Verenpaine 116/88

miksi??

On huipannut jo kolmatta päivää ja lekuri mittas paineet tänään - eka 118/88, toka 116/88; mainitsin huippauksesta (semmosta "päätä vie" koko ajan, ei rauhoitu vaikka lojuis, nukkuis.. aamusella noin tunti heräämisen jälkeen alkaa taas) ja meinas, että kun noi verenpaineet alkaa olla "liian lähekkäin", se aiheuttaa huippausta.

Miksi ne on sitte niin lähekkäin?? Mitä asialle voi tehdä? Sydänliiton ym. sivuilta ei mitään tietoa löytynyt, toitotettiin vaan normiarvoista ja kohonneista arvoista jne.

8

4328

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mistä se johtuu.

      Mene vaikka toiselle lääkärille, jos eka tuntui huonolta.

      Minkälaiset sun elintavat on -onko stressiä, syötkö terveellisesti, liikutko sopivasti, nukutko hyvin, tupakoitko jne.? En ole mikään asiantuntija, mutta muistelisin jostain lukeneeni -en nyt sitten ole ihan 100% varma tästä- että lähinnä yläpaine (siis sulla se 118&116)reagoi elintapoihin ja siihen voi kai itse enemmän vaikuttaa. Toisin sanoenhan sulla on oikein hyvä tuo yläpaine ja siten varmaan ihan hyvät elintavat?

      Alapaine (se 88) sulla taas on tyydyttävä ja jos se olisi 90, se olisi jo kategoriassa lievästi kohonnut. Alapainetta taidettiin jossain sanoa "terveyspaineeksi" eli mikäli yläpaine on normaali ja alapaine huono(hko), niin se saattaa viitata johonkin sairauteen tai alkavaan sairauteen.

      Mulla oli yläpaine myös erittäin ihanteellinen kahdella eri lääkärikäynnillä, mutta alapaineet oli molemmilla kerroilla lievästi koholla. Huimausta esiintyi myös niinkuin sullakin. Kävin yhdellä lääkärillä ja otettiin normi verikokeet kilpirauhaskokeet S-TSH ja S-T4-V. Muut tulokse oli ihan ok, mutta tsh oli jotain neljän paikkeilla=kiikkui juuri ja juuri suomalaisen viitearvon ylärajalla ja s-t4-v oli viitearvojen sisässä, vaikkakin aika alakanttiin=melko huono sekin.

      Kaksi lääkäriä on ollut sitä mieltä, että missään ei ole mitään vikaa ja mun pitäisi vain oleilla enemmän ulkona raittiissa ilmassa (lenkkeilen kyllä koirieni kans joka päivä jo...). Menin kolmannelle lääkärille (vinkki kilpirauhasfoorumilta, kirjaudu sinne!), joka piti mua selvänä vajaatoimintatapauksena (paljon muitakin oireita) ja kirjoitti lääkereseptin. Huimaus on hieman helpottanut jo -en ole siis kauaa vielä syönyt lääkettä. Kannattaa siis varmuudeksi otattaa kilpirauhaskokeet!

      Vajaatoiminnan mahdollisia oireita:
      http://www.kilpirauhas.info/foorumi/viewtopic.php?t=3

      http://www.kilpirauhas.info/foorumi/viewtopic.php?t=5

      Jos lääkäri meinaa arvojasi hyviksi, niin kato tuolta professori Matti Välimäen luonto-linkki oikealta alhaalta.
      Mene vaikka toiselle lääkärille, jos eka tuntui huonolta.

      Minkälaiset sun elintavat on -onko stressiä, syötkö terveellisesti, liikutko sopivasti, nukutko hyvin, tupakoitko jne.? En ole mikään asiantuntija, mutta muistelisin jostain lukeneeni -en nyt sitten ole ihan 100% varma tästä- että lähinnä yläpaine (siis sulla se 118&116)reagoi elintapoihin ja siihen voi kai itse enemmän vaikuttaa. Toisin sanoenhan sulla on oikein hyvä tuo yläpaine ja siten varmaan ihan hyvät elintavat?

      Alapaine (se 88) sulla taas on tyydyttävä ja jos se olisi 90, se olisi jo kategoriassa lievästi kohonnut. Alapainetta taidettiin jossain sanoa "terveyspaineeksi" eli mikäli yläpaine on normaali ja alapaine huono(hko), niin se saattaa viitata johonkin sairauteen tai alkavaan sairauteen.

