Lämmön talteenoton suodattimet

F. Ilter

Ostamassamme talossa lämmen talteenotto, jossa vaihdettavat suodattimet. Käyttöohjeen mukaan pitäisi vaihtaa 4 kertaa vuodessa (70 euroa/laaki), myyjä itse oli vaihtanut kerran vuodessa.

Onko tästä kokemuksia? Vaihtaako joku tosiaan suodattimet neljästi vuodessa ja ikäänkuin tuhlaa LTO:n hyödyt suodatinkustannuksiin?

11

810

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Sähkösuodatin

Tuosta syystä minä hankin iv-koneen jossa on pestävä sähkösuodatin ja niin ikään pestävät karkeasuodattimet. Viiden vuoden kulut ovat olleet 0€, jos ei lasketa pesuvettä. Hankkimani suodattimet kestänee vielä 20 vuotta, ennen kuin pitää ostaa uusi pala suodatinkangasta.

• Vieno 2006

Itse pesen karkeasuodattimen noin 6 kertaa vuodessa. Hienosuodattimen vaihdan kerran tai kaksi vuodessa. Hienosodatin maksaa noin 20 €. Ks. löytyisikö halvempaa ostopaikkaa (esim. http://www.wekkisuodatin.fi).

On totta, että jos käytät 280 € vuodessa suodatinkustannuksiin, LTO:n lämmityshyöty häviää siihen. Koska jos vaihdat sisäilmaa esim. 150 m3 tunnissa ja LTO lämmittää tuloilmaa vaikka karkeasti 10 C, antaa tämä noin 500 W lämmitystehoa. Jos lämmitysaika vuodessa on vaikka 5000 tuntia. Antaa LTO vuodessa 2500 kWh lämpöä. Tämä maksaisi sähkölämmittäjälle noin 200 €.

• kieroliero

Onko suodatus pakollinen paha joka tulee lton kylkiäisenä. Ilman ltota ei tarvittaisi suodatusta? Tuolla laskuperusteella kannattaa ehdottomasti jättää lto pois.

4krt vuosi kuulostaa aika tiheältä vaihtoväliltä. Jos sillä tarkoitetaan karkeasuodattimien vaihtoväliä niin se ei ole niin suuri kustannus. Tuntuu olevan vaihtelua noissa ohjeissa.
        Eräässä ohjeessa oli hienosuodattimen vaihto kerran vuodessa(syksyllä) ja karkeasuodattimet useammin. Karkeasuodatinta saa mattona josta voi leikata sopivia paloja.

• ei vedä

Jos lasketaan pelkkiä kustannuksia (sis. investointi ja käyttökulut, puhallinenergia mukaanluettuna), niin eipä taida koneellinen tulo&poisto ikinä maksaa itseään takaisin pelkkään kon. poistoon verrattuna.

Mutta jotain arvoa voi/pitää laskea myös näille:

- vähemmän alipainetta sisällä = vähemmän ilmavuotoja rakenteiden läpi (ei kiskota homeenhajuista ilmaa ryömintätilasta, ei puhalla kylmää ilmaa pistorasioista / lattialistojen alta, kuten kon. poiston taloissa helposti käy)

- tehokas tuloilman suodatus vs. halvimman mukaan tehdyt karmirakoventtiilit, joista tulee kaikki kärpästä pienempi läpi

- parempi ääneneristys mm. liikennemelua vastaan, kun ei seinät / ikkunankarmit täynnä reikiä

- vähemmän vetohaittaa, kun sisään ei kiskota joka ikkunalta -20°C ilmaa

- hallittu ilmanjako (tasainen tuloilmavirta kaikkiin makuuhuoneisiin) vs. tuulen mukaan "säätyvä" huonekohtainen ilmamäärä = sopivalla tuulen suunnalla ja nopeudella kaikki korvausilma sisään yhdeltä seinustalta ja suojan puolella ei ilmanvaihtoa lainkaan...

Jos taas laitetaan suodattimilla varustetut korvausilmaventtiilit tai tuloilmaikkunat, niin 1) näissä on korkeammat investointikustannukset ja 2) suodattimia joutuu vaihtamaan ihan vastaavasti X kertaa vuodessa.

Huom. tämä suodattimien vaihtotarve riippuu erittäin paljon asunnon sijainnista ja ilmamääristä (kuinka suurella teholla konetta on tarvetta käyttää). Oikein paskaisella paikalla = ison tien varressa 4 kertaa vuodessa ei ole mitenkään liioittelua, mutta "maalaismaisemmassa" ympäristössä voi 1 kerta vuodessa (miel. keväällä/alkukesällä, siitepölykauden jälkeen) olla riittävä. Siis hienosuodattimista puhuttaessa. Karkeasuodattimet (jos on) on syytä vaihtaa useammin tai ainakin imuroida niistä pahimmat ötökät yms. pois.

• suodatin?

