Joo kiva kiva, kiva kela ja kiva kunta. Tilillä on rahaa 30€ ja vielä on 2vkoa edessä. Onneksi maksan korkeahkoa veroa tuloistani ja kunta voi sanoa että tuleehan ne lapsilisät. Eletään sitten vain kaurapuurolla ja vedellä ja mitään ylimääräistä ei tehdä. Lapsille pitää sanoa että ottakaa koiranpussit mukaan kouluun ja tuokaa äipälle syötävää kun se ei raaski ostaa ruokaa itselleen. Tosin paino-ongelmia ei ole eikä tule. Ja on saattajillakin kevyt kirstu kantaa.
Kerrankin voin sanoa olevani köyhä
60
3060
Vastaukset
- tupakan poltto siinä säässt...
äläkä valita.ei tartte kersoille ostella tietokonepelejä ja muita ylellisyystavaroita eikä muotivaatteita.ne ostaa sitten,kun ovat omillaan.
- Se Aito Työtön
"Rikastu niin et ole köyhä"
Eikös se ole se teidän oikeistopellejen ohje meille köyhille?
- ....................
jos lohduttaa, täällä toinen köyhä äiti jolla aina sama tilanne joka kk, minulla tasan 25e käytettävissä siihen lapsilisäpäivään...Ei minimisairaseläkkeellä oikein elätetä perhettä näillä ruuan ja asumisen hinnoilla ei. Sairauden hoidon kustannuksista puhumattakaan...
- erkki k.
Kyllä iltahommaa tai jotain aina löytyy jos HALUAA.Vaikka vkoloppu siivouksia.Muttei kehdata,vaan valittaa.
- Ihme porukkaa
Miksi valitatte? Tehkää asialle jotain. Myykää ylimääräisiä tavaroita kirpparilla tai huuto.netissä pois. Jonkinlainen budjetointikin olisi varmaan paikallaan.
Itse olen sitä mieltä että niitä lapsia ei tehdä vasta kun on varma että ne pystyy elättämään. Ja turhuuksiin ei rahaa liikaa laiteta. Se on on nykypäivän perheiden ongelma. Pitää olla pelit ja vehkeet ja sitten natistaan kun rahaa ei ole ruokaan.. ei näin. - Se Aito Työtön
erkki k. kirjoitti:
Kyllä iltahommaa tai jotain aina löytyy jos HALUAA.Vaikka vkoloppu siivouksia.Muttei kehdata,vaan valittaa.
Tottakai hommia riittää.
Palkanmaksuhaluista sen sijaan on puutetta.
Jos olet työtön, jokainen tehty työtunti pienentää perusturvaa, joten muutama keikkatunti viikossa ei toi iloa muuta kuin "työnantajan" tilipussiin. - ................
erkki k. kirjoitti:
Niin siis minä olen sairaseläkkeellä, sairas, kipeä, liikuntarajoitteinen, työkyvyttömäksi julistettu vakavan sairauden vuoksi, nuorena ja vähän työhistoriaa siten saaneena on eläkkeeni vain reilut 500e kuussa, joten ei paljon iltatyöt innosta kun hyvä kun pysyy hengissä koska ei ole varaa popsia edes kaikkia lääkärin määräämiä lääkkeitä...
- .............
Ihme porukkaa kirjoitti:
Miksi valitatte? Tehkää asialle jotain. Myykää ylimääräisiä tavaroita kirpparilla tai huuto.netissä pois. Jonkinlainen budjetointikin olisi varmaan paikallaan.
Itse olen sitä mieltä että niitä lapsia ei tehdä vasta kun on varma että ne pystyy elättämään. Ja turhuuksiin ei rahaa liikaa laiteta. Se on on nykypäivän perheiden ongelma. Pitää olla pelit ja vehkeet ja sitten natistaan kun rahaa ei ole ruokaan.. ei näin.no enpä tiennyt parikymppisenä avioliitossa ja töissä olevana kun sen lapsen tein, että sairastun vakavasti kolmekymppisenä ja päädyn sairaseläkkeelle 550e/kk ja samaan syssyyn mies ottaa ja lähteen 10 vuotta nuoremman ja terveen työpaikka ihastuksen matkaan ja jättää minut ja lapsensa oman onnen nojaan.
Kun vuokra on 250 ja pakolliset lääkkeet 100e, niin laskepa siitä paljonko jää rahaa "peleihin ja vehkeisiin".
Kirpparilla on paha mitään mennä myymään kun ei ole muuta omaisuutta kuin vaatteet päällä.
Budjetoi sinä vain rauhassa unohtaen, että ilman omaa syytään työkyvyttömät elävät nälkärajan alapuolella tässä maassa. - Vie suuremman potin
Se Aito Työtön kirjoitti:
Tottakai hommia riittää.
Palkanmaksuhaluista sen sijaan on puutetta.
Jos olet työtön, jokainen tehty työtunti pienentää perusturvaa, joten muutama keikkatunti viikossa ei toi iloa muuta kuin "työnantajan" tilipussiin.Valtiohan sen puolittaa ja verottaa. Takaisin saa veronpalutuksina vasta seuraavan vuoden lopussa, jos saa, eli ei pika-avuksi.
- Työeläkeläinen
Vie suuremman potin kirjoitti:
Valtiohan sen puolittaa ja verottaa. Takaisin saa veronpalutuksina vasta seuraavan vuoden lopussa, jos saa, eli ei pika-avuksi.
Voin lohduttaa teitä sillä, ettei noin pienistä tuloista kanneta valtionveroa. Lainaan veronmaksajien keskusliiton sivuilta asiaa koskevan lauseen:
"Vuonna 2007 valtionverotuksessa ei eläketulo-vähennystä saa, koska valtionverotuksen alin verotettava tulo on 12 400 euroa."
Helposti laskin tästä, että 1000€/kk voi tienata ilman valtion veroa. Kunnallisvero on toinen asia mutta se on vain luokkaa 20% ja siitäkin saa vähennystä jonka voi pienillä tuloilla sopia verotoimistossa etukäteen.
Sitä miten satunnaiset tulot vaikuttavat erilaisiin tukiin en tiedä, en ole koskaan saanut mitään tukea paitsi nyt työeläkettä. - iltaisin?
erkki k. kirjoitti:
Voi olla monenlaista elämäntilannetta.
Niin, ja jos lapsi sattuu olemaan kehitysvammainen, niin sitten vielä vähemmän pääsee. Ei välttämättä edes päivätyöhön. - minä vaan...
............. kirjoitti:
no enpä tiennyt parikymppisenä avioliitossa ja töissä olevana kun sen lapsen tein, että sairastun vakavasti kolmekymppisenä ja päädyn sairaseläkkeelle 550e/kk ja samaan syssyyn mies ottaa ja lähteen 10 vuotta nuoremman ja terveen työpaikka ihastuksen matkaan ja jättää minut ja lapsensa oman onnen nojaan.
Kun vuokra on 250 ja pakolliset lääkkeet 100e, niin laskepa siitä paljonko jää rahaa "peleihin ja vehkeisiin".
Kirpparilla on paha mitään mennä myymään kun ei ole muuta omaisuutta kuin vaatteet päällä.
Budjetoi sinä vain rauhassa unohtaen, että ilman omaa syytään työkyvyttömät elävät nälkärajan alapuolella tässä maassa.Otas yhteyttä seurakuntaan. Ainakin täälläpäin on kuulema mahdollista käydä hakemassa avustuksia seurakunnalta. Eräskin ystäväni sai sieltä kaikki rästi sähkölaskut ja vielä 100e ruokarahaa. Ja jos ei muu auta, niin sä soitat sossuun ja sanot et lapsilla ei ole ruokaa (lastensuojelu asia).
