Pitääkö Intissä uida?

Onkos

uinti intissä pakollista? Tai paljonko siellä uintitaitoja mitataan? Onko joitain syitä joiden vuoksi saa vapautuksen uinnista? Entäs jos on vesifobia? tai ei vaan halua uida? Tietääkseni jos on uimataidoton järjestetään joku ryhmäuinti, joka kuulostaakin ihan typerältä.

Vaikuttaako uintiin esim. mitä aselajia tai missä asepalveluksen suorittaa?

50

23420

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • siellä pitää selvitä tää uimataito testi.. Oliks se nyt 200 metriä kellumatta välillä tms.

      Jos se ei onnistu niin siellä opetetaan sit uimaan ja katotaan saadaanko se testi läpi.

      EI tuu mieleen millä sen vois kiertää... Klooriallergia ehkä... Jotku aselajit vaatii uimatestin läpäsemistä tietyillä kriteereillä, mut muuten ei ollu mitään ihmeempää.

    • Sivarimajuri

      Uinti on periaatteessa pakollista, mutta meillä ainakin koko tilanne oli sellainen häslinki, että siinä olisi voinut vaikka valehdella uineensa. Tuossa alla sanottiin, että 200m pitää uida. Se ei pidä paikkaansa. Itse uin kerran altaan toiseen päähän ja lähdin pois. Näin teki todella moni, eikä asiasta mitään sen jälkeen sanottu. Uinti ei ainakaan meillä ollut uusittava asia niinkuin cooper.

      Jos et osaa lainkaan uida niin voit valehdella jos siihen sattuu sopiva sauma että olet uinut. Ennen uintitestiä kyllä kysytään että onko joku joka ei osaa uida. Meillä oli yksi tällainen henkilö ja hän sai muutaman uintitunnin, mutta ilmeisesti tuota 200m hän ei koskaan uinut intissä.

      Jos sinulla on todella joku vesifobia ja uiminen tuntuu todella vastenmieliseltä niin kannattaa sanoa asiasta intin lääkärintarkastuksessa kun pääset osioon jossa sinulta kysytään että onko jotain asiaa joka vaikeuttaa palveluksen suorittamista. Ei siis osio jossa allekirjotetaan lappuja vaan ihan normaalin lääkärin vastaanoton kaltaisessa tilanteessa. Voit saada ehkä jonkun lapun, jolloin sinun ei tarvitse osallistua uintitestiin.

      Voit mainita asiasta myös yksikön päällikölle, jolloin hän tekee minkä arvioi parhaaksi tilanteessa. Ja jos tapauksesi on sellainen ettet pysty uimaan niin sitten sanot ettet pysty uimaan, etkä mene sanomaan että sinusta tuntuu että uintitesti olisi hankala suorittaa. Silloin nimittäin sinut laitetaan uimakouluun ihan varmasti. Armeijassa kannattaa aina olla itsekin ehdoton tai sinun ylitsesi jyrätään.

      Uintitestissä piti hypätä altaaseen ja käydä pohjassa. Itselläni on myös jonkun asteista fobiaa tullut nuorempana kun olen vetänyt vettä keuhkoihini ja minua hieman ahdistaa jos laitan pääni veden alle. Sanoin että minä en hyppää ja menin vain altaaseen. Eipä siitä kukaan mitään valittanut.

      • että vastasitte

        Nojoo, olen "uinut" viimeksi ala-asteella. Uiminen ei ole minun juttuni, en hallitse sitä. En missään nimessä pystyisi uimaan 200m, se on selvä. Sukeltaa en ossaa ollenkaa.

        Mutta mitä jos intissä ei pysty suorittamaan tuota 200m, eli jos lopettaa uimisen kesken. Mihin se vaikuttaa? Ei kai siitä jotain rangaistusta tule? Tietääkseni intin loputtua saa jonkun kuntotesti"palautteen" jossa lukee kaikki suoritetut asiat esim. coopperin tulos jne. Eli senkään ei pitäisi loppupeleissä mihinkään vaikuttaa..??

        Jonkinlaista klooriallergiaa voisi minulla olla, sillä aikoinaan tuli varsinkin pää ja kurkku kipeiksi uimahallissa, mutta en tiiä kuinka helposti siitä voisi saada lääkärintodistuksen, ja aika turhauttavaa sitä olisi hakea jos ei löydykään mitään oireita ja maksaa tyhjästä.

        Tietynlaista vesifobiaa voi minulla hyvinkin olla, sillä tulee pieni paniikki jos puhuu uimisesta. Varsinkin yläasteella oli paljon uimakertoja, ja niistä oli aluksi vaikea olla pois. Silloin epäilin että minulla olisi klooriallergia ja opettaja onneksi ymmärsi yskän ja minun ei tarvinnut uida. Luulen että intissä tuo epäilys pitää todeta todeksi...

        Näin jälkeenpäin ajatuskin siitä että joutuisin uimaan tuntuu pahalta. En ole koskaa harrastanut uimista, en edes uimahallin ulkopuolella, en vain yksinkertaisesti pidä siitä.

        Tiedän että minulle tulee paniikki jos yritän uida, varsinkin jos tiedän ettei jalkani ylety pohjaan, se on varma hukkuminen. Yhä mielessä pyörii se ajatuskuva kun meinasin hukkua uimahallissa 7-8 vuotiaana. Sellainen kutina on että pahempaakin voisi tapahtua.


