Takuu varma hoitovinkki Kasveille?

minun akva

Heissan.
Nyt kaipaan tosi hyvät vinkit akvaariokasveille.
Vaihdoin akvani isompaan...240l, ent. 180.
Taistelin 8 vuotta kasvien kanssa (levää, ruskeaa, pitsireunaa...ym). Nyt aloitin puhtaalta pöydältä....siis kasvien kanssa. Valisneeriaa, miekkakasveja sekä papukaijalehteä, nämä uusia. Vanhasta jäi ainut viihtyvä punalumme. Valoja olin ostanut neuvojen mukaan eli lamppuja löytyy joka lähtöön =) seraa käytän nyt nesteenä ja tablettina. Nyt kaikki toistaiseksi hyvin...vihdoinkin.
Vesinäytteen vein ja kaikki ok.
Epäilen että yksinkertaisesti vanha akvani ei sietänyt kasveja =)
Eli nyt asiaan,
tänään miekkakasvin lehden kärjessä vähän ruskea kärki.....?????? Onko tämä hätähuuto tulevan ???

Tiedän tiedän ...mitä kaloja
-2 papukaijaa
-2 lehtikalaa
-5 pikkuruista leväbarbia
-4 täplämonnia
-2 tiikerinuoliaista
-käärmekala

Kiitos, kasvien hoito-ohjeita kaipaisin.

2

753

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • -Rihma-

      Isompi allas on tasapainoisempi kokonaisuus, joten luultaavasti kasvit viihtyvät siellä hyvin.
      Luulempa pienemmän altaan ongelmien johtuneen liiallisesta kalastosta ja korkeasta mm. nitraatista. Nytkin altaassasi, siinä isommassa, tulee olemaan melko tukalat olot, koska olet valinnut liikaa isoksikasvavia lajeja sinne.
      -Tiikerinuoliaiset tykkäis paljon isommasta altaasta, koska voivat kasvaa jopa 30 senttisiksi möhkäleiksi. Monnisia ja tiikerinuoliaisia ei suositella yhdistettäviksi, koska tikrut voivat nyppiä monnisten silmät päästä. Luopuisin näistä tikruista.
      -Samoin noita ahvenia on siellä liikaa, laittaisin pois joko lehtikalat ja papukaijat.
      -Käärmekalakin vaatisi isomman akvaarion.

      Tässä sulle yksi kalastoehdotus, vaikkapa lehtikalojojen kanssa;
      2 lehtikalaa
      6-12 täplämonnista(ovat parvikaloja ja vaativat hienoa hiekkaa)
      parvi korkeanmallista tetraa, kuten timanttitetra
      (5 leväbarbia, jotka muutavat isompaan altaaseen heti kun allas käy ahtaaksi!)
      1 partamonni imuttelemaan levää

      Kunhan valaistus ja lannoitus on säädetty yhteen kasvit kasvavat varmasti moitteettomasti(ellei joku niitä nakertele).
      -Pohjalle, juurellisille kasveille voi antaa pohjalannotteita kuten savipallukoita ja ravinnetabletteja sillointällöin. Pohjalannoitetta suositellaan vain hienoon hiekkaan, sorasta se voi karata veteen ja aiheuttaa levää.
      -Nestemäistä kasvilannoitettakin voi antaa kahtakin kerrallaan, kuitenkin varovaisesti.

      Kasveista tuo papukaijalehti on hankalahko, koska vaatii paljon valoa ja raurapitoista lannoitetta pysyäkseen elossa ja punaisena, joten jos sen saat viihtymään noin muilla kasveilla ei ole hätäpäivää.
      Miekkakasvien(nykyään vesimiekkoja) vanhimmat lehdet voivat muuttua ruskeiksi tai keltaisiksi, joten ne voi huoletta nypätä pois ja tehdä tilaa uusille lehdille.

      Suosittelisin kuitenkin katsastamaan tuon kalaston ensiksi kuntoon. :)

    • Ms.x

      Omissa neljässä altaassa kasvit voivat hyvin, joten tässä omat ohjeeni:

      Valaistus täytyy olla kunnossa. Vesiarvot täytyy pysyä hyvinä. Kasveja täytyy lannoittaa lannoitepakkauksen ohjeen mukaan. Aurinko ei saa paistaa akvaarioon.

