Mitä mä teen ku mun poni piereksii koko ajan? Ruokintaa on vaihdettu ja kokeiltu kaikkee, mut äijällä senku "lahje vipattaa"... Kisoissakin on tosi noloo ku joka esteelle tultaessa poni nostaa hännän ylös ja pieree kuuluvasti ja yleisö nauraa! Mulla on jo ihan pelle maine! Mun poni kyllä hyppää hyvin ja usein voitetaankin, mutta ei tämmösellä pierumasiinalla oo mikään kiva hyppiä. Eläinlääkäri sano et sille ei voi mitään, että hepon sisuskalut on tietynlaiset ja se aiheuttaa sille vatsaoireita. Mut silti... mitä mieltä ootte?
Pieruongelma
7
733
Vastaukset
- paradox
sehän vaan on merkki siitä et suolisto on kunnossa. vaik äänihaittoja onkin, olisin suna tyytyväinen et ei ole ähkyongelmia..
- poom
ota huumorilla! palkitse se aina ku se töräyttää! kisoissa voit saada erikoismaininnan. naurulla vaan. ja pierulla.
- jes
meil on ihan sama juttu meien harrasteponilla
- Hummani
Oletko kokeillut piimää (gefilus) tai muita maitohappobakteeri-valmisteita?
Toki eihän pieremiseen "kuole", mutta ei itsestäkään tunnu hyvältä, jos maha on täynnä kaasua...- hei..
että pellavansiemenlima saattaisi auttaa. Auttaa pitämään suolistoa kunnossa ja saattaa jopa auttaa vähentää tuota pieru ongelmaakin. :)
- nightmare
"ruokintaa on vaihdettu ja kokeiltu kaikkee"
MITEN ruokinnan muutokset itseasiassa on tehty? Kuinka kauan olet aina tiettyä ruokaa syöttänyt?
Meinaan tuli vain mieleen että ahkeralla ruokinnan muuttelulla saa taatusti poni-paran suoliston ihan sekaisin. Eikä kaikki ruuat "auta" hetkessä. Esim.eräällä lievästä anemiasta kärsivällä pollella oli kolmas purkki menossa (ell:n määräyksestä) rauta lisää ennenkuin mitään alkoi tapahtumaan niin että sen näki.
Ehkä ei kannattaisi miettiä että onko se niin noloa, eikö ole tärkeitnä että poni hyppää, ja varsinkin jos se tekee sen mielellään?
"eläinlääkäri sano et sille ei voi tehdä mitään"
No ellet tahdo alistua ks. eläinlääkärin mielipiteeseen pyydä toinen, kolmas tai vaikka neljäskin. Lisäksi minkään ei pitäisi estää sinua viemästä ponia klinikalle jossa se tutkitaan totaalisen perusteellisesti.
Ikävä kyllä on erittäin vakea auttaa, ellei edes tiedä mikä ponia vaivaa. Esim: ei kauhkokuumetta voi kuin suurpiirteisesti ellei tiedä että se on keuhkokuume.
Ja eräs tuttuni kertoi tapauksesta jossa sen hevosta ei millään saatu lihomaan. Sitä tutki monet eri ell:lät, sitä käytettiin klinikoilla jne.. mutta silti ei polle lihonut.
Kun polle kuoli niin syy saatiin vasta tuolloin selville ruumiinavauksen ( - deebee
Mulla tuli heti ensimmäisenä mieleen se, ett poni nielee ilmaa sisuksiinsa. tosin, luulisin kyllä, että olisit sen pahan tavan huomannut jos ponin kanssa työskentelet päivittäin.
ilman nieleminenhän ei aina tarkoita sitä, ett heppa ns. painaa puuta vaan pollet on siitä ovelia, ett ne kyllä keksii erilaisia keinoja saada sitä ilmaa sinne masuun eikä siihen tarvita välttämättä mitään tukea (siis esim. ruuhen reunaa tai aidan riukua). se, miksi pollemme aloittavat puun painamisen tai ilman nielemisen tai vaikkapa alustensa syömisen liittyy tekemisen puutteeseen.
luonnonvaraisena pollet syövät lähes jatkuvalla syötöllä. hepat pitävät siitä olosta, että maha tuntuu täydeltä. ihminen on muuttanut hevosen syömisrytmiä niin radikaalisti, että ne eivät saa pidettyä mahaansa "toiminnassa" koko aikaa. yleensähän heinät viskataan aamulla, polle mutustelee ne ja sitten se saattaakin seisoa kopissa tai tarhassa ilman tekemistä monia tunteja eli siis ilman sitä syömistä. tekemisen puute purkautuu erilaisina "pahoina tapoina" ja hyvin useasti hepat juuri tekevät pahojaan joiden avulla ne saavat mahaan täyden tunteen eli nielevät ilmaa, syövät alusia, juovat vettä, syövät kopista seinät jne... ongelmaa voi yrittää ratkaista laittamalla heinät tiheä reikäiseen verkkoon niin, että heppa saa koko ajan tekemistä napertaessaan heinää säkistä, mutta saa sitä kuitenkin koko ajan melko vähän, mutt tärkeintähän on, että tekemistä riittää.
olen muuten kerran törmännyt todella pahaan puun painajaan. heppa asetti hampaansa tukevasti tukea vasten, köyristi niskansa ja örkkäsi ilmaa sisäänsä samalla painaen tukea niin kovasti, että sen etujalat nousivat ilmaan! tämä polle pieri aina koko alkulenkin ja maha oli aina kuin ilmapallo.
mutta mutta... tuli vaan tuossa mieleen, että syyhän voi siis olla yksinkertaisesti siitäkin, että hepan suoli joutuu hyppäämisen aikana juuri sellaiseen asentoon,että siltä pörähtää silloin pieru. tämähän on ihmisillekin varsin normaalia, että otollisessa asennossa suoleen kerääntyneet kaasut tyhjenevät varsin helposti. ( :)mielnkiintoista suolikeskustelua...)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Karhuryhmä
Kellään tarkempaa tietoa miksi ja missä karhuryhmä ollut? Perheväkivaltaa vai huumeperintää kenties taas?283386- 973176
- 763014
Raisionkaaren koira hyökkäys
Taas nähtiin että koiriin ei voi luottaa. Eilen illalla vapaana ollut koira hyökkäsi Raisionkaarella kolmen henkilön kim702938"Mielipide: Äärivasemmiston uhka on otettava vakavasti"
Demokratia näyttäisi olevan Halla-aholle enemmänkin välttämätön paha kuin tavoiteltava asia. Väkivallan ihannointi ja m532881Tapa jolla kohtelit minua viimeksi miellytti erityisesti
Osaat huomioida kauniisti ja katsot aina tilanteita yhteisen hyvän kannalta. Sitä arvostan erityisesti.862658- 352470
- 572341
Satuit vain olemaan
Ensimmäinen joka avasi minussa sen nähdyksi ja rakastetuksi tulemisen puolen. Pitäisi vain muistaa että et ole ainoa. Se432195- 321953