95/98

Tankkaaja

Tiesittekö että 98 on saman hintainen polttoaine kuin 95, jos ottaa huomioon kulutuksen vähenemisen sitä käytettäessä.

20

9212

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Jaha

      Kerropa vähän tarkemmin . Oletko testannut ?

    • 928S

      vaan eipä taida aivan pitää paikkaansa.

      • JiiJii

        Riippuu vähän autosta ja moottorinohjaus elektroniikasta.


    • Tankkaaja2

      Itse en ole huomannut kulutuksellisia eroja omassa ajokissani (VW golf VR6 -95) oktaani lukua korottamalla, ennemminkin päinvastoin. Tankkasin venäjältä 92-oktaanista tankillisen, kun jostakin syystä muut polttoaineet olivat päässeet huoltoasemalta loppumaan. Epäilin käyntiongelmia loppumatkasta, mutta ei mitään ongelmia tullut. Golfin ajotietokone näytti kulutukseksi 6,8 normaalin 7,3 sijaan??? Ensimmäiseksi epäilin vikaa mittarissa ja tarkastin asian kilometreistä ja paikkansa se piti.
      Vanhemmassa ajokissani uskaltauduin käyttämään velivenakon 76-oktaanista, joka toimi moitteettomasti, tosin pakokaasut haisivat kamalalle.

      • fiksu

        Mikä auto muka lähtee kylmänä käyntiin 76 oktaanisella? Tiedätkö mikä on petrollin oktaaniluku.


      • motorman
        fiksu kirjoitti:

        Mikä auto muka lähtee kylmänä käyntiin 76 oktaanisella? Tiedätkö mikä on petrollin oktaaniluku.

        >Mikä auto muka lähtee kylmänä käyntiin 76 oktaanisella?

        Mikä vain.

        Mitä alhaisempi oktaaniluku, sitä helpommin käynnistyy - noin periaatteessa.

        Oktaaniluku kuvaa polttoaineen puristuskestävyyttä, ellet tuota tiennyt. Kylmäkäynnistyvyyden kanssa sillä suunnilleen saman verran yhteistä kuin ihmisellä ja pussirotalla.

        >Tiedätkö mikä on petrollin oktaaniluku.
        Moottoripetrolilla RON oli 93-96. Nyt moottoripetrolia ei saa Suomesta.


      • ahti
        motorman kirjoitti:

        >Mikä auto muka lähtee kylmänä käyntiin 76 oktaanisella?

        Mikä vain.

        Mitä alhaisempi oktaaniluku, sitä helpommin käynnistyy - noin periaatteessa.

        Oktaaniluku kuvaa polttoaineen puristuskestävyyttä, ellet tuota tiennyt. Kylmäkäynnistyvyyden kanssa sillä suunnilleen saman verran yhteistä kuin ihmisellä ja pussirotalla.

        >Tiedätkö mikä on petrollin oktaaniluku.
        Moottoripetrolilla RON oli 93-96. Nyt moottoripetrolia ei saa Suomesta.

        Täydennetään nyt vielä sen verran, että setaaniluku se on joka kuvaa syttymisherkkyyttä.


      • Anonyymi
        fiksu kirjoitti:

        Mikä auto muka lähtee kylmänä käyntiin 76 oktaanisella? Tiedätkö mikä on petrollin oktaaniluku.

        Kaikki


    • motorman

      Nykyaikaisen auton moottoriohjauselektroniikka tunnistaa bensiinin oktaaniluvun ja osaa säätää sytytysennakkoa oktaanilukua vastaavaksi.

      Korkeampioktaanista bensiiniä käytettäessä ennakko on suurempi, jolloin moottori toimii vähemmällä polttoaineella (parempi hyötysuhde).

      Hinnanero tosiaan jokseenkin tasoittuu riippumatta kummalla oktaanilla ajaa. Kaasutinmoottoreissa tämä ei kyllä pidä paikkaansa.

      • Ari

        Korkea oktaanisella on ennakko pienempi kuin matala oktaanisella. Matala oktaanista käytettäessä saattaa oktaanitunnistin siirtää ennakkoa liian aikaiselle mistä seuraa tehonlaskua.

        Ihmetelen vain, että miksi ei mikään taho ole testannut sitä, että kumpi on edukkaampaa käyttää 95 vai 98? Olisi hienoa nähdä testi tulos.


      • automies
        Ari kirjoitti:

        Korkea oktaanisella on ennakko pienempi kuin matala oktaanisella. Matala oktaanista käytettäessä saattaa oktaanitunnistin siirtää ennakkoa liian aikaiselle mistä seuraa tehonlaskua.

