ja väriaineineen ovat tosi pahoja.
      Valmiit leivonnaiset etenkin keksit,margariinit transrasvoineen, niin ja kaikenlaiset einekset joita ei tehdäkään ilman transrasvoja.
      Erilaiset makeutusaineet jotka eivät ole luonnollisia makeuttajia.
      On tärkeää syöttäää lapsille alkuperäistä yksinkertaista ravintoa, luomutomaattia. luomuviljaa ja puhtailta paikoilta kerättyä mustikkaa jne.
      Kyllä jokainen äiti ja isä voivat tarkkailla mitä lapsilleen syöttää ja juottaa.
      Itselläni, kaikilla lapsillani ja kaikilla lapsenlapsillani ei toistaiseksi ole ilmennyt mitän allergioita, siis toistaiseksi.

      Olen aina tehnyt vauvan ruoatkin itse, eikä ole limskoja eikä maikeita jukurtteja ostettu kuin hyvin harvoin juhlina.
      En ole työnnellyt lapsia vilkaslikenteisissä paikoissa jne. Itse tiedostaen erilaisia vaaroja ja pyrkien antamaan aikaa lasten hyvinvoinnille etenkin ottaen selvää ja lukemalla ravintotietoutta voi lapset selvitä hiukan paremmin ilmansaasteiden ja lisäaineiden viidakossa.

      • helna80

        Meillä sen verran nuori herra vielä, ettei karkit ja lisäaineet ole osa ruokavaliota laisinkaan.


      • Kirkkain kruunu!

        Ymmärsinkö oikein, että Sinä kuulut vielä siihen maatalousympäristössä lapsensa kasvattaneeseen, yhä harvenevaan väestönosaan? Onnea Sinulle!!

        Meistä suurin osa asuu nykyiseltään kaupunkioloissa. Me olemme töissä, emmekä ehdi saati halua aina tehdä vauvanruokia itse. Resurssit eivät kerta kaikkiaan riitä.

        Se ei silti tarkoita, että ensimmäinen kiinteä lapsellemme tarjottu ruoka rintamaidon jälkeen olisi pikaruoka-ateria. Kyllä jokainen äiti ja isä tarkkailevat mitä lapsilleen syöttävät ja juottavat, usko pois.

        Se ei silti estä allergioiden puhkeamista.


      • helna80
        Kirkkain kruunu! kirjoitti:

        Ymmärsinkö oikein, että Sinä kuulut vielä siihen maatalousympäristössä lapsensa kasvattaneeseen, yhä harvenevaan väestönosaan? Onnea Sinulle!!

        Meistä suurin osa asuu nykyiseltään kaupunkioloissa. Me olemme töissä, emmekä ehdi saati halua aina tehdä vauvanruokia itse. Resurssit eivät kerta kaikkiaan riitä.

        Se ei silti tarkoita, että ensimmäinen kiinteä lapsellemme tarjottu ruoka rintamaidon jälkeen olisi pikaruoka-ateria. Kyllä jokainen äiti ja isä tarkkailevat mitä lapsilleen syöttävät ja juottavat, usko pois.

        Se ei silti estä allergioiden puhkeamista.

        Minullakin hieman samanlaiset ajatukset heltisivät tuosta.
        Aivan kuin kaupunkilaisen elämä olisi vain limpparia ja hampurilaisia. Itse en esimerkiksi aio mitään makeaa tarjotakaan ennen kuin itse tajuaa pyytää. Mehujakaan ei juoteta ennen kuin itse tajuaa pyytää. Meillä tuo eläjä muutenkin sellainen duracellpupu, ettei enää millään ruoka-aineilla tahdo tuota virtaa lisätä =)
        Ja aivan totta, itse voi ruokia tehdä ihan ilman, että asuu maalla. Minut on ainakin opetettu ihan kotiruoalle. Samaa syötän omalle pojalle ja silti nämä ongelmat ovat ilmenneet (joita ei itsellä ole ollut koskaan).


      • mammali
        Kirkkain kruunu! kirjoitti:

        Ymmärsinkö oikein, että Sinä kuulut vielä siihen maatalousympäristössä lapsensa kasvattaneeseen, yhä harvenevaan väestönosaan? Onnea Sinulle!!

        Meistä suurin osa asuu nykyiseltään kaupunkioloissa. Me olemme töissä, emmekä ehdi saati halua aina tehdä vauvanruokia itse. Resurssit eivät kerta kaikkiaan riitä.

        Se ei silti tarkoita, että ensimmäinen kiinteä lapsellemme tarjottu ruoka rintamaidon jälkeen olisi pikaruoka-ateria. Kyllä jokainen äiti ja isä tarkkailevat mitä lapsilleen syöttävät ja juottavat, usko pois.

        Se ei silti estä allergioiden puhkeamista.

        Meidän maalaismukula on herttasen allerginen!


      • helna80
        mammali kirjoitti:

        Meidän maalaismukula on herttasen allerginen!

        Ihana termi: "herttasen allerginen" :D


      • mammali
        helna80 kirjoitti:

        Ihana termi: "herttasen allerginen" :D

        ei aina jaksa murehtia. En muista mainitsinko, mutta tätä epämäärästä "iloa" on jatkunut jo yli kaks vuotta. Vanhemmilla muksuilla oli ohi jo reilu kolmivuotiaina kaikki, tällä tuntuu vaan lisääntyvän oireet. Manteli aiheutti niin hulvattomat oireet vartissa, että hohhoijaa, varsinkin kun on tottunut tähän "ehkä ylihuomenna ollaan ruvella"-aikatauluun. Joten varansakin saa näköjään pitää.


