Punatukkaisuus - periytyminen ?

Brune+Puna=?

Miten tuo punatukkaisuus periytyy?

Tulevan vauvan isä on täydellisen punatukkainen (punainen iho, pisamia, tummanoranssit hiukset ym.).
Minulla on tavalliset vaaleanruskeat hiukset.
Minun vanhemmilla on molemmilla ruskeat hiukset.
Vauvan isän vanhempia en ole vielä tavannut, mutta siskolla on ruskeat hiukset, siispä molemmat vanhemmat eivät voi olla punatukkaisia(?). ;)
Eli oletetaan nyt, että vauvan isän toisella vanhemmalla on punaiset hiukset, toisella ruskeat.

Millä todennäköisyydellä vauvasta tulisi punatukkainen?

20

8085

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • lekuri 42

(07.03.2008) Mihin perustuu, että minulla on punaiset hiukset? Isälläni oli lapsena vaaleat hiukset, nyt aikuisena tummat, äidillä hiukset oli vaaleat ja aikuisena maantienväriset. Isoveljelläni on maantienväriset, tod.näk. tummuu edelleen ja minulla, pikkusiskolla, on punaiset hiukset. Kummankaan vanhemman suvusta ei löydy yhtäkään punapäätä. Miksi siis minulla on punaiset hiukset?
      Suvussasi kulkee punahiuksisuuden geenejä. Ne pääsevät kuitenkin harvoin näkyviin, koska ne ovat resessiivisiä eli väistyviä.

Perinnöllisyys toimii jonkin ominaisuuden suhteen niin, että ihminen saa vanhemmiltaan kaksi tähän ominaisuuteen vaikuttavaa geeniä. Toinen tulee isältä ja toinen äidiltä. Selitys on tosin yksinkertaistettu. Esimerkiksi silmien värin periytymiseen osallistuu ainakin kaksi eri geeniparia. Punaisiin hiuksiinkin vaikuttaa useampi kuin yksi. Punainen on kaikkein vaikeimmin periytyvä hiusten väri. Sinun kohdallasi tämä harvinainen mahdollisuus on toteutunut.

Oman isäni sukuun on syntynyt yksi punapää. Punatukkaisen kaksi veljeä olivat nuorina pellavanvaaleita, aikuisina maantienvärisiä, ja hänen sisarellaan oli mustat hiukset. Tämän sisarusparven isä näyttää vanhoissa valokuvissa vaalealta tai vaalean maantienväriseltä. Äidin hiukset ovat maantienväriset tai ruskeat, eivät kuitenkaan niin tummat kuin mustatukkaisella tyttärellä. Sukutarinatkaan eivät tunne muita punapäitä. Isäni oli tumma ja hänen lapsistaan yksi tumma ja kaksi maantienväristä.

Lyhyesti punahiuksisuudesta: http://fi.wikipedia.org/wiki/Punahiuksisuus

• ei tod.näk. punaiset

hiukset? :)
        Minä en tätä tiennytkään.

Tunnen yhden perheen, missä kolme tytärtä ja kaikilla punainen tukka! Muistaakseni heidän äidillä on punertavat hiukset myös.
        Tästä päättelin, että punatukkaisuus olisi todennäköisempi periytyjä.

• .....
        ei tod.näk. punaiset kirjoitti:

hiukset? :)
        Minä en tätä tiennytkään.

Tunnen yhden perheen, missä kolme tytärtä ja kaikilla punainen tukka! Muistaakseni heidän äidillä on punertavat hiukset myös.
        Tästä päättelin, että punatukkaisuus olisi todennäköisempi periytyjä.

ystävälläni on 4 lasta joista kaikilla 3 tytöllä punainen tukka, pojalla tumma. Isä tai äiti ei kumpikaan ole punapää.

• tytöillä
        ..... kirjoitti:

ystävälläni on 4 lasta joista kaikilla 3 tytöllä punainen tukka, pojalla tumma. Isä tai äiti ei kumpikaan ole punapää.

enemmän taipumusta saada punainen tukka?

• olen minä

olen kolmelapsisen perheen vanhin, "maantienharmaa", tytär :) pikkusiskoni ja veljeni ovat punahiuksisia. isämme suku on about puoliksi voimakkaan punahiuksisia paitsi isäni joka on myös maantienharmaa... äitikin on samanvärinen. heh... olipas sekavaa... itselläni on 3 lasta eikä ketään heistä ole punahiuksinen.

• punainen tukka

siskoilla ja äidillä vaalea-, sekä isällä tumma tukka.
      Pojalla on vaaleat hiukset, miehellä maantien väriset.