- sossuun
minä vaan... kirjoitti:
Otas yhteyttä seurakuntaan. Ainakin täälläpäin on kuulema mahdollista käydä hakemassa avustuksia seurakunnalta. Eräskin ystäväni sai sieltä kaikki rästi sähkölaskut ja vielä 100e ruokarahaa. Ja jos ei muu auta, niin sä soitat sossuun ja sanot et lapsilla ei ole ruokaa (lastensuojelu asia).
mikäli soitat jottei ruokaa lapsella ole ainoa mitä "auttavat" on huostaanotto .Seurakunnalta voit saada
muutamankympin lapun kauppaan,tulotietosi tutkivat läpi. - "ylimääräisiä tavaroit...
Ihme porukkaa kirjoitti:
Itse olen sitä mieltä että niitä lapsia ei tehdä vasta kun on varma että ne pystyy elättämään. Ja turhuuksiin ei rahaa liikaa laiteta. Se on on nykypäivän perheiden ongelma. Pitää olla pelit ja vehkeet ja sitten natistaan kun rahaa ei ole ruokaan.. ei näin.joita se " voi myydä kirppiksellä"
SEHÄN ON KÖYHÄ!! Ei rahat riitä tavaroihin!
Ja kun kaupassa käy, niin kuola vaan valuu kun katselee hintoja.
Tänäänkin ois tehny mieli pippurimakrillia (ennen halapaa) nyt oli 12euroo kilo!
Ei tällä palakalla sellassia ostella! - Se Aito Työtön
sossuun kirjoitti:
mikäli soitat jottei ruokaa lapsella ole ainoa mitä "auttavat" on huostaanotto .Seurakunnalta voit saada
muutamankympin lapun kauppaan,tulotietosi tutkivat läpi.Ne kun väittävät, että olet tunkenut kiintiörahasi uhkapeliin/viinaan/huumeisiin/hummaamiseen tai mihin milloinkin
ja
huostaanottavat lapset.
Ei kannata. - mihinkä
Ne kun väittävät, että olet tunkenut kiintiörahasi uhkapeliin/viinaan/huumeisiin/hummaamiseen tai mihin milloinkin
ja
huostaanottavat lapset.
Ei kannata.ne sit menee, jos ei riitä ruokaan?
- rehottaapi??
erkki k. kirjoitti:
Kuuleppas nyt...Teeppä pieni kyselykierros Kelassa, soskussa ym tukia maksavissa tahoissa. Mitä tapahtuu jos otat työttömyysaikana viikonlopputyön, vaikkapa n. 4h/ilta? Siinä käy niin että lopulta laskettuna sä teet sen ilmaiseksi koska tukien määrä romahtaa , Kela katsoo että sinulla on tuloja. Mitä helvetin järkeä on lähteä matalapalkka-aloille osa-aikaisena? Tämän takia odottelen itse sopivaa paikkaa, 8h/pv työtä ja järkevä palkka josta mielellään maksaakin omat kulunsa.
- Ei mielellään pummi- - oikeassa!
............. kirjoitti:
no enpä tiennyt parikymppisenä avioliitossa ja töissä olevana kun sen lapsen tein, että sairastun vakavasti kolmekymppisenä ja päädyn sairaseläkkeelle 550e/kk ja samaan syssyyn mies ottaa ja lähteen 10 vuotta nuoremman ja terveen työpaikka ihastuksen matkaan ja jättää minut ja lapsensa oman onnen nojaan.
Budjetoi sinä vain rauhassa unohtaen, että ilman omaa syytään työkyvyttömät elävät nälkärajan alapuolella tässä maassa.Voi kuinka surkea tilanne sinullakin on ....itse en onneksi ole sairastunut( jos ei masista lasketa). Ei tässä tosiaan polteta, saunakaljoja lukuunottamatta juoda, eikä peleillä ja vehkeillä todellakaan leikitä! Lapsilla päällä kirppiskuteita ja ruokaa ostetaan milloin mistäkin , myös Lidlistä, jota vihaan.
Nämä typerykset mollaajat eivät koskaan täällä ota huomioon sitä että elämä muuttaa muotoaan aina, Sairaus tai ero voi iskeä. Ei sitä etukäteen suunnitella! Koita jaksaa hyvä ihminen, minäkin sinnittelen :) - menee
mihinkä kirjoitti:
ne sit menee, jos ei riitä ruokaan?
törkeän kalliiseen vuokraan ( juu ei saa halvempaa tähän hätään mistään), törkeän kalliiseen terveydenhuoltoon ja törkeän kalliisiin lääkkeisiin.
- ahkeruus
rehottaapi?? kirjoitti:
Kuuleppas nyt...Teeppä pieni kyselykierros Kelassa, soskussa ym tukia maksavissa tahoissa. Mitä tapahtuu jos otat työttömyysaikana viikonlopputyön, vaikkapa n. 4h/ilta? Siinä käy niin että lopulta laskettuna sä teet sen ilmaiseksi koska tukien määrä romahtaa , Kela katsoo että sinulla on tuloja. Mitä helvetin järkeä on lähteä matalapalkka-aloille osa-aikaisena? Tämän takia odottelen itse sopivaa paikkaa, 8h/pv työtä ja järkevä palkka josta mielellään maksaakin omat kulunsa.
- Ei mielellään pummi-En ole tarvinnut soskuista ikinä mitään,ihan työlläni olen elänyt.Mutta jos asenteet on sellaiset,että aina ajatellaan kaikenmaailman tukia,niin ei se tulevaisuus koskaan muutukkaan.Muistan erään työntekijämme aikoinaan,kun oli muutaman päivän ollut töissä ja alkoi kyselemään onko hänen kaikki etuudet hoidettu,ja oli sairaslomilla koko ajan.Oli aluksi osa-aikaisena ja jatkossa oli tarkoitus vakinaistaa ja kokopäiväiseksi,mutta kyllä emme uusineet enää työsopimusta kun ensimmäinen loppui.Oli koko ikänsä kuulemma elänyt tuilla,ja terve asenne työntekoon oli kokonaan kadonnut.Yhteiskunnan rakenne on muuttunut,tuet koetaan jo osaksitoimeentuloa.Entäs jos tekisi työtö kuin työtä,että elättäisi sillä kokonaan itsensä ja perheensä?Siis jo moraalisista syistä.
- Se Aito Työtön
ahkeruus kirjoitti:
En ole tarvinnut soskuista ikinä mitään,ihan työlläni olen elänyt.Mutta jos asenteet on sellaiset,että aina ajatellaan kaikenmaailman tukia,niin ei se tulevaisuus koskaan muutukkaan.Muistan erään työntekijämme aikoinaan,kun oli muutaman päivän ollut töissä ja alkoi kyselemään onko hänen kaikki etuudet hoidettu,ja oli sairaslomilla koko ajan.Oli aluksi osa-aikaisena ja jatkossa oli tarkoitus vakinaistaa ja kokopäiväiseksi,mutta kyllä emme uusineet enää työsopimusta kun ensimmäinen loppui.Oli koko ikänsä kuulemma elänyt tuilla,ja terve asenne työntekoon oli kokonaan kadonnut.Yhteiskunnan rakenne on muuttunut,tuet koetaan jo osaksitoimeentuloa.Entäs jos tekisi työtö kuin työtä,että elättäisi sillä kokonaan itsensä ja perheensä?Siis jo moraalisista syistä.
Vautsi että ihan työllä olet aina elänyt.
Ja minä tyhmä kun olen aina kuvitellut, että sillä PALKALLA sitä eletään.
Voi että kun olen ollut väärässä. Onneksi on Wiisaampia korjaamassa. - ahkeruus
Vautsi että ihan työllä olet aina elänyt.
