Sammon uudet kuitit?

Jälkihölmö

Maksoin viime viikolla Sammon verkkopankin kautta laskuja. Maksutoimintoja oli huononnettu monin paikoin, ja lopulta minäkin jouduin soittamaan puhelintukeen: en ymmärtänyt omituisia termejä, joita ei selitetty missään.

Henkilöasiakkaat saavat ruksilla merkitä, haluavatko kuitin vai eivätkö halua, mutta yritysasiakkailla ei tuota mahdollisuutta ole ollenkaan. Tukihenkilö sanoi, että kun lasku on maksettu, tapahtumasta voi tulostaa kuitin itse.

Vasta jälkeenpäin aloin ihmetellä, mahtavatko nuo kuitit olla ollenkaan päteviä kirjanpidossa; minähän voisin hyvin helposti näperrellä noin yksinkertaisia papereita itsekin.

Toinen ihmetyksen aihe on kuittien säilyvyys. Mustesuihkutulostimen jälki säilyy lukukelpoisena vain muutaman kuukauden. Kopiofirmassa laukkaaminen olisi aika kallista pitemmän päälle, ja ne kopiothan olisivat sitten...kopioita.

Mitäs tuumaatte?

4

514

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Aina hölmö

      "Vasta jälkeenpäin aloin ihmetellä, mahtavatko nuo kuitit olla ollenkaan päteviä kirjanpidossa; minähän voisin hyvin helposti näperrellä noin yksinkertaisia papereita itsekin."

      Jos kuitista selviää tarvittavat tiedot niin se on pätevä. Kuitin voi kirjoittaa aina itsekin.

      En kyllä ymmärrä miksi yksittäisiä kuitteja pitäisi tulostella etenkään yritystililtä maksaessa, kun samat tiedot selviävät kootusti tiliotteestakin.

      "Toinen ihmetyksen aihe on kuittien säilyvyys. Mustesuihkutulostimen jälki säilyy lukukelpoisena vain muutaman kuukauden."

      Kyllä halpojen mustesuihkutulostinten jälki säilyy lukukelpoisena useita vuosia, jos et sitten säilytä tositteita ulkona suorassa auringonvalossa. Ja eivät ne uudet lasertulostimet maksa sataakaan euroa, ja sellainen tietysti kannattaa hankkia jos välttämättä haluat tositteesi tulostaa paperille.

      Itse kyseenalaistaisin koko tulostamisen järkevyyden nykypäivänä, kun suurin osa kirjanpidoista hoidetaan kuitenkin sähköisesti. Jos hoidat kirjanpitosi itse, niin harkitse tositteiden tallentamista kahdelle erilliselle CD- tai DVD-levylle. Jos taas tilitoimisto hoitaa kirjanpitosi niin he mitä todennäköisemmin ovat jo vuosia säilöneet aineiston sähköiseen muotoon ja paperilla toimitetut tositteet aiheuttavat vain lisätyötä.

      Skannauspalvelut maksavat tyyliin 20 senttiä / tosite ja oman skannerinkin saa kaupasta alle 50 eurolla, jos haluaa kaikki markettien kuititkin samalle levylle. Tietysti osan tositteista voi säilyttää koneella ja osan paperimuodossa, jos se on helpompaa.

      • Jälkihölmö

        Jopas piti ruveta ihmettelemään lisää. Kirjanpitäjäni neuvoi aikoinaan minua tilaamaan pankista kuitin ja niittaamaan sen laskuun kiinni. Tiliotteenkin hän tietysti saa.

        Jollei kuitteja oikeasti tarvita kirjanpidossa, nyt minun ei siis tarvitse enää maksaa euroa per kuitti pankille. Ja jollei kuitteja tarvita, on ihan yksi lysti, onko niissä mustetta jäljellä vai ei.

        Alan siis tulostaa varsin vähäisestä laskumäärästäni ilmaisia, näkymättömiä tositteita ja katson, tuleeko kirjanpitäjän suunnasta urputusta.

        Vastauksestasi kiittää Nimimerkkinsä Veroinen! :)


      • tiliote_
        Jälkihölmö kirjoitti:

        Jopas piti ruveta ihmettelemään lisää. Kirjanpitäjäni neuvoi aikoinaan minua tilaamaan pankista kuitin ja niittaamaan sen laskuun kiinni. Tiliotteenkin hän tietysti saa.

