Hei!
Puolisoni on kärsinyt kyseisestä vaivasta jo vuosia. Vahvat kortisonivoiteet auttaa hieman muttei läheskään tarpeeksi. Tekee pahaa kattoa vierestä kun illalla 45 min kestävä raapimissessio alkaa ja kutina on hirveä. Koko ajan kuulemma tuntuu kun ihon alla uutta näppyä on puskemassa esiin ja ongelmat vaan pahenee.
Oisko jollakin antaa jotain neuvoa, kaikki otetaan mieluusti vastaan. Voisko esim kohuttu protopic auttaa asiaan?
Ekseema jalkapohjissa
6
1891
Vastaukset
- tosi paha vaiva
Otan osaa! On muuten niin viheliäinen sairaus kuin vain voi olla. Lähteekö häneltä nahat myös jalkapohjista?
Itselläni oli pitkään jalkapohjissa ja myös kämmenissä ja olin suorastaan liikuntakyvytön, kun olivat aivan täynnä ensin näppyjä, sitten halkesivat haavoille ja nahka kuoriutui moneen kertaan. Hoidettiin ulkoisesti ja sisäisesti kortisonilla. Niin kauan kuin kuuri kesti, vaiva parani, alkaakseen taas uudelleen. Juoksin lääkäriltä toiselle, eikä mikään auttanut. Olin jo ihan epätoivon partaalla ja olin varmaan jo henkisesti ihan loppu.
Sitten kerran eräs lääkäri määräsi melkein puolen vuoden kuurin tetrasykliiniä ja n. 11/2 kk jälkeen alkoivat paikat pikku hiljaa paranemaan. Kova oli kuuri ja vatsanhan sillä sai sekaisin. Mutta nyt olen ollut jo pitkän aikaa parempana.
Itselläni vielä kuitenkin runsas peseminen, hajustetut pesuaineet, ruoan käsittely jne. saattaa tehdä käsiin jotain, joten olenkin alkanut käyttää vinyylihanskoja, joita jouduin sairastellessakin käyttämään.
Olen ihmetellytkin, että kun kuulema on melko yleinen vaiva, ettei täällä kukaan ole siitä kirjottanut.
Googlettamalla hakusanaksi ”krooninen ekseema” löytyy R. Suhosen kirjoituksia aiheesta.
Valitettavasti en osaa mitään ihme kikkoja antaa. Minulla auttoi tuo kuuri.
Itselläni oli tapana liotella jalkoja karkea suola-vesiseoksessa. Silloin tuntui, että vähän aikaa helpottaa. Oliiviöljyssäkin liottelin jalkoja...tulihan sitä kokeiltua vaikka mitä.
Jos haluatte, niin kertokaa lisää. Täällä on kovia kokenut kohtalotoveri, joka ei ehkä voi auttaa, mutta hengessä olen mukana:)- Maupiou
Kiitos vastauksesta! Kyllä häneltä lähtee lopulta nahat jalkapohjista sen kaiken repimisen ja raastamisen jälkeen. Ne ulkoiset kortisonikuurit kyllä auttoi jonkin verran, toki vain silloin kun ne oli päällä. Myös niitä jotenkin tehostettiin laittamalla jalat muovipusseihin, jolloin hikoilu vahvisti kortisonin vaikutusta. Nyt on hoitona ainoastaan Sibicort, joka ei näytä paljoa auttavan. Epätoivoisena olen tilannut pikku määrän protopicia, jota voisi kokeilla. En kyllä yhtään tiedä, onko sitä tarkoitettu tällaiseen.
Tuo tetrasykliinihoito voisi sitten olla kokeilemisen arvoinen, taudin kuvauksesi kuulostaa hyvin samalta kuin meillä. - tosi paha vaiva
Maupiou kirjoitti:
Kiitos vastauksesta! Kyllä häneltä lähtee lopulta nahat jalkapohjista sen kaiken repimisen ja raastamisen jälkeen. Ne ulkoiset kortisonikuurit kyllä auttoi jonkin verran, toki vain silloin kun ne oli päällä. Myös niitä jotenkin tehostettiin laittamalla jalat muovipusseihin, jolloin hikoilu vahvisti kortisonin vaikutusta. Nyt on hoitona ainoastaan Sibicort, joka ei näytä paljoa auttavan. Epätoivoisena olen tilannut pikku määrän protopicia, jota voisi kokeilla. En kyllä yhtään tiedä, onko sitä tarkoitettu tällaiseen.
