Painostusta ja uhkailua

PenttiNaumanen

Asiallisiin kysymyksiin vastaamisen sijaan jotkut nimimerkkikirjoittajat syyllistyvät monenlaiseen painostamiseen, uhkailuun ja suoranaiseen kiusaamiseen. Näillä tavoilla näyttää olevan tavoitteena alistaa kaikenlainen huomion osoittaminen vallitseviin puutteisiin ja mahdollisiin virheisiin.
Olen saanut tietää, että "pohjasahalla" on postilaatikkoon toimitettu valokopiopaperi, jossa siinäkin koetetaan vaikuttaa nettikirjoitteluun Ahlaisten asioista. Tuossa kirjallisessa viestissä kehotetaan muuttamaan pois Ahlaisista.
Epäpoliittiseksi väitetyssä Kyläyhdistyksessä toimijoista melkoinen osa on sekä omien sanojensa mukaan, että julkisesti demareita.
Kyläsihteeriasiaa on Mikko Elon aloitteesta ajettu kaupunginhallituksessa.
Viime kesänä Kyläyhdistyksen seilipaattia vetivät kaksi demaria, joista toinen oli kansanedustaja Antti Vuolanne.
Mainitsen tämän siksi, että kun seuraavan kerran katsotte televisiosta kansanedustajien puheenvuoroja Arkadianmäella, niin kiinnittäkää huomiotanne demariedustajien puheiden tyyliin ja sanavalintoihin.
SAK ilmoittaa julkisesti olevansa painostusjärjestö. Sen suorittama painostus näkynee työpaikoillakin niiden alistamisyrityksenä, jotka uskaltautuvat lausumaan eriävän mielipiteen kuin myös työnantajien painostuksena monin eri tavoin, kuten me kaikki tiedämme.
Painostuskulttuuriin kuuluu ehkä myös koulukiusaamisesta tutut piirteet kanssakäymisestä yleensä. He, jotka eivät alistu epämääräisellä tavalla voimaan tulevaan joukkokuriin, joutuvat samanlaisten hyökkäysten kohteeksi kuin minä tällä palstalla. Minuakin vastaan hyökkäävät epämääräisestä tuntemattomuudesta nimimerkkikirjoittajat, jotka eivät uskalla tunnustautua vastuullisiksi henkilöiksi, eivätkä varsinkaan sellaisiksi joilla on nimi ja tunnettu kotipaikka.
Hyökkäyksistä ja alistamispyrkimyksistä huolimatta en piiloudu nimimerkkien taakse. Kohtaan hyökkäilijät avoimella foorumilla omalla nimelläni, vaikka postilaatikkoon yön pimeydessä ilmestyisikin paperiroinaa.

66

3715

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kirjoittamalla valtavirrasta

poikkeavia mielipiteitä Porista. Olet varmasti oikeassa, että tietyillä piireillä on painostamista, mutta on myös mitätöintiä. Kateuttakin on vielä niin että hirvittää. Rivien välistä luen, että sinua on aikoinaan loukattu siten, että nyt annat "tuta" tietyille piireille. Ja se on sinun oikeutesi! On hyvä, että on erilaisia mielipiteitä. Pidä lippu korkealla kaikesta huolimatta!

• .....................

ahlainen on hieno paikka, voisin ostaa kesämökin sieltä!Tai vuokrata.Tietäiskö naumanen jotain sopivaa lapsiperheelle?

• keski-ikäinen nainen

On hyvä, että on erilaisia mielipiteitä ja ihmisiä, jotka sanovat mielipiteensä.

Ihan tarkalleen en tiedä, mistä, Naumanen, Sinun kohdallasi on kyse. Mutta minua oudoksuttaa tapasi panna melkein kaikki asuinpaikan ongelmat demarien syyksi.

Demokratia tarvitsee eri tavoin ajattelevia ihmisiä.

En minäkään demari ole, mutta minusta myös demari voi toimia omien periaatteidensa mukaisesti. Kaikilla tavoin ajattelevissa ihmisissä on fiksuja ja asiallisia ihmisiä ja toisaalta k...päisiä opportunisteja.

Muilla foorumeilla käytän omaa nimeäni. Henkilökohtaista rauhaani ja työmahdollisuuksiani vaalin Porin palstalla käyttämällä tätä nimimerkkiä.

• Nimimerkki

Olen seurannut hajanaisesti keskustelupalstojen keskusteluja ja ensinnäkin näillä foorumeilla kuuluu kirjoittaa nimimerkillä.
      Kaikki kirjoittavat nimimerkillä, myös Pentti Naumanen käyttää nimimerkkiä PenttiNaumanen. Näillä palstoilla yleisesti keskustellaan asioista, mutta nyt Sinä oletkin alkanut pahaenteisen parjaamisen. Todennäköisesti tämän jälkeen olen lukematta viestejäsi. Olen entinen Ahlaislainen, yrittäjä, nainen, Kepulainen jne... Mitä pahaa on jos on Sosialisti tai siis Demari? Minä en näe siinä pahaa. Demarit saa kaikessa rauhassa rakentaa Ahlaista parhaalla katsomallaan tavalla. Kunnallispolitiikkahan on yhteiskunnan rakentamista, Puoluepolitiikka aatteiden rakentamista. Nyt kun Porin suurin valtuustoryhmä on SDP.n ryhmä niin se tietää sitä että paras vaikuttamisen kanava on Demarien kautta asioiden eteenpäin vieminen. Me äänestämme vaaleissa Keskustaa ja jos niin ihmeellisesti kävisi että seuraavien kunnallisvaalien jälkeen Keskusta olisikin suurin ryhmä (käytännössä täysi mahdottomuus)niin silloin Ahlaisten asiat hoidettaisiin Keskustavaikuttajien kautta. Mitään asioita ei hoideta painostuskulttuurilla jossa pyritään moittimaan Kyläyhdistys. Syreenitorin ja Rahansyömisen nimiin ladataan painostus ja härnäys panokset joilla itse ammut meitä tavallisia kansalaisia. Entisenä Ahlaislaisena vieläkin lukeudun Ahlaislaiseksi koska Minun mielestäni olen Ahlaislainen. Todellisuudessa, tavallisen ankeanakin arkipäivänä Ahlaisissa vallitsee rauha ja rakkaus. Ei ole uhkailuja, puukon ja nyrkin näyttämisiä eikä riitoja Kyläyhdistyksen tai jonkin muun yhdistyksen sisällä. Todellisuudessa asiat on näin.

