Ostin käytetyn Mariner 4 hp:n 2-tahtisen perämoottorin savolaismallisen perään.
Tahän asti on soudeltu, joten moottori on uusi juttu.
Kuinka usein ja millaisia määriä sitä öljyä sinne polttoaineen joukkoon lurautetaan?
2-tahtisen
25
12395
Vastaukset
- ajan tankkiin
että seos on 1 %:sta. Muuten kone sanoo sopimuksen irti. Ja sen öljyn on oltava tarkoitettu kakstahtikoneisiin mieluummin perämoottorimallia.
- .ohjeet
Perinteiselle 2 t moottorille riittää hyvin, kubn öljyä lisätään joka toiseen tankilliseen.
Samalla vähennetään vanhan 2 t tekniikan päästöjä ympäristöön.
Voiteluun sopii varsinaisten 2-t öljyjen lisäksi kasvispohjainen moottorisahoihin suunniteltu teräketjuöljy ja elintarvikekäytössä yleinen rypsiöljy.
Sekoitussuhde teräketjuöljyllä on 1 % ja rypsiöljyllä 2 %.- Missä miehet ratsastaa
"Sekoitussuhde teräketjuöljyllä on 1 % ja rypsiöljyllä 2 %."
Onko tosiaan näin, että nämä öljyt käy kaksitahtikoneisiin? Laitanko seuraavan kerran tuorevoitelupönttöön rypsiöljyä? - .voitelu
Missä miehet ratsastaa kirjoitti:
"Sekoitussuhde teräketjuöljyllä on 1 % ja rypsiöljyllä 2 %."
Onko tosiaan näin, että nämä öljyt käy kaksitahtikoneisiin? Laitanko seuraavan kerran tuorevoitelupönttöön rypsiöljyä?Tuorevoitelu tavallaan pakkosyöttää öljyn voitelukohteisiin, joten se ei ole niin tarkka öljyn ominaisuuksien suhteen.
Rypsi- ja teräketjuöljy sopii hyvin myös tuorevoitelulla varustettuihin moottoreihin. - siipipyörä
Missä miehet ratsastaa kirjoitti:
"Sekoitussuhde teräketjuöljyllä on 1 % ja rypsiöljyllä 2 %."
Onko tosiaan näin, että nämä öljyt käy kaksitahtikoneisiin? Laitanko seuraavan kerran tuorevoitelupönttöön rypsiöljyä?Niin tai sitten voi myös laittaa esim. jäteöljyä, tai peräöljyä vai mitä ?? Ei kait sillä ole mitään merkitystä mitä se on kunhan vaan öljyä ?
Älkää uskoko kaikkea mitä täällä kirjoitellaan.
Kyllä ohjekirjassa on kerrottu mitä öljyä siihen pitää laittaa. - Uskoko
siipipyörä kirjoitti:
Niin tai sitten voi myös laittaa esim. jäteöljyä, tai peräöljyä vai mitä ?? Ei kait sillä ole mitään merkitystä mitä se on kunhan vaan öljyä ?
Älkää uskoko kaikkea mitä täällä kirjoitellaan.
Kyllä ohjekirjassa on kerrottu mitä öljyä siihen pitää laittaa.Jäteöljy ei todellakaan sovellu uusiokäyttöön perämoottoreissa ja vaihteistoöljyn viskositeetti on aivan liian korkea.
Kasvispohjaisten öljyjen käytöllä säästät luontoa ja säästät myös polttoainekustannuksissa. - Liimaeiöljyä
.voitelu kirjoitti:
Tuorevoitelu tavallaan pakkosyöttää öljyn voitelukohteisiin, joten se ei ole niin tarkka öljyn ominaisuuksien suhteen.
Rypsi- ja teräketjuöljy sopii hyvin myös tuorevoitelulla varustettuihin moottoreihin.Älkää helvetissä ottako noita suosituksia tosissanne.