        Vielä pari kysymystä:

        sivarimajuri kirjoitti: " Jos et osaa lainkaan uida niin voit valehdella jos siihen sattuu sopiva sauma että olet uinut. Ennen uintitestiä kyllä kysytään että onko joku joka ei osaa uida."

        - Kuulostaa hankalalta. Kutsuntalappujen mukana tuli täytettävä paperi johon piti vastata. Siinä oli joko, että uimataito [200m],[100m] tai [en osaa]. Entä jos laittaa rastin ruutuun [en osaa]
        ja sitten vielä valehtelee että on uinut 200m, kai ne niitä papereita kuitenkin tarkistelee.

        Kai sen armeijan voi suorittaa vaikkei uida osaakkaa? ja jos ei niin voihan sen aina lopettaa. Minulle suhkot sama jos siihen kaatuu. Ei sinne inttiikää kuitenkaan vapaaehtoisesti menis.


      • alokas 1 08
        että vastasitte kirjoitti:

        Nojoo, olen "uinut" viimeksi ala-asteella. Uiminen ei ole minun juttuni, en hallitse sitä. En missään nimessä pystyisi uimaan 200m, se on selvä. Sukeltaa en ossaa ollenkaa.

        Mutta mitä jos intissä ei pysty suorittamaan tuota 200m, eli jos lopettaa uimisen kesken. Mihin se vaikuttaa? Ei kai siitä jotain rangaistusta tule? Tietääkseni intin loputtua saa jonkun kuntotesti"palautteen" jossa lukee kaikki suoritetut asiat esim. coopperin tulos jne. Eli senkään ei pitäisi loppupeleissä mihinkään vaikuttaa..??

        Jonkinlaista klooriallergiaa voisi minulla olla, sillä aikoinaan tuli varsinkin pää ja kurkku kipeiksi uimahallissa, mutta en tiiä kuinka helposti siitä voisi saada lääkärintodistuksen, ja aika turhauttavaa sitä olisi hakea jos ei löydykään mitään oireita ja maksaa tyhjästä.

        Tietynlaista vesifobiaa voi minulla hyvinkin olla, sillä tulee pieni paniikki jos puhuu uimisesta. Varsinkin yläasteella oli paljon uimakertoja, ja niistä oli aluksi vaikea olla pois. Silloin epäilin että minulla olisi klooriallergia ja opettaja onneksi ymmärsi yskän ja minun ei tarvinnut uida. Luulen että intissä tuo epäilys pitää todeta todeksi...

        Näin jälkeenpäin ajatuskin siitä että joutuisin uimaan tuntuu pahalta. En ole koskaa harrastanut uimista, en edes uimahallin ulkopuolella, en vain yksinkertaisesti pidä siitä.

        Tiedän että minulle tulee paniikki jos yritän uida, varsinkin jos tiedän ettei jalkani ylety pohjaan, se on varma hukkuminen. Yhä mielessä pyörii se ajatuskuva kun meinasin hukkua uimahallissa 7-8 vuotiaana. Sellainen kutina on että pahempaakin voisi tapahtua.


        Vielä pari kysymystä:

        sivarimajuri kirjoitti: " Jos et osaa lainkaan uida niin voit valehdella jos siihen sattuu sopiva sauma että olet uinut. Ennen uintitestiä kyllä kysytään että onko joku joka ei osaa uida."

        - Kuulostaa hankalalta. Kutsuntalappujen mukana tuli täytettävä paperi johon piti vastata. Siinä oli joko, että uimataito [200m],[100m] tai [en osaa]. Entä jos laittaa rastin ruutuun [en osaa]
        ja sitten vielä valehtelee että on uinut 200m, kai ne niitä papereita kuitenkin tarkistelee.

        Kai sen armeijan voi suorittaa vaikkei uida osaakkaa? ja jos ei niin voihan sen aina lopettaa. Minulle suhkot sama jos siihen kaatuu. Ei sinne inttiikää kuitenkaan vapaaehtoisesti menis.

        Älä ystävä hyvä maalaa piruja seinillesi tuon uimafobian kanssa, se on vain eräs taito muiden joukossa. Sanot rehellisesti, ettet osaa uida ja sillä siletti. Ne antavat opetusta ja ehkäpä fobiasi väistyykin, jos kohdalle sattuu pätevä ja empaattinen uinninopettaja, nekin on vain nuoria varusmiehiä ja -naisia, jotka ovat hankkineet erinomaisen uimataitonsa harrastustensa kautta. Itse olin kilpauimari ja kilpailu-urani lopetettuani olen opettanut kymmeniä henkilöitä uimaan, ja jokainen on taidon oppinut, ennemmin tai myöhemmin, ja se on hyödyllinen taito. Eihän joka varusmies osaa nuotiotakaan sytyttää tai hiihtää, eikä ne kuitenkaan lopeta inttiä moisen vuoksi.


      • Sivarimajuri
        että vastasitte kirjoitti:

        Nojoo, olen "uinut" viimeksi ala-asteella. Uiminen ei ole minun juttuni, en hallitse sitä. En missään nimessä pystyisi uimaan 200m, se on selvä. Sukeltaa en ossaa ollenkaa.

