Nastarenkaat tulevaisuudessa?

Volvisti78

Nyt se on alkanut, virallinen kannanotto siihen mihin Norjassa, Ruotsissa ja Virossakin on herätty jo aikaisemmin:

nastarenkaiden hyödyttömyyteen ja haitallisuuteen etelä-Suomen kaupunkialueilla/hyvän tienpidon alueilla.

Ensi syksynä jos olette talvirenkaita ostamassa, kannattaa valita nykyaikaiset kitkarenkaat, ajat ovat muuttumassa täällä meilläkin:
http://www.ess.fi/?article=190396

37

1272

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Nastat verolle

      Se, että kesärenkaiden käyttöaikaa pidenettäisiin ei vähennä yhtään nastarenkaiden käyttöä.

      Nastakuskit viis veisaavat asetuksista. Nastat laitetaan alle ennen marraskuuta vaikkei keli vielä sitä edellyttäisi ja niillä ajetaan pitkälle toukokuulle.

      Ainoa toimiva keino on laittaa ne verolle suurissa kaupungeissa kuten Norjassa. Veron tulee olla niin kova, että se siirtää enemmistön käyttämään kitkoja. Norjassa se on 150 €/talvi. Jos jää kiinni ajosta ilman maksua saa 100 €:n sakot.

      Norjassa tuo toimi. Verotus alkoi Oslossa vuonna 2004. Ilman laatu parani merkittävästi. Verotukseen oltiin niin tyytyväisiä, että se laajeni Bergeniin ja Trondheimiin. Nastarenkaiden osuus laski koko Norjassa 80%:sta 20%:iin.

      Onnettomuudet eivät nousseet:

      http://www.ssb.no/en/vtu/arkiv/fig-2007- 03-16-02-en.html
      http://www.ssb.no/en/vtu/arkiv/fig-2007- 03-16-01-en.html

      • Volvisti78

        Luepa tuon kirjoituksen viimeinen kappale:

        "- Samaan aikaan olisi järkevää miettiä kannustimia, että ihmiset valitsisivat nastarenkaiden sijaan entistä useammin kitkarenkaita. Kitkarenkaiden ostamisesta tuleekin tehdä entistä houkuttelevampaa. Samalla myös nastarenkaiden säädöksiä olisi uudistettava."

        Kyllä siinä selvästi ajetaan asiaa jonka mukaan kitkakuskit saisivat rahallaista etua nastoilla tietä hajottaviin kanssa-autoilijoihin nähden.

        Oikein!


    • jos tänä talvena

      ei ollut lunta onko varmaa että ei ole ensitalvena? Ehkä "stadissa" näin on mutta jo 100km päässä tilanne on toinen.

      • talvikuski ympäri maata

        lumella ja jäällä pärjää kitkoilla vallan mainiosti.

        Niin pärjäävät Norjalaisetkin ja suomalaiset kitkakuskitkin.

        Ei sitä usko ennenkuin kokeilee. Turhia ennakkoluuloja suomalaisilla.


      • jäällä ja lumella

        http://www.hontoni.suntuubi.com/

        En ole ikinä nähnyt Suomessa yhtä paljon lunta kuin tuolla Hokkaidossa. Jäätä ja lunta piisaa. Silti yli 5 miljoonaa japanilaista pärjää kitkoilla.


      • toinen.
        talvikuski ympäri maata kirjoitti:

        lumella ja jäällä pärjää kitkoilla vallan mainiosti.

        Niin pärjäävät Norjalaisetkin ja suomalaiset kitkakuskitkin.

        Ei sitä usko ennenkuin kokeilee. Turhia ennakkoluuloja suomalaisilla.

        Itse ajelen Jyväskylän seudulla ja ostin täksi talveksi kitkarenkaat. Kokemus nastarenkaista liukkaalla oli semmoinen, että ensi talvena palaan nastarenkaisiin. Ero on iso.


    • samapa se

      Kitkat pakollisiksi (teoriaa).
      Mutta Onko sitten vaarana ns. "nysväämis-ilmiön" kasvaminen tietynlaisissa olosuhteissa.
      Ja taas alkaa sitten jollain keittää...?