Perämoottoriin pannaan TCW-3 luokiteltua kaksitahtiöljyä, ei mitään teräketju- tai ruokaöljyä. Tuntuu siltä että nyt on asialla joku joka haluaa käytettyjen markkinoilta pois kaikki vanhat 2T-koneet suosittelemalla voiteeksi koneen tuhoavaa tuotetta.
Marineriin 2% TCW-3 luokan öljyä. Joka tankilliseen. - .luokitus
Liimaeiöljyä kirjoitti:
Älkää helvetissä ottako noita suosituksia tosissanne.
Perämoottoriin pannaan TCW-3 luokiteltua kaksitahtiöljyä, ei mitään teräketju- tai ruokaöljyä. Tuntuu siltä että nyt on asialla joku joka haluaa käytettyjen markkinoilta pois kaikki vanhat 2T-koneet suosittelemalla voiteeksi koneen tuhoavaa tuotetta.
Marineriin 2% TCW-3 luokan öljyä. Joka tankilliseen.TCW luokitus ottaa kantaa lähinnä öljyn viskositeettiin ja jättää varsinaiset voiteluominaisuudet vähemmälle huomiolle. Tätä johtuen lähes kaikki halpahalleissa myytävät tuotteet läpäisevät TCW-3 luokituksen.
ETL mittaa öljyn ominaisuuksia huomattavasti kattavammin ja kaikki marketeissa kaupan olevat kasvisöljyt ovat läpäisseet nämä kattavat testit. Suosittelen siis kasvispohjaisia öljyjä 2-t moottoreiden voiteluun. - Risiini
Uskoko kirjoitti:
Jäteöljy ei todellakaan sovellu uusiokäyttöön perämoottoreissa ja vaihteistoöljyn viskositeetti on aivan liian korkea.
Kasvispohjaisten öljyjen käytöllä säästät luontoa ja säästät myös polttoainekustannuksissa.Mihin mahtaa perustua aikoinaan kilpamoottoreissa yleinen risiiniöljyn käyttö?
- Missä miehet ratsastaa
Uskoko kirjoitti:
Jäteöljy ei todellakaan sovellu uusiokäyttöön perämoottoreissa ja vaihteistoöljyn viskositeetti on aivan liian korkea.
Kasvispohjaisten öljyjen käytöllä säästät luontoa ja säästät myös polttoainekustannuksissa."Katuyksikön työmailla riskialueilla (esim. pohjavesialueet) työkoneissa käytetään ympäristöystävällisiä voitelu- ja polttoaineita. Moottorisahojen ja muiden pienkoneiden käytössä edistetään ympäristöystävällisten (rypsiöljy) poltto- ja voiteluaineiden käyttöä."
Tampereen kaupunki ohjeistaa näin työntekijöitään, niin ehkäpä rypsiöljyn käyttöä voisi harkitakin. - Risiiniöljy
Risiini kirjoitti:
Mihin mahtaa perustua aikoinaan kilpamoottoreissa yleinen risiiniöljyn käyttö?
Risiiniöljy on kasvispohjaisena öljynä voiteluominaisuuksiltaan ylivoimainen verrattuna raakaöljystä jalostettuihin tuotteisiin.
Sen suurin ongelma on säilyvyys ja siksi sitä ei myydä kaupallisena tuotteena moottorien voiteluun. - heh
.voitelu kirjoitti:
Tuorevoitelu tavallaan pakkosyöttää öljyn voitelukohteisiin, joten se ei ole niin tarkka öljyn ominaisuuksien suhteen.
Rypsi- ja teräketjuöljy sopii hyvin myös tuorevoitelulla varustettuihin moottoreihin.Pääosa tuorevoitelujärjestelmistä syöttää öljyn kaasuttimeen tai niille seuduille. Kuitenkin niin, että öljy menee polttoaineen mukana kuten seoskoneissakin. Täsmätyyppiset, suoraan laakereille öljyä vievät voitelujärjestelmät ovat vähissä.
