Maissin viljelyä

haluaisin pienimuotoisesti kokeilla . Olisiko kellään vinkkejä ko hommelista . Mistä siemeniä , lajikkeista , ym . Kaikki tieto tervetullutta .

19

10395

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kerran olen sokerimaissin kasvatusta kokeillut,jäi vaan sato täällä Oulun korkeudella aikasta pieneksi...Maissi tarvii kasvaakseen aurinkoisen,lämpimän ja tuulilta suojatun kasvupaikan,etelään avoin rinne tai seinänvieri käy vallan hyvin.Komeana kasvina maissin voi istuttaa muuallekin pihapiiriin.Menestyy lähes kaikilla maalajeilla kunhan ravinteita vaan riittää.

      Taimet esikasvatetaan (kylvö toukokuun alussa/puolessa välissä riippuen missä päin Suomea asut),kaks siementä/ruukku,heikommin kasvuun lähtenyt poistetaan.Taimet karaistaan ja istutetaan ulos kun hallan vaaraa ei ole.Taimiväli 40cm.Taimet kannattaa istuttaa neliön muotoon,pölytys onnistuu näin paremmin.Eteläisimmässä Suomessa maissin voi kylvää myös suoraan peltoon 3cm:n syvyyteen,mutta maan tulee olla yli 10 asteista (siemen ei idä kylmässä).Kylvöstä sadonkorjuuseen menee sellaset kolme ja puoli kuukautta,noin.

      Sokerimaissin siemeniä löytyy täältä meiltä päin ainakin suuremmista marketeista puutarhaliikkeiden lisäksi.

      • lamppu40

        toi oli aika kattavaa tietoa,itekki meinaan ekaa kertaa koklaa,saa nähä kui käy.


      • kalissa
        lamppu40 kirjoitti:

        toi oli aika kattavaa tietoa,itekki meinaan ekaa kertaa koklaa,saa nähä kui käy.

        Lillipupi kertoi todella hyvin eli ei muuta kuin peesailen ohjeita.
        Suosittelen kuitenkin esikasvattamaan vaikka olisi etelässä.
        Hyviä ne ovat ja minäkin taas laitan niitä.


      • Kiittää hienoista tiedoista . Aamulla siemenkauppoja koluamaan .


      • vuokki
        lamppu40 kirjoitti:

        toi oli aika kattavaa tietoa,itekki meinaan ekaa kertaa koklaa,saa nähä kui käy.

        itelaitoin viimevuonna väähän liian aikasin kasvamaan ja osa taimista kuoli. Ulos sain 4 sokerimaissia ja 4 minimaissia. En vaan osannut kerätä niitä oikeaan aikaan, minimaissit meni ylikypsiksi ja isot sokerimaissit jäi hieman raa-aksi. Nyt kokeilen uudelleen, tosin vaan isoa maissia.


      • ljdg

        olipa kattavasti tietoa :) vielä pieni lisäys, että mustan katemuovin käyttö lämmittää maan nopeammin ja maissi tykkää..ja ei tule rikkaruoho-ongelmaakaan


    • maissikas

      hei, osta sokerimaissin siemeniä pussi laita purkkia kohti 2 siementä tossa huhti-toukukuun vaihteessa valoisaan paikkaan ja ei kauan mee kun itävät.itse istutan taimet ulos kesäkuun 10pvä jälkeen ja satoa on tullut mukavasti.aurinkoinen paikka ja paljon vettä ja lannoitusta.kanankakka käy hyvin.eteläsuomi on vielä varmaa aluetta...

    • Komea kasvi

      Laitoin viime kesänä ihan ruokakaupasta ostetuna popcornin siemeniä itämään. Tosi hyvä itävyys ja kasvu oli huimaa. Alkukasvatuksen tein sisällä.
      Tosin alueella, jossa asun oli paljon sateita ja kun en ollut paikalla hoitamassa kasvejani, niin ne "hukkuivat" liikaan kosteuteen.