        Mutta mitä jos intissä ei pysty suorittamaan tuota 200m, eli jos lopettaa uimisen kesken. Mihin se vaikuttaa? Ei kai siitä jotain rangaistusta tule? Tietääkseni intin loputtua saa jonkun kuntotesti"palautteen" jossa lukee kaikki suoritetut asiat esim. coopperin tulos jne. Eli senkään ei pitäisi loppupeleissä mihinkään vaikuttaa..??

        Jonkinlaista klooriallergiaa voisi minulla olla, sillä aikoinaan tuli varsinkin pää ja kurkku kipeiksi uimahallissa, mutta en tiiä kuinka helposti siitä voisi saada lääkärintodistuksen, ja aika turhauttavaa sitä olisi hakea jos ei löydykään mitään oireita ja maksaa tyhjästä.

        Tietynlaista vesifobiaa voi minulla hyvinkin olla, sillä tulee pieni paniikki jos puhuu uimisesta. Varsinkin yläasteella oli paljon uimakertoja, ja niistä oli aluksi vaikea olla pois. Silloin epäilin että minulla olisi klooriallergia ja opettaja onneksi ymmärsi yskän ja minun ei tarvinnut uida. Luulen että intissä tuo epäilys pitää todeta todeksi...

        Näin jälkeenpäin ajatuskin siitä että joutuisin uimaan tuntuu pahalta. En ole koskaa harrastanut uimista, en edes uimahallin ulkopuolella, en vain yksinkertaisesti pidä siitä.

        Tiedän että minulle tulee paniikki jos yritän uida, varsinkin jos tiedän ettei jalkani ylety pohjaan, se on varma hukkuminen. Yhä mielessä pyörii se ajatuskuva kun meinasin hukkua uimahallissa 7-8 vuotiaana. Sellainen kutina on että pahempaakin voisi tapahtua.


        Vielä pari kysymystä:

        sivarimajuri kirjoitti: " Jos et osaa lainkaan uida niin voit valehdella jos siihen sattuu sopiva sauma että olet uinut. Ennen uintitestiä kyllä kysytään että onko joku joka ei osaa uida."

        - Kuulostaa hankalalta. Kutsuntalappujen mukana tuli täytettävä paperi johon piti vastata. Siinä oli joko, että uimataito [200m],[100m] tai [en osaa]. Entä jos laittaa rastin ruutuun [en osaa]
        ja sitten vielä valehtelee että on uinut 200m, kai ne niitä papereita kuitenkin tarkistelee.

        Kai sen armeijan voi suorittaa vaikkei uida osaakkaa? ja jos ei niin voihan sen aina lopettaa. Minulle suhkot sama jos siihen kaatuu. Ei sinne inttiikää kuitenkaan vapaaehtoisesti menis.

        Noita kutsuntalappuja tuskin katsotaan enää sen jälkeen kun kutsunnoissa on käyty. Itseasiassa koko intissä seurataan ihmisten asioita sen verran löyhästi että voisit vaikka laittaa jonkun kaverisi käymään intin sinun puolestasi.

        "Kai sen armeijan voi suorittaa vaikkei uida osaakkaa?"

        Todellakin voi. Sanot vain siellä lääkärintarkastuksessa itse intissä ettet aio uida ja selität asian niin saat siitä vapautuksen. Tosin se uiminen intissä on todella turvallista. Jos sanot uimavalvojalle tuosta asiasta niin pääset uimaan viimeisenä kun muut ovat jo lähteneet. Alikessu kuljettaa vierelläsi koko ajan keppiä josta voit ottaa kiinni jos on tarve ja uimavalvoja seuraa vierestä. Se on taas täysin toinen asia haluatko suorittaa inttiä ylipäänsä ollenkaan.

        Tuolla intin lopussa saamallasi todistuksella teet ihan yhtä paljon kuin koko intillä. Eli et yhtään mitään, ellet sitten meinaa jäädä töihin inttiin tai hommaa sitä kautta vaikkapa E-korttia, ensiapukorttia, tulevan alasi työkokemusta ym.


      • Sivarimajuri
        Sivarimajuri kirjoitti:

        Noita kutsuntalappuja tuskin katsotaan enää sen jälkeen kun kutsunnoissa on käyty. Itseasiassa koko intissä seurataan ihmisten asioita sen verran löyhästi että voisit vaikka laittaa jonkun kaverisi käymään intin sinun puolestasi.

        "Kai sen armeijan voi suorittaa vaikkei uida osaakkaa?"

        Todellakin voi. Sanot vain siellä lääkärintarkastuksessa itse intissä ettet aio uida ja selität asian niin saat siitä vapautuksen. Tosin se uiminen intissä on todella turvallista. Jos sanot uimavalvojalle tuosta asiasta niin pääset uimaan viimeisenä kun muut ovat jo lähteneet. Alikessu kuljettaa vierelläsi koko ajan keppiä josta voit ottaa kiinni jos on tarve ja uimavalvoja seuraa vierestä. Se on taas täysin toinen asia haluatko suorittaa inttiä ylipäänsä ollenkaan.

        Tuolla intin lopussa saamallasi todistuksella teet ihan yhtä paljon kuin koko intillä. Eli et yhtään mitään, ellet sitten meinaa jäädä töihin inttiin tai hommaa sitä kautta vaikkapa E-korttia, ensiapukorttia, tulevan alasi työkokemusta ym.

