Connemara

connis-fani

Voiko elää ympäri vuoden tarhassa, jossa on sateen ja tuulen suoja???

11

897

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jenni

riippuu vähän että millainen se suoja olisi..jos se on iso ja lämmin puhdas pihatto ja tarha on suuri ja turvallinen niin mikä ettei...?pihatossa hevonen tarvitsee hiukan enemmän ruokaa talvisin että se jaksaisi pitää itsensä lämpimänä..
      muistathan että hevonen tarvitsee aina kaverikseen toisen hevosen...

• se pieni ero

Useimmat ponit ja hevoset pärjäävät pihattotallissa ympäri vuoden. Tulee kuitenkin muistaa, että mikä tahansa "tuulen suoja" ei ole sama asia kuin pihattotalli.

• connis-fani
        se pieni ero kirjoitti:

Useimmat ponit ja hevoset pärjäävät pihattotallissa ympäri vuoden. Tulee kuitenkin muistaa, että mikä tahansa "tuulen suoja" ei ole sama asia kuin pihattotalli.

... ole hankkimassa ensimmäistä poniani, kotona niitä seisoo nyt jo 4 shettistä ja suokki. Ne pärjäävät hyvin vuoden ympäri ulkona ja haluan tietää pärjääkö connemara. Kyse ei ole pihatosta vaan todellakin vain sateen ja tuulen suojasta. Eli katos, jossa on kolme umpinaista seinää.

• nightmare
        connis-fani kirjoitti:

... ole hankkimassa ensimmäistä poniani, kotona niitä seisoo nyt jo 4 shettistä ja suokki. Ne pärjäävät hyvin vuoden ympäri ulkona ja haluan tietää pärjääkö connemara. Kyse ei ole pihatosta vaan todellakin vain sateen ja tuulen suojasta. Eli katos, jossa on kolme umpinaista seinää.

Millä pidät vedet sulana tuossa tuulen suojassasi?
        Siis hevosetko ovat siellä yönkin?
        Ja erittäin törkeä kysymys: kun sinulla kerran on tuollainen hevoskatras, miksi ihmeessä ne kaikki ovat "pihatossa", vai onko? kaikilla puhkuri? (enkä tarkoita tällä sitä että vain puhkuri hevosta voisi pitää pihatossa, mutta en ole vielä tajunnut mitä hienoa siinä pihatossa oikein on. hevonen kasvattaa niin järkyttävän talvikarvan että sitä ei juuri voi liikuttaa ilman että se hikoilee ja minä en ainakaan hikoilevaa hevosta ulos laittaisi & en ole myöskään ymmärtänyt sitä mitä ideaa on hevosen pidossa ellei sitä liikuteta [jos syynä ei ole joku esim. jalkavika, keuhko vamma..])

Otteita eläinsuojelu laista (eläinlääkintä- ja elintarvikeosaston jujlkaisu 5/99)

"pito paikan tulee tarjota riittävä suoja epäsuotuisia sää oloja sekä liianllista kylmyyttä, lämpöä ja kosteutta vastaan."

"pitopaikan lämpötila on oltava hevoselle sopiva"

suositus:
        Tallin lämpötilana tulee olla vähintään 5 *c

• se pieni ero
        nightmare kirjoitti:

Ja erittäin törkeä kysymys: kun sinulla kerran on tuollainen hevoskatras, miksi ihmeessä ne kaikki ovat "pihatossa", vai onko? kaikilla puhkuri? (enkä tarkoita tällä sitä että vain puhkuri hevosta voisi pitää pihatossa, mutta en ole vielä tajunnut mitä hienoa siinä pihatossa oikein on. hevonen kasvattaa niin järkyttävän talvikarvan että sitä ei juuri voi liikuttaa ilman että se hikoilee ja minä en ainakaan hikoilevaa hevosta ulos laittaisi & en ole myöskään ymmärtänyt sitä mitä ideaa on hevosen pidossa ellei sitä liikuteta [jos syynä ei ole joku esim. jalkavika, keuhko vamma..])