• maantienharmaa019356

äidilläni on maantienharmaat hiukset ja vihreät silmät, isälläni siniset silmät ja vaaleanmaantienväriset hiukset. kummankin suvussa on punapäitä aiemmissa sukupolvissa.

äitini ja isäni saivat kolme tytärtä ja pojan. Itse olen vanhin tytär ja minulla on vihreät silmät ja maantienväriset hiukset. Veljellänikin on samanlaiset, mutta hänellä on myös voimakkaat tummat kulmakarvat, jotka ovat samanlaiset kuin isäni veljellä. Isyystestin mukaan hän kuitenkin on isäni, eikä isäni veljen lapsi. vanhimmalla pikkusiskollani on vaaleat maantienväriset hiukset olemattomat kulmakarvat ja siniset silmät. Lapsena hänellä oli pisamia runsaasti. Hän on siis näiltä osin ominaisuuksiltaan lähinnä isäämme. Nuoremmalla pikkusiskollani on punaiset hiukset, olemattomat kulmakarvat,paljon pisamia, kalmankalpea iho ja siniset silmät.

Eli ilmeisesti se punaisuus geeni periytyy eteenpäin suvussa ja pullahtaa tietyllä todennäköisyydellä esiin kun kaksi sen geenin kantajuuden omaavaa ihmistä lisääntyy.

• 4kk äiti
        maantienharmaa019356 kirjoitti:

äidilläni on maantienharmaat hiukset ja vihreät silmät, isälläni siniset silmät ja vaaleanmaantienväriset hiukset. kummankin suvussa on punapäitä aiemmissa sukupolvissa.

äitini ja isäni saivat kolme tytärtä ja pojan. Itse olen vanhin tytär ja minulla on vihreät silmät ja maantienväriset hiukset. Veljellänikin on samanlaiset, mutta hänellä on myös voimakkaat tummat kulmakarvat, jotka ovat samanlaiset kuin isäni veljellä. Isyystestin mukaan hän kuitenkin on isäni, eikä isäni veljen lapsi. vanhimmalla pikkusiskollani on vaaleat maantienväriset hiukset olemattomat kulmakarvat ja siniset silmät. Lapsena hänellä oli pisamia runsaasti. Hän on siis näiltä osin ominaisuuksiltaan lähinnä isäämme. Nuoremmalla pikkusiskollani on punaiset hiukset, olemattomat kulmakarvat,paljon pisamia, kalmankalpea iho ja siniset silmät.

Eli ilmeisesti se punaisuus geeni periytyy eteenpäin suvussa ja pullahtaa tietyllä todennäköisyydellä esiin kun kaksi sen geenin kantajuuden omaavaa ihmistä lisääntyy.

meillä lapsen isä on ulkomaalainen(tumma muttei tumaihonen) hänellä siis ruskeat silmät ja mustat hiukset. itse on punpigmenttinen eli siis vaalea iho, pisamia, punapää. odotin siis että meille tulee ruskeasilmänen tummatukkanen vauva. noh, vuvall keskirusket hiukset, siniset silmät ja vaalea iho.. ei mitään merkkejä että isä olis tumma...

• ,,,,,,,,,,,,,,,,
        4kk äiti kirjoitti:

meillä lapsen isä on ulkomaalainen(tumma muttei tumaihonen) hänellä siis ruskeat silmät ja mustat hiukset. itse on punpigmenttinen eli siis vaalea iho, pisamia, punapää. odotin siis että meille tulee ruskeasilmänen tummatukkanen vauva. noh, vuvall keskirusket hiukset, siniset silmät ja vaalea iho.. ei mitään merkkejä että isä olis tumma...

Silmien ja hiusten väri voi vielä jonkin verran tummentua.

• hekoti

Ystäväpariskunnalla on kaksi tyttöä ja molemmilla on todella punaiset hiukset. Perheen isä on punapää, äiti perussuomalainen maantienvärinen.

• """""""

Mun äidin suvussa löytyy punertavahiuksisia, ei kuitenkaan yhtään punapäätä. Pojan isän isällä ja velipuolella on punaiset hiukset. Pojan hiukset on tummanruskeat, blondattaessa muuttui porkkananpunaiseksi.
      Tytön (eri isä) isän äidillä punertavat hiukset ja isän tädillä punaiset. Tytöllä vaaleat, punertavat hiukset ja kulmakarvat, ikää muutama kuukausi eli aika näyttää.

• punahiuksinen -

Punahiuksisuus on ERITTÄIN vaikean kaavan mukaan periytyvä.