        Tosin jos menet uimakouluun niin pääset luistamaan mahdollisesti muutamasta turhasta ja pitkäveteisestä palveluksesta.


      • onnistuu
        Sivarimajuri kirjoitti:

        Noita kutsuntalappuja tuskin katsotaan enää sen jälkeen kun kutsunnoissa on käyty. Itseasiassa koko intissä seurataan ihmisten asioita sen verran löyhästi että voisit vaikka laittaa jonkun kaverisi käymään intin sinun puolestasi.

        "Kai sen armeijan voi suorittaa vaikkei uida osaakkaa?"

        Todellakin voi. Sanot vain siellä lääkärintarkastuksessa itse intissä ettet aio uida ja selität asian niin saat siitä vapautuksen. Tosin se uiminen intissä on todella turvallista. Jos sanot uimavalvojalle tuosta asiasta niin pääset uimaan viimeisenä kun muut ovat jo lähteneet. Alikessu kuljettaa vierelläsi koko ajan keppiä josta voit ottaa kiinni jos on tarve ja uimavalvoja seuraa vierestä. Se on taas täysin toinen asia haluatko suorittaa inttiä ylipäänsä ollenkaan.

        Tuolla intin lopussa saamallasi todistuksella teet ihan yhtä paljon kuin koko intillä. Eli et yhtään mitään, ellet sitten meinaa jäädä töihin inttiin tai hommaa sitä kautta vaikkapa E-korttia, ensiapukorttia, tulevan alasi työkokemusta ym.

        Kiitos tästä, hyvä vastaus/teksti.

        Kai tämä uimishomma kuitenkin on erilaista eri palveluspaikoissa? Missä itse suoritit palveluksesi? Onko tämä uimishomma mahdollisesti vain kerran, eli kerran uidaan se 200m?

        "Sanot vain siellä lääkärintarkastuksessa itse intissä ettet aio uida ja selität asian niin saat siitä vapautuksen."

        Asiahan tietenkin riippuu siitä, kuka se lääkäri on siellä intissä.. jos se on joku jolle pitää perustella vaik kuinka tarkkaa ja sit se vaan sanoo "ei oo mikään este".. En oo mikään kauhee hyvä selitteleen mutta jospa se sitten kuitenkin onnistuisi.

        "Tuolla intin lopussa saamallasi todistuksella teet ihan yhtä paljon kuin koko intillä. Eli et yhtään mitään"

        Eli siis ei mitään väliä minkä ajan saa coopperista tai uimisesta, tai ihan sama suorittaako niitä ollenkaan? Läpi pääsee kuitenkin. Turhaa hommaa just tommonen uintikin...jossain armeijassa.


      • uimataidoton myös
        Sivarimajuri kirjoitti:

        Noita kutsuntalappuja tuskin katsotaan enää sen jälkeen kun kutsunnoissa on käyty. Itseasiassa koko intissä seurataan ihmisten asioita sen verran löyhästi että voisit vaikka laittaa jonkun kaverisi käymään intin sinun puolestasi.

        "Kai sen armeijan voi suorittaa vaikkei uida osaakkaa?"

        Todellakin voi. Sanot vain siellä lääkärintarkastuksessa itse intissä ettet aio uida ja selität asian niin saat siitä vapautuksen. Tosin se uiminen intissä on todella turvallista. Jos sanot uimavalvojalle tuosta asiasta niin pääset uimaan viimeisenä kun muut ovat jo lähteneet. Alikessu kuljettaa vierelläsi koko ajan keppiä josta voit ottaa kiinni jos on tarve ja uimavalvoja seuraa vierestä. Se on taas täysin toinen asia haluatko suorittaa inttiä ylipäänsä ollenkaan.

        Tuolla intin lopussa saamallasi todistuksella teet ihan yhtä paljon kuin koko intillä. Eli et yhtään mitään, ellet sitten meinaa jäädä töihin inttiin tai hommaa sitä kautta vaikkapa E-korttia, ensiapukorttia, tulevan alasi työkokemusta ym.

        onko mahdollisuuksia päästä sotilaspoliisiksi vaikkei osaisi uida lainkaan tai erittäin huonosti?


    • ensikäden tiatoo

      No ensteks: periaatteessa pitää osata uida, ja jos ei osaa niin opettavat.

      Käytännössä tapahtui seuraavaa:
      Meitsin komppania patistettiin uimahalliin kerran.
      Rivissä minä ja pari muuta sanottiin että ei onnistu kun ei osata.

      Onneksi meitä paimentava vääpeli, tai mikä lie, ei muista enää, oli aika laiska jätkä. Ensin se kiros perkeleesti. Sit käski jäädä kassulle. Me mentiin porukalla sotkuun syömään pullaa ja notkumaan. Kun muut sit iltapäivällä palas hallilta niin mentiin hissunkissun niitten peräs taas tupaan. (Jos ois menny tupaan lorvimaan koko päiväksi niin joko alikessu ois nakittanu johonki hommaan tai komppanian luti (vähemmän rento jätkä) ois vieny meidät maasturilla hallille ja heittäny altaaseen...

      Toiste ei ollu uimisesta puhetta. Mut jos oisin ollu puskajussi (olin lakupekka) niin varmaan ois joutunu räpiköimään.

      • ..............................

        eipä meil ainakaa kukaa joutunu uimaa pari vuotta sitte haminanvaruskunnas.


