Mitä tehdä jos irrallaan oleva koira hyökkää oman koiran kimppuun?

Shiva

Niin, eli mitä pitäisi tehdä, jos irrallaan oleva vieras koira hyökkää oman koiran kimppuun lenkillä? Kun tiedän, ettei väliin kannata mennä, niin mitä siinä tilanteessa sitten pitäisi tehdä?
Meidän alueella on valitettavasti näitä irrallaan olevia koiria, niin vinkkejä kaipaisin.

88

14249

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Vastaillen...

      Sitä sanotaan,e ttä pitiäisi ottaa pureva koira toisesta riti nostamalla takajlosita ilmaan. Silloin pitäisi irrottaa pure ote. Joku refleksi. Mutta tiiä uskaltaako sitä irtokoiraa kovin koskeka, ettei pure ihmistä. JA samalla voisi kokeilla ärähtää eitä...

      • etummaiset takajalat

        Heips!
        Mä muistasin että se oli, että etupään pitää nostaa ylös. Tietysti molemmilta koirilta jos ne on toistensa poskissa kiinni.
        Meiltä ainakin tippu lelu suusta kun nostin kainaloista ylös, mut pitääpi kokeilla tuo takajalkojen nosto. :)


      • etummaiset takajalat kirjoitti:

        Heips!
        Mä muistasin että se oli, että etupään pitää nostaa ylös. Tietysti molemmilta koirilta jos ne on toistensa poskissa kiinni.
        Meiltä ainakin tippu lelu suusta kun nostin kainaloista ylös, mut pitääpi kokeilla tuo takajalkojen nosto. :)

        Tarpeeks kun on kiihkoa myllyssä ja nostaa takajaloista ilmaan, siinä kahden ihmisen välissä on sellainen puisteltava koiramatto joka nousee ja laskee =).
        Sitten kun oikein vetää taaksepäin, repee nahka kunnolla.


      • Näitä vanhoja
        clarma kirjoitti:

        Tarpeeks kun on kiihkoa myllyssä ja nostaa takajaloista ilmaan, siinä kahden ihmisen välissä on sellainen puisteltava koiramatto joka nousee ja laskee =).
        Sitten kun oikein vetää taaksepäin, repee nahka kunnolla.

        viestiketjuja oikein kannata nostella turhaan ylös. ELLEI sitten tuo jotain todella uutta ja mullistavaa asiaa muiden tietoisuuteen. Tämä nyt ei ehkä täytä ylläolevaa kriteeriä.


      • dfhdfhfjh
        Näitä vanhoja kirjoitti:

        viestiketjuja oikein kannata nostella turhaan ylös. ELLEI sitten tuo jotain todella uutta ja mullistavaa asiaa muiden tietoisuuteen. Tämä nyt ei ehkä täytä ylläolevaa kriteeriä.

        Miten se sun oloas haittaa


      • jonne44444

        en kans tiiä mitä haittaa


      • Anonyymi
        dfhdfhfjh kirjoitti:

        Miten se sun oloas haittaa

        Ongelmaan on syytä varautua. Kun kyselin koiraspreitä lemmikkikaupasta hyökkäävän koiran varalta, myyjä katsoi kuin rikollista minua. Tyhmien ihmisten vika se ongelma on.
        Hyvä on vaaraan varautua, se ei ole ylireagointia.


    • sitä kun toinen koira on tulossa kohti, juokset ite sitä toista koiraa kohti ja huuat ja karjut ku puukolla pistetty sika.. Oma koira oli irti kerran ja lähti paineleen hirviää vauhtia kohti paikalle tulleita tyttöjä ja varsinki niitten (pikkusia) koiria, toinen tytöistä otti oman koiransa sylliin ja toinen katteli vähän aikaa ja lähti juoksemaan mun koiraa kohti ja huusi ihan hulluna..
      mun koiralla vilahti häntä melekee koipien väliin ja pakeni mun luo turvaan "siltä hullulta" xD oli se vaa hauskan näköstä ku sai nenillee meijä kovis :)
      on jättäny sen jälkeen tytöt ja pikkukoirat rauhaan :)

      • tassuliini

        No ei kyllä kannataisi pitää koiraa vapaana. Tuossa olisi voinut käydä pahemmin!


    • näin.

      Minulla on aina metallinen kurkkari tai kettingin pätkä taskussa lenkillä. Irtokoiran tullessa kohti, heitän sillä tulijaa kohti. Samalla murahdan matalalla äänellä. Eipä ole vielä tulleet liki. Tuota toimintamallia suoritan jo senkin takia, että oma suurikokoinen hurtta ei remmissä ollessaan siedä vieraita koiria tuppaamassa liki. Eli ehkäisen tilanteet ennalta.

      Tosin kaikkein heikkohermoisimmille tuo kettinkien heittely ei sovi. Itsekin olen ottanut useamman koiranulkoiluttajan kanssa yhteen, kun karkoittamalleni koiralle on yht äkkiä löytynyt jostain pusikosta isäntä tai emäntä, joka ei ollenkaan ymmärrä miksi heidän pikku sesseään joka tietenkin olisi vaan halunnut tulla tervehtimään toista haukkua kohdellaan noin...

      Jo alkaneeseen tappeluun ei välttämättä kannata väliin mennä. Tuttukin koira saattaa siinä tohinassa puraista. Tuossa taannoin syöksyi naapurin irti oleva koira nurkan takaa yllättäen pienemmän koirani kimppuun omalla tontillamme. Nappasin oman koirani niskasta ilmaan, jolloin hyökännyt (siis tuttu koira) junttasi purukalustonsa käteeni kiinni.

      • ennaltaehkäisy ennen kaikkea

        Varmaan juuri tuo vieraan koiran poispelottaminen on paras vaihtoehto, jos vain mitenkään ehtii väliin. Syöksy suoraan vierasta koiraa kohti, tuijota silmiin, huido ja huuda niin kovaa kuin lähtee.

        Mutta jos vieras koira ehtisi jo kiinni minun koiraani, niin varmaan kävisin sen koiran kimppuun itse. Sama se jos minua purraan siinä sivussa jos pelastan pikkukoirani hengen. Järkevämpi ihminen varmaan katsoo vierestä kun joku raivoisa tappajakoira pistelee oman fifin poskeensa, mutta minä kyllä hyökkäisin samantien. Minulla on ehkä kuitenkin paremmat hengissäselviämismahdollisuudet kuin kääpiökoirallani "kauhukuvat kulkevat silmieni editse".

        No ok, jos oman koiran kimppuun hyökkäisi samankokoinen koira ja omallla on selkeästi saumaa selvitä ilman vakavia vammoja, niin sitten yrittäisin tarttua vierasta takajaloista (ja huutaisin samalla kurkku suorana).


      • jos puree minua niin isken ...
        ennaltaehkäisy ennen kaikkea kirjoitti:

        Varmaan juuri tuo vieraan koiran poispelottaminen on paras vaihtoehto, jos vain mitenkään ehtii väliin. Syöksy suoraan vierasta koiraa kohti, tuijota silmiin, huido ja huuda niin kovaa kuin lähtee.

        Mutta jos vieras koira ehtisi jo kiinni minun koiraani, niin varmaan kävisin sen koiran kimppuun itse. Sama se jos minua purraan siinä sivussa jos pelastan pikkukoirani hengen. Järkevämpi ihminen varmaan katsoo vierestä kun joku raivoisa tappajakoira pistelee oman fifin poskeensa, mutta minä kyllä hyökkäisin samantien. Minulla on ehkä kuitenkin paremmat hengissäselviämismahdollisuudet kuin kääpiökoirallani "kauhukuvat kulkevat silmieni editse".

        No ok, jos oman koiran kimppuun hyökkäisi samankokoinen koira ja omallla on selkeästi saumaa selvitä ilman vakavia vammoja, niin sitten yrittäisin tarttua vierasta takajaloista (ja huutaisin samalla kurkku suorana).

        itseään,kun saa puolustaa miten vain jos vihainen koira päälle käy.


      • ei kantapään kautta

        Juup, minä fiksuna tyttönä opettelin sitten kyynerpään kautta, ettei kannata mennä väliin. Meillä tuli kaverin kanssa pojille kähinä ja minä reippaana sinne väliin. En tiedä kumpi puri, mutta tuttu se kaverinkin koira jo on.
        Olis siinä ollut vesikippakin heittää väliin tai puutarhakalusto, mut eipä siinä sitte tullu mieleen ;)


    • sileäkarvainen noutaja

      toi on aika raivostuttavaa omistan 30 kilosen koiran mikä on kiltti ja hihnas sen kimpuun 2 vuoden aikana käyny jo5 kertaa keski kokosia koirii siinä ei voi kun ittensä väliin työntää ku ei oikeen syliinkää jaksa nostaa. en ymmärrä et irti pidetään jos omistajiaan ei totella ja omistajatki idioottei kun ei tule auttaa kun koiran sa puree toista kenties nykyään huonokoulutus monella terrierrien tyyppisillä koirilla .mahottomaksi menossa tää touhu oma. koira voi olla kohta ärtsy muille jos sen kimppuu viel käydään

      • Nimetön

        Niin mulla on kans itelläni suht iso koira, ja on tympeetä ku kerran sen kimppuun hyökkäs suunnilleen saman kokoinen lapinkoira joka oli irti ja kun ryntäsin väliin, niin se lapinkoira puri mua käsivarteen :( On siitä jonkinlaisia pelkoja jäänyt mennä lenkille, niin siksi neuvoja kyselin.