    • katsoa Suomen olosuhteet

      Suomi on laajimpia Europan maita ja poikkeaa tiestöltään sekä sääolosuhteiltaan muista Pohjoismaistakin.
      Turvallisuuden tulee olla aina etusijalla. Käytettyäni muutaman vuoden kitkarenkaita Etelä-Suomessa olen siirtynyt takaisin nasta renkaisiin jotka olen todennut humattavasti luotettavimmaksi.
      Olen myös hinannut ojista useamman kitkarenkaallisen henkilöauton niin mökkiteillä kuin pääkaupunkiseudun sivuteillä.
      Muutama paha kolari aiheuttaa myös päästöjä ja jopa ihmishenkien menetyksiä. Asiat eivät ole aina on/off vaan järkeäkin tarvitaan.

      • Nastat verolle

        Norjassa onnettomuudet eivät nousseet, vaikka nastojen osuus laski 80%:sta 20%:iin. Nastat laitettiin verolle vuonna 2004.

        http://www.ssb.no/en/vtu/arkiv/fig-2007-03-16-02-en.html

        Kuolemaan johtaneet, jopa laskivat.

        http://www.ssb.no/en/vtu/arkiv/fig-2007-03-16-01-en.html

        Norjassa nastoilla menetettiin enemmän ihmishenkiä kuin kitkoilla.

        Juuri noin ajattekin itsekin käyvän. Kitkoilla oppii ajamaan kelin mukaan. Ne antavat paljon rehellisemmän kuvan alla olevasta kelistä. Nastoilla liukkauden huomaa vasta kun on jo myöhäistä.

        Suomen talvikelit ovat sitäpaitsi Norjaa helpommat. Täällä on kuivempi mannermaisempi (= pitävämpi) ilmasto. Lisäksi maasto on tasaista. Norjassa olen joutunut käyttämään lumiketjuja, Suomessa en koskaan.


      • Volvisti78

        Eivät ole osanneet hinaamasi kuskit etkä sinäkään suhteuttaa ajonopeuttasi oikein.

        Jännä juttu että kitkoilla ajetaan suhteessa vähemmän onnettomuuksia kuin nastoilla, siis vaikka huomioidaan niiden lukumääräerokin.

        Syy lienee se, että nastoilla ajetaan kuin kesäkelillä ,nastoihin luottaen oli keli mikä hyvänsä.

        Se siitä turvallisuudesta.


      • ihan
        Volvisti78 kirjoitti:

        Eivät ole osanneet hinaamasi kuskit etkä sinäkään suhteuttaa ajonopeuttasi oikein.

        Jännä juttu että kitkoilla ajetaan suhteessa vähemmän onnettomuuksia kuin nastoilla, siis vaikka huomioidaan niiden lukumääräerokin.

        Syy lienee se, että nastoilla ajetaan kuin kesäkelillä ,nastoihin luottaen oli keli mikä hyvänsä.

        Se siitä turvallisuudesta.

        huoleti. Ministeri on selkeästi ilmoittanut, että meillä tarvitaan nastarenkaita liikenneturvallisuuden vuoksi. Asia on sillä jämpti. Nastarengas on selkeästi turvallisempi kitkoja. Mikäli kaupunkihiukkasia halutaan vähentää, on puututtava dieselhenkilöautojen liikkumiseen taajamissa.


      • naisministeri
        ihan kirjoitti:

        huoleti. Ministeri on selkeästi ilmoittanut, että meillä tarvitaan nastarenkaita liikenneturvallisuuden vuoksi. Asia on sillä jämpti. Nastarengas on selkeästi turvallisempi kitkoja. Mikäli kaupunkihiukkasia halutaan vähentää, on puututtava dieselhenkilöautojen liikkumiseen taajamissa.

        Naisministerin autoon suositeltakoon vaikka telaketjuja, mutta normaaliajotaidoilla varustetut ihmiset pärjäävät kyllä nastattomillakin.
        Onneksi yksin ministeri ei tee päätöksiä demokratiassa, vaan asioista voidaan päättää sellaisten ihmisten kesken jotka asioista oikeasti jotain ymmärtävät. SE on jämpti kyllä.