        Ihmetelen vain, että miksi ei mikään taho ole testannut sitä, että kumpi on edukkaampaa käyttää 95 vai 98? Olisi hienoa nähdä testi tulos.

        >Korkea oktaanisella on ennakko pienempi kuin
        >matala oktaanisella.

        Ei se ole näin. Jo lyijyllisen bensiinin ja kaasutinmoottoreiden aikana oli mahdollista säätää 99:lle optimoitu moottori toimimaan matalampioktaanisella bensiinillä. Sytytysennakkoa piti silloin jonkin verran PIENENTÄÄ.

        Ennakko on siis SUUREMPI korkeaoktaanisella kuin matalaoktaanisella.


      • Ari
        automies kirjoitti:

        >Korkea oktaanisella on ennakko pienempi kuin
        >matala oktaanisella.

        Ei se ole näin. Jo lyijyllisen bensiinin ja kaasutinmoottoreiden aikana oli mahdollista säätää 99:lle optimoitu moottori toimimaan matalampioktaanisella bensiinillä. Sytytysennakkoa piti silloin jonkin verran PIENENTÄÄ.

        Ennakko on siis SUUREMPI korkeaoktaanisella kuin matalaoktaanisella.

        Koska matala oktaanisella on taipumus ennenaikaiseen palamiseen (nakutukseen) silloin pitää sytytystä siirtää aikaisemmalle ettei tapahtuisi tuota nakutusta. Jos siirrettäis myöhäisemmälle silloin tapahtuisi sekä nakutus että myöhässä oleva sytytys.

        Eikö se ole näin.


      • motorman
        Ari kirjoitti:

        Koska matala oktaanisella on taipumus ennenaikaiseen palamiseen (nakutukseen) silloin pitää sytytystä siirtää aikaisemmalle ettei tapahtuisi tuota nakutusta. Jos siirrettäis myöhäisemmälle silloin tapahtuisi sekä nakutus että myöhässä oleva sytytys.

        Eikö se ole näin.

        >Eikö se ole näin.

        Ei valitettavasti...

        Se paineen nousu joka aiheuttaa detonaatiota sylinterissä, syntyy nimenomaan sytytyskipinän alullepaneman palamisen aiheuttamasta paineennoususta sylinterissä, ei puristusiskun aiheuttamasta.

        Tämä estetään siten että sytytysajankohtaa myöhäistetään sopivasti.


      • Ari
        motorman kirjoitti:

        >Eikö se ole näin.

        Ei valitettavasti...

        Se paineen nousu joka aiheuttaa detonaatiota sylinterissä, syntyy nimenomaan sytytyskipinän alullepaneman palamisen aiheuttamasta paineennoususta sylinterissä, ei puristusiskun aiheuttamasta.

        Tämä estetään siten että sytytysajankohtaa myöhäistetään sopivasti.

        Jos ei oktaani kestävyys ole polttoaineella riittävä silloin alkaa moottori nakuttamaan (moottorissa tapahtuu syttyminen ennenkuin tulppa iskee kipinän) kuin nokivasara ikään. Ja silloin nakutustunnistin siirtää ennakkoa aikaisemmalle.


      • Topias
        automies kirjoitti:

        >Korkea oktaanisella on ennakko pienempi kuin
        >matala oktaanisella.

        Ei se ole näin. Jo lyijyllisen bensiinin ja kaasutinmoottoreiden aikana oli mahdollista säätää 99:lle optimoitu moottori toimimaan matalampioktaanisella bensiinillä. Sytytysennakkoa piti silloin jonkin verran PIENENTÄÄ.

        Ennakko on siis SUUREMPI korkeaoktaanisella kuin matalaoktaanisella.

        Kumpikin on osittain oikeassa, mutta myös osittain väärässä :o)

        Jos auton moottori on optimoitu toimiaan korkeaoktaanisella polttoaineella, niin siinä voi käyttää 98:a ihan ilman mitään ongelmia.

        Nykyisin kuitenkin useimmille autoille sopii myös 95-oktaaninen polttoaine ilman erityistoimenpiteitä.

        Korkeaoktaaninen polttoaine palaa aaavistuksen verran hitaammin kuin matalaoktaaninen polttoaine - tästä syystä korkeaoktaanisella polttoaineella on käytettävä suurempaa sytytysennakkoa kuin matalaoktaanisella, jotta saavutettaisiin paras mahdollinen teho.