      • helna80
        mammali kirjoitti:

        ei aina jaksa murehtia. En muista mainitsinko, mutta tätä epämäärästä "iloa" on jatkunut jo yli kaks vuotta. Vanhemmilla muksuilla oli ohi jo reilu kolmivuotiaina kaikki, tällä tuntuu vaan lisääntyvän oireet. Manteli aiheutti niin hulvattomat oireet vartissa, että hohhoijaa, varsinkin kun on tottunut tähän "ehkä ylihuomenna ollaan ruvella"-aikatauluun. Joten varansakin saa näköjään pitää.

        ..ja toivoa, ettei omalle tulisi hirveästi allergioita. Ja hyvä se on välillä koettaa asennettaan pitää positiivisena, ettei kaikki päivät mene murehtimisieen :)


    • 4:n äiti

      Olisihan tämä allergioiden selvittely helppoa, jos poireiden ulkonäyöstä voisi jotenkin päätellä, mikä on niiden aiheuttaja.

      Jokainen lapsi oireilee omalla tavallaan ja oirekuva voi jopa saman ruoka-aineen osalta nuuttua iän myötä useampaankin kertaan.

      Onko iho parantunut sen jälkeen kun jätitte nuo mainitsemasi ruoka-aineet pois? Jos ei, niin on syytä epäillä että jokin muu. Jos iho on siitä parantunut, niin ainakin jokin mainitsemistasi ruoka-aineista on syylliene. Kun iho on taas kunnossa, kannattaa kokeilla pois jätetyt ruoka-aineet uudestaan siten että ensin se, minkä jätit ensin pois ja oireita tulee, jätetään se taas pois ja se on sopimattomaksi todettu. Ja oireiden parannuttua uusi kokeiluun. Jos oireita ei tule 1-2 viikon aikana, voit todeta ruoka-aineen sopivaksi. Viljat kannattaa kokeilla yksi kerrallaan, koska esim. kaura voi käydä vaikka vehnä, ohra ja ruis ei kävisikään.

      • helna80

        ..että jokainen lapsi on yksilönsä ja reagoi asioihin eri tavoin. Nyt on vain kyse siitä, että lähinnä otantaa haen siitä, että miten kukakin on reagoinut. En todellakaan sen perusteella omalleni mitään "diagnoosia" ole tekemässä.

        Asia on sen verran tuore, ettei vielä voi sanoa, onko jättäminen auttanut vai ei. Ohraa epäilin oireiden aiheuttajaksi, mutta näillä näkymin joku muu on nyt iho-oireet aiheuttanut.

        Ja sen vuoksihan tässä ruoka-aineita olen jättänyt pois, että pystyisi rajaamaan sen oireiden aiheuttajan pois :) Ikään kuin aloitetaan "kokeilut" alusta. On siis 8kk vanha lapsi kyseessä (ja syönyt kiinteitä jo 3kk vanhasta, viljat otettiin mukaan vasta myöhemmin ja varovasti, kalaa ei vielä ollenkaan juuri sen herkän allergisoivuuden vuoksi).

        Haen siis lähinnä suuntaa noilla oirekyselyillä. Olen tutkaillut kyllä allergia- ja astmaliiton sivuja ym. mutta aika harvakseltaan on kuvia allergisista ihottumista, jotta näkisi mitä kaikkea on olemassa. Tavan ihmiset, joiden lapsilla oireita on ollut, pystyvät ehkä kuvailemaan ihottuman tarkemmin =)


      • kolmen äiti
        helna80 kirjoitti:

        ..että jokainen lapsi on yksilönsä ja reagoi asioihin eri tavoin. Nyt on vain kyse siitä, että lähinnä otantaa haen siitä, että miten kukakin on reagoinut. En todellakaan sen perusteella omalleni mitään "diagnoosia" ole tekemässä.

        Asia on sen verran tuore, ettei vielä voi sanoa, onko jättäminen auttanut vai ei. Ohraa epäilin oireiden aiheuttajaksi, mutta näillä näkymin joku muu on nyt iho-oireet aiheuttanut.

        Ja sen vuoksihan tässä ruoka-aineita olen jättänyt pois, että pystyisi rajaamaan sen oireiden aiheuttajan pois :) Ikään kuin aloitetaan "kokeilut" alusta. On siis 8kk vanha lapsi kyseessä (ja syönyt kiinteitä jo 3kk vanhasta, viljat otettiin mukaan vasta myöhemmin ja varovasti, kalaa ei vielä ollenkaan juuri sen herkän allergisoivuuden vuoksi).

        Haen siis lähinnä suuntaa noilla oirekyselyillä. Olen tutkaillut kyllä allergia- ja astmaliiton sivuja ym. mutta aika harvakseltaan on kuvia allergisista ihottumista, jotta näkisi mitä kaikkea on olemassa. Tavan ihmiset, joiden lapsilla oireita on ollut, pystyvät ehkä kuvailemaan ihottuman tarkemmin =)

        joillekin ruoka-aineille, aloititko liian aikaisin kiinteän antamisen?
        Itse aloitin vasta 5 kk ikäisenä kiinteän antamisen kun tissistä tuli maitoa niin hyvin.
        Ja teen kaikki kiinteät itse suurina annoksina ja pakastan. Hedelmät ostan luomuna ja marjat kerää mummo meille.
        Kolme lastani ovat toistaiseksi vapaita allergeeneistä.


      • helna80
        kolmen äiti kirjoitti:

        joillekin ruoka-aineille, aloititko liian aikaisin kiinteän antamisen?
        Itse aloitin vasta 5 kk ikäisenä kiinteän antamisen kun tissistä tuli maitoa niin hyvin.
        Ja teen kaikki kiinteät itse suurina annoksina ja pakastan. Hedelmät ostan luomuna ja marjat kerää mummo meille.
        Kolme lastani ovat toistaiseksi vapaita allergeeneistä.