      • asiasta on
        naisministeri kirjoitti:

        Naisministerin autoon suositeltakoon vaikka telaketjuja, mutta normaaliajotaidoilla varustetut ihmiset pärjäävät kyllä nastattomillakin.
        Onneksi yksin ministeri ei tee päätöksiä demokratiassa, vaan asioista voidaan päättää sellaisten ihmisten kesken jotka asioista oikeasti jotain ymmärtävät. SE on jämpti kyllä.

        kai turha väitellä. Ministerillä on valta päättää asioista juuri niin kauan kun äänestäjät sen hyväksyy. Nyt toimitaan naisministerin ehdoilla. Ja hyvä niin.


      • mielipiteeni
        Volvisti78 kirjoitti:

        Eivät ole osanneet hinaamasi kuskit etkä sinäkään suhteuttaa ajonopeuttasi oikein.

        Jännä juttu että kitkoilla ajetaan suhteessa vähemmän onnettomuuksia kuin nastoilla, siis vaikka huomioidaan niiden lukumääräerokin.

        Syy lienee se, että nastoilla ajetaan kuin kesäkelillä ,nastoihin luottaen oli keli mikä hyvänsä.

        Se siitä turvallisuudesta.

        Pidän nastoja parempina kuin kitkarenkaita vaikka kuinka räkätät.


      • kokemus sen kertoo
        Volvisti78 kirjoitti:

        Eivät ole osanneet hinaamasi kuskit etkä sinäkään suhteuttaa ajonopeuttasi oikein.

        Jännä juttu että kitkoilla ajetaan suhteessa vähemmän onnettomuuksia kuin nastoilla, siis vaikka huomioidaan niiden lukumääräerokin.

        Syy lienee se, että nastoilla ajetaan kuin kesäkelillä ,nastoihin luottaen oli keli mikä hyvänsä.

        Se siitä turvallisuudesta.

        Tilastoja löyttää joka lähtöön, mutta oma kokemus kertoo mikä itselle on parasta.
        Jos auto on ojassa niin aina voi syyttää väärää "ajonopeuden suhteuttamista", mutta eipä se paljon lohduta edes itseään yli-ihmiseksi luulevia kaiken osaavia.
        Asenteesi ennustaa, että tulet vielä olemaan muiden tumpeloiden joukossa kitkoinesi ojan pohjalla.


      • Volvisti78
        kokemus sen kertoo kirjoitti:

        Tilastoja löyttää joka lähtöön, mutta oma kokemus kertoo mikä itselle on parasta.
        Jos auto on ojassa niin aina voi syyttää väärää "ajonopeuden suhteuttamista", mutta eipä se paljon lohduta edes itseään yli-ihmiseksi luulevia kaiken osaavia.
        Asenteesi ennustaa, että tulet vielä olemaan muiden tumpeloiden joukossa kitkoinesi ojan pohjalla.

        Kitkakuskit ajevat harvemmin onnettomuuksia kuin nastakuskit, tutkittu fakta.

        Syytätkö nyt nastakuskeja tumpeloiksi vai nastarenkaita huonoiksi?


      • Volvisti78
        asiasta on kirjoitti:

        kai turha väitellä. Ministerillä on valta päättää asioista juuri niin kauan kun äänestäjät sen hyväksyy. Nyt toimitaan naisministerin ehdoilla. Ja hyvä niin.

        Suomi ja Venäjä ainoina nastarintamassa, Norja, Ruotsi, Viro, Kanada, Japani, Sveitsi, Itävalta, Saksa edelläkävijöinä.

        Kunhan Viro ja ruotsi saavat oman asiansa käsiteltyä, keskustelu kiihtyy Suomessakin ja siirrymme nykyaikaan.

        Tämä on vahva veikkaukseni.

        Tosin Suomi ja suomalaiset autoilijat ovat kehitysmaatasoa liikenneasioissa, joten aikaa saattaa vierähtää, mutta luotan silti tämän maan päättäjiin... hitaasti mutta varmasti, kehitystä.


      • omakohtaisia kokemuksia
        Volvisti78 kirjoitti:

        Kitkakuskit ajevat harvemmin onnettomuuksia kuin nastakuskit, tutkittu fakta.

        Syytätkö nyt nastakuskeja tumpeloiksi vai nastarenkaita huonoiksi?