    • Miquelitos1

      Aiheen vierestä:

      Varsinkin Suomessa, tuhansien järvien maassa, uintitaito voi pelastaa henkesi. Puhumattakaan jos tykkäät lomailla ulkomailla, missä voi iskeä tulva, hyökyaalto tai huonokuntoinen turistilaiva. Fobiat heikentävät meitä ja rajoittavat elämäämme. Niitä vastaan pitäisi taistella, eikä antaa niiden ohjata miten elämme elämäämme.

      Uimisesta ei tarvitse pitää, mutta sitä pitäisi sietää. Yksi ajatus: Osaatko pelastaa lapsesi 10 vuoden päästä, jos hän ui liian kauas uimarannalla ja väsyy?

      Eipä tässä muuta. Toivottavasti intissä ovat tarpeeksi kypsiä, eivätkä heitä uimapelkoisia pakolla altaisiin.

    • pakko vastata

      Ei ole pakko osata, voi sanoa ettei osaa eikä ne silloin pakotakkaan. Ei sitä uintia ole kuin 1-2 kertaa ja sillonki pitää uida 100-200m. Ja taito se on muidenkin joukossa, ei ole pakko opetella jos ei halua. Olisi kylläkin vanhempien opettaa lapset uimaan..

      • -.-._:_.-.

        Eikö siinä sitten jää mitenkään silmätikuksi jos yrittää luistaa tuosta uimiskokeesta? En missään nimessä haluais yrittää olla mitenkään vaikea tapaus, mutta inhoan uimista yli kaiken ja uimataito on todella heikko. Ja mitenkä nuo uimavarusteet? Omilla mennään vaiko armeija antais jotkut käyttöön?


      • tykinmies II/08
        -.-._:_.-. kirjoitti:

        Eikö siinä sitten jää mitenkään silmätikuksi jos yrittää luistaa tuosta uimiskokeesta? En missään nimessä haluais yrittää olla mitenkään vaikea tapaus, mutta inhoan uimista yli kaiken ja uimataito on todella heikko. Ja mitenkä nuo uimavarusteet? Omilla mennään vaiko armeija antais jotkut käyttöön?

        Ei varmasti jää. Voit mennä vaikka AVOlle eli aamuvastaanotolle kyseisenä päivänä ja valittaa jotain vaivaa ja saat vapautuksen. En usko, että joudut myöhemmin testiin. Toisaalta suosittelen sitä vesifobia tms juttua joka vaan vapauttaa suoraan sut koko jutusta ja saat jäädä tupaan sluibaamaan muiden pulikoidessa. Tai sitten olet saunomassa sen ajan. Armeijan hienoissa sinisissä speedoissa sinne mennään :D


      • niwa
        -.-._:_.-. kirjoitti:

        Eikö siinä sitten jää mitenkään silmätikuksi jos yrittää luistaa tuosta uimiskokeesta? En missään nimessä haluais yrittää olla mitenkään vaikea tapaus, mutta inhoan uimista yli kaiken ja uimataito on todella heikko. Ja mitenkä nuo uimavarusteet? Omilla mennään vaiko armeija antais jotkut käyttöön?

        (tiedän että viestiketju on melko vanha, mutta vastaan siltikin)
        Itselläni oli intin aikana kaksi kertaa uimista, ensin se testi, johon tosin en päässyt osallistumaan vapautuksen vuoksi (torstaina olisi ollut uimataitotesti ja sain muistaakseni tiistaina kolme VUPia saman viikon tiistaina tai ehkä se oli kolme VUPia VMTL maanantaina, jotain tuonsuuntaista kuitenkin). Jälkimmäisellä kerralla jouduin sitten altaaseen ja kyllä armeija tarjoaa varusteet koko armeijan ajalle, uimavarusteet mukaanlukien.

        Jotkut ovat täällä ehdottaneet uimataidottomuuteen vetoamista ja se voi mahdollisesti toimia. Siellä on kuitenkin tiukat aikataulut ja aina kiire (odottamaan) ja kuitenkin suht paljon porukkaa altaalla joten yksittäistä henkilöä ei välttämättä ehditä opettamaan rajoitetussa ajassa. Toinen vaihtoehto saattaa olla että sinut laitetaan kaikesta huolimatta altaaseen ja jos niin käy niin en suosittele että kannattaisi alkaa väittämään vastaan vaan yrittämään parhaansa vaikka uimista inhoaisikin.
        Itselleni opetettiin armeijassa se että siellä yhtenä tarkoituksena on siirtyminen mukavuus-alueelta epämukavuus-alueelle jotta jokin sietokyky kasvaisi. Ei armeijan varsinaisesti ole tarkoituksena olla kamala paikka muttei mikään lomakeskuskaan sentään. ^_~


    • kaikenlaista..

      Mikä kysymys tuo tuollainen on? Kyllä Intiassa voi käydä kylpemässä Ganges-joessa, mutta pakollista se ei ole. Oletko hindu vai miksi kyselet?