      Mulla oli yläpaine myös erittäin ihanteellinen kahdella eri lääkärikäynnillä, mutta alapaineet oli molemmilla kerroilla lievästi koholla. Huimausta esiintyi myös niinkuin sullakin. Kävin yhdellä lääkärillä ja otettiin normi verikokeet kilpirauhaskokeet S-TSH ja S-T4-V. Muut tulokse oli ihan ok, mutta tsh oli jotain neljän paikkeilla=kiikkui juuri ja juuri suomalaisen viitearvon ylärajalla ja s-t4-v oli viitearvojen sisässä, vaikkakin aika alakanttiin=melko huono sekin.

      Kaksi lääkäriä on ollut sitä mieltä, että missään ei ole mitään vikaa ja mun pitäisi vain oleilla enemmän ulkona raittiissa ilmassa (lenkkeilen kyllä koirieni kans joka päivä jo...). Menin kolmannelle lääkärille (vinkki kilpirauhasfoorumilta, kirjaudu sinne!), joka piti mua selvänä vajaatoimintatapauksena (paljon muitakin oireita) ja kirjoitti lääkereseptin. Huimaus on hieman helpottanut jo -en ole siis kauaa vielä syönyt lääkettä. Kannattaa siis varmuudeksi otattaa kilpirauhaskokeet!

      Vajaatoiminnan mahdollisia oireita:
      http://www.kilpirauhas.info/foorumi/viewtopic.php?t=3

      http://www.kilpirauhas.info/foorumi/viewtopic.php?t=5

      Jos lääkäri meinaa arvojasi hyviksi, niin kato tuolta professori Matti Välimäen luonto-linkki oikealta alhaalta.
      Mene vaikka toiselle lääkärille, jos eka tuntui huonolta.

      Minkälaiset sun elintavat on -onko stressiä, syötkö terveellisesti, liikutko sopivasti, nukutko hyvin, tupakoitko jne.? En ole mikään asiantuntija, mutta muistelisin jostain lukeneeni -en nyt sitten ole ihan 100% varma tästä- että lähinnä yläpaine (siis sulla se 118&116)reagoi elintapoihin ja siihen voi kai itse enemmän vaikuttaa. Toisin sanoenhan sulla on oikein hyvä tuo yläpaine ja siten varmaan ihan hyvät elintavat?

      Alapaine (se 88) sulla taas on tyydyttävä ja jos se olisi 90, se olisi jo kategoriassa lievästi kohonnut. Alapainetta taidettiin jossain sanoa "terveyspaineeksi" eli mikäli yläpaine on normaali ja alapaine huono(hko), niin se saattaa viitata johonkin sairauteen tai alkavaan sairauteen.

      Mulla oli yläpaine myös erittäin ihanteellinen kahdella eri lääkärikäynnillä, mutta alapaineet oli molemmilla kerroilla lievästi koholla. Huimausta esiintyi myös niinkuin sullakin. Kävin yhdellä lääkärillä ja otettiin normi verikokeet kilpirauhaskokeet S-TSH ja S-T4-V. Muut tulokse oli ihan ok, mutta tsh oli jotain neljän paikkeilla=kiikkui juuri ja juuri suomalaisen viitearvon ylärajalla ja s-t4-v oli viitearvojen sisässä, vaikkakin aika alakanttiin=melko huono sekin.

      Kaksi lääkäriä on ollut sitä mieltä, että missään ei ole mitään vikaa ja mun pitäisi vain oleilla enemmän ulkona raittiissa ilmassa (lenkkeilen kyllä koirieni kans joka päivä jo...). Menin kolmannelle lääkärille (vinkki kilpirauhasfoorumilta, kirjaudu sinne!), joka piti mua selvänä vajaatoimintatapauksena (paljon muitakin oireita) ja kirjoitti lääkereseptin. Huimaus on hieman helpottanut jo -en ole siis kauaa vielä syönyt lääkettä. Kannattaa siis varmuudeksi otattaa kilpirauhaskokeet!