        Jollei kuitteja oikeasti tarvita kirjanpidossa, nyt minun ei siis tarvitse enää maksaa euroa per kuitti pankille. Ja jollei kuitteja tarvita, on ihan yksi lysti, onko niissä mustetta jäljellä vai ei.

        Alan siis tulostaa varsin vähäisestä laskumäärästäni ilmaisia, näkymättömiä tositteita ja katson, tuleeko kirjanpitäjän suunnasta urputusta.

        Vastauksestasi kiittää Nimimerkkinsä Veroinen! :)

        Johan tiliote on vuosia ollut laillinen tosite kirjanpidossakin. Turhaa rahojen haaskausta maksaa kuiteista, ei muuta kun täyttävät mappia.


      • tiliote_ kirjoitti:

        Johan tiliote on vuosia ollut laillinen tosite kirjanpidossakin. Turhaa rahojen haaskausta maksaa kuiteista, ei muuta kun täyttävät mappia.

        Sampopankin henkilöasiakaspuolella maksun seliteteksti on uudessa systeemissä aika lyhyt. Suomessa ehdittiin jo tottua siihen, että selitettä voi kirjoittaa useamman rivin ja se kaikki näkyy sekä kuitilla että tiliotteella. Vaan nytpä ei tiliotteella enää näy välttämättä enää edes maksun saajan tai maksajan nimeä eikä lyhyttäkään selväkielistä selitettä, vaan niiden paikalla voi olla outo numerokoodi. Ja jos tulostaa kuitin, siinä näkyy selitteestä vain ensimmäinen rivi.

        Esimerkki: Erään yhtiön osingonmaksun yhteydessä saamassani kuitissa oli aiemmin selitteenä osingonsaajan nimi, henkilötunnus, osakkeiden lkm, osinko/osake ja ennakonpidätyksen määrä, jolloin se täytti verohallituksen määrittelemät osingonmaksutositteen vaatimukset. Nyt uudessa systeemissä em. tiedoista näkyykin vain hiukan alkua. Onko yrityspuolella sama tilanne?


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Täytyi haukkuu sut lyttyyn

      En haluu tuntee rakkautta sua kohtaan enää ja haluun unohtaa sut mut sit tulee kuiteki paha olo kun haluis vaan oikeesti
      Ikävä
      61
      1387
    2. Rakkauden riemuvoitto

      Valta voidaan voittaa tiedolla. Mutta tieto on huonompi kuin kauneus, hellyys ja rakkaus. Siksi kauneus on vallan ja tie
      Hindulaisuus
      349
      1121
    3. 37
      792
    4. SINÄ nainen hyvin läheltä

      Pidän sinusta. Mutta mene ensin juttelemaan lääkärin luokse, ja hoida itsesi kuntoon. Sit kun sä olet kunnossa, niin mä
      Ikävä
      70
      776
    5. Siis ei ole edes mahdollista

      että ei törmätä, ei sit millään vaikka päällä hyppisi
      Ikävä
      42
      742
    6. Nainen mitä tekisit

      Joutuisit tekemään miehelle ja sinulle tai sinulle ja miehellesi ja kahdelle lapselle ruokaa ja kaapista löytyy 2 litraa
      Sinkut
      152
      729
    7. Ajatus aamuun

      Tämä jollekin tärkeälle. On asioita mistä jutellaan, on asioita mistä vitsaillaan, on myös asioita mistä ei puhuta kenen
      Ikävä
      48
      712
    8. Martina kauniina lehtihaastattelussa

      Martina antoi hyväntuulisen haastattelun lehteen. Tyylikkäitä kuvia ja kivoja vaatteita kauniilla Martinalla.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      182
      685
    9. Minä en luota sinuun yhtään nainen

      ja aistin että yrität taas satuttaa henkisesti koska tiedät että olet heikkouteni joten siksi tein mitä tein mutta en ki
      Ikävä
      44
      659
    10. J-miehelle

      haluan kertoa että olet edelleen mulle rakas. Ajattelen sinua päivittäin kulta.
      Ikävä
      49
      622
    Aihe