      Maissistahan tulee palmumainen korkea kasvi , tosi edullinen esim. parvekkeelle antamaan vihreää näyttäävyyttä.

      • Itävätkö siis

        ne pussipopcornit?

        Olipa mukava kokeiluidea, ei ole tullut mieleeni niitä idättää vaikka esimerkiksi herneitä idätän ihan tavallisista kuivatuista soppaherneistä.


      • Mäkilähtö
        Itävätkö siis kirjoitti:

        ne pussipopcornit?

        Olipa mukava kokeiluidea, ei ole tullut mieleeni niitä idättää vaikka esimerkiksi herneitä idätän ihan tavallisista kuivatuista soppaherneistä.

        Itse olen useammankin kerran istuttanut "pop-cornia", ensin sisälle ruukkuun ja sitten ulos myöhemmin keväällä.
        Tosin niiden itävyys on o,ien kokemusten mukaan n.20-50% merkistä riippuen, mutta hinta ei ole esteenä sillä jyväpussihan ei juuri mitään maksa.
        Ja loputhan voit paahtaa ja napostella ikasvua seuratessasi.


      • maissi parvekkella
        Itävätkö siis kirjoitti:

        ne pussipopcornit?

        Olipa mukava kokeiluidea, ei ole tullut mieleeni niitä idättää vaikka esimerkiksi herneitä idätän ihan tavallisista kuivatuista soppaherneistä.

        Kyllä, itivät lähes 100%:sti. Ostin tavallisia popcornin siemeniä, siis en mitään mikro-suolattuja-voin makuisia poppareita.

        Tänä vuonna kasvatan Batattia, josta tulee kaunis kasvi, mutta n.kuukauden kestää ennenkuin ensimmäiset versot ilmestyvät istutuksen jälkeen.


    • sunnyriver

      Se on tämä Suomen kesä tällainen, lyhyt ja vähäluminen. Eli joskus olen kasvattanut parvekkeella Helsingin korkeudella, eivät ehtineet tuleentua. Pitäisi kyllä hyvänä vuonna ehtiä
      kasvaa kunnollakin. Täällä Savon korkeudella olen nähnyt jollakin puutarhurilla kukkivaa maissia, mutta ei sekään valmiiksi tainnut ehtiä. Vahvoja, komeita taimia joka tapauksesa, lehdet ovat
      kauniit.
      Jos on tarkoitus satoa saada, varsinkin pohjoisempana, niin auringinkukka on paljon varmempi. Jos haluaa ihailla lehtiä, maissi on ihan mukava.
      En edes muista, mitä laitoin kasvamaan.
      Olisinko Plantaasista Helsingistä löytänyt siemeniä, vai olivatko tavallisia maissinjyviä
      (niitä popcornin poikasia).
      Plantaasin siemenhyllyt sinänsä ovat vierailemisen arvoisia paikkoja, sieltä löytyy monta hyvää kasvatettavaa.

    • joo-o..

      Elikkä, normaaleista maissinjyvistä joita saa viherkaupoista saa satoa. Nee kannattaa idättää sisätiloissa, n. pari vko. sen jälkeen avomaalle kasv. kannattaa avom. kylvön jälk. laittaa hengittävä suojapeite koska maissi aika herkkää alussa. muuten kestää monia viikkoja ennenkuin alkaa mitää näkyvää tapahtumaaan, niiden pitää tottua uuteen kasvualustaan, kylvövälit n.30cm, tuuli pölyttää maissin.

      • kimalaiset voi kuolla

        kun tuuli pölyttää. Suurilla geenimanipuloilluilla maissiviljelmillä on käynyt niin, että rikkakasvit myrkytetään ja gemomaissi kestää kasvismyrkyn.
        Sitten ei hyönteisille jää näitä kukkivia muita kasveja lastensa ruuaksi. Monet "rikkakasvithan" ovat silti tärkeitä luonnon monimuotoisuutta ylläpitäessään.
        Mehiläiset kärsivät, maissikin kukkii mutta ei tuota mettä.
        Tämä vaan tiedoksi muuten, tuskin viljelet maissia hehtaarikaupalla.
        Neuvosto-Karjalan pellot yritettiin 50-60- luvulla kylvää maissille mutta huonoin tuloksin.
        Miten käynee nyt ilmastonmuutoksen myötä?


