Mitä mieltä olette siitä, että vanhemmat maksaa lapsen leirikoulun? Rahaa saa kerätä erilaisin tempauksin,jos ei halua kerätä/kerjätä joutuu maksamaan leirikoulun hinnan koululle.Leirikoulu ei kai ole pakollinen mutta ei mielestäni olisi hyväksi jos jää yksin koululle johonkin toiseen luokkaan.
Leirikoulu
17
3637
Vastaukset
- hansbaluu
leirikoulut maksavat nykyään aivan liian paljon. Mietipä, jos esim. 4 päivää voi maksaa sen 350€. Vanhaa rahaa 2000mk. En sano, että leirikoulut olisivat turhia, mutta ei noissa hinnoissa ole mitään järkeä, jos vielä joutuu itse keräämään rahat kokoon. Tosin monesti mietitytttää, kuinka tarkasti leirikoulun kasvatuksellinen ja opetuksellinen sisältö on suunniteltu vai onko kyseessä pelkästään elämysmatkailu. No joka tapauksessa ne maksavat liikaa tai usein opettaja valitsee sen, minkä eteen ei tarvitse itse tehdä mitään ja näinollen myös maksaa triplasti enemmän.
En kyllä jaksa oikein noita rahankeräyskampanjoitakaan. Mielestäni kunnan pitäisi pystyä tarjoamaan ja maksamaan leirikoulun hinta, joka varmasti ei tällöin olisi kovin hintavakaan. Tosin kunta voisi maksaa kouluihin ajamukaiset kirjat, kunnollisen kouluruuan, sijaisten palkat ettei oman työn ohella (OTO) tarvitsisi hoitaa toisen luokkaa jne. Ehkä prioriteetteja voisin hiukan tarkistaa... - Sanainen arkku
Minä ainakin olen korviani myöten täynnä keskustelua leirikouluista ja luokkaretkistä niiden kustannuksien osalta.
Todellisuudentajuisena ihmisenä olen sitä mieltä, että matkaan kuin matkaan tarvitaan rahaa. Jos oppilaat eivät sitä itse kotoa tuo tai osallistu keräystempauksiin, rahaa ei yksinkertaisesti ole. Kunnat eivät jaa suuria summia koululaisten matkojen järjestämiseen. Raha ei kasva puussa.
Näin on asia. Suosittelen, että seuraavan kerran, kun koulullanne järjestetään vanhempainilta, otatte leirikoulu-asian esille. Keskustelkaa muiden vanhempien kanssa koululaisten matkoista ja siitä, oletteko valmiita maksamaan niistä tai osallistumaan rahankeruuseen. Jos ette ole, toivokaa, että leirikoulumatkat jätetään tekemättä.
Opettajalle on vain helpotus, jos ei tarvitse lähteä kakaralauman kanssa mihinkään leirikoulumatkoille. Kivojahan matkat ovat - ja opettavaisia oppilaille ja opettajalle työläitä - mutta ottaa todellakin pattiin, että teki miten päin tahansa, aina valitetaan.
Ehkäpä Suomessa olisi aika säätää laki, jossa määrättäisiin, että leirikoulujen järjestäminen on kiellettyä. Olisipahan asia yksiselitteisen selvä.- ehti jo kerjätäkin
Osallistuin vanhempainiltaan ja tällä kertaa suurempi osa halusi leirikoulun. Summat, joista puhuttiin eivät kuitenkaan pitäneet. Siksi mielestäni olisi pitänyt vaihtaa kohde varojen mukaiseksi, eikä vinkua vanhemmilta lisää rahaa. Itsekin ymmärrän, että kunta ei näitä kustanna. Mutta vanhemmat ovat niin lampaita, että ottavat vaikka velkaa, että lapsi pääsee leirikouluun, että ei vaan erotu joukosta.
Olen myös tuon leirikoulukiellon kannalla.
Ja jos sinä olet näitä keskusteluita täynnä, miksi osallistut? Aika vapaaehtoista osallistuminen näillä palstoilla.