Ja minä tyhmä kun olen aina kuvitellut, että sillä PALKALLA sitä eletään.
Voi että kun olen ollut väärässä. Onneksi on Wiisaampia korjaamassa.Niinpä,tuet eivät ole palkkaa huom,vaan aina jotain kanavaa myöten budjetoituja verorahoja.Nyt sinäkin tiedät.
- sitten?
Äkkiä kaksiviikkoa menee. Tekee ihan hyvää olla tuo aika mitään tekemättä.
- Tuolla pärjää
vähän aikaa, kun sinun ei tarvitse joka kk sitä miettiä.
Osta tarjous jauhelihaa, siitä saat jauhelihakastikkeen ja keiton. Perunoista muusia, ja keittoon pakastekeitto juureksia, perunoiden lisäksi.
Lihamakaronilaatikosta syö myös pari päivää
hernekeittopurkki halvimmillaan 0,49
kuorettomista nakeista nakkikeitto.
Makkarakastike ja perunat tai sose
pinaattiletut. Tai itse raastetuista porkkanoista porkkanalettuja
jos on puolukoita, niin vispipuuroa,
eli kyllä tuolla summalla hetkellisesti pystyy elämään, lapsiperhekin. Maitoa vain sen ajan ruoan laittoon, vettä muuten. Riisipuuroon myös, on täyttävää ja edullista.
Elän pienellä eläkkeellä, ja ei jää kuin 80-90e/kk kohden ja syön ihan hyvin, myös lapsenlapset käyvät välillä syömässä.
Ei kiva, mutta nälkään ei kuole.- Se Aito Työtön
Jos pelkästään makaronilaatikolla eläisi, tarvitsi niitä kaupasta ainakin neljä päivässä. Noin pelkästään energiasisällön puolesta.
Muuta siihen sitten päälle.
Hernekeittopurkkejakin menee kyllä useampia päivässä. Se tosin tarkoittaa todella yksipuolista ravintoa ja siitä terveydellisiä seuraamuksia.
Tosin vanhuksilla on tavanomaiseen verrattuna usein alentunut ruokahalu ja siten menotkin ovat pienempiä. Tosin silloin ei vanhuksen kannata luennoida normaaliruokaiselle, millä hinnalla pitää pärjätä. - vanhuksista
Jos pelkästään makaronilaatikolla eläisi, tarvitsi niitä kaupasta ainakin neljä päivässä. Noin pelkästään energiasisällön puolesta.
Hernekeittopurkkejakin menee kyllä useampia päivässä. Se tosin tarkoittaa todella yksipuolista ravintoa ja siitä terveydellisiä seuraamuksia.
Tosin vanhuksilla on tavanomaiseen verrattuna usein alentunut ruokahalu ja siten menotkin ovat pienempiä. Tosin silloin ei vanhuksen kannata luennoida normaaliruokaiselle, millä hinnalla pitää pärjätä.on ravinnon heikon laadun vuoksi kolmasosa aliravittuja, tämä siis tutkittu tilanne laitoshoidossa. Kuinka surkea ravitsemustilanne onkaan alimmilla eläkeportailla, tiedän kokemuksesta että siellä nähdään ihan oikeaa nälkääkin kun ei rahat riitä mihinkään ruokaan!
- Ei ihme et oot työtön
Tosin vanhuksilla on tavanomaiseen verrattuna usein alentunut ruokahalu ja siten menotkin ovat pienempiä. Tosin silloin ei vanhuksen kannata luennoida normaaliruokaiselle, millä hinnalla pitää pärjätä.Kiesus, yritin vain auttaa henkilöä joka kertoi olevansa hyvä veronmaksaja, ja nyt tilanne olikin tosi huono.
En yrittänytkään saada häntä loppuelämäänsä laskemaan.
Jos on 30e/2vk rahaa, niin ei kait sinä aikana ravitsemusarvoja mietitä. Lisäksi oletan lasten saavan joko tarhassa tai koulussa aterian.
Mietin vain miten se 30e riittäisi, ja siksi tein ehdotukseni. Anteeksi kovin.
Jos ostaa valmista ei varmasti rahat riitä, itse tehtynä parin päivän lihamakaronilaatikon hinnaksi tulee n,3e sähkö (tarj, jauheliha)
olen tosin vanhus (63v), syön silti joka päivä, ja hyvällä ruokahalulla.
Oletin myös että joitain perusaineita on kaapissa, etteivät ne tyhjää kumise.
Kyllä pari purkkia hernekeittoa 4hkl riittää, ja vatsa tulee täyteen, kysehän oli laihasta äidistä, ja koululaisista, jos kerran sieltä pitäisi "pölliä", kuten hän antoi ymmärtää. - ruoka itse
Tosin vanhuksilla on tavanomaiseen verrattuna usein alentunut ruokahalu ja siten menotkin ovat pienempiä. Tosin silloin ei vanhuksen kannata luennoida normaaliruokaiselle, millä hinnalla pitää pärjätä.Niin makaronilaatikko kuin hernekeittokin on hyvin helppoja valmistaa ja niin ne saa paljon halvemmalla.
On myös nuoria eläkeläisiä, joilla ei ole mummojen ruokahaluttomuutta. - syödä tyhjää
ruoka itse kirjoitti:
Niin makaronilaatikko kuin hernekeittokin on hyvin helppoja valmistaa ja niin ne saa paljon halvemmalla.
On myös nuoria eläkeläisiä, joilla ei ole mummojen ruokahaluttomuutta.hiilihydraattimössöä jossa ei ole ravintoarvoltaan mitään syömäkelpoista, missä hivenaineet, vitamiinit, aminohapot, tuollaisella mössöllä senkun lihoo perkeleesti!
- Nyt sinne
syödä tyhjää kirjoitti:
hiilihydraattimössöä jossa ei ole ravintoarvoltaan mitään syömäkelpoista, missä hivenaineet, vitamiinit, aminohapot, tuollaisella mössöllä senkun lihoo perkeleesti!
Kirpparille pitäisi mennä myymään tavaroitaan, Eikös lähdetäkin porukalla myymään se ruokapöytä.
- lihoo,
syödä tyhjää kirjoitti:
hiilihydraattimössöä jossa ei ole ravintoarvoltaan mitään syömäkelpoista, missä hivenaineet, vitamiinit, aminohapot, tuollaisella mössöllä senkun lihoo perkeleesti!
vaan kun köyhä ei voi valita, sitä syö nälkäänsä juuri sitä mihin on varaa.
- Surkeus.
syödä tyhjää kirjoitti:
Syökää perunaa, paras ravintoaine.
- on erittäin
Surkeus. kirjoitti:
Syökää perunaa, paras ravintoaine.
vähän mitään ravintoaineita, kuorineen ja raakana syötynä hieman parempi. Tärkkelyksen ja selluloosan ravinto-ominaisuudet eivät kaksisia ole, syö vaikka aamun sanomalehti kyllä siinäkin kuitua löytyy!
- Se Aito Työtön
Ei ihme et oot työtön kirjoitti:
Kiesus, yritin vain auttaa henkilöä joka kertoi olevansa hyvä veronmaksaja, ja nyt tilanne olikin tosi huono.
En yrittänytkään saada häntä loppuelämäänsä laskemaan.
Jos on 30e/2vk rahaa, niin ei kait sinä aikana ravitsemusarvoja mietitä. Lisäksi oletan lasten saavan joko tarhassa tai koulussa aterian.
Mietin vain miten se 30e riittäisi, ja siksi tein ehdotukseni. Anteeksi kovin.
