Uusi ulkoministerimme näyttää olevan eri linjoilla Suomen ulkopolitiikan hoitamisesta kuin esim. häntä kovasti ihaileva Jäbä. Maltillinen oikeistolainenhan on kovin malttamattomasti aina moittinut Halosen ja Tuomiojan ulkopoliittista toimintaa väliin jopa katastrofaaliseksi.
Nyt Stubb on sitten päivän tiedotustilaisuudessa kertonut, että hän jatkaa edeltäjiensä jo pitkään jatkunutta hyvää ulkopoliittista linjaa. Huom monikko! "edeltäjiensä". Erikseen hän sitten kehuu vielä erikseen Tarja Halosen ja Erkki Tuomiojan toimintaa ulkoministereinä. He ovat Stubbin mielestä kunnostautuneet varsinkin globalisaatiokysymyksissä.
Ehkäpä Jäbä joutuu nyt etsimään muuta tukea puheilleen Tuomiojan ja Halosen toiminnan katastrofaalisuudesta. Suosittelen tässä kohden tutkailemaan vaikka Jyri Häkämiehen ja Raimo Ilaskiven mahdollisia kannanottoja, jos sieltä löytyisi jotain tukevampaa, kun tämä Jäbän ihannoima asiantuntija erehtyy nyt kovasti ylistämään Halosta ja Tuomiojaa.
Sano Jäbä vaikka, että nämä lausunnot olivat ulkoministeriuran ensimmäiset virheet. Se lämmittäisi kovasti mieltäni.
Stubbin teeseistä
18
482
Vastaukset
- jööran
punikki.
Pitäisikö uuden ulkoministerin ensitöikseen
haukkua edeltäjänsä?Parempi kysymys tässä onkin se, pitääkö uuden ulkoministerin ensi töikseen kehua entisiä demariulkoministereitä oikein nimeltä mainiten. Toki pitää, jos kerran aihetta on. Stubbin mielestä tähän on ollut ilmeisesti erityistä aihetta. Joku toinen kuten Häkämies olisi voinut jättää mainitsematta kokonaan näiden demariministerien saavutukset.
Huomaa jööran siis se pieni ero.
- !!!
Nyt panit pahan.
Mikäpä olisi Jäbälle pahempaa kuin hänen kovasti kehumansa Stubb kehumassa Jäbän vihaamaa TUOMIOJAA??!
Mutta kyllä Jäbä jotain selittää, ehkä hän sanoo, ettei Stubb tarkoita, mitä sanoo?
;-) - eritäin hyvä
pääministeri seuraavissa vaaleissa.
- yksi kylähullu
Taidat nyt yrittää provosoida Jabaa mutta, anteeksi vaan, kovin heikoin eväin.
Niin HS kuin Yle uutisoivat Stubbin kehuneen edeltäjäänsä, ei edeltäjiään vaikkakin toki sanoo että Suomen ulko- ja turvallisuuspolitiikka on mennyt oikeaan suuntaan jo pitkään. Kuten onkin, sillä Ahtisaaaren presidenttikaudella ja Lipposen pääministeriyden aikana lähenimme isoin harppauksin Natoa ja olimme vahva tekijä EU:ssa.
Vanhasen ykkösen notkahdutti suhteet USA:han ja pudotti meidät ulkokehälle EU:ssa. Jää suhteissa alkoi sulaa Kanervan johdolla, ja Stubb muistikin kehua häntä (lainaus Ylen verkkosivuilta): "Stubbin mukaan hänen edeltäjänsä Ilkka Kanerva (kok.) osoitti, mitä on aktiivinen, oma-aloitteinen ja ennakkoluuloton ulkopolitiikka. Stubb sanoi kunnioittavansa edeltäjänsä perintöä eikä tule tärvelemään sitä, vaan rakentaa ulkopolitiikkaa perinnön päälle."
Tuomiojan ja Halosen hän mainitsi vain globalisaatiokysymysten osalta, mitä voi pitää jopa näpäytyksenä näitä kohtaan, sillä rivien välistä voi lukea että kaiken muun he sitten hoitivatkin huonommin.