Tuo tetrasykliinihoito voisi sitten olla kokeilemisen arvoinen, taudin kuvauksesi kuulostaa hyvin samalta kuin meillä.Minulle se eka ihotautilääkäri sanoi, että jos sen antaa pitkittyä, niin se kroonistuu, eli minulla sitten kroonistui, kun en heti älynnyt mennä lääkäriin.
Onkos miehesi käynyt ihotautilääkärillä?
Voi olla, että lääkäreillä on erilaisia näkemyksiä, mikä auttaa ja mikä ei, mutta minulla tosiaan meni lopulta niin pahaksi, etten oikein voinut kävellä, vaikka pakko olikin ja niiiiiiiin tuskallista. Jalat olivat yltympäriinsä täynnä sitä syheröä, niin että jalkapohjien reunoillakin rönsysi. Ilman sukkia ei voinut olla ollenkaan. Kävelin linkuttamalla ihan hitaasti. Karseeta oli!
Sanoin vain tuon, että ei kannattaisi kovin pitkään pitää, sillä lopulta tuntuu, että rupee järkikin lähtemään.
- Pakettiin
Hei!
Minulla on tuo sama ongelma. Luin netistä, jonkun kohtalotoverin kikan: Ihottuma-alueelle jokseenkin paksulti Dermovat voidetta, päälle elmukelmut ja sidettä sukkaa. Jatkoin tätä n. viikon ajan joka yö ja jalat paranivat huomattavasti. Dermovat on vahvin kortisonivoide (reseptilääle) ja sitä ei saa käyttää kuin n. 2 vk kerrallaan, mutta tätä kannattaa kokeilla. Rakkulatonta kevättä miehellesi!- tosi paha vaiva
Minäkin sain alkuun tuota Dermovatia, mut oli liian tuhti voide. Jalkojen nahka meni ihan ohueksi, lasimaiseksi ja lopulta alkoi se kierre, että nahat lähtivät.
Mutta ei kukaan kiellä kokeilemasta, voihan toisella toimiakin. Siinä vaiheessa kun on oikein pahana, kokeilee vaikka mitä. Minä ainakin kokeilin kaikki luonnossa kasvavat ja varmaan 50 erilaista voidetta ja kortisonia.
Varovainen noiden vahvojen aineiden kanssa kyllä kannattaa olla.
- tosi paha vaiva
Anteeksi kun kyselen, mutta onko löytynyt mitään apua jalkavaivaan?
Kyselen vain, kun tiedän että elämänlaatu kärsii valtavasti siitä.
Pikaista paranemista toivottelen.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Martinan uusi poikakaveri
Sielläpä se sitten on. Instastoorissa pienissä speedoissa retkottaa uusin kulta Martinan kanssa. Oikein sydämiä laitettu2043085Suomessa helteet ylittää vasta +30 astetta.
Etelä-Euroopassa on mitattu yli +40 asteen lämpötiloja. Lähi-Idässä +50 on ylitetty useasti Lämpöennätykset rikkoutuva2391590Laita mulle viesti!!
Laita viesti mesen (Facebook) kautta. Haluan keskustella mutta sinun ehdoilla en halua häiriköidä tms. Yhä välitän sinus921442- 881342
Vanhemmalle naiselle
alkuperäiseltä kirjoittajalta. On olemassa myös se toinen joka tarkoituksella käyttää samaa otsikkoa. Ihan sama kunhan e461304Fazer perustaa 400 miljoonan suklaatehtaan Lahteen
No eipä ihme miksi ovat kolminkertaistaneen suklaalevyjensä hinnan. Nehän on alkaneet keräämään rahaa tehdasta varten.1481206Ajattelen sinua tänäkin iltana
Olet huippuihana❤️ Ajattelen sinua jatkuvasti. Toivottavasti tapaamme pian. En malttaisi odottaa, mutta odotan kuitenkin121168Ökyrikkaat Fazerit saivat 20 MILJOONAA veronmaksajien varallisuutta!
"Yle uutisoi viime viikolla, että Business Finland on myöntänyt Fazerille noin 20 miljoonaa euroa investointitukea. Faze120992Miehelle...
Oliko kaikki mökötus sen arvoista? Ei mukavalta tuntunut, kun aloit hiljaisesti osoittaa mieltä ja kohtelit välinpitämät89912Tuntuu liian hankalalta
Lähettää sulle viesti. Tarvitsen apuasi ottaa koppi tilanteesta. Miehelle meni.44793