Uskonto asiaa

uskonto ongelma

Elikkäs tilanne on semmonen että seurustelen pakistanilais miehen kanssa.. Hän on siis muslimi. Meillä on ihan alusta mennyt hyvin ja uskonnon asioissa ei ole ollut ongelmia ja myös olemme puhuneen mahdollisesta avioliitosta ja ensin mies pisti vastaan mutta sitten melkein suostui siihen että voin pitää oman uskontoni.. :D No ongelmana nytten että meillä on pienokainen tulossa ja hän VAATII että lapsesta tulee muslimi. En pysty edes ajatella että lapseni olisi muslimi. Tahdon että pikkuinen kastetaan. Meillä on alkanut tulla hirveitä riitoja siitä. Mielummin vaikka itse tulisin muslimiksi mutta lapselleni en sitä uskontoa halua vaikka kunnioitan miestäni. En yhtään tiedä mitä teen :( olen ihan rikki koska en tahdo menettää poikaystävääni mutta en todellakaan halua lastani muslimiksi. VAUVA KASTETAAN PISTE.

Onko muita jolla sama ongelma tai ollut sama ongelma? Olen ihan riekaleina kun en tiedä mitä pitäisi tehdä :(

39

5149

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tekisitte

      kompromissin ja lapsi saa valita uskonsa ihan itse sitten joskus . Kasteenkin voi ottaa myöhemmin .
      Voithan antaa miehesi ajatella että lapsi on muslimi mutta vaadi kompromissina että esim.poikaa ei ympärileikata ja koulussa voi olla elämänkatsomustiedon tunneilla jne .
      Ei siinä uskossa sinänsä mitään pahaa ole vaan siinä kuinka jotkut sitä tulkitsevat .Joten malttia .
      Kysy mieheltäsi mitä hänen mielestään tarkoittaa että lapsi on muslimi .

      • ehdotin tuota..

        Ehdotin hänelle sitä mutta sekään ei tullut kuulonkaan :(
        Ja vaikka lapsesta tulisi muslimi niin en missään nimessä suostuisi siihen että hänet ympärileikataa ja sianlihaakin kyllä hänelle syöttäisin.. Ja itse en sinäänsä pidä sitä uskontoa niin kauheen tärkeänä ja haluan että lapsi itse päättää..


      • lisäys
        ehdotin tuota.. kirjoitti:

        Ehdotin hänelle sitä mutta sekään ei tullut kuulonkaan :(
        Ja vaikka lapsesta tulisi muslimi niin en missään nimessä suostuisi siihen että hänet ympärileikataa ja sianlihaakin kyllä hänelle syöttäisin.. Ja itse en sinäänsä pidä sitä uskontoa niin kauheen tärkeänä ja haluan että lapsi itse päättää..

        olen kysynyt paljon häneltä hänen uskonnostaan.. Esim. miksi ympärileikataan, miksi ei saa syödä sianlihaa etc. ja hän ei itsekkään tiedä vastausta.. Hän vaan vastaa että koska uskonto sanoo niin, mutta hän ei tiedä miksi uskonto sanoo niin :(


      • taas olen
        ehdotin tuota.. kirjoitti:

        Ehdotin hänelle sitä mutta sekään ei tullut kuulonkaan :(
        Ja vaikka lapsesta tulisi muslimi niin en missään nimessä suostuisi siihen että hänet ympärileikataa ja sianlihaakin kyllä hänelle syöttäisin.. Ja itse en sinäänsä pidä sitä uskontoa niin kauheen tärkeänä ja haluan että lapsi itse päättää..

        joustanut sen verran että sianlihaa ei syödä -se nyt ei ole iso myönnytys kun sianliha nyt ei ravintoterapeuttienkaan mukaan ole terveellistä .
        Meillä mieskin on sitä mieltä että elämänkatsomusoppiin koulussa kun Islamin opettajana saattaa olla "kuka vaan" ja siis opettaa suurinpiirtein mitä vaan .
        Ympärileikkaus olisi miehelleni tärkeä mutta ...hän on joutunut siinä joustamaan .Menköön lapsi isompana leikattavaksi jos se on hänelle tärkeä .


      • maanima
        lisäys kirjoitti:

        olen kysynyt paljon häneltä hänen uskonnostaan.. Esim. miksi ympärileikataan, miksi ei saa syödä sianlihaa etc. ja hän ei itsekkään tiedä vastausta.. Hän vaan vastaa että koska uskonto sanoo niin, mutta hän ei tiedä miksi uskonto sanoo niin :(

        Muslimi ei syö sianlihaa sen vuoksi, koska sikaa pidetään saastaisena eläimenä joka syö omaa ja toisten sikojen kakkaa!!


    • ---

      Mulla on ollut vastaava tilanne. Muslimi mies ja lapsi tulossa. Ihan sama tilanne siltä osin että mies vaati vauvasta muslimia; ympärileikkausta ei sianlihaa jne. Mutta kuitenkin päätin että lapsi kastetaan ev.lut jäseneksi ja ympärileikkauksia ei tehdä. sianlihalla aloiteltiin lihoihin totuttelu. mies "uhkaili" ennen lapsen syntymää että ei sitten tunne omakseen mutta oli ristiäisissä kunnolla mukana ja sianlihaa lapselleen syöttänyt monesti eikä tekemätön ympärileikkauskaan näytä enään 3v jälkeen harmittavan. Kirkon kerhotoiminnassa ollaan oltu mukana vauvasta saakka mutta lapsen isää ei olla sinne saatu mukaan koskaan joka on harmillista. yhdessä ei olla oltu sitten vauva ajan mutta lastaan edelleen näkee ja ihan hyvä isä on. Mutta ei kannata ottaa yhteishuoltajuutta ristiriitojen takia. päätät itse lapsen uskonnon ruokavalion päiväkodit uskonnon opetuksen ym.

    • viestin

      mutta sitä ei näy..???

    • taas tätä

      Et sitten ottanut asioista selvää, ennen kuin menit tekemään lapsen miehen kanssa? Muslimimiehen lapsesta tulee aina muslimi ja niiden "lupauksilla" ennen syntymää tai sen jälkeenkään ei ole mitään merkitystä. Hyvin mahdollista on, että äijä nappaa lapsen vielä mukaansa etkä näe sitä enää koskaan.

