mitkä yrtit

pakkaseen?

tilli ja persilja säilyy ainakin pakkasessa kun ruukaan loput hienontaa pussiin ennenkö kovin menevät pilalle...
MUTTA mitkä muut yrtit voi säilyttää niin?
Sopivat sieltä hyvin esim. keittoihin, laatikoihin, joihinkin kastikkeisiin ja vaikka lihakääryleen täytteeksi, joissa ulkonäöllä ei ole niin merkitystä?
Mitä sanoo basilika jms. "kevytlehtiset"?
Rosmaariinejä jms. tuskin voi ja tarvikkaan...
Olisi ihana jos joku vastaisi pian oman näkemyksensä asiasta...?

5

635

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vuokki

      Ruohosipulia olen pakastanut sekä myös oreganoa. Pinaattia myös mutta sehän nyt ei ole varsinaisesti yrtti. Timjaminit, salviat, rakuunat ja muut olen sitten kuivanut pienissä nipuissa ja musertanut pusiin kun ovat kuivia.

    • pakastanut

      Olen pakastanut basilikaa kokonaisina lehtinä. Ensin huuhtelen lehdet ja annan kuivua pyyheliinan päällä. Lehtiä kannattaa käännellä välillä, että vesi valuu paremmin pois. Käytän pakastukseen isoa lasitölkkiä, jonka kannessa on tiiviste. Basilika antaa nimittäin herkästi hajua/makua muihin ruokiin, esim. jäätelöön...

      Pakastetun basilikan käyttö on helppoa. Jäistä massaa voi raaputella vaikka veitsen kärjellä tai lusikalla ja ottaa juuri sen suuruisen satsin kuin tarvitsee. On parhaimmillaan, kun sulaa heti uunista otetun ruuan päälle.

      • Pikku-tarhuri

        siis basilikaa pakastanut???
        Sehän on hyvin kylmänarka!!!
        Vähän kun saa kylmää niin menee ihan mustaksi...
        No minä kuitenkin kuivaan basilikani ja käytän osan tuoreena..


      • toki!
        Pikku-tarhuri kirjoitti:

        siis basilikaa pakastanut???
        Sehän on hyvin kylmänarka!!!
        Vähän kun saa kylmää niin menee ihan mustaksi...
        No minä kuitenkin kuivaan basilikani ja käytän osan tuoreena..

        Basilika on kylmänarka, siinä olet oikeassa. Minäkin kasvattelen sitä kesäisin kasvihuoneen lämmössä ja kosteudessa. Siellä se viihtyy ja röyhähtää oikein reheväksi.

        Mutta loppukesällä tosiaan pakastan sen lehdet edellä kuvaamallani tavalla. (Olen oppinut tuon tavan kohta 50 vuotta puutarhaa hoitaneelta ihmiseltä.) Ja usko tai älä, lehdet eivät mustu ollenkaan pakastimessa! Eihän se basilika enää siellä pakkasessa kasva...


      • pikkusilppua minigrippiin
        toki! kirjoitti:

        Basilika on kylmänarka, siinä olet oikeassa. Minäkin kasvattelen sitä kesäisin kasvihuoneen lämmössä ja kosteudessa. Siellä se viihtyy ja röyhähtää oikein reheväksi.

        Mutta loppukesällä tosiaan pakastan sen lehdet edellä kuvaamallani tavalla. (Olen oppinut tuon tavan kohta 50 vuotta puutarhaa hoitaneelta ihmiseltä.) Ja usko tai älä, lehdet eivät mustu ollenkaan pakastimessa! Eihän se basilika enää siellä pakkasessa kasva...

        ja perään mutama tippa öljyä-ei paakkunnu. Basilikan pestohan on ihan mössöä ja nuo yrtit antavat makua keittoihin, soossiin,jauhelihaan, lihapatoihin. Nyt jo metriset lipsitikat pakkasessa. Lehdet riivitty ja varret pätkitty ja kuivatettu. Niitä nakkelen perunakattilasta keitoksiin. Ens hätään nautittu kyllä keitot.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tapio Suominen on kuollut

      Urheilutoimittaja Tapio Suominen on kuollut. Suominen oli kuollessaan 60-vuotias. Selostajalegendan kuolemasta kertoo Y
      Maailman menoa
      281
      19199
    2. Tapio Suominen oli sairauden uhri

      Urheiluselostaja Tapio Suominen kuoli eilen keskiviikkona aamulla tapaturmaisesti Hattulassa. Toisen uutisen mukaan van
      86
      3612
    3. Tapio suominen

      Liian aikaisin lähdit sinua oli kiva kuunnella.
      Ikävä
      124
      2255
    4. Mitä toivot

      Tämän hetkiseen tilanteeseen?
      Ikävä
      196
      1956
    5. Sydämeni on

      varattu sinulle. Et ole minun, en ole sinun. Me on mahdottomuus. Mutta olet se joka on mielessäni ensimmäisenä kun herää
      Ikävä
      142
      1860
    6. Rannalle! Uimaan!! Rinnat paljaiksi!!!

      Järki kadonnut sekä niiltä feministeiltä, jotka vaativat saada esiintyä rinnat paljaina julkisilla uimarannoilla, kuten
      Maailman menoa
      293
      1610
    7. Minä itkin kotona kun tajusin että

      Pelkuruuteni takia kun en lähestynyt vaikka järjestit otollisen hetken ja myöhemmin huomasin lasittuneen katseesi miten
      Ikävä
      10
      1362
    8. Kok-edustaja: Yle aivopesee työntekijöitä

      "– Yle ei vain sensuroi Kyllä isä osaa-sarjaa, vaan haluaa jaksojen määrää manipuloimalla HÄVITTÄÄ ”ongelman” todellisuu
      Maailman menoa
      86
      1308
    9. Muistutus t-Naiselle.

      Olet ilkeä ja narsistinen k-pää. Annat itsestäsi kiltin kuvan ulospäin kelataksesi ihmiset ansaan. Sitten päsmäröit, hau
      Ikävä
      149
      1162
    10. Ylen jälkiviisaat estotonta Kamala Harris suitsutusta

      Kolme samanmielistä naikkosta hehkutti Kamala Harrisia ja haukkui Trumpia estottomasti. Nyt oli tarkoituksella valittu
      Maailman menoa
      242
      1069
    Aihe