Stubbin lupaus pitää eduskunta koko ajan tietoisena mitä ulkopolitiikassa tapahtuu ja käydä vuoropuhelua kansalaisten kanssa saattaa johtaa konfliktiin Halosen ja Vanhasen kanssa, onhan niin pääministeri kuin presidenttikin osoittaneet paremminkin salamyhkäisyyttä päätöksenteossaan, varsinkin Natoon liittyvässä. NFR päätös olkoon siitä esimerkki, eduskunnalle saati kansalle ei kerrottu juurikaan muuta kuin että päätös on tehty.Ettei joku luulisi, että kertomasi on koko totuus, pannaan tuohon yhden lehden tietoja ja siteerauksia asiaan. Puhe oli sen mukaan tosiaan edeltäjistä ja Stubb kehui Halosta ja Tuomiojaa mainiten, että näiden ansiot olivat monenlaiset eivätkä vähäisimmät globalisaatiokysymyksissä.
Lue ja ihmettele!Mielipidepankki kirjoitti:
Ettei joku luulisi, että kertomasi on koko totuus, pannaan tuohon yhden lehden tietoja ja siteerauksia asiaan. Puhe oli sen mukaan tosiaan edeltäjistä ja Stubb kehui Halosta ja Tuomiojaa mainiten, että näiden ansiot olivat monenlaiset eivätkä vähäisimmät globalisaatiokysymyksissä.
Lue ja ihmettele!http://www.iltasanomat.fi/uutiset/kotimaa/uutinen.asp?id=1515130
- yksi kylähullu
Mielipidepankki kirjoitti:
Ettei joku luulisi, että kertomasi on koko totuus, pannaan tuohon yhden lehden tietoja ja siteerauksia asiaan. Puhe oli sen mukaan tosiaan edeltäjistä ja Stubb kehui Halosta ja Tuomiojaa mainiten, että näiden ansiot olivat monenlaiset eivätkä vähäisimmät globalisaatiokysymyksissä.
Lue ja ihmettele!Linkkisi puuttuu.
Minä luin Ylen ja HS:n verkkosivuja ja siellä asia uutisoitiin kuten viestissäni osoitin. Toki asia on voitu toisinkin uutisoida, en sitä kiellä. - Tässä tekstiä
yksi kylähullu kirjoitti:
Linkkisi puuttuu.
Minä luin Ylen ja HS:n verkkosivuja ja siellä asia uutisoitiin kuten viestissäni osoitin. Toki asia on voitu toisinkin uutisoida, en sitä kiellä.- Mielestäni meidän ulko- ja turvallisuuspolitiikka on mennyt oikeaan suuntaan jo pitkän aikaa enkä tule missään nimessä tärvelemään edeltäjieni perintöä vaan rakentamaan sen päälle.
- Ilkka Kanerva osoitti, mitä on aktiivinen, oma-aloitteinen ja ennakkoluuluton ulkopolitiikka.
Stubbin mukaan ainoa tapa, jolla pieni Suomi pärjää maailmalla, on olla rohkea ja aktiivinen.
- Muun muassa Eu:ssa ei ole pöytiin tarjoilua, hän valaisi.
Stubb kertoi antavansa arvoa myös Kanervan demariedeltäjille Erkki Tuomiojalle ja Tarja Haloselle. - Maltillinen oikeistolainen
Ulkopolitiikan linja on jo edellisten hallitusten ohjelmissa viitoitettu ja tämänkin hallituksen ohjelmassa kirjattu. Sillä yhteisellä linjalla kaikki Stubbin edeltäjät ovat olleet ja sille linjalle Stubbkin asettuu.
Eihän Stubb ole koskaan itselinjaa kritisoinut, mitä nyt on sanonut mielipiteensä hieman nopeammasta nato-tahdista.
Erohan tulee vain siitä, millä tavalla tätä linjaa käytännössä toteutetaan, aktiivisesti, tasapuolisesti kaikkiin suuntiin ja avoimesti, vai skeptisesti ja passiivisesti.
