Vanhassa purjeveneessäni on tiikkiviilutetusta vanerista tehty lattia, joka oli jo aika huonossa kunnossa. Olen hionut sen talven aikana ja nyt olisi pintakäsittelyn aika. Onko jollain kokemusta hyvästä lakasta tai öljystä tähän tarkoitukseen? Lakka voisi olla kestävämpi mutta se ei saisi olla liukas märän kengän alla.
Veneen lattian käsittely
4
1628
Vastaukset
- lakkaamisesta...
Koska levysi ovat vaneria, kannattaa ne lakata moneen kertaan. Ensin tavallisella kiiltävällä, pintakerros himmeällä lakalla. Himmeälakka ei ole läheskään niin liukas kuin kiiltävä.
Jos turkki olisi umpitiikkiä, käsittelisin nestemäisellä vahalla.- piti2
saattaisi olla hyvä vaihtoehto. Joko pelkästään Owatrol käsittely ohjeiden mukaisesti tai lisäksi puolihimmeä lakka päälle.
- ammattilainen
Puuveneiden ja puutöiden kanssa paljon töitä tekevä telakanpitäjä antoi minulle viime keväänä purkin jämät Celco-lakkaa. Kertoi käyttävänsä sitä mm. juuri turkkilevyihin, itse lakkasin sillä salongin pöydän. Tekee hyvin siloittuvan himmeän pinnan, jonka kulutuskestävyydenkin olen toisessa veneessä päässyt toteamaan. Valmistajaa en nyt varmuudella muista, saattoi olla Sadolin, mutta tuolla nimellä kaupasta löytää. Sitä minä ainakin tuohon kohteeseen käyttäisin, jos turkkilevyt kunnostusvuorossa olisivat.
- vetta
Paras lakka turkkille on kaksikomponenenttinen lakka. Se on niin kovaa, että kestää kulutusta monin verroin enemmän kuin "tavallinen" lakka ja on siksi kuin uusi vielä silloin, kun muulla tehdyt lakkaukset ovat kuluneet uusimista vaativiksi.
Huono puoli on se, että sitä ei voi vetää vanhan yksikomponenttisen lakan päälle.
Öljytysson se huono puoli, että öljytty pinta on aina vähän tahmean oloinen niin, että se kerää paskaa ja muutoinkin se ei sisätilassa ole niin hieno kuin lakkaus. Lakkaus ei ole sisällä liukas.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
En löydä sinua
En löydä sinua täältä, etkä sinä varmaankaan minua. Ennen kirjoitin selkeillä tunnisteilla, nyt jätän ne pois. Varmaan k222371- 522267
Eelin, 20, itsemurhakirje - Suomalaisen terveydenhuollon virhe maksoi nuoren elämän
Yksikin mielenterveysongelmien takia menetetty nuori on liikaa. Masennusta sairastava Eeli Syrjälä, 20, ehti asua ensi1062260- 321527
Hajoaako persut kuten 2017?
https://www.is.fi/politiikka/art-2000011217813.html Tämä on totisinta totta. Persut on murroksessa. Osa jättää puolueen2381522- 301456
Kamala uutinen: Henkilö kuoli Tokmannin pihaan Kankaanpäässä- Jäi trukin alle
IL 9.5.2025 Ihminen kuoli Kankaanpään Tokmannin edustalla perjantaina aamupäivästä. Poliisin mukaan henkilö oli jäänyt361412- 951171
- 281160
Ne oli ne hymyt
Mitä vaihdettiin. Siksi mulla on taas niin järjetön ikävä. Jos haluat musta eroon päästä niin älä huomioi mua. Muuten kä201136