        Itsellä loppui maito jo 5 vkoon. Poika oli syntyessään jo 4.5kg ja liki 55cm eli isokokoinen. Korvikkeilla ei pitkälle pötkitty. Vellit 2kk ja hedelmä-/kasvissoseet 3kk ja liha 4kk. Hyvin syö ja menee kaikki. Tähän asti on ollut ilman mitään oireita. Allergisoivimmat on jätetty tarkoituksella myöhempään ja niistä nyt selkeästi jotain oireita on tullut.
        Itse tehdään täälläkin osa ja marjatkin on omia. Hedelmäsoseet on sen verran halpoja, jotta ennemmin on ostettu 15snt/prk kuin 85snt/päärynä. Nyt tosin jo raasteita syö niin siinä mielessä käännytty jo kokonaistenkin puoleen.

        Kesällä tulee olemaan rehut muutenkin omasta maasta eli luomumpaa kuin kaupan luomu, jotka oikeasti ei ihan niin luomua ole mitä paketin kylki kertoo.

        Kiinteiden aloittamisikä on suositus. Ennen aloitettiin hyvin varhain ja vähemmän on iäkkäämmillä sukupolvilla allergioita mitä nykylapsilla, joten minä uskon siihen, että jossain muussa on vika kuin siinä, että on aloitettu 1kk aiemmin soseet mitä suositukset sanoo (ja sekin siksi, että lapsen tarpeet ovat olleet sitä luokkaa, syö isoja annoksia ja kuluttaa paljon, näin on ollut alusta asti).

        Kiitoksia sinullekin :)

        ---

        Edelleen odotan niitä oireiluja =) (Meillä ihottuma on nyt levinnyt vatsaan, vaikka ruokavaliota on rajattu. Huomenna jos on yhä levinnyt, käydään päivystyksessä.)


      • 4:n äiti
        kolmen äiti kirjoitti:

        joillekin ruoka-aineille, aloititko liian aikaisin kiinteän antamisen?
        Itse aloitin vasta 5 kk ikäisenä kiinteän antamisen kun tissistä tuli maitoa niin hyvin.
        Ja teen kaikki kiinteät itse suurina annoksina ja pakastan. Hedelmät ostan luomuna ja marjat kerää mummo meille.
        Kolme lastani ovat toistaiseksi vapaita allergeeneistä.

        Allergisen lapsen äitiä ei yhtään auta se, että joku jolla ei ole allergioista mitään kokemusta, tulee syyttämään äitiä siitä että lapsi on allerginen.

        Jos sinun lapsillasi ei ole allergiataipumusta, on heitä aika vaikea saada allergisiksi. Toista se on sellaisten lasten kanssa, jotka ovat allergisia jo syntyessään. On myös lapsia, joiden imetys on pakko lopettaa hyvin lyhyeen, koska lapsi allergisoituu kaikelle mitä äiti syö.


      • pikku-ukko
        helna80 kirjoitti:

        Itsellä loppui maito jo 5 vkoon. Poika oli syntyessään jo 4.5kg ja liki 55cm eli isokokoinen. Korvikkeilla ei pitkälle pötkitty. Vellit 2kk ja hedelmä-/kasvissoseet 3kk ja liha 4kk. Hyvin syö ja menee kaikki. Tähän asti on ollut ilman mitään oireita. Allergisoivimmat on jätetty tarkoituksella myöhempään ja niistä nyt selkeästi jotain oireita on tullut.
        Itse tehdään täälläkin osa ja marjatkin on omia. Hedelmäsoseet on sen verran halpoja, jotta ennemmin on ostettu 15snt/prk kuin 85snt/päärynä. Nyt tosin jo raasteita syö niin siinä mielessä käännytty jo kokonaistenkin puoleen.

        Kesällä tulee olemaan rehut muutenkin omasta maasta eli luomumpaa kuin kaupan luomu, jotka oikeasti ei ihan niin luomua ole mitä paketin kylki kertoo.

        Kiinteiden aloittamisikä on suositus. Ennen aloitettiin hyvin varhain ja vähemmän on iäkkäämmillä sukupolvilla allergioita mitä nykylapsilla, joten minä uskon siihen, että jossain muussa on vika kuin siinä, että on aloitettu 1kk aiemmin soseet mitä suositukset sanoo (ja sekin siksi, että lapsen tarpeet ovat olleet sitä luokkaa, syö isoja annoksia ja kuluttaa paljon, näin on ollut alusta asti).

        Kiitoksia sinullekin :)

        ---

        Edelleen odotan niitä oireiluja =) (Meillä ihottuma on nyt levinnyt vatsaan, vaikka ruokavaliota on rajattu. Huomenna jos on yhä levinnyt, käydään päivystyksessä.)

        Meidän poika on kohta jo vuoden. Viimeiset neljä kuukautta ollaan oltu todella rajoitetulla ruoalla, kun ollaan etsitty syytä kasvoissa ja jaloissa esiintyvään ihottumaan.

        On todettu suolistoperäis-maitoallergiseksi jo 6kk iässä. Siksi lääkärin ensisijainen arvaus olikin, että maito sen nytkin aiheuttaa, siis minun syömäni lehmänmaitovalmisteet. Imetän yhä.

        Pitkästä jutusta lyhyt: poika on allerginen kissalle ja koiralle. Ruoka-aineita epäiltiin jo useampiakin, mutta niiden poisjättö ei tilannetta parantanut.

        Ja vielä jouluna vietettiin yli 8 tuntia samassa koirakodissa, jossa tämän viikon 10 minuutin pikavisiitti aiheutti mittavat iho-oireet.

        Ärhäköityy siis koko ajan.


      • helna80
        4:n äiti kirjoitti:

        Allergisen lapsen äitiä ei yhtään auta se, että joku jolla ei ole allergioista mitään kokemusta, tulee syyttämään äitiä siitä että lapsi on allerginen.

        Jos sinun lapsillasi ei ole allergiataipumusta, on heitä aika vaikea saada allergisiksi. Toista se on sellaisten lasten kanssa, jotka ovat allergisia jo syntyessään. On myös lapsia, joiden imetys on pakko lopettaa hyvin lyhyeen, koska lapsi allergisoituu kaikelle mitä äiti syö.

