Mistä opiskelija saa rahaa putkiremonttiin?

kohta koditon?

Olen opiskelija ja omistan pienen kaksion. Aloitin pari vuotta sitten opinnot yliopistossa, mutta vuoden välivuosi tuli aika odottamatta kun vanhempani kuolivat auto-onnettomuudessa.

Surun ja asioiden järjestely vei aikansa ja lopulta perintöverot maksettuani minulle jäi pieni kaksio omaisuudekseni (62m2).
Muuta omaisuutta ei ole, ei siis suuria säästöjä tai irtainta, ei edes autoa. Opintojen takia olen joutunut ottamaan lainaa, jota on nyt vajaat 10.000€. Käyn töissä viikonloppuisin milloin ei ole luentoja ja harjoituksia. Ensi kesä kuluu pakollisissa harjoituskursseissa, eli en voi olla kesätöissä.

On tuntunut kuitenkin, että nyt vihdoin alan päästä jaloilleni, ja selviytyä surusta huolimatta, kunnes kuulin että taloyhtiössä alkaa vuoden päästä putkiremontti.
Hinta on arviossa 600e x 62 = 40.000€.

Kertokaa viisaat, mitä tehdä kun mikään pankki ei myönnä minulle lainaa? Asunto ei ole myöskään mikään hyväkuntoinen, joten myymällä siitä tuskin saisi edes 100.000€. Parin kiinteistövälittäjän arvio ollut 80.000, yhden vain 70.000. Kukaan ei edes halua putkiremonttikohdetta (ehkä joku sijoittaja pilkkahinnalla).

Hulluinta tässä on, että jossain sitä sitten olisi kuitenkin asuttava, yksiön vuokrat hipovat 400€ paikkeilla. En ymmärrä, että pankkilainan takaukseen ei riitä asunto.

Ja ei, minulla ei todellakaan ole mitään maksuhäiriöitä, ei ikinä tilin ylityksiä tms.

13

1241

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • en viisas

      kun ei tiedä, missä ja mitä opiskelet, ei voi kun sanoa,


      et siis voi mennä töihin,
      ehkä voisit tarkistaa menojasi.

      yleensä putkirempan saa maksaa 5v aikana vuokran yhteydessä, eli ei tarvitse maksaa heti.

    • toinen vaihtoehto

      Yleisimmin, suurissa putkiremonteissa on asukkalla kaksi vaihtoehtoa; joko maksaa koko oma osuutensa remontista heti tai maksaa remontti rahoitusvastikkeena taloyhtiölle (joka käytännössä tarkoittaa sitä, että taloyhtiö ottaa lainan, sinä maksat taloyhtiölle ja taloyhtiö pankille). Siinä mielessä tämä yhtiölaina on huonompi vaihtoehto asukkaalle, että tuo rahoitusvastike ei (vaikka lainanlyhennystä ja korkoa käytännössä onkin) ole asukkaalle verotuksessa vähennyskeloista. Kun taas, jos pankki lainaa asuntoa vastaan antaa ja tuolla lainalla maksaa remppakulunsa, pankille itse maksetut asuntolainan korot ovat verotuksessa vähennettäviä.
      Ilmeisesti sinulla on siis asunnosta kuitenkin velkaa, jonka vakuutena asunto on, muutoinhan pankki lainaa asuntoa vastaan myöntäisi?
      Olisiko lainalle mahdollista mikään muu vakuus / takaajia?

    • Putkiremontit rahoitetaan asunto-osakeyhtiöissä yleensä siten, että taloyhtiö ottaa pitkäaikaisen (jopa 30 vuoden) lainan. Osakkailta kuukausittain perittävään yhtiövastikkeeseen lisätään pääoma- eli rahoitusvastike, jolla taloyhtiö maksaa lainan korot ja lyhennykset. Osakkailla on mahdollisuus maksaa pois osuutensa yhtiön lainasta ottamalla henkilökohtaista lainaa, mutta sitä ei ole pakko tehdä. Yhtiön laina ei edellytä sinulta mitään lainaneuvotteluja, vaan taloyhtiön hallitus hankkii sen yhtiökokouksen antamilla valtuuksilla. Lainan vakuudeksi tulee taloyhtiön omaisuutta. Se ei ole sinun henkilökohtaista velkaasi.

