Keuhtoveritulpasta toipuminen

tytsy

Äidilläni todettiin reilu viikko sitten keuhkoveritulppa. Hänellä on edelleen kovasti väsymystä.
Haluaisin tietää miten muut kohtalotoverit ovat toipuneet. Mitä oireita on ollut? Koska elämä on "palautunut raiteilleen"? Löydettiinkö teiltä
veritulpan lähtöpaikka?

13

6982

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jopsu77

      Minulla oli joulukuun alussa tulppa ja edelleen on väsymystä. Varsinkin aamut on ettei sängystä meinaa ylös päästä ja pakko vaan jaksaa kun kaksi lasta jotka vvativat omansa. Hengästyn edelleen helposti ja samalla alkaa yskittää herkästi.Alussa oli iltaisin kamalia paniikkikohtauksia niihin sain lääkettä ja se on jo helpottanut. Labrassa jouduin alussa käymään viikon välein nyt on ollut että joka toinen viikko käyn.Minulta ilmeisesti tulppa oli lähtenyt vasemmasta pohkeesta sen polven loukkasin ja se oli todella kipeä muutamia päiviä.

      • tytsy

        Kiitos paljon vastauksesta. Ihmetyttää kun mistään ei oikein saa tietoa toipumisesta.


    • saman kokenut

      Olen toipunut omista kolmesta samanaikaisesta tulpasta, niistä on kyllä aikaakin viitisen vuotta jo. Olin toki nuori, reilu kaksikymppinen kun tulpat sain. Keuhkoveritulpat eivät ole vaivannee minua ollenkaan enää pitkään aikaan. Muistan kyllä tuon alun olleen takkuista juuri hengästymisen takia ja voimattomuuden tunteen kanssa, mutta ei siihen kuole, että hengästyy, pitää vaan koettaa jatkaa vaikka onkin pelottavan tuntuista, kun tuntuu, että happi ei riitä. Arvioisin, että minulla meni kyllä puoli vuotta, ennenkuin alkoi tuntua normaalimmalle. Asiaa olisi auttanut ja nopeuttanut varmasti reippaampi liikunnan aloittaminen, mutta minua haittasi kyllä enemmän jalassa ollut tukos kuin keuhkoissa olleet. Oma toipuminen oli tuon jalan kanssa hitaampaa joten se vei huomion keuhkotulpista.

    • toipumisessa

      menee ainakin 2-3kk, voi mennä puolikin vuotta. Mutta se on todella yksilöllistä ja riippuu veritulpan laajuudestakin, ja iästä sekä muista sairauksista.

      • tukkeutumia monessa

        - keuhkoja tutkittiin mahdollisesti olleessa ja jalasta ainakin löytyi (marevan kuuritus) ja jatkuvta kotihoitajien käynnit viikottain.


    • tytsy

      Kiitoksia vastauksistanne! Äidillä oli pienet veritulpat molemmilla puolilla keuhkoja. Hän on perusterve kuusikymppinen. Hän tuntuu muuten toipuneen hyvin (ei esim. kipuja tai kovaa hengenahdistusta), mutta tuntee itsensä erittäin väsyneeksi, ei esim. jaksa kunnolla tehdä normaaleja kotitöitä tai käydä ulkona tai edes aina lukea, vaan suuri osa päivää menee sängyssä (aikaisemmin todella aktiivinen) Oliko muilla vastaavia oireita? Inr arvot olleet normaalit.

      • jopsu77

        Minulla oli samanlaista alussa ja välillä vieläkin. Ja pahinta on kun on kaksi pientä lasta ja pitäisi jaksaa vaikka kuinka. Sitä on välillä tuntenut itsensä ninn huonoksi äidiksi. Mieheni on kyllä osallistuva isä, mutta kun tekee vuorotyötä niin vastuuta jää pakosti minulle välillä enemmän.


      • täälläkin
        jopsu77 kirjoitti:

        Minulla oli samanlaista alussa ja välillä vieläkin. Ja pahinta on kun on kaksi pientä lasta ja pitäisi jaksaa vaikka kuinka. Sitä on välillä tuntenut itsensä ninn huonoksi äidiksi. Mieheni on kyllä osallistuva isä, mutta kun tekee vuorotyötä niin vastuuta jää pakosti minulle välillä enemmän.

        Olen ollut älyttömän väsynyt.pariviikkoo sitten laskimotukos löydettiin polven alapuolelta.Nyt marevan kuuri ja ensin oli pistoskuuri.Mutta on vaan ettei jaksa mitään.