Jos ostaa valmista ei varmasti rahat riitä, itse tehtynä parin päivän lihamakaronilaatikon hinnaksi tulee n,3e sähkö (tarj, jauheliha)
olen tosin vanhus (63v), syön silti joka päivä, ja hyvällä ruokahalulla.
Oletin myös että joitain perusaineita on kaapissa, etteivät ne tyhjää kumise.
Kyllä pari purkkia hernekeittoa 4hkl riittää, ja vatsa tulee täyteen, kysehän oli laihasta äidistä, ja koululaisista, jos kerran sieltä pitäisi "pölliä", kuten hän antoi ymmärtää."Elän pienellä eläkkeellä, ja ei jää kuin 80-90e/kk kohden ja syön ihan hyvin, myös lapsenlapset käyvät välillä syömässä."
Noin kirjoitit.
Ei tuolla rahamäärällä kukaan normaaliruokainen tule toimeen, siis syö tasapainoisesti ja terveellisesti kuukautta. Puhumattakaan, että vielä ruokkisi muutamat mukulat päälle. - Se Aito Työtön
"Elän pienellä eläkkeellä, ja ei jää kuin 80-90e/kk kohden ja syön ihan hyvin, myös lapsenlapset käyvät välillä syömässä."
Noin kirjoitit.
Ei tuolla rahamäärällä kukaan normaaliruokainen tule toimeen, siis syö tasapainoisesti ja terveellisesti kuukautta. Puhumattakaan, että vielä ruokkisi muutamat mukulat päälle.Sama oletus se tuntuu olevan virkamiehilläkin, kun köyhien toimeentuloa laskeskellaan.
Kovin paljon sieltä kaapista oletetaan löytyvän.
Tosin kun on joku pari-kolme vuottakin ollut työttömänä, saattaa hyvinkin olla, että kaapista löytyvät perustarvikkeet on jo aika hyvin syöty... Kyllä 80-90€ kuukaudessa pärjää ja saa syötyä joka päivä. Tämä edellyttää sitä, että olet HINTATIETOINEN RUOAN OSTAJA. Lidlin 20€ on vähintään 30-40€ "palvelevassa" lähikaupassasi, erityisesti hedelmien ja vihannesten osalta. Ja mitä terveellisyyteen tulee niin seuraava päivän ateria ehdotus kyllä turvaa terveyden pidempäänkin käytettynä. Aamuruokana: kaurapuuroa lidlin 75c kilon hiutaleista, kuituja saa lisäämällä puuroon leseitä (600g pussin Citymarketeissa n 1,40). Päälle voisilmä lidlin voipaketista n 2,4€ paketti. Kaali ja porkkana ateriaa varten lidistä alle 1€ kilolta. Torilta taas vihanneksia mitä saa 1€ pusseissa tai 1€ kilolta. Samalla reissulla voi hakea myös omenat ja appelsiinit 1€ kilolta. Proteiineja saa kuivatuista herneistä ja tonnikalasta. Päivittäiseen ruokaan kun käyttää 500g vihanneksia mielellään 3-5 eri sortin vihannesta per päivä ja päälle tonnikalapurkki tai 2 dl herneitä ja välipalaksi 4 hedelmää niin pitäisi kehon pysyä ravittuna ja terveenä pidemmälläkin jaksolla. Maito ja leipä ovat ihan hyvä lisä ruokavalioon, mutteivät TERVEYDELLE VÄLTTÄMÄTTÖMIÄ.
KOVALLA ITSEKURILLA 80 egee kuukaudessa riittää terveelliseen ruokaan.
Tästä kuurista saa suorastaan miellyttävän kun budjetoi viikoittain 5-10€ mielitekoihin, niin ei kyllästy ruokavalioon niin nopeasti.
Jos 80€ kuukaudessa pitää selvitä ruoasta on se mahdollista jopa terveellisesti mutta ILMAN KAIKKIA VALMISRUOKIA ja OSTOLEIPIÄ. Sitä paitsi itsetehty leipä on terveellistä ja herkullista.
NUUKUUS KUNNIAAN sillä nuukaileva asiakas on PARAS MAHDOLLINEN NÖYRYYDEN OPETTAJA "palvelevalle" lähikauppiaalle näin ihan markkinatalouden luonnonlakien mukaan- juupa juu
Tosin vanhuksilla on tavanomaiseen verrattuna usein alentunut ruokahalu ja siten menotkin ovat pienempiä. Tosin silloin ei vanhuksen kannata luennoida normaaliruokaiselle, millä hinnalla pitää pärjätä."jos pelkästään makaronilaatikolla eläisi, tarvitsi niitä kaupasta ainakin neljä päivässä." !!!
Haloo, etkö osaa tehdä ihan itse makaronilaatikkoa? Ei ihme, että olet varaton... - ei onnistu
ristokopon kirjoitti:
Kyllä 80-90€ kuukaudessa pärjää ja saa syötyä joka päivä. Tämä edellyttää sitä, että olet HINTATIETOINEN RUOAN OSTAJA. Lidlin 20€ on vähintään 30-40€ "palvelevassa" lähikaupassasi, erityisesti hedelmien ja vihannesten osalta. Ja mitä terveellisyyteen tulee niin seuraava päivän ateria ehdotus kyllä turvaa terveyden pidempäänkin käytettynä. Aamuruokana: kaurapuuroa lidlin 75c kilon hiutaleista, kuituja saa lisäämällä puuroon leseitä (600g pussin Citymarketeissa n 1,40). Päälle voisilmä lidlin voipaketista n 2,4€ paketti. Kaali ja porkkana ateriaa varten lidistä alle 1€ kilolta. Torilta taas vihanneksia mitä saa 1€ pusseissa tai 1€ kilolta. Samalla reissulla voi hakea myös omenat ja appelsiinit 1€ kilolta. Proteiineja saa kuivatuista herneistä ja tonnikalasta. Päivittäiseen ruokaan kun käyttää 500g vihanneksia mielellään 3-5 eri sortin vihannesta per päivä ja päälle tonnikalapurkki tai 2 dl herneitä ja välipalaksi 4 hedelmää niin pitäisi kehon pysyä ravittuna ja terveenä pidemmälläkin jaksolla. Maito ja leipä ovat ihan hyvä lisä ruokavalioon, mutteivät TERVEYDELLE VÄLTTÄMÄTTÖMIÄ.
KOVALLA ITSEKURILLA 80 egee kuukaudessa riittää terveelliseen ruokaan.
Tästä kuurista saa suorastaan miellyttävän kun budjetoi viikoittain 5-10€ mielitekoihin, niin ei kyllästy ruokavalioon niin nopeasti.
Jos 80€ kuukaudessa pitää selvitä ruoasta on se mahdollista jopa terveellisesti mutta ILMAN KAIKKIA VALMISRUOKIA ja OSTOLEIPIÄ. Sitä paitsi itsetehty leipä on terveellistä ja herkullista.
NUUKUUS KUNNIAAN sillä nuukaileva asiakas on PARAS MAHDOLLINEN NÖYRYYDEN OPETTAJA "palvelevalle" lähikauppiaalle näin ihan markkinatalouden luonnonlakien mukaanon pakko myös ostaa vessapaperia,pesupulveria,saippuaa shampoota,mausteita,vehnäjauhoja hiivaa,maitoa ym.
Lidl jo yhtä kallis kun muutkin kaupat ovat nostaneet hinnat samalle tasolle.Kannattaa seurata kilohintoja hämääviä heidän kokonsa.Voita köyhän ei kannata ostaa kun margariini on puolet halvempaa.Tonnikala on kallista kun katsot kilohinnan.Lidlin hedelmät ja vihannekset ovat kauan varastoissa seisseitä omenatkin aivan nahistuneita.