Stubbin verraton kielitaito antaa hänelle erinomaiset mahdollisuudet suhteiden parantamiseen "edeltäjiensä hyvän linjan" puitteissa, kun hänellä on edeltäjiään paljon paremmat asiatiedot ulko- ja EU-politiikasta sekä huomattavan monipuolinen ja käyttökelpoinen suhdeverkosto.
Linja ei muutu, mutta tapa toimia aktivoituu ja tehostuu. - Maltillinen oikeistolainen
Mielipidepankki kirjoitti:
http://www.iltasanomat.fi/uutiset/kotimaa/uutinen.asp?id=1515130
Aktiivisuus, eduskuntaan tukeutuminen ja avoimmuus kansalaisiin päin ovat erinomaisia asioita. Näissä suhteissa Stubb ainakin lupauksissaan eroaa kaikista edeltäjistään.
Hän on valmis avoimeen keskusteluun kaikkialla ja selvittämään ulkopolitiikkaa ilman salamyhkäisiä liturgioita, jollaisiin Kekkosen perilliset ja hänen aikanaan vaikuttaneet Halonen, Tuomioja ja Kanervakin pitkälle rakensivat oman tyylinsä.
Linja ei siis tule muuttumaan, mutta tapa toteuttaa linjaa voi hyvinkin muuttua sellaiseksi, että Stubbia suurennuslasilla seuraavat, selkäänpuukotukseen valmiit vanhakantaiset liturgistit voivat saada paljonkin vettä myllyihinsä, vaikkei Stubb alkaisikaan puhua Venäjästä kolmea sanaa käyttäen.
- tule olemaan
kovin kauaa näkyvällä paikalla Suomen politiikassa. Hänen persoonansa on este. Hän on näsäviisas mies. Töppäyksiä on luvassa. Ei mitään "tyyliin Kanerva", vaan hän on vain niin särmikäs, että yhteentörmäyksiltä ei voi välttyä.
- yksi kylähullu
Esittämäsi on mahdollista, meillä kun ulkopolitiikka on ollut tabu josta ei ole saanut keskustella, etenkään esittää erilaisia näkökulmia. Ja tiettyjen asioiden ääneen lausuminen, vaikkapa Venäjän ongelmista puhuminen, on luokiteltu lähes maanpetokseksi. Natojäsenyyden puolesta puhuminen on yksi kielletty aihe, kuuluu sanoa vain ettei se ole juuri nyt ajankohtainen tai muuta yhtä tyhjää. No, sentään USA:ta on ollut sallittua arvostella.
Stubb saattaa tosiaan sanoa mielipiteensä muustakin kuin jenkeistä, ja vieläpä käyttäen sellaista kieltä johon meillä ei ole totuttu, mutta joka on jokapäiväistä näkkileipää muualla Euroopassa. Sellaisesta älähtää moni vanhoillinen, mielenkiintoista nähdä kuinka käy
- Niinpä niin
Alex Stubb on innokas puhumaan ja varsin aikaansaava, mikäli kyse on keskusteluista ja tutkimisesta. Käytännöllinen ihminen hän ei ole. Ennen kaikkea Stubbia voidaan määritellä siten, että hän on joukkuepelaaja. Missään tilanteessa hän ei lähde soololeimaan, mikäli säänöistä on sovittu. Hän toimii joukkueessa, vaikka sääntöjä ei olisikaan. Idealismikin unohtuu, mikäli yhteisistä pelisäänöistä on kyse. Mikään ei siis ulkoministeriössä muutu.
Ainoa pulma voi syntyä siitä, ettei Stubbia saa hiljaiseksi, näin hallituksen "radio hiljaisuus" ei tule pitämään. Puhuminen ja keskustelu ovat jossakin mielessä hänelle välttämättömiä, kuten idealisteille yleensä.
Stubb ei ole mitenkään tuntematon suure, hän on toiminut kohtalaisen kauan UM.ssä, tavat ovat siis tuttuja. Oikeastaan on aika merkillistä, kuinka tätä valintaa on luonnehdittu mediassa. Pelataan pelkästään mielikuvilla.- Uusi-Ukki
Voipa olla että tunnet hänen henkilökohtaiseti, mutta minä olen siinämiehessä ihaillut aina hänen tarmokkuuttaan ja tietämystään, yleensä kaikissa asioissa. Nain sanoo myöskin hänen Golleekansa Piia-Noora Kauppi Oulun kaupngista.