      Ihmetyttää kyllä suomalaisnaisten sinisilmäisyys.

      • mikä islamin

        uskossa pelottaa ihmisiä ? !

        Ei kaikki muslimit elä koraanin oppien mukaan niinkun ei kaikki kristitytkään elä raamatun oppien mukaan !


    • muslimin vaimo

      Ei tosiaan pitäisi tehdä näin suuria elämään liittyviä päätöksiä (naimisiinmeno ja lapsen hankkiminen vierasmaalaisen/uskoisen kanssa) ilman ETUKÄTEISTIETOA, koska voi joutua sellaiseen liisteriin, ettei uskonut olevan mahdollistakaan...

      Islamin mukaan muslimi-isän lapset ovat AUTOMAATTISESTI muslimeita eikä siinä ole äidin mielipiteellä yhtään mitään merkitystä. Kunnon muslimille tämä on elämän ja kuoleman kysymys, joten ainoa mahdollisuutesi piilee siinä, ettei miehesi sitten olekaan ns. kunnon muslimi, vaan on valmis sovittelemaan uskossaan.

      Jos haluat avioliittosi säilyvän, sinun on parasta kääntyä itsekin muslimiksi. Minä en niin ole tehnyt enkä tule koskaan tekemään, mutta olenkin saanut kärsiä päätöksestäni niin paljon, että itkisit kanssani jos tarinani kuulisit!

      Olen näennäisesti hyväksynyt lasteni muslimiuden, mutta teen omaa myyräntyötäni taustalla, jotta lapsilla olisi isoina edes jonkinlaiset eväät objektiiviseen näkökulmaan. Virallisesti he eivät tuosta uskosta koskaan voi luopua, koska islam määrää luopujille kuolemanrangaistuksen, mutta ei sen uskon sääntöjen mukaan silti ole pakko elää (siis täällä meillä länsimaissa).

      Muista, että pakistanilainen katselee maailmaa aivan eri vinkkelistä kuin keskivertosuomalainen. SINUN ON PAKKO OPETELLA KUNNIOITTAMAAN hänen kulttuuriaan ja katsantokantaansa, jos haaveilet pidemmästä yhteiselämästä. Älä koskaan unohda sitä, että miehesi on LAPSEN ISÄ, millä on Pakistanissa aivan eri painoarvo kuin Suomessa! Hän voi viedä lapsen sinulta sukunsa hoitoon Pakistaniin, ellei ole tyytyväinen sinun kasvatusmenetelmiisi. Olet kus...ssa, mutta ryhdistäydy ja pelasta se mikä vielä pelastettavissa on (ts. opettele orjan roolisi)!

      • Muslimin vaimo pian 6v

        Niin että tämäkin kaikki kyllä riippuu todella paljon ihmisestä, että ei kyllä taaskaan voi mennä yleistämään.
        Mä olen ollut yhdessä muslimiehen kanssa pian 6v ja naimisissa melkeen yhtä kauan, meillä on ollu ylä ja alamäkemme, todellakin, mutta ei ikinä uskontoon liittyvää. Olen yhä kristitty ja se ei ikinä ole hänelle ollut ongelma. Ollaan asiasta puhuttu ja mieheni on sanonut että oishan se hienoa jos olisit muslimi, mutta ei siitä sen enempää, se tulee jos on tullakseen ja jos joskus jostain syystä niin haluaisin.
        Meillä on pian 5v tyttö yhdessä, joka on kastettu, sanoin raskaana ollessani et kaste ois mulle todella tärkeetä, ja hän siihen sen takia suostui mutisematta. Sitten ollaan tehty pieniä uhrauksia hänen uskontonsa/kulttuurinsa eteen, kuten esimerkiksi niin et meidän tyttö syö kaikkea muuta normaalisti mut ei sianlihaa kotona eikä tarhassa. Ja ite saa siitäkin päättää kun on tarpeeksi iso ja sitä mieltä on miehenikin. Ja uskonnosta samaa mieltä, mieheni tulee opettamaan hänelle asioita omasta uskonnosta, ja tyttö saa koulussa olla mukana ussan tunneilla sitte tulevaisuudessa, ja ollaan samaa mieltä että uskonnostaankin saa tyttö ite päättää kun on tarpeeksi vanha. Ei tulla häntä pakottamaan kumpaankaan suuntaan, mutta opetetaa kumpaakin uskontoa.
        Kaksi kulttuuria on kuitenkin hänelle rikkaus, ei paha asia.
        Nyt odotetaan toista lastamme, josta näillä näkymin on tulossa poika, ympärileikkauksesta ollaan keskusteltu ihan rauhallisesti ja tulemme taas kastamaan lapsen.
        Leikkauksesta ei olla vielä päätetty, sanoin miehelleni että haluan asiasta keskustella ihan lääkärin/asiantuntijan kanssa, haitat ja hyödyt niinsanotusti, ja sen mieheni hyväksyi.
        Siihen on minulla äitinä oikeus.
        Täytyy sanoa että jos oma mieheni jyräisi minut tuolla tavalla uskontonsa kanssa, olisin kanssa aika epätoivoisessa tilanteessa...
        Vaikea neuvoja antaa kun entiedä, mutta hanki tukea itsellesi ja älä suostu mihinkään mikä ei oikealta tunnu. Toivottavasti tulette yhteisymmärrykseen!!


      • taas yleistetä

        On minunkin mieheni muslimi mutta minä en ole .
        Sanokoot minun puolestani että lapset ovat muslimeja mutta ei poikaa ole ympärileikattu jne .
        Usko on jokaisen ihmisen oma asia .Ei kaikki muslimit ole samanlaisia .
        Minunkin mieheni odotusvaiheessa yritti olla tiukkana vaatimassa lasta muslimiksi mutta ei meille eroa ole tullut vaikka kaikki ei ole mennytkään hänen haluamistensa mukaan .


      • yleistyksinesi!
        taas yleistetä kirjoitti:

        On minunkin mieheni muslimi mutta minä en ole .
        Sanokoot minun puolestani että lapset ovat muslimeja mutta ei poikaa ole ympärileikattu jne .
        Usko on jokaisen ihmisen oma asia .Ei kaikki muslimit ole samanlaisia .
        Minunkin mieheni odotusvaiheessa yritti olla tiukkana vaatimassa lasta muslimiksi mutta ei meille eroa ole tullut vaikka kaikki ei ole mennytkään hänen haluamistensa mukaan .

