Ei vettä lattiaan!

Rakentava

Näin sanoi hyvä ystäväni ja rakennusmestari 40v kokemuksella! Uskoin tätä neuvoa ja olen erittäin tyytyväinen.

Teitkö sinä virheen?

17

1864

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kieroliero

      En saa öisin nukuttua kun pelottaa.

    • nm hm

      Miksei vettä lattiaan?

      Voin montakin syytä kyllä itse keksiä, mutta mikä oli tämän vanhuksen perustelu?

    • Peukalo keskellä per

      Meinaakko betoonis kuiviltaan lattiaan laittaa??

    • hemmetinmoisen

      virheen, ryhdyin rikkaaksi, ei tosiaankaan olisi kannattanut. Kaikkein parasta olisi asua sosiaalituilla kunnan patterilämmiteisessä kämpässä.

      • näin.

        No jos eristysvaatimuksissa ollaan menossa "passiivitalo" suuntaan, niin ei tietenkään kannata laittaa vesikiertoista. Eikä sitä toista kuuluisaa keskustelunaihetta eli maalämpöä. Silloinhan riittää esim. LTO:n yhteydessä oleva lämmitin. esmes sähkövastus. Kosteisiin tiloihin kannattanee laittaa kuitenkin kaapelit lattiaan.

        Kuulostaa järkevältä!

        Se mitä todellisuus on -30 pakkasilla, en tiedä... Ehkä silloin pitää turvautua tulisijaan.


      • mut kuitenkin,
        näin. kirjoitti:

        No jos eristysvaatimuksissa ollaan menossa "passiivitalo" suuntaan, niin ei tietenkään kannata laittaa vesikiertoista. Eikä sitä toista kuuluisaa keskustelunaihetta eli maalämpöä. Silloinhan riittää esim. LTO:n yhteydessä oleva lämmitin. esmes sähkövastus. Kosteisiin tiloihin kannattanee laittaa kuitenkin kaapelit lattiaan.

        Kuulostaa järkevältä!

        Se mitä todellisuus on -30 pakkasilla, en tiedä... Ehkä silloin pitää turvautua tulisijaan.

        ei semmoista lattiaa olekaan joka imee itseensä lämpöä huoneilmasta, joten nykymatalenergiataloihin kannattaa laittaa lattialämmitys.


      • imee
        mut kuitenkin, kirjoitti:

        ei semmoista lattiaa olekaan joka imee itseensä lämpöä huoneilmasta, joten nykymatalenergiataloihin kannattaa laittaa lattialämmitys.

        Talossa jossa ei ole lattialämmitystä on silti lattiasta lämmin eikä pakkasella. Mielenkiintoista miten tämä onnistuu.

        Lattian lämpötila on 19 astetta kun sisälämpötila 21. Eroa normaalilla lattiaeristyksellä on noin 2 astetta. Kun matalaenergiatalossa lattian eristykset ovat kaksi tai kolme kertaa paksummat on eroa vain 0,5-1 aste.


      • mutta kommentoin silti
        mut kuitenkin, kirjoitti:

        ei semmoista lattiaa olekaan joka imee itseensä lämpöä huoneilmasta, joten nykymatalenergiataloihin kannattaa laittaa lattialämmitys.

        Kyllä sellainen lattia varmasti löytyy. Lämpö siirtyy aina lämpöisemmästä materiaalista kylmempään. Jos lämpöä on huoneilmassa enemmän kuin vaikka nojatuolissa, lämpenee nojatuoli pikkuhiljaa huoneilman lämpötilaan. Samoin tekee lattia (olettaen että lämpö ei karkaa lattian läpi). Jos huoneilma viilenisi äkillisesti (vaikka ovia pidettäisiin talvella auki), alkaisi lattia ja nojatuoli luovuttamaan lämpöä huoneilmaan.


    • näin...

      No jos eristysvaatimuksissa ollaan menossa "passiivitalo" suuntaan, niin ei tietenkään kannata laittaa vesikiertoista. Eikä sitä toista kuuluisaa keskustelunaihetta eli maalämpöä. Silloinhan riittää esim. LTO:n yhteydessä oleva lämmitin. esmes sähkövastus. Kosteisiin tiloihin kannattanee laittaa kuitenkin kaapelit lattiaan.

