Tiedostot talteen vanhasta koneesta? Osaako kukaan auttaa?

rosebud5566

Laitoin jo tonne kovalevy-osioon, mutta kokeillaas täältäki...


Tällainen typerä ongelma:

mulla on vanha pöytäkone (pentium, 200mhz, 32mt ram, windows 95 B), jonka kovalevyllä on erittäin tärkeitä ja rakkaita tiedostoja, jotka haluaisin saada talteen.

Ongelmana on vaan se, että vanhan koneeni ainoa kirjoittava asema, eli 3,5" levykeasema on mäsänä. Muuten koneessa on lukeva cd-asema ja takaa löytyy jopa kaksi USB-porttia, jotka eivät kuitenkaan tunnista mitään muistitikkua tmv. Olen yrittänyt asentaa netistä löytämäni Windows 95 USB-ajurit, mutta se ei auta: kone ei tunnista muistitikkua.

Olisiko kellään hyviä ideoita miten saan arvokkaat tiedostoni talteen?

Windows 98:n asentaminen tod.näk. auttaisi USB-ongelmaan, mutta jossain sanottiin että 98:a ei voi asentaa jos levykeasema ei toimi. Toinen juttu on se, toimiiko 98 vanhassa pentiumissani.

Mulla on uudempi pöytäkone, jossa windows xp. Pystyisinköhän esim. irrottamaan vanhan koneeni kovalevyn ja kytkemään sen uuteen koneeseeni? Onko siinä riskinä että tiedostot katoavat?

Hjälp!    

5

1857

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ja jos uudemmassasi

      on sama väylä kovolle niin eikun kiinni vaan ja siirtämään.

      • rosebud5566

        Revin vanhasta koneesta kovalevyn kaapeleineen irti ja kytkin sen uuteen koneeseen ja homma pelittää! Laitanpa tähän vielä tarkemmin, jos jollain on vaikka samanlainen ongelma:

        -eli vanhasta koneesta kovalevy irti (leveämpi kaapeli on data- ja pienempi virtajohto)
        -uudessa koneessa oli samanlainen vapaa virtapiuha sisällä jo valmiina, mutta datakaapelia ei
        -otin vanhan datakaapelin mukaan ja kytkin sen suoraan uuden koneen emolevyyn

        hassua oli se, että kun käynnistin koneen, laittoi se vanhan kovalevyn etusijalle ja yritti käynnistää windows 95:n. Alun boot-valikosta valitsin kuitenkin uuden koneeni peruskovon ja kun xp käynnistyi tunnisti se samalla toisenkin (vanhan koneen) kovalevyn, jotka hetken pohdinnan jälkeen ilmestyivät My Computeriin G- ja H-asemiksi.

        Kiitos avusta!


    • Nero Burner

      "Ohjattu verkon asennus" (Ohjauspaneelissa), jolloin syntyy korppu, jonka laitat 95-koneeseen ja molempi kone moddeemiin verkkopiuhalla ja sitten ajat sen korpun siä ysivitosessa ja jaat kaikki ne tiedot, jotka haluat siirtää sitä piuhaa pitkin siihen uuteen koneeseen, että se uusi kone näkis ne tiedot, että sä voit sieltä uudelta koneelta hiirellä klikkaillen poimia ne. Tällä menetelmällä ei tarvita kuin yksi kappale hävyttömänkin kalliita näyttöjäkään. Nerokasta!

      • eerops

        siinä on korppuasema mäsänä...


    • j1965

      Tikku toimisi Damn Small linuksilla, koko käyttöjärjestelmä iso-tiedosto 50Mt, voi ajaa cdrom-asemalta ilman kiintolevyasennusta, ainoa "puukotus" on osattava tehdä Biosiin cd-asemalta buuttaavaksi a-c-aseman sijaan.
      Käsittääkseni koneessa on toimiva cd-asema.
      16Mt pitäisi riittää keskusmuistiksi.

      Tämä on yksi ehdotus ja toimiva sellainen hieman "pidemmälle ehtineelle" ja sen verran kokemusta hankkineelle ettei käyttö tyssää nähdessään englanninkielisen, kylläkin graafisen työpöydän.
      Ja, ilman selvyyttä siitä miten ja miksi tiedostojärjestelmä on liitettävä.

      http://www.damnsmalllinux.org/

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuka maksaa Elokapinan töhrinnän?

      Vieläkö tukevat Elokapinan toimintaa mm. Aki Kaurismäki, Sofi Oksanen, Paleface, Koneen Säätiö ym. ? Kenen kukkarosta ot
      Maailman menoa
      583
      3868
    2. Muuttaisiko viesti mitään

      Haluaisin laittaa viestin, mutta muuttaisiko se mitään. Oletko yhä yhtä ehdoton vai valmis kyseenalaistamaan asenteesi j
      Ikävä
      48
      3318
    3. Jos sinulla kiinnostaisi

      Nyt, miten antaisit minun ymmärtää sen?
      Ikävä
      38
      2791
    4. Valpuri Nykänen elokapina

      Aikas kiihkomielinen nainen kun mtv:n uutiset haastatteli. Tuollaisiako ne kaikki on.
      Maailman menoa
      66
      2749
    5. Oon vähän ihastunut suhun nainen

      Vaikka toisin jokin aika sitten väitin mutta saat mut haluamaan olemaan parempi ihminen :)
      Ikävä
      19
      2134
    6. Jospa me nähtäisiin

      Sinne suuntaan menossa🤣
      Ikävä
      32
      2081
    7. Se että tavattiin

      Hyvin arkisissa olosuhteissa oli hyvä asia. Olimme molemmat lähestulkoon aina sitä mitä oikeasti olemme. Tietysti pieni
      Ikävä
      12
      1967
    8. Elämä jatkuu

      Onneksi ilman sinua
      Ikävä
      29
      1855
    9. Oot pala mun sielua

      Jos toivot, että lähden mä lähden. Jos toivot, että jään mä jään. Koen, että olet mun sielunkumppani, mutta lämmöllä my
      Ikävä
      17
      1800
    10. Hei T........

      Ajattelin kertoa että edelleen välillä käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua, enkä varmasti ikinä... Vaikka on kulunu
      Suhteet
      47
      1749
    Aihe