        Joku muukin huomasi näemmä tuon syyttävän sormen. Onneksi en ollut ainoa. :)


      • Kenkura
        kolmen äiti kirjoitti:

        joillekin ruoka-aineille, aloititko liian aikaisin kiinteän antamisen?
        Itse aloitin vasta 5 kk ikäisenä kiinteän antamisen kun tissistä tuli maitoa niin hyvin.
        Ja teen kaikki kiinteät itse suurina annoksina ja pakastan. Hedelmät ostan luomuna ja marjat kerää mummo meille.
        Kolme lastani ovat toistaiseksi vapaita allergeeneistä.

        Meillä alkoi tytöllä allergiat jo täysimetyksen aikana, eli sai siis oireita äidin syömästä ruuasta. Jouduin karsimaan oman ruokavalioni tosi kapeaksi ennenkuin helpotti imetysaikaiset ihottumat ja lopulta siirryimme apteekin korvikkeeseen, kun lehmänmaitopohjaiset tuotteetkaan ei käynyt. Joten siis ainakaan meillä ei voi syyttää aikaista kiinteiden ruokien antamista, kun allergiat ilmenivät jo täysimetyksen aikana. Imetyksen suojaava vaikutus allergioiden suhteen näyttää muuttuvan vanhentuneeksi tiedoksi.


      • tosi kattava otanta!
        Kenkura kirjoitti:

        Meillä alkoi tytöllä allergiat jo täysimetyksen aikana, eli sai siis oireita äidin syömästä ruuasta. Jouduin karsimaan oman ruokavalioni tosi kapeaksi ennenkuin helpotti imetysaikaiset ihottumat ja lopulta siirryimme apteekin korvikkeeseen, kun lehmänmaitopohjaiset tuotteetkaan ei käynyt. Joten siis ainakaan meillä ei voi syyttää aikaista kiinteiden ruokien antamista, kun allergiat ilmenivät jo täysimetyksen aikana. Imetyksen suojaava vaikutus allergioiden suhteen näyttää muuttuvan vanhentuneeksi tiedoksi.

        "Imetyksen suojaava vaikutus allergioiden suhteen näyttää muuttuvan vanhentuneeksi tiedoksi."

        Kuinka voit vetää noin kärjistetyn johtopäätöksen vain oman kokemuksesti pohjalta?

        Ei se imetys mikään rokotteen kaltainen keino ole allergioiden puhkeamisen estämiseksi.

        Allergioiden syntyyn vaikuttavat, voi niin kovin monet muutkin seikat. Et esimerkiksi kertonut onko itselläsi/ miehelläsi/ lapsen sisaruksilla/ isovanhemmilla todettuja allergioita? Alttius periytyy, näetsän.


      • ---
        tosi kattava otanta! kirjoitti:

        "Imetyksen suojaava vaikutus allergioiden suhteen näyttää muuttuvan vanhentuneeksi tiedoksi."

        Kuinka voit vetää noin kärjistetyn johtopäätöksen vain oman kokemuksesti pohjalta?

        Ei se imetys mikään rokotteen kaltainen keino ole allergioiden puhkeamisen estämiseksi.

        Allergioiden syntyyn vaikuttavat, voi niin kovin monet muutkin seikat. Et esimerkiksi kertonut onko itselläsi/ miehelläsi/ lapsen sisaruksilla/ isovanhemmilla todettuja allergioita? Alttius periytyy, näetsän.

        Ei se omasta päästä sitä vetäissyt, vaan eilen siitä puhuttiin uutisissakin. Joku on tutkinut asiaa hieman kattavammalla otannalla.


      • Kenkura
        --- kirjoitti:

        Ei se omasta päästä sitä vetäissyt, vaan eilen siitä puhuttiin uutisissakin. Joku on tutkinut asiaa hieman kattavammalla otannalla.

        Kiitos, että oikaisit asian. Kyllähän aikaisemman viestini viimeisestä lauseesta voi saada sen käsityksen, että perustan väitteen omaan kokemukseeni. Näin ei siis kuitenkaan ole asia, vaan perustan sen enemmänkin viime aikoina lukemiini tutkimusuutisiin. Hesarin nettisivuilla näyttää eilen olleen jo aiemmin lukemastani tutkimuksesta uutinen:

        "Pitkä imetysaika ei suojaa lasta allergioilta. Tuoreen väitöskirjan mukaan yli puoli vuotta jatkunut täysimetys saattaa jopa lisätä lapsen allergiariskiä. Jo kolmen kuukauden imetys antaa riittävän allergiasuojan.

        Yli yhdeksän kuukautta pelkän rintaruokinnan varassa olleilla lapsilla oli myöhemmin muita enemmän allergioita. Heiltä löytyi esimerkiksi atooppista ihottumaa. Monilla oli myös yliherkkyyttä ruoka-aineille. "

        Ref: http://www.hs.fi/kotimaa/artikkeli/Pitkä imetys ei suojaa allergioilta/1135235384805

        Jostain muistaakseni luin myös tutkimustuloksista, joiden mukaan lapselle olisi hyvä antaa nopeassa tahdissa myös monia herkästi allergisoivia ruoka-aineita. Lähiaikoina neuvolassa käyneet voisivat kertoa nykyisistä suosituksista. Oliko niin, että mm. kalaa suositeltiin kokeiltavaksi jo varsin aikaisessa vaiheessa?


