Aikeissa olisi muuttaa kaupungista paikkakunnalle, missä lähin pikavuoropysäkki on viiden kilometrin päässä, ja tämä viiden kilsan taival olisi tarkoitus taittaa pari kertaa viikossa skootterilla. Onnistuuko tällainen ympäri vuoden, jos hankkii kunnon pelin ja nastarenkaat? Paikkakunta on Etelä-Suomen rannikolla ja tie on asvalttia. Ajaja pian viisikymppinen nainen, joka on ajanut pitkiäkin matkoja polkupyörällä ympäri vuoden, mutta ei ole ennen astunut mopon tai skootterin ohjaimiin. Autoa en haluaisi, mutta onko tällaisen pienen pätkän talviajo skootterilla ihan hölmö ajatus? Mitä merkkiä tai mallia suosittelisitte, niin että peli olisi turvallinen, vaivaton ja helppo ajettava? En etsi halvinta vaan hyvää, koska skootterointi on joka tapauksessa edullisempi vaihtoehto kuin vaihtoehtona oleva auton ostaminen. Ja tyylikkäämpi! ;-) Pituutta on 160 ja painoa noin 65. Vespa on aina ollut haaveena, mutta olen avoin muillekin vaihtoehdoille. Olen kiitollinen kaikista neuvoista, koska omat tiedot tällä skootterisaralla ovat aika nollissa. :-)
Vinkkejä lyhyille skootterimatkoille ympäri vuoden?
14
3822
Vastaukset
- Onneli
Löytyi tällainen kolmipyöräinen, jonka kanssa kaatuminen taitaa olla aika vaikeaa. Ei nyt tosin vastaa ihan mielikuvaani sirosta ja tyylikkäästä skootterista, mutta pitäisikö tätä silti harkita juuri talviajo-ominaisuuksien takia?
http://www.piaggio.fi/index.php?sivu=mallit&malli=MP3 250 - erikseen.
Onko skootteripalstan "oikeat" keskusteluaiheet vähissä, kun pitää keksiä ontuvia provoja?
- fdgfdg
kestävät varmasti sinulla hyvin.hajoavat vain kopeloilla käyttäjillä.ja hyvin selviät kun ostat nastat talveksi.kypärä kotelossa kulkevat hyvin kauppatavarat.hinnat alkanen 600e, mutta kannattaa omalla järjellä valita ja kuunnella myyjien mielipiteitä.
- 47v nais-skootteristi
fdgfdg kirjoitti:
kestävät varmasti sinulla hyvin.hajoavat vain kopeloilla käyttäjillä.ja hyvin selviät kun ostat nastat talveksi.kypärä kotelossa kulkevat hyvin kauppatavarat.hinnat alkanen 600e, mutta kannattaa omalla järjellä valita ja kuunnella myyjien mielipiteitä.
itse ostin myös samanlaisessa tilanteessa (eron jälkeen) tälläisen halvan kiinalais-skootterin.hyvin toimii tälläisellä vanhalla niasella joka ei juuri kovin lujaa uskalla ajaa=)Tässä minun suosittelemani: http://www.myllymaki.fi/PublishedService?file=page&pageID=9&itemcode=MASTER0011
- Onneli
Mikähän tämänkin trollin sai kömpimään pesästään? En yhtään ihmettele, jos skootteripalstalla on hiljaista, jos vastaanotto on tällainen. Kysymys *ei* ole provosta vaan vakavalla mielellä esitetystä kysymyksestä, johon toivoin asiallisia vastauksia. Kiitos niistä muille vastaajille! Jos siis tekin pysytte pystyssä skootterilla myös talvella, nastarenkailla ja ilman kolmatta pyörää, niin enköhän sitten minäkin. :-) Ja eivätpähän nuo talvet ole nykyään kovinkaan kummoisia tai ainakaan pitkiä täällä etelärannikolla. Kiina-mopo houkuttelee kyllä hinnallaan, mutta lienevätkö laatu ja huoltovarmuus kohdallaan? Haluaisin pelin, jonka voin "unohtaa" ja viedä vain säännöllisesti liikkeeseen huollettavaksi, aika ja innostus kun eivät riitä roplaamiseen.
