Ahti - ahdin vai ahtin?

nimen taivutus

Pojallemme olisi tulossa nimeksi Ahti. Mutta taipuuko sen genetiivimuoto Ahdin vai Ahtin? Kun sana 'ahdin' tarkoittaa laitetta, jolla syötetään paineilmaa polttomoottorin sylintereihin (=kompressori). Ahtin taas kuulostaa vähän hassulta, mutta on mun mielestä parempi.
Eli kumpaa käytetään?
Vrt. nimi Meri: sehän taipuu 'Merin' eikä 'Meren'.

19

4522

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Merin...

      Satun, Pilvin, Ritan, Taikan, Lumin, Sampon, Unton jne. jne.

      • Rukoilija

        Nimet eivät taivu normaalissa muodossa. Eli esim. juuri Satu ei taivu Sadun, sillä se on nimi. Ja Sade taipuu Saden, ei siis Sateen ja Ilta taipuu Iltan, ei siis Illan =)


      • a.p.
        Rukoilija kirjoitti:

        Nimet eivät taivu normaalissa muodossa. Eli esim. juuri Satu ei taivu Sadun, sillä se on nimi. Ja Sade taipuu Saden, ei siis Sateen ja Ilta taipuu Iltan, ei siis Illan =)

        kiitos avusta teille kaikille :) Monet vaan puhuu Ahdin valtakunnasta, joka vähän hämäsi, mutta silloinhan kyse ei kait olekaan nimestä...


      • Anonyymi
        a.p. kirjoitti:

        kiitos avusta teille kaikille :) Monet vaan puhuu Ahdin valtakunnasta, joka vähän hämäsi, mutta silloinhan kyse ei kait olekaan nimestä...

        Silloin nimenomaan on kyse nimestä. Ahdin valtakunta -sanaparissa Ahdin tarkoittaa Ahti nimeä genetiivimuodossa. Ja se, että on olemassa ahdin-nimininen laite, ei tarkoita, etteikö ahdin olisi myös Ahti nimen genetiivimuoto. Oletteko kuulleet homonyymeistä? eli sama sana tarkoittaa useampaa eri asiaa. Esim. särki: Hän särki ämpärin, jonka sisällä oli särki. Särki on kala, mutta se on myös särkeä sanan taivutusmuoto.


      • Anonyymi
        Rukoilija kirjoitti:

        Nimet eivät taivu normaalissa muodossa. Eli esim. juuri Satu ei taivu Sadun, sillä se on nimi. Ja Sade taipuu Saden, ei siis Sateen ja Ilta taipuu Iltan, ei siis Illan =)

        Sade (nimi) taipuu Sateen.


      • Anonyymi
        Rukoilija kirjoitti:

        Nimet eivät taivu normaalissa muodossa. Eli esim. juuri Satu ei taivu Sadun, sillä se on nimi. Ja Sade taipuu Saden, ei siis Sateen ja Ilta taipuu Iltan, ei siis Illan =)

        Kyllä nimet voi taivuttaa normaalissakin muodossa, riippuu ihmisestä.


    • join me to death

      Ahin se oes aenakin tiällä päen Suomee.

    • Marienhof

      taivuttaisin Ahdin. Kielitoimiston mukaan esim. Satu taipuu oikeaoppisesti vain Sadun

      "Yleissäännön mukaan nimet taipuvat samalla tavoin kuin yleissanat. Satu taipuu siis satu-sanan tavoin. Kaunis merkitys on lisännyt halua säilyttää yhteys nimen ja yleissanan välillä."

      Samoin Säde taipuu Säteen

      "Yleissäännön mukaan nimet taipuvat samalla tavoin kuin yleissanat. Kaunis merkityssisältö ’auringon tai valon säde’ on pitänyt yllä halua taivuttaa nimeä sanan säde tapaan."

      Toisaalta taas Outi taipuu Outin, ei Oudin. Ahdin oikeasta taivutuksesta en ihan varma ole mutta luulisin että se voisi olla sekä Ahtin että Ahdin.

      • sanoisi että

        Ahtin. Juuri siksi että erisnimi on erisnimi, eikä taivu kuten vaikka jonkin esineen nimi. Mun poika on Ohto, eikä takuulla kukaan sano että Ohdon;-o! Se on Ohton, Ohtolla, jne ja sillä selvä. Satu nimenä on Satu eikä tarkoita satua, tarinaa. Satulla on Satun nimi ja sadulla sadun sanat.


      • minä vain
        sanoisi että kirjoitti:

        Ahtin. Juuri siksi että erisnimi on erisnimi, eikä taivu kuten vaikka jonkin esineen nimi. Mun poika on Ohto, eikä takuulla kukaan sano että Ohdon;-o! Se on Ohton, Ohtolla, jne ja sillä selvä. Satu nimenä on Satu eikä tarkoita satua, tarinaa. Satulla on Satun nimi ja sadulla sadun sanat.

        jumala Ahti joka taipuu Ahdin, puhutaan Ahdin valtakunnasta.


      • ..........
        minä vain kirjoitti:

        jumala Ahti joka taipuu Ahdin, puhutaan Ahdin valtakunnasta.

        Väärin. Nimen omistaja päättää taivutuksesta. Serkkuni ovat Satu ja Säde, nimet taipuvat heidän mukaansa "Sadun, Sadulle" ja "Säteen, Säteelle."