Kolmella eurolla saisit kilon kaalia 0.90kilon porkkanoita 0.90sitten voisit suunnitella 1,20e
mitä ostaisi ehkä margariinin 0.90 niin 30centillä saisit yhden omenen,sitten saldosi olisi täynnä. - suunnittelee, ja käy
ei onnistu kirjoitti:
on pakko myös ostaa vessapaperia,pesupulveria,saippuaa shampoota,mausteita,vehnäjauhoja hiivaa,maitoa ym.
Lidl jo yhtä kallis kun muutkin kaupat ovat nostaneet hinnat samalle tasolle.Kannattaa seurata kilohintoja hämääviä heidän kokonsa.Voita köyhän ei kannata ostaa kun margariini on puolet halvempaa.Tonnikala on kallista kun katsot kilohinnan.Lidlin hedelmät ja vihannekset ovat kauan varastoissa seisseitä omenatkin aivan nahistuneita.
Kolmella eurolla saisit kilon kaalia 0.90kilon porkkanoita 0.90sitten voisit suunnitella 1,20e
mitä ostaisi ehkä margariinin 0.90 niin 30centillä saisit yhden omenen,sitten saldosi olisi täynnä.vain kerran viikossa kaupassa, a'20e noin, selviää.
Puhe oli ruoasta, ei shampoot, paperit tiskiaineet, pesupulverit.
Selviäähän koulut ja päiväkoditkin, ei saa lasten ateria maksaa kuin 1.50-2e
mitään valmisruokaa ei osteta tietenkään tuolla summalla. Kerran kk kun katsoo kaikki perusjutut, niin ei oo sit loppu kun tarvitsee. Ei voita tai margariiniä osteta usein, ei puuro ja vehnäjauhojakaan. ovat sen verran riittoisia.
Eihän tuo vaadi muuta kuin suunnittelua.
Tänään esim tein vispipuuroa, syön siitä 3-4pv, vaikka lastenlapset jo osansa söivät, se oli lounas. Aamulla kahvi ja aplari, itse leivottu sämpylä.
Välipala pannari (ne muksut, ) päivällinen kalakeittoa, leipä. Keittoa riittää pe la
jos äkkiä lasken niin ehkä 5e mennyt ja 3 päivän ateriat tuossa, tänään oli maito lidl 0.59/l siksi pannaria. ;-) - On täällä
suunnittelee, ja käy kirjoitti:
vain kerran viikossa kaupassa, a'20e noin, selviää.
Puhe oli ruoasta, ei shampoot, paperit tiskiaineet, pesupulverit.
Selviäähän koulut ja päiväkoditkin, ei saa lasten ateria maksaa kuin 1.50-2e
mitään valmisruokaa ei osteta tietenkään tuolla summalla. Kerran kk kun katsoo kaikki perusjutut, niin ei oo sit loppu kun tarvitsee. Ei voita tai margariiniä osteta usein, ei puuro ja vehnäjauhojakaan. ovat sen verran riittoisia.
Eihän tuo vaadi muuta kuin suunnittelua.
Tänään esim tein vispipuuroa, syön siitä 3-4pv, vaikka lastenlapset jo osansa söivät, se oli lounas. Aamulla kahvi ja aplari, itse leivottu sämpylä.
Välipala pannari (ne muksut, ) päivällinen kalakeittoa, leipä. Keittoa riittää pe la
jos äkkiä lasken niin ehkä 5e mennyt ja 3 päivän ateriat tuossa, tänään oli maito lidl 0.59/l siksi pannaria. ;-)vielä näitä suuren ikäpolven edustajia hengissä, tosin mekin pienillä tuloilla ja veikkaampa ruokapöydässämme olevan vähän eri antimet kuin nuorilla. Itse pärjään kanssa alle 100 euron ruokamenoilla kuukaudessa. Peruselintarvikkeista ruokaa ja metsästä marjat sienet.
- Se Aito Työtön
On täällä kirjoitti:
vielä näitä suuren ikäpolven edustajia hengissä, tosin mekin pienillä tuloilla ja veikkaampa ruokapöydässämme olevan vähän eri antimet kuin nuorilla. Itse pärjään kanssa alle 100 euron ruokamenoilla kuukaudessa. Peruselintarvikkeista ruokaa ja metsästä marjat sienet.
Kai sitä unohtuu sitten, että on lääketieteellinen tosiseikka, että ruokahalu pienenee vanhemmalla iällä.
Samalla unohtuu se, että ei kaupunkilainen tästä mihinkään marjoja tai sieniä keräilemään lähde. Täytyy katsos miettiä, säästääkö sen matkarahan huomisen työhaastattelua varten.
En ihan tosissaan nyt ymmärrä, mihin te tuolla naurettavalla "80-90 eurolla kuussa pärjää" -propagandallanne tähtäätte, ellei sitten takana ole pohjustus perusturvan alasajovaatimuksille. - Se Aito Työtön
Kai sitä unohtuu sitten, että on lääketieteellinen tosiseikka, että ruokahalu pienenee vanhemmalla iällä.
Samalla unohtuu se, että ei kaupunkilainen tästä mihinkään marjoja tai sieniä keräilemään lähde. Täytyy katsos miettiä, säästääkö sen matkarahan huomisen työhaastattelua varten.
En ihan tosissaan nyt ymmärrä, mihin te tuolla naurettavalla "80-90 eurolla kuussa pärjää" -propagandallanne tähtäätte, ellei sitten takana ole pohjustus perusturvan alasajovaatimuksille.Jo markka-aikana tehtiin näitä "millä summalla pärjää" -kenttäkokeita.
Kuvaavin taisi olla aito kadunmies, joka ihan tosissaan penniä venyttämällä pääsi siinä tuhannen kuukausimarkan minimimenoihin ruokakuluissa.
Eli jo kymmenen vuotta sittenkin meni tuplasti pätäkkää ruokamenoihin kuin jotkut täällä väittävät. Ja sittemmin ruoan hinta on kyllä noussut, päinvastaisista väitteistä huolimatta.
Vai onko laskutavoissa niin valtava ero? Jokuhan antoi mm. ymmärtää, että ei tarvitse huomioida niitä "perustarpeita, joita kaapista löytyy". Eivät nekään sinne ilmaiseksi tule. - Se Aito Työtön
juupa juu kirjoitti:
"jos pelkästään makaronilaatikolla eläisi, tarvitsi niitä kaupasta ainakin neljä päivässä." !!!
Haloo, etkö osaa tehdä ihan itse makaronilaatikkoa? Ei ihme, että olet varaton...Typeryys on näköjään joku tekosyy olla ajattelematta, ainakin joillekin.
No, ei se makaronikaan ole ilmaista, vaikka vielä kohtuuhintaista onkin. Maito euron litra, munat ja mausteet päälle. Ai niin, jauhista pitäisi saada sekaan kanssa.
Joku ahne voi siihen vielä sipaista vaikka pari voinokaretta päälle. Ei tosin köyhille sellaista.
Ja luonnollisestihan siinä oli kaikki menoerät makaronilaatikon valmistuksessa, vai? Vai? - Viel kerran
Jo markka-aikana tehtiin näitä "millä summalla pärjää" -kenttäkokeita.
Kuvaavin taisi olla aito kadunmies, joka ihan tosissaan penniä venyttämällä pääsi siinä tuhannen kuukausimarkan minimimenoihin ruokakuluissa.
Eli jo kymmenen vuotta sittenkin meni tuplasti pätäkkää ruokamenoihin kuin jotkut täällä väittävät. Ja sittemmin ruoan hinta on kyllä noussut, päinvastaisista väitteistä huolimatta.