        Että nämä yleistämisestä vinkuvat yleistäjät ottavat sitten pidemmän päälle päähän!

        Yllä oleva kirjoittaja sanoi aivan selvästi, että KUNNON muslimi toimii tässä asiassa uskonsa mukaan, kun taas kompromisseihin voi päästä sellaisen kanssa, joka ei ole aivan yhtä "kunnollinen".

        Asiasta jotain todella tietävänä pidän suorastaan vaarallisina näitä kirjoittajia, jotka leuhkivat sillä, että heillä on oikein mukava ja kaikkeen alistuva muslimimies ja ettei mitään vaaraa piile siinä, että suomalaisnainen menee naimisiin ulkomaalaisen muslimimiehen kanssa. Entä kun joku uskoo sinisilmäisesti juttujanne ja kokee karmean kohtalon, niin tekö siitä vastuun kannatte???????

        Kyllä mielestäni muslimimiestä katselevan on aivan ehdottoman tärkeää ottaa perusteellisesti selvää siitä, mihin on päätänsä pistämässä. Kyseessä on tavattoman paljon monimutkaisempi ja meille tuntemattomampi ilmiö kuin vaikka tavallisen perjantaijuopon suomalaisjuntin kohdalla, joten kyllä aiheeseen on syytä tutustua tarkoin, vai eikö ole? Onko tosiaan ihan ok ja aivan kevyt juttu tuosta vain rynnätä sitovaan suhteeseen ihmisen kanssa, jonka uskonnosta ja taustasta ei tiedä yhtä mitään????

        Oma ukkoni myönteli kanssa seurusteluvaiheessa, että päättäköön lapsi sitten isona omasta uskostaan, mutta esikoisen synnyttyä tuli toinen ääni kelloon ja hän on jopa uhannut tappaa sekä minut että äitini, jos uskaltaisin mennä edes puhumaan jotain kristinuskosta lapsilleni, saati että antaisi piiruakaan periksi jossain kaste-, ympärileikkaus, tms. jutuissa. Nyt tuntuisi ihan hullulta ottaa sellaisia asioita edes puheeksi.

        Jos olisin aikoinani ottanut selvää asioista, en olisi tullut jymäytetyksi niin pahanpäiväisesti. Ei ukko mielestäni silloin varsinaisesti valehdellut, vaan oli itsekin niin vastarakastunut ja länsimaisen vapauden huumassa, ettei kai tullut edes ajatelleeksi miten voisi ajan myötä "hylätä" syväänjuurtuneen ympäristöperimänsä. Viisainta olisi ollut matkustaa silloin alussa miehen kotiin puoleksi vuodeksi ja kuvitella hänet juuri sellaisena kuin isänsä ja setänsä ja sitten miettiä haluanko todella ottaa riskin, että joudun tuollaisen miehen kanssa loppuelämäni elämään. Joku voi haluta, minä tuskin olisin leikkiin ryhtynyt.


      • yksilöitä
        yleistyksinesi! kirjoitti:

        Että nämä yleistämisestä vinkuvat yleistäjät ottavat sitten pidemmän päälle päähän!

        Yllä oleva kirjoittaja sanoi aivan selvästi, että KUNNON muslimi toimii tässä asiassa uskonsa mukaan, kun taas kompromisseihin voi päästä sellaisen kanssa, joka ei ole aivan yhtä "kunnollinen".

        Asiasta jotain todella tietävänä pidän suorastaan vaarallisina näitä kirjoittajia, jotka leuhkivat sillä, että heillä on oikein mukava ja kaikkeen alistuva muslimimies ja ettei mitään vaaraa piile siinä, että suomalaisnainen menee naimisiin ulkomaalaisen muslimimiehen kanssa. Entä kun joku uskoo sinisilmäisesti juttujanne ja kokee karmean kohtalon, niin tekö siitä vastuun kannatte???????

        Kyllä mielestäni muslimimiestä katselevan on aivan ehdottoman tärkeää ottaa perusteellisesti selvää siitä, mihin on päätänsä pistämässä. Kyseessä on tavattoman paljon monimutkaisempi ja meille tuntemattomampi ilmiö kuin vaikka tavallisen perjantaijuopon suomalaisjuntin kohdalla, joten kyllä aiheeseen on syytä tutustua tarkoin, vai eikö ole? Onko tosiaan ihan ok ja aivan kevyt juttu tuosta vain rynnätä sitovaan suhteeseen ihmisen kanssa, jonka uskonnosta ja taustasta ei tiedä yhtä mitään????

        Oma ukkoni myönteli kanssa seurusteluvaiheessa, että päättäköön lapsi sitten isona omasta uskostaan, mutta esikoisen synnyttyä tuli toinen ääni kelloon ja hän on jopa uhannut tappaa sekä minut että äitini, jos uskaltaisin mennä edes puhumaan jotain kristinuskosta lapsilleni, saati että antaisi piiruakaan periksi jossain kaste-, ympärileikkaus, tms. jutuissa. Nyt tuntuisi ihan hullulta ottaa sellaisia asioita edes puheeksi.

        Jos olisin aikoinani ottanut selvää asioista, en olisi tullut jymäytetyksi niin pahanpäiväisesti. Ei ukko mielestäni silloin varsinaisesti valehdellut, vaan oli itsekin niin vastarakastunut ja länsimaisen vapauden huumassa, ettei kai tullut edes ajatelleeksi miten voisi ajan myötä "hylätä" syväänjuurtuneen ympäristöperimänsä. Viisainta olisi ollut matkustaa silloin alussa miehen kotiin puoleksi vuodeksi ja kuvitella hänet juuri sellaisena kuin isänsä ja setänsä ja sitten miettiä haluanko todella ottaa riskin, että joudun tuollaisen miehen kanssa loppuelämäni elämään. Joku voi haluta, minä tuskin olisin leikkiin ryhtynyt.

        minun mieheni ajattelee olevansa KUNNON muslimi . Ihmiset tulkitsevat uskonasioita eri tavalla .
        Eikä se isän tai sedän katsastaminen kerro juuri mitään miehestä joka on lähtenyt pois kotimaastaan juuri sen takia ettei viihdy siellä ja haluaa erilaista elämää .
        Mutta tottakai asioista pitää keskustella etukäteen.
        Lapsen kasvatuksesta jo seurusteluvaiheessa .
        Surullista että on pahasti pieleen menneitä liittoja mutta haluaisin muistuttaa että monet liitot myös onnistuvat !


