hevosellani
on puhkuri onko siihen koti konsteja kun lääkkeet on niin kalliita
kotiapua
6
472
Vastaukset
- nightmare
onko tämä pilaa? yleensä viestisi on kuitenkin ollut suht. asiallisia...
Suosittelen lääkkeiden antoa, vaikka ne maksaisi mitä. Sillä jos haluat hevosesi tulevan oireettomaksi ("parantuu") niin lääkkeet auttaisivat huomattavasti (esim. jos elkku määrää ventipulminia niin se todellakin kannattaa syöttää!).
Koti konsteja nyt sitten on:
* mahdollisimman pitkät ulkoilu ajat. Mutta keväällä, jos hevosella on siitepöly allergia, on joskus jopa viisaampaa seisottaa sisällä (jossa vähemmän allergiaa ärsyttävää siitepölyä).
* Heinät ehd. kasteltava (huolella!)
* Hämähäkin seitit yms. pölyäkeräävät karsinasta pois.
*tallin huolellinen tuuletus päivittäin & ei lakaisua hevosen ollessa sisällä
* kuivikkeita ei missään nimessä saa kostuttaa (oma eläinlääkärini -hevosiin erikoistunut-) sanoi että kostutetut kuivikkeet ovat pahempaa kuin pölyävät kuivikkeet, sillä kostutetut keräävät home-itiöitä ja ovat täten vaarallisempia hevoselle
* EI pahasti hengästyksiin enään yli 15*c pakkasella, sillä se rasittaa terveelläkin hevosella keuhkoja (tai kokeile vaikka itse: juokse itsesi totaalisen hengästyksiin yli 15*c pakkasella ja kokeile miltä tuntuu)
* valkosipulin syöttö suotavaa (itse olen erittäin tykästynyt C-Garlic - tuotteeseen) Myös pharmacaren valkosipuli valmiste on kuulemma erittäin hyvää)- nightmare
vaihda ihmeessä heinä tuore rehuksi jos vain mahdollista! (ja ellei hevosesi ole sille allerginen)
- nightmare
nightmare kirjoitti:
vaihda ihmeessä heinä tuore rehuksi jos vain mahdollista! (ja ellei hevosesi ole sille allerginen)
Tuli vain mieleen että apteekista saa pienen pullon bisolvonia aika halvalla (oliko jotain 30-50 mk)
ja se on tehonnut meillä ainakin joillain hevosilla... - Keuhko
Tiedän vain sen, että puhkuri on hengityselinten vakava sairaus, mutta edellisestä vastauksesta tuli mulle mieleen, että kyseessä voisi olla meidän kaksijalkaisten ASTMA?!?
Olenko aivan pihalla?
Siis mikä tämä sairaus perimmiltään on? - nightmare
Keuhko kirjoitti:
Tiedän vain sen, että puhkuri on hengityselinten vakava sairaus, mutta edellisestä vastauksesta tuli mulle mieleen, että kyseessä voisi olla meidän kaksijalkaisten ASTMA?!?
Olenko aivan pihalla?
Siis mikä tämä sairaus perimmiltään on?Kuten jo varmaan tiedätkin puhkuri on tarttumaton hengitys tie elimen sairaus.Mutta jos sitä jollain tallilla esiintyy erityisen paljon, se yleensä johtuu siitä että tallissa käsitellään pölyistä heinää (joka mahdollisesti syötetään myös hevosille) ja huonosti tuuletetun/puhdistetun tallin ammoniakki höyryt joka kaiken lisäksi pahentaa tallissa hapen puutetta. Puhkuri saattaa tulla myös jälkitautina muista hengitys tie elinten sairauksista joita ei ole kunnolla hoidettu tai hevonen on otettu liian raskaaseen kayttöön heti "taudin ohi mentyä". Myös hoitamaton yskä (varsinkin joka aiheutuu lima kalvojen ärsytyksestä)saattaa ajan oloon muuttua puhkuriksi, etenkin tapauksissa jossa tuo johtuu juuri pölyn&ammoniakin yhteis vaikutuksesta ja ärsytyksen lähdettä ei poisteta.
Puhkurissa keuhkojen toiminta on vaillinaista ja täten hevonen koittaa korvata sitä sitä nopealla sisään hengittämisellä. Tästä on taas seurauksena keuhkorakkuloiden laajeneminen (puhkuri=keuhko rakkuloiden laajentuma) ja sisään hengitetty ilma lisää painetta.