      • loppuun saakka?
        Kenkura kirjoitti:

        Kiitos, että oikaisit asian. Kyllähän aikaisemman viestini viimeisestä lauseesta voi saada sen käsityksen, että perustan väitteen omaan kokemukseeni. Näin ei siis kuitenkaan ole asia, vaan perustan sen enemmänkin viime aikoina lukemiini tutkimusuutisiin. Hesarin nettisivuilla näyttää eilen olleen jo aiemmin lukemastani tutkimuksesta uutinen:

        "Pitkä imetysaika ei suojaa lasta allergioilta. Tuoreen väitöskirjan mukaan yli puoli vuotta jatkunut täysimetys saattaa jopa lisätä lapsen allergiariskiä. Jo kolmen kuukauden imetys antaa riittävän allergiasuojan.

        Yli yhdeksän kuukautta pelkän rintaruokinnan varassa olleilla lapsilla oli myöhemmin muita enemmän allergioita. Heiltä löytyi esimerkiksi atooppista ihottumaa. Monilla oli myös yliherkkyyttä ruoka-aineille. "

        Ref: http://www.hs.fi/kotimaa/artikkeli/Pitkä imetys ei suojaa allergioilta/1135235384805

        Jostain muistaakseni luin myös tutkimustuloksista, joiden mukaan lapselle olisi hyvä antaa nopeassa tahdissa myös monia herkästi allergisoivia ruoka-aineita. Lähiaikoina neuvolassa käyneet voisivat kertoa nykyisistä suosituksista. Oliko niin, että mm. kalaa suositeltiin kokeiltavaksi jo varsin aikaisessa vaiheessa?

        Sieltä löytyi vielä mm. nämä lauseet:

        "Tutkimuksessa oli mukana 200 suomalaisen terveen vastasyntyneen ryhmä, jota on seurattu syntymästä 20 vuoden ikään saakka.

        Osallistujista 42 prosenttia oli allergiaperheiden lapsia. Lapsista reilu puolet sai puolivuotiaaksi ja viidennes yli yhdeksän kuukauden ikäiseksi pelkkää äidinmaitoa."


        Muutama juttu tuli mieleen:

        1) Allergiathan eivät ole suoraan perinnöllisiä

        2) Niille altistuminen on

        3) Imetys ei ole mikään rokote allergioita vastaan

        4) Kuka TÄYSimettää yli puolivuotiasta?

        5) Yleisellä tasolla puhutaan siitä normaalista imetyksestä, eli kiinteiden ohella tapahtuvasta toimituksesta yli 4-6 kk ikäisten lasten kohdalla

        6) Tutkimuksen imetys-ajankohta on ollut 20 vuotta sitten. Kuinka paljon on kehittynyt tietous ja suositukset mm. odottavan/ raskaana olevan naisen ravitsemuksesta? Yleensäkin ravitsemuksesta?

        Että tämmösiä minä jäin miettimään..


    • helna80

      Käytimme poikaa lääkärissä, koska tuo vatsan punainen ihottuma on vain levinnyt. Se on sellaista pistemäistä ja laikukasta. Peppu ja jalat sitten atooppisen näköistä.

      Lääkärissä tutkittiin päällisin puolin. Poika on virkeä, normaali itsensä. Itse aloin myös miettimään parvo- tai vauvarokon mahdollisuutta (joista jälkimmäistä olemassa siis myös lievempänä ilman kuumetta). Vauvarokko on poissuljettu ihottuman keston vuoksi, kuitenkin jo viikko mennyt. Parvorokko taas voi kestää 1-3 vkoa ihan ilman muuta oireilua, vain iho-oireena.

      Saatiin antihistamiinilääkkeet ja niihin ohjeistus ottaa neuvolalääkärikäyntiin saakka (joka siis on 9.4.). Jos tuolla häviää, on kyse allergiasta ja jos taas ei niin sitten on jotain muuta...

      Onneksi tuo ihottuma ei kutise eikä vaikuta pojan olemiseen muutoin.

      (Näillä näkymin siis ruoka-aineiden pois jättämisestä ei ole ollut sinänsä hyötyä, koska ihottuma ei ole kadonnut. Huonoa tuuria, jos nyt osui rokko samaan saumaan kuin tuo ohrakokeilu :( )

      • ei kokemusta

        Heippa Helna, älä nyt hermostu kun ei-kokemusta- allergiasta ihminen tulee tänne kertoilemaan viisauksia, mutta kun sanoit ettei ihottumasta juuri haittaa lapselle ole, niin tuli mieleeni: lokaluussa 2005 muistaakseni oli valtakunnallisilla ravitsemuspäivillä Helsingissä puhumassa eräs allergialääkäri HUS:sta.
        Hän sanoi painokkaasti, että nykyajan vanhemmat hermostuvat liian pienistä oireista (kakan löysyys, ihottuma) ja ovat sitten vaatimassa allergiatestejä ja poistamassa kiireesti ruokia ruokavaliosta. Hän oli sitä mieltä, että oireiden pitää olla pahoja ja lasta todella vaivaavia (kivut, ei saa nukuttua, kamala kutina tms) että kannattaa lähteä ruokia rajaamaan. Ja erityisesti tietysti tärkeimpiä ruoka-aineryhmiä kuten maito-tai viljatuotteet.Joku tomaatti nyt pian voidaan korvata jollain muulla eikä ole niin merkittävä. Kuulemma tärkeämpää on se, että lapsi saa kiihkeän kasvunsa aikana tarpeeksi enenrgiaa ja suojaravintoaineita. Kasvu pitää turvata ja monia ihottumia voidaan hoitaa esim. voiteilla (kortisoni ja perusvoiteet)Hän näytti kuvankin erään lapsen pahoista ihottuma-alueista polvitaipeiden alla ja sitten saman, lähes parantuneen ihottuman voiteilla ulkoisesti hoitamisen jälkeen, ja sanoi, että olisi ollut aivan tarpeetonta rajata syömisiä tämän takia. Poikaa itseään eivät aluksi pahankaan näköiset ihottuma-alueet vaivanneet, ainoastaan huolestuneita vanhempia...
        Tämä luento jäi mieleeni ja varmaan kokeneen suuren sairaalan lääkärin puheissa ihan vinha totuus on.