- Ehti jo kerjätäkin
Tyttäreni luokalta jäi pois kaksi leirikoulusta. Tyttäreni ehti jo tienata rahastoon melkoisen summan rahaa, mutta tajutiin, että ei se riitä! Lisäksi olisi pitänyt olla vielä omaa rahaa vaikka kuinka paljon tarvikkesiin ja lisäksi olisi osa ruuistakin pitänyt reissussa vielä kustantaa.
Tyttö oli sen viikon koulussa rinnakkaisluokalla, se oli hälle ok. Toinen oppilas oli leirikoulun ajan "sairas" ja kotona.
Minua ärsyttää suunnattomasti, että tyttö ehti tyrkyttää "pakko-ostettavaksi" niitä ällöttäviä pikkuleipiä sukulaisille ja tuttaville ja ehti jo kerätä melko suuren summan. Itse hän ei hyötynyt siitä mitenkään.
Mielestäni hänelle olisi pitänyt järjestää jotakin järkevämpää tekemistä kuin istuskella viikko vieraassa luokassa. Olisvat tämän toisen oppilaan kanssa voineet käydä edes osalla rahoista oman kotikaupunkinsa nähtävyyksiin ja kulttuuriin tutustumassa.
Mielestäni nämä leirikoulut sotivat peruskoulun tasa-arvoisuutta vastaan.
Itse olisin mielummin maksanut tyttären leirikoulun, jos olisi ollut rahaa, kuin lähettänyt hänet kiertämään ovelta ovelle niiden ylihinnoiteltujen pipareiden kanssa. Nöyrryyttävää kerjäämistä!
Meidän kuolulla lopulta paljastui kyllä sitten muitakin, jotka olisivat mieluummin jääneet pois leirikoulusta. Minusta on järkyttävää, että vanhemmat joutuvat ottamaan jopa kalliskorkoisia pikavippejä saadakseen jälkeläisensä leirikouluun!- leirikoulu vai ei
Tuntuuuskomattomalta, että aikuiset ihmiset eivät saa suitaan auki vanhempainilloissa, joissamm leirikoulu-asiasta päätetään.
Meillä toimittiin näin:
Vanhempainillassa kysyttiin, haluavatko vanhemmat, että lapset tekevät pienen reissun viidennen luokan keväällä.
Vanhempia oli paikalla melkein joka lapselta, ja leirikoulu päätettiin järjestää.
Yhdessä me vanhemmat opettajan kanssa keskustelimme erilaisista varainhankinta-tavoista,
joihin suurin osa suostui.
Järjestettiin kolmannen luokan syksystä viidennen kevääseen joka vuosi pääsiäis- ja joulumyyjäiset, sek disco-iltoja kaksi kertaa vuodessa.
Vanhemmat olivat siellä myös "järjestysmiehinä".
Lisäksi keräsimme 5 euroa/kk/lapsi 4:nnen luokan keväästä viidennen kevääseen.
Kerran vuodessa lapset myivät kalasäilykkeitä ja karkkeja ja pipareita.
Jossain vaiheessa muutama vanhempi alkoi kyllästyä leipomiseen myyjäisiä varten. Sehän ei alun alkaenkaan ollut pakollista, mutta nämä vanhemmat halusivat kuitenkin kantaa kortensa kekoon maksamalla jonkun itsepäättämänsä summan, koska eivät enää osallistuneet leipomiseen, eikä myymään toisten leipomiakaan.
Loppujen lopuksi kaksi tyttöä (32 oppilaasta) jäi pois leirikoulusta.
He saivat maksamansa kuukausirahat takaisin, mutta ei tietenkään niitä, mitä oli yhdessä talkoilla hankittu.
Kun muut olivat reisussa, nämä tytöt opiskelivat rinnakkaisluokalla, mikä oli heillekin aivan päivänselvää.
Rahaa saatiin niin paljon kasaan, että viikon reissu Saariselälle onnistui niin hyvin,
että viiden vanhemman matkastakin pystyttiin maksamaan puolet.
Opettajan matka luonnollisesti maksettiin kerätyistä varoista.
