Vaihdoin autoon jarrupalat. Olivat todella kuluneet ja aiheuttivat kirskuntaa joten päätin vaihtaa, itse. Renkaat irti, jarrukenkä väännettiin ylös, palat vaihtoon. En putsannut mitään sen enempää, vanhat pois, uudet tilalle.
Eli kysymykseen:
En muista miten poljin ennen toimi kun en ole siihen kiinnittänyt huomiota. Nyt kun auto on sammutettu, poljin on jäykkä ja painuu vain noin pari senttiä alas. Käynnistän koneen, poljin menee 3/4 alas, eli ei ihan pohjaanb mutta melkein. Näin poljin toimii niin liikkeessä kuin paikallaankin. Jarrunesteisiin en ole koskenut, näyttäisi olevan melkein piripinnassa. Auto on vuosimallia 2003 ajettu 88tkm, joten mahdollisesti ekat palojenvaihdot olivat nyt. On ABS ja jarrutehostin, mutta ei kai noiden toimintaan jarrupalojen vaihto vaikuta, kun en mitään letkuja irroittanut enkä mitään rikkonut.
Meneekö poljin oikeasti noin alas, melkein pohjaan asti(jää ehkä pari senttiä lattiasta), onko se mallikohtaista?
onko normaali jarrupolkimen toiminta?
7
3285
Vastaukset
- jarru-
poljinta palojen vaihdon jälkeen? Kun olet kuitenki joutunu satulasta männän painamaan pohjaan että oot saanu uudet palat sopimaan paikallee. Mutta toimiiko jarrut muuten hyvin? Ottaa hyvin ja niin päin pois.. Yks mahollisuss on kans että takanakin on säädöt jumissa tai kengät kuluneet ja tästä syystä poljin painuu syvempään.
- ikuinenturisti
Joo pumppasin poljinta. Heti vaihdon jälkeen kun mäntä oli vielä sisällä, poljin meni lähes pohjaan. Nyt ei mene niin syvälle. Jarrut toimii ihan ok, tosin mitään todella kovia jarrutuksia en ole vielä kokeillut. Liikennevaloissa pysäyttää kuten ennenkin.. Voi tosiaan olla että takanakin on kuluneet palat, siellä on rummut enkä nyt vaihtanut sieltä mitään.
Jos jotenkin osaisin kuvailla: kun auto on sammutettu, jarrupoljin uppoaa ehkä 1/3 matkaltaan. Käynnistettäessä, se uppoaa heti syvemmälle(en tiedä tekniikasta mitään mutta kuulemma normaalia) ja poljin menee 3/4 aika pehmeästi kun jarruttelee. No pitää huomenna testailla lisää ja "tunnustella" josko se poljin onkin samanlainen kuin ennenkin.
Pitäisikö jarrupalojen vaihdon jälkeen polkimen liikkeessä/tunnossa olla jotain eroa kun nyt on uudet palat lähes loppuunkuluneiden tilalla(niissä oli noin 1-2mm kulutuspintaa jäljellä)? Autossani on ABS, ja sähkötoiminen jarruvoiman tasausjärjestelmä(EBD). Ei kai jarrunesteeseen tarvitse kajota kun palat vaihtaa? Jostain luin että jos levyt vaihtaa ja joutuu jarrukengän irroittamaan, niin sitten pitäisi jarruneste ilmata. Nyt en tehny mitään. Koko homma oli muutenkin niin yksinkertainen kun jarrukenkä siirtyy paikallaan vain yhden ruuvin avaamisen jälkeen. - kuten edellinen
ikuinenturisti kirjoitti:
Joo pumppasin poljinta. Heti vaihdon jälkeen kun mäntä oli vielä sisällä, poljin meni lähes pohjaan. Nyt ei mene niin syvälle. Jarrut toimii ihan ok, tosin mitään todella kovia jarrutuksia en ole vielä kokeillut. Liikennevaloissa pysäyttää kuten ennenkin.. Voi tosiaan olla että takanakin on kuluneet palat, siellä on rummut enkä nyt vaihtanut sieltä mitään.
Jos jotenkin osaisin kuvailla: kun auto on sammutettu, jarrupoljin uppoaa ehkä 1/3 matkaltaan. Käynnistettäessä, se uppoaa heti syvemmälle(en tiedä tekniikasta mitään mutta kuulemma normaalia) ja poljin menee 3/4 aika pehmeästi kun jarruttelee. No pitää huomenna testailla lisää ja "tunnustella" josko se poljin onkin samanlainen kuin ennenkin.