      • helna80
        ei kokemusta kirjoitti:

        Heippa Helna, älä nyt hermostu kun ei-kokemusta- allergiasta ihminen tulee tänne kertoilemaan viisauksia, mutta kun sanoit ettei ihottumasta juuri haittaa lapselle ole, niin tuli mieleeni: lokaluussa 2005 muistaakseni oli valtakunnallisilla ravitsemuspäivillä Helsingissä puhumassa eräs allergialääkäri HUS:sta.
        Hän sanoi painokkaasti, että nykyajan vanhemmat hermostuvat liian pienistä oireista (kakan löysyys, ihottuma) ja ovat sitten vaatimassa allergiatestejä ja poistamassa kiireesti ruokia ruokavaliosta. Hän oli sitä mieltä, että oireiden pitää olla pahoja ja lasta todella vaivaavia (kivut, ei saa nukuttua, kamala kutina tms) että kannattaa lähteä ruokia rajaamaan. Ja erityisesti tietysti tärkeimpiä ruoka-aineryhmiä kuten maito-tai viljatuotteet.Joku tomaatti nyt pian voidaan korvata jollain muulla eikä ole niin merkittävä. Kuulemma tärkeämpää on se, että lapsi saa kiihkeän kasvunsa aikana tarpeeksi enenrgiaa ja suojaravintoaineita. Kasvu pitää turvata ja monia ihottumia voidaan hoitaa esim. voiteilla (kortisoni ja perusvoiteet)Hän näytti kuvankin erään lapsen pahoista ihottuma-alueista polvitaipeiden alla ja sitten saman, lähes parantuneen ihottuman voiteilla ulkoisesti hoitamisen jälkeen, ja sanoi, että olisi ollut aivan tarpeetonta rajata syömisiä tämän takia. Poikaa itseään eivät aluksi pahankaan näköiset ihottuma-alueet vaivanneet, ainoastaan huolestuneita vanhempia...
        Tämä luento jäi mieleeni ja varmaan kokeneen suuren sairaalan lääkärin puheissa ihan vinha totuus on.

        En hermostu :) Kiitoksia asiallisesta kommentista.

        On todellakin totta, että tänä päivänä viedään lapset herkemmin lääkäriin. Toisaalta myös herkemmin syyllisestään, jos "ei pidä huolta lapsestaan" eli tuon vuoksi usein pelataan liiankin varman päälle. Itse olin kahden vaiheilla, että käytänkö lääkärissä vai en, mutta ajattelin, ettei tule jälkimaininkeja, kun olen sen tehnyt. Toisaalta samaan aikaan olen sitten miettinyt myöskin ilmoille heittämääsi ajatusta siitä, että tarvinneeko tuosta niin hädissään olla, kun ei pojalle tuosta mitään haittaa ole - esteettistä lukuun ottamatta ja sekin vanhempien silmissä :)
        Taisipa olla eilen juuri oman äidin kanssa puhetta siitä, että ei ennen edes sillä tavalla kiinnitetty huomiota noihin ihottumiin. Rasvattiin ja se oli siinä. Allergiset reaktiot ihottumista poiketen oli asia erikseen.

        Tästä päästään toisaalta myös siihen, että tänä päivänä pelätään liikaa tavallisimpiakin lastensairauksia. Kaikkeen on rokotteet ja oma vastutuskyky on jostain syystä heikompi. Olisi mielenkiintoista tietää, että mikä on se perimmäinen syy, miksi lapset ovat nykyisin enemmän sairaita ja allergisia. Ehkä se on tuo liika syynääminen.. En tiedä.

        Näillä mennään. Katsellaan mitä huomenna sanovat tuolla neuvolassa (ihan normaali 8kk-neuvola).


      • mammali
        helna80 kirjoitti:

        En hermostu :) Kiitoksia asiallisesta kommentista.

        On todellakin totta, että tänä päivänä viedään lapset herkemmin lääkäriin. Toisaalta myös herkemmin syyllisestään, jos "ei pidä huolta lapsestaan" eli tuon vuoksi usein pelataan liiankin varman päälle. Itse olin kahden vaiheilla, että käytänkö lääkärissä vai en, mutta ajattelin, ettei tule jälkimaininkeja, kun olen sen tehnyt. Toisaalta samaan aikaan olen sitten miettinyt myöskin ilmoille heittämääsi ajatusta siitä, että tarvinneeko tuosta niin hädissään olla, kun ei pojalle tuosta mitään haittaa ole - esteettistä lukuun ottamatta ja sekin vanhempien silmissä :)
        Taisipa olla eilen juuri oman äidin kanssa puhetta siitä, että ei ennen edes sillä tavalla kiinnitetty huomiota noihin ihottumiin. Rasvattiin ja se oli siinä. Allergiset reaktiot ihottumista poiketen oli asia erikseen.

        Tästä päästään toisaalta myös siihen, että tänä päivänä pelätään liikaa tavallisimpiakin lastensairauksia. Kaikkeen on rokotteet ja oma vastutuskyky on jostain syystä heikompi. Olisi mielenkiintoista tietää, että mikä on se perimmäinen syy, miksi lapset ovat nykyisin enemmän sairaita ja allergisia. Ehkä se on tuo liika syynääminen.. En tiedä.

        Näillä mennään. Katsellaan mitä huomenna sanovat tuolla neuvolassa (ihan normaali 8kk-neuvola).

        kun kokeilujen oireet tulevat usean päivän viiveellä. Ensin näkyy peppu punaisena, sitten siitä seuraavana tai sitä seuraavana päivänä tulee ihottumat käsiin. Ei siis mitään "tyypillisiä" kylki-suunseutu-ihottumia. Likka pian 3 v, ja yhä metsästetään mikä voisi olla vielä yksi... Ja sit nämä "ei kai se vähä nyt mitään"-ihmiset. Pitäis kai tukehtua käsiin, että ymmärtäisivät...