Otteita eläinsuojelu laista (eläinlääkintä- ja elintarvikeosaston jujlkaisu 5/99)

"pito paikan tulee tarjota riittävä suoja epäsuotuisia sää oloja sekä liianllista kylmyyttä, lämpöä ja kosteutta vastaan."

suositus:

Pärjäävätkö hevosesi ja ponisi todellakin talvella (näillä järkyttävillä pakkasilla) vain suojanaan kolmeseinäinen katos? En ole nähnyt suojaa, joten paha minun tässä sanoa, mutta mietityttää.. Itse olen kyllä pihattotallin puolesta puhuja ja uskon, että se on vaihtoehtona hyvä muillekin kuin puhkurihevosille. Tulee kuitenkin mieleeni, että katos, jossa on vain kolme seinää on varsin vetoinen ja suojaton paikka. Ja katoksenhan tulee olla aika iso, jos sitä käyttää jo nyt nykyisellään neljä hevosta/ponia, joten tämän "tuuletusaukonkin" koko on varsin mittava. Tuttavani pihattotallissa on leveä ovi, joka on auki, jotta hevoset voivat kulkea mielensä mukaan sisään-ulos. Ratsastuksen jälkeen hevoset viedään kuitenkin loimitettuna kuivamaan pihattotalliin ovi kiinni, etteivät vilustu.

• connis-fani
        nightmare kirjoitti:

suositus:

Kaikki eivät ole ulkona yötä päivää, vain ori, ruuna ja yksi tamma. Nämä kaikki setikoita. Ponit ovat mulla siitoskäytössä(paitsi tietenkin ruuna) eikä niitä tarvitsekaan hikeen liikutella. Vettä ei pakkasilla oo tarhassa vaan ne juotetaan pari kertaa päivässä. Olen huomannut vuosien saatossa, että ulkona elävät ponit pysyvät 100%:sesti terveinä, kun taas muilla saattaa olla köhää jne. Vastustuskyky siis selvästi kasvaa. Kaikille ei ratsastaminen/ajaminen ole tärkeinä, kuten Sinulle Nightmare tuntuu olevan. Itselläni ratkaisee läheisyys hevosiin/poneihin ja tarvitsen niitä ympärilleni tästä syystä. En ole ikinä voinut kokoni puolesta ratsastaa poneillani ja suokillakin menen vain pari kertaa viikossa, muulloin tallilikat ratsastavat. Connemarankin ottaisin lähinnä siitoskäyttöön ja ehkäpä jonkun esteluokankin voisi hypätä...
        Ja vielä jos ihmettelet miksei suokkini ole ulkona yötäpäivää tai yksi shettis, niin kerronpa syyn siihenkin. Suokki oli marraskuuhun asti toisella tallilla jossa se oli yöt sisällä eikä siis päässyt kasvattamaan alusta asti kunnon talvikarvaa ja shettis on viimeisillään kantavana, joten on siitä syystä sisällä. Vuokralaisina tallillani olevat lämppäri ja viime kesäinen shettisvarsa ovat myös sisällä, mutta varsa siirtyy ensi syksynä ulkoilmaelämään.
        Ja vieläkö on kummeksuttavia asioita? Kysy pois vaan niin ei jää pientä mieltäsi vaivaamaan? Vaikka kysehän oli nyt siitä voivatko connemarat elää ulkona vuoden ympäri, mutta väliäkös tuolla. Voivatpa varmaankin...

• connis-fani
        se pieni ero kirjoitti:

Pärjäävätkö hevosesi ja ponisi todellakin talvella (näillä järkyttävillä pakkasilla) vain suojanaan kolmeseinäinen katos? En ole nähnyt suojaa, joten paha minun tässä sanoa, mutta mietityttää.. Itse olen kyllä pihattotallin puolesta puhuja ja uskon, että se on vaihtoehtona hyvä muillekin kuin puhkurihevosille. Tulee kuitenkin mieleeni, että katos, jossa on vain kolme seinää on varsin vetoinen ja suojaton paikka. Ja katoksenhan tulee olla aika iso, jos sitä käyttää jo nyt nykyisellään neljä hevosta/ponia, joten tämän "tuuletusaukonkin" koko on varsin mittava. Tuttavani pihattotallissa on leveä ovi, joka on auki, jotta hevoset voivat kulkea mielensä mukaan sisään-ulos. Ratsastuksen jälkeen hevoset viedään kuitenkin loimitettuna kuivamaan pihattotalliin ovi kiinni, etteivät vilustu.