      Vesitestit kannattaa hankkia ihan omaksi. Varsinkin aluksi mittailin aina vedenvaihtoa ennen vesiarvot. Näin opin huomaamaan, missä vaiheessa nitraatti on niin korkealla, että vesi on jo aika vaihtaa. Ja laskeeko se tarpeeksi vedenvaihdon jälkeen. Jos nitraAAttiarvo pääsee pomppaamaan liian korkeaksi, alkaa se näkyä kasveissakin: levää tulee kun vesi on ylikuormitettua koko ajan. NitrIItti on se vielä pahempi juttu. Eli itse suosittelen vesitestien hankkimista.

      Kaikki kasvit ei vaan mullakaan viihdy, eli takuuvarmoja on meillä: melalehti tropica, konnanputki, rusolehti, vedensuosikki, jaavansammal ja karttulehti. Papukaijalehti on myös kotiutunut hyvin.

      Aurinko ei saisi päästä paistamaan suoraan akvaarioon: leväräjähdys tulee helposti jo pelkästään siitäkin.

      Kasvit kilpailevat levien kanssa ravinteista, joten sen vuoksi kannattaa hankkia paljon kasveja altaaseen. Nestemäinenhiili EasyCarbo kuurina silloin tällöin altaaseen ohjeen mukaan.

      Rautapitoinen kasvilannoite. Itse käytän JBL:n Ferropolia, pohjalla Sera Florenette A tabletteja.
      Pienissä altaissa olen huomannut, että Seran Plant Color valaisinputki on erittäin hyvä. En tiedä onko ne altaat olleet vaan muutoinkin niin hyvässä kunnossa, mutta levää ei ole juuri yhtään !

      Kalojen ruokinnan kanssa kannattaa olla tarkkana: älä ruoki liikaa ! Ylimääräinen tähteeksi jäänyt ruoka kuormittaa vettä ja se näkyy sitten lopulta kasveissa ja levän kasvussa.

      Kalastoosi en ota kantaa, saat varmasti ohjeet siihen kokeneemmilta :)

      Onko altaasi vasta perustettu ? Jos on, missä vaiheessa veit veden testattavaksi liikkeeseen ja mitkä tarkalleen ottaen vesiarvot oli ?
      Vaikka myyjä sanoi että arvot oli "hyvät", ei se tarkoita sitä että ne pysyy sillä hyvinä. ;)

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Täytyy tunnustaa

      että olet kauneinta mitä olen nähnyt. Käteni tärisevät vieläkin. Olen tosiaan ihastunut. Tästäkin vaikenen.
      Ikävä
      127
      1694
    2. jos saat yhden

      Toiveen esittää niin mikä olisi
      Ikävä
      101
      1219
    3. Huomenta päivää

      Somen ihmeelliseen maailmaan. 🤗☕🌞💞
      Ikävä
      201
      1078
    4. Jorma Uotinen jakoi hämmentävän kuvan tiukoissa trikoissa - Jopa Vappu Pimiä häkeltyy: "No wau"

      Jorma! Ei huono! Aikamoisen häkellyttävä kuva totta tosiaan! Lue lisää ja katso kuva: https://www.suomi24.fi/viihde/jo
      Suomalaiset julkkikset
      7
      1015
    5. Vanhempi mies

      Minä rakastan sua. Ja tiedän, että sullakin on tunteita mua kohtaan. Tätä elämää ei pitäisi tuhlata enää päivääkään. J
      Ikävä
      54
      911
    6. Anna anteeksi

      Olen rikkonut sinua vastaan tavalla, josta minäkin kärsin. Syitä tutkiskellessani löydän vain itseni. Minä kuulin jokais
      Ikävä
      78
      843
    7. Aika haavat parantaa

      Hyvää huomenta ja mukavaa päivää. ☕🌾😊❤️🪷
      Ikävä
      171
      804
    8. Tänään kun näin sinut

      olit kuin taideteos. Arat ja väsyneet silmäni kaipaavat lepoa sinussa, mutta en voinut katsoa sinua niin paljon kuin hal
      Ikävä
      52
      802
    9. HUS näyttää, kuinka paljon turhaa tai vähemmän tarpeellista tehdään verorahoilla

      HUS on laskeskellut, että sieltä voidaan vähentää melkein tuhat ihmistä ilman, että se toiminta häiriintyy, johon verora
      Hallitus
      50
      793
    10. Nyt jos haluat vielä jotain nainen

      Niin laita tähän nimikirjain. Muuten klousaan keissin. Liikaa aikaa kulunut.
      Ikävä
      96
      793
    Aihe