- Niinpä niin
Uusi-Ukki kirjoitti:
Voipa olla että tunnet hänen henkilökohtaiseti, mutta minä olen siinämiehessä ihaillut aina hänen tarmokkuuttaan ja tietämystään, yleensä kaikissa asioissa. Nain sanoo myöskin hänen Golleekansa Piia-Noora Kauppi Oulun kaupngista.
En minä häntä kammoa, en erityisesti kyllä arvostakaan, en niin hirveän korkealle. Tietämys ja tarmokkuus ovat eri asioita, kuin se että pystyy aikaansaamaan sen, että tavoitteet toteutuvat, tämän tiedän jo omasta kokemuksestani.
Stubb on varsin samoilla linjoilla kuin minä olen, olen ainoastaan huomattavasti skeptisempi, sekä liittovaltioajatusta että Natoon liittymistä kohtaan. Stubb on aito liberaali, sinänsä varsin saman suuntainen ajattelutavoiltaan kanssani.
Lähinnä minua ärsyttää se, kuinka huonosti media on perehtynyt asioihin, eihän kyseessä ole mikään tuntematon ihminen. - täältä
Niinpä niin kirjoitti:
En minä häntä kammoa, en erityisesti kyllä arvostakaan, en niin hirveän korkealle. Tietämys ja tarmokkuus ovat eri asioita, kuin se että pystyy aikaansaamaan sen, että tavoitteet toteutuvat, tämän tiedän jo omasta kokemuksestani.
Stubb on varsin samoilla linjoilla kuin minä olen, olen ainoastaan huomattavasti skeptisempi, sekä liittovaltioajatusta että Natoon liittymistä kohtaan. Stubb on aito liberaali, sinänsä varsin saman suuntainen ajattelutavoiltaan kanssani.
Lähinnä minua ärsyttää se, kuinka huonosti media on perehtynyt asioihin, eihän kyseessä ole mikään tuntematon ihminen....
- maltillinen oikeistolainen
Erohan on siinä, että Stubb jatkaa edltäjänsä aktiivista ulkopolitiikkaa edeltäjiensä linjalla Halosen ja Tuomiojan passiivisuutta ja rohkeuden puutetta välttäen ja niin, ettei ulkopolitiikka ole salatiedettä vaan jokaiselle kansalaiselle avointa polkitiikkaa, jossa Stubb tukeutuu eduskuntaan ja sen valiokuntiin.
Näin minä hänen linjansa ymmärsin.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1381329
Kauhavan häiriköijistä
Juttua Iltalehdessä. Pakko sanoa että noi nuoret on kyllä ihan pimeitä. Putkin peltoja jupksevat kiusaamaan kun ei tietä39916Haluan sinut, kuuletko minua.
Haluan sinut. Toivon, että voisimme olla yhdessä. Mietin pystynkö täyttämään toiveesi, olemaan arvoisesi. Voisitko saad35661- 14600
Tehdäänkö tänään toiveista totta?
Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..46597Miksi Lapset kiusaa yöllä
Miksi Lapset kiusaa yöllä ihmisiä? Miksi vanhemmat antaa tämän tapahtua? Eikö ne huomaa ettei lapset ole kotona vai eivä26588- 25565
Ajatteletko ollenkaan minua
Naiselle, jonka kanssa vahva tunne yhteydestä. Jota kipeästi kaipaan, mutta jota ei juuri näe. Onko siitä jo kolme vuott30557Sama ransetti taas!
Keikkui tällä kertaa Honkavaaran tien varressa muutaman sadan metrin päässä Louhenkoskelta.. Otin rekisterin ylös ja ver17553Viimeinen lankafest
Käykää viimeisessä lanka festissä. Ensivuonna sitä ei enää ole. Rahat on loppu. Harmi .17523