      • helna80
        mammali kirjoitti:

        kun kokeilujen oireet tulevat usean päivän viiveellä. Ensin näkyy peppu punaisena, sitten siitä seuraavana tai sitä seuraavana päivänä tulee ihottumat käsiin. Ei siis mitään "tyypillisiä" kylki-suunseutu-ihottumia. Likka pian 3 v, ja yhä metsästetään mikä voisi olla vielä yksi... Ja sit nämä "ei kai se vähä nyt mitään"-ihmiset. Pitäis kai tukehtua käsiin, että ymmärtäisivät...

        Omena teki iho-oireet vasta enemmän syömisen jälkeen. Pienet annokset ei mitään parinkaan päivän viiveellä. Sit kun enemmän syötti niin seuraavana päivänä takamus ja munat ihan kirkuvanpunaiset.
        Kaura oksetti saman päivän sisällä. Ohraan reagoi vasta 2-3 pvän päästä. Tästä syystä ollaan kokeilut tehty varovaisesti, jotta tietää mistä johtuu, jos jotain tulee.


      • siis kokemusta
        ei kokemusta kirjoitti:

        Heippa Helna, älä nyt hermostu kun ei-kokemusta- allergiasta ihminen tulee tänne kertoilemaan viisauksia, mutta kun sanoit ettei ihottumasta juuri haittaa lapselle ole, niin tuli mieleeni: lokaluussa 2005 muistaakseni oli valtakunnallisilla ravitsemuspäivillä Helsingissä puhumassa eräs allergialääkäri HUS:sta.
        Hän sanoi painokkaasti, että nykyajan vanhemmat hermostuvat liian pienistä oireista (kakan löysyys, ihottuma) ja ovat sitten vaatimassa allergiatestejä ja poistamassa kiireesti ruokia ruokavaliosta. Hän oli sitä mieltä, että oireiden pitää olla pahoja ja lasta todella vaivaavia (kivut, ei saa nukuttua, kamala kutina tms) että kannattaa lähteä ruokia rajaamaan. Ja erityisesti tietysti tärkeimpiä ruoka-aineryhmiä kuten maito-tai viljatuotteet.Joku tomaatti nyt pian voidaan korvata jollain muulla eikä ole niin merkittävä. Kuulemma tärkeämpää on se, että lapsi saa kiihkeän kasvunsa aikana tarpeeksi enenrgiaa ja suojaravintoaineita. Kasvu pitää turvata ja monia ihottumia voidaan hoitaa esim. voiteilla (kortisoni ja perusvoiteet)Hän näytti kuvankin erään lapsen pahoista ihottuma-alueista polvitaipeiden alla ja sitten saman, lähes parantuneen ihottuman voiteilla ulkoisesti hoitamisen jälkeen, ja sanoi, että olisi ollut aivan tarpeetonta rajata syömisiä tämän takia. Poikaa itseään eivät aluksi pahankaan näköiset ihottuma-alueet vaivanneet, ainoastaan huolestuneita vanhempia...
        Tämä luento jäi mieleeni ja varmaan kokeneen suuren sairaalan lääkärin puheissa ihan vinha totuus on.

        "--Hän sanoi painokkaasti, että nykyajan vanhemmat hermostuvat liian pienistä oireista--"

        Mutta mitäpä siinä vaiheessa, kun lapsi on huutanut yöt läpeensä 3 vuotta? Ja kun ummetusta hoidetaan ruokaöljyllä ja kovia kikkareita ulos kaivamalla?

        Näistä oireista ei kukaan ollut kiinnostunut vielä 80-luvun alussa. Lapsi oli vain sitä sorttia, joka huusi ja jonka maha ei toiminut.

        Minä seurasin yöhuutoa ja ummetusta omalla pojallani hieman yli kuukauden ja vaadin hoitoa. Neuvolassa vähäteltiin, lääkärissä käskettiin seurata tilannetta. Menin allergialääkärille ja pojalla todettiin myös Kelan vaatimin testein maitoallergia.

        Tieto niitä allergioita lisää, se on minun vankka mielipiteeni. Nykyään entinen "huutava lapsi" osataan nimetä paremmin.


    • helna80

      Tänään siis oli 8kk-nla ja lääkäri samalla. Ihottumasta lääkäri sanoi, että on atooppista eli ei ole parvorokko. Sanoi, että pitää jättää antihistamiinit pois ja pahimpia voidella kortisoonivoiteella siihen asti, kun vaalenevat. Sitten Ceralan-voiteella muutoin.

      Näillä mennään 1.5 -vuotisneuvolaan asti ellei mitään akuuttia tule ennen sitä. Jos iho-ongelmia edelleen 1.5-vuotiaana niin sitten tehdään allergiatestit.

      Helpottavaa sinänsä kuulla, että mitä mahdollisesti ja miten hoitaa.

      • +++

        Tiesithän, että kortisonivoiteita saa käyttää vain 1 tai 2 viikkoa (en muista kumpi) putkeen, ja sitten täytyy pitää vähintään yhtä pitkä tauko kuin on voidetta käytetty, koska kortisoni ohentaa ihoa. Tauon aikana voi toki käyttää muuta voidetta, joka ei sisällä mitään kortisonia.

        Tätä ketjua olen kyllä seurannut, mutta en muista, onko pyykinpesuaineista/huuhteluaineista ollut puhetta. Kannattaa siis kokeilla huuhteluaineen jättämistä pois pyykiltä. Laittaa pesuaine rumpuun, ja pienempi annos kuin paketissa käsketään. Ja huuhtelut niin pitkäksi kuin koneen ohjelma antaa myöten. Ja pesuainemerkin vaihtaminenkin voi auttaa. Kannattaa noissa pesuaineissa huomioida se, että vaikka tuotteessa olisi astma- ja allergiayhdistyksen suositus, niin se ei tarkoita, että ko. tuote sopisi kaikille. Se merkki tarkoittaa vain sitä, että se täyttää jotkut kriteerit ja valmistaja sponsoroi astma- ja allergiayhdistystä.