      • sesseliQ
        Nimetön kirjoitti:

        Niin mulla on kans itelläni suht iso koira, ja on tympeetä ku kerran sen kimppuun hyökkäs suunnilleen saman kokoinen lapinkoira joka oli irti ja kun ryntäsin väliin, niin se lapinkoira puri mua käsivarteen :( On siitä jonkinlaisia pelkoja jäänyt mennä lenkille, niin siksi neuvoja kyselin.

        hyökkäävän koiran tappaa? esim jos sattuu olemaan jotain kättä pitempää tai teräasetta mukana? itse voisin vaikka kaivaa silmän päästä jos semmonen sattuu vastaan tulemaan.


    • Sari & Elli

      Kun potkaisee koiraa mahaan (ei tartte edes kovin kovaa), niin ilmat lähtee pihalle ja suu aukeaa. Näin saadaan pikkukoira ainakin pois ison koiran suusta. Se onkin sitten eri juttu, miten saadaan iso koira karkoitetuksi jos/kun aikoo hyökätä uudelleen kimppuun... Karmeita tilanteita!

      • kikkelitonttu

        Tällä neuvolla kyllä pärjää


      • wkjfowiuefbdsddrew

        Menisin kohti ja mölyäisin niin paljon kuin sielu sietää, toki mulla on sen verran kookas koira että joku pikku hurtta olisi sen kurkussa nopeempaa kuin sen hampaat mussa tai mun koirassa.

        Vihaan eniten niitä jotka pitää kouluttamattomia koiria irti paikoissa jossa hyvin todennäköisesti
        tulee joku vastaan. Meidänkin pihalla on 3 kiinanpalatsi koiraa (luulisin ainakin olevan tätä rotua)
        kumpikaan omistaja ei välitä pitää niitä kiinni, eikä edes narua, onneksi ne koirat pelkää minun koiraani sen verran paljon että pysyvät loitolla.


      • tappaja ja murhaaja

        "Kun potkaisee koiraa mahaan (ei tartte edes kovin kovaa), niin ilmat lähtee pihalle ja suu aukeaa."

        Tuota tuli kokeiltua viimeksi loppusyksyllä (metsälenkillä) kun irtonaisena jolketellut isonpuoleinen karjalankarhukoira oli selvästi em. ronttia pienemmän koirani kurkussa. Pääsin monottamaan hyökkääjää jonnekin rintalastan alaosaan ja samaan aikaan päälle kova karjunta. Hyökkääjä loittoni muutama metrin päähän ja oma koira jäi jalkoihini. KKkoira yritti vielä pariin otteeseen lähestyä, mutta pysyi kuitenkin loitolla kun kiroilin niin perkeleesti. Piiritystä kesti muutamia minuutteja, jonka jälkeen kkk lähti menemään. Kieltämättä siinä tuli kyllä mieleen, että kohta kaivan taskusta pistoolin ja ammun sen rakin siihen sijoilleen. Metsästysaikaan metsälenkeillä liikkuessa se pistooli on oikein hyvä apuneuvo. Yhtään koiraa en ole vielä ampunut, mutta pariin kertaan se on mielessä käynyt. Ja jos ei omista pistoolia on metsästysaikaan hyvä varustautua tukevalla kepillä tms. neuvolla ennen metsälenkille menoa.


      • tappaja ja murhaaja kirjoitti:

        "Kun potkaisee koiraa mahaan (ei tartte edes kovin kovaa), niin ilmat lähtee pihalle ja suu aukeaa."

        Tuota tuli kokeiltua viimeksi loppusyksyllä (metsälenkillä) kun irtonaisena jolketellut isonpuoleinen karjalankarhukoira oli selvästi em. ronttia pienemmän koirani kurkussa. Pääsin monottamaan hyökkääjää jonnekin rintalastan alaosaan ja samaan aikaan päälle kova karjunta. Hyökkääjä loittoni muutama metrin päähän ja oma koira jäi jalkoihini. KKkoira yritti vielä pariin otteeseen lähestyä, mutta pysyi kuitenkin loitolla kun kiroilin niin perkeleesti. Piiritystä kesti muutamia minuutteja, jonka jälkeen kkk lähti menemään. Kieltämättä siinä tuli kyllä mieleen, että kohta kaivan taskusta pistoolin ja ammun sen rakin siihen sijoilleen. Metsästysaikaan metsälenkeillä liikkuessa se pistooli on oikein hyvä apuneuvo. Yhtään koiraa en ole vielä ampunut, mutta pariin kertaan se on mielessä käynyt. Ja jos ei omista pistoolia on metsästysaikaan hyvä varustautua tukevalla kepillä tms. neuvolla ennen metsälenkille menoa.

        Itte olen kyllä kenkinyt kauemmaksi toisia koiria. Tarpeen mukaan voimakkuus valittu. " Ei se kyllä mitään tee...". Jep.

        Joskus joutunut hapettamaan pari koiraa irti.

        Jos tilanteessa ei olla ihan liekeissä, monesti koirat perääntyy kun niitä uhkailee tai menee samalla raivolla väliin jos tilanne on jo päällä, mutta se ei aina riitä.
        Mua varmaan pidetään täällä hulluna akkana kun pidän huolen omasta koirastani vaikka sitten pelottelemalla niitä tulijoita tai tarpeen vaatiessa potkaisemallakin.
        Ihan sama, mun tehtävä on suojella "laumaa".

        Sitä paitsi...jos mulle kävis sellanen moka, että koira karkais (vaikka ei edes tappelemaan) toisen luokse, olisin ikionnellinen jos se vastaantulija häätäs keinolla millä hyvänsä omani pois.


    • TOTTA!!!!

      Siis voihan sanonko mikä. Tuntuu olevan monen muunkin ongelma nämä irtokoirat. Mikä saa ihmiset pitämään ne koiransa kiinni? Millä perusteella jonkun koira on oikeutetumpi kulkemaan vapaana kuin muiden? "kun eihän tämä meidän hauva mitään tee, itse tulit meitä vastaan, tai itse sinun koirasi on se rähisijä..."

      Oikeesti nyt kaikki tsemppaamaan ja SANOTAAN näille koiranomistajille vastaan. Vaikka sulla ei olisi koiraa niin jos joku vieras koira tulee iholle, aivan sama kiltti vai tuhma niin kerrotaan et hei, jos et osaa koiraa pitää hallinassa niin hihna on aika hyvä apuväline tähän. HArva uskaltaa suutaan avata vieraille ihmisille, mutta se joka pitää koiraa irti on VÄÄRÄSSÄ, sanoi mitä tahansa syyksi.

      Jos näille tarpeeksi marmattaa niin luulis jo menevän kaaliin. Tai sitten ruvetaan poliiseja soittamaan paikalle. Piste.

    • bhgfhjgk

      Ei ainakaan hötkyillä..moni irtokoira ei ole vaarallinen. Itse muistan aikoinani kun irrallaan olevia oli paljon niin otin niistä kiinni rauhallisesti ja käskin omani olemaan paikalla ja ootin isäntää.

      Viimeksi minua vastaan tuli rhodesiankoira ja sen eleet hyvät niin ei haitannut ja minulla 7kg koira.

      Nyt on ilmassa hysteriaa ja vieraiden koirien kanssa ei parane häslätä(töniä, lyödä) jottei yllytä niitä. Olkaa rauhallisesti paikallanne älkääkä lähtekö juoksemaan odottakaa isäntää.

      Jos koiralla eleet huonot ja tulee rynnimällä karvat pystyssä niin ehkä joku dödön suihkautus voisi olla hyvä. Mutta vain silloin kun eleet oikeasti kertovat että hyökkää. Malttia

      • kikkelitonttu

        Ota se irtokoira kiinni niin saat siitä itsellesi lemmikin sillä löytäjä saa pitää. Tai anna se kaverille nii saa koiraystävän. Näppärä juttu


      • 2 koiran omistaja

        Ei ne eleet välttämättä kerro kaikkea. Ei kaikki koirat hyökkää haukkuen ja karvat pystyssä pomppien. Itse en missään nimessä pidä koiriani vapaana enkä edes haisteluta hihnassa mutta tiedän, että iso urokseni ärsyyntyy toisista uroksista. Tappelu syntyy ihan kuin tyhjästä pelkästä nätisti alkaneesta haistelusta.