      • Anonyymi

        Intti eli Varusmiespalvelus eli Armeija, EI MIKÄÄN INTIA


    • intin käynyt

      Kyllä intissä uida täytyy. Siellä on ihan virallinen uimataitotestikin, ja on vielä jokin tietty rajakin, mikä täytyy päästä, ettei joudu uimakouluun. Meillä uimakoulun välttämisrajana oli tosin ainoastaan 25 METRIÄ!!!!! Meillä ei kukaan joutunut uimakouluun, koska tuo matka oli niin onneton, että kaikki selviytyivät siitä. Tosin se virallinen uimataitotesti (200m, josta 50m selkää), se ei kaikilla onnistunut.

      • kokemuksen äänii

        "en pysty. selkä kipeä" toimii aina. Oli kyse sitten uinnista tai mistä tahansa muusta.

        valita, valita ja valita. Kolme nyrkkisääntöä inttiin. Pian ne suhun kyllästyvät ja saat vapautuksen kokonaan.


      • uimapelkoinen
        kokemuksen äänii kirjoitti:

        "en pysty. selkä kipeä" toimii aina. Oli kyse sitten uinnista tai mistä tahansa muusta.

        valita, valita ja valita. Kolme nyrkkisääntöä inttiin. Pian ne suhun kyllästyvät ja saat vapautuksen kokonaan.

        voinko hakea vapaa ehtoiseen asepalvelukseen koska en ui muutakuin kaiteen vieressä koiraa ja mun on pakko ottaa kaiteesta välillä kiinni koska olen menettänyt yhden todella läheisen ystävän hukkumalla uimahallissa :'( aikaa tapahtuneesta on muutama vuosi mutta se koskettaa yhä....

        haluan suorittaa asepalevluksen mutta uinti hirvittää.....

        laitanko ruksin kohtaa en osaa uida ja meen opetteleen uintia koska uin vain kaksi kertaa vuodessa kaiteen vieressä lasten altaassa...
        vai mitä teen???? kertokaa....


      • Uinti maistu
        uimapelkoinen kirjoitti:

        voinko hakea vapaa ehtoiseen asepalvelukseen koska en ui muutakuin kaiteen vieressä koiraa ja mun on pakko ottaa kaiteesta välillä kiinni koska olen menettänyt yhden todella läheisen ystävän hukkumalla uimahallissa :'( aikaa tapahtuneesta on muutama vuosi mutta se koskettaa yhä....

        haluan suorittaa asepalevluksen mutta uinti hirvittää.....

        laitanko ruksin kohtaa en osaa uida ja meen opetteleen uintia koska uin vain kaksi kertaa vuodessa kaiteen vieressä lasten altaassa...
        vai mitä teen???? kertokaa....

        Ei huolta ei uida tarvi.


      • intti-uimari
        Uinti maistu kirjoitti:

        Ei huolta ei uida tarvi.

        Näytää vaihtelevan aika paljon varuskunnissa uinnit. Meitsi meni kesällä pieneen varuskuntaan ja me uitiin sellasessa lammessa rannan suuntaan ja varmaan olis jalat ylttänyt pohjaan koko matkan. Silti kessut vartioi veneellä koko ajan. 200m oli matkana. Alussa kysyttiin onko uimataidottmia ja pari ilmoittautui ja jäivät sitten odotteleen rannalle. Sit jos oli epävarma jatksamisesta sai tulla viimeisien joukossa kessujen veneen saattamana vierellä. Mua ei kyllä yhtään haitannut uiminen kun oli hellettä.


      • Masteroffarts

        Eipä uitu meillä Hangon rannikkopatteistossa 1989-90. Ei kertaakaan. Lähin uimahalli olisi kai ollut Tammisaaressa. Merivesi oli kylmää. Ei mitään virallisa testejä.

        Inttikaverien kanssa käytiin uimahallissa iltalomalla huviksemme. Mutta ei mitään suorittamista.

        Eikä voi elätellä toivoa että sieltä kotiin päästäisivät puuttuvan uimataidon takia. Eri juttu ehkä jos hait ehdoin tahdoin taistelusukeltajaksi.


      • vesipeto.
        intti-uimari kirjoitti:

        Näytää vaihtelevan aika paljon varuskunnissa uinnit. Meitsi meni kesällä pieneen varuskuntaan ja me uitiin sellasessa lammessa rannan suuntaan ja varmaan olis jalat ylttänyt pohjaan koko matkan. Silti kessut vartioi veneellä koko ajan. 200m oli matkana. Alussa kysyttiin onko uimataidottmia ja pari ilmoittautui ja jäivät sitten odotteleen rannalle. Sit jos oli epävarma jatksamisesta sai tulla viimeisien joukossa kessujen veneen saattamana vierellä. Mua ei kyllä yhtään haitannut uiminen kun oli hellettä.

        Joo, täällä aikuiset äijät valittaa jostain uimatestistä, itse uin tuon 200 m kevyesti 10-vuotiaana... En ole koskaan ymmärtänyt niitä jotka uivat 25 m niin eiköhän se 200 m mene yhtä helposti pienellä kunnon kohennuksella :O


      • asdfgdrteyy
        Masteroffarts kirjoitti:

        Eipä uitu meillä Hangon rannikkopatteistossa 1989-90. Ei kertaakaan. Lähin uimahalli olisi kai ollut Tammisaaressa. Merivesi oli kylmää. Ei mitään virallisa testejä.

        Inttikaverien kanssa käytiin uimahallissa iltalomalla huviksemme. Mutta ei mitään suorittamista.

