Help help,
Kylvin pieneen laariin ikkunalaudalle muutaman siemenen (tuoksuhernettä, mustasilmäsusannaa ja koruköynnöstä) pääsisäisen aikaan. Kastelin mullan hyvin ja laitoin sitten elmukelmua päälle, että tulisi ns. kasvihuoneolosuhteet.
No en tiedä mitkä olosuhteet lopulta tuli, mutta kohta oli mullan pinnalla havaittavisssa valkoista homerihmastoa. Multa oli kyllä uutta, että sen puolesta ei pitäisi olla ongelmaa. Poistin sitten elmukelmun, jotta multa pääsisi tuulettumaan.
Kuitenkin, home vaan säilyy pinnalla ja oon ryhtyny vähän miettimään, että mitenkähän noiden siementen itämisen laita on. Tähän mennessä on itänyt kaksi mustasilmäsusannaa (muutamasta siemenestä), tuoksuherneitä ei yhtään (siemenet on itse poimittuja) ja koruköynnöksen kohdalla on kaksi 'kasvia', mutten ole ihan varma, että onko ne rikkaruohoja vai mitä.
Eli siis, osaatteko sanoa
a)onko homeelle mitään tehtävissä kalkitsemista, (ym)?
b)Odotanko muita siemeniä itäviksi turhaan (koruköynnöksillä mainitaan itämisajaksi muutama viikko kyllä), vai onko home tehnyt tehtävänsä?
Kiitokset vastauksista!
Kylvömulta homeessa
7
2058
Vastaukset
- multaa sulla
on siinä. arvaan että mustaa multaa se ainakin homettuu joten on turha on odotella taimia. tuuletusta ois kans varmaan pitänyt enenmän olla.
- alkup.
ihan pirkka kukkamultaa. Voi hyvänen aika, eikö se käykään kylvämiseen?
- kyllä ostaa
alkup. kirjoitti:
idättämiseen kylvo-taimimultaa. se ei ole paljoa lannoitettua ja muutenkin tarkoitukseen parasta mahdollista. varmasti itää siemenet eikä homehdu.
- tekemällä oppii
kyllä ostaa kirjoitti:
idättämiseen kylvo-taimimultaa. se ei ole paljoa lannoitettua ja muutenkin tarkoitukseen parasta mahdollista. varmasti itää siemenet eikä homehdu.
Saman olen itsekin huomannut, että kannattaa käyttää puhtaita astioita ja puhdasta multaa.
Mullan voi itsekin kuumentaa 80C, mutta onko sittenkin helpompi ostaa kylvömultaa? - alkup.
tekemällä oppii kirjoitti:
Saman olen itsekin huomannut, että kannattaa käyttää puhtaita astioita ja puhdasta multaa.
Mullan voi itsekin kuumentaa 80C, mutta onko sittenkin helpompi ostaa kylvömultaa?Kiitokset vinkeistä!
Ostin nyt ihan tarkoitukseen tehtyä kylvömultaa, että nyt pitäisi onnistua. Onneks vielä ehtii, että saan kukkia kesäksi. - ovat kyllä
alkup. kirjoitti:
ihan eri asia kuin kukkamulta, joka on tarkoitettu sisätilojen viherkasveille. Myös hiekkapitoinen kaktusmulta käy taimien isuttamiseen.
Valitettavasti monet kaupat alkavat myydä kylvö- ja taimimultaa vasta kun Etelä-Suomessa olisi taimet jo ajat sitten pitänyt kylvää. Kannattaa käydä viherliikkeissä, missä oikeaa tavaraa on saatavilla ajoissa.
Vielä: Sen kasvuston saa erinomaisen helposti homehtumaan elmukelmulla, jos siihen ei ole puhkottu runsaasti reikiä. Paras keino on vain "heittää" muovi päälle, jolloin se luovuttaa kyllä kosteutta, mutta ei estä ilmanvaihtoa. Itse en koskaan käytä muoveja tai kelmuja, vaan tarkkailen jatkuvasti, että taimimulta(!) on kosteaa.
- homehtui
En muista kylvömultani merkkiä, mutta homehtui. - Olen ennenkin peittänyt kylvökset rei'itetyllä muovilla eikä koskaan ole homehtunut. Tänä keväänä homehtui.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Olet toisen kanssa
...ja minä yhä vain sinua kaipaan. Tiedän ettet ole onnellinen siellä. Älä hukkaa aitoa onnea ja rakkautta hukkaan vain2241566- 291403
Kuka teistä on paras nainen
A-nainen? J-nainen? K-nainen? M-nainen? S-nainen? Vai kenties joku muu...? 😊611279Immu otti pataan
Olen pettynyt, hänen piti viedä Stagalaa kuin litran mittaa - mutta kuinka kävikään? Voi hemmetti sentään.... Ääääääh!701242- 781204
Osaako joku selittää tätä
Että miksi mulle on joka toinen ventovieras ihminen tyly ainakin ilmeillään ja eleillään?761179Jos me joskus nähtäisiin
niin ei kai sen vielä tarvitsisi merkitä sen enempää? Ja voihan olla ettei kumpikaan enää siinä vaiheessa edes haluaisi1031173- 54998
Lesken uusi
Onko totta että puolangan kunnalla töissä ollut mies joka kuoli niin sen vaimolla jo uusi lohduttaja. Pitäneekö paikkans18972Persun suusta:"Köyhät on luusereita ja ansaitsevat köyhyyden"
Ministeri Juuston apulainen näin uhoaa. Mitäs siinä. Kyllä on jo tiedetty muutaman vuoden hallitustyön pohjalta että per177865