        Nakutusilmiö syntyy polttoaineen syttymisestä useassa kohdassa samanaikaisesti äkillisen paineeennousun seurauksena. Tämä tapahtuu helposti jos käytetään matalaoktaanista polttoainetta moottorissa jossa on korkeaoktaaniselle säädetty sytytys. Paine nousee siis sylinterissä lähinnä sytytyskipinän aloittaman palamisen seurauksena, ei puristuspaineen johdosta, ja liian nopeasti etenevä palaminen aiheuttaa detonaatiota myös muualla palotilassa kuin varsinaisessa palamisrintamassa.

        Moottorinohjausyksikössä oleva nakutustunnistin tunnistaa tämän ja yksikkö säätää sytytystä myöhäisemmälle, kunnes nakutus häviää. Säädin toimii jatkuvasti: se alkaa taas asteettain aikaistaa sytystä kunnes nakutus alkaa (tunnistin voi tunnistaa nakutuksen sylinterikohtaisesti eli se tietää missä sylinterissä nakutusta esiintyy!)
        Yksikkö säätää siis sytytystä siten, että moottori saa parhaan mahdollisen tehon polttoaineesta.

        Sytytyksen säätö tapahtuu siis myöhäisemmälle, jos käytetään matalaoktaanisempaa bensiiniä.

        Jos moottori on optimoitu toimimaan matalaoktaanisella (95E) bensiinillä, ei ole mitään hyötyä käyttää 98-oktaanista, päinvastoin teho voi hitaamman palamisen johdosta laskea.

        Yleensä kuitenkin kaikki uudet autot voivat käyttää myös 98-oktaanista.


      • Nesteen työntekijä
        Topias kirjoitti:

        Kumpikin on osittain oikeassa, mutta myös osittain väärässä :o)

        Jos auton moottori on optimoitu toimiaan korkeaoktaanisella polttoaineella, niin siinä voi käyttää 98:a ihan ilman mitään ongelmia.

        Nykyisin kuitenkin useimmille autoille sopii myös 95-oktaaninen polttoaine ilman erityistoimenpiteitä.

        Korkeaoktaaninen polttoaine palaa aaavistuksen verran hitaammin kuin matalaoktaaninen polttoaine - tästä syystä korkeaoktaanisella polttoaineella on käytettävä suurempaa sytytysennakkoa kuin matalaoktaanisella, jotta saavutettaisiin paras mahdollinen teho.

        Nakutusilmiö syntyy polttoaineen syttymisestä useassa kohdassa samanaikaisesti äkillisen paineeennousun seurauksena. Tämä tapahtuu helposti jos käytetään matalaoktaanista polttoainetta moottorissa jossa on korkeaoktaaniselle säädetty sytytys. Paine nousee siis sylinterissä lähinnä sytytyskipinän aloittaman palamisen seurauksena, ei puristuspaineen johdosta, ja liian nopeasti etenevä palaminen aiheuttaa detonaatiota myös muualla palotilassa kuin varsinaisessa palamisrintamassa.

        Moottorinohjausyksikössä oleva nakutustunnistin tunnistaa tämän ja yksikkö säätää sytytystä myöhäisemmälle, kunnes nakutus häviää. Säädin toimii jatkuvasti: se alkaa taas asteettain aikaistaa sytystä kunnes nakutus alkaa (tunnistin voi tunnistaa nakutuksen sylinterikohtaisesti eli se tietää missä sylinterissä nakutusta esiintyy!)
        Yksikkö säätää siis sytytystä siten, että moottori saa parhaan mahdollisen tehon polttoaineesta.

        Sytytyksen säätö tapahtuu siis myöhäisemmälle, jos käytetään matalaoktaanisempaa bensiiniä.

        Jos moottori on optimoitu toimimaan matalaoktaanisella (95E) bensiinillä, ei ole mitään hyötyä käyttää 98-oktaanista, päinvastoin teho voi hitaamman palamisen johdosta laskea.

        Yleensä kuitenkin kaikki uudet autot voivat käyttää myös 98-oktaanista.

        98 oktaanisen käytöstä ei ole mitään haittaa ja toiseksi se muutaman sentin hinta ero on todella naurettava paikka säästää.

        Ps. jättäkää vaikka se makkara leivän päältä pois ,jos on kerran noin tiukkaa ettei voi 98 käyttää :)


      • Kuluttaja

        Eli vielä kerran: voinko turvallisesti tankata autooni (Fiat Stilo 80) 98:a? Auton ohjekirjassa kehotetaan käyttämään VÄHINTÄÄN 95:sta. Eli olen ymmärtänyt että moottori tykkää enemmän 98:sta vai miten se nyt meni...?? Haittaa siitä ei käsittääkseni pitäisi olla, joskaan ei juuri hyötyäkään. Toiset sanovat 98:n sisältävän enemmän lisäaineita, jotka kartoittavat konetta enemmän, onko näin?