Puhkurin omaavan hevosen tunnistaa helposti siitä, että kun hevonen hengittää, saattaa ehkä näyttää siltä kuin sen keuhkot olisivat siirtyneet "taaemmaksi". Tämä johtuu siitä että hevonen yrittää laajentaa keuhkojen ilma tilaa rintakehää levittämällä. Sieraimet yleensä normaalia laajemmat, sisään hengitys tapahtuu nopeasti ja voimakkaasti, mutta ulos hengitys on hidas ja vaivanloinen.
Rinta kehän taka osaan kehittyy ajan myötä , luonnottaman lihas toiminnan vuoksi kaareva uurre.
Ihmisen astmasta en juuri mitään tiedä, joten voit varmasti vertailla näitä tietoja omiin tietoihisi astmasta.
Mutta yleensäkin hevonen on allerginen pölylle & ammoniakille siinä missä ihminenkin, jotkut herkempiä ja jotkut "immuunempia", jos niin asian voi ilmaista. Kenellekkään pöly, eikä ammoniakki tee kuitenkaan hyvää! kaippa noista kahdesta "taudista" löytyy aika laillakin samoja piirteitä, siis astmasta ja puhkurista
- deebee
Vaikka nightmaren vastaus olikin melko tyhjentävä niin lisäisin tuohon vielä sen pointin, että
hevosen olisi siis hyvä olla ulkona niin paljon päivästä kuin mahdollista, jos on pakkasta paljon niin nuttua sitten vaikka niskaan niin että polle saa olla ulkona.
Aamulla ensiimmäiseksi työksi olisi reilua tehdä aina se, että veisi tämän "pölykeuhkon" heinineen pihalle. kaikkein parhain vaihtoehto puhkurihevoselle olisi tietysti pihatto, eikä se pahaksi ole muillekaan. jos hevosta pidetään heti syksystä asti ulkona, se kasvattaa kyllä sellasen villan päälleen, että vaikka omaa nassua nipistelisikin pakkasessa hieman, saattaa polle pärjäillä ihan hyvin omassa turkissaan...
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
On tiedossa, että venäjämieliset diggaavat diktatuurista venäjää
jossa ei esim. ole sanan- ja lehdistönvapautta. Mutta keitä nämä venäjän palvojat sitten ovat, ei heitä toki paljon ole432478Vihreiden, SDP:n ja Vasemmistoliiton kannattajista selvästi alle puolet on miehiä
ja silti joku punafeministi valitti kokoomuksen naiskannattajien puutteesta, vaikka siellä on enemmän naisia kuin punavi742457Belfastissa käynnissä kunnon persuilu
Joku random mamu tekee rikoksen, niin sikäläiset naamiopersut kostavat tuhoamalla kantaävestön omaisuutta. Liekö siellä732352Ensin Henry Novak ja nyt sitten se Irlannin tapaus
jossa mustaihoinen afrikkalainen mieshenkilö puukottaa valkoihoista maassa makaavaa miestä useita kertoa pään alueelle.512112Islamovasemmistolaisuus - tälläista termiä käytetään
Termi tarkoittaa alunperin äärivasemmiston ja muslimifundamentalistien liittoa, jonka ytimessä oli antisemitismi. Isl261849Persujen kannatusromahdus tekee kesästä 2026 nautinnollisen
Satoi tai paistoi, niin Suomen kansalaisella on kuluvana kesänä syytä hymyyn. Niin upealta tuntuu persujen kannatusroma831681Martina Aitolehti läpäisi Erikoisjoukot - Tilittää umpirehellisenä kuvauksista
Martina Aitolehti selvisi Erikoisjoukot koulutuksesta. Hän myös malttoi pääosin pitää mölyt mahassaan, vaikka saikin ko211108Riikka runnoo! sähkön hinta +25 %, bensan hina +16 %
Euron bensa! Tuo legendaarinen persujen vaalilupaus. Sannan hallitus pudotti sähköenergan alv:n 10 prosenttiin, Riikka r71014Rakastan sinua hiljaisuudessa
Rakastan sinua hiljaisuudessa. Olisit minun tai et, olen odottanut sinua vuosisatojen ajan. Ilman sinua sydämeni on yksi40979Eläköön kuningas, kuningas on kuollut
Heikki Nivala kaatui kuin mies. Kavaltaja käveli juuri edelliseen toukokuun kokoukseen hankkimansa puku päällä. Eläköön55864