        Joten kiertäkää vaan kaikki irtokoirat kaukaa. Vaikea siinä on tehdä mitään yksin kun tappelu on syntynyt, varsinkin isojen koirien kohdalla.


    • että sellasta

      tänään just kävi meidän spanielin kimppuun semmonen isompi koira ja mitäs minä siinä, pieni tyttö, pystyn tekemään, kiljuin vaan kurkkusuorana... jostain joskus opin, että koirien tappelun pitäis loppua, jos omistaja alkaa kiljua, mutta taitaa olla enemmänkin siinä tilanteessa kyse leikistä, ei tuo tämänpäivänen hauva ainakaan yhtään mun, uhrinsa tai omistajansa huutoihin reagoinut...

      Mutta sitä kans mietin, että miksi ihmeessä on pidettävä se koira sitten vapaana, jos sillä on pakkomielle riepotella vastaantulevia lajitovereita. Ja ainakin jokainen mun kuulema puolustus on ollut "sori hei, ei tää kyllä yleensä..''.
      Olen mä niitäkin koiria nähnyt, jotka on vapaana ja tulee vaan haisteleen vastaantulevia ja omistajan vislauksesta juoksee heti pois. Mutta tällaset kimppuun käyvät...ei kiva

    • ts

      Turhaan te täällä kirootte niitä jotka pitää koiriaan vapaana. Laissa sanotaan selkeästi että kaupunki/taajama alueella koirat tulee pitää kytkettynä. Jos näette että koira kulkee vapaana ja koette tilanteen uhkaavaksi, yhteyttä vaan koiran omistajaan ja tiukasti vaaditte häntä pitämään koiransa kytkettynä! Nää vapaana kulkevat koirat voi olla vaaraks itelleen ja muille, ja jos koiran omistaja ei välitä siitä että teitä pelottaa, tai ne sanoo et ei toi mitää tee, nii niit kannattaa muistuttaa et myös se vieras koira voi hyökätä tän koiran kimppuun eikä korvauksia tipu koska omistaja on pitänyt koiraansa lain vastaisesti vapaana yleisillä alueilla. Suomalaiset ollaan nii hienotunteisii et päin näköö ei kehdata ärähtää mut sit kaikil palstoil kyl valitetaa.

    • _em_

      Meillä päin noita irtokoiria tuntuu juoksentelevan pilvin pimein.
      Omien koirien kimppuun on käyty useitä kertoja ja aina olen mennyt väliin. Yhteistä noille tuntuu olevan, että ovat pieniä ja omistaja seisoo tumput suorana vieressä kun minä joudun repimään fifiä irti omasta koirasta.
      Vain kerran on noissa käynyt pikku haavereita pahemmin, kun omistajaton jack russell hyökkäsi. Mätkin sitä nyrkillä ja viskoin niskavilloista/jaloista/mistä vain kiinni sain kauemmaksi, mutta se vain hyökkäsi uudelleen ja uudelleen.Noh, niinpä siinä kävi, että se sai revittyä ranteestani valtimon auki, arvet on vieläkin. Vasta kun potkaisin sitä niin että huusi,se lopetti ja pakeni omakotitalo-alueelle.
      Itse olen yrittänyt välttää myös sen vieraan koiran satuttamista koska eläimet ovat eläimiä ja syy ongelmiin löytyy lähes aina omistajasta, mutta en oman koiran kustannuksella.Itselläni on isoja koiria, jotka kestävät vähän enemmän "rankaisua", joten jos ongelman voi hoitaa ilman väkivaltaa, niin toimin mieluummin niin.

      Toinen raivostuttava asia ovat vanhemmat, jotka uskovat piskejä jälkikasvunsa huomaan. Hiukan voisi silmäillä, onko lapsi kykeneväinen esim. kokonsa/kypsyytensä puolesta hallitsemaan koiraa ja käydä läpi, miten koiran kanssa liikkuessa toimitaan.
      Itselle sattui pari viikkoa sitten niin, että olin juuri tullut rapusta ulos ja kerennyt kävelemään muutaman metrin, kun näin sivultamme lähestyvän räksyttävän pomeranianin.Koiralla roikkui kyllä fleksi perässä, mutta pitäisi olla joku siellä toisessa päässä jotta siitä olisi mitään hyötyä.Nämä "vastuulliset" n. 10-vuotiaat koiranomistajat olivat kiipeilemässä, ja koira sai juosta fleksi perässä roikkuen miten tahtoi (olen nähnyt kyseisen remmin aiemminkin, ja aina sama meininki).Eivät edes asu taloyhtiössämme.
      Koira räksytti ja hyökkäili ympärillämme ja kerkesi näykkäämään urostani kahdesti naamasta sillä aikaa kun pojat yrittivät kiivetä alas telineestä.
      Sain urokseni vetäistyä selkäni taakse,jolloin se yritti narttuni kimppuun. Noh, niinpä siinä kävi, että urokseni nappasi pommia niskasta ja painoi sen maahan, jolloin se perääntyi.Sillä aikaa kun vein omia elukoita sisään, olivat pojat ottaneet hatkat.Tuosta tein poliisille ilmoituksen ihan sen takia, jos oman koiran haavat olisivat vaatineet lääkärin hoitoa.
      Muutoin olisin ohittanut tuonkin olan kohautuksella, mutta muutamia päiviä tuon jälkeen ollessani ulkoilemassa ohi ajoi peugeot, josta poika huusi jtn. tyyliin "tappajakoira".Eli vanhemmat ovat ilmeisesti samanlaisia "minä maailman napa"-asenteen omaavia idiootteja, tai sitten pojat ovat keksineet jonkun oman stoorinsa. Olkoon kummin päin vaan, ei tuollainen autosta huutelu ole minusta ihan normaalin ihmisen käytöstä. Ko. asiasta olisin kyllä mielelläni keskustellut jos olisivat pysähtyneet. Tai vaihtoehtoisesti soittaneet poliisiasemalle, jonne omat yhteystietoni jätin.

    • AARRRGGGHHH!!!!!

      Ongelmana ei ole pelkästään irtokoirat vaan myös mummot pikku fifiensä kanssa!
      Meillä Koskenkorvalla tulee päivittäin vastaan niitä jotka eivät vain osaa kieltää koiraansa! RÄYRÄYRÄYR!
      Oma koirani painaa ainakin 30kg enkä todellakaan vastaa siitä mitä tapahtuu sen jälkeen jos vaikka remmi tai kaulapanta pettä!
      Vituttaa suomeksi sanottuna tuollaiset koiranomistajat mitkä vain antavat pikkurakkinsa haastaa riitaa ja räksyttää!
      Koira pois tuollaiselta ihmiseltä joka ei osaa sitä komentaa/kouluttaa.
      Kerran eräs vastaantulija jolla oli mukanaan pieni valkoinen pölyhuiska kehtasi myöntää minulle että ei me voida tälle isännän kanssa mitää, tää pomottaa meitä ihan täysillä!
      WTF?! Koira painaa korkeintaan 5kg eikä sille muka voida mitää :D:D:D:D:D:D
      Sitten jos oma koirani ärähtää katsotaan päälle paheksuvasti kun oma koirani on hullu räyhääjä! RAIVOSTUTTAVAA!

      • pelostahaukkuvatne

        Tiesittekö,pikkukoirat haukkuu pelkoaan.Pelkäävät,että isompi tappaa,ja siksi haukkumalla yrittävät selviytyä pelottavasta tilanteesta.Itsellä 75kiloinen jätti,joka ei välitä tuon taivaallista pikkukoirista, leikkiii niiden kanssa jos ne eivät pelkää.
        Mutta monet pienet sitä haukkuu ohituksissa, eikä se haittaa mitään, kyllä ääntä mailmaan mahtuu.
        Koira on oltava aina omistajan hallinnassa, vaikkka ohi meis äänekäs auto,ihminen tai koira.Jos tuntuu,ettei hallitse koiraansa tuollaisissa tilanteissa, pelkää hihnojen pettävän ja koiran hyökkäävän.Kannattaa hankkia koiralla tukeva kuonokoppa, jolla estää vahingot,ja kunnon hihnat,tai luopuu koirasta,jos on liian haastavaa.


      • Anonyymi

        Kyllä sä kuule vastaat jos remmi irtoo kädestäsi tai hihna katkee ja koirasi puree toista koiraa!