        Eikä voi elätellä toivoa että sieltä kotiin päästäisivät puuttuvan uimataidon takia. Eri juttu ehkä jos hait ehdoin tahdoin taistelusukeltajaksi.

        Tuo uiminen on aivan tajuttoman helppo homma. Koulussakin piti uida aina vähintään se 500m niin nopeasti kuin pystyi.


      • jep23
        asdfgdrteyy kirjoitti:

        Tuo uiminen on aivan tajuttoman helppo homma. Koulussakin piti uida aina vähintään se 500m niin nopeasti kuin pystyi.

        Itseäni ei ole myös uinti kiinnostanut koskaan ja en ole siinä ollut todellakaan mikään hyvä. Lapsena uinti oli lähes fobian tasolla, mutta nyt kyllä uskallan mennä veteen sekä uimaan jonkin verran matkaa, mutta tuota 200m uinti testiä en ylä-asteella suorittanut enkä varmaan suorittaisi nytkään. Ensi vuonna koulussa on vissiin joku armeija coopperi juuri armeijaa varten ja armeijakin/kutsunnat rupeavat lähenemään. Onko se tosiaan niin, että jos ei armeijassa tuota 200m uintitestiä läpäise niin sitten passitetaan uintikouluun? Kuuluuko uintiin armeijassa mitään muuta kuin tuo testi?


      • I/09
        jep23 kirjoitti:

        Itseäni ei ole myös uinti kiinnostanut koskaan ja en ole siinä ollut todellakaan mikään hyvä. Lapsena uinti oli lähes fobian tasolla, mutta nyt kyllä uskallan mennä veteen sekä uimaan jonkin verran matkaa, mutta tuota 200m uinti testiä en ylä-asteella suorittanut enkä varmaan suorittaisi nytkään. Ensi vuonna koulussa on vissiin joku armeija coopperi juuri armeijaa varten ja armeijakin/kutsunnat rupeavat lähenemään. Onko se tosiaan niin, että jos ei armeijassa tuota 200m uintitestiä läpäise niin sitten passitetaan uintikouluun? Kuuluuko uintiin armeijassa mitään muuta kuin tuo testi?

        Meillä ei ainakaan tarvinnut uida kuin 50m ja jos ei sitä suorittanut, joutui uimakouluun. Suoritusta ei edes valvottu kovin tarkasti, kun altaassa oli yhtäaikaa noin 30 miestä. Itse menin varmaan puolet matkasta ottamalla käsillä reunoista vauhtia mutta ilmoitin kuitenkin uineeni 50m.


      • hh
        I/09 kirjoitti:

        Meillä ei ainakaan tarvinnut uida kuin 50m ja jos ei sitä suorittanut, joutui uimakouluun. Suoritusta ei edes valvottu kovin tarkasti, kun altaassa oli yhtäaikaa noin 30 miestä. Itse menin varmaan puolet matkasta ottamalla käsillä reunoista vauhtia mutta ilmoitin kuitenkin uineeni 50m.

        Sanot siellä uintikokeissa, että sulla on bakteerikammo et voi mennä altaaseen varma vapautus.


      • Anonyymi
        vesipeto. kirjoitti:

        Joo, täällä aikuiset äijät valittaa jostain uimatestistä, itse uin tuon 200 m kevyesti 10-vuotiaana... En ole koskaan ymmärtänyt niitä jotka uivat 25 m niin eiköhän se 200 m mene yhtä helposti pienellä kunnon kohennuksella :O

        Et selvästikään ymmärrä mikä vesifobia on


    • fsdfdsfdsfdfd

      Josta tuli mieleen kun sukeltajien kanssa ollut tekemisissä, isä ihmetteli että mitä tuo lyijymöntti tekee tuossa hellan päällä, lämmitin vähän sitä noin kiloista kun pitää pilkkoa kahteen osaan.

      Eräälle sukeltajalle möin hirveästi lyijyä, 42kg kerralla, olikin kouluttaja.

      Tyttöjen hirveät huolestumiset että miten pärjää armeijassa... luultavasti kaikki yrittävät pitää tytöistä mahdollisimman parasta huolta.

    • Jooo o

      Kyllä tosiaan mullakin aikamoinen fobia.Heti jos joku edes puhuu uimisesta niin alkaa kuumottaan.Onko kellään kokemuksia Säkylästä?Miten oli uiminen ja testit?

    • Jooo o

      Mut jos ei haluu uida ,voi sanoo et ei osaa ja pääsee tekemään jotain muuta.

    • pxpxpxpxpxpxpx

      Kyllä mäki uida osaan mutta en millään pysty sukeltamaan. Uimatestistä selviäisin helposti mut jos pitää sukeltaa niin ei tulis mitää.

    • merileijonah

      meidän armeijassa piti uida 250m josta 50m selkää. Jos ei osannu nii joutu uimakouluun, josta ei päässy pois ennen kuin oli oppinut uimaan.

      • Anonyymi

        Ovatko kaikki armeija kaverisi vieläkään (2020) päässeet siviiliin ?