      Vajaatoiminnan mahdollisia oireita:
      http://www.kilpirauhas.info/foorumi/viewtopic.php?t=3

      http://www.kilpirauhas.info/foorumi/viewtopic.php?t=5

      Jos lääkäri meinaa arvojasi hyviksi, niin kato tuolta professori Matti Välimäen luonto-linkki oikealta alhaalta.

      Mene vaikka toiselle lääkärille, jos eka tuntui huonolta.

      Minkälaiset sun elintavat on -onko stressiä, syötkö terveellisesti, liikutko sopivasti, nukutko hyvin, tupakoitko jne.? En ole mikään asiantuntija, mutta muistelisin jostain lukeneeni -en nyt sitten ole ihan 100% varma tästä- että lähinnä yläpaine (siis sulla se 118&116)reagoi elintapoihin ja siihen voi kai itse enemmän vaikuttaa. Toisin sanoenhan sulla on oikein hyvä tuo yläpaine ja siten varmaan ihan hyvät elintavat?

      Alapaine (se 88) sulla taas on tyydyttävä ja jos se olisi 90, se olisi jo kategoriassa lievästi kohonnut. Alapainetta taidettiin jossain sanoa "terveyspaineeksi" eli mikäli yläpaine on normaali ja alapaine huono(hko), niin se saattaa viitata johonkin sairauteen tai alkavaan sairauteen.

      Mulla oli yläpaine myös erittäin ihanteellinen kahdella eri lääkärikäynnillä, mutta alapaineet oli molemmilla kerroilla lievästi koholla. Huimausta esiintyi myös niinkuin sullakin. Kävin yhdellä lääkärillä ja otettiin normi verikokeet kilpirauhaskokeet S-TSH ja S-T4-V. Muut tulokse oli ihan ok, mutta tsh oli jotain neljän paikkeilla=kiikkui juuri ja juuri suomalaisen viitearvon ylärajalla ja s-t4-v oli viitearvojen sisässä, vaikkakin aika alakanttiin=melko huono sekin.

      Kaksi lääkäriä on ollut sitä mieltä, että missään ei ole mitään vikaa ja mun pitäisi vain oleilla enemmän ulkona raittiissa ilmassa (lenkkeilen kyllä koirieni kans joka päivä jo...). Menin kolmannelle lääkärille (vinkki kilpirauhasfoorumilta, kirjaudu sinne!), joka piti mua selvänä vajaatoimintatapauksena (paljon muitakin oireita) ja kirjoitti lääkereseptin. Huimaus on hieman helpottanut jo -en ole siis kauaa vielä syönyt lääkettä. Kannattaa siis varmuudeksi otattaa kilpirauhaskokeet!

      Vajaatoiminnan mahdollisia oireita:
      http://www.kilpirauhas.info/foorumi/viewtopic.php?t=3

      http://www.kilpirauhas.info/foorumi/viewtopic.php?t=5

      Jos lääkäri meinaa arvojasi hyviksi, niin kato tuolta professori Matti Välimäen luonto-linkki oikealta alhaalta.
      http://www.pkkilpi.org/

      Tsekkaa vaikka netistä myös asentohuimaukseen liittyviä juttuja, jos syy voisikin löytyä sieltä?

      • kirjoittaja...

        Jopas läksi edellinen viesti erikoisena!


      • ja minulla on (ap)

        todettu kilpparivajis kyllä. Sekö sitten aiheuttaa verenpaineessa tommosta?

        Liikun päivittäin, salitreeniä 4-5krt/vko, lenkkeilyä koiran kanssa siihen päälle ja syön terveellisesti, minimissä punainen liha. Karkkia / sokeria, pullaa en syö ollenkaan, enkä suolaa juuri nimeksikään.

        Kiitoksia kuitenkin kovasti. Huippaus (pahin) on mennyt osin ohi, pitkillä lenkeillä alkaa tehdä kumminkin heikkoa, tiedä sitten, mistä johtuu. Veriarvot ovat kaikki olleet OK, huippuluokkaa.


      • viestin kirjoittaja:-)
        ja minulla on (ap) kirjoitti:

        todettu kilpparivajis kyllä. Sekö sitten aiheuttaa verenpaineessa tommosta?

        Liikun päivittäin, salitreeniä 4-5krt/vko, lenkkeilyä koiran kanssa siihen päälle ja syön terveellisesti, minimissä punainen liha. Karkkia / sokeria, pullaa en syö ollenkaan, enkä suolaa juuri nimeksikään.