      • muslimin vaimo pian 6v
        yleistyksinesi! kirjoitti:

        Että nämä yleistämisestä vinkuvat yleistäjät ottavat sitten pidemmän päälle päähän!

        Yllä oleva kirjoittaja sanoi aivan selvästi, että KUNNON muslimi toimii tässä asiassa uskonsa mukaan, kun taas kompromisseihin voi päästä sellaisen kanssa, joka ei ole aivan yhtä "kunnollinen".

        Asiasta jotain todella tietävänä pidän suorastaan vaarallisina näitä kirjoittajia, jotka leuhkivat sillä, että heillä on oikein mukava ja kaikkeen alistuva muslimimies ja ettei mitään vaaraa piile siinä, että suomalaisnainen menee naimisiin ulkomaalaisen muslimimiehen kanssa. Entä kun joku uskoo sinisilmäisesti juttujanne ja kokee karmean kohtalon, niin tekö siitä vastuun kannatte???????

        Kyllä mielestäni muslimimiestä katselevan on aivan ehdottoman tärkeää ottaa perusteellisesti selvää siitä, mihin on päätänsä pistämässä. Kyseessä on tavattoman paljon monimutkaisempi ja meille tuntemattomampi ilmiö kuin vaikka tavallisen perjantaijuopon suomalaisjuntin kohdalla, joten kyllä aiheeseen on syytä tutustua tarkoin, vai eikö ole? Onko tosiaan ihan ok ja aivan kevyt juttu tuosta vain rynnätä sitovaan suhteeseen ihmisen kanssa, jonka uskonnosta ja taustasta ei tiedä yhtä mitään????

        Oma ukkoni myönteli kanssa seurusteluvaiheessa, että päättäköön lapsi sitten isona omasta uskostaan, mutta esikoisen synnyttyä tuli toinen ääni kelloon ja hän on jopa uhannut tappaa sekä minut että äitini, jos uskaltaisin mennä edes puhumaan jotain kristinuskosta lapsilleni, saati että antaisi piiruakaan periksi jossain kaste-, ympärileikkaus, tms. jutuissa. Nyt tuntuisi ihan hullulta ottaa sellaisia asioita edes puheeksi.

        Jos olisin aikoinani ottanut selvää asioista, en olisi tullut jymäytetyksi niin pahanpäiväisesti. Ei ukko mielestäni silloin varsinaisesti valehdellut, vaan oli itsekin niin vastarakastunut ja länsimaisen vapauden huumassa, ettei kai tullut edes ajatelleeksi miten voisi ajan myötä "hylätä" syväänjuurtuneen ympäristöperimänsä. Viisainta olisi ollut matkustaa silloin alussa miehen kotiin puoleksi vuodeksi ja kuvitella hänet juuri sellaisena kuin isänsä ja setänsä ja sitten miettiä haluanko todella ottaa riskin, että joudun tuollaisen miehen kanssa loppuelämäni elämään. Joku voi haluta, minä tuskin olisin leikkiin ryhtynyt.

        juups, olen hyvinkin pahoillani että oman miehesi kanssa meni asiat noin että on tappaakin uhannut, mutta kuten sanoin aikasemmin, aion sanoa saman nyt uudestaan, EI VOI YLEISTÄÄ.
        Olen samaa mieltä että ei kannata olla sinisilmäinen, mutta sepäs pätee kyllä ihan kaikkiin miehiin täällä pallon päällä.. Tietysti pikkasen varovaisempi saa olla uusien/vieraitten kulttuurien kanssa.
        Luulenpa että tunnen mieheni aika hyvin, kuten sanoin niin esikoisemme on pian 5v ja yhä olemme asioista samaa mieltä, ja näytämme olevan tästä pikkukakkosestakin.
        Olemme myös olleet hänen kotimaassaan, eikä näyttäny tuo sielläkää eri ihmiseksi muuttuvan, ja perhe oli minua ja tytärtämme kohtaan todella ihania ja vieraanvaraisia. Heti saimme tuntea olevamme osa perhettä, isoa perhettä.
        Noh, meitä mahtuu monenlaista tänne maailmaan, varovainen kannattaa ehdottomasti olla suhteessa kun suhteessa, mutta yleistämään alkaa vaan idiootit.
        Mielenkiinnolla odotan mimmmonen sota tästäkin keskustelusta syttyy.
        Hah.


      • yleistäjä
        muslimin vaimo pian 6v kirjoitti:

        juups, olen hyvinkin pahoillani että oman miehesi kanssa meni asiat noin että on tappaakin uhannut, mutta kuten sanoin aikasemmin, aion sanoa saman nyt uudestaan, EI VOI YLEISTÄÄ.
        Olen samaa mieltä että ei kannata olla sinisilmäinen, mutta sepäs pätee kyllä ihan kaikkiin miehiin täällä pallon päällä.. Tietysti pikkasen varovaisempi saa olla uusien/vieraitten kulttuurien kanssa.
        Luulenpa että tunnen mieheni aika hyvin, kuten sanoin niin esikoisemme on pian 5v ja yhä olemme asioista samaa mieltä, ja näytämme olevan tästä pikkukakkosestakin.
        Olemme myös olleet hänen kotimaassaan, eikä näyttäny tuo sielläkää eri ihmiseksi muuttuvan, ja perhe oli minua ja tytärtämme kohtaan todella ihania ja vieraanvaraisia. Heti saimme tuntea olevamme osa perhettä, isoa perhettä.
        Noh, meitä mahtuu monenlaista tänne maailmaan, varovainen kannattaa ehdottomasti olla suhteessa kun suhteessa, mutta yleistämään alkaa vaan idiootit.
        Mielenkiinnolla odotan mimmmonen sota tästäkin keskustelusta syttyy.
        Hah.