        Eli yhteenvetona: Jos ei oteta bensan hintaa huomioon, niin onko 98 "parempi" nykyaikaiselle auton moottorille, kuin 95? Vai onko 98:ssa jotain muita haittapuolia paitsi hinta?


    • Tuning ukkeli

      Kun takkaan mk2 eskoani 95 huomaan pienen tehon häviön. Kun taas 98 "kaikki" on taas tallella. Tästä johtuen myös kulutuskin kasvaa..

      • taksi

        sinun autosi on niin vanha että se on tehty toimimaan 99 bensalla joten sillä voi ajaa 98 bensalaa, jos kuitenkin tankkaat 95 bensaa saattaa vanhassa moottorissasi ilmetä käynti häiriöitä ja siksi ajattelet ettei kaikki ole tallella.


    • Anonyymi

      Tämä ketju on niin vanha, että sen tietosisältö on osittain vanhentunutta.

      Oktaaniluku ei sinänäsä vaikuta bensiinin energiasisältöön. Korkeaoktaaninen bensiini ei ole mitenkään korekaoktaanisuutensa ansiosta tehokkampaa kuin matalaoktaaninenkaan. Mainosmiehet yrittivät sitä kyllä väittää, koska kireämmäksi viritetyt moottori aikoinaan vaativat jopa 100 oktaanista. Erot polttoaineen kulutuksessa ovat, tai siis olivat, mitättömiä,

      PAITSI ETTÄ nykyään (siis huomattavasti ketjun aloituksen jälkeen 2003) 95 oktaniseen bensiiniin lisätään jopa 10% etanolia, ja siitä syystä 95 oktaanisen bensiinin energiasisältö painoa kohden on pienempi kuin 98 oktaanisen. Tämä aiheuttaa sen että 98 okt kuluu samassa moottorissa ehkä vähemmän kuin 95 oktaanista, mutta kattaako se hintaeron on eri asia.

      Ero ei siis johdu oktaanesta, vaan siitä, että 95 on lantrattu viinalla.

      Mitä taas korkeaoktaanisuuteen tulee, niin kaikki yli 87 oktaaniset ovat korkeaoktaanisia määritelmän mukaan. Ennevanhaan peruspensa oli nimittäin luokkaa 75-80 ja joskus viisikymmenluvulla alkoivat tehokkaat moottori vaatia lähemmäs 90 oktaanin nakutuskestävyyttä. Sellaista pensaa sitten nimitettiin korkaoktaaniseksi.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Paras olisi vain unohtaa

      Tuleekohan tähän meidän tilanteeseen ikinä mitään selvyyttä. Epätoivo iskee taas, enkä jaksaisi enää odottaa. Kohta lop
      Ikävä
      75
      1276
    2. Voisitko laittaa

      Nimesi ensimmäisen ja kaksi viimeistä kirjainta tähän?
      Ikävä
      68
      1185
    3. Nämä kaikki alla olevat aloitukset on saman naisen aloituksia

      Kuinka paljon täytyy vintissä viheltää että esiintyy välillä jopa miehenä, ja sitten itse vastailee omiin kysymyksiinsä?
      Ikävä
      138
      886
    4. huono omatunto

      johtuu siitä, että minulla on tunteita sinua kohtaan. Se vaikuttaa asiaan. Kaipasin sinua tänäänkin.
      Ikävä
      51
      842
    5. Päätin juuri että

      En odota että meidän välillä enää tapahtuisi mitään. Tämä on aivan liian monimutkaista ja kyllä sinäkin olisit joskus mi
      Ikävä
      29
      732
    6. Onnistuit sohaisemaan mua

      Kaikkein herkimpään kohtaan ja kyseenalaistamaan mun luottamuksellisuuden. Kun sitä ei ole niin ei ole mitään muutakaan
      Ikävä
      58
      717
    7. Suomalaisia naisia lennätetään seksimatkoille

      https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/1f5f5e20-8c36-4907-9640-8e0c3b017c5a Gambia on jo vuosia ollut yhtä kuin munanhaku ma
      Lieksa
      157
      714
    8. Mietitikö nainen koskaan

      Miksi me ollaan päädytty tähän pisteeseen. Lähestmistapaa ei ole. Tarvitaanko me oikeasti enää tätä.
      Ikävä
      72
      714
    9. Huomenna se

      Tulee kohta, odotatko?
      Ikävä
      56
      707
    10. Mitä kaipaat

      Usein elämässäsi
      Ikävä
      76
      655
    Aihe