        Kiitoksia kuitenkin kovasti. Huippaus (pahin) on mennyt osin ohi, pitkillä lenkeillä alkaa tehdä kumminkin heikkoa, tiedä sitten, mistä johtuu. Veriarvot ovat kaikki olleet OK, huippuluokkaa.

        Eipä kestä kiitellä:-) Ootko muuten jo lukenut foorumilta tän ketjun? Siinä on juttua korkeasta alapaineesta:
        http://www.kilpirauhas.info/foorumi/viewtopic.php?t=2030

        Tääkin on vaan veikkaus, mutta voisko olla sitten ehkä niin, että sulla ei ole lääkitys ihan vielä just sulle sopivalla yksilökohtaisella tasolla (vaikka veriarvot onkin ns. huippuluokkaa)tai sit tyroksiini ei vaan yksinkertaisesti sovi sulle (käytät varmaankin sitä?) ja voisit hyötyä muiden vaihtoehtojen kokeilusta esim. tyroksiini&liothyronin tai armour?

        Vai oletko vielä kauaa ollut lääkityksellä? Nää voi varmaan olla hoidon alkutaipaleeseenkin liittyviä häikkiä? Mulla on nimittäin sama juttu kuin sulla -pahin huippaus on mennyt ohi, mutta juuri tuo heikko olo on usein. Ei varsinaisesti pyörrytä/huimaa, mutta olo on ihan pläts ja kävelyllä täytyy aina jossain kohtaa hidastaa vauhti ihan hissutteluun ja kaikki mummotkin menee suorastaan lujaa ohi muhun verrattuna...


      • kyselijä_nainen
        viestin kirjoittaja:-) kirjoitti:

        Eipä kestä kiitellä:-) Ootko muuten jo lukenut foorumilta tän ketjun? Siinä on juttua korkeasta alapaineesta:
        http://www.kilpirauhas.info/foorumi/viewtopic.php?t=2030

        Tääkin on vaan veikkaus, mutta voisko olla sitten ehkä niin, että sulla ei ole lääkitys ihan vielä just sulle sopivalla yksilökohtaisella tasolla (vaikka veriarvot onkin ns. huippuluokkaa)tai sit tyroksiini ei vaan yksinkertaisesti sovi sulle (käytät varmaankin sitä?) ja voisit hyötyä muiden vaihtoehtojen kokeilusta esim. tyroksiini&liothyronin tai armour?

        Vai oletko vielä kauaa ollut lääkityksellä? Nää voi varmaan olla hoidon alkutaipaleeseenkin liittyviä häikkiä? Mulla on nimittäin sama juttu kuin sulla -pahin huippaus on mennyt ohi, mutta juuri tuo heikko olo on usein. Ei varsinaisesti pyörrytä/huimaa, mutta olo on ihan pläts ja kävelyllä täytyy aina jossain kohtaa hidastaa vauhti ihan hissutteluun ja kaikki mummotkin menee suorastaan lujaa ohi muhun verrattuna...

        Kiitokset taas! Mulla aloitettiin Thyroxin-lääkitys 1.9.2007 eli ihan vasta ja arvot ovat tosiaan vielä päin -- viimeks helmikuussa mitattuna TSH oli 6,75 (noussut hieman dellisestä joulukuun mittausarvosta!) Että tuota ilmeisesti menee tän piikkiin - tai voihan toki olla, ettei toi lääke tepsi.

        Kiitoksia linkkivinkistäkin! :)


      • viestin kirjoittaja:-)
        kyselijä_nainen kirjoitti:

        Kiitokset taas! Mulla aloitettiin Thyroxin-lääkitys 1.9.2007 eli ihan vasta ja arvot ovat tosiaan vielä päin -- viimeks helmikuussa mitattuna TSH oli 6,75 (noussut hieman dellisestä joulukuun mittausarvosta!) Että tuota ilmeisesti menee tän piikkiin - tai voihan toki olla, ettei toi lääke tepsi.