- Qingqiman
47v nais-skootteristi kirjoitti:
itse ostin myös samanlaisessa tilanteessa (eron jälkeen) tälläisen halvan kiinalais-skootterin.hyvin toimii tälläisellä vanhalla niasella joka ei juuri kovin lujaa uskalla ajaa=)Tässä minun suosittelemani: http://www.myllymaki.fi/PublishedService?file=page&pageID=9&itemcode=MASTER0011
Jep jep. Itse ostin halvan (980e) kiinalaisen
125 skoden viime syksynä työmatkoille.
Olen ajanut läpi talven pirkanmaalla.
Voin kertoa, että olen erittäin tyytyväinen.
Mittarissa on 1890. Olen korjannut/vaihtanut
Jarrupalat,ilmansuodattimen(itse modifioitu),tulpan,
Öljyt3krt. peräöljyt, takapyörän venttiili.
Pakkasella vilkut pätki(toimi jos toimi), mutta
muuten hyvin.Aina käyntiin laakista.
Olen 42 vuotias todella harras, muka motoristikin.
tuossa joku nais kirjoittelija "kehuu" myllymäen tms kiinalaista MOPOSKOOTTERIA mutta jos oikein ymmärsin niin haet ihan oikeaa skootteria(yli 50cc) johon tarvitaan A-luokan ajokortti? eikä vain ikää eli syntynyt ennen vuotta -85 jolloin moposkootteria(alle 50cc) saa ajaa ilman ajokorttia... mutta siihen valintaan...
miten olit ajatellut säilyttää sitä skootteria siellä pikavuoropysäkillä? jos se seisoo ulkona niin ongelmaksi pienillä nelitahti skoottereillä tulee ongelmaksi kylmäkäynnistys jos pakkasta miinus 10-25c koska akun kapasiteetti on aika rajallinen ja nelariskootterissakin jäähtyy moottoriöljyt... niin väärin kun se onkin :(
parempi olisikin ehkä lähteä hakemaan 2-tahtista n.125cc joka mielestäni on huomattavasti "varmempi" lähtemään talvisin käyntiin ja puhtiakin enemmän vaikkakin talvella ajellaan kieli keskellä suuta ja hissukseen... :)
kuljettajan pituus/lyhyys tulee joskus ongelmaksi varsinkin talviajossa sillä jalkojen tulee kumpaisenkin ylettyä maahan kun istut penkillä mukavasti...
ota kaikki irti keväästä ja käy koeistumassa maahantuojien skoottereja pitäen silmällä onko ne kaksi tahtisia...
näin minä tekisin jos olisin sinä..
onnea skooterin hankintaan- Onneli
No juu, oikeastaan tajusin vasta nyt, että kaikki vähänkin isommat skootterit vaativatkin A-ajokortin. Minä kun olen pitänyt niitä harmittomina päristelyvehkeinä, mutta olen tänään oppinut skootterisivuilta yhtä ja toista uutta. :-) Tai itse asiassa juuri se kolmipyöräinen MP3 ilmeisesti ei vaatisi muuta kuin B-kortin, jos SkootteriClubin keskustelua on uskominen, mutta ehkäpä se on turhan iso pala ensimmäiseksi menopeliksi. Mutta siis juu, ehkäpä tässä on viisainta tehdä niin, että hankin ensi alkuun moposkootterin ja jos sitten intoa riittää ja ratkaisu osoittautuu toimivaksi, lähden tuota A-korttia ajamaan ja isompaa hommaamaan.
Skootteriparka joutuisi kyllä odottelemaan päivän jossain ulkosalla, joten lähdetään siis suosiolla hakemaan kaksitahtisia. Ihan kiitettävästi niitäkin löytyi: Vespa S50, Piaggio NRG Power DD, Piaggio Typhoon ja Gilera Stalker Naked 50 tarttuivat tässä ensi alkuun haaviin. Niistä tietysti Vespa on vanha rakkauteni, mutta onko tuo pikkuinen 11 tuuman etupyörä ongelma talvella? Piaggion NRG Power DD:ssä olisi edessä 12 tuuman ja takana 14 tuuman pyörä, mutta eihän se tietenkään niin linjakas kaunotar ole kuin Vespa... Onko rengaskoolla suurta merkitystä? Tai painolla: tuo mainittu on myös painavin näistä (99 kg), vaikka eipä Vespakaan kuin muutaman kilon vähemmän paina. Tai onko näistä muuten mitään erityistä hyvää tai huonoa sanottavaa?