Hyvin tuntuivat pärjäävän ja tyytyväisiltä näyttivät vaikka kävin usein kattomassa, että miltä siellä ulkona näyttää, kun oli niin kylmä. Eihän poneilla luonnossakaan ole mahdollisuutta mennä täysin suojaavan ja vedottoman katoksen alle. Puut tietenkin hiukan suojaavat, mutteivät täydellisesti. En ymmärrä miksi ihmisten pitäisi luoda eläimille keinotekoiset olot, kun ne pärjäävät hyvin luonnollisissakin. Enkä nyt tarkoita mitään jalostettuja englannin täysiverisiä, vaan näitä alkuperäisrotuja.

• nightmare
        connis-fani kirjoitti:

Kaikki eivät ole ulkona yötä päivää, vain ori, ruuna ja yksi tamma. Nämä kaikki setikoita. Ponit ovat mulla siitoskäytössä(paitsi tietenkin ruuna) eikä niitä tarvitsekaan hikeen liikutella. Vettä ei pakkasilla oo tarhassa vaan ne juotetaan pari kertaa päivässä. Olen huomannut vuosien saatossa, että ulkona elävät ponit pysyvät 100%:sesti terveinä, kun taas muilla saattaa olla köhää jne. Vastustuskyky siis selvästi kasvaa. Kaikille ei ratsastaminen/ajaminen ole tärkeinä, kuten Sinulle Nightmare tuntuu olevan. Itselläni ratkaisee läheisyys hevosiin/poneihin ja tarvitsen niitä ympärilleni tästä syystä. En ole ikinä voinut kokoni puolesta ratsastaa poneillani ja suokillakin menen vain pari kertaa viikossa, muulloin tallilikat ratsastavat. Connemarankin ottaisin lähinnä siitoskäyttöön ja ehkäpä jonkun esteluokankin voisi hypätä...
        Ja vielä jos ihmettelet miksei suokkini ole ulkona yötäpäivää tai yksi shettis, niin kerronpa syyn siihenkin. Suokki oli marraskuuhun asti toisella tallilla jossa se oli yöt sisällä eikä siis päässyt kasvattamaan alusta asti kunnon talvikarvaa ja shettis on viimeisillään kantavana, joten on siitä syystä sisällä. Vuokralaisina tallillani olevat lämppäri ja viime kesäinen shettisvarsa ovat myös sisällä, mutta varsa siirtyy ensi syksynä ulkoilmaelämään.
        Ja vieläkö on kummeksuttavia asioita? Kysy pois vaan niin ei jää pientä mieltäsi vaivaamaan? Vaikka kysehän oli nyt siitä voivatko connemarat elää ulkona vuoden ympäri, mutta väliäkös tuolla. Voivatpa varmaankin...

Mutta kun kuitenkin ajatellaan että eläinsuojelu lain suositeuksissa on että lämpötilan tulisi tallissa olla vähintään 5*c, ja hevosilla jatkuvasti vettä saatavilla. En usko että on kovinkaan nautinnollista juoda vettä muutaman kerran päivässä. Tarhassa, jossa hevoset ovat vuorokauden ympäri lumikaan tuskin on kovin puhdasta.