    • Mosa 1/12

      Parolan Panssariprikaatissa itse alokkaana tällä hetkellä ja juuri keskiviikkona oli meillä uintia ensimmäisen ja viimeisen kerran. Oli uintitesti 200 m. Sanoin meidän jaoksen lutille vasta altaan reunalla (!) että mitä jos ei osaa uida juuri ollenkaan. Totesi tyynesti, että on vaan testi joka näyttää miten hyvin meidän ikäluokka osaa uida ja sen 200 metriä joko ui tai ei. Palvelukseenkaan ei tulisi vaikuttamaan millään lailla saati mihinkään uimakouluun joutuisi. En olisi päässyt varmaan edes toiseen päähän, joten suosiolla ilmoitin alikille 0 m ja saunoin loppuajan.

    • kusymys

      Pitääkö altaadeen hypätä korkealta vai onko lähtö vedestä suoraan? En osaa hypätä pääedellä

    • ettätälleensilloinennen

      Merivoimissa oli ainakin v.83 kutsunnoissa rastiruutuun kysely osaatko uida vähintään 100m.Ensimmäinen aamujumppa kävely uimahallille,vaatteet pois, jonossa altaaseen, uinti päähän kamppeet päälle ja pihalle.Uimataidottomat nosteltiin koukulla viimeisenä altaasta ylös.Ja jokaisessa uinti koulutuksessa joutui olemaan mukana kaikki myös uimataidottomat jotka kylläkin palvelusajan ulkopuolella saivat uimaopetusta.

    • ossikutone

      Mitenkös nykyään

    • Anonyymi

      Ehkä typerin liikuntamuoto on joku uinti....etenkin jossain paskasessa allasvedessä ja muutenkin paskasissa vesissä oleminen, taatusti saa koronan jos ei muuta.

      • Anonyymi

        Nykyään intissä uintitesti on korvattu laukkujenkanto ja marjanpoiminta testillä :D


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nykyään intissä uintitesti on korvattu laukkujenkanto ja marjanpoiminta testillä :D

        Jos näin on niin huokaisen helpotuksesta koska, en itse osaa uida kuin vajaat 50m


    • Anonyymi

      En ole koskaan tarvinnut uintitaitoa. Inhoan uimista muutenkin kun aikoinaan piti koulussa uida paskaisissa haisevissa uima-altaissa,kiitos ei.Jotenkin homoa hommaa.

    • Anonyymi

      Ei osannut eräskään majuri uida karjp:ssa 80-luvulla. Veneessä oli aina pystykorva (koira ;-) mukana.

    • Anonyymi

      Mene sukeltajaks voit räpylöihen kanssa polskia pinnan alla eihä silloin tarvitse osata uija.

    • Anonyymi

      Uinti, turhin laji koskaan...siellä moni uimataidollinen taitaa makaa estoniassa tälläkin hetkellä, eipä ollut hyötyä...

    • Anonyymi

      No pitääkö siellä nykyisin uida vai ei?haluan ajankohtaisen tiedon.

    • Anonyymi

      Kai sitä sen verran pitää osata, että pääsee peräytyessä räpiköimään jonkin joen tai järven kannaksen yli.

    • Anonyymi

      Ok, mutta vieläkö siellä intissä mennään johonkin uimahalliin tai vastaavaan?

    • Anonyymi

      Tämä tapahtui syyskuun lopulla, kun joukkueenjohtaja komensi meidät, koko joukkueen uimaan, mutta alkoi sitten rähistä että miksi varusmies ei tule pois järvestä? Vastasin, että ei ole käsketty poistua järvestä.
      Luutnantti oli tikahtua nauruunsa, ja muillakin oli hauskaa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 4 tuntia töitä kerran viikossa on naisen mukaan liian raskasta

      Tämä ei taija olls lieksalaine vaikka "tuntomerkkiin" perusteella nii vois eppäillä! 🤣 31-vuotias Maya ei kykene tekemä
      Lieksa
      52
      2784
    2. Riikka Purra rosvosi eläkeläiset!

      1900 euron eläkkeestä rosvottiin 350 euroa. Kohtuullista vai? Perussuomalaisia ei enää ole olemassa meille eläkeläisille
      Maailman menoa
      517
      2624
    3. Näytit nainen sanoinkuvaamattoman ihanalta

      En voi unohtaa sinua. Pohdin nyt sinua.
      Ikävä
      48
      1835
    4. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      31
      1739
    5. Ihastuksesi persoonalliset piirteet ulkonäössä?

      Onko jotain massasta poikkeavaa? Uskallatko paljastaa? Aloitan; todella kauniit kädet ja sirot sormet miehellä.
      Tunteet
      117
      1713
    6. SDP:n kannatus edelleen kovassa nousussa, ps ja kokoomus putoavat

      SDP on noussut Helsingin Sanomien tuoreessa kannatuskyselyssä kokoomuksen ohi Suomen suosituimmaksi puolueeksi. SDP:n ka
      Maailman menoa
      301
      1659
    7. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      9
      1252
    8. Ketä ammuttu ?

      Ketä sielä Juupajoela ammuttu ei kait mainemies alkanu amuskelemaan , , Kyösti H ?
      Juupajoki
      22
      1072
    9. Kansaneläkkeiden maksu ulkomaille loppuu

      Hyvä homma! Yli 30 miljoonan säästö siitäkin. Toxia.
      Maailman menoa
      69
      1071
    10. Nainen, meistä tulisi maailman ihanin pari

      Mutta tosiasiat tosiasioina, on liian monta asiaa, jotka sotivat meidän yhteistä taivalta vastaan. Surulla tämän sanon,
      Ikävä
      54
      1067
    Aihe