Biolan 220 vai pallo?

Vierailija

Kumpi olisi parempi komposti? Hintaeroa ainakin on. Nuukuuksissani suunnittelin palloa, mutta kuinka hankala se on tyhjentää? Suositelkaa!

5

3313

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 2 palloa

      pallo on helppo tyhjentää.
      ongelmana on se että se tyhjennetään ylhäältä päin. kompostoituminen ei tapahdu hetkessä, mihin laitat biojätteet sillä ajalla, kun komposti valmistuu?
      biolanissa tyhjennetään alhaalta, joten ylhäältä voit lisätä tuoretta tavaraa.
      biolanin ostaessasi pärjäät yhdellä kompostorilla:)
      (sanottakoon vielä, että itselläni on kaksi pallon muotoista kompostoria...toisessa saa komposti valmistua ja sillä välillä täytän toista)

      • Biolan 220

        Hei!
        Olen hurahtanut 18v sitten kompostointiin ja olen hommassa yltiöinnokas! Minulla on 3 arkkupakastimesta tehtyä kompostoria ja ostin helmikuussa biolan 220. Mielestäni biolanin kompostori on täysin yliarvostettu ja ylihintainen! Sen suurin ongelma on liian kapea muoto, jonka vuoksi palaminen ei ole tehokasta. Voin sanoa että minun arkkupakastinkompostorit ovat paljon tehokkaampia kuin biolan 220!
        En ole tarkemmin perehtynyt pallokompostoriin mutta jo paremman muodon vuoksi uskaltaisin suositella sitä sinulle. Kun kompostori on täynnä niin tyhjäät sen toiseen kompostoriin jälkikompostoitumaan. Jälkikompostorin ei tarvitse olla jyrsijätiivis koska siinä vaiheessa jätteet ovat jo kohtuullisesti maatuneita. Kirjastosta löytyy paljon kirjoja jotka opettavat kompostointia selkokielellä. Ja älä murehdi, vaikka kaikki menisi pieleen niin luonto kyllä hoitaa homman. Lopputulos on aina ennemmin tai myöhemmin multaa!


      • kompostoija

        kuin maapallostakin eli jälkikompostoinnin vaatii.

        Minä suosittelen maapalloa, on kohtuu hintainen ja hyvin toimii.


    • :outi

      Kannattaa hankkia biolan 220 koska on lämpöeristetty ja näin ollen talvellakin toimii

    • Omark

      Olen onneton kompostoija, useammin märätän kuin kompostoin...

      Minulle arkkupakastimesta tehty komposti oli hankala, koska olen lyhyt, enkä yletä sitä hoitamaan. Appivanhemmillani on Biolan, ja talvella se on jäässä. Eivät taida olla minua parempia tässä lajissa...

      Minulla on mökillä pallo. Mielestäni tyhjennyt on ihan ok. Joku jyrsijä-pahulainen oli vain syönyt tiensä saumakohdasta sen sisälle. Paikkailin alumiinipellillä. Jälkikompostoitumaan olen pistänyt sellaiseen halpaan Lidl'n mustaan kehikkoon. Saa olla siinä vaikka 5 vuotta, kunhan saan elämäni ensimmäiset asialliset kompostimullat.

      Mitä muuten ajattelit kompostoida? Jos kompostoit pelkkiä puutarhajätteitä, selviät vähemmällä. Keittiöjätteet on eristettävä jyrsijöistä.

      Yritin etsiä yhdet nettisivut, mutten löytänyt. Niissä oli järjestelmä, joka oli ikäänkuin yhdistetty puutarhajäte- ja ruokakomposti. tiiviin puutarhajätekompostin nurkkiin tuli pyöreät putket, joiden sisään laitettiin ruokajäte. Yksi putki/asukas. Pohjassa oli jyrsijäverkko ja putken kyljessä reiät, joista madot pystyivät kulkemaan. Putket ostettiin erikseen, maksoivat muistaakseni 30€/kpl, mutta voihan vastaavan itsekin tehdä! Eli katsele vaihtoehtoja, niitä löytyy muitakin kuin pallo tai Biolan!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      54
      4066
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      14
      2169
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      25
      1664
    4. Tähdet, tähdet -tippuja Kake Randelin tilittää avoimena: "Tämä on viihdyttämistä, eikä sitä..."

      ISO kiitos Kake lauluistasi!Nyt ei vaan studioyleisö lämmennyt. Olet legenda! Lue Kake Randelinin mietteet: https://w
      Tv-sarjat
      19
      1487
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1448
    6. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      23
      1360
    7. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1248
    8. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      8
      1164
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      10
      1099
    10. 22
      1066
    Aihe