Väärin, minulla ratsastaminen/ajaminen EI ole tärkeintä, vaan se, että tiedän että hevoseni voi kaikin puolin hyvin. Esimerkiksi, että sillä on tarpeeksi virikkeitä. Heppa kavereita hevosellani ei kotona ole , mutta muita hevosia käymme katsomassa miltei päivittäin (esim. on niiden kanssa tarhassa/käymme ratsastamassa jne/ on niiden kanssa tallissa sen aika kun ajan/ratsin jonkun muun ko. tallin hevosen ). Sekä virikkeitä annan hevoselleni myös kun se juoksentelee minulla vapaana ja heittelen sille palloa (en siis niinkuin koiralle, vaan se tykkää kurittaa palloa tämän jälkeen...) jne..Joten tärkeintä minulle on hevoseni hyvin vointi.

Lainaten taas eläin suojelu lakia:

" hevosen liikunnan, ulkoilun ja sosiaalisen kanssakäymisen tarpeiden tyydyttämisestä on huolehdittava päivittäin"

• Connemaran omistaja - jo 8 vuo

Connemara on lämminverinen rotu, joka EI pärjää talvisin ulkona yötä päivää!

• nightmare

Eräällä ex- kaverillani on kyllä connis varsa pihatossa, hyvin pärjää. Lisäksi tiedän lämmäreitä (amer.) jotka on pihatossa ja hyvin pärjää nekin. Ja itsestään selvyys taitaa olla että suokit ja shettikset pärjää.

Mutta eniten minua mietitytti tässä tapauksessa tuo "pihatto" joka mielestäni on vetoisa katos, kirjoitusten perusteella.

• useita vuosia melläkin...

Jaa-a... kyllä mun connemara tuntuu pihatossa viihtyvän. Ei ole ollut ongelmia, ei ponin eikä ponin terveyden kanssa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Martinan uusi poikakaveri

Sielläpä se sitten on. Instastoorissa pienissä speedoissa retkottaa uusin kulta Martinan kanssa. Oikein sydämiä laitettu
      Kotimaiset julkkisjuorut
      205
      3121
    2. Suomessa helteet ylittää vasta +30 astetta.

Etelä-Euroopassa on mitattu yli +40 asteen lämpötiloja. Lähi-Idässä +50 on ylitetty useasti Lämpöennätykset rikkoutuva
      Maailman menoa
      239
      1600
    3. Laita mulle viesti!!

Laita viesti mesen (Facebook) kautta. Haluan keskustella mutta sinun ehdoilla en halua häiriköidä tms. Yhä välitän sinus
      Ikävä
      93
      1451
    4. Millaisessa tilanteessa olisit toiminut toisin

Jos saisit yhden mahdollisuuden toimia toisin?
      Ikävä
      89
      1349
    5. Vanhemmalle naiselle

alkuperäiseltä kirjoittajalta. On olemassa myös se toinen joka tarkoituksella käyttää samaa otsikkoa. Ihan sama kunhan e
      Ikävä
      46
      1314
    6. Fazer perustaa 400 miljoonan suklaatehtaan Lahteen

No eipä ihme miksi ovat kolminkertaistaneen suklaalevyjensä hinnan. Nehän on alkaneet keräämään rahaa tehdasta varten.
      Maailman menoa
      155
      1228
    7. Ajattelen sinua tänäkin iltana

Olet huippuihana❤️ Ajattelen sinua jatkuvasti. Toivottavasti tapaamme pian. En malttaisi odottaa, mutta odotan kuitenkin
      Ikävä
      12
      1168
    8. Ökyrikkaat Fazerit saivat 20 MILJOONAA veronmaksajien varallisuutta!

"Yle uutisoi viime viikolla, että Business Finland on myöntänyt Fazerille noin 20 miljoonaa euroa investointitukea. Faze
      Maailman menoa
      123
      999
    9. Miehelle...

Oliko kaikki mökötus sen arvoista? Ei mukavalta tuntunut, kun aloit hiljaisesti osoittaa mieltä ja kohtelit välinpitämät
      Ikävä
      89
      922
    10. Tuntuu liian hankalalta

Lähettää sulle viesti. Tarvitsen apuasi ottaa koppi tilanteesta. Miehelle meni.
      Ikävä
      44
      803
    Aihe