        Aiemman kirjoittajan pointti ei liene, etteivätkö ihmiset olisi yksilöitä, vaan että islamilaisella (ja ylipäänsä vieraalla) kultttuuritaustalla varustetun ihmisen kanssa kun ryhtyy suhteisiin, on syytä olla vähän toisella tavalla varovainen kuin jos kyseessä on naapurin Olli Suomalainen. Sitä täällä lintukodossa voi helposti kuvitella, että ihmiset ovat kaikkialla maailmassa yksilöitä samalla tavalla, samalla "turvallisella" vaihteluvälillä. Ei aina ymmärretä, kuinka monenlaisissa ja toisistaan poikkeavissa todellisuuksissa ihmiset tällä planeetalla elävät. Jos kerrot mahdollisesti ihastumisen huumassa olevalle tytölle, että ei pidä yleistää ja että kaikki ovat yksilöitä, ei tämä häntä auta yhtään. Päin vastoin, hän todennäköisesti kuulee sen näin: heitä kaikki epäilykset ja emminnät, heittäydy täysillä suhteeseen, sillä kaikkihan me olemme yksilöitä: ainahan voi huonostikin käydä, sen suomalaisenkin kanssa.

        Tällaisen de facto suinpäisyyteen kannustamisen sijaan häntä tulisi rohkaista ottamaan ihmisestä ja asioista perusteellisesti selvää ennen vakavan suhteen aloittanmista. Pitäisi kannustaa malttia, järjen käyttöä ja rauhallista etenemistä. Varsinkin tämä on tärkeää, kun toinen tulee erilaisesta kulttuurista. Ihmiset ovat yksilöitä, mutta niin ovat kulttuuritkin. Jos ajattelemme vaikkapa islamilaista maailmaa (tai maailmoita) ja Suomea, on ero usein kuin yöllä ja päivällä. Joissain kohdin jopa perusarvot poikkeavat ja ovat keskenään ristiriidassa. Olisi siis otettava todella hyvin selvää, millaisia arvoja, ihmiskuvaa, elämäntapaa jne. toinen edustaa. Se ei ole välttämättä helppoa. Helpompaa ja houkuttelevampaa on sulkea silmät ja toivoa parasta. Jälkimmäisen tien valitsemisen mainoslauseeksi käy hyvin juurikin tuo "ei saa yleistää, kaikki ovat yksilöitä" -hokema.

        Ja tuosta yleistämisestä vielä sen verran, että sitä on niin monenlaista. Sehän on jopa tieteen tekemisen peruselementtejä. Että ei kaikki yleistäminen ole typerää tai pahasta. Yleistäminen voi olla myös viisautta.


      • samaa mieltä
        yleistäjä kirjoitti:

        Aiemman kirjoittajan pointti ei liene, etteivätkö ihmiset olisi yksilöitä, vaan että islamilaisella (ja ylipäänsä vieraalla) kultttuuritaustalla varustetun ihmisen kanssa kun ryhtyy suhteisiin, on syytä olla vähän toisella tavalla varovainen kuin jos kyseessä on naapurin Olli Suomalainen. Sitä täällä lintukodossa voi helposti kuvitella, että ihmiset ovat kaikkialla maailmassa yksilöitä samalla tavalla, samalla "turvallisella" vaihteluvälillä. Ei aina ymmärretä, kuinka monenlaisissa ja toisistaan poikkeavissa todellisuuksissa ihmiset tällä planeetalla elävät. Jos kerrot mahdollisesti ihastumisen huumassa olevalle tytölle, että ei pidä yleistää ja että kaikki ovat yksilöitä, ei tämä häntä auta yhtään. Päin vastoin, hän todennäköisesti kuulee sen näin: heitä kaikki epäilykset ja emminnät, heittäydy täysillä suhteeseen, sillä kaikkihan me olemme yksilöitä: ainahan voi huonostikin käydä, sen suomalaisenkin kanssa.

        Tällaisen de facto suinpäisyyteen kannustamisen sijaan häntä tulisi rohkaista ottamaan ihmisestä ja asioista perusteellisesti selvää ennen vakavan suhteen aloittanmista. Pitäisi kannustaa malttia, järjen käyttöä ja rauhallista etenemistä. Varsinkin tämä on tärkeää, kun toinen tulee erilaisesta kulttuurista. Ihmiset ovat yksilöitä, mutta niin ovat kulttuuritkin. Jos ajattelemme vaikkapa islamilaista maailmaa (tai maailmoita) ja Suomea, on ero usein kuin yöllä ja päivällä. Joissain kohdin jopa perusarvot poikkeavat ja ovat keskenään ristiriidassa. Olisi siis otettava todella hyvin selvää, millaisia arvoja, ihmiskuvaa, elämäntapaa jne. toinen edustaa. Se ei ole välttämättä helppoa. Helpompaa ja houkuttelevampaa on sulkea silmät ja toivoa parasta. Jälkimmäisen tien valitsemisen mainoslauseeksi käy hyvin juurikin tuo "ei saa yleistää, kaikki ovat yksilöitä" -hokema.

        Ja tuosta yleistämisestä vielä sen verran, että sitä on niin monenlaista. Sehän on jopa tieteen tekemisen peruselementtejä. Että ei kaikki yleistäminen ole typerää tai pahasta. Yleistäminen voi olla myös viisautta.

        Olipa hyvät kirjoitukset sinulta, tällaista realismia tällä saisi olla lisääkin.


      • muslimin vaimo pian 6v
        samaa mieltä kirjoitti:

        Olipa hyvät kirjoitukset sinulta, tällaista realismia tällä saisi olla lisääkin.

        ..Hyvin fiksua tekstiä, ja olen täysin samaa mieltä kanssasi.
        Joskus vaan tuntuu hyvin ikävältä miten ihmiset ottaa esille vaan niitä negatiivisia puolia muslimeista/islamista.
        Hyviäkin puolia näissä ihmisissä on, ja olen omaksi onnekseni saanut juuri niitä kokea. Myönnän kyllä et meidän suhteemme on ollut kaikkea muuta kuin helppo, mutta voin kyllä sanoa että se ei ole johtunut hänen uskonnostaan/kulttuuristaan, vaan meistä kummastakin ihmisinä.
        Nyt olemme onneksi tulleet aikuisiksi ja osaamme arvostaa toisiamme ja yrittää ymmärtää erilaisuuksiamme.
        Kuten sanoin, näissä ihmisissä on paljon hyvääkin, kuten esimerkiksi uskomaton vieraanvaraisuus, ja huolehtivaisuus. Ikinä en ole oloani niin turvalliseksi tuntenut kuin oman mieheni kanssa. Tiedän että hän ei koskaan antaisi mitään pahaa tapahtua minulle tai lapsillemme.
        Noh, ihmiset kokee eri asioita ja joillakin on vain negatiivisia kokemuksia, mistä olen pahoillani.