      • Anonyymi
        sanoisi että kirjoitti:

        Ahtin. Juuri siksi että erisnimi on erisnimi, eikä taivu kuten vaikka jonkin esineen nimi. Mun poika on Ohto, eikä takuulla kukaan sano että Ohdon;-o! Se on Ohton, Ohtolla, jne ja sillä selvä. Satu nimenä on Satu eikä tarkoita satua, tarinaa. Satulla on Satun nimi ja sadulla sadun sanat.

        Satu nimenä nimenomaan tarkoittaa satua eli tarinaa. Mistä muustakaan tuo nimi olisi lähtöisin. Enkä nyt tarkoita, että kyseinen ihminen olisi satu tai tarina, muuta sitä hänen nimensä tarkoittaa. Lukuisat muutkin nimet tulevat jostain sanasta joka tarkoittaa jotakin, kuten Suvi, Säde, Orvokki, Ohto ym.


    • kyllä se puheessa luontuu m...

      Äitin...Äidin
      Suomalaiset taivuttaa vähän murteestaan riippuen ihan miten lystäävät. Toistehan sanovat Klauksen ja toiset Klaussin, toiset Thomaksen toiset Thomasin. Midaksen, Midaan. Outin, Sadun, Aida-Aidan, Säde-Säteen, Ebba-Eban tai Ebban. Ahtilla kuullostaa oikealta, vaan niin kovin murteelliselta... ainakin Helsingissä menisin Ahdin luo, se riippuu aina omasta "kielestä", stadilaiset käyttää enemmän d:tä g:tä f:ää....

      • Naapurin likka

        Kielitoimiston nimioppaassa on laajahko artikkeli Etunimien taivutus ja siihen liittyvä taivutus­suositusten luettelo. Se poikkeaa mm. seuraavissa tapauksissa aiemmista suosituksista:

        Aapa : Aapan (aik. myös Aavan)
        Ahti : Ahdin (aik. myös Ahtin)


      • Anonyymi
        Naapurin likka kirjoitti:

        Kielitoimiston nimioppaassa on laajahko artikkeli Etunimien taivutus ja siihen liittyvä taivutus­suositusten luettelo. Se poikkeaa mm. seuraavissa tapauksissa aiemmista suosituksista:

        Aapa : Aapan (aik. myös Aavan)
        Ahti : Ahdin (aik. myös Ahtin)

        Mielestäni, tuollainen taivutusmuotojen poistaminen ja typistäminen syrjii eri murteita, sillä on rikkaus, että sanat ja nimet voidaan taivuttaa monilla eri tavoilla riippuen ihmisistä ja murteista. Mielestäni siis monet vanhat ja murteellisetkin taivutusasut ovat oikein.


    • Anonyymi

      Ahti nimen voi taivuttaa monella tavalla, kuten Ahdin, Ahtin, Ahin. Riippuu varmaan murteesta ja sukutaustasta ym, miten sen kääntää. Mutta jos puhutaan jostain tietystä Ahti-henkilöstä, niin tämä ihminen saa itse päättää, miten hänen nimensä taivutetaan. Itse suosisin "Ahtin" tai "Ahin" muotoa, koska sopii suomalaiseen suuhun paremmin. Tai käyttäisin kaikkia taivutusmuotoja sekaisin.

    • Anonyymi

      Pääsääntöisesti henkilö itse saa päättää, miten hänen nimensä taivutetaan.

      • Anonyymi

        Kenen mukaan saa päättää?


    • Anonyymi

      Ehdottomasti Ahdin.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tykkään sinusta tosi tosi paljon

      Siksi en pysty sisäistämään sitä, että se ei ole molemminpuolista. Sattuu liikaa. En osaa käsitellä sitä tunnetta, koska
      Ikävä
      51
      3387
    2. Mikä sai sut ihastumaan

      Mitä tapahtui?
      Ikävä
      153
      2035
    3. Kaupan kassalla kannataa olla kylmä käytös

      https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010488540.html "19-vuotias Minja ja 59-vuotias Anne työskentelevät sillä todelli
      Sinkut
      197
      1678
    4. Mitä tehdä asialle?

      Jos laitan deitti-ilmon "40-vuotias nainen etsii seuraa" niin ketään ei kiinnosta (korkeintaan paria runkkaripenaa joill
      Sinkut
      131
      1593
    5. 80
      1145
    6. Hyvää heinäkuuta

      Hyvää huomenta ihanaa. 🦗🌾☔🤗🌻❤️
      Ikävä
      234
      1094
    7. Mitä helvettiä pakolaisille pitäisi tehdä RAJALLA?

      Jos Venäjä työntää rajalle pakolaisia ja tekee Suomelle selväksi että heidän puolelleen ei ole pakolaisilla asiaa - mitä
      Maailman menoa
      266
      996
    8. Ethän syytä itseäsi

      siitä miten asia menivät. Mä en antanut sulle tilaisuutta.
      Ikävä
      123
      938
    9. Olen pahoillani mies

      Olen surullinen puolestasi, ettet saanut kaipaamaasi naista. Yrititkö lopulta edes? Teistä olisi tullut hyvä pari
      Ikävä
      52
      909
    10. Olet mies varmasti peto

      Makkarin puolella. 🤤
      Ikävä
      72
      855
    Aihe