    • Tulppa täälläkin

      Näitä kun lueskelee niin huomaa, että todella voi olla yksilöllistä myös toipuminen. Minulla on tänä kevänä löydetty ja hoidettu keuhkoveritulppa. Itse olin jo muutaman päivän päästä takaisin normaali olossa. Sairaslomaakin sain vain 1 viikon, mutta en toki olisi tarvinnutkaan enempää. Pärjään lasten ja töiden kanssa hyvin. Minulta löydettiin kaksi tulppaa josta toinen oli iso ja toinen pieni ja sijaintikin selvisi kuvissa. Minulla seurataan muuten inr-arvojen lisäksi myös hemoglobiinia. Mietin tuota kun kerroit äitisi olevan väsynyt, pitäisikö tarkistaa ettei ole kaiken lisäksi anemiatilaa juuri nyt.

      Normaalista tilasta poiketen ehkä hieman voisin sanoa tarvinneeni enemmän unta nyt. Unen määrät eivät kuitenkaan haittaa muuta elämää.

      • hastalvista

        mulla oli tulppia..keuhkoissa..joiden takia olin meikun teholla 5 vko..kun syytä ei meinattu löytää. alkoi sillai et rupesin oksentaa verta..ja vietiin aluesairaalaan..2pvää siel oltuani menin tajuttomaks..ja sen jälkeen alko vian etsintä meikussa..5vkon jälkeen takas aluesairaalaan..jossa olin 3vko ja sen jälkeen terkkaris viel vkon..sen jälkeen kotiin toipumaan..ja saikulla olin 9kk.
        voimat kaikki menneinä..en pystyny puhumaan enkä kävelemään....pikku hiljaa voimat palautu..ja pääsin takas työelämään..siit tulee nyt just 6 vuotta..olin silloin 51-vuotias. koko elämän syön marevaania ja juoksen kokeissa...mut mitä siitä elämä kuitenki voitti!


      • mummon mussu

        Tällainenkin vaikutus voi tulpalla olla: on niin pelokas ja stressaantunut, että yöunet menevät tyystin. Jo ennen tulpan tuloa lin huonosti nukkuva, yskäinen ja ärtynyt. Samaa voin san oa tästä päivästä, jolloin sairaalassaoloaika on jo takanapäin, mutta jälleen mietin, saanko unta. Sain nukahtamislääkereseptin, vaan lääkkeen vaikutus ei enää tehoa. Onneksi on jotain muutakin lihaksia rauhoittavaa lääkitystä ja niiden avulla on uni tullut.
        Eniten ihmettelen, kun kukaan lääkäri ei informoi asioista, ei yksikään! On turhauttavaa aina kysellä miten pitkään tätä kestää, ovako monenlaiset oireet normaaleja. Kaikki selittely auttaa sopeutumaan uuteen tilanteeseen, eikä pelko pääse vallalle. Potilas, joka on väsynyt ja tuntee kaikenlaista, ei mielellään valittele, onhan lääkäreillä mukamas niin kiire. Itse vain sitten etsii tietoja netistä ja kaikkialta, mistä voi saada. Kysynkin: miksi lääkäreistä on tullut niin puhumattomia? Ilokseni olen selvinnyt tästä ikävästä yllätyksestä ja uskon, että kaikki menee paremmin, kunhan kärsivällisyys on päällimmäisenä tunteena.


    • Taiga56

      Hei,
      minulla todettiin 30.3. molemminpuolinen keuhkoveritulppa. Vajaan viikon ahdistusta tskasta hikoilua luulin astma oireiksi. Minulla on ollut astma vuodesta 1993. Ei ole ollut kohtauksiaa usampaan vuoteen kun oikea lääkitys. Sitten jouduin 29.3 työpöytäni äärestä ambulanssilla sairaallaan. Siellä virähti 13 vrk. Edelleen väsynyt ja voimaton olo. Tukokset vasemmassa pohkeessa ja polvessa. Marevan kuuri 6kk. En kyllä 6kk pois töistä voi olla tuntuu karsealta. Pitäisikö vaan lahteä kävelylenkille vaikka 500m matkalla yskittää ja ahdistaa pitää pydähtyä. Kun yhtenä päivänä käy vaikka lääkärissä ja hoitelee asioitaan niin seuraava päivä menee huiliessa. On siis normaalia? Huomenna taas lääkäri kauheitä päänsärky kohtauksia on välillä varsinkin öisin. On tutkittu lääkäri selitii migreeniksi. Tosi on kunnon hoitojuttuja saa kerjätä olla itse aktiivinen.

    • melkein kuollut

      olen 24 ja mulla oli niitä äskettäin kaksi..sanoikin lääkärit että kuolen..mutta ihme pelasti..ei se ihan muutamassa viikossa korjaannu..itsellä tuli heti keuhkoputken tulehdus yms muita juttuja kun pääsin kotiutumaan..ja nyt kolme kk mennyt ja vielä tuntuu joskus keuhkoissa..mutta täysillä salilla jo treenaan ja liikun :) voimia äidillesi :)

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      40
      2022
    2. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      45
      1557
    3. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      28
      1458
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      19
      1437
    5. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1431
    6. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1405
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      2
      1377
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1310
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1240
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      5
      1217
    Aihe