    • ----...---

      muslimi mies. Ensimmäistä lasta kun ooteltiin niin hän sanoi et lapsesta tulee sit muslimi, mutta minä en sitä halunnut. Sanoin kanssa tuon et sitten kun lapsi isompi, saa itse päättää mihin uskontoon haluaa kuulua. Nyt meillä 3 lasta, kaikki kastettu. Ei ole mies puhunut enää mitään et tahtois lasten olevan muslimeja. Minulle hän ei ole ikinä ehdottanut asiaa, päinvastoin, kerran sanoi ettei halua et mä oisin muslimi, vaikkei mulla ole aikomustakaan ikinä kääntyä. Mutta ehkä mun mies ei ole "aito" muslimi, koska syö sianlihaa jne...

    • molemminpuolista

      Kunnioituksen oltava molemminpuolista. Miehen tulee myös kunnioittaa suomalaista vaimoaan ja tämän kulttuuria sekä uskontoa. Lapsen on helpompi varttua suomessa suomalaisella nimelä ja tavoilla. Ei toimi jos äiti alistuu kaikessa miehen tahtoon. ja vaikka islam sanoisi mitä niin suomessa lapsen uskonto ja sukunimi menee automaattisesti äidin mukaan ellei niitä toisin ilmoiteta. ja äidillä kaikki sanavalta. näin siis jos pari ei ole naimisissa

    • pallero3

      muslimi mies. Ensimmäistä lasta kun odoteltiin niin hän sanoi et lapsesta tulee sit muslimi. Minä en siihen suostunut ja sanoinkin et lapsi saa sitten isompana päättää et mihin uskontoon haluaa kuulua. Meillä on 3 poikaa, kaikki kastettuja. Ei ole mieheni puhunut enää et tahtois lasten olevan muslimeja. Minulle hän ei ole ikinä ehdottanut kääntymistä, päinvastoin, kerran hän sanoi ettei haluais et oisin muslimi, vaikkakaan en ole ikinä edes miettinyt kääntymistä. Näin on hyvä. Mutta ehkäpä mun mies ei ole "aito muslimi" koska syö sianlihaa jne... Tsemppiä kaikille!

    • jepulis

      Ainakaan meillä. Lapsi on 8v ja edelleen taistelu uskonnosta. Mies ei ikinä tule hyväksymään mitään kompromisseja. Sovittiin että opetetaan kummatkin uskonnot. Mutta kas mies vaihtoi mieltä. Joka päiväinen ongelma= paha mieli kun ei olla islamin uskossa. Minun pahat mielet on pientä, koska islam on suurta.

    • pitäisi

      aina muslimin kanssa suhteeseen ryhtyessään tietää, että muslimeilla isän tehtävä on huolehtia lapsen kasvatuksesta eli uskonto siirtyy isältä lapselle (ei äidiltä lapselle kuten meillä). Harva taitaa oikeasti tietää sitä. Jos teillä ei ole mahdollisuutta saada aikaan kompromissia, niin tee lapsellesi palvelus ja kasvata hänet yksin. Jos tunnet, että islam ei ole uskonto, johon tahtoisit lapsesi kasvavan, älä ainakaan miestä miellyttäksesi suostu siihen. Kysymys ei ole vain teistä kahdesta ja teidän parisuhteestanne vaan lapsestasi. Äläkä anna ympärileikkauttaa lasta. Jos hän tahtoo tehdä vaikkapa muotiamputoinnin, han voi itse teettää sen aikuisena. Lapsille ei uskonnollisia/esteettisiä leikkauksia pitäisi tehdä. Sinun ei auta muuta kuin pysyä lujana.

      • selittäjä

        täällä on turha valitta. Islamin uskon mukaan jokainen alle 11v lapsi on muslimi. Tämä johtuu lapsen puhatudesta. Sen takia on turha täällä kirjoitellakin


      • kotimaallinen
        selittäjä kirjoitti:

        täällä on turha valitta. Islamin uskon mukaan jokainen alle 11v lapsi on muslimi. Tämä johtuu lapsen puhatudesta. Sen takia on turha täällä kirjoitellakin

        Elämme Suomessa. Islam ei sido meitä. Teemme ja elämme omien tapojemme mukaan. Maahanmuuttajan on sopeuduttava meidän yhteiskuntaamme ja kulttuuriimme, ei toisin päin.


      • selittäjä
        kotimaallinen kirjoitti:

        Elämme Suomessa. Islam ei sido meitä. Teemme ja elämme omien tapojemme mukaan. Maahanmuuttajan on sopeuduttava meidän yhteiskuntaamme ja kulttuuriimme, ei toisin päin.

        Uskonto ei katso rajoja. Vaikka elämmä Suomessa,kaikki lapsena me olleen tasaarvoisia jumalan edessa.


      • kaikilla täällä
        selittäjä kirjoitti:

        Uskonto ei katso rajoja. Vaikka elämmä Suomessa,kaikki lapsena me olleen tasaarvoisia jumalan edessa.

        Suomessa on uskonnonvapaus eli vapaus uskoa tai olla uskomatta. Olivat henkimaailman asiat mitä olivat, täällä ihmisten maailmassa täytyy pelata ihmisten maailman säännöillä.


    • Muslimin vaimo myös

      Minä jaksan yhä uudelleen ihmetellä sitä, kuinka äidit täällä vaahtoavat kuinka eivät halua lapsestaan muslimia, ja samaan hengevetoon toteavat, ettei oma uskonto ole heille mikään tärkeä asia.

      Minulle uskonto ei ole kovin tärkeä asia.
      En ole halukas silti uskontoani vaihtamaan, eikä mieheni sitä koskaan ole edes ehdottanut.