Tämä leirikoulu-projekti hioi meidät vanhemmatkin niin hyvin yhteen,
että moni on tekemisissä paljonkin toistensa kanssa, vaikka lapset ovat jo yläasteenkin suorittaneet.
Meillä oli tosi hyvä "luokkahenki", ja kun oli jotakin sanottavaa,
se sanotiin silloin, eikä itketty jälkeenpäin!
- on aina
vapaaehtoinen ja sen järjestämisestä päättävät oppilaitten vanhemmat, joten he myös sen kustantavat. En ole ikinä kuullut pakollisesta, koulun järjestämästä ja kustantamasta leirikoulusta. Joillakin luokilla rahankeruu onnistuu niin, ettei kovin suuri osa tule omasta pussista. Jos vanhemmat eivät kykene/halua osallistua kustanuksiin, on oppilaalla kuitenkin oikeus osallistua muiden kustannuksella. Aina voi myös jäädä koululle. Kannattaa mennä vanhempainiltaan ja siellä kertoa oma kantansa mm. leirikouluun, eikä vain jälkikäteen valitella.
- kohdalla
leirikoulu toteutuu vähällä vaivalla.
Vanhemmat laittoivat 8. ja 9. luokalla 10 euroa joka kuukausi tilille ja sen lisäksi piti myydä vain 4 pesujauhepakkausta (8kg), ja niinpä nuoriso lähtee nyt toukokuussa täältä pohjoisesta Helsinkiin pariksi päiväksi. - kandipaatti
On se kumma, kun teille nurisijoille ei tule mieleen edes se, miksi leirikouluja järjestetään. Ei se ole statussymboli tai turhaa rahankeruuta, vaan monelle lapselle tosi merkityksellinen tapahtuma, jolla voi olla kauaskantoisia positiivisia vaikutuksia luokkahenkeen, kiusaamistilanteeseen, lasten terveen itsenäistymisen tukemiseen ja lasten suhteeseen opettajaansa.
Ei tällaisten asioiden tulisi olla rahakysymys - jos jokin perhe on varaton, kyllä muut voisivat sitten hiukan suurentaa omaa osuuttaan. Erinomainen tilaisuus opettaa lapsille jakamista ja lähimmäisenrakkautta! - yksi idea
kokoluokka tai vanhemmat,ei jäisi kukaan ulkopuolisiksi.löytyy haravoinnista kotiapuun aputyötä.
- kuin lapsen leirikouluun
Itse olen maksanut kolmen lapsen leirikoulun, ja nyt syksyllä maksan viimeisenkin lapsemme leirikoulun, ja ilomielin vieläpä. Minusta on aivan ihanaa, kun on opettajia jotka vielä viitsivät niitä järjestää. Se on vaihtelua lapsille ja erilaista koulunkäyntiä. Oman lapsen uusia kokemuksiahan siinä maksetaan.
- juttu..
Leirikoulu on koulun toimintaa, ja Suomessa peruskoulu on maksuton.
Talkoot ovat vapaaehtoisia, ne osallistuu, jotka osallistuu. Tietty jos tehdään yhdessä, onhan se mielekkäämpää, mutta ketään ei voi velvoittaa mihinkään.
Rahankeruuta voi ns. luokkatoimikunta suorittaa "talkoohengessä". He maksavat, ketkä maksavat, mutta ketään ei voi velvoittaa.
Sikäli jos ei yhteishengessä rahoitusta pystytä järjestämään, on parempi, ettei luokka lähde leirikouluun.. mikään pakkohan se ei ole.- Sivusta seuraaja
Mitään ei saa vaatia, kaikki pitää olla ilmaista, ei mitään vaivannäköä mistään jne jne. Mutta kun tulee saamisen aika, ollaan kyllä vaatimassa.
Kaikki kolme lastani ovat olleet kuka milläkin reissulla. Jokainen kuitenkin ainakin yhdellä vähän erilaisella reissulla, joka tosiaan on jäänyt heidän mieleensä. Ja olen tosi onnellinen siitä, että jaksoimme hieman nähdä porukalla vaivaa rahan keräyksen eteen.
