pitääkö....

kiitos jo etukäteen!

..hevosen korvat puhdistaa?
ja sitten vielä että, mistä huomaa jos hepalla on huonot selkä lihakset?mikä siihen auttaa?
miten pintelit tukee sitä jalkaa,eli milloin niitä pitää käyttää/rueta käyttämään??

6

793

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ada

Mun hepalla ainaki huomas ku lihakset " lähti " selästä ku oli reenattu ja liikutettu vuosia ja nyt seisonu noin puolivuotta ni esim. säkän läheisyydestä selkä näyttää niinku ois menny kuopalle, ku on lihakset kadonnu. Mielestani hyvät lihakset saa menemällä paljon koulua ja kaikenmoisia taivutuksia. pitkäkestosia maastolenkkejä ( hölkkää ).ja sit myöhemmin hyppääminen vahvistaa niitä.

• Sansku

Hevosen korvia ei tietääkseni tarvitse puhdistaa..jos hevosen selkälihakset ovat huonot sen näkee esim. siitä että selkäranka näkyy hyvin(ei koske kovin vanhoja hevosia). Pintelit tukee jalkaa jos ne laittaa tarpeeksi tiukalle, pelkkä pinteli ei ainakaan minun mielestäni ole niin hyvä tuki jalalle kuin pinteli ja patja.

• nightmare

Älä ihmeessä mene hevosen korvia sörkkimään, ne ovat erittäin herkkää aluetta! Mikäli kuitenkin huomaat niissä jotain epätavallista, kuten että niissä olisi ylimääräisiä siivellä eläjiä (kuten täi) tai niistä lähtisi kaikki karvat tms. niin pirautapa eläin lääkärille.

Maastapäin sen huomaa siitä että selkäranka tulee esiin epä normaalin paljon. Selästä päin sen huomaa siitä kun hevonen ei yksinkertaisesti kanna sinua selällään vaan luustollaan.
      Ala kehittämään selkälihaksia vähitellen. Ratsasta koulua ja pyri perään antoon, mutta huomaa, että hevosellasi ei ole aluksi millä kantaa joten älä vaadi siltä liikoja, ettei selkä lihakset (ne vähäiset) kipeydy. Yli päätänsä jo se että hevosta liikutetaan (ratsastaja selässä) vahvistaa vähän selkälihaksia.

Pinteleitä tulee käyttää silloin kun hevonen niitä tarvitsee. ok, epä selvää. Jos hevoselta on mennyt jalasta joskus jänne/ sillä on huonost jalat, tällöin jalka saattaa tarvita tukea, eli pintelit. Hypätessä on hyvä olla jännesuojat/pintelit, tukemassa.(en kylläkään sanoisi että ne 200 jännesuojat tukevat p*skaakaan)

Hevosella ei MISSÄÄN nimessä saa käyttää jokaisella ratsastus kerralla pinteleitä, jos hevosella on huonot jalat niin löysää sitten liikuntaa. Esim. en usko että yksiköön hevonen tarvitsee n. 10 kilometrin kävely lenkille joka jalkaan pinteleitä. Niin huono jalkaiselle hevoselle olisi sitten mielestäni armeliaampaa antaa pitkä loma.

Ilman jalka suojia meni (mukaan luettuna myös pintelit) vahvistaa terve jalkaisen hevosen jänteitä ja pitää hevosella luonnon mukaista tietyn asteista varomista yllä.

Niin joo, ja pintelit ilman patjaa ovat turhat.

• kati

Ne voi harjata pääharjalla sisäpuolelta, jos sinne muodostuu talia, kuten hoitsullani.. älä kuitenkaan tunge harjaa ihan syvälle, se varmaan sattuu... harjaa vain pahimmat liat pois..

• paradox

jos hepalla ei ole kunnollisia selkälihaksia, selkäranka näkyy.
      Auttaskohan ongelmaan liikunta??!
      pinteleitä ei hevonen tarvitse, niistä ei ole sen suurempaa hyötyä, muutakuin jännevamma tai puristussideasioissa. Huom. parempi vaihtoehto on kunnolliset jänne-/harjoitussuojat!

• supi

mun hoitsu tykkää ainakin kun harjaa varovasti pehmeällä harjalla korvaa ja sisäpuolta. jos heppa ei tykkää niin ei kannata väkisin harjata.niiden on kyllä hankala itse niitä raaputtaa jos kutittaa...silloin voi kevyesti rapsuttaa...

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. YLE Äänekosken kaupunginjohtaja saa ankaraa arvostelua

Kaupungin johtaja saa ankaraa kritiikkiä äkkiväärästä henkilöstöjohtamisestaan. Uusin häirintäilmoitus päivätty 15 kesä
      Äänekoski
      74
      1349
    2. Euroopan lämpöennätys, 48,8, astetta, on mitattu Italian Sisiliassa

Joko hitaampikin ymmärtää. Se on aivan liikaa. Ilmastonmuutos on totta Euroopassakin.
      Maailman menoa
      240
      1237
    3. Martina lähdössä Ibizalle

Eikä Eskokaan tiennyt matkasta. Nyt ollaan jännän äärellä.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      151
      1051
    4. Asiakas iski kaupassa varastelua tehneen kanveesiin.

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/33a85463-e4d5-45ed-8014-db51fe8079ec Oikein. Näin sitä pitää. Kyllä kaupoissa valtava
      Maailman menoa
      253
      1026
    5. Avustikset peruttu.

Aettokosken ampuraan rahat otettu poekkeen valtiolle.
      Suomussalmi
      51
      755
    6. 64
      714
    7. Jos ei tiedä mitä toisesta haluaa

Älä missään nimessä anna mitään merkkejä kiinnostuksesta. Ole haluamatta mitään. Täytyy ajatella toistakin. Ei kukaan em
      Ikävä
      62
      707
    8. Miksi mies tuntee näin?

Eli olen mies ja ihastuin naiseen. Tykkään hänestä ja koskaan hän ei ole ollut minulle ilkeä. Silti ajoittain tunnen kui
      Ikävä
      39
      678
    9. Se nainen näyttää hyvältä vaikka painaisi 150kg

parempi vaan jos on vähän muhkeammassa kunnossa 🤤
      Ikävä
      44
      641
    10. Määpä tiijän että rakastat

Minua nimittäin. Samoin hei! Olet mun vastakappaleeni.
      Ikävä
      30
      597
    Aihe