Vai onko laskutavoissa niin valtava ero? Jokuhan antoi mm. ymmärtää, että ei tarvitse huomioida niitä "perustarpeita, joita kaapista löytyy". Eivät nekään sinne ilmaiseksi tule.Huoh, ei mikään tule ilmaiseksi, vaan kun pitää huolen et kaapissa on munia, 0.99e 10kpl, makaronia 0.19e, vehnäjauhoja 2kg 0.49e, esim maitojauhetta tai maito tänään 0.49e l mausteet, sokeri, puuroaineet, tee. Kahvi, jne.
Jauheliha 1.99 2munaa 0.20 makaroni 0.19, maito 0.49 sipuli 0,05-0.10 tulee ison vuoan hinnaksi 3e ja siitä syö kyllä jopa neljä henkilöä pari päivää!!!!!! Eli karkeasti aterian hinta 0.37e henkilö ja silloin on syönyt paljon.
Pannari, 3munaa 0.60e vehnäjauhot 0.10e maito 0.30-0.40e sokeri lusikallista en nyt osaa laskea. Eli 1.10e satsi.
Vispipuuro, puolukat saatu ystävältä, mannaryynit 0.30e sokeri 0.15 eli 2l noin 0.50e. Sämpylöidenkään leipominen ei paljoa maksa, ja sähkönhän sossusta saa. Aikaa menee kyllä, mutta sitähän on?
Luuletko ettei me pienillä eläkkeillä olevat ostettais joskus filettäkin, vaan kun ei varat riitä. Lääkkeet, lääkärit, asuminen vievät paljon.
Ai niin se sun tutkimus juttu, totta hitossa jos ostaa valmista, lenkkiä, ja muita lämmitettäviä kuluu rahaa, missäs se olis itse tehnyt, ja olisko osanut?
Meni mullakin 10v sitten lähes tonni, silloin vaan syöjiä oli 3 ja olin töissä, niin oli rahaa millä ostaa. Se Aito Työtön kirjoitti:
En ihan tosissaan nyt ymmärrä, mihin te tuolla naurettavalla "80-90 eurolla kuussa pärjää" -propagandallanne tähtäätte, ellei sitten takana ole pohjustus perusturvan alasajovaatimuksille.Sinulle Aito työtön voin sanoa sen, että itsekin olen ollut elämässäni yli 5 vuotta työmarkkinatuella. Sillon 100€ on vittu RIITETTÄVÄ RUOKAAN. Intentioni suomeksi tarkoitukseni on, että päähän potkitun köyhän työttömän tai eläkeläisen elämä käy vielä vittumaisemmaksi ellei KYSYNNÄN JA TARJONNAN LAKIA käyttäen opeteta "palvelevalle" kauppiaalle eli katteitaan kasvattavalle porvarille N Ö Y R Y Y T T Ä asiakkaan suhteen. Jos asiakkaat yhtenä miehenä kieltäytyvät maksamasta sikahintaa esim lihasta niin porvarille jää kaksi vaihtoehtoa:
1§ Lopettaa kokonaan esim lihanmyynti
2§ Myydä lihaa sillä hinnalla MILLÄ ASIAKAS ON SEN VALMIS OSTAMAAN.
Esimerkiksi valmiin leivän hinnassa itse raaka-aineen osuus hinnasta on hikiset 7% loput on leipomojen ja kauppojen kulua ja VOITTOA! Leipomoita on maassa useita kymmeniä ja kauppa ja jakelu saavat leivästä kunnon katteen. Jos vaikkapa yksikään ainut suomalainen ei kolmen kuukauden aikana SUOSTU MAKSAMAAN leivästään centtiäkään yli yhden euron hintaa on ajanpitkää kaupan markkinatalouden lakien mukaan IHAN VITUN PAKKO MYYDÄ LEIPÄ SILLÄ HINNALLA MILLÄ SEN S A A
KAUPAKSI. Tehkää itse leipä ja valmistakaa ruokanne itse älkääkä suostuko maksamaan mitä kauppa keksii pyytää sillä 2,5€ hinta leivässä on vain kauppiaan HINTAPYYNTÖ, sinä voit päättää maksatko vai oletko maksamatta! Kieltäytyminen RIISTOHINTAISESTA ruoasta on parasta mitä köyhä työtön tai eläkeläinen voi ITSENSÄ JA MUIDEN KOHTALOTOVEREIDENSA ETEEN TEHDÄ!!!!- Se Aito Työtön
ristokopon kirjoitti:
Sinulle Aito työtön voin sanoa sen, että itsekin olen ollut elämässäni yli 5 vuotta työmarkkinatuella. Sillon 100€ on vittu RIITETTÄVÄ RUOKAAN. Intentioni suomeksi tarkoitukseni on, että päähän potkitun köyhän työttömän tai eläkeläisen elämä käy vielä vittumaisemmaksi ellei KYSYNNÄN JA TARJONNAN LAKIA käyttäen opeteta "palvelevalle" kauppiaalle eli katteitaan kasvattavalle porvarille N Ö Y R Y Y T T Ä asiakkaan suhteen. Jos asiakkaat yhtenä miehenä kieltäytyvät maksamasta sikahintaa esim lihasta niin porvarille jää kaksi vaihtoehtoa:
1§ Lopettaa kokonaan esim lihanmyynti
2§ Myydä lihaa sillä hinnalla MILLÄ ASIAKAS ON SEN VALMIS OSTAMAAN.
Esimerkiksi valmiin leivän hinnassa itse raaka-aineen osuus hinnasta on hikiset 7% loput on leipomojen ja kauppojen kulua ja VOITTOA! Leipomoita on maassa useita kymmeniä ja kauppa ja jakelu saavat leivästä kunnon katteen. Jos vaikkapa yksikään ainut suomalainen ei kolmen kuukauden aikana SUOSTU MAKSAMAAN leivästään centtiäkään yli yhden euron hintaa on ajanpitkää kaupan markkinatalouden lakien mukaan IHAN VITUN PAKKO MYYDÄ LEIPÄ SILLÄ HINNALLA MILLÄ SEN S A A
KAUPAKSI. Tehkää itse leipä ja valmistakaa ruokanne itse älkääkä suostuko maksamaan mitä kauppa keksii pyytää sillä 2,5€ hinta leivässä on vain kauppiaan HINTAPYYNTÖ, sinä voit päättää maksatko vai oletko maksamatta! Kieltäytyminen RIISTOHINTAISESTA ruoasta on parasta mitä köyhä työtön tai eläkeläinen voi ITSENSÄ JA MUIDEN KOHTALOTOVEREIDENSA ETEEN TEHDÄ!!!!Ajatus siitä, että köyhä boikotoisi kauppiasta on periaatteena hyvä, mutta käytännössä aika rajallinen vaikutuksiltaan.
Jo muutama vuosi takaperin muutama äärioikeistolainen kauppias ilmoitti mieluummin tunkevansa eväät puristimeen kuin lahjoittavansa ne leipäjonoihin. Sama päti roskikseen heittoon.
Kauppias oli nähnyt jonkun köyhän tonkivan roskiksesta ruokaa ja oli heti hankkinut puristimen, jotta eivät pääse perkeleet viemään evästä ilmaiseksi.
Ajatuksena tietysti oli, että kun ei jätettä saa evääksi ilmaiseksi, köyhän on pakko maksaa siitä samasta ja vielä se hinta, minkä kauppias määrää. - Se Aito Työtön
Viel kerran kirjoitti:
Huoh, ei mikään tule ilmaiseksi, vaan kun pitää huolen et kaapissa on munia, 0.99e 10kpl, makaronia 0.19e, vehnäjauhoja 2kg 0.49e, esim maitojauhetta tai maito tänään 0.49e l mausteet, sokeri, puuroaineet, tee. Kahvi, jne.