        Niitä on vedetty ojan pohjalta ja edelleen ne kehuu kuinka hyvät kitkat ovat.


      • Volvisti78
        omakohtaisia kokemuksia kirjoitti:

        Niitä on vedetty ojan pohjalta ja edelleen ne kehuu kuinka hyvät kitkat ovat.

        Kun olet vetänyt tumpeloita nastakuskeja ylös ojasta ovat he kehuneet kuinka hyvät kitkarenkaat ovat?

        No, ovat kaiketi oppineet virheellisestä rengasvalinnastaan ja seuraavaksi hankkivat nastojensa tilalle kitkarenkaat.


      • kitkarenkailla
        Volvisti78 kirjoitti:

        Kun olet vetänyt tumpeloita nastakuskeja ylös ojasta ovat he kehuneet kuinka hyvät kitkarenkaat ovat?

        No, ovat kaiketi oppineet virheellisestä rengasvalinnastaan ja seuraavaksi hankkivat nastojensa tilalle kitkarenkaat.

        pärjää, eikai siitä ole kysymyskään. Varmasti varovainen pärjäisi talven yli kesärenkaillakin. Nastarenkaat nyt vaan ovat liukkaalla turvallisemmat ja aion niillä ajaa niin kauan kun laki sen sallii.


      • ajan kitkoilla
        kitkarenkailla kirjoitti:

        pärjää, eikai siitä ole kysymyskään. Varmasti varovainen pärjäisi talven yli kesärenkaillakin. Nastarenkaat nyt vaan ovat liukkaalla turvallisemmat ja aion niillä ajaa niin kauan kun laki sen sallii.

        18 talvi takana kitkarenkailla ja arvatkaa tuleeko nastat tilalle?


      • Volvisti78
        kitkarenkailla kirjoitti:

        pärjää, eikai siitä ole kysymyskään. Varmasti varovainen pärjäisi talven yli kesärenkaillakin. Nastarenkaat nyt vaan ovat liukkaalla turvallisemmat ja aion niillä ajaa niin kauan kun laki sen sallii.

        Paljaalla assulla keski-eurooppakitkat ovat turvallisimmat ja niitä on 95% ajokeleistä pk-seudulla joten turvallisin valinta on keski-eu kitka.


      • Volvisti78 kirjoitti:

        Paljaalla assulla keski-eurooppakitkat ovat turvallisimmat ja niitä on 95% ajokeleistä pk-seudulla joten turvallisin valinta on keski-eu kitka.

        Hyvä muistaa, että Keski-Euroopassakaan ei Alpeille mennä talviaikaan ilman, että autosta löytyy ketjut.
        Suomen talviolosuhteet vaihtelee ja kitkoillakin pärjää jos voi ajoittaa ajamisensa sään mukaa.
        Kitkoilla pärjää kun toiset rikkoo jään nastoilla risteyksissä, pääteiden liittymissä ja sivuteillä.
        Suomi on laaja maa ja sääolesuhteet ehtivät vaihdella pitkän matkan aikana moneen kertaan eikä tienpinnan liukkaudesta aina voi olla täyttä tietoa.
        Nastat ovat turvallisemmat ja antaa mahdollisuuden väistellä luistelevia kuluneilla kitkarenkailla taiteilevia.


      • nyt vielä
        Volvisti78 kirjoitti:

        Paljaalla assulla keski-eurooppakitkat ovat turvallisimmat ja niitä on 95% ajokeleistä pk-seudulla joten turvallisin valinta on keski-eu kitka.

        mitä ministeri sanoi. "Meillä tarvitaan turvallisuuden vuoksi nastarenkaat". Ei siihen voi olla kenelläkään mitään vastaan sanomista.


      • Volvisti78
        nyt vielä kirjoitti:

        mitä ministeri sanoi. "Meillä tarvitaan turvallisuuden vuoksi nastarenkaat". Ei siihen voi olla kenelläkään mitään vastaan sanomista.

        Ei muuta kuin korvat luimussa totellaan kun kerran oikein ministeri sanoo!

        Leuka rintaan ja nöyränä odottamaan uusia päähämme syötettäviä ajatuksia.

        Eli mielestäsi oman järjen käyttö on kiellettyä?