    • veeeeeeera

      Koiran omistajana olet lauman johtaja ja vastuussa laumasi turvallisuudesta. Johtajan tehtäviin kuuluu häätää vieraat laumaan kuulamattomat pois. Itse olen joutunut muutaman kerran tilanteeseen, jossa irto koira on tullut metsässä vastaan. Kerran jopa niin, että koira syöksyi kohti meitä ilman minkäänlaista näyttöä vauhdin hidastumisesta. Eli olisi varmaan käynyt kimppuumme empimättä. Kaikissa "hyökkäys" tilanteissa olen ottanut oman koiran jalkojeni taakse suojaan (jos olen kerennyt) ja karjahtanut kovaa vihaisella äänelle, että "MENE POIS" tai "ÄLÄ TULE". Tämä on tähän asti tepsinyt aina ja koira on kääntynyt kannoilleen. Irtokoiriin on aina yhtä pelottavaa törmätä, koska ikinä ei voi tietää siitä toisesta koirasta miten kilipää yksilö on kyseessä. Lisäksi omat koirani ovat isoja ja luonteenomaisesti haasteen aina vastaan ottavia, eli minun roolini reagoida ajoissa ja pelastaa koirani hyökkäykselta ja tappelulta on suuri.

      • 2 koiran omistaja

        Koirallehan se onkin suuri merkitys miten reagoit vieraisiin, uhkaaviinkin irtokoiriin. Jos vaan nopeasti yrität häipyä ja käännät selkäsi vaikkapa haukkuvalle koiralle niin omathan koirasi tulkitsevat sinun "luovuttaneen" eivätkä pidä sinua kovin varteenotettavana suojelijana.

        Viimeksi riitti myös että ärähdin ja katsoin toista koiraa tiukasti, jopas luikki takaisin pihaansa mistä syöksähti alunperin. Omistajaa ei mailla halmeilla!

        Näihinkin tapauksiin pitää reagoida nopeasti ja tietty ensimmäisillä kerroilla voi olla vähän hakusessa. Kannattaakin siis miettiä etukäteen miten toimisi :)


    • i8i8i8i8i8

      Ensin murahtaisin ja jos se silti kävisi päälle niin repisin siltä kurkkutorven irti omilla käsilläni.

      • ParasTubeViteo

        Toi olis vähä siistii nähdä Youtubessa :)


    • äölji

      Pitää ottaa huomioon myös se että moni koira, varsinkin suojeluviettiä yhtään omaava, on hihnassa aivan eri tapaus kuin vapaana ollessaan.
      Eli kun iholle tuppautuu vapaana oleva koira, vaikkakin leikkisä saattaa tämä laillisesti hihnassa liikkuva koira pitää tilannetta uhkaavana.
      Tilanne ei siis todellakaan ole sama kuin koirapuistossa jossa molemmat ovat vapaina.
      Itse sain kerran myös karjumalla erään isonpuoleisen irtokoiran lähtemään, itselläni pieni sheltti, kuin ihmisen mieli. Tuo irtokoira ei vaan lopettanut toljottamista joten oli pakko heittäytyä mielenvikaiseksi, onneksi tehosi.

    • ....................

      Ensimmäiseksi irtokoiran kohdatessa seisomaan oman koiran ja vieraan väliin. Asenne itsevarmaksi, niin että omalla on turvallinen olo (ettei tarvii koiran koittaa ajaa tunkeilijaa pois) ja jotta toinen koira tajuu ettei se ole kaivattu (ei siis huitomista ja huutamista, vaan hiljaa paikallaan seisomista oikean asenteen kanssa). Jos teet oikein, ei vieras hyökkää. Jos koira on jo hyökkäämässä etkä saa sitä elekielellä poistumaan, niin oma koira turvaan (esim lähelle parkkeeratun auton alle jos mahtuu) ja itse välissä. Jos koira kiinni omassa koirassa, niin ote niskasta: et saa hampaista, mutta saat tilanteet niin seis et pääset irrottaa turvallisesti (koirat voi lukittaa leukansa jolloin kiskominen irti saa koirastas palan pois).. Parempi vaihtoehto on huuta lujaa säikäyttäen koirat, jollo päästää irti ellei jo liian pahassa mielentilassa. TÄRKEINTÄ ON ENNANOINTI, se ettei tuota tilannetta pääsisi edes syntymään.

    • vihanen

      Naapurin 50 kilonen hurtta on päässy jo pariin otteeseen käymään kiinni 5 kiloseen koiraani, mielenvikanen hurtta ja aina eukko vaan pitää vapaana, ite on pitäny mennä koirien väliin ettei pikkikoiraltani lähe henki, mihin tästä voisi ilmottaa ja missä menee raja, montako kertaa hurtta saa käydä kiinni että jotain todella tapahtuu? toivoisin niin että naapurin koira kävis mun käteen kiinni niin vois lopettaa sen koiran. sitte naapurin eukko totee vaan et sori.

      • Se paras konsti

        on juurikin se että saat sen naapurin koiran hälväsemään käteesi tai muualle. Sen jälkeen ilmoitus poliisille ja se on sitä myöden menoa sille hauvalle.

        Voit toki tehdä ilmoituksen myös koiraasi kohdistuvista hyökkäyksistä, heti niiden satuttua. Mitä enemmän poliisilla on tietoa ennakkoon tällaisesta koiranpidosta niin sitä varmempaa on koiran viheriämmälle niitylle lähtö ja naapuston rauhoittuminen ko. yksilön osalta.


    • Koirat kiinni!!!

      Kaiken kokoiset koirat kuuluu pitää taajamissa kiinni. Kunpa vain myös pienten, ns."harmittomien" koirien omistajat tajuaisivat tämän. Iso koira on tietenkin pelottavampi, sillä suuttuessaan se saa paljon pahempaa jälkeä aikaiseksi, mutta silti pienetkin kuuluu pitää kiinni. Sellainen omassa tai koiran nilkassa ei kuulu normaaliin lenkkeilyyn. Pitäkää koiranne kiinni oli se sitten minkä kokoinen tahansa!!

    • markop

      Eilen olin lenkittämässä koiraa, lähdin ovesta tielle ja jäin paikalleni koiran kanssa katsomaan kun kymmenisen metrin päässä rouva otti pikkukoiriltaan hihnoja irti. Vasta päästettyään kummatkin koiransa vapaaksi huomasi meidät ja totesi: "Aha." Ei tapahtunut mitään konfliktia kun vapaana olevat koirat lähtivät jo toiseen suuntaan kuin me, mutta olin hieman huvittunut. Alue oli pihateitä ja omakotitaloaluetta, mutta kyllä sitä silti voi katsella ympärilleenkin.

      Eihän se aina ole omasta koirasta kiinni vaikka se osaisi vapaana kulkeakin omistajan vierellä jos muualta tulee myös vapaana oleva vihamielinen koira.
      Koirille on paikkoja missä ne saavat olla vapaana, mutta muualla kannatan ehdottomasti hihnassa kävelyä.

      www.markopekkanen.fi

    • Rubi-koiran omistaja

      Anteeksi vain, mutta millä oikeudella te toisen koiraan koskette? Mä en kuuna päivänä antais kenenkää potkia mun koiraa tai kohella sitä väkivaltasesti, vaikka se hyökkäiski jonkun koiran kimppuun....Voi sen nyt vaikka selkänahasta nostaa pois tai niskasta tai hännästä, mut ei sitä kenenkää toisen koiraa saa ruveta hakkaamaan....Jos joku mun koiralle yrittäis tehä jotain, ni mä oisin valmis lyömään sitä jollai esineellä päähän tai muuten pistämään sen aisoihin, koska mua vituttaa sellaset ihmiset, jotka tekee jonkun toisen koiralle jotain....En todellakaan sano, että pitäis vaa seistä tumput suorina, jos joku hyökkää sun koiras päälle, mut rajansa kaikella....Ei sitä toisen koiraa silti saa mennä pahoinpitelemää, vaikka se ois kimppuun käynykki....Joutuuhan siinä varmaa napakoita otteita käyttämää, mut niinku ei kenenkää koiraa saa silti ruveta nujuuttamaan ja pieksämää mielinmäärin....Mä kyllä vetäsen mun koiran pois, jos sille tulee tappelu jonkun kanssa....

      • fifi ei saa...

        Justiinsa... saisko tästäkin tilanteesta sitte youtubeen pätkän.
        Sä et saa edes omaa koiraas komentamalla kontrolliin jos sen mielentila on päässy jo siihen asti, että on täys tappo päällä vaikkei verta vielä lentäiskään.
        Siinä tarvitaan aika kovia otteita jos yksinään koitat koiratappelijat erottaa!


      • Rotikkarinsessa

        "Anteeksi vain, mutta millä oikeudella te toisen koiraan koskette?"
        Ihan sillä oikeudella, että kyseinen koira on tullut LUVATTA omana koirani iholle. Oli se sitten pieni tai iso, en halua, että sen takia omalle koiralleni tulisi ongelmia, joiden poiskitkeminen voisi olla hyvinkin aikaavievää ja/tai ongelmallista. Tietenkin koiran koosta riippuen toimintatavatkin, mutta kyllä, olisin MYÖS valmis tarvittaessa vaikka monottamaan sitä koiraa, jos se koirani kimppuun kävisi eikä muu auttaisi (lue: en "nujuuttaisi ja pieksäisi sitä mielinmäärin", vaan napakka kertapotku, että saisin sen irrottamaan otteensa).

