Vanhassa purjeveneessäni on tiikkiviilutetusta vanerista tehty lattia, joka oli jo aika huonossa kunnossa. Olen hionut sen talven aikana ja nyt olisi pintakäsittelyn aika. Onko jollain kokemusta hyvästä lakasta tai öljystä tähän tarkoitukseen? Lakka voisi olla kestävämpi mutta se ei saisi olla liukas märän kengän alla.
Veneen lattian käsittely
4
1639
Vastaukset
- lakkaamisesta...
Koska levysi ovat vaneria, kannattaa ne lakata moneen kertaan. Ensin tavallisella kiiltävällä, pintakerros himmeällä lakalla. Himmeälakka ei ole läheskään niin liukas kuin kiiltävä.
Jos turkki olisi umpitiikkiä, käsittelisin nestemäisellä vahalla.- piti2
saattaisi olla hyvä vaihtoehto. Joko pelkästään Owatrol käsittely ohjeiden mukaisesti tai lisäksi puolihimmeä lakka päälle.
- ammattilainen
Puuveneiden ja puutöiden kanssa paljon töitä tekevä telakanpitäjä antoi minulle viime keväänä purkin jämät Celco-lakkaa. Kertoi käyttävänsä sitä mm. juuri turkkilevyihin, itse lakkasin sillä salongin pöydän. Tekee hyvin siloittuvan himmeän pinnan, jonka kulutuskestävyydenkin olen toisessa veneessä päässyt toteamaan. Valmistajaa en nyt varmuudella muista, saattoi olla Sadolin, mutta tuolla nimellä kaupasta löytää. Sitä minä ainakin tuohon kohteeseen käyttäisin, jos turkkilevyt kunnostusvuorossa olisivat.
- vetta
Paras lakka turkkille on kaksikomponenenttinen lakka. Se on niin kovaa, että kestää kulutusta monin verroin enemmän kuin "tavallinen" lakka ja on siksi kuin uusi vielä silloin, kun muulla tehdyt lakkaukset ovat kuluneet uusimista vaativiksi.
Huono puoli on se, että sitä ei voi vetää vanhan yksikomponenttisen lakan päälle.
Öljytysson se huono puoli, että öljytty pinta on aina vähän tahmean oloinen niin, että se kerää paskaa ja muutoinkin se ei sisätilassa ole niin hieno kuin lakkaus. Lakkaus ei ole sisällä liukas.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1017433
Siekkilässä ajettu ihmisten yli- mitä tapahtui? Länsi-Savo ei ole uutisoinut asiata
Manneja, vaiko matuja?805018- 794849
- 1324258
Alavuden sairaala
Säästääkö Alavuden sairaala sähkössä. Kävin Sunnuntaina vast. otolla. Odotushuone ja käytävä jolla lääkäri otti vastaan103048- 522679
- 402576
- 482229
Törkeää toimintaa
Todella törkeitä kaheleita niitä on Ylivieskassakin. https://www.ess.fi/uutissuomalainen/8570818102211Suudeltiin unessa viime yönä
Oltiin jossain rannalla jonkun avolava auton lavalla, jossa oli patja ja peitto. Uni päättyi, kun kömmit viereeni tähtit211840