      Meille on selvää, että lapsistamme tulee muslimeja. Ja siinä ei ole mitään vikaa, kun lapsemme kasvatetaan uskontoon kuten miehenikin on kasvatettu. Kunnioittamaan muita ihmisiä ja auttamaan vähäosaisia.
      Uskonto ei ole sitä, syökö sianlihaa tai ympärileikataanko.
      Mieheni vanhemmat ovat hyvin viisaita ihmisiä, ja lapsista näkee että heidät on kasvatettu rakkaudella.
      Islamia voi tulkita monella tapaa, ja uskallan yleistää että korkealle koulutetut muslimit eivät poikkea meikäläisistä kovinkaan paljoa. Maaseudulla eläneet ovatkin vähän toinen juttu.

      Olen ehkä yksi onnekkaista, kun olemme mieheni kanssa sujut näiden asioiden kanssa, ja molemmat tekevät kompromisseja koko perheyksikön hyväksi (ei ainoastaan yhden henkilön mielenrauhan takaamiseksi).

      • Myös..

        meillekin on erittäin selvää, että jos meilla lapsia suodaan niin heistä tulee muslimeita. Mulla ei ikinä ole ollut sitä vastaan mitään. En näe siinä mitään ongelmaa...puhuimme asiasta jo ennen naimisiin menoa. Sehän on selvä juttu, että lapsista tulee automaattisesti muslimeita kun he syntyvät. Ehkä naisten pitäisi ottaa asioista paremmin selvää ennen kuin menevevät naimisiin/hankkivat lapsia muslimin kanssa. Yleensä muslimeille kuitenkin uskonto on erittäin tärkeä juttu. Muutenkin täytyy osata joustaa eri asioissa. Mulla ei ollut ikinä mitään vaikeutta lopettaa porsaanlihan syöntiä tai lopettaa alkoholin juomista...nuo ovat ihan pikku juttuja!


      • Muslimin vaimo myös

        Lisättäköön vielä, että minä en vanhoista tavoistani luopunut, eikä minulta ole sitä koskaan odotettukaan.
        Syön mitä haluan, otan alkoholia kuten haluan, tupakoin jos haluan, ja puen päälleni mitä haluan.
        Mieheni tupakoi, muttei juo, ei syö sikaa ja rukoilee perjantaisin.
        Ei meillä mitään ongelmia ole tullut, nämä asiat on puhuttu jo ennen naimisiin menoa ja lapsia.
        Ja tosiaan syy siihen, miksi lapsistamme tulee muslimeja on yksinkertaisesti se, etten pidä omaa uskontoani ainoana vaihtoehtona. Syy ei ole se, että mies sitä vaatisi.


      • eräs muslimin vaimo
        Muslimin vaimo myös kirjoitti:

        Lisättäköön vielä, että minä en vanhoista tavoistani luopunut, eikä minulta ole sitä koskaan odotettukaan.
        Syön mitä haluan, otan alkoholia kuten haluan, tupakoin jos haluan, ja puen päälleni mitä haluan.
        Mieheni tupakoi, muttei juo, ei syö sikaa ja rukoilee perjantaisin.
        Ei meillä mitään ongelmia ole tullut, nämä asiat on puhuttu jo ennen naimisiin menoa ja lapsia.
        Ja tosiaan syy siihen, miksi lapsistamme tulee muslimeja on yksinkertaisesti se, etten pidä omaa uskontoani ainoana vaihtoehtona. Syy ei ole se, että mies sitä vaatisi.

        ottaa päähän teidän kommentit!

        Aiemmat kirjoittajathan juuri toivat esiin sitä, että usein miehet painostavat siihen suuntaan, että lapsista tulisi muslimeja. Ymmärrän itse täysin, ettei uskonto ole asia jossa voi joustaa, vaikka olisikin ns. tapakristitty. Islamin- ja kristin usko vaan eroavat niin paljon toisistaan.

        Ehkä asiasta on puhuttu suhteen alussa, mutta mielipide/suhtautuminen asiaan on voinut muuttua.

        Ärsytti teidän molempien asenne siihen, että ratkaisunne on ainut ja oikea. ettehän voi tietää muiden palstalaisten tilannetta, heidän miehensä eivät välttämättä osaa keskustella uskonnosta järkevästi. tms..

        toivotan teille molemmille onnea valitsemallanne tiellä.


      • tosiaan..

        "Meille on selvää, että lapsistamme tulee muslimeja."
        "Olen ehkä yksi onnekkaista, kun olemme mieheni kanssa sujut näiden asioiden kanssa, ja molemmat tekevät kompromisseja koko perheyksikön hyväksi "

        Kuinka saatat kuvitella että suomalaiselle tytölle on "eduksi" olla muslimi??
        Todennäköisesti hän tulee kärsimään tuosta sinun "kompromissista :(.
        Etkö yhtään ajattele omaa lastasi?


      • Muslimin vaimo myös
        tosiaan.. kirjoitti:

        "Meille on selvää, että lapsistamme tulee muslimeja."
        "Olen ehkä yksi onnekkaista, kun olemme mieheni kanssa sujut näiden asioiden kanssa, ja molemmat tekevät kompromisseja koko perheyksikön hyväksi "

        Kuinka saatat kuvitella että suomalaiselle tytölle on "eduksi" olla muslimi??
        Todennäköisesti hän tulee kärsimään tuosta sinun "kompromissista :(.
        Etkö yhtään ajattele omaa lastasi?

        Ensinnäkään lapsemme ei ole suomalainen kuin puoliksi. Toisekseen me emme asu suomessa.
        Kolmanneksi, lapsen kasvatusperiaatteet on valittu juuri asuinpaikkamme mukaan. Jotta lapsella olisi helppo olla ja elää, ja että kasvatus tukee ympäröivää kulttuuria.
        Lapset eivät sitäpaitsi ole mitään idiootteja, ja vanhemmiten muodostavat ihan oman käsityksensä maailmasta, mikäli heitä tuetaan omien aivojen käyttöön, kuten meillä.
        Kuten jo sanoin, islamia voi tulkita monella tapaa, eikä uskontoa saa perustaa käytännön tavoille, vaan ajatusmaailmalle ja moraalikäsitykselle.