Pitäisikö jarrupalojen vaihdon jälkeen polkimen liikkeessä/tunnossa olla jotain eroa kun nyt on uudet palat lähes loppuunkuluneiden tilalla(niissä oli noin 1-2mm kulutuspintaa jäljellä)? Autossani on ABS, ja sähkötoiminen jarruvoiman tasausjärjestelmä(EBD). Ei kai jarrunesteeseen tarvitse kajota kun palat vaihtaa? Jostain luin että jos levyt vaihtaa ja joutuu jarrukengän irroittamaan, niin sitten pitäisi jarruneste ilmata. Nyt en tehny mitään. Koko homma oli muutenkin niin yksinkertainen kun jarrukenkä siirtyy paikallaan vain yhden ruuvin avaamisen jälkeen.takapään jarruja. jos takana rummut niin siellä on kengät, edessä levyt ja niissä on palat. takana säätö ehkä jumissa, joudut purkamaan koko systeemin, mutta pura vain toinen puoli kerrallaan, ja kasaa samantein uusilla osilla. näin voit katsoa toiselta puolen mallia miten ne jouset sinne kuuluu, kas kun tuo muisti näissä on todella lyhyt...
- luultavasti
kuten edellinen kirjoitti:
takapään jarruja. jos takana rummut niin siellä on kengät, edessä levyt ja niissä on palat. takana säätö ehkä jumissa, joudut purkamaan koko systeemin, mutta pura vain toinen puoli kerrallaan, ja kasaa samantein uusilla osilla. näin voit katsoa toiselta puolen mallia miten ne jouset sinne kuuluu, kas kun tuo muisti näissä on todella lyhyt...
jos aikaisemmin ei mennyt noin pohjaan niin kannattaa putsata na pinnat luultavasti toinen puoli jumittaa ja jarru satulan mäntä liikkuu liikaa.
- ikuinenturisti
luultavasti kirjoitti:
jos aikaisemmin ei mennyt noin pohjaan niin kannattaa putsata na pinnat luultavasti toinen puoli jumittaa ja jarru satulan mäntä liikkuu liikaa.
... on auton merkki ja malli. Vuosimallia 2003. Huomasin että jarrulevyt olivat noin millin kuluneet: eli jarrulevyn aivan ulkoreunassa on noin milli enemmän terästä mitä siinä kohti mihin itse jarrupala osuu. Onko liian kulunut vai miten paljon se voi olla kulunut ennenkuin menee vaihtoon?
- niillä
ikuinenturisti kirjoitti:
... on auton merkki ja malli. Vuosimallia 2003. Huomasin että jarrulevyt olivat noin millin kuluneet: eli jarrulevyn aivan ulkoreunassa on noin milli enemmän terästä mitä siinä kohti mihin itse jarrupala osuu. Onko liian kulunut vai miten paljon se voi olla kulunut ennenkuin menee vaihtoon?
vielä ajelee mutta puhdista jarrut kunnolla että ne palat liikkuvat jos jumittaa niin polkimen liike on iso ja kun auto ei käy niin jarru tehostin ei toimi ja poljin tuntuu kovalta
niillä kirjoitti:
vielä ajelee mutta puhdista jarrut kunnolla että ne palat liikkuvat jos jumittaa niin polkimen liike on iso ja kun auto ei käy niin jarru tehostin ei toimi ja poljin tuntuu kovalta
käydessä autosi alipaineella toimiva jarrutehostin moninkertaistaa poljinvoiman ja siksi poljin menee syvemmälle. Kun oikein voimalla runnot poljinta, joustavat paikat ja siksi poljin menee syvälle. Ajettaessa pyörät lukkiutuvat (ellei ole estoa) jo paljon aikaisemmin.
Eli ei mitään vikaa - kaikki toimii normaalisti.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Olen päivä päivältä vain varmempi siitä että rakastan sinua
Onhan se tällä tuntemisen asteella jokseenkin outoa, mutta olen outo ja tunne on tunne. 😊921423Verovähennysten poisto syö veronkevennykset pieni- ja keskituloisilta
Kokoomuslaiset ja perussuomalaiset kansanedustajat jakavat kilvan postauksia, jossa kerrotaan miten kaikkien työssäkäyvi1841400Hei rakas mies. Olisi yksi kysymys, mielellään rehellinen vastaus edes täällä..
Mitä sinä minusta haluat?761175- 901125
- 81985
- 82971
- 39952
Kelloniemeltä harvinaisen lapsellista käytöstä valtuustossa
Olipa harvinaisen ala-arvoinen esitys kelloniemeltä valtuustossa. Alkoi Nivalaa oikein matkimalla matkimaan siteeratessa66895Satonen Kelaan, on paras mies ?
Kukaan ei ole tehnyt enemmän Kelalle asiakkaita kuin Satonen kokoomuksineen, näin ollen täyttänee paikan edellytykset v74879Korjaamo Kiesifix
Hei. Kävin viime viikolla tuolla korjaamolla, siistiä oli mutta yksi asia jäi mieleen!Joitakin jätkiä istui ja katseli/5841