      Karkeasti arvioiden sanoisin, että tuollainen 40.000 euron lainaosuus nostaa yhtiövastiketta noin 200 euroa/kk (riippuu korosta ja laina-ajasta).

      Jos sitten myyt asunnon, voit myydä sen velkaisena. Silloin vain ilmoitetaan erikseen "myyntihinta" ja "velaton hinta". Vastaavasti yhtiövastike = hoitovastike rahoitusvastike.

      • Velaton hinta = Myyntihinta Osuus taloyhtiön lainasta.


    • Hööpe

      ei 80000:n asunnon osakekirja riitä takaukseksi 40000 lainalle? Voinet aluksi maksaa kuukausivastikkeessa sitä (taloyhtiölaina, tosiaan ei tartte mitään erillisiä lainaneuvotteluja), ja yleensä on mahdollista myöhemmin omalla lainalla maksaa pois taloyhtiön velkaosuus, kun talous tasapainottuu. Oma putkiremppalaina on verrannollinen asuntolainaan, joten sitä pitäisi saada suunnilleen samaan korkotasoon kuin asuntolaina yleensä (ei mitään kulutusluottokorkotasoja). Kuukausivastikkeessa maksamisen ikävä puoli on, että se on lähes 'ikuista' (25v ehkä) ja loppusummanaan siinä tulee maksetuksi päälle korkoja enemmän kuin lainan pääoma on eikä siitä tosiaan saa mitään verohyvityksiä.

    • lue tämä vinkki

      Oli oikesti ikävä kertomus, olet kuitenkin ilmeisesti vasta nuori aikuinen ja monta raskasta kokemusta takana :((

      Mutta: raha-asioihin saat ehkä ratkaisun, että otat sen lainan OPINTOLAINANA!
      Pankkien nihkeyden tietäen, he eivät periaatteessa halua myöntää opiskelijoille lainoja jos ei ole kahta takaajaa. Onko joku asunto lisänä, ei välttämättä riitä rahalaitoksille (vaikka pitäisi). Samalla käyttävät varmasti härskisti hyväksi, että sinulla ei ole esim isää tai äitiä pankissa tukena lainaneuvotteluissa.

      Eli nosta opintolainaa niin paljon kun mahdollista ja maksa sillä sitä taloyhtiön maksua. Näin saat pikku hiljaa kuolletettua osakkeesi maksuosuutta. Ainakin sitä pienennettyä.

      Toinen vaihtoehto on tosiaan, että maksat joka kk kohonnutta vastiketta, eli käytännössä lopun ikäsi. Omaa pankkilainaa ei näin tarvitse ottaa.

      Hölmöintä olisi tosiaan myydä se asunto. Kuten sanoit, jossain on silti asuttava ja vaihto yksiöön kaksiosta (samalla rahalla/kk) on huonoin vaihtoehto.

    • d**

      Oletettavasti asuntosi riittäisi lainan vakuudeksi, mutta tulosi eivät pankkien mielestä riitä lainan maksuun ja siinä lienenvät oikeassa. Remonttilainan ottaessasi sinulla olisi kuitenkin jo 50 000 euroa velkaa, joten sen maksuun pitäisi olla jo kunnon tulot. Tuskin sinun kuitenkaan tarvii henkilökohtaista lainaa ottaa putkiremppaa varten, vaan asia hoituu yhtiölainan kautta. Eli kunhan hommaat jostain sen verran tuloja, että saat yhtiölainan maksettua. Tai sitten muutat remontin jälkeen pikkuruiseen vuokrayksiöön, laitat kaksiosi vuokralle ja maksat vuokratuloilla kaksiosi kuluja. Saatat siinä jonkun euron jäädä voitollekin.

      Miten muuten olet onnistunut saamaan parissa vuodessa 10 000 euron opintolainan? Olin kuvitellut että sitä saa enimmillään jotain 3000 euroa vuodessa. Ja mihin tarvitset opintolainaa, jos kerran käyt töissäkin ja oletettavasti saat opintotukea ja asumiskulusikin ovat pienet, jos maksat asunnostasi vain käyttökuluja? Voisitko hieman tarkistaa kulutustottumuksia ja lopettaa lainarahalla elämisen?

      • kohta koditon

        kiitos vaan syyllistämisestä ja siitä, että sait minulle pahan mielen!

        Olen ollut opiskelijana nyt vajaat 5v, joiden väliin tuli 1v 8kk väliin ei-opintoja, koska en pystynyt suruissani keskittymään opintoihin. Samalla olen maksanut ison kasan perintöveroja ja maksuja, suoraan lukiosta opiskelemaan menneenä en todellakaan omannut mitään 'alkupääomaa'. Asunto oli ainoa asia, joka jäi vanhemmiltani perintönä käteen.

        Opintotuki riitää vastikkeeseen, ei muuhun. En saa asumiseen tukea.

        Bussikortti vie vajaat 50e/kk ja oppikirjat ja labratarvikkeet maksavat todella paljon. Näitä ei saa kirjastosta tai mistään lainaksi.

        Syön arkisin opiskelijalounaan, kotiin ostan korkeintaan 50e/kk ruokaa.
        Lisäksi puhelinlasku 10-15e. Vaateita en ole ostanut pariin vuoteen.

        En pysty käymään töissä kun viikonloppuisin, eikä kaupan palkka, jossa olen la ja välillä su, todellakaan ole niin ruhtinaallinen.

        Joten ehkä kannattaa miettiä hiukan, ennen kun alkaa syyllistämään ketään!


      • kohta koditon

        Kiitti vaan, että sait mielen mustaksi. Ja anteeksi että olin niin tyhmä ja kirjoitin tänne.

        Pari täsmennystä: Lähdin opiskelemaan heti lukion jälkeen. Ehdin opiskella reilut 2v kun vanhempani kuolivat. Tämän jälkeen ilman opintopisteitä kului lähes 1v 6kk.
        Minulla on siis menossa opinnoissa vuosi 3 (käytännössä siis 5).
        Minulla ei ilman säästöjä todellakaan ollut varaa maksaa perintöveroja, tähän meni vajaat 4000e opintolainaa.
        Ainoa mitä jäi kaikkien kulujen ja järjestelyjen jälkeen, oli asunto.

        Opintoihin saan rahoitusta opintotuen verran, se menee vastikkeeseen ja sähköön. Asumiseen en saa tukea. Töissä voin käydä vain la ja joskus on myös su-vuoroja. Muu aika menee harjoitustöissä ja opinnoissa. Tentteihin pitää lukea tosissaan, eikä edellisenä iltana. Haluan valmistua niin pian kun mahdollista.

        Käyn arkisin syömässä opiskelijalounaan, kotiin ostan niin vähän ruokaa kun mahdollista, noin 50e/kk. Lisäksi tulee puhelin 10-15e/kk ja puhtauteen toinen 10e/kk. Vaatteita en ole ostanut pariin vuoteen. En tupakoi enkä ryyppää.
        Kirjoja on välillä pakko ostaa, näitä ei saa kirjastosta, eikä huutonetistä tms, ne ovat tajuttoman kalliita (50-200e/kpl). Lisäksi tulee harjoitustöiden labramaksut yliopistolle ja bussimaksut talvisin. Muuten yritän kulkea aina pyörällä.

        Joten siinä selkoa elämästäni, on se kivaa kun haukutaan holtittomaksi - kiitos.


      • herkäksi..
        kohta koditon kirjoitti:

        Kiitti vaan, että sait mielen mustaksi. Ja anteeksi että olin niin tyhmä ja kirjoitin tänne.

        Pari täsmennystä: Lähdin opiskelemaan heti lukion jälkeen. Ehdin opiskella reilut 2v kun vanhempani kuolivat. Tämän jälkeen ilman opintopisteitä kului lähes 1v 6kk.
        Minulla on siis menossa opinnoissa vuosi 3 (käytännössä siis 5).
        Minulla ei ilman säästöjä todellakaan ollut varaa maksaa perintöveroja, tähän meni vajaat 4000e opintolainaa.
        Ainoa mitä jäi kaikkien kulujen ja järjestelyjen jälkeen, oli asunto.

        Opintoihin saan rahoitusta opintotuen verran, se menee vastikkeeseen ja sähköön. Asumiseen en saa tukea. Töissä voin käydä vain la ja joskus on myös su-vuoroja. Muu aika menee harjoitustöissä ja opinnoissa. Tentteihin pitää lukea tosissaan, eikä edellisenä iltana. Haluan valmistua niin pian kun mahdollista.

        Käyn arkisin syömässä opiskelijalounaan, kotiin ostan niin vähän ruokaa kun mahdollista, noin 50e/kk. Lisäksi tulee puhelin 10-15e/kk ja puhtauteen toinen 10e/kk. Vaatteita en ole ostanut pariin vuoteen. En tupakoi enkä ryyppää.
        Kirjoja on välillä pakko ostaa, näitä ei saa kirjastosta, eikä huutonetistä tms, ne ovat tajuttoman kalliita (50-200e/kpl). Lisäksi tulee harjoitustöiden labramaksut yliopistolle ja bussimaksut talvisin. Muuten yritän kulkea aina pyörällä.

        Joten siinä selkoa elämästäni, on se kivaa kun haukutaan holtittomaksi - kiitos.

        ..kun tuommonen suru on takana. Tsemppiä, älä provosoidu noista, muutenhan menee mieli mustaksi joka päivälle..
        Voisko ajatella, että alkuun jaksat maksaa yhtiölainana, rahavastike olisi n.250€/kk (muuten eikö tuo remppahinta 600€/neliö ole hieman yläkanttiin keskiarvoon verrattuna).
        Riippuu paikkakunnan asuntohintatasosta ja tarjonnasta, mutta olisko mahdollista vaihtaa tilapäisesti pienempään; - on asuttu 12 neliössä :) joten 60 tuntuu ruhtinaalliselta.. (ja jos tunnesyyt eivät estä vaihtoa). Vaihdossa on vaan se, että esim.pääkaupunkiseudulla 80k€:lla saa vain pikkuyksiön, sinällään aivan järjetöntä..


      • herkäksi..
        kohta koditon kirjoitti:

        Kiitti vaan, että sait mielen mustaksi. Ja anteeksi että olin niin tyhmä ja kirjoitin tänne.

        Pari täsmennystä: Lähdin opiskelemaan heti lukion jälkeen. Ehdin opiskella reilut 2v kun vanhempani kuolivat. Tämän jälkeen ilman opintopisteitä kului lähes 1v 6kk.
        Minulla on siis menossa opinnoissa vuosi 3 (käytännössä siis 5).
        Minulla ei ilman säästöjä todellakaan ollut varaa maksaa perintöveroja, tähän meni vajaat 4000e opintolainaa.
        Ainoa mitä jäi kaikkien kulujen ja järjestelyjen jälkeen, oli asunto.

        Opintoihin saan rahoitusta opintotuen verran, se menee vastikkeeseen ja sähköön. Asumiseen en saa tukea. Töissä voin käydä vain la ja joskus on myös su-vuoroja. Muu aika menee harjoitustöissä ja opinnoissa. Tentteihin pitää lukea tosissaan, eikä edellisenä iltana. Haluan valmistua niin pian kun mahdollista.

        Käyn arkisin syömässä opiskelijalounaan, kotiin ostan niin vähän ruokaa kun mahdollista, noin 50e/kk. Lisäksi tulee puhelin 10-15e/kk ja puhtauteen toinen 10e/kk. Vaatteita en ole ostanut pariin vuoteen. En tupakoi enkä ryyppää.
        Kirjoja on välillä pakko ostaa, näitä ei saa kirjastosta, eikä huutonetistä tms, ne ovat tajuttoman kalliita (50-200e/kpl). Lisäksi tulee harjoitustöiden labramaksut yliopistolle ja bussimaksut talvisin. Muuten yritän kulkea aina pyörällä.

        Joten siinä selkoa elämästäni, on se kivaa kun haukutaan holtittomaksi - kiitos.

        ..kun on tuommonen suru takana, mutta tsemppiä, älä provosoidu noista; muuten mieli on musta joka päivänä jostakin..
        Voisko ajatella, että jaksat maksaa yhtiölainana alussa, tekee noin 250€/kk (onko muuten 600€ neliö yläkanttiin tuo taksa?). Yksi mahdollisuus on vaihtaa tilapäisesti pienempään (on asuttu 12 neliössäkin :)), joten 60 tuntuu ruhtinaalliselta.. riippuu tietenkin paikkakunnan asuntomarkkinoista (ja jos tunnesyyt eivät estä vaihtoa). Vaihdossa on sekin pointti, että esim.pääkaupunkiseudulla 80k€:llä saa vain pikkuyksiön, sinällään aivan järjetöntä..


      • d**
        kohta koditon kirjoitti:

        Kiitti vaan, että sait mielen mustaksi. Ja anteeksi että olin niin tyhmä ja kirjoitin tänne.

        Pari täsmennystä: Lähdin opiskelemaan heti lukion jälkeen. Ehdin opiskella reilut 2v kun vanhempani kuolivat. Tämän jälkeen ilman opintopisteitä kului lähes 1v 6kk.
        Minulla on siis menossa opinnoissa vuosi 3 (käytännössä siis 5).
        Minulla ei ilman säästöjä todellakaan ollut varaa maksaa perintöveroja, tähän meni vajaat 4000e opintolainaa.
        Ainoa mitä jäi kaikkien kulujen ja järjestelyjen jälkeen, oli asunto.

        Opintoihin saan rahoitusta opintotuen verran, se menee vastikkeeseen ja sähköön. Asumiseen en saa tukea. Töissä voin käydä vain la ja joskus on myös su-vuoroja. Muu aika menee harjoitustöissä ja opinnoissa. Tentteihin pitää lukea tosissaan, eikä edellisenä iltana. Haluan valmistua niin pian kun mahdollista.

        Käyn arkisin syömässä opiskelijalounaan, kotiin ostan niin vähän ruokaa kun mahdollista, noin 50e/kk. Lisäksi tulee puhelin 10-15e/kk ja puhtauteen toinen 10e/kk. Vaatteita en ole ostanut pariin vuoteen. En tupakoi enkä ryyppää.
        Kirjoja on välillä pakko ostaa, näitä ei saa kirjastosta, eikä huutonetistä tms, ne ovat tajuttoman kalliita (50-200e/kpl). Lisäksi tulee harjoitustöiden labramaksut yliopistolle ja bussimaksut talvisin. Muuten yritän kulkea aina pyörällä.

        Joten siinä selkoa elämästäni, on se kivaa kun haukutaan holtittomaksi - kiitos.

        kiitos lisätiedoista ja sori vaan jos koit viestini syyttäväksi, ei ollut tarkoitus. Ekassa kirjoituksessasi et antanut kovin täsmällistä tietoa tilanteestasi, joten sen perusteella taloudellinen tilanteesi vaikutti vähän epäilyttävältä.

        Sulla on aika korkea vastike, jos se on melkein opintotuen suuruinen. Maksat ilmeisesti nytkin jonkin muun remontin rahoitusvastiketta, vai kerätäänkö putkirempparahoja jo ennakkoon? (Sittenhän se remontin jälkeinen rahoitusosuus ei ehkä olisikaan ihan niin suuri kuin alussa ajattelit.) Mutta jos se oikeasti on kaikki vaan hoitovastiketta, niin pistä kämppä äkkiä myyntiin ja muuta kiireen vilkaa paremmin hallinnoituun yhtiöön. Nimittäin jos yhtiö saa tuhlattua sellaisen summan pelkkiin hoitokuluihin, niin voit olla varma, että tuon yläkanttiin hinnoitellun putkirempankaan budjetti ei pidä, ja sieltä sattaa tulla vielä jokunen kymppitonni lisälaskua.


      • ei päätä huimaa
        d** kirjoitti:

        kiitos lisätiedoista ja sori vaan jos koit viestini syyttäväksi, ei ollut tarkoitus. Ekassa kirjoituksessasi et antanut kovin täsmällistä tietoa tilanteestasi, joten sen perusteella taloudellinen tilanteesi vaikutti vähän epäilyttävältä.

        Sulla on aika korkea vastike, jos se on melkein opintotuen suuruinen. Maksat ilmeisesti nytkin jonkin muun remontin rahoitusvastiketta, vai kerätäänkö putkirempparahoja jo ennakkoon? (Sittenhän se remontin jälkeinen rahoitusosuus ei ehkä olisikaan ihan niin suuri kuin alussa ajattelit.) Mutta jos se oikeasti on kaikki vaan hoitovastiketta, niin pistä kämppä äkkiä myyntiin ja muuta kiireen vilkaa paremmin hallinnoituun yhtiöön. Nimittäin jos yhtiö saa tuhlattua sellaisen summan pelkkiin hoitokuluihin, niin voit olla varma, että tuon yläkanttiin hinnoitellun putkirempankaan budjetti ei pidä, ja sieltä sattaa tulla vielä jokunen kymppitonni lisälaskua.

        En tiedä missä aloittaja opiskelee, mutta

        eihän tuo opintorahan määrä päätä huimaa.

        Yliopistossa opiskelijalle vajaat noin 250e/kk.

        Jos kämppä oli 62neliötä ja vesi sähkö, menee varmasti jo tuohon ilman mitään lisäosuutta tai remonttiosaa.

        Mutta tosiaan, kannattaako asua noin isossa kämpässä. 80.000e ei tosin riitä kun kituiseen yksiöön metsälähiössä josta taas tulee matkakuluja keskustaan missään opiskelukaupungissa.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Täytyi haukkuu sut lyttyyn

      En haluu tuntee rakkautta sua kohtaan enää ja haluun unohtaa sut mut sit tulee kuiteki paha olo kun haluis vaan oikeesti
      Ikävä
      61
      1397
    2. Rakkauden riemuvoitto

      Valta voidaan voittaa tiedolla. Mutta tieto on huonompi kuin kauneus, hellyys ja rakkaus. Siksi kauneus on vallan ja tie
      Hindulaisuus
      349
      1121
    3. 37
      792
    4. SINÄ nainen hyvin läheltä

      Pidän sinusta. Mutta mene ensin juttelemaan lääkärin luokse, ja hoida itsesi kuntoon. Sit kun sä olet kunnossa, niin mä
      Ikävä
      70
      776
    5. Nainen mitä tekisit

      Joutuisit tekemään miehelle ja sinulle tai sinulle ja miehellesi ja kahdelle lapselle ruokaa ja kaapista löytyy 2 litraa
      Sinkut
      154
      747
    6. Siis ei ole edes mahdollista

      että ei törmätä, ei sit millään vaikka päällä hyppisi
      Ikävä
      42
      742
    7. Ajatus aamuun

      Tämä jollekin tärkeälle. On asioita mistä jutellaan, on asioita mistä vitsaillaan, on myös asioita mistä ei puhuta kenen
      Ikävä
      48
      712
    8. Martina kauniina lehtihaastattelussa

      Martina antoi hyväntuulisen haastattelun lehteen. Tyylikkäitä kuvia ja kivoja vaatteita kauniilla Martinalla.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      182
      695
    9. Minä en luota sinuun yhtään nainen

      ja aistin että yrität taas satuttaa henkisesti koska tiedät että olet heikkouteni joten siksi tein mitä tein mutta en ki
      Ikävä
      44
      659
    10. J-miehelle

      haluan kertoa että olet edelleen mulle rakas. Ajattelen sinua päivittäin kulta.
      Ikävä
      49
      622
    Aihe