Jauheliha 1.99 2munaa 0.20 makaroni 0.19, maito 0.49 sipuli 0,05-0.10 tulee ison vuoan hinnaksi 3e ja siitä syö kyllä jopa neljä henkilöä pari päivää!!!!!! Eli karkeasti aterian hinta 0.37e henkilö ja silloin on syönyt paljon.
Pannari, 3munaa 0.60e vehnäjauhot 0.10e maito 0.30-0.40e sokeri lusikallista en nyt osaa laskea. Eli 1.10e satsi.
Vispipuuro, puolukat saatu ystävältä, mannaryynit 0.30e sokeri 0.15 eli 2l noin 0.50e. Sämpylöidenkään leipominen ei paljoa maksa, ja sähkönhän sossusta saa. Aikaa menee kyllä, mutta sitähän on?
Luuletko ettei me pienillä eläkkeillä olevat ostettais joskus filettäkin, vaan kun ei varat riitä. Lääkkeet, lääkärit, asuminen vievät paljon.
Ai niin se sun tutkimus juttu, totta hitossa jos ostaa valmista, lenkkiä, ja muita lämmitettäviä kuluu rahaa, missäs se olis itse tehnyt, ja olisko osanut?
Meni mullakin 10v sitten lähes tonni, silloin vaan syöjiä oli 3 ja olin töissä, niin oli rahaa millä ostaa....tässä tuntuu olevan se, että puuttuu se laajempi näkemys tai halu nähdä se.
Ei kaikilla ole kädentaitoja. Se on myönnettävä. Mutta se ei todellakaan tarkoita sitä, että työttömät ja köyhät olisivat uusavuttomia tai muutoin rajoittuneita.
Kaikilla ei myöskään ole kaikkia niitä kivoja vempaimia, jotka "kuuluvat" jokaiseen kotiin.
Esimerkiksi Helsingin alueellakin on paljon ihmisiä, joilla ei ole edes jääkaappia. Joillakin leipominenkin on käytännössä mahdotonta, koska keittiön virkaa ajaa yhden-kahden levyn kannettava sähköliesi. Joillakin taas ei ole koko keittiötä, kodista puhumattakaan.
Olen iloinen puolestasi, että pärjäät 80-90 eurolla kuussa ja vielä ruokit parit sukulaisetkin sivussa. Tosin yleistämään siitä ei voi lähteä eikä sillä kauheasti kannata köyhille ilakoida, että mitäs te avuttomat. - "ilakoida"??
...tässä tuntuu olevan se, että puuttuu se laajempi näkemys tai halu nähdä se.
Ei kaikilla ole kädentaitoja. Se on myönnettävä. Mutta se ei todellakaan tarkoita sitä, että työttömät ja köyhät olisivat uusavuttomia tai muutoin rajoittuneita.
Kaikilla ei myöskään ole kaikkia niitä kivoja vempaimia, jotka "kuuluvat" jokaiseen kotiin.
Esimerkiksi Helsingin alueellakin on paljon ihmisiä, joilla ei ole edes jääkaappia. Joillakin leipominenkin on käytännössä mahdotonta, koska keittiön virkaa ajaa yhden-kahden levyn kannettava sähköliesi. Joillakin taas ei ole koko keittiötä, kodista puhumattakaan.
Olen iloinen puolestasi, että pärjäät 80-90 eurolla kuussa ja vielä ruokit parit sukulaisetkin sivussa. Tosin yleistämään siitä ei voi lähteä eikä sillä kauheasti kannata köyhille ilakoida, että mitäs te avuttomat.Hitsi, mä vastasin aloittajalle, yritin siis itse pienituloisena, jeesata kysyjän 30e riittävyyttä, ja nälkään kuolemista, ku siihen asti hänelle oli vain pyttyilty.
Nälkä opettaa tekemään ruokaa, ja itsetehty on hyvää.
Eipä täällä varmaan asutoloiden ihmiset kirjoittele, jonkun olen lukenut vuoden mittaan, olleen ilman pakastinta. Se Aito Työtön kirjoitti:
Ajatus siitä, että köyhä boikotoisi kauppiasta on periaatteena hyvä, mutta käytännössä aika rajallinen vaikutuksiltaan.
Jo muutama vuosi takaperin muutama äärioikeistolainen kauppias ilmoitti mieluummin tunkevansa eväät puristimeen kuin lahjoittavansa ne leipäjonoihin. Sama päti roskikseen heittoon.
Kauppias oli nähnyt jonkun köyhän tonkivan roskiksesta ruokaa ja oli heti hankkinut puristimen, jotta eivät pääse perkeleet viemään evästä ilmaiseksi.
Ajatuksena tietysti oli, että kun ei jätettä saa evääksi ilmaiseksi, köyhän on pakko maksaa siitä samasta ja vielä se hinta, minkä kauppias määrää.Yksittäisen köyhän hintatietoisuus tai "palvelevan" ruokakauppiaan boikotointi on merkitykseltään vähäistä. Mutta jos köyhän kokoaa rivinsä ja muodostavat ruokapiirin tilanne muuttuu. Oletetaan vaikkapa 100 köyhän ruokapiiri. Työttömät ruokapiiriläiset käyvät kartoittamassa läpi kaikkien alueen kauppojen ja kaupungeissa torin hinnat. Ruokapiiri kokoontuu 2-4 kertaa viikossa. Ruokapiirin jäsenet tuovat ostoslistansa kanssa ruokapiirin kokoukseen. Listat saatuaan ruokapiirin vastuuhenkilöt käyvät läpi tietokoneeltaan Excel taulukosta läpi kaikkien alueen kauppojen hinnat ja ruokapiirin pakettiautolle suunnitellaan ajoreitti niin että kaikki ruokapiiriläisten ostokset saadaan ostettua pienimmällä mahdollisella hinnalla. Kun ostoksia tehdään isolle määrälle ruokapiiriläisiä niin silloin on järkevää lähteä hakemaan yksikin ainoa hyödyke 20 km päästä vaikka aikaa menisikin 45 minuuttia. Tietysti pakettiautolle syntyy polttoainekuluja mutta tässä tapauksessa se olkoon epäolennaista. Pääasia on taistella joukolla hintojen korotuksia vastaan KYSYNTÄÄ OHJAAMALLA. Irrallisina yksilöinä jopa Albert Einstein tai Rambo ovat yhtä avuttomia kuin kuukauden ikäinen vauva, mutta yhdistyneessä joukossa on voimaa ja yksimielinen kansa on VOITTAMATON VOIMA!