Vielä viimeisen lapsen kohdalla raha oli todella tiukka kun olin juuri eronnut. Mutta kun kuulin koulun osallistuvan ystävyyskoulutoimintaan ulkomaille ja oppilaille avautui mahdollisuus päästä sinne, olin heti käsi pystyssä. Vaikka en sillä hetkellä tiennyt kuinka rahoittaisin lapsen matkan. Osa tehtiin talkookeräyksenä, myyjäisillä ym. mutta itsellekin jäi kustannettavaa. Minusta se vaan oli niin ainutlaatuinen mahdollisuus, että en ohittanut sitä. Ja olen vielä tänäänkin tyytyväinen ratkaisuuni. Ja niin oli myös lapseni.
Minusta tuntuu vaan, että nykyään kukaan ei haluaisi nähdä mitään vaivaa mistään. Kaikki pitäisi tulla valmiina kuin Manulle illallinen. Eihän mikään edes tunnu miltään, jos ei sen eteen tarvitse mitään tehdä. Kyllä kekseliäisyydellä saa paljon aikaan. - Manun iltapala
Sivusta seuraaja kirjoitti:
Mitään ei saa vaatia, kaikki pitää olla ilmaista, ei mitään vaivannäköä mistään jne jne. Mutta kun tulee saamisen aika, ollaan kyllä vaatimassa.
Kaikki kolme lastani ovat olleet kuka milläkin reissulla. Jokainen kuitenkin ainakin yhdellä vähän erilaisella reissulla, joka tosiaan on jäänyt heidän mieleensä. Ja olen tosi onnellinen siitä, että jaksoimme hieman nähdä porukalla vaivaa rahan keräyksen eteen.
Vielä viimeisen lapsen kohdalla raha oli todella tiukka kun olin juuri eronnut. Mutta kun kuulin koulun osallistuvan ystävyyskoulutoimintaan ulkomaille ja oppilaille avautui mahdollisuus päästä sinne, olin heti käsi pystyssä. Vaikka en sillä hetkellä tiennyt kuinka rahoittaisin lapsen matkan. Osa tehtiin talkookeräyksenä, myyjäisillä ym. mutta itsellekin jäi kustannettavaa. Minusta se vaan oli niin ainutlaatuinen mahdollisuus, että en ohittanut sitä. Ja olen vielä tänäänkin tyytyväinen ratkaisuuni. Ja niin oli myös lapseni.
Minusta tuntuu vaan, että nykyään kukaan ei haluaisi nähdä mitään vaivaa mistään. Kaikki pitäisi tulla valmiina kuin Manulle illallinen. Eihän mikään edes tunnu miltään, jos ei sen eteen tarvitse mitään tehdä. Kyllä kekseliäisyydellä saa paljon aikaan.Olen kanssasi ehdottomasti samaa mieltä.
Ymmärrän, että kaikilla ei ole ylimääräiseen rahaa, mutta en ymmärrä, miksi joku ei ole valmis tekemään yhtään mitään. - näin on
Sivusta seuraaja kirjoitti:
Minusta tuntuu vaan, että nykyään kukaan ei haluaisi nähdä mitään vaivaa mistään. Kaikki pitäisi tulla valmiina kuin Manulle illallinen. Eihän mikään edes tunnu miltään, jos ei sen eteen tarvitse mitään tehdä. Kyllä kekseliäisyydellä saa paljon aikaan.Olen erittäin samaa mieltä. Nykyään oletetaan, että kaikki lankeaa kuin manulle illallinen. Mitään ei saisi tehdä. Suurimmat vastustajat löytyvät yleensä tietyn sosiaaliluokan perheistä. Niistä, joiden lapsille matka olisi juuri kaikista tärkein sosiaalisten yms. seikkojen takia.
Ymmärrän kyllä, jos talkootyöhön ei ole aikaa, mutta silti mielestäni aina voi tehdä jotain. Jos ei muuta, niin antaa vaikkapa tyhjiä pulloja kouluun vietäväksi. Niiden palauttamisesta saa rahaa. Tämän luulisi onnnistuvan kaikilta.
Tuosta kohteesta sen verran, että olen sitä mieltä, että kohteen tulee olla ainakin osittain opettava. Esim. museoita ja sitten päälle Särkänniemi. Tai sitten Särkänniemen planetaario ja sitten huvipuiston puolelle tms. Ei pelkkää viihdettä.
Mielestäni tuo, jos oppilaat ovat vittuuntuneet jostain kohteesta on kyllä törkeää ja kiittämättömyyttä. Silloin kun itse olin peruskoulussa (1990-luvun puoliväli) oltiin kyllä ainakin täällä maaseutukoululla kiitollisia, jos päästiin johonkin. Ei puhettakaan, että oltaisiin vittuunnuttu jostain kohteesta. Tuolloin sen koko homman olisi voinut mielestäni ihan hyvin peruuttaa. Olisi opettanut kiitollisuutta ja suhteellisuuden tajua.
- 15v
Omalla luokallani ala-asteella vain muutamien vanhemmat olivat kiinnostuneita keräämään rahaa leirikoulua varten. Myöskin ne oppilaat, joiden vanhemmat eivät ajatuksesta pitäneet, olivat vähemmän innokkaita rahaa keräämään.
Vanhempien pitäisi ehdottomasti saada maksaa lapsensa leirikoulu, mikäli ei jaksa/halua leipoa myyjäisiin tai kaupustella kuluneita isoisän suklaakeksejä ja isoveljen maailman parasta toffeeta sukulaisille.
Tosin ketään ei pitäisi ottaa mukaan ns. "siivellä" jos ei ole halukas osallistumaan talkootoimintaan/maksamaan rahaa. Jos on sovittu, että rahat kerätään talkoilla, olisi mielestäni jokaisen osallistuttava talkoisiin ellei tilanne ole se, että käydään peräkkäisinä päivinä jääkiekko -ja jalkapallokoukkueiden talkoissa niinkun omalla luokallani oli.
Jos ei talkoisiin muutenvaan jaksa osallistua, pitäisi jokaisen itse tarjoutua maksamaan joku rahasumma sen edestä.
Totuus kuitenkin on, että ne rahat eivät keräänny itsestään ja monessa tapauksessa homma on kiinni täysin vanhemmista, jotka joko kieltävät lapsen osallistumisen esim. karkkien myyntiin tai muuhun kouluajan ulkopuolella tapahtuvaan talkootoimintaan, tai tartuttavat sen "Tämä ei nyt oikein ole hyvä idea"-asenteensa lapsiinsakkin.
Toinen asia mikä vaatii myös jonkinasteista muutosta on se, kuka päättää leirikoulukohteesta. Toki opettajalla on oltava sananvalta asiassa ja se viimekäden päätös, mutta kohteen valinta ei saisi kaatua yhden vanhemman vastalauseeseen, kuin omalla luokallani kävi. Luokallani kerättiin rahaa koko kuudennen luokan ajan 10e kuukaudessa/oppilas ja oppilaat olisivat kaikki halunneet lähteä särkänniemeen (kun pk-seudulla asumme tulee sielä käytyä harvoin), eikä kenelläkään vanhemmista ollut tähän mitään vastalausetta, kunnes vanhempainilta kohteen lukköönlyömisestä oli. Illassa oli paikalla melkeenpä joka oppilaan vanhempi, mutta silti YKSI vanhemmista pistää stopin särkänniemelle väittämällä sitä "epäsopivaksi kohteeksi, kun hänen lapset käy sielä vain perheen kanssa" ja huomautti samalla, että luokkaretkikohteen tulisi olla opettavainen. Ja näin matkusti 28 suoraansanoen hyvin vittuuntunutta oppilasta bussilla turunlinnaan kuuntelemaan historiaa.
Eli mikäli ei käynyt selväksi, niin kohteen valinnassa pitäisi soveltaa ns. "enemmistö päättää-vähemmistö väittää" politiikkaa. Toki opettaja päättää viimekädessä, mutta jos homma on kiinni yhdestä-kahdesta oppilaasta niin jääkööt rannalle ruikuttamaan.- hansbaluu
olen sitä mieltä, että kaikki lähtevät leirikouluun tai sitten ei kukaan. Jos jollain oppilaalla ei ole varaa lähteä, mutta innokkuutta tehdä kuitenkin jotain asian eteen, niin tällöin muut voivat avustaa häntä. Jos ajatellaan leirikoulu luokkahengen parantajaksi, niin eikö silloin ole suorastaan absurdia jättää joku opiskelemaan viikoksi vieraaseen luokkaan? Minusta on. Tehdään sitten halvempi retki. Tyttöni menee Leirikouluun viikoksi ja hintaa sillä 450€. Mielestäni aivan järjetön hinta. Kyse kuitenkin lähinnä laskettelemisesta, josta kaikki eivät edes pidä. Leirikoulunhan voi lyhentää helposti 2-3 pv mittaiseksi ja katsoa sellaisen kohteen, mikä sopii budjettiin. Leirikoulu ei ole opettajan lomamatka eikä opettajalla periaatteessa saisi olla olla edes päätösvaltaa matkakohteesta. Toki hän voi suositella jotain, mutta varsinainen tietyn matkakohteen puolesta puhuja hänen ei kuulu olla.
- hansbaluu
hansbaluu kirjoitti:
olen sitä mieltä, että kaikki lähtevät leirikouluun tai sitten ei kukaan. Jos jollain oppilaalla ei ole varaa lähteä, mutta innokkuutta tehdä kuitenkin jotain asian eteen, niin tällöin muut voivat avustaa häntä. Jos ajatellaan leirikoulu luokkahengen parantajaksi, niin eikö silloin ole suorastaan absurdia jättää joku opiskelemaan viikoksi vieraaseen luokkaan? Minusta on. Tehdään sitten halvempi retki. Tyttöni menee Leirikouluun viikoksi ja hintaa sillä 450€. Mielestäni aivan järjetön hinta. Kyse kuitenkin lähinnä laskettelemisesta, josta kaikki eivät edes pidä. Leirikoulunhan voi lyhentää helposti 2-3 pv mittaiseksi ja katsoa sellaisen kohteen, mikä sopii budjettiin. Leirikoulu ei ole opettajan lomamatka eikä opettajalla periaatteessa saisi olla olla edes päätösvaltaa matkakohteesta. Toki hän voi suositella jotain, mutta varsinainen tietyn matkakohteen puolesta puhuja hänen ei kuulu olla.
laki sitä paitsi kiellä "rannalle jättämisen"? Kaikkien kuuluu päästä leirikouluun. Toki on paljon opettajia, jotka elävät vielä menneisyydessä. Muistelisin, että laissa lukee, että oppilaan varallisuus ei saa estää osaliistumista luokan yhteiseen toimintaan tjst.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
En löydä sinua
En löydä sinua täältä, etkä sinä varmaankaan minua. Ennen kirjoitin selkeillä tunnisteilla, nyt jätän ne pois. Varmaan k232592- 632478
Eelin, 20, itsemurhakirje - Suomalaisen terveydenhuollon virhe maksoi nuoren elämän
Yksikin mielenterveysongelmien takia menetetty nuori on liikaa. Masennusta sairastava Eeli Syrjälä, 20, ehti asua ensi1062300- 341559
Hajoaako persut kuten 2017?
https://www.is.fi/politiikka/art-2000011217813.html Tämä on totisinta totta. Persut on murroksessa. Osa jättää puolueen2381552- 321537
Kamala uutinen: Henkilö kuoli Tokmannin pihaan Kankaanpäässä- Jäi trukin alle
IL 9.5.2025 Ihminen kuoli Kankaanpään Tokmannin edustalla perjantaina aamupäivästä. Poliisin mukaan henkilö oli jäänyt371452- 281250
Ne oli ne hymyt
Mitä vaihdettiin. Siksi mulla on taas niin järjetön ikävä. Jos haluat musta eroon päästä niin älä huomioi mua. Muuten kä201206- 951171