      Kuulostaa järkevältä!

      Se mitä todellisuus on -30 pakkasilla, en tiedä... Ehkä silloin pitää turvautua tulisijaan.

    • Alalla 45vuotta.

      Tappoi itsensä kun oli neuvonut ikänsä vääriä ratkaisuja. Olis varmaan henki menny muutenkin, asiakkaitten toimesta.

      • suositellut ja hypettänyt

        suorasähkölämmitystä??


      • juurikaan ihmettele

        Kyllähän tuohon 45 vuoteen on varmasti vannotettu niin pullotaloja kuin tasakattojakin. Vaikkei vettä lattian sisälle ole putkistoissa kulkemassa niin katon läpi sitä lattialle tulee.

        Vaan ei liene rakennusmestaajan syy vaan rakmest opettajan ja viime kädessä valtion, siis Moskovasta syy löytyy, olimmehan me silloin Neuvostoliiton vallan alla ennenkuin pääkaupunkimme siirtyi Brysseliin.


    • hohhohoh

      että laittoi sähkökaapelit lattiaan.
      Salama iski ja kaapelit kärähti, eikun remppaa taas tekemään.

      Itse olin viisas ja laitoin vesikiertoisen lattialämmityksen.

      • kallistua

        perinteiseen puulämmitykseen isolla talon keskelle sijoitetulla varaavalla takalla ja seinille varoiksi perinteiset sähköpatterit.


    • niin pyyhitään

      ei meilläkään yleensä vettä lattialle, mutta jos nyt sattuu tippumaan, niin pyyhitään yleensä heti pois ettei jää lätäköitä lattialle, ei ole mukava sellainen...

    • pesu

      Kyllä meidän pesuhuoneessa on suihkuja kaksi kappaletta, lattia siinä väkisinkin kastuu itseään pestessä. Kaupan kassajonossa saa mukavasti tilaa kun käyttää kuivapesua suihkun asemesta.
      Ai mutta nyt minä vasta hokasinkin mitä tuolla "ei vettä lattiaan" tarkoitetaan: ennen vanhaan isännillä oli tapana syljeskellä lattioille, saattaisi nykyiset lattialaatat olla pirun liukkaita räkäklimpin sattuessa klakerikengän alle.

    • Vesikierto lattiassa mahdollistaa muidenkin kuin sähkön käytön lämmönlähteenä. Vettä voidaan lämmittä niin maa-, aurinko- kuin polttolämmöllä ja lämpöä varastoida veteen sekä käyttö että lämmitysveteen.
      Tekniikka, materiaalit ja säätöjärjestelmät kehittyvät sillä vauhdilla, että 40v sitten ei pystytty edes uneksia nykypäivän ratkaisuista.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Anteeksi

      että tein pahaa sulle. En ole täysijärkinen.
      Ikävä
      173
      1621
    2. Ketä naista se poju tällä hetkellä vetää höplästä

      Sillä kun pitää aina olla joku höplästä vedettävä kierroksessa
      Ikävä
      336
      1206
    3. Milloin olet viimeksi ollut hänen..

      Lähettyvillä??
      Ikävä
      59
      1092
    4. Tappio Rydmanille

      Ei pystynyt Wille saamaan tahtonsa läpi. https://www.hs.fi/politiikka/art-2000012093775.html
      Perussuomalaiset
      187
      898
    5. Milloin näit kaivattusi viimeksi?

      Mitä olisit halunnut tehdä tai sanoa hänelle?
      Ikävä
      41
      807
    6. Missä tapasit kaivattusi

      ensimmäisen kerran?
      Ikävä
      49
      740
    7. 67
      728
    8. Sometähti villisika-Seppo on kuollut

      Suomussalmella lemmikki­eläimeksi virallisesti hyväksytty villisika Seppo on kuollut. https://yle.fi/a/74-20232445
      Suomussalmi
      33
      671
    9. Aattelin nainen

      Jos oppisin puhumaan. Rehellisesti, rennosti ja hetkessä.
      Ikävä
      119
      644
    10. J-mies, miten voit olla niin varma siitä

      että minä olen juuri se nainen, kenen ajattelet ja haluat minun olevan, se kenelle avaat ajatuksiasi ja tunnustat syvimp
      Ikävä
      78
      598
    Aihe