      • helna80
        +++ kirjoitti:

        Tiesithän, että kortisonivoiteita saa käyttää vain 1 tai 2 viikkoa (en muista kumpi) putkeen, ja sitten täytyy pitää vähintään yhtä pitkä tauko kuin on voidetta käytetty, koska kortisoni ohentaa ihoa. Tauon aikana voi toki käyttää muuta voidetta, joka ei sisällä mitään kortisonia.

        Tätä ketjua olen kyllä seurannut, mutta en muista, onko pyykinpesuaineista/huuhteluaineista ollut puhetta. Kannattaa siis kokeilla huuhteluaineen jättämistä pois pyykiltä. Laittaa pesuaine rumpuun, ja pienempi annos kuin paketissa käsketään. Ja huuhtelut niin pitkäksi kuin koneen ohjelma antaa myöten. Ja pesuainemerkin vaihtaminenkin voi auttaa. Kannattaa noissa pesuaineissa huomioida se, että vaikka tuotteessa olisi astma- ja allergiayhdistyksen suositus, niin se ei tarkoita, että ko. tuote sopisi kaikille. Se merkki tarkoittaa vain sitä, että se täyttää jotkut kriteerit ja valmistaja sponsoroi astma- ja allergiayhdistystä.

        Meillä ei käytetä huuhteluaineita ja pesuaineenakin jo pitkään ollut pesupähkinät (joka yleensä sellainen, joka käy niille, joille ei ees LV:t sun muut käy).

        Kortisonista sain ohjeistuksen lääkäriltä ja apteekista erikseen. Yhden viikon kuurina ja ellei häviä niin viikko taukoa ja toinen viikko kuurina.

        Jo parin päivän käytön jälkeen tuo kortisonivoide on auttanut noihin laikkuihin. Antihistamiini jätettiin pois heti nla-lääkäripäivän jälkeen.


      • helna80
        +++ kirjoitti:

        Tiesithän, että kortisonivoiteita saa käyttää vain 1 tai 2 viikkoa (en muista kumpi) putkeen, ja sitten täytyy pitää vähintään yhtä pitkä tauko kuin on voidetta käytetty, koska kortisoni ohentaa ihoa. Tauon aikana voi toki käyttää muuta voidetta, joka ei sisällä mitään kortisonia.

        Tätä ketjua olen kyllä seurannut, mutta en muista, onko pyykinpesuaineista/huuhteluaineista ollut puhetta. Kannattaa siis kokeilla huuhteluaineen jättämistä pois pyykiltä. Laittaa pesuaine rumpuun, ja pienempi annos kuin paketissa käsketään. Ja huuhtelut niin pitkäksi kuin koneen ohjelma antaa myöten. Ja pesuainemerkin vaihtaminenkin voi auttaa. Kannattaa noissa pesuaineissa huomioida se, että vaikka tuotteessa olisi astma- ja allergiayhdistyksen suositus, niin se ei tarkoita, että ko. tuote sopisi kaikille. Se merkki tarkoittaa vain sitä, että se täyttää jotkut kriteerit ja valmistaja sponsoroi astma- ja allergiayhdistystä.

        Pesupähkinöistä löytää tietoa googlettamalla kivasti, jos jollekulle on vieras tuote. (Ei ole pähkinä vaan marja.)
        http://www.google.fi/search?hl=fi&q=pesupähkinät&btnG=Google-haku&meta=


    • helna80

      Sen verran on lisättävä vielä, että noiden ruoka-aineiden poisjättäminen ei ole ihottumaa parantanut - ei edes se antihistamiini.

    • all

      Meillä vehnä, ohra, ruis, muna allergiat. Reaktiona oksennus ja punaiset läiskät naamassa. Allergiat pahentuneet vuosi vuodelta, lapsi kohta 4v.

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nesteen bensapumput pois, tilalle latausasemat

      Näin se maailma muuttuu, kun Suomessakin liikenneasemat lopettavat polttoaineiden myynnin ja tarjoavat enää sähköä autoi
      Maailman menoa
      179
      1468
    2. Mietin sinua nainen

      Ikävöin sinua enemmän kuin voin myntää. Ajattelin et laitan sinulle viestriä (kirjoitin jo puhelimeen viestin) Sitten
      Ikävä
      55
      1022
    3. Härsilällä jännät paikat, saako hän 30 päiväsakkoa Rasmuksen tapauksesta

      Syyttäjä vaatii peräti kolmekymmentä päiväsakkoa Härsilälle, vaikka todistajan mukaan Rasmus aloitti nuhjaamisen, jossa
      Lapua
      63
      761
    4. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      35
      745
    5. Nainen, viime aikoina olen itkenyt sinua yhä useammin

      Niin kuin juuri äsken. Aamulla näin myös unta sinusta. Koskin unessa hiuksia päälaellasi, ja pyytelin sitä heti anteeksi
      Ikävä
      51
      707
    6. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      111
      690
    7. Ne alkaa aina yhdeltä

      jos mies et ole sattunut huomaamaan!
      Ikävä
      81
      669
    8. Haluan sinua mies

      Saat minut kuumaksi.
      Ikävä
      36
      654
    9. Voitaisiinko harjoitella rakas

      Näiden tekoa? 👶👶👶👶👶👶
      Ikävä
      70
      628
    10. Täällä iImenee vihamielisyys kristinuskoa kohtaan

      Ei taida sielunvaellus-/jälleensyntymisväellä olla omasta asiastaan mielekästä sanottavaa, kun pitää kiivaasti hyökätä e
      Hindulaisuus
      303
      597
    Aihe