        "Mä kyllä vetäsen mun koiran pois, jos sille tulee tappelu jonkun kanssa...."
        Miten tämä käytännössä onnistuu, jos koira on ehtinyt saada hampaansa kunnolla kiinni toiseen (tai toinen siihen) ja se tappelukaveri roikkuu perässä vaikka miten kiskoisit - tai jos omasi onkin hihnassa ja toinen irti, jolloin se saa vapaasti liikkua minne lystää? Ja ainakin isompien koirien kohdalla se pois vetäminen ei hyövää yhtään mitään, jos sillä on joku pikkutirriäinen suussa, vaan siinä tapauksessa pitäisi saada se suu kunnolla auki, että pienemmän otuksen sieltä saisi pelastettua.

        (Näin jumalattoman vanhaan viestiin vastaten. Kun nyt kerran ehdin jo kirjoittaa ja näyttäisi tämä edelleen ajankohtainen aihe olevan ja keskustelua herättävän.)


      • Anonyymi

        "Anteeksi vain, mutta millä oikeudella te toisen koiraan koskette?"

        Oikeutta kyllä on ihan lain mukaankin. Pakkotilanteita koskeva laki saattaa hyvinkin olla sellaisen puolella, joka vaikka tappaa oman sekarotuisen koiransa kimppuun käyneen "hienomman" rotukoiran. Tuosta tilanteesta on juttua jossakin päin nettiä.


    • Rubi-koiran omistaja

      No mä voin tehä sulle siitä pätkän, jos haluat....:) Kyllä varmaan tarvitaankin, mutta mun pointti oli se, että rajansa kaikella.....Mun mielestä koiraa ei saa silti potkia tai hakata, vaikka se hyökkäiski jonkun päälle....Ja eihän se edes auta hirveesti....Oon näet koiraihminen enkä hyväksy koiran satuttamista....Mutta oot oikeessa, pakkohan ne tappelevat koirat on jollai toisistaan erottaa....voihan sen koiran vetää siitä pois turkista tai hännästä yms. Ymmärrän kyllä, ettei kukaan teistä varmaan kannata koiran satuttamista, mut kun kuulee niin paljon kaikkee, että lyö koiraa kunnolla yms. Se vaa kuulostaa nii raaalta. Eikä sellasta mun mielstä saa tehä....eikä se hirveesti auta, jos lyö tappelevaa koiraa....

      • Koiraihminen

        Itsekään en hyväksy koirien satuttamista, siksi jos jonkun koira tai muu otus käy omani kimppuun, eli satuttaa, ei siinä aleta mitään lyömään, ellei sitten survaista sormia silmiin. Kunnon monotus mahaan, kuten täälläkin kuvattiin. Toistetaan tarvittaessa, jos hyökkääjä käy minun kimpuuni niin joutuu ikävä kyllä piikille. Toki odotan pari sekunttia että alkaako jostain kuulua omistajan komentoja vieraalle koiralle, jos omistaja tietää missä oma koira menee, alkavat käskyt kyllä nopeasti, onhan normaalin ihmisen reaktioaika alle puoli sekuntia. Harmi vaan, ettei puukkoa tms. saa kuljetella mukana tällaisten tapausten varalta, sillä jos joku 60 kg hurtta tappajanvaistoin käy päälle niin siina alkaa olla itselläkin jo työtä, onhan ihmisen suurin etu muihin lajeihin kuitenkin nimenomaan työkalut. Pippurisumutteeseen saattaisi tosin saada luvat, eikä joutuisi aiheuttamaan pysyviä vammoja, kun ongelma tosiaan on koiran omistajan korvien välissä eikä koirassa. Karun kuuloista, mutta puolustan kyllä omaa laumaani ennemmin kuin huolehdin ettei, vieraalle, lain vastaisesti vapaana juoksevalle koiralle tule pipiä.


    • Rakin omistaja

      mulla itellä sellane sakemanni/tanskandoggi/susi n. 36kg. Kyl mua ottaa päähän kans jos joku vieras koira hyökkää kimppuun jostain tyhjästä, itellä vaa kerran käyny nii sillo menin "fiksuna" ottamaan oman koiran yläleuasta (käsi suussa) kiinni ja toista koiraa sillee hutasin hihnalla päin et lähtee pois, mulla nyt ei vaan niin huolta jos joku kimppuun käy, oma koira pystyy kyllä puolensa pitämään, ja sen tekeekin. Irrallaan pidän omaa vain metsässä ja koirapuistossa tietty, hyvin kuitenkin tottelee. Pari kertaa kuitenkin käyny nii ikävästi puistossa että toisten koirat hyökänny kimppuun, omistajat rääkyny ku idiootit eikä niitten koirat oo kuunnellu, oon oman koirani saanu tilanteesta jo pois ku sama koira hyökkää uudelleen kimppuun. Ja hyökkääjä koiran omistaja syyttää mun koiraa. Tosi ärsyttäviä sellaset jotka ajattelee et ei mun koira koskaan tekis tollasta.. Tiedän et oma koira kyl suuttuu jos joku tarpeeks härnää mutta tos tilanteessa oli kyllä se toinen koira.. :/

    • rouva45

      Osta laillinen turvasuihke..pitää samalla kimakan äänen eli pysäyttää koiran jo äänellään. Saa turvaliikkeistä.

      Näin voit suojella pikkukoiraasi. Ja itseäsikin.

      • rouva45

        Jos joudut erottamaan koirat niin pienet saa irti toisistaan kun ottaa nopeasti löysästä niskanahasta kiinni ja erilleen. (tehnyt näin kun vieras koira kävi koirani päälle) ja isommat saa kun on kaksi aikuista erottamassa ja takapäästä vetää pois. (tehnyt näinkin kun schäferi labbiksen päälle)..molemmat tappelut selvisi naarmuilla kun toimimme nopeasti


    • Oma käden oikeus

      Kannattaa hankkia jokin väline jolla tapat sen irtokoiran tavattaessa nopeasti ja kivuttomasti. Väline pitää olla tietenkin sellainen jota saa laillisesti pitää mukana. Näissä asioissa ei kannata ottaa riskiä. Oma terveys on kuitenkin aina tärkeämpi kuin omistajan mielipaha.

      • Vahvemman oikeus

        No kerro nyt hyvä ihminen, mikä on se väline, jolla saat pihasta suoraan koirasi päälle hyökkäävän saksanpaimenkoiran tapettua nopeasti ja kivuttomasti ennen kuin edessäsi on tappeleva koirakasa.

        Monta kertaa olen asiaa pohtinut, mutta vielä en ole keksinyt muuta kuin kiertää ko. talo mahd. kaukaa ja toivoa ettei ko hurtta ole muuten karkuteillä.


      • mercenary
        Vahvemman oikeus kirjoitti:

        No kerro nyt hyvä ihminen, mikä on se väline, jolla saat pihasta suoraan koirasi päälle hyökkäävän saksanpaimenkoiran tapettua nopeasti ja kivuttomasti ennen kuin edessäsi on tappeleva koirakasa.

        Monta kertaa olen asiaa pohtinut, mutta vielä en ole keksinyt muuta kuin kiertää ko. talo mahd. kaukaa ja toivoa ettei ko hurtta ole muuten karkuteillä.

        Nämä tappovehkeiden suosittelijat eivät koskaan ole tappaneet mitään.
        Enkä kehoita edes yrittämään!


    • minttuliisanen

      miks te ette tajuu?

    • Ikuinen trauma

      Joku on nostanut näin vanhan aloituksen, mikä osoittaa, että aihe on ilmeisesti ikuisesti ajankohtainen. Joten kerron omasta kokemuksesta....

      Jos asia ei olisi näin vakava, niin nauraisin ääneen neuvoille: "Juokse kohti, huuda, karju, potkaise kylkeen, nosta takajaloista ilmaan, vedä hännästä" ym. Todellisuudessa, kun hyökkäävä koira on saanut otteen saaliista, tarvitaan vähän jämerämpiä toimenpiteitä.