        Maalaisministerin typeriä ja vailla todellisuuspohjaa olevia aivoituksia ei saa kyseenalaistaa?

        Voi mikä lammas olet :)


      • minä niitä
        Volvisti78 kirjoitti:

        Ei muuta kuin korvat luimussa totellaan kun kerran oikein ministeri sanoo!

        Leuka rintaan ja nöyränä odottamaan uusia päähämme syötettäviä ajatuksia.

        Eli mielestäsi oman järjen käyttö on kiellettyä?

        Maalaisministerin typeriä ja vailla todellisuuspohjaa olevia aivoituksia ei saa kyseenalaistaa?

        Voi mikä lammas olet :)

        kyseenalaista, koska olen tasan samaa mieltä ministerin kanssa. Käytän nastarenkaita turvallisuuden vuoksi vaikka en maalla asu. Onhan minulla kokemusta kitkoistakin. Pärjäähän maltillinen kuljettaja niillä varmasti talvella kuten kesärenkaillakin, mutta eihän ne tosiaan nastarenkaiden veroisia ole jäisellä tiellä. Kitkoihin siirryn takaisin, kun laki sitä vaatii, mutta eihän sellaista pakotetta ole näkyvissä ainakaan tällä hallituskaudella. Ja hyvä niin.


      • _ihminen_
        minä niitä kirjoitti:

        kyseenalaista, koska olen tasan samaa mieltä ministerin kanssa. Käytän nastarenkaita turvallisuuden vuoksi vaikka en maalla asu. Onhan minulla kokemusta kitkoistakin. Pärjäähän maltillinen kuljettaja niillä varmasti talvella kuten kesärenkaillakin, mutta eihän ne tosiaan nastarenkaiden veroisia ole jäisellä tiellä. Kitkoihin siirryn takaisin, kun laki sitä vaatii, mutta eihän sellaista pakotetta ole näkyvissä ainakaan tällä hallituskaudella. Ja hyvä niin.

        joo, hyvä niin... saavat aivottomat pk-seutulaisetkin ajaa paljaalla asfaltilla nastoilla ruopien.

        hyvä niin, saadaan kaikki hengittää bitumipölyä keuhkomme täyteen ja kesällä ihmetellä vesiliirtovaaran kanssa uraisiksi jyrsityillä teillä, renkaiden kuluessa puolet nopeammin korviahuumaavan jylinän säestäessä matkantekoamme. Kiitos asfalttipinnan tuhoamisesta, aivottomat.


      • pääsee
        _ihminen_ kirjoitti:

        joo, hyvä niin... saavat aivottomat pk-seutulaisetkin ajaa paljaalla asfaltilla nastoilla ruopien.

        hyvä niin, saadaan kaikki hengittää bitumipölyä keuhkomme täyteen ja kesällä ihmetellä vesiliirtovaaran kanssa uraisiksi jyrsityillä teillä, renkaiden kuluessa puolet nopeammin korviahuumaavan jylinän säestäessä matkantekoamme. Kiitos asfalttipinnan tuhoamisesta, aivottomat.

        eroon, kun ostaa kunnollisen auton ja siihen hyvät renkaat. Ja vesiliirron syynä on myöskin useimmiten huonot renkaat. Joo, rengaskaupoille ennen kesän tuloa.


      • desibeli
        pääsee kirjoitti:

        eroon, kun ostaa kunnollisen auton ja siihen hyvät renkaat. Ja vesiliirron syynä on myöskin useimmiten huonot renkaat. Joo, rengaskaupoille ennen kesän tuloa.

        Eilenkin kun olin lenkillä, mun ohi ajoi 150 000 €:n Mersu ja sen alla nastat jyrisivät yhtä kovaa kuin 15 000 €:n Fordissa.

        Tyypillistä nastakuskilta. Katsotaan vain omaan napaansa!

        Nastat:
        - tuhoavat asfaltit
        - pilaavat hengitysilman
        - paskaavat joka paikaan
        - aiheuttavat sietämätöntä melusaastetta


      • mersukuskin
        desibeli kirjoitti:

        Eilenkin kun olin lenkillä, mun ohi ajoi 150 000 €:n Mersu ja sen alla nastat jyrisivät yhtä kovaa kuin 15 000 €:n Fordissa.

