40 v mustaviinimarjapensaat

sato hävisi

Viimekesänä mustaviinimarjapensaat (ikä n. 40 v) eivät tuottaneet yhtään marjaa vaikka ovat aiemmin tuottaneet melko mukavastikkin.
Miten marjapensaat saa jälleen satoa tuottamaaan?

Millainen marjapensastuki olisi helppotekoinen, käytännöllinen ja halpakin?

8

5529

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • miriam

      säännölliset leikkaukset vuosittain (vanhimmat = tummat ja sammaloituneet versot kokonaan pois, heikoimmat versot leikataan ensimmäisen silmun yläpuolelta) sekä kevät- ja syyslannoitukset.
      Jos teillä ei ole suoritettu leikkauksia laisinkaan moniin vuosiin eli pensaita ei ole nuorennettu, ei kannata nyt ottaa pois kuin pari kolme versoa/pensas alkuun ja ensi keväänä sit vähän enemmän.
      Jos taas olette huolehtineet pensaittenne leikkauksista eikä satoa siitä huolimatta tullut, herää epäilys jostain taudista tai tuholaisen vierailusta. Kannattaa silmäillä pensaita huolella epämuodostumien ja poikkeavan kasvun varalta.

    • kukkivat

      aikaisin ja pörriäisiä ei ollut vielä liikkeelä pölyttämässä, sekin voi olla yksi syy (oppupuitakin jäi valtavasti ompuitta tästä syystä).

      • pölyttää

        marjapensaat, hyönteisiä ei tarvita siihen hommaan. Hallayöt kylläkin helposti tuhoavat sadon, jos niitä sattuu kukinta tai raakilevaiheeseen.


      • miriam
        pölyttää kirjoitti:

        marjapensaat, hyönteisiä ei tarvita siihen hommaan. Hallayöt kylläkin helposti tuhoavat sadon, jos niitä sattuu kukinta tai raakilevaiheeseen.

        Herukkapensaiden pölyttäjinä toimivat hyönteiset, pääasiassa kimalaiset ja mehiläiset - ei tuuli. Päinvastoin kova tuuli, kylmä tai sateinen sää kukinta-aikaan karkoittaa hyönteiset ja pölytys epäonnistuu.


    • huono...

      sato myös meillä viime kesänä, mutta kaikki kesät ovat erilaisia ja pitäväthän kasvitkin "vuorotteluvapaata" välillä. Leikkaus kyllä kannattaa tehdä.

    • putkea

      "Millainen marjapensastuki olisi helppotekoinen, käytännöllinen ja halpakin?"

      Kyllästetystä laudasta rimat (tukevampi tulee kakkoskakkosesta) pystyyn, kaksi naulaa kuhunkin rimaan ja muovi- tai kumiputkea rimasta rimaan naulojen väliin. Kyllä kestää!

    • Saddam Salmi

      Joku alan henkilö saattaisi ehdottaa pansaikon uusimista. Nimittäin niin vanhoja ne ovat, että niissä voi olla lahoa. Minä en toisaalta ole innokas uudistaja. Jos tontilla on tilaa niin voihan sinne istuttaa uusia mustia viinimarjapensaita. Leikkauksella alkaisin. Yhteen pensaaseen kuuluisi 21-24 satoa tuottavaa versoa. Lannoitustakin voisi tarkistaa. Syyslannoitusta voi tarpeen vaatiessa antaa keväälläkin.

      • juha123

        Muistaakseni jossain ohjeessa on ollut, että mustaherukkaan kannattaa jättää vain 20 oksaa per pensas -- hyvä vuosittain leikata, ei siihen mene montaa minuuttia (paitsi ekalla kerralla). Leikkaamisen etuna on isommat marjat, poiminen on helpompaa & taitaa pensaalla olla parempi vastustuskyky tauteja vastaan.

        Mun mielenstä niistä vanhoista pensaista voisi jonkun kaivaa ylös ja pistää uutta multaa kuoppaan & uusi taimi.

        Uuden taimen saa melko helposti taivukkaasta (oksa taivutetaan multaa ja se juurtuu siihen, yhteys emoon katkaistaan kun juuret ovat sopivat). Tuota voi käyttää, jos ei haittaa parin vuoden viive uuden kasvussa tai se kasvava taimi on tilapäisessä paikassa odottamassa siirtoa...


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 110
      2156
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      58
      2011
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      15
      1935
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      19
      1687
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      20
      1608
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      12
      1408
    7. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      26
      1350
    8. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      11
      1336
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      15
      1331
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      6
      1262
    Aihe