      • ulkomailla
        kimalaiset voi kuolla kirjoitti:

        kun tuuli pölyttää. Suurilla geenimanipuloilluilla maissiviljelmillä on käynyt niin, että rikkakasvit myrkytetään ja gemomaissi kestää kasvismyrkyn.
        Sitten ei hyönteisille jää näitä kukkivia muita kasveja lastensa ruuaksi. Monet "rikkakasvithan" ovat silti tärkeitä luonnon monimuotoisuutta ylläpitäessään.
        Mehiläiset kärsivät, maissikin kukkii mutta ei tuota mettä.
        Tämä vaan tiedoksi muuten, tuskin viljelet maissia hehtaarikaupalla.
        Neuvosto-Karjalan pellot yritettiin 50-60- luvulla kylvää maissille mutta huonoin tuloksin.
        Miten käynee nyt ilmastonmuutoksen myötä?

        maissia viljellään ulkomailla lähinnä kananruoaksi.
        makunsa puolensa sopiikin parhaiten siihen.


      • ei voi kiisellä
        ulkomailla kirjoitti:

        maissia viljellään ulkomailla lähinnä kananruoaksi.
        makunsa puolensa sopiikin parhaiten siihen.

        Kyllä minusta maissi on ihan hyvää ihmis ruokaakin ja varsinkin ulkomailla asuessani olen käyttänyt paljonkin ruuan valmistuksessa maissia.
        Maissia sellaisenaan höyrystettynä, jauhoina, kuorutteena ym, aika monipuolinen kasvi.

        Kanoja minulla ei tosin ole ollut.


      • maissillinen
        ei voi kiisellä kirjoitti:

        Kyllä minusta maissi on ihan hyvää ihmis ruokaakin ja varsinkin ulkomailla asuessani olen käyttänyt paljonkin ruuan valmistuksessa maissia.
        Maissia sellaisenaan höyrystettynä, jauhoina, kuorutteena ym, aika monipuolinen kasvi.

        Kanoja minulla ei tosin ole ollut.

        Mä kylvin viime keväänä maissit huhtikuun puolivälissä ja ulos istutin toukokuun loppupuolella. Tuuliseen paikkaan keskelle peltoa! Miksiköhän tuulinen paikka ei muka käy? Ainakin lajike Lumidor viihtyi ja satoa saatiin elokuun lopussa.


    • Maritta2

      En osaa kertoa noista lajikkeista. Olen itse kokeillut maissia kahtena vuotena. Ostin siemenpussin varmaan jonkin marketin telineestä. Ekana vuonna ne kasvoivat komeiksi n. puoli metriä itseäni pidemmiksi ja jokainen teki yhden tähkän, parissa oli pieni toisen alku, joka ei ehtinyt kovin suureksi. Istutin ne kasvihuoneen eteen aurinkoiseen paikkaan.
      Seuraavana vuonna oli sitten vallan toisenlaista. Kasvit jäivät melko mataliksi ja monikaan ei ehtinyt tehdä tähkää, joitain pieniä tuli vain. Taisi olla sään puolesta huono kesä, en muista varmaksi, kun siitä on jo melko pitkä aika, 15-20 vuotta. Tähän loppui yritykseni maissin kasvattajana.

    • asiaan perehtymätön

      Pitäs kokeilla. Mikä lajike sopii keskisuomeen? Meil on siellä mökki. Kasvaako se järven rannalla? Mä en tiedä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      57
      5540
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3537
    3. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1662
    4. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      206
      1636
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      78
      1092
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      26
      1088
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      907
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      259
      836
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      71
      809
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      808
    Aihe