      Jouduin kerran tilanteeseen, jossa koira hyökkäsi "kaverinsa" kimppuun ihan yllättäen. Molemmat oli narttuja, samanrotuisia ja painoa molemmilla 30-35 kg. Meitä oli neljä ihmistä (aikuisia, kaksi miestä ja kaksi naista, kaikki ihan "raavaita" ihmisiä) paikalla repimässä koiria eroon toisistaan. Onnistuimme kyllä, mutta se, jonka kimppuun käytiin, joutui tikattavaksi. Samoin minä. Tämä altavastaaja-koira (joka oli oikeasti todella kiltti eikä tehnyt pahaa kärpäsellekään) vahingossa ja paniikissa latasi hampaansa suoraan käteeni. Tästä vahingosta selvittiin muutamalla lääkärissäkäynnillä, mutta mitä olisi tapahtunut, jos meitä ei olisi ollut niin monta ihmistä paikalla, toinen koira olisi ollut pikkukoira tai molemmat koirat olisi olleet vaikkapa 60-kilosia?

      • hgjkhgkkhk

        Turvaliikkeistä saa laillisia sumutteita..pitää äänen ja suihkauttaa ikävän sumutteen. Koira varmasti lopettaa hyökkäyksen jo ääneen. Ja sen omistaja saa sen kiinni.


      • Koirahyökkäys
        hgjkhgkkhk kirjoitti:

        Turvaliikkeistä saa laillisia sumutteita..pitää äänen ja suihkauttaa ikävän sumutteen. Koira varmasti lopettaa hyökkäyksen jo ääneen. Ja sen omistaja saa sen kiinni.

        Minun labradorinnoutajani kimppuun hyökkäsi parkkipaikalta bullmastiffi, joka karkasi omistajaltaan. Siinä sitten tuli se omistaja repimään koiraansa irti ja kaksi sivullista naista myös. Minä tartuin koiraa kuonosta kiinni ja puristin niin paljon kuin lähti. Oli kyllä sellainen puruvoima sillä koiralla, ettei olisi millään kiskomisella irti lähtenyt. Kyllä saatiin ihan kunnolla taistella, että koira irti saatiin. Oma koirani vaan ulisi kivusta. Luojan kiitos se vieras koira ei käynyt kurkkuun kiinni, vaan korvaan. Olen todella kiitollinen näille ohikulkijoille, jotka tulivat myös apuun. Omistaja sanoi, että bullmastiffi vihaa mustia koiria, mutta siihen ei mitään varsinaista syytä löytynyt. Oma koirani vietiin tikattavaksi ja sai antibioottikuurin. Voin sanoa, ettei tuollaisessa tilanteessa ehdi paljon miettiä, vaan sitä toimii ihan vaistojen varassa. Bulmastiffi on niin iso ja vahva koira, ettei sitä noin vaan irroiteta, kun se kiinni pääsee. Tämäkin omistaja oli joku koirakouluttaja ja kyllä selitteli miten koira on oikeasti niin lempeä ja kiltti. Toivon todella, ettei pääse vielä tappamaan jotain koiraa tai käy ihmisen kimppuun. Lähtökohtaisesti tuollainen koira, joka käyttäytyy missään tilanteessa noin aggressiivisesti, ei ole luotettava.


    • sdefres

      Jos koira hyökkää, sen voi tappaa veitsellä.

    • Pikkukoiran_omistaja

      Siis mulhan oli ihan törkee tapaus pari kesää sitten. Käveltiin niin että mun (silloin vielä pentu) pikkukoira oli hihnassa lenkkipolulla. Tuli vastaan yks iso koira juosten päin, ja yks vähän pienempi hölkkäs perässä. Eka en ees erottanu omistajaa, oli jotain 50m kaukana. Otin heti oman pikkukoiran syliin ja paijailin sitä rauhottavasti. Koirat tuli hyppimään vasten ja mä vapaalla kädellä tönin niitä varovasti kauemmas. Omistaja huomas etten ollu kauheen tyytyväinen tilanteeseen ja yritti kutsuu muutaman kerran pois mut ei onnistunu.
      Sitte ku koirat kyllästy ne palas omistajansa luo. Mä tuijotin sitä varottavasti nii ymmärs pistää koirat kii. Mä sitten jatkoin matkaa vieläkin pikkustani syllissä pitäen. Ku omistaja viimein lönkytti mun ohi, odotin jotain niinku: "Anteeks kauheesti, mä oon tosi pahoillani pidän vastedes koiria kiinni!" ja sit tilanne ois ollu fine. MUT EI, siinä ihan pokkana mulle sano: "Pitäisit koiraas vapaana, sais tutustua muihin koiriin. Järkyttävää tollane, voi koira parkaa!
      Vieläkin näkyy pitävän koiriansa vapaana. Onneks mun koira on jo tottunu siihen, että otan ihan heti syliin jos kolmikkoa näkyy, ja siihen et ne saattaa tulla hyppimään mun jalkoihin. Oon aatellu et jos viel nään vapaana liikkuvan niin sanon jo huomattavasti kovemmin, koska kerran jo sanoin eikä paljoo vaikuttanu asiaan.

      • Vapaavaikytketty

        Eikö lemmikit saakaan olla vapaana. Miten Suomi sallii vielä kytkettynä olevia lemmikkejä?


      • NarsistinKoira

        Ota kuva ja laita poliisille rikosilmoitus! Eihän se ole laitaa että sun pitää pelätä toistuvasti irtokoiria. Niiden omistaja on aina joku mielenvikainen psyko, ei normaali ihminen pidä koiriaan irti ja nauti niiden pelotellessa muita. Normaali ihminen pyytää anteeksi, jos sattuu vahinko. Psykopaatti-narsisti kääntää sen muiden syyksi; tässä tapauksessa vika oli psykopaatin mielestä sinussa ja koirissasi. Mitäs pidät koirasi kiinni (!), mitäs liikutte ulkona jne.


      • pööööööööööööööö

        No näitä psyko pellejä taitaa olla ihmistenkin seassa.


    • höööö

      oletetaan,että olet peltoaukealla koirasi kanssa. oletetaan, että sinulla on iso koira ja hihnassa, kohti tulee muristen vähän pienempi noin 30 kilinen irtokoira, jonka omistaja on about 500 metrin päässä koirastaan. irtokoira siis hyökkää/lähestyy muristen omaa koiraasi kohti. kiinnostaa tietää miten vedät 70 kiloisen koiran pois tilanteesta?

      • Kääpiösusi

        Eiköhän tuossa tilanteessa kannattaisi yrittää ajaa/säikyttää se rähisten lähestyvä koira tiehensä?

        Kyllä lähes kaikki koirat kuitenkin ihmistä uskovat, ellei nyt ihan tappeluun asti ole edennyt.

        Ite olen ollut joskus vastaavanlaisessa tilanteessa, oltiin koiran kanssa päästy ehkä 10m kotiovelta, kun kohti juoksee kovalla rähinällä kaksi irtokoiraa, joista toinen aggressiivinen. Tajusin reagoida vasta kun oli vihainen koira jo oman koirani luona (ei sentään käynyt suoraan kiinni, vaan "jähmettyi" ärisemään. Tasapuolisuuden vuoksi tietenkin irrotin otteen oman koiran hihnasta jotta pääsee karkuun, ja huusin jotain about "HOI! HUS!" -tyylistä mölinää vieraille koirille. Heti muuttu ilme, ja kiltisti perääntyivät kun huiskin käsillä että "pysykää kaukana." Parin minuutin kuluttua alko kuulua omistajan huhuiluja. Oma koira oli paennu kotiovelle.

        No, ei tämä mitään, mutta muutama päivä tän jälkeen törmäsin samoihin koiriin ja niiden omistajaan. Kerroin että hänen koiransa kävi vähän murisemassa mun koiralle, niin tämä vain nauraa että "ai oikei murisi? Hehhehee". Sillon kyllä vähän kiehahti.

        No, nykyään ollaan tämänkin ihmisen kanssa ihan väleissä, ja kiltimpi hänen koiristaan on mun koiran kanssa kaveri. Mulla ei sinänsä ole mitään koirien irtipitoa vastaan, kunhan osaavat käyttäytyä.


      • Näinsennäin

        Pääsääntö taitaa kuitenkin olla että irtonaisena ollessaan koirat lähestyvät toisiaan ääneti, nuuhkaisevat ja sen jälkeen tekevät päätöksen: ystävä TAI vihollinen. Omistajan asenne vaikuttaa siihen miten asia ratkeaa. Jos olet jännittynyt, epävarma ja peloissasi, niin tuloksena on tappelu. Itsevarma ystävällisyys on parempi vaihtoehtoinen suhtautumistapa. Koiria ei kannata päästää nokikkain päättämään asiaa.


