Hyvät unet

Mainiosti nukutun yön jälkeen pohdiskelin aamulla, miksi me ihmiset tarvitsemme noin pitkän ajan vuorokaudessa unta ja lepoa?
Itse asiassa olemme 1/3 koko elämästämme tajuttomia.
Aherramme päivät pitkät vuosikymmeniä. Eläkeläisinä hidastamme vauhtia ja otamme iisimmin, mutta yöunta kaipaamme silti. Se hankitaan lääkkein, jos ei uni muuten tule silmään.
Onko se vain tottumuksen voimaa? Tarvitsmmeko vielä unta samalla tavoin?

Ja mihin unta siis tarvitsemme?

5

322

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Maalaismies*

Uni on mielelle niin kuin ravinto keholle. Molempien hyvä laatu takaa terveen elämän. Päivän askareet kuluttavat akun. Se on ladattava uudelleen - vähän niin kuin kännykän akku. Niin ja eikö hyvä unennäkö voita huonon TV-leffan? Ilmaista ohjelmaa pitkin yötä.

• sunnuntailapsi

Näin unta , että olin Mika Häkkisen kanssa jossain tilaisuudessa. Istuimme vierekkäin ja kerroimme toisillemme asioita kuin oikein hyvät ystävät keskenään.Jäi hyvä olo pitkäksi aikaa.
        Todellisuudessa en pidä hänen tempauksistaa, mutta se ei tunnu uniin vaikuttavan ollenkaan.
        Harmi ettei hän kertonut tämän hetken tilanteestaan totuutta. Olisin voinut vuotaa sen lehdistölle. Ja saanut isot rahat. Enhän todellisuudessa ole hänen ystävänsä. Oliko se Ruususen unta tuo uneni?

• Minä en nuku paljon, vain noin 5-6 tuntia yössä.
      Tosin sallin itselleni ne kultaiset 5-10 min. päivätorkut.
      Olen niitä, jotka eivät pelänneet edes työtä ja uskalsivat ...... jne.
      Nukkuessa toimii meidän oma CCleaner ja siivoaa turhat rasitteet tuolta persoonallisesta compuuterista.

• main-eko

Ihmeellinen asia todella on tuo uni tai sen puute.Minä kärsin unen puutteesta vuosikymmeniä,nukkuen vain 4-5h yössä.
        Välillä käytin nukahtamislääkkeitä,lopuksi luopuen niistä kokonaan.
        Noin kk sitten lääkärini tarjosi minulle lääkettä jota kaätetään unirytmin tasaamiseen.Ihme! Sen nauttimisen jälkeen olen nukkunut 7-8h yössä.
        Kivut ja kolotuksetkin lähti,muutenkin olo on autuaallinen.Unella on ihmeitä tekevä voima.Eri asia on sitten kuinka kauan voin tätäkään lääkettä "nauttia",se kun ei ole tarkoitettu jatkuvaan käyttöön.

• Atolfia
        main-eko kirjoitti:

Ihmeellinen asia todella on tuo uni tai sen puute.Minä kärsin unen puutteesta vuosikymmeniä,nukkuen vain 4-5h yössä.
        Välillä käytin nukahtamislääkkeitä,lopuksi luopuen niistä kokonaan.
        Noin kk sitten lääkärini tarjosi minulle lääkettä jota kaätetään unirytmin tasaamiseen.Ihme! Sen nauttimisen jälkeen olen nukkunut 7-8h yössä.
        Kivut ja kolotuksetkin lähti,muutenkin olo on autuaallinen.Unella on ihmeitä tekevä voima.Eri asia on sitten kuinka kauan voin tätäkään lääkettä "nauttia",se kun ei ole tarkoitettu jatkuvaan käyttöön.

osallistun tähän unijuttuun. Kuuntelin Kansanradiota sivumennen sunnutaina ja sinne soitti joku naisihminen oman konstinsa unen saantiin.

Hän laittaa kylmän hauteen ylävatsan päälle ja uni tulla tupshtaa oitis.

Kokeilin tuota yhtenä iltana, kun alkoivat kaikenlaiset mietteet häiritä unen saantia. Otin pakastimesta märkänä jäädytetyn, muovipussiin pakatun pyyheliinan ja laitoin vatsani päälle ja kas kummaa, ensinnäkin se rentoutti mukavasti ja unikin tuli. Nukuin tosi pitkän yöunen.

Auttaneeko konsti muille, mutta minä aion tarpeen tullen tuon toistaa. Minulla on tuo jäädytetty pyyheliina aina pakastimessa. Se auttaa moneen muuhunkin vaivaan.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ketä tietää

Missä ammuttiin pyssyllä.
      Kotka
      63
      6166
    2. Ei tunnu, että välität yhtään

Tuntuu, että et edes muista minua koko ihmistä. 😢
      Ikävä
      63
      5589
    3. Vimpelin liikuntahallilla tulipalo?

Katsoin, että liikuntahallista tuloo mustaa savua. Sitten ovet pärähti hajalle, ja sisältä tuli aikamoinen lieska. Toise
      Vimpeli
      127
      4397
    4. Onko kaipaamallasi

Naisella silikonit 🤔
      Ikävä
      55
      3863
    5. Näytitpä taas niin hyvältä!

Nautit tilanteesta täysin rinnoin. Sinä olet kuin
      Tunteet
      14
      3795
    6. Veikeä Satu

Tuu jutteleen, kaipaan sua. Oot kuuma nainen.
      Ikävä
      32
      3219
    7. Oletko nyt

Onnellinen mies naisesi kanssa?
      Ikävä
      67
      2979
    8. Rakastatko?

Ala kertomaan se ja heti
      Ikävä
      59