        Kiitoksia linkkivinkistäkin! :)

        No toi sun tsh:han on sitten vielä aika korkealla, että vois varmaan olettaa noiden oireiden johtuvan siitä. Kai se aina aikansa vie ennen kuin pääsee tasapainoon ja etenkin jos sulla on ollut korkea lähtöarvo? Tiesitkö muuten, että lääkityillä voidaan ihan hyvin säätää tsh ihan alakanttiin ja t4-v viitearvojen yläpäähän, silleen olotilaa kuunnellen. Jos sun tsh siis on esim. 1,5 ja t4-v 17, mitkä olisi periaatteessa "oikeasti hyvät" arvot, mutta joitain oireita on edelleen, niin lääkitystä voidaan nostaa edelleen. Jotkut lääkärit ei kai tiedä tästä ja meinaa, että nyt annos riittää ja ei lisätä, ettei mennä liikatoiminnalle, mutta annoksen lisääminen ei kai haittaa niin kauan kunhan ei tule liikkisoireita (=käsien vapinaa, sydämen tykytystä ym.).


    • DM2vajis

      Jos näitä nyt joku sattuu lukemaan niin tuli mieleen tuosta lukemastani että oletteko tarkistaneet verensokerinne joka myös tekee omituisen heikon olon yleensä juuri liikunnan aikana jos sokerit laskevat liian alas. Eli ennen lenkkiä kanttaa haukata leipä ja juoda hiukan. Jos paha olo ei yllätä niin kyse saattoi olla tuosta johtuvaa.

    • Vp lasku/nosto

      Alapaineen lasku ja yläpaineen samanaikainen nosto on mahdottomuus lääkkeillä, mutta se onnistuu noilla allamainituilla bakteereilla!


      =>Rankat bakteerikokeet

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Onks sulle väliä, jos jokin kaivattusissa

      ei ole täydellistä? Esim. venytysmerkit, arvet, selluliitti, epäsymmetriset rinnat, vinot hampaat jne?
      Ikävä
      87
      4698
    2. Ei sinussa ollut miestä

      Selvittämään asioita vaan kipitit karkuun kuin pikkupoika.
      Ikävä
      134
      4223
    3. Shokkiyllätys! 31-vuotias Hai asuu vielä "kotona" - Anna-vaimon asenne ihmetyttää: "No ei tämä..."

      Hmmm, mitenhän sitä suhtautuisi, jos aviomies/aviovaimo asuisi edelleen lapsuudenperheensä kanssa? Tuore Ensitreffit-vai
      Ensitreffit alttarilla
      36
      2795
    4. Eikö Marin ollut oikeassa kokoomuksen ja persujen toiminnasta

      Ennen vaaleja Marin kertoi mitä kokoomus tulisi hallituksessa tekemään ja tietysti persut suostuu kaikkeen, mitä kokoomu
      Maailman menoa
      213
      1835
    5. Olet elämäni rakkaus

      On ollut monia ihastumisia ja syviäkin tunteita eri naisia kohtaan, mutta sinä olet niistä kaikista ihmeellisin. Olet el
      Ikävä
      37
      1367
    6. Missä Steffe hiihtää?

      Missä reppuli luuraa? Ei ole Seiskassa mitään sekoiluja ollut pariin viikkoon? Onko jo liian kylmä skulata tennistä ulko
      Kotimaiset julkkisjuorut
      25
      1339
    7. Wiisaat Lappajärvellä iät.

      Nyt nimiä listaan menneistä ja nykyisistä Wiisaista Lappajärveläisistä. Itseäkin voi tuoda esille kaikessa Wiisaudessa.
      Lappajärvi
      12
      1316
    8. Ratkaiseva tekijä kiinnostuksen heräämisessä

      Mikä tekee deittikumppanista kiinnostavan? Mitä piirrettä arvostat / et arvosta?
      Sinkut
      67
      1278
    9. Milloin nainen, milloin?

      Katselet ja tiedän, että myös mieli tekee. Voisit laittaa rohkeasti viestin. Tiedät, että odotan. Ehkä aika ei ole vielä
      Ikävä
      61
      1243
    10. Seiska: Konsta Hietanen ja Aami-rakas iltamenoissa - Salkkareista Aami täräyttää: "Sarja oli..."

      Konsta Hietanen jätti Salatut elämät -draamasarjan tänä syksynä. Konstaa kyllä kaivataan vieläkin Salkkareissa! Lue li
      Suomalaiset julkkikset
      2
      1222
    Aihe