Tämä lievä pituusrajoitteisuus voi kyllä olla vähän ongelma, joten on varmasti parasta tehdä juuri niin kuin PappaSkootteri neuvoo ja lähteä kokeilemaan maahantuojien moposkoottereita. Saa sitten nähdä, missä yltää jalat maahan vai yltääkö missään... Kiitos sheriffille neuvoista! - Onneli
Onneli kirjoitti:
No juu, oikeastaan tajusin vasta nyt, että kaikki vähänkin isommat skootterit vaativatkin A-ajokortin. Minä kun olen pitänyt niitä harmittomina päristelyvehkeinä, mutta olen tänään oppinut skootterisivuilta yhtä ja toista uutta. :-) Tai itse asiassa juuri se kolmipyöräinen MP3 ilmeisesti ei vaatisi muuta kuin B-kortin, jos SkootteriClubin keskustelua on uskominen, mutta ehkäpä se on turhan iso pala ensimmäiseksi menopeliksi. Mutta siis juu, ehkäpä tässä on viisainta tehdä niin, että hankin ensi alkuun moposkootterin ja jos sitten intoa riittää ja ratkaisu osoittautuu toimivaksi, lähden tuota A-korttia ajamaan ja isompaa hommaamaan.
Skootteriparka joutuisi kyllä odottelemaan päivän jossain ulkosalla, joten lähdetään siis suosiolla hakemaan kaksitahtisia. Ihan kiitettävästi niitäkin löytyi: Vespa S50, Piaggio NRG Power DD, Piaggio Typhoon ja Gilera Stalker Naked 50 tarttuivat tässä ensi alkuun haaviin. Niistä tietysti Vespa on vanha rakkauteni, mutta onko tuo pikkuinen 11 tuuman etupyörä ongelma talvella? Piaggion NRG Power DD:ssä olisi edessä 12 tuuman ja takana 14 tuuman pyörä, mutta eihän se tietenkään niin linjakas kaunotar ole kuin Vespa... Onko rengaskoolla suurta merkitystä? Tai painolla: tuo mainittu on myös painavin näistä (99 kg), vaikka eipä Vespakaan kuin muutaman kilon vähemmän paina. Tai onko näistä muuten mitään erityistä hyvää tai huonoa sanottavaa?
Tämä lievä pituusrajoitteisuus voi kyllä olla vähän ongelma, joten on varmasti parasta tehdä juuri niin kuin PappaSkootteri neuvoo ja lähteä kokeilemaan maahantuojien moposkoottereita. Saa sitten nähdä, missä yltää jalat maahan vai yltääkö missään... Kiitos sheriffille neuvoista!> onko tuo pikkuinen 11 tuuman etupyörä ongelma
> talvella? Piaggion NRG Power DD:ssä olisi edessä
> 12 tuuman ja takana 14 tuuman pyörä,
Höm, katselinpa rengaskoot väärin. :-) Siis Vespassa on edessä ja takana 11-tuumaiset, Piaggion NRG Powerissa molemmissa 13-tuumaiset, Piaggion Typhoonissa vain 10-tuumaiset ja Gilerassa 12-tuumaiset. Onneli kirjoitti:
Tämä lievä pituusrajoitteisuus voi kyllä olla vähän ongelma, joten on varmasti parasta tehdä juuri niin kuin PappaSkootteri neuvoo ja lähteä kokeilemaan maahantuojien moposkoottereita. Saa sitten nähdä, missä yltää jalat maahan vai yltääkö missään... Kiitos sheriffille neuvoista!renkaiden koostakin ollaan montaa mieltä mutta jos hieman yleistetään niin isompi halkaisija vanteessa niin helpompi hallita... no mutta kun vanteen halkaisija ei aina kerro renkaan ulkohalkaisijaa vaan renkaan profiili...
eli taas hieman yleistetään... pienemmällä vannekoolla mutta renkaan korkeammalla profiililla voidaan saavuttaa suurempi kokonais halkaisija kuin isommalla vannekoolla mutta matalemmalla renkaalla...