        Tyypillistä nastakuskilta. Katsotaan vain omaan napaansa!

        Nastat:
        - tuhoavat asfaltit
        - pilaavat hengitysilman
        - paskaavat joka paikaan
        - aiheuttavat sietämätöntä melusaastetta

        häiriintyneen rengasmelusta. Kokemukseni mukaan se ei Mersun sisään pahemmin kuulu.


      • Volvisti78
        mersukuskin kirjoitti:

        häiriintyneen rengasmelusta. Kokemukseni mukaan se ei Mersun sisään pahemmin kuulu.

        Mitä väliä sillä on?

        Rengasmelu on PIENEMPI, mutta ei silti olematon.

        Urat sensijaan eivät ole olemattomat ja ovat oikea vaaramomentti.

        Vielä suurempi vaaramomentti on jokapaikkaan leviävä bitumipöly.

        Kyllä oli upea nähdä tänäänkin kun laiskanpulskeat suomalaiset jurnuuttivat pk-seudulla nastat rapisten, auringon helottaessa taivaalla.

        Noita vätyksiä voisi alkaa jo sakottamaankin.

        On se niin rankkaa se renkaanvaihto...


      • desibeli
        mersukuskin kirjoitti:

        häiriintyneen rengasmelusta. Kokemukseni mukaan se ei Mersun sisään pahemmin kuulu.

        Nastakuskit tuijottavat vain omaan napaansa. Mitä väliä ulkona olevista kunhan ei omaan korvaan kuulu.

        Sellaista nasta-autoa ei löydy joka olisi hiljainen ulospäin.


      • leo K.
        pääsee kirjoitti:

        eroon, kun ostaa kunnollisen auton ja siihen hyvät renkaat. Ja vesiliirron syynä on myöskin useimmiten huonot renkaat. Joo, rengaskaupoille ennen kesän tuloa.

        Ei vesiliirron syy ole kuluneet renkaat vaan NASTARENKAAT !!!
        Ne ovat nääs talvella syöneet kamalat urat teille ja kesällä tulee ihmisiä siis kuolemaan nastarenkaiden aiheuttamien urien vuoksi. Hävetkää nastarenkailla ajajat !!! Todella.


      • vaihtoehdot ovat
        leo K. kirjoitti:

        Ei vesiliirron syy ole kuluneet renkaat vaan NASTARENKAAT !!!
        Ne ovat nääs talvella syöneet kamalat urat teille ja kesällä tulee ihmisiä siis kuolemaan nastarenkaiden aiheuttamien urien vuoksi. Hävetkää nastarenkailla ajajat !!! Todella.

        ajaa liukkailla renkailla tai nastoilla. Mikäli yksikin auto liikkuu nastarenkaat alla, on muidenkin turvallisuus-syistä syytä rengastaa autonsa samoin. Yli 80% henkilöautoista on talvella varustettu nastarenkailla, koska kuljettajat tiedostavat vaaran.Toisin sanoen, päätös renkaista ei ole autoilijan, vaan liikenneasioista päättävän viranomaisen. Tiestö kuluu ilman nastojakin ja raskas liikenne painaa uria kesälläkin. Ja vesiliirto on kyllä rengasasia ja tietysti syynä on myös liian suuri tilannenopeus. Keli on otettava huomioon kesälläkin, mutta uusavuttomat kuljettajat ajavat vesisateessa kuten kuivalla asfaltilla ja ojaan pyörähtäessään syyttävät olosuhteita. Typerää.


      • Kokenut
        vaihtoehdot ovat kirjoitti:

        ajaa liukkailla renkailla tai nastoilla. Mikäli yksikin auto liikkuu nastarenkaat alla, on muidenkin turvallisuus-syistä syytä rengastaa autonsa samoin. Yli 80% henkilöautoista on talvella varustettu nastarenkailla, koska kuljettajat tiedostavat vaaran.Toisin sanoen, päätös renkaista ei ole autoilijan, vaan liikenneasioista päättävän viranomaisen. Tiestö kuluu ilman nastojakin ja raskas liikenne painaa uria kesälläkin. Ja vesiliirto on kyllä rengasasia ja tietysti syynä on myös liian suuri tilannenopeus. Keli on otettava huomioon kesälläkin, mutta uusavuttomat kuljettajat ajavat vesisateessa kuten kuivalla asfaltilla ja ojaan pyörähtäessään syyttävät olosuhteita. Typerää.