• PenttiNaumanen

"näillä foorumeilla kuuluu kirjoittaa nimimerkillä", kirjoittaa nimimerkki.

Pentti Naumanen kirjoittaa omalla nimellään eli sillä, jolla minut voidaan tunnistaa kuka olen.
        Postilaatikkonikin on tunnistettu. En siis kirjoita nimimerkillä, pseudonymillä eli salanimellä.

"Mitä pahaa on jos on Sosialisti tai siis Demari?", kysyy nimimerkki edelleen.
        Jopas nyt jotakin, jopas nyt jotakin!!!
        Nimimerkki voisi tulla keskustelemaan aiheesta lisää, en pure enkä ole epäkohtelias.

"Puoluepolitiikka aatteiden rakentamista." Tässä kohden nimimerkin kannattaisi ehkä laajentaa tietomääräänsä monin tavoin.

"Todellisuudessa, tavallisen ankeanakin arkipäivänä Ahlaisissa vallitsee rauha ja rakkaus." kirjoittaa nimimerkki. Sitä minäkin toivoisin, mutta asiakirja-aineisto ja käytännön kokemus puhuvat toista.
        Ehkä nimimerkkikin koettaa osaltaan hämärtää todellisuutta, ehkä hänenkin kätensä on kupera.

Ehdotan silti keskustelua ja lupaan omalta osaltani vastat jokaisesta asiakohdasta, minkä olen täällä kirjoittanut.

• tietysti syyttä
        PenttiNaumanen kirjoitti:

Pentti Naumanen kirjoittaa omalla nimellään eli sillä, jolla minut voidaan tunnistaa kuka olen.
        Postilaatikkonikin on tunnistettu. En siis kirjoita nimimerkillä, pseudonymillä eli salanimellä.

Nimimerkki voisi tulla keskustelemaan aiheesta lisää, en pure enkä ole epäkohtelias.

"Puoluepolitiikka aatteiden rakentamista." Tässä kohden nimimerkin kannattaisi ehkä laajentaa tietomääräänsä monin tavoin.

"Todellisuudessa, tavallisen ankeanakin arkipäivänä Ahlaisissa vallitsee rauha ja rakkaus." kirjoittaa nimimerkki. Sitä minäkin toivoisin, mutta asiakirja-aineisto ja käytännön kokemus puhuvat toista.
        Ehkä nimimerkkikin koettaa osaltaan hämärtää todellisuutta, ehkä hänenkin kätensä on kupera.

Ehdotan silti keskustelua ja lupaan omalta osaltani vastat jokaisesta asiakohdasta, minkä olen täällä kirjoittanut.

Olet sinä uskomaton äijä! Etkö todellakaan elämäsi aikana ole tutustunut demarivihasi ohella ollenkaan psykologisiin ilmiöihin. Jos olisit, niin et ihmettelisi ahlaislaisten reagointia. Kaipailit joskus sanontoja, tässä yksi: "Niin metsä vastaa kuin metsään huutaa".

• vaan senverran,

että olipa kerran pätevästi tehtääväänsä koulutettu nainen, joka äityslomaltaan palattuaan huomasi, että demari-isä oli vakinaistanut epäpätevän poikansa naisen työhön, kun demari-isä sattui istumaan kyseisen firman hallituksessa.Tämän seurauksena sai äitiyslomalta palaava nainen lopputilin ja demarinpoika työpaikan, että sen pituinen se.

• kirjoittelua

Jatka vaan Ahlaisten nimen mainitsemista, hyvä että sekin paikka tulee tunnetuksi. Reposaarella on Eino Grön, Ahlasilla Pentti Naumanen.

• ehdokkaita etsimässä

Onko kysymyksessä nyt kunnallisvaaliehdokkaaksi hakeutumista, oman egon nostoa, vai mistä nyt on kyse? ja miten tähän liittyy kyläyhdistys??
      Olisko niin, että sinä otat vastaukset kirjoitteluun painostuksena ja uhkailuna.Vain itselläsi on oikeus mollata kenet ja miten haluat! Kirjoittelullasi olet saanut vain sen mitä olet tilannut.
      Vaihda jo aihetta.

• esiin

Kyselit oikeita asioita. Miten tosiaan kyläyhdistys liittyy demareihin ja kyläyhdistystoiminta yleensäkin. Nykyään ei puoluekantaa nosteta esiin ihmisten toiminnassa, ainakaan nuoremman väen kesken. