Koruista synnytyksessä?

Outo päänvaiva

Miten on, kun kuulin jostain ohimennen että synnytykseen pitäisi ottaa kaikki korut pois? Tais olla joku kaveri, joka viittasi siihen kun on turvotusta. Niin kannattaa ottaa sormus ajoissa pois, ettei sitten joudu synnärillä leikkaamaan sitä irti. Ajattelin vaan kun mulla kielikoru, nenäkoru ja korvissa yht. kuus korua. Että pitääkö mun viimeistään sitten ennen synnyttämään lähtöä ottaa kaikki pois? Vai onko ihan huuhaata? En tahtois että kaikki reijät menee umpeen, kun napakorun jouduin jo poistamaan... =)

21

4656

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ole kiva

Ei ole kiva ainakaan leikkaussalissa (jos hätäsektioon joutuu) ruveta varomaan sun kielikoruasi. Siinä on valitettavasti muutakin hommaa silloin eli ois tosi kiva, jos et se suussa tulisi leikkaussaliin : )

• Mitään vinoilua

Mutta miten esimerkiksi kihlasormus, voiko siitä aiheutua jotain infektioita. Tai vaikka korvikset, jos tulee kiire lähtö, niin rupeanko niitä kiskomaan hemmettiin. Että onko se joku normi käytäntö? Kun en ole ainakaan koskaan kuullut, että tutut olis alkanu lasketunajan lähestyessä ottaa korujaan pois...

• pitää
        Mitään vinoilua kirjoitti:

Mutta miten esimerkiksi kihlasormus, voiko siitä aiheutua jotain infektioita. Tai vaikka korvikset, jos tulee kiire lähtö, niin rupeanko niitä kiskomaan hemmettiin. Että onko se joku normi käytäntö? Kun en ole ainakaan koskaan kuullut, että tutut olis alkanu lasketunajan lähestyessä ottaa korujaan pois...

ottaa kaikki korut pois. Mut mä ainakin vasta sairaalassa synnytys-salissa, kätilö toi mulle sinne pussin mihin sain laittaa ne talteen.

• joku
        pitää kirjoitti:

ottaa kaikki korut pois. Mut mä ainakin vasta sairaalassa synnytys-salissa, kätilö toi mulle sinne pussin mihin sain laittaa ne talteen.

ainakaan Taysissa tarvinnut ottaa koruja pois.Mulla oli kummatkin sormukset sormessa,kaulaketju ja korvakorut.Ja korvakoruina mulla oli renkaat ja niitä yhteensä 13 kpl.Napakorut otin pois vasta synnytyssalissa.

• ihmeen
        Mitään vinoilua kirjoitti:

Mitä ihmeen vinoilua tuossa edellisessä vastauksessa oli? Ihan asiallinen vastaus, johon lisäisin vielä, että sectiossa korujen mukana olo lisää huomattavasti infektioriskiä. Kiireelliseen tai hätäsectioon jouduttaessa niitä ei keritä sinulta ruveta poistamaan, joten mukavampi olisi jos ne olisi otettu aikaisemmin pois.

• kyllä oli

ja 2x synnyttänyt.eipä sielä kukaan sanonutkaa et olis pois pitäny ottaa,siis sairaalassa. rohkeasti vaan lävärit naamassa,kyllä ne sit sanoo jos jostain kumman syystä ne korut pitää ottaa pois...:)

• kyllä ottaa

ne korut pois. Ainakin jos ne sitten ehtii synnytyksen alettua. Periaatteessahan niistä ei normaalisynnytyksessä ole mitään haittaa, mutta jos joutuu hätäsektioon, niin voi olla ja kun kyse on vauvan tai sinun hengestäsi, niin eikö olisi kiva, ettei mikään ole haittaamassa pelastustöitä? Näin minulle sanoi kätilö yhdessä synnytyksessäni.

Sormukset ym saattavat olla ongelma, jos tulee pahasti turvotusta (sitä tosiaan voi tulle reippaasti synnytyksen yhteydessä), joten varmuuden varalta ottaisin kyllä kaikki pois.

Mutta kätilö tai sairaalakohtaista taitaa olla tuo, miten niiden pois ottoa vaaditaan. Itselläni oli ensimmäisessä synnytyksessä vielä napakorukin, mutta toisessa kätilö pyysi ottamaan pois. Kolmanteen otin sitten suosiolla jo kotona, ettei tartte sairaalassa kauheissa tuskissa sellaiseen keskittyä.

• kielilävistetty.-

itselleni tehty sekä hätäsektio että kiireellinen sektio. molemmissa oli kielikoru kielessä eikä kukaan mitään sanonut ennen eikä jälkeen.

• jälkeen enää

Kun joutuu kiireelliseen/hätäsectioon, niin siinä ei enää koruja keritä miettimään.

Kerran on tullut hätäsektiossa vastaan kielikorun irtoaminen intuboidessa ja se kyllä aiheutti aikamoisen katastrofin.

• lävistetty.-
        jälkeen enää kirjoitti:

Kun joutuu kiireelliseen/hätäsectioon, niin siinä ei enää koruja keritä miettimään.

Kerran on tullut hätäsektiossa vastaan kielikorun irtoaminen intuboidessa ja se kyllä aiheutti aikamoisen katastrofin.

olin menossa sektioon mutta siitä tulikin hätäsektio, ennen sitä siis olin muuten valmis jo leikkaukseen mutta ei silti oltu mitään kielikorusta puhuttu.

• jo.........
        lävistetty.- kirjoitti:

olin menossa sektioon mutta siitä tulikin hätäsektio, ennen sitä siis olin muuten valmis jo leikkaukseen mutta ei silti oltu mitään kielikorusta puhuttu.

Valitettavasti kätilöt eivät usein tajua asiaa sanoa ja kun tullaan hätäsectioon (joka 99.9% tapahtuu nukutuksessa), niin ei siinä ole aikaa mistään koruista puhua.

Puudutushan on eri asia. Siinä sinun suuhusi ei jouduta mitään putkia laittamaan. Muut korut taas toivotaan poistettavaksi tulehdusten välttämiseksi.

Kaiken varalta siis olisi parempi kun synnyttämään lähtee, jättää ne korut kotiin.

Kielikoru, joka irtoaa intuboitaessa ja työntyy putken edellä, saa hengitysteihin haavoja ja pahimmillaan heikentää hapetuksen niin, että leikkaus joudutaan tehdä yhden keuhkon ventilaationa (hapetus huomattavasti huonompi). Section jälkeen jatketaankin sitten bronkoskopialla, että koru saadaan pois. Tämmöinen ei ole mukava tilanne.

• sanottiin näin koruista

Mulla on vertical labret ja smiley sekä korvan yläosassa yks koru, enkä ottanut niitä pois. Tehtiin suunniteltu sektio, eikä kukaan vaatinut niiden poistoa. Synnytyssuunnittelussa kysyin asiasta, ja sanoivat että kielikorusta narkkarit (nukutuslääkärit) yleensä valittavat koska hätäsektiossa se voi häiritä, jos joudutaan intuboimaan tms.

• ymmärtääkseni

korut pitäisi poistaa siltä varalta että jouduttaisiin elvyttämään koneella

• Selkeä ohje

Meillä on synnytysosastolla yksiselitteinen ohjeistus synnyttämän tuleville, että kaikki korut (myös lävistyskorut) pois. Kihla- ja vihkisormus saavat olla.

Esitämme myös toiveen, että synnyttämään tultaisiin lakattomilla kynsillä.

Useimmissa tapauksissa ei ole niin kiire synnytys, etteikö näitä ehdi poistaa. Harvoin tulee kotoakaan äkkilähtö, voi vaikka supistusten alkaessa poistaa kynsilakat.

Nämä ovat synnyttäjän ja vauvan parhaaksi. Eikä oikeastaan ole kukaan edes tainnut asiaa protestoida. Ehtiihän ne lävistykorutkin taas sitten vuodeosastolla laittaa takaisin. Ei ehdi mennä reiät umpeen.

Jostain syystä vihki-/kihlasormus on jonkunlainen taikakalu ja voimanantaja synnyttäville äideille. Oletteko huomanneet, että teillä olisi niin?

• kysyn

että minkä takia kynsilakat pitäisi poistaa? en ole ikinä tuommoista kuullut

• salissa töissä
        kysyn kirjoitti:

että minkä takia kynsilakat pitäisi poistaa? en ole ikinä tuommoista kuullut

Kynsilakat pitäisi ottaa pois juuri sen takia, jos joutuu meidän vieraaksi leikkaissaliin. Ensinnäkin sormeen laitettava laite mittaa hapetusta juuri kynnen kohdalta. Ylimääräinen kerros vierasta ainetta saattaa aiheuttaa virhetuloksia ja meille harmaita hiuksia. Ja koska emme ikinä luota pelkästään mittariin, vaan käytämme myös potilaan ihoa voinnin ja muutosten seurantaan, niin mikään ei ole ikivämpää kuin kynsilakka. (Hapetuksen heikkeneminen näkyy ensimmäisenä juuri ääreisverenkierrosta eli hapetuksen heikentyessä ensimmäisenä sinertää kynsien alustat.)

: ) Ei meillä ole mitään sitä vastaan, että kaikki haluavat näyttää hyvältä myös synnytyksessä. Me vain toivomme että ihmiset edesauttaisivat meitä meidän töissä eivätkä vaarantaisi itseään tai vauvaa vain turhamaisuuden takia.

• vastauksesta
        salissa töissä kirjoitti:

Kynsilakat pitäisi ottaa pois juuri sen takia, jos joutuu meidän vieraaksi leikkaissaliin. Ensinnäkin sormeen laitettava laite mittaa hapetusta juuri kynnen kohdalta. Ylimääräinen kerros vierasta ainetta saattaa aiheuttaa virhetuloksia ja meille harmaita hiuksia. Ja koska emme ikinä luota pelkästään mittariin, vaan käytämme myös potilaan ihoa voinnin ja muutosten seurantaan, niin mikään ei ole ikivämpää kuin kynsilakka. (Hapetuksen heikkeneminen näkyy ensimmäisenä juuri ääreisverenkierrosta eli hapetuksen heikentyessä ensimmäisenä sinertää kynsien alustat.)

: ) Ei meillä ole mitään sitä vastaan, että kaikki haluavat näyttää hyvältä myös synnytyksessä. Me vain toivomme että ihmiset edesauttaisivat meitä meidän töissä eivätkä vaarantaisi itseään tai vauvaa vain turhamaisuuden takia.

tosiaan ihan mielenkiinnosta kysyin kun en ole koskaan asiasta kuullut.
        itse en kyllä ole ajatellut että synnytyksessä pitäisi hyvältä näyttää, ei siinä kuitenkaan kukaan onnistuisi vaikka yrittäisi!:D

• salissa töissä
        vastauksesta kirjoitti:

tosiaan ihan mielenkiinnosta kysyin kun en ole koskaan asiasta kuullut.
        itse en kyllä ole ajatellut että synnytyksessä pitäisi hyvältä näyttää, ei siinä kuitenkaan kukaan onnistuisi vaikka yrittäisi!:D

Aina kannattaa kysyä, jos ei tiedä. Se ei ole typerää. Eli kyllä meillä on ihan selkeät syyt tietyille pyynnöille eli juuri koruasioille ja kynsilakoille.

Myös minulle on tullut eteen tuo kielikorun työntyminen putken mukana ja siinä mielessä se on kyllä vaarallisin koru. Muut ovat lähinnä infektion riskejä. Mikä ei sekään tietysti ole hyvä asia....

• .......................
        salissa töissä kirjoitti:

Aina kannattaa kysyä, jos ei tiedä. Se ei ole typerää. Eli kyllä meillä on ihan selkeät syyt tietyille pyynnöille eli juuri koruasioille ja kynsilakoille.

Myös minulle on tullut eteen tuo kielikorun työntyminen putken mukana ja siinä mielessä se on kyllä vaarallisin koru. Muut ovat lähinnä infektion riskejä. Mikä ei sekään tietysti ole hyvä asia....

En nyt muista mihin ja vähän tuulesta temmattu tieto, mutta infossa meille jotain tämän tyyppistä sanottiin. Joltain oli vahtimestari joutunut työkaluilla nännikorut poistamaan, kun sektioon joutunut. Itse en ottaisi mitään riskejä. Tuntuu oudolta, jos ei synnytystä voi olla ilman koruja. Mitä jos joutuu toimenpuiteisiin, jossa tarvitaan sähköä tai kuvauksiin? Kai korut johonkin vaikutta. Eikös ne röntgenissä oteta pois? No en kyllä koruista paljon tiedä, kunhan pohdin. En ainakaan itse halusi korujen hidastuttavan toimenpiteitä. Voihan ne heti lapsen synnyttyä laitta takaisin.

• korut
        ....................... kirjoitti:

En nyt muista mihin ja vähän tuulesta temmattu tieto, mutta infossa meille jotain tämän tyyppistä sanottiin. Joltain oli vahtimestari joutunut työkaluilla nännikorut poistamaan, kun sektioon joutunut. Itse en ottaisi mitään riskejä. Tuntuu oudolta, jos ei synnytystä voi olla ilman koruja. Mitä jos joutuu toimenpuiteisiin, jossa tarvitaan sähköä tai kuvauksiin? Kai korut johonkin vaikutta. Eikös ne röntgenissä oteta pois? No en kyllä koruista paljon tiedä, kunhan pohdin. En ainakaan itse halusi korujen hidastuttavan toimenpiteitä. Voihan ne heti lapsen synnyttyä laitta takaisin.

Korut eivät vaikuta mihinkään meidän leikkaussalin laitteisiin. Mutta MRI kuvauksissa ei saa olla koruja. Niissä on vahva magneetti kenttä.

• meppe
        korut kirjoitti:

Korut eivät vaikuta mihinkään meidän leikkaussalin laitteisiin. Mutta MRI kuvauksissa ei saa olla koruja. Niissä on vahva magneetti kenttä.

kaulakoru ja korvakorut synnytyksessä. jo viikolla 26 otin sormukset pois kun turvotusta tuli.

Kun menin kaavintaan synnytyksen jälkeen kaikki korut piti ottaa pois.

Jos sectio tiedossa niin varmaan kannattaa ottaa pois mutta itse menen toistakin synnyttämään koruineen.
        Itselle tulisi liian riisuttu ja sairaala olo jos korut otettaisiin pois. Synnytys kun kumminkin on yleensä ihan normaalia elämää ja kätillöt vaan asiantuntioina auttamassa asiaa. Eriasia on sitten jos jokin menee pieleen.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Martinan uusi poikakaveri

Sielläpä se sitten on. Instastoorissa pienissä speedoissa retkottaa uusin kulta Martinan kanssa. Oikein sydämiä laitettu
      Kotimaiset julkkisjuorut
      205
      3141
    2. Suomessa helteet ylittää vasta +30 astetta.

Etelä-Euroopassa on mitattu yli +40 asteen lämpötiloja. Lähi-Idässä +50 on ylitetty useasti Lämpöennätykset rikkoutuva
      Maailman menoa
      239
      1600
    3. Laita mulle viesti!!

Laita viesti mesen (Facebook) kautta. Haluan keskustella mutta sinun ehdoilla en halua häiriköidä tms. Yhä välitän sinus
      Ikävä
      95
      1462
    4. Millaisessa tilanteessa olisit toiminut toisin

Jos saisit yhden mahdollisuuden toimia toisin?
      Ikävä
      92
      1369
    5. Vanhemmalle naiselle

alkuperäiseltä kirjoittajalta. On olemassa myös se toinen joka tarkoituksella käyttää samaa otsikkoa. Ihan sama kunhan e
      Ikävä
      46
      1324
    6. Fazer perustaa 400 miljoonan suklaatehtaan Lahteen

No eipä ihme miksi ovat kolminkertaistaneen suklaalevyjensä hinnan. Nehän on alkaneet keräämään rahaa tehdasta varten.
      Maailman menoa
      156
      1236
    7. Ajattelen sinua tänäkin iltana

Olet huippuihana❤️ Ajattelen sinua jatkuvasti. Toivottavasti tapaamme pian. En malttaisi odottaa, mutta odotan kuitenkin
      Ikävä
      12
      1178
    8. Ökyrikkaat Fazerit saivat 20 MILJOONAA veronmaksajien varallisuutta!

"Yle uutisoi viime viikolla, että Business Finland on myöntänyt Fazerille noin 20 miljoonaa euroa investointitukea. Faze
      Maailman menoa
      123
      1009
    9. Miehelle...

Oliko kaikki mökötus sen arvoista? Ei mukavalta tuntunut, kun aloit hiljaisesti osoittaa mieltä ja kohtelit välinpitämät
      Ikävä
      89
      922
    10. Tuntuu liian hankalalta

Lähettää sulle viesti. Tarvitsen apuasi ottaa koppi tilanteesta. Miehelle meni.
      Ikävä
      44
      803
    Aihe