      • omistajanpuolustettava

        Mulla hippasen isompi koira viellä.Kun hyökkäävä koira tulee lähelle, huudan oikeen niin maan per....ja kävelen suoraan sitä kohti.Omani on vieressäni, kiihtymättä, kuonopannassa, ja seurailee rauhassa onnistunko kyöräämään tunkeilijan pois.Tähän mennessä on lähteneet sakemannit ja kultsikat , suuret seropit ja ranskiksetkin.Eivät ole tulleet puoltatoista metriä lähemmäs, muutaman päälle olen maata joutunut potkimaan, mutta haavereilta on säästytty.Oma koirani, ei ole se joka noissa tilanteissa meitä puolustaa, se olen minä,lauman johtajan ominaisuudessa ;)

        Koskaan en irti omaa koiraa tuollaisissa tilanteissa laskis, sillon se olis sille merkki, että hoitaa homman minun puolesta, ja kokonsa vuoksi, pienemmälle kävis sitten todella huonosti.Jos omaolis pikkukoira, niin en sellaistakaan laskis irti , siitähän tulis irtokoirille saalis, ja kukaan ei korvais,kun koirat on ollut irti.

        Itse on omaansa puolustettava, ja jos vieras koira puree, niin rikosilmoitus tietysti asiasta,ja korvausvaatimukset.Vaikka koiran omistajaa ei näkyisi, kyllä lähistön ihmiset omistajan tuntee, kun koiran ulkonäön kertoo, on sen joku hihnassa aina nähnyt.

        Nykyään on tullut jotain sumutteita, joilla koiraa voi häätää pois.Sellaisen aijon hommata, kunhan sopivasti jostain löytyy, ei tarvitse sitten ainakaan vierasta koiraa potkia, jos pelkkä sumautus tehoaa.


      • koiravyössä
        Näinsennäin kirjoitti:

        Pääsääntö taitaa kuitenkin olla että irtonaisena ollessaan koirat lähestyvät toisiaan ääneti, nuuhkaisevat ja sen jälkeen tekevät päätöksen: ystävä TAI vihollinen. Omistajan asenne vaikuttaa siihen miten asia ratkeaa. Jos olet jännittynyt, epävarma ja peloissasi, niin tuloksena on tappelu. Itsevarma ystävällisyys on parempi vaihtoehtoinen suhtautumistapa. Koiria ei kannata päästää nokikkain päättämään asiaa.

        Irtkoirat on aina häädettävä kaikin keinoin oman koiran läheltä pois.Joillekkin irtokoirille riittää huutaminen, jotkut vaatii hiukan enemmän.Irtokoiralla on aina mahdollisuus paeta, sen ei ole pakko tulla luo.Jos koira pakenemisen sijaan valitsee vieraan ihmisen ja vieraan koiran luoksetulon, se on vaan häädettävä äänekkäästi huutaen, ja jos jotain kättä pidempää läheltä löytyy, niin sellaisella huiskien tiehensä.Kyllä tervepäinen koira ymmärtää, kun se ei ole tervetullut lähelle.
        Koiraahan ei saa pitää irti missään, ilman maanomistajan lupaa.Ja silloinkaan se koira ei saa tietenkään hyökkäillä vieraiden ihmisten eikä koirien kimppuun.
        Joten, muistakaa pyytää aina lupa maanomistajalta koiran irtipitämiseen, ja jos saatte luvan, huolehtikaa ettei koiranne koskaan häiritse muita liikkujia.
        Jos koira ei satavarmasti tottele, sitä ei tule tietenkään pitää edes irti.Fleksissä, tai pitkässä liinassa, voi koiraa juoksutella paljon turvallisemmin, silloin voi itse heti puuttua koiran kulkuun jos näkee muita alueella liikkeellä.Koira saa hyvin liikuntaa myös kun omistaja hiihtää, juoksee tai pyöräilee.Metsäpoluilla on kiva juosta koiran kanssa, koira kytkettynäkin ja melkeimpä samoilla välineillä voi koirahiihtoa harrastaa, se onnistuu alkuun paremmin pellolla.Ja samalla saa itsekkin liikuntaa.


    • Traumat

      Itellä ei oo omakohtaista kokemusta hirveemmin mut muistan kun olin 14-vuotias, ja ulkoilutin setäni erittäin kilttiä ja alistuvaa irlanninsetteriä(on siis poika, ja oli silloin 8-vuotias). Menimme erään pihan ohi ja siellä oli pihalla koira sekä omistaja, koira vapaana. Kun olimme menneet n. 100 metriä talolta, huomaan kauhukseni, että kyseinen koira juoksee hampaat näkyen, kuola roiskuen kohti meitä. Ilmeisesti omistaja oli mennyt sisälle ja ajatellut että eihän se heidän oma rakas koira siitä mihinkään lähe.. koira kävi suoraan setäni koiran kurkkuun kiinni, ja murisi. Miten varsin pienikokoinen 14-vuotias mahtaa pärjätä lähemmäs satakiloiselle mastiffille?? No ei kovin hyvin.. onneksi naapuritalon nainen karjaisi koiran takaisin (tyyliin näin: " Nyt perkele tänne Urho ja vähän äkkiä!!). Olisin odottanut edes anteeksipyyntöä omistajalta mutta ei.. setäni koira ei kilttinä koirana edes yrittänyt puolustautua. Koiraa ei jouduttu lääkäriin viemää mutta traumat jäi :-(




      Mutta tunnen kyllä myös monta hyvin käyttäytyvä mastiffia/tms. vastaavaa

    • Pahuusz

      Vastaus kysymykseen omalta kohdaltani: tapan. Parhaalla keksimälläni keinolla. Ja keinoja riittää, hyvä aina vähän varautua valmiiksikin, kun näkee potentiaalisia hyökkääjiä lähellä. Kuristaminen, potkiminen, kivellä päähän hakkaaminen, koiran nostaminen ja lyöminen läpi aidanseipäästä jne.. Tärkeää huomioida, että jos alkaa potkimaan, niin täytyy varmistaa, ettei koira pääse karkaamaan ensimmäisen potkun jälkeen ja siten pelasta henkeään. Täytyy siis joko osua ensimmäisellä sisäelimet tappavasti tai saada koira umpikujaan tai hyvä ote siitä ennen kuin liikaa säikäyttää sitä.

      Kun koira on lopetettu, viedään jämät sen omistajalle ja vedetään turpaan. Lopuksi laitetaan lasku mahdollisista itselle, omalle koiralle tai lapselle tulleista vahingoista ja tietenkin palkkavaatimus lopettamisesta. Jos laskua ei makseta, käydään tervehtimässä, tilanteen mukaan varustautuen.

      Näin tulisi kaikkien toimia, niin ehkä saataisiin joku roti noihin kusipäihin.

      Ymmärrän, jos kaikki eivät kykene paljain käsin hyökkääjää tappamaan tai kiveäkään löydä. Tällaisien ihmisten suosittelen varustautumaan puukolla, tai hoitamaan lopettamisen jälkikäteen myrkyllä tai puukolla.

    • leukis

      Ota kunnon ote koiran alaleuasta..loppuu se räyhääminen. Vaatii uskallusta, mutta koiralla on kova oksennusrefleksi ja jos sulla on koura alaleuan ympärillä sillä koiralla ei mitään muuta ole mielessä kuin päästä irti siitä (ja koira ei pure sun kättä millä pidät kiinni leuasta..tiedän..uskomatonta, mutta totta)

    • Sivallus

      Pitää vyötäröllä ylimääräistä metallisolkista vyötä, joka ei ole pujotettu housujen vyölenkkeihin ja on siten tilanteen vaatiessa nopeasti irroitettavissa kättä pidemmäksi.

    • Vieras

      Ihan käsittämätöntä, että vieläkin on ihmisiä, jotka kuvittelevat olevansa lakien yläpuolella... Koiria ei saa pitää irrallaan. Mua ei oikeesti kiinnosta vaikka koira ois saanu poliisikoiran tasoisen koulutuksen ja on maailman kiltein sesse. Koira on aina koira, se on elukka. Kukaan SIIS EI KUKAAN voi koskaan olla 100% varma omasta koirastaan. Se joka väittää niin, valehtelee. Koskaan ei voi tietää, millon koira säikähtää tai hermostuu jostain, mihin se ei aikasemmin ole kiinnittäny mitään huomiota. Olen potkinu ja karjunu irrallaan oleville koirille ja teen niin jatkossakin. Tähän mennessä karjuminen ja potkiminen on toiminut. Aion puolustaa jatkossakin omaa koiraani, laumaani. Mieluummin niin kuin, että koira tuntee tarvetta puolustautua itse.

    • Bru

      naapurillani on mäyräkoira joka terrorisoi taloyhtiön pihalla irrallaan käynyt jo kolmekertaa koiraani kiinni.viimeisi johti lääkärissä käyntiin tikkejä tuli aika pahat jäljet .sama koira on käynyt kahden muunkin päälle tässä pihalla .asiasta on tehty rikosilmoitus .omistaja ei tunnu tajuavan että hänellä on vastuu koiransa tekemisistä.poliisi kyllä otti asian käsittelyyn ripeästi.nyt vain odotellaan tuomiota .on niin ikävää kun ei tahdo uskaltaa mennä ulos koiransa kanssa kun ei tiedä mistä päälle hyökätään .mäyräk. repii niin lujaa että tarvitaan miesvoimaa saada irrottamaan .ei auta potkiminen .ikävä kyllä koirani on rauhaa rakastäva ei osaa puolustautua huutaa vain jayrittää pakoon.