      • sivustakatsojana
        Muslimin vaimo myös kirjoitti:

        Ensinnäkään lapsemme ei ole suomalainen kuin puoliksi. Toisekseen me emme asu suomessa.
        Kolmanneksi, lapsen kasvatusperiaatteet on valittu juuri asuinpaikkamme mukaan. Jotta lapsella olisi helppo olla ja elää, ja että kasvatus tukee ympäröivää kulttuuria.
        Lapset eivät sitäpaitsi ole mitään idiootteja, ja vanhemmiten muodostavat ihan oman käsityksensä maailmasta, mikäli heitä tuetaan omien aivojen käyttöön, kuten meillä.
        Kuten jo sanoin, islamia voi tulkita monella tapaa, eikä uskontoa saa perustaa käytännön tavoille, vaan ajatusmaailmalle ja moraalikäsitykselle.

        Onhan se totta. Mutta onko kukaan teistä valopäistä koskaan ajatellut esimerkiksi tyttölapsienne kohdalla, ettei musliminaisen ole sallittua seurustella, asua saati tehdä lapsia muiden kuin muslimiesten kanssa?

        Tuskinpa.

        Sieltä Pakistanin heimoalueilta on kovin vaikea pientä sinisilmäistä lasta löytää. Onnea siihen kun sen aika tulee.


    • Toivoa

      Sopeutumisesta. Antoi tämä kirjoitus.
      Elikkä maassa maan tavalla.

      "Uskonto ei ole sitä, syökö sianlihaa tai ympärileikataanko.
      Mieheni vanhemmat ovat hyvin viisaita ihmisiä, ja lapsista näkee että heidät on kasvatettu rakkaudella.
      Islamia voi tulkita monella tapaa, ja uskallan yleistää että korkealle koulutetut muslimit eivät poikkea meikäläisistä kovinkaan paljoa. Maaseudulla eläneet ovatkin vähän toinen juttu.

      Olen ehkä yksi onnekkaista, kun olemme mieheni kanssa sujut näiden asioiden kanssa, ja molemmat tekevät kompromisseja koko perheyksikön hyväksi (ei ainoastaan yhden henkilön mielenrauhan takaamiseksi)".

      • SaskiaG

        Mitäs jos tutustuisit miehesi uskontoon kunnolla?

        EN tarkoita että sinun pitäisi ryhtyä muslimiksi

        Mutta jos aikoo perustaa perheen ihmisen kanssa jolla on eri uskonto kuin itsellä, kannattaa otta asioista selvää ettei tule yllätyksiä.

        Islamista on julkaistu suomeksi useita kirjoja, voit ottaa yhteyttä imaamiin ja kysellä häneltä jne.

        Muslimimiehen lapsista tulee uskonnon periaatteiden mukaan muslimeja, osa uskonoppineista on sillä kannalla että jos näin ei käy kyseinen vanhempi joutuu kadotukseen.


    • kandipaatti

      On aivan oma vikasi, että tuommoisiin pöllöpäihin olet mennyt sekaantumaan. Mitä oikein odotit? Että mies hylkää koko identiteettinsä sinun ja lapsen vuoksi? Tiesitkö ylipäätään islamista mitään ennenkuin päätit aloittaa suhteen?

      Niin makaa kuin petaa...

    • tietää_

      Äläkä edes viitsi väittää, ettetkö tienny tulevasta etukäteen!

      Jos lapsi on tyttö ja hänestä tulee muslimi, niin eipä ole toivoakaan niistä vapauksista joita sinulla oli kun itse olit nuori! Islam on takapajuinen uskonto, joka pyrkii ajamaan samaa 700-luvun ideologiaa 2008-vyoden maailmassa.

      • mokuliitossa20v

        monella teistä. Eli ette missään nimessä halua lapsistanne muslimeita, mutta kuitenkin olette vaatineet, että heidät kastetaan luterilaiseen kirkkoon!!! Ei mitenkään tasapuolista mielestäni.

        Minulla myös muslimimies. Sovimme jo seurusteluaikana, että molemmat saavat opettaa lapsille omaa uskoaan, jos haluavat. Ja lapset sitten saavat täysi-ikäisinä valita minkä uskonnon haluavat. Se voi olla myös joku muu uskonto kuin vanhempien. Mikä tahansa, mikä tekee heidät onnelliseksi ja saa olon tuntumaan ehyeltä.

        Ikinä mies ei ole puheitaan pyörtänyt, en myöskään minä ja sopimus pitää yhä. Teini-ikäiset lapsemme ovat oppineet sekä kristinuskoa että islamia sulassa sovussa eikä heitä ole pakotettu mihinkään. Poikaamme ei ole ympärileikattu, vaan hän saa 'isona' itse päättää haluaako sitä. Nämä asiat ovat osa lastemme kaksikulttuurista elämää, enkä missään nimessä olisi halunnut heidän menettävän mahdollisuutta tutustua ja oppia myös isänsä hengellistä taustaa. Lisäksi olen sitä mieltä, että suomalainen arvomaailma on aikoja sitten heittänyt häränpyllyä, joten olen tyytyväinen, että ovat toiselta puolelta oppineet suvaitsevaisuutta ja hyviä tapoja. =)

        Onnellista oloa ja yhteisymmärrystä kaikkien teidän muidenkin mokuliitoille!!!


    Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      63
      2839
    2. Istuva kansanedustaja epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta

      Seiskan tietojen mukaan Timo Vornanen on epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta eikä kenellekään taatusti tul
      Maailman menoa
      397
      2735
    3. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      96
      2220
    4. Timo Vornanen kilahti

      Mikähän sille kansanedustajalle polisiisi miehelle on noin pahasti mennyt hermot , että tulevaisuudensa pilasi totaalise
      Kotka
      74
      1885
    5. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      66
      1876
    6. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      4
      1793
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      6
      1784
    8. Pullonpalautusjärjestelmä muuttuu - paluu menneisyyteen

      EU suuressa viisaudessaan on päättänyt, että pulloja pitää kierrättää. Jos oikein ymmärsin, nykyisen järjestelmänmme ti
      Maailman menoa
      143
      1728
    9. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1613
    10. Sininen farmari - Ford Focus- YFB-842 on poliisilta kadoksissa Kauhajärvellä

      https://alibi.fi/uutiset/poliisilta-poikkeuksellinen-vihjepyynto-autossa-oleva-henkilo-on-avuntarpeessa/?shared=29255-2d
      Lapua
      6
      1522
    Aihe