        Jos väität kitkarenkaita liukkaiksi ja nastoja ei liukkaiksi, huomaa että olet kokematon asiassa.

        Testienkin perusteella voidaan todeta että kitkojen ja nastarenkaiden erot ovat pienet.

        Tiestö kuluu ilman nastojakin? Mutta jos yksistään pk-seudulla jauhetan nastoilla päivittäin melkein 30 000 kiloa asfalttia tomuksi, on se mielestäni melko paljon. Jos tuota lukua voisi edes jotenkin pienentää (vaikkapa pk-seudun oloissa täysin turhia nastarenkaita karsimalla) mentäisiin oikeaan suuntaan.

        30 000 kiloa päivässä tekee 100 ajopäivän kuluessa yhteensä 3 000 000 kiloa. Siis 3 miljoonaa kiloa asfalttitöhnää, josta melkoinen osa pöllyää ilmaan ihmisten hengitettäväksi.

        Ei ihme että väki oireilee hengityselintensä kanssa pk-seudulla.

        Idiootit.


      • nyt puuttuis
        Kokenut kirjoitti:

        Jos väität kitkarenkaita liukkaiksi ja nastoja ei liukkaiksi, huomaa että olet kokematon asiassa.

        Testienkin perusteella voidaan todeta että kitkojen ja nastarenkaiden erot ovat pienet.

        Tiestö kuluu ilman nastojakin? Mutta jos yksistään pk-seudulla jauhetan nastoilla päivittäin melkein 30 000 kiloa asfalttia tomuksi, on se mielestäni melko paljon. Jos tuota lukua voisi edes jotenkin pienentää (vaikkapa pk-seudun oloissa täysin turhia nastarenkaita karsimalla) mentäisiin oikeaan suuntaan.

        30 000 kiloa päivässä tekee 100 ajopäivän kuluessa yhteensä 3 000 000 kiloa. Siis 3 miljoonaa kiloa asfalttitöhnää, josta melkoinen osa pöllyää ilmaan ihmisten hengitettäväksi.

        Ei ihme että väki oireilee hengityselintensä kanssa pk-seudulla.

        Idiootit.

        tähän keskusteluun senverran, että kokemusta ajajalta kitkarenkaat vaativatkin. Ajan itse kitkoilla, mutta eukon autossa on kyllä talvella nastat. Pysyy eukko kakaroiden kanssa varmemmin tiellä.


    • yläättynyt

      mahtavaa että joku uskaltaa nostaa tällasenkin keskustelun pöydälle, yleensä politikot on sellaisia populisteja että eivät uskalla ehdottaa mitään uutta tai ennen kokeilematonta.

      KANNATETAAN tuota ajatusta kyllä 100 prosentisesti.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nurmossa kuoli 2 Lasta..

      Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .
      Seinäjoki
      136
      7659
    2. Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!

      Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde
      Suomalaiset julkkikset
      36
      1903
    3. Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena

      Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja
      Maailman menoa
      25
      1880
    4. Miten meinasit

      Suhtautua minuun kun taas kohdataan?
      Ikävä
      91
      1613
    5. Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle

      Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että
      Maailman menoa
      179
      1545
    6. Tunnekylmä olet

      En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p
      Ikävä
      104
      978
    7. Oletko miten

      Valmis läheisyyteen?
      Ikävä
      49
      910
    8. Odotathan nainen jälleenkohtaamistamme

      Tiedät tunteeni, ne eivät sammu johtuen ihanuudestasi. Haluan tuntea ihanan kehosi kosketuksen ja sen aikaansaamaan väri
      Ikävä
      28
      810
    9. Taisit sä sit kuiteski

      Vihjata hieman ettei se kaikki ollutkaan totta ❤️ mutta silti sanoit kyllä vielä uudelleen sen myöhemmin 😔 ei tässä oik
      Ikävä
      4
      799
    10. Mahabharata oli ensimmäinen maailmansota

      Toinen maailmansota oli oli vuosina 1914–1918
      Hindulaisuus
      241
      767
    Aihe