    • Niin oli ohje ja kerran jouduttiin käyttämäänkin sakujen yhteenotossa. Toinen ottaa omaansa kiinni takajaloista ja toinen yrittää saada omansa hallintaan. Kaikki käskysanat tietty käytössä että tietävät kuka ketäkin hallitsee.

      Monesti ovat pahemmannäköisiä tilanteita kun oikeasti ovat mutta rajat tuossa kohtaa tulee tehdä koiralle viimeistään selväksi. Joskus tuollainen rähäkkä voi tulla myös kaverikoirien kesken. Jos koirat ovat entuudestaan tuttuja niin uskoisin että heidän rähäkkänsä on myös helpommin selvitettävä.

    • Unohtakaahakkaaminen

      Sumute on ihan käytännöllisin. Monilla taistelu ja laumanvartijaroduilla on ominaisuus, että ne menevät ikäänkuin transsiin saadessaan otteen olettamastaan vihollisesta ja eivät päästä irti minkäänlaisen kivun edessä (elintoiminnot lakkaa ennemmin).
      Kaasua turvalle, niin on pakko laskea irti ja ruveta hengittämään suun kautta.
      On muutenkin sellainen opetus koiralle, että muistaa sen myös seuraavalla kerralla.

      • Sadosado

        Ei ole sumutetta. Jakavatko koiranomistajat niitä ilmaiseksi?

        Luulisin kuristamisenkin avaavan suun hengittämistä varten. Tosin turhaan, mutta eihän se aivoton elukka sitä tajua. Eikä sen jälkeen enää mitään muutakaan, koskaan.

        Toisaalta kivellä kalloon tai juoksuvauhdilla yli satakiloisen äijän maihari kylkiluihin voi saada ne elintoiminnot hiipumaan kiitettävän nopeasti.


    • Anonyymi

      Vanha viesti, mutta hyvinkin ajankohtainen. Täällä kyseltiin sitä, että kun teräaseita yms. aseita ei saa pitää mukana yleisellä paikalla, niin yhtäpä saa pitää. Mulla on sauvakävelysauva mukana lenkillä ja sen piikki on hyvin teroitettu. Jos joudun tilanteeseen, missä koira hyökkää omani kimppuun, niin saan käyttää sitä ilman, että joudun syytteeseen teräaseen hallussapidosta yleisellä paikalla.

    • Anonyymi

      ON TÄYSIN LUONNOLLISTA ETTÄ KOIRAT TERVEHTIVÄT HAMPULEILLA! IHMISEN EI PIDÄ SEKAANTUA!

    • Anonyymi

      Mulla on aina suihku pullo mukana aina.semmonen että siihen saa säädettyä tiukan lentävän suihkun.pieni olkalaukku ja pullo siihen et on heti otettavis. Tai esim tyhjä fairi pullo tulee enemmän vettä. Ja sillä päin solmii reilust. Koira väistää .kokemusta on . Oma koira aina kiinni .bulterrieri. ja kolmas sellainen. Suojelen ettei saa huonoja kokemuksia. Kun on paljon ihmisiä jolla ei pitäisi olla koiraa

      • Anonyymi

        Siis päin naamaa . On harmiton silmille. On myös hyvä koulutuksessa koira ei tykkää siitä.


      • Anonyymi

        Mun pienen koiran kimppuun hyökkäsi irrallaan oleva koira. Nainen "koulutti" kahta koiraansa yleisellä urheilukentällä. Kentän laidassa menee pururata, jota pitkin kävelin koirani kanssa.
        Kaikki tapahtui vai muutamassa sekunnissa. Koirani kiljui kivusta ja kauhusta. Ja minä löin fleksitaluttimenna hyökkäävää koiraa päähän useamman kerran.
        Onneksi päästi irti. Koirani pelastui. Onneksi oli myös uudet tukevat valjaat, jotka varmasti pelasti vammoilta.

        Hyökkäävän koiran omistaja ei edes pahoitellut tilannetta. Kysyi, että miksi lyöt koiraani.
        Mä karjuin kuin leijona, et jumalauta pidä koirasi kiinni! Ja juuri tuolla lyömisellä pelastin oman koirani!
        Tämä vaan hoki et älä huuda. Mö siihen huusin vielä lujenpaa takas, et sillä huudan, että muutkin kuulee mitä tässä juuri oli tapahtunut.
        Nainen jo naureskeli tilanteelle. Ei mun koira ole koskaan aikaisemmin käynyt kenenkään kimppuun. Juu, ei saatana! Niin ne muutkin on sanonut, huusin.

        Sain puhelimen lainaan vastaan tulevalta lenkkeilijältä ja soitin poliisille. Mutta muija kerkesi karkaamaan metsään.
        Mutta rikosilmoituksen teen heti huomenna.

        Ja tiedoksi, hyökännyt koirakin välttyi loukkaantumisesta. Näin tämän kolmikon tänään ulkoilemassa. Nyt oli koirat kiinni, tällä kertaa..


    • Anonyymi

      Katkaise 120-150cm reipas pajunvitsa lenkin ajaksi. Sillä kun roimaisee niin ote irtoaa, ei rikko luita mutta on aivan *******n kivulias. Jos useammin tarvitsee niin käy ostamassa ratsupiiska lenkkivarusteeksi, toimii.

    • Anonyymi

      Itsellä on koiralenkeillä vieterikarttu, se sattuu ja kannattaa käyttää pienellä kynnyksellä. Voi lyödä varmuudeksi jos joku koira on lähelle tulemassa, sillä voi toisen koiran omistajaakin ojentaa jos alkaa puhumaan. Ratsupiiskakin on hyvä, täytyy ensi opetella tehokas tapa käyttää sitä jotta piiskanlyönnin vaikutus on mahdollisimman tehokas ja opettava.

    • Anonyymi

      Kannattaa järjestää vedonlyönti kumpi tappaa toisen ensiksi ja sitten lopettaa se toinen.

    • Anonyymi

      Huuto niin kovaa, että irtokoira pysähtyy, ja omistajan voi haukkua pystyyn.
      Irtokoranpitäjiltä koirat pois. Omistajan Tärkein tehtävä, on Estää koiransa karkailut!

      • Anonyymi

        Tuo hyvä winkki, kiitos!


    • Anonyymi

      Pyrkiä estämään vieraan koiran tulo oman luo.
      Äänekäs huuto tehoaa useimpiin, se herättää myls lähellä liikkuvien huomion,jos apuja tatvitaan.Maan potkiminen kohti voi auttaa jollekkin.
      Voi viskata keppejä, kiviä kohti mikäli käden ulottuvilla.

      Sumute, sellainen auttaa , mutta sumuttaa kannattaa vasta kun koira on miltei kädenulottuvilla. Metrien päästä se ei tehoa.
      Järkyttäviä kokemuksia, joista jää omille koirille elinikäiset traumat, itselle myös.

    • Anonyymi

      Miten pitää toimia, kun irrallaan oleva vieras koira hyökkää ihmisen kimppuun, kun hän on lenkillä?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      66
      1642
    2. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      162
      1369
    3. Oisko jii-miehelle jollakin asiaa

      Jos vaikka on jäänyt joku asia sydämen päälle.
      Ikävä
      88
      1212
    4. Perustele miksi hän ei

      Ole sopiva sinulle
      Ikävä
      120
      1194
    5. Miehelle naiselta

      Ajattelen sinua aina, en jaksa enää. Ja luulin, että pidit minusta, mutta silloin olisit tehnyt jotain. Mutta sinä et te
      Ikävä
      48
      1076
    6. Mikä oli nainen

      Paras yhteinen hetkemme niistä pienistä ja vähäisistä.
      Ikävä
      67
      838
    7. Miksi sinulla, nainen

      On niin negatiivinen asenne minuun ja yleensäkin negatiivinen käsitys?
      Ikävä
      104
      825
    8. Olen syvästi masentunut

      En oikein voi puhua tästä kenenkään kanssa. Sillä tavalla että toinen ymmärtäisi sen, miten huonosti voin. Ja se että mi
      Tunteet
      92
      717
    9. Iäkkäät asiakkaat ärsyttävät kaupoissa

      Miksei Kela järjestä palvelua, jolla toimittaisivat ostokset suoraan ikäihmisille? https://www.is.fi/taloussanomat/art-
      Maailman menoa
      184
      713
    10. Mitä vastaat jos

      Kysyn maanantaina jutteluaikaa ihan arkipäivisistä asioista, rauhassa? Koska nimittäin aion 😍
      Ikävä
      36
      654
    Aihe