Jos olet punatukkaisen lapsen vanhempi, olet lähes lottovoittaja.Onnea sinulle siitä.

Luoja maalaa kauniin kultaisen värin vain valituille!Minä olen ollut yksi heistä 60 vuotta, erittäin ylpeänä erityisominaisuudestani!

Näitä muitahan riittää.......

• eujeyr

Yleensä lapsi saa piirteet siltä vanhemmalta jolla ne ovat dominoivimmat esim. punatukka vas. vaalea= punatukka, ruskeat silmät vas. vihreät silmät= ruskeat silmät yms.

• -------

Vanhempani A punatukkainen B mustatukkainen, minulla ruskea tukka, kupariin vivahtava (eli punatukkaisuuteen vivahtava) A:n vanhemmat eivät olleet punatukkaisia, joskin isällä oli hieman punaista pigmenttiä tukassaan.

A sai aika nuorena ensimmäiset "luomisyövät" ja sitten vanhempana melanooma. Toivon ettei omille lapsille tule punatukkageeniä, koska siihen liittyy suurempi syöpäriski.

• Lidia Q.

Itse olen aika varma, että lapsestamme tulee punatukkainen, mutta eihän sitä koskaan voi tietää.

Mieheni isän suvussa nk. "karjalan punainen" on väistyvä geeni - he ovat kaikki ruskeahiuksisia ja vihreäsilmäisiä, joskin suurella osalla punaista pigmenttiä hiuksissa, parrassa tms. Kuitenkin helposti päivettyvä, osalla suorastaan ruskettuva iho.

Mieheni äidin suku on erittäin vaaleaa karjalaista taustaa, pellavanvaaleat hiukset, siniharmaat silmät, vaalea mutta hyvin ruskettuva iho.

Miehelläni siis ruskeat hiukset, mutta kohtalaisesti myös tuota punapigmenttiä.
      Miehen sisko puolestaan luonnostaan hyvin vaalea, vanhemmiten lähellä nk. strawberry blondea (mansikanvaalea). Miehen siskon mies tummahiuksinen. Heidän lapsellaan upean punaiset hiukset aivan syntymästä lähtien.

Oman äitini suku on sekoitus hämäläistä ja ruotsista tullutta, mahdollisesti myös venäläistä geenistöä. Kaikki melko vaaleita niin ukin kuin mummunkin puolelta, ainoa poikkeus HYVIN tummahiuksinen isomummini.

Isäni suku on savolais-hämäläis-karjalaista. Savon ja karjalan sukuhaarat vaaleahiuksisia. Hämäläinen puoli puolestaan niin tummaa kuin vaaleaakin, mutta sieltä peräisin punainen pigmentti, joka on ollut voimakkaimmillaan isoäidilläni, ja himmentynyt minuun tultaessa. Mummilla oli nuoruudessaan suorastaan upean punaiset, mahongin ja kastanjan kirjomat hiukset. Isälläni nuorena suorastaan oranssinpunaiset, josta tummenneet aikojen saatossa lähes mustaksi. Minulla hennon mansikanpunaiset lapsesta saakka. Vaaleaksi värjääminen tuottaa tulokseksi iloisen oranssin värisävyn :D

Voisin siis kuvitella, että kahden väistyvästi punatukkaisen lapsesta voisi hyvinkin tulla punatukkainen, mutta mistäpä sitä koskaan tietää. :D

• bilogiaa lukenut

Yleensä punatukkaisuus on dominoivampi geeni kuin brunette, joten on suuria todennäköisyyksiä saada punatukkainen lapsi.

• redhairyready

Mulla on vaalean oranssit hiukset, vaikkei kummallakaan isällä tai äidillä ole punainen tukka. Toisella ruskeat ja toisella vaaleat hiukset. Siskollani on vaaleat hiukset ilman punapigmenttiä. Isällä ja äidillä on molemmilla muistaakseni punapäiset serkut ja siis molemmilla on suvussa vähän kauempana punapigmenttiä ja minulle sitten sattui tuo geeni tulemaan.
      Minulla on poika jolla ei ole lainkaan punapigmenttiä ja nyt odotan toista lasta. Saa nähdä tuleeko tytölle punaiset hiukset vai ei. En tiedä onko miehen puolella lainkaan punageeniä.

• redhead family

Minulla on punaiset hiukset, kuten myös isälläni ja tyttärelläni. Äidilläni on ruskeat hiukset. Toisella sisarellani on ruskeat ja toisella maantienväriset hiukset. Ruskeahiuksisen sisareni nuorimmalla lapsella, pojalla, on punertavat hiukset. Siskon pojan isällä vaaleat.