menee aika vaikeaksi ainakin ekaa skootteria hankkivalle joten nyrkkisääntönä sanoisinkin että renkaan koosta riippumatta rauhallinen ajotapa ja varovaisuus liikenteessä, ovat kaiken aa ja oo... tähänkin joku koiranleuka tulee selittelemään rakettitieteeseen verrattavaa juttua toisenlaisten renkaiden turvallisuudesta mutta minulla on ollut 10"--->15" varustettuja skoottereita eikä koskaan ole ollut ongelmaa renkaan/vanteen kokojen kanssa... ne vain käyttäytyy eri tavoilla erilaisissa tilanteissa...- sdfsd
PappaSkootteri kirjoitti:
renkaiden koostakin ollaan montaa mieltä mutta jos hieman yleistetään niin isompi halkaisija vanteessa niin helpompi hallita... no mutta kun vanteen halkaisija ei aina kerro renkaan ulkohalkaisijaa vaan renkaan profiili...
eli taas hieman yleistetään... pienemmällä vannekoolla mutta renkaan korkeammalla profiililla voidaan saavuttaa suurempi kokonais halkaisija kuin isommalla vannekoolla mutta matalemmalla renkaalla...
menee aika vaikeaksi ainakin ekaa skootteria hankkivalle joten nyrkkisääntönä sanoisinkin että renkaan koosta riippumatta rauhallinen ajotapa ja varovaisuus liikenteessä, ovat kaiken aa ja oo... tähänkin joku koiranleuka tulee selittelemään rakettitieteeseen verrattavaa juttua toisenlaisten renkaiden turvallisuudesta mutta minulla on ollut 10"--->15" varustettuja skoottereita eikä koskaan ole ollut ongelmaa renkaan/vanteen kokojen kanssa... ne vain käyttäytyy eri tavoilla erilaisissa tilanteissa...jos otat kaksitahtiset mukaan peliin niin muista myös testata peugeot speedfightia.korea ulkonäkö ja luokkansa parhaat ajo-ominaisuudet.Hinta/laatu kohdillaan.
- -mönkijä-
niin kun kyseessä on talviajo niin kevyt nelipyörä on kyllä paljon parempi kuin skootteri. itselläni on kokemuksia kymcon mönkkäristä ja suosittelen!
- Onneli
Kiitos vielä kaikista vastauksista! Rupean siis etsimään menopeliäni rengaskokoon katsomatta ja ensisijaisesti talvivarmemmista kaksitahtisista. Mönkijäkin on varmaan oiva peli talvella, mutta höm, ei ehkä ihan sovi imagooni. ;-)
Onneli kirjoitti:
Kiitos vielä kaikista vastauksista! Rupean siis etsimään menopeliäni rengaskokoon katsomatta ja ensisijaisesti talvivarmemmista kaksitahtisista. Mönkijäkin on varmaan oiva peli talvella, mutta höm, ei ehkä ihan sovi imagooni. ;-)
Onnea annelil eiku onnelille...
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Veroaste on Suomessa viitisen prosenttiyksikköä liian matala
Veropohjaa on rapautettu käytännössä koko kulunut vuosituhat, jonka vuoksi valtion menoja on jouduttu rahoittamaan velka672415- 661397
Kyläkauppias ajoi kännissä töistä kotiin
Ei edes kallis auto estä humalassa ajamista, vaikka luulisi alkolukko olevan sellaisessa jo vakiovarusteena. https://ww761230EU komissio - EU-elpymisrahoja voidaan käyttää TILAPÄISESTI väärin!
Espanja ohjasi miljardeja euroja – Nyt EU-komissio teki yllättävän paljastuksen Skandaaliksi noussut Espanjan EU-rahoje61152- 79865
Kiitos upeasta palvelusta kukkamyyjä
Kiitos sinulle upea kaunis kukkamyyjä Kuhmon torilla 🌹 Upea iloinen asenteesi ja kaunis hymysi pelasti päiväni ❤️ Jäi19860- 44713
Ratikka Turkuun
Ei hyvä. Ja syy on siinä , kukaan ei osaa suunnitella oikeaa reittiä. Pitää huomioide, kiskoja sijaintia ei voi muutta84693Miehet trikoissaan
On se kauhian näkköistä, kun miehet tiukossa trikkoissa juoksentelloo ja mulukku paestaa trikkoijjen läpi. Kahtokkee pe26668- 30656