PC GPS

vilho.t

Käytiin tuossa eilen ekaa kertaa veneilemässä ja matkassa oli PC,GPS ja siinä merenkulkulaitoksen merikartta PT 2000.Kuinka tarkka tuon pitäsi olla nyt oli heittoa kaikkiin väyliin noin 200m länteen.Onko huono kartta vai pystyykö ikinä ees "luottaa" vai onko vaan sinne päin.

4

942

Vastaukset 4

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Jossain on vikaa, koska kyllä sen pitäisi muutaman metrin tarkkuudella näyttää.
      Onhan Asetukset/yksiköt/WGS84 valittu?

• vilho.t

Kyllä vaan asetuksissa oli KKJ.Eiköhän nyt korjaannu.

• joko softassa tai GPS:ssä

GPS:n asetuksissa pitää olla ulostuleva data WGS84 ja samoin CD Merikartan valikosta GPS kohdasta GPS-koord. valitaan WGS84.

Voi sanoa, että lähes metrilleen voi sitten luottaa olevansa kartalla oikealla kohdalla, kun kaikki toimii. Oleellista on, että laitteet voi lakata toimimasta ihan koska tahansa ja toisekseen koskaan ei voi tietää, milloin kone näyttää väärin.

Siksipä ensin pitää osata ajaa paperikartalla ja kompassilla...ja ymmärrettävä pitää ne koko ajan esillä ja ajaa niiden kanssa ja sitten varmistaa PC:n näytöstä (eli toissijaisesta apuvälineestä), että itse on samaa mieltä paperikartan kanssa.

Veneilemään ei voi lähteä, jos meinaa luottaa johonkin muuhun kuin itseensä ja paperikarttaan.

• muistaakseni taitaa olla 1:200 000 eli ei kovin tarkka ole toi karttapohjakaan, eikä kivet näy saaristossa ??

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Poliisi yritti murhata mopopojan

Nyt menee kissalan poikien touhu liian pitkälle! https://www.is.fi/kotimaa/art-2000012193221.html Karu video mopomiiti
      Maailman menoa
      701
      3238
    2. Käviskö tällainen suhde

Tutustutaan, fyysistä kontaktia, mutta ensijaisesti tarkoituksena ei ole aloittaa mitään virallista tai rikkoa mitään? E
      Ikävä
      72
      1033
    3. Raiskausyritys

Eilen laajallakankaalla lenkkipolulla.
      Kajaani
      40
      916
    4. Mihin kiinnitit ensimmäisenä

huomiota kaivatussasi?
      Ikävä
      70
      825
    5. Poutalan onnettomuus

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/ministeri-mika-poutala-vakavassa-onnettomuudessa/9375980 Kumma kun jutussa ei manit
      Maailman menoa
      70
      667
    6. Niin kauan tätä

Onko vuotesi menneet hukkaan
      Ikävä
      88
      651
    7. Olen pahoillani

Olen mokannut pahasti ja pilannut sinun ja monen muun ihmisen maineen. Anteeksi. Muutan toiselle paikkakunnalle. Hyvästi
      Ikävä
      48
      628
    8. Missä on Sofia Virta? Loistaa poissaolollaan Erikoisjoukot uudelta kaudelta

Vihreiden puheenjohtaja, kansanedustaja Sofia Virta pääsi otsikoihin, kun tieto hänen osallistumisestaan Erikoisjoukot-k
      Kotimaiset julkkisjuorut
      29
      545
    9. Taisin vihdoin saada sinut ulos luuristani stalkkeri

Et selvästikään ole niin pätevä kuin luulet. Tai minä niin huono.
      Ikävä
      90
      530
    10. Koska olet ihastunut minuun

Kysymys sulle. Oma vastaus, tänä vuonna. ❤️
      Ikävä
      44
      528
    Aihe