Minulla on kaksi lasta, joista toisella siis on punaiset hiukset. Lasteni isän isällä oli myös punaiset hiukset, joten minun lapsillani tuo punatukkaisuusgeeni taitaa olla aika vahvana. Lasteni isällä on vaaleat hiukset ja siniset silmät, mutta parrassa ja viiksissä punertavaa pigmenttiä. Poika on isänsä lailla vaaleahiuksinen ja sinisilmäinen. Tytölläkin on siniset silmät, ja minusta poiketen vaaleat ripset ja kulmakarvat. Itselläni siis mustat ripset ja tummat, hivenen punertavat kulmakarvat ja harmaanvihreät silmät. Tyttömme on siis jännällä tavalla sekoitus isäänsä ja minua :)

Jännä juttu on ollut myös se, että kotipaikkakunnallani, joka on pieni maalaiskylä, meitä punatukkaisia oli aika monta niin pieneksi paikaksi. Viisi lasta ja lisäksi minun isäni sekä kahden punatukkaisen sisaruksen äiti.

Minun, isäni ja tyttäreni hiusten punasävy on lapsena/nuorena ollut erittäin kirkkaan punainen. Porkkanan punaista tummempi. Vanhemmiten se on muuttunut tummemmaksi, kuparinsävyiseksi punaiseksi. Tyttäreni tosin on vasta 7, joten hän saa olla kirkkaan punahiuksinen vielä pitkään.

• punapää

Mielenkiintoinen keskustelu! :)

Mites kun minulla on punertavat hiukset, ei mitenkään kirkkaan porkkanat vaan vaalean punertavat, punasävyä kuitenkin selkeästi, vihreät silmät ja vaalea iho, joka ei rusketu:/, ei pisamia. Isäni puolelta tulee vahva punapigmentti, esim. serkullani oli lapsena todella porkkana tukka! Äidin puolella taitaa olla myös punaisuutta. Sitten, mieheni on ruskeatukkainen ja hänellä on ihan kirkkaan siniset silmät. Tuleeko meidän lapsesta ruskea- vai punatukkainen? :)

• punapää

Niin jatkan vielä, että en tiedä mieheni suvun punageeneistä. Hänen veljellään on ehkä hiukan..?

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Israel aloitti 3. maailmansodan

https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011297979.html Israel se sitten aloitti näköjään kolmannen maailmansodan.
      Maailman menoa
      462
      2848
    2. Kaksi vuotta

Sitten mä ihastuin suhun päätä pahkaa, kun meillä klikkasi heti ekasta päivästä lähtien. Et varmasti tunne samoin ja tek
      Ikävä
      15
      2675
    3. Nainen, meidän talossa on säännöt

1. Mies on aina oikeassa. 2. Ei vastaväitteitä. 3. Mäkättäminen kielletty. 4. Suhde on tärkein. 5. Ei salaisuuksia. 6. E
      Ikävä
      272
      1618
    4. Miksi me ei mies voida edes viestitellä irl?

En odota enkä vaadi mitään, voitaisiin vain olla yhteyksissä jollain tapaa ihan oikeasti.
      Ikävä
      84
      1204
    5. Raamatun kiroukset ja uhkaukset osoittavat sen ihmisperäisyyden

"Se sanotaan galatalaiskirjeessä, että jos joku levittää väärää evankeliumia: "...jos joku julistaa teille evankeliumia
      Hindulaisuus
      441
      1145
    6. Oliko Farmi-finaalitehtävät mielestäsi tasaveroisia Lloydin ja Johannan välillä?

Onnea Farmi-voitosta, Lloyd. Et tainnut olla ihan kaikkien suosikki, mutta puskit voittoon! Oliko finaalitehtävät miel
      Tv-sarjat
      63
      1098
    7. Tekisin mitä vaan että

Pääsisin eroon susta.
      Ikävä
      156
      980
    8. Rakennetaanko yhdessä?

Haluaisin rakentaa sun kanssa yhteistä tulevaisuutta❤️ Onko meistä siihen? Huomaan että sulta puuttuu se joku tärkeä elä
      Ikävä
      41
      938
    9. Onko hän elämäsi rakkaus?

Itse olen sitä mieltä että kyllä se näin taitaa nyt olla
      Ikävä
      56
      909
    10. Mies haluaisin sinun kanssa

Rakkauslapsen. Hänestä tulisi tosi söpö ja fiksu.
      Ikävä
      79
      895
    Aihe