Älä anna yleisohjeita asiasta josta et tunnu hirveästi tietävän. - .voitelu
heh kirjoitti:
Pääosa tuorevoitelujärjestelmistä syöttää öljyn kaasuttimeen tai niille seuduille. Kuitenkin niin, että öljy menee polttoaineen mukana kuten seoskoneissakin. Täsmätyyppiset, suoraan laakereille öljyä vievät voitelujärjestelmät ovat vähissä.
Älä anna yleisohjeita asiasta josta et tunnu hirveästi tietävän.Vanhoissa 2-t moottoreissa voitelu toimii juuri kuvaamallasi tavalla, mutta päästöjen takia niiden myynti Suomessa on päättynyt.
Uusissa 2-t moottoreissa polttoaine ruiskutetaan suoraan palotilaan ja voiteluöljy pumpataan voideltaviin kohteisiin. - että nykyisin
heh kirjoitti:
Pääosa tuorevoitelujärjestelmistä syöttää öljyn kaasuttimeen tai niille seuduille. Kuitenkin niin, että öljy menee polttoaineen mukana kuten seoskoneissakin. Täsmätyyppiset, suoraan laakereille öljyä vievät voitelujärjestelmät ovat vähissä.
Älä anna yleisohjeita asiasta josta et tunnu hirveästi tietävän.Vanhoissa 2-t moottoreissa voitelu toimii juuri kuvaamallasi tavalla, mutta päästöjen ja heikon polttoainetalouden takia niiden myynti Suomessa on päättynyt.
Uusissa 2-t moottoreissa polttoaine ruiskutetaan suoraan palotilaan (suorasuihkutus) ja voiteluöljy pumpataan voideltaviin kohteisiin. Tällä menetelmällä nykyiset 2-t moottorit kilpailevat päästöjen ja ominaiskulutuksen osalta tasapäisesti 4-t tekniikan kanssa. - murinor
että nykyisin kirjoitti:
Vanhoissa 2-t moottoreissa voitelu toimii juuri kuvaamallasi tavalla, mutta päästöjen ja heikon polttoainetalouden takia niiden myynti Suomessa on päättynyt.
Uusissa 2-t moottoreissa polttoaine ruiskutetaan suoraan palotilaan (suorasuihkutus) ja voiteluöljy pumpataan voideltaviin kohteisiin. Tällä menetelmällä nykyiset 2-t moottorit kilpailevat päästöjen ja ominaiskulutuksen osalta tasapäisesti 4-t tekniikan kanssa.4 heppanen Mariner ei tosiaankaan ole suorasuihkutusmoottori.
- heh
.voitelu kirjoitti:
Vanhoissa 2-t moottoreissa voitelu toimii juuri kuvaamallasi tavalla, mutta päästöjen takia niiden myynti Suomessa on päättynyt.
Uusissa 2-t moottoreissa polttoaine ruiskutetaan suoraan palotilaan ja voiteluöljy pumpataan voideltaviin kohteisiin.4 hevosvoimainen Mariner ei ole suoraruiskutusmoottori.
- moikkamoi...
"Perinteiselle 2 t moottorille riittää hyvin, kubn öljyä lisätään joka toiseen tankilliseen."
Toivottavasti heittelet vitsillä näitä "joka toiseen tankilliseen" ja "rypsiöljyä tai teräketjuöljyä". Eli joka toisen tankillisen ajelet rypsiöljyllä tai teräketjuöljyllä ja joka toisen kuivalla koneella? Ei hyvää päivää. Mikä siinä on siinä vaikeaa ostaa oikeaa perämoottoreille tarkoitettua 2-tahti -öljyä ja tehdä moottorin valmistajan mukainen seos eli yleensä 1-2%. Jos hinta on syynä niin kannattaa varmaan lopettaa veneily ja etsiä jokin halvempi harrastus. Tai ei edes veneilyä tarvitse lopettaa, ainoastaan polttomoottori-sellainen ja varmaan lähinnä 2-tahti-polttomoottoriveneily.