Öhhh, mitä ovat karkea- ja hienosuodattimet? Meidän LTO:ssa on kaksi suodatinta, jotka ovat molemmat samanlaisia.

Ja sit joku suodatin, jossa on jotain ionisaattorilankoja ja jonka voi pestä pesukoneessa. Käyttöohje on huonoakin huonompi.

Siis voiko noita suodattimia pestä vai ei?

• fweoin
        suodatin? kirjoitti:

Öhhh, mitä ovat karkea- ja hienosuodattimet? Meidän LTO:ssa on kaksi suodatinta, jotka ovat molemmat samanlaisia.

Ja sit joku suodatin, jossa on jotain ionisaattorilankoja ja jonka voi pestä pesukoneessa. Käyttöohje on huonoakin huonompi.

Siis voiko noita suodattimia pestä vai ei?

Sulla on 2 karkeasuodatinta ja sähkösuodatin, joka ajaa hienosuodattimen virkaa.

• thänks
        fweoin kirjoitti:

Sulla on 2 karkeasuodatinta ja sähkösuodatin, joka ajaa hienosuodattimen virkaa.

Voiko sen sähkösuodattimen tosiaan pestä astianpesukoneessa?

Entä nuo karkeasuodattimet, voiko ne pestä vedellä? Mun mielestä manuaalissa sanottiin ettei voi, mutta miten ne sitten saa puhtaaksi?

• voiko niitä pestä
        thänks kirjoitti:

Voiko sen sähkösuodattimen tosiaan pestä astianpesukoneessa?

Entä nuo karkeasuodattimet, voiko ne pestä vedellä? Mun mielestä manuaalissa sanottiin ettei voi, mutta miten ne sitten saa puhtaaksi?

Mulla ainakin karkeasuodattimet on sellaisia että ne voi pestä pyykkikoneessa tai vaikka painepesurilla. Sähkösuodattimen olen joko huljutellut lavuaarissa tai pessytyt painepesurilla, voisi sen tosiaan pistää astianpesukoneeseenkin.

• F. Ilter
        voiko niitä pestä kirjoitti:

Mulla ainakin karkeasuodattimet on sellaisia että ne voi pestä pyykkikoneessa tai vaikka painepesurilla. Sähkösuodattimen olen joko huljutellut lavuaarissa tai pessytyt painepesurilla, voisi sen tosiaan pistää astianpesukoneeseenkin.

Sain postissa uudet suodattimet, kun tilasin netistä. Ne ovat alumiinikehikossa ilmeisesti jotenkin prässättynä kiinni. Vähän kuin pumpulista tehdyt housuntaskut, mutta isommat - ja aika monta per kehikko.

Näitä siis ilmeisesti ei voi tai kannata pestä mitenkään. Vai voiko? Ei näitä ainakaan karkeasuodattimiksi voi sanoa... onpa tämä nyt vaikeaa. Mutta kovin montaa hunttia en viitsisi vuodessa laittaa näihin.

• sudatin

Itse toimin seuraavasti ja jos et jossain räjäytystyömaalla asu niin pitäisi riittää:

-hienosuodatin, imurointi pari kertaa vuodessa ja vaihto noin 12 kk välein (varmaan pidempikin vaihtoväli välttäisi)
      -karkeasuodattimet, astianpesuaineella pesu pari kertaa vuodessa ja vaihto noin 12 kk välein.
      -kennon putsaus suodattimien uusimisen yhteydessä

Tarvikesuodattimet on alkuperäisiä edullisempia ja karkeasuodatinta saa metritavarana halvalla. Ei muuta kun saksilla sopivan kokoiset palaset.

• suodatinta..

Mut mun mielestä se kehikko siinä suodattimessa näyttää kertakäyttöiseltä, mikä pakottaa ostamaan uuden suodattimen. Vai olenko väärässä?

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Alahan tulla paikkaamaan tekojas

Ja lopeta se piilossa oleminen. Olet vastuussa mun haavoista. Vien asian eteenpäin jos ei ala kuulumaan.
      Suhteet
      31
      5426
    2. Ei tunnu, että välität yhtään

Tuntuu, että et edes muista minua koko ihmistä. 😢
      Ikävä
      36
      3721
    3. Onko kenellekään muulle käynyt niin

Että menetti tilaisuutensa? Kaivattu oli kuin tarjottimella, osoitti kiinnostusta vahvasti, silmät ja olemus täynnä rakk
      Ikävä
      183
      3273
    4. Ketä tietää

Missä ammuttiin pyssyllä.
      Kotka
      11
      2535
    5. Veikeä Satu

Tuu jutteleen, kaipaan sua. Oot kuuma nainen.
      Ikävä
      29
      2132
    6. Näytitpä taas niin hyvältä!

Nautit tilanteesta täysin rinnoin. Sinä olet kuin
      Tunteet
      12
      2057
    7. Tietääkö kaivattusi että

olet häneen ihastunut? 🤠
      Ikävä
      163