- katsoin
Tosin vanhuksilla on tavanomaiseen verrattuna usein alentunut ruokahalu ja siten menotkin ovat pienempiä. Tosin silloin ei vanhuksen kannata luennoida normaaliruokaiselle, millä hinnalla pitää pärjätä.Juu, mietin samaa että johan tulee niukalla toimeen. Meillä 3 kasvavaa tenavaa ja jääkaapissa jatkuvasti valot. Halvimmalla ostan mistä saan ja ihan perusruokaa, keittoja ja kastikkeita teen . Muutakin silti tarvitaan: hedelmiä, leipää, jugurttia, juustoa ym ihan tavallista tavaraa.Murojakin , ajatella. Hämmästyn aina uudelleen kuinka paljon ruokaa meneekin :)
- Naapurissa
ristokopon kirjoitti:
Yksittäisen köyhän hintatietoisuus tai "palvelevan" ruokakauppiaan boikotointi on merkitykseltään vähäistä. Mutta jos köyhän kokoaa rivinsä ja muodostavat ruokapiirin tilanne muuttuu. Oletetaan vaikkapa 100 köyhän ruokapiiri. Työttömät ruokapiiriläiset käyvät kartoittamassa läpi kaikkien alueen kauppojen ja kaupungeissa torin hinnat. Ruokapiiri kokoontuu 2-4 kertaa viikossa. Ruokapiirin jäsenet tuovat ostoslistansa kanssa ruokapiirin kokoukseen. Listat saatuaan ruokapiirin vastuuhenkilöt käyvät läpi tietokoneeltaan Excel taulukosta läpi kaikkien alueen kauppojen hinnat ja ruokapiirin pakettiautolle suunnitellaan ajoreitti niin että kaikki ruokapiiriläisten ostokset saadaan ostettua pienimmällä mahdollisella hinnalla. Kun ostoksia tehdään isolle määrälle ruokapiiriläisiä niin silloin on järkevää lähteä hakemaan yksikin ainoa hyödyke 20 km päästä vaikka aikaa menisikin 45 minuuttia. Tietysti pakettiautolle syntyy polttoainekuluja mutta tässä tapauksessa se olkoon epäolennaista. Pääasia on taistella joukolla hintojen korotuksia vastaan KYSYNTÄÄ OHJAAMALLA. Irrallisina yksilöinä jopa Albert Einstein tai Rambo ovat yhtä avuttomia kuin kuukauden ikäinen vauva, mutta yhdistyneessä joukossa on voimaa ja yksimielinen kansa on VOITTAMATON VOIMA!
Oli tuollainen ajattelu valloillaan. Ei vain toiminut. Ihmisluonto on sellainen. Joukosta erottuu heti joku, joka ansaitsee mielestään enemmän ja jos ei saa sopupelillä niin asemaansa hyväksikäyttäen saa.
- just just
Ajatus siitä, että köyhä boikotoisi kauppiasta on periaatteena hyvä, mutta käytännössä aika rajallinen vaikutuksiltaan.
Ajatuksena tietysti oli, että kun ei jätettä saa evääksi ilmaiseksi, köyhän on pakko maksaa siitä samasta ja vielä se hinta, minkä kauppias määrää."köyhä"ei ole mikään ammatti tai nimike,se on itse valittu osa.Perhana näitä valittajia,entäs jos ei todellakaan olisi mitään sossua olemassa?"Aito työtön" -voi herran jestas!
- on hauras
just just kirjoitti:
"köyhä"ei ole mikään ammatti tai nimike,se on itse valittu osa.Perhana näitä valittajia,entäs jos ei todellakaan olisi mitään sossua olemassa?"Aito työtön" -voi herran jestas!
jos sairastut vakasta josta et patane työkuntoiseksi
ikinä niin milläköhän luulet pärjääväsi loppuelämäsi.Kelasta saat jonkun 4-500e/kk - Se Aito Työtön
just just kirjoitti:
"köyhä"ei ole mikään ammatti tai nimike,se on itse valittu osa.Perhana näitä valittajia,entäs jos ei todellakaan olisi mitään sossua olemassa?"Aito työtön" -voi herran jestas!
Vai on sinulle ongelma minun nimimerkkinikin.
Se ehkä kertoo sinusta itsestäsi enemmän kuin mistään muusta.
Ja jos ei olisi sossua... Sinut kolkattaisiin niiden ruokajämien takia aina kun olisit viemässä roskista. - tuo "uhkaus"
Vai on sinulle ongelma minun nimimerkkinikin.
Se ehkä kertoo sinusta itsestäsi enemmän kuin mistään muusta.
Ja jos ei olisi sossua... Sinut kolkattaisiin niiden ruokajämien takia aina kun olisit viemässä roskista.Nythän eilises IL oli juttua et demaritkin kallistuis siihen et avustuksista tehtäis vastikkeellisia.
Työhön aktivoimista, lisää.
Yhteiskuntarauha alkaa tulla liian kalliiksi näin. - on väittänytkään?
just just kirjoitti:
Onko taas väännettävä rautalangasta?
Ihminen voi köyhtyä monista eri syistä.
Itse olen vammaisen lapseni omaishoitaja. Olen joutunut jäämään pois työelämästä, ennen kuin se edes kunnolla alkoi.
Omaishoitajan tuki on olematon.
Jos raha ei tahdo riittää edes perustoimeentuloon niin sitä on köyhä. EI TODELLAKAAN OLE MIKÄÄN ITSE VALITTU OSA. - Se Aito Työtön
tuo "uhkaus" kirjoitti:
Nythän eilises IL oli juttua et demaritkin kallistuis siihen et avustuksista tehtäis vastikkeellisia.
Työhön aktivoimista, lisää.
Yhteiskuntarauha alkaa tulla liian kalliiksi näin.Kun yhä enemmän näitä kokoomuslaisia arvopohjattomia ja ihmisarvot sisäistämättömiä narsisteja putoilee tyhjän päälle, lisääntyy myös rajujen väkivallantekojen riski.
Joitakin vuosia takaperin eräskin oikeistolaisnuori ongelmiin jouduttuaan murhasti täysin sivullisen, romuautossa majailleen asunnottoman.
Mitään järjellistä syytä murhaajalla ei ollut, paitsi höpinät köyhiä ja asunnottomia vastaan. - tyhjästä on paha nyhjästä
Sama oletus se tuntuu olevan virkamiehilläkin, kun köyhien toimeentuloa laskeskellaan.
Kovin paljon sieltä kaapista oletetaan löytyvän.
Tosin kun on joku pari-kolme vuottakin ollut työttömänä, saattaa hyvinkin olla, että kaapista löytyvät perustarvikkeet on jo aika hyvin syöty...Oletatteko että ne peruseinekset syntyvät sinne ruokakaappiin tyhjästä?
Kyllä ne on kaikki sinne kaupasta haettava, sitä mukaa kun loppuvat ja kalliiksi tulee. Ruoan hintaa vaan nostetaan, kun palkatkin nousee. Asuntolainojen korot ja muutkin lainojen korot nousoo kanssa.
On se sitten mukavaa kituuttaa näillä sairaseläkkeillä.
- AVKT
Olen elänyt ruoka-palkalla,, kauan sitten.
- jokainen...
voi koittaa elää vuodenkin verran kymppi päivässä jos lääkärillä joutuu käymään tai sairaalassa jää 6e/pvä ja sekin voi mennä lääkkeihin.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 173846
Kirjoita yhdellä sanalla
Joku meihin liittyvä asia, mitä muut ei tiedä. Sen jälkeen laitan sulle wappiviestin1782346Olet hyvin erilainen
Herkempi, ajattelevaisempi. Toisaalta taas hyvin varma siitä mitä haluat. Et anna yhtään periksi. Osaat myös ilkeillä ja731567Hyvää Joulua mies!
Toivottavasti kaikki on hyvin siellä. Anteeksi että olen hieman lisännyt taakkaasi ymmärtämättä kunnolla tilannettasi, o641157Onko muita oman polkunsa kulkijoita
Jotka ei oikein pärjää kenenkään kanssa eli on niin omat ajatukset ja omat mielenkiinnon kohteet yms. On tavallaan sella231037- 171894
Toivoisin etten jännittäisi
niin kauheasti. Hassua tässä on se, että en varmaan olisi niin ihastunut sinuun, jos et olisi niin älykäs, ja henkisesti42872Junan kylkeen autolla
Miten helevetissä voi ajaa auton junan kylkeen?? Puhelinta hivelöity kenties!!? Koirat vielä kyydissä on käsittämätöntä73831Oletko päättänyt
Jo varmasti että ensi vuonna keräät rohkeutesi ja sanot tunteesi vai et? Sitä odottaessa ja toivoessa72800- 100799