Ainiin, mutta nelitahtiseen tarviikin sitten moottoriöljyä ja sitä täytys aina välillä vaihtaakin. No eiköhän se riitä että joka toisen vaihdon yhdeyssä pistää rypsiöljyt sisään ja joka toisen kerran jättää öljyt pois. Sähkömoottoriakin joutuu lataamaan ja sähköhän se vasta kallista on. Eli on se veneily varmaan sittenkin lopetettava tai ainahan vielä soutaa voi. - eipämitään....
moikkamoi... kirjoitti:
"Perinteiselle 2 t moottorille riittää hyvin, kubn öljyä lisätään joka toiseen tankilliseen."
Toivottavasti heittelet vitsillä näitä "joka toiseen tankilliseen" ja "rypsiöljyä tai teräketjuöljyä". Eli joka toisen tankillisen ajelet rypsiöljyllä tai teräketjuöljyllä ja joka toisen kuivalla koneella? Ei hyvää päivää. Mikä siinä on siinä vaikeaa ostaa oikeaa perämoottoreille tarkoitettua 2-tahti -öljyä ja tehdä moottorin valmistajan mukainen seos eli yleensä 1-2%. Jos hinta on syynä niin kannattaa varmaan lopettaa veneily ja etsiä jokin halvempi harrastus. Tai ei edes veneilyä tarvitse lopettaa, ainoastaan polttomoottori-sellainen ja varmaan lähinnä 2-tahti-polttomoottoriveneily.
Ainiin, mutta nelitahtiseen tarviikin sitten moottoriöljyä ja sitä täytys aina välillä vaihtaakin. No eiköhän se riitä että joka toisen vaihdon yhdeyssä pistää rypsiöljyt sisään ja joka toisen kerran jättää öljyt pois. Sähkömoottoriakin joutuu lataamaan ja sähköhän se vasta kallista on. Eli on se veneily varmaan sittenkin lopetettava tai ainahan vielä soutaa voi.Jaahas. taas puolitoista vuotta vanha keskustelu. On tämä uusi foorumi hieno kun pompauttaa vanhat ketjut aina pintaan. Juu eipä mitään.
- Jokatoiseen
Jos laittaa öljyä vain joka toiseen tankilliseen, konerikko tulee aivan varmasti, heti kun kylmäkone lämpenee pienen ajomatkan jälkeen.
- asiallinen vastaus
Joo, eli jos haluat varmasti selvitä ilman moottoririkkoa, kannattaa jokaiseen tankilliseen sekoittaa perämoottoreille tarkoitettua 2-t öljyä 1-2%. Noissa Marinereissa taitaa riittää tuo 1% seos.
Helpoiten öljyn bensaan saa sekoitettua, kun tekee 2-tahtibensaa valmiiksi vaikka kymmenen litran kanisteriin. Eli kymmeneen litraan bensaa laitetaan kunnon 2-tahtiöljyä joko 1 desi (1% seos/1:100) tai 2 desiä (2% seos/1:50, useimille perämoottoreille oikea seos).- tohatsu 5hv
Onko se siis siten että merkillä ei ole väliä ton sekoitus suhteen kanssa?
Ittselläni on 5hp tohatsu joka on 2T enkä tiedä sen sekoitus suhdetta kone on arviolta 1998-2003 vuosilta en ole täysin varma. - seos...
tohatsu 5hv kirjoitti:
Onko se siis siten että merkillä ei ole väliä ton sekoitus suhteen kanssa?
Ittselläni on 5hp tohatsu joka on 2T enkä tiedä sen sekoitus suhdetta kone on arviolta 1998-2003 vuosilta en ole täysin varma.Jos ei tiedä niin laittaa 2% niin ei ainakaan kiinni leikkaa. Liian öljyisellä saattaa savuttaa ja moottori karstoittuu mutta pienempi paha se on kuin kiinnileikkaaminen. Pääasia että siellä on öljyä. Ja JOKA tankillisessa. Öljyä täytyy olla kierrossa koko ajan. Ei se riitä että edellisellä tankillisellä oli vaan aina on oltava.
- öljymies
seos... kirjoitti:
Jos ei tiedä niin laittaa 2% niin ei ainakaan kiinni leikkaa. Liian öljyisellä saattaa savuttaa ja moottori karstoittuu mutta pienempi paha se on kuin kiinnileikkaaminen. Pääasia että siellä on öljyä. Ja JOKA tankillisessa. Öljyä täytyy olla kierrossa koko ajan. Ei se riitä että edellisellä tankillisellä oli vaan aina on oltava.
Joskus takavuosina kaverit laitto mopojen tankkiin teräketjuöljyä muka halvemman hinnan takia. Arvatkaas mitä kävi. Koneita leikkasi kiinni. Teräketjuöljyn sekoittuvuus bensaan ja voiteluominaisuudet kuumissa koneistolaakereissa ei todellakaan ole samat mitä kaksitahtiöljyllä. Teräketjuöljy on tarkoitettu teräketjun voiteluun puuta leikattaessa, ei muuhun. Ilman muuta perämoottorin tankkiin siis 1-2% kaksitahtiöljyä, jota saa joka huoltoasemalta. Ja nimenomaan aina ja joka tankilliseen. Muuten kone leikkaa ennenpitkää kiinni. Vaihtoehtoja ei ole.
- "Arvi"
PELLEILYÄ!
Tämä keskusteluhan meni ihan pelleilyksi ja sivu pitää ottaa huumorina.
Kommenttini ei ole pelleilyä.
Risiiniöljyä käytetään edelleen lennokin moottoreiden voiteluöljynä 2-t koneissa ja metanolia polttoaineena. Ikävä öljy kovettuu jos jää pitkäksi aikaa seisomaan moottoriin.
Älkää kokeilko perämoottorissa, liimautuu varmasti kiinni! - "Arvi"
SE PELLEILYSTÄ
Metanolia eli puuspriitä ja risiiniöljyä käytettiin todella pula-aikana. molempia tehdään kasveista. Lennokeissa metanoli on edelleen käytössä bensaa huonomman syttyvyyden vuoksi. Sytytys tapahtuu hehkutulpalla eikä erillistä sytytysjärjestelmää tarvita. Risiiniöljy on yhteensopiva metanolin kanssa, liukenevat siis hyvin. Metanolimoottoreita muuten viritetään lisäämällä nitrometaania. Älkää kokeilko tätäkään perämoottoreissa!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Hengenvaaralliset kiihdytysajot päättyivät karmealla tavalla, kilpailija kuoli
Onnettomuudesta on aloitettu selvitys. Tapahtuma keskeytettiin onnettomuuteen. Tapahtumaa tutkitaan paikan päällä yhtei1816593- 1481824
- 1131598
- 511320
Suureksi onneksesi on myönnettävä
Että olen nyt sitten mennyt rakastumaan sinuun. Ei tässä mitään, olen kärsivällinen ❤️471019Möykkähulluus vaati kuolonuhrin
Nuori elämä menettiin täysin turhaan tällä järjettömyydellä! Toivottavasti näitä ei enää koskaan nähdä Kauhavalla! 😢40973Älä mies pidä mua pettäjänä
En petä ketään. Älä mies ajattele niin. Anteeksi että ihastuin suhun varattuna. Pettänyt en ole koskaan ketään vaikka hu98952Reeniähororeeniä
Helvetillisen vaikeaa työskennellä hoitajana,kun ei kestä silmissään yhtään läskiä. Saati hoitaa sellaista. Mitä tehdä?5879Tarvitsemme lisää maahanmuuttoa.
Väestö eläköityy, eli tarvitsemme lisää tekeviä käsiä ja veronmaksajia. Ainut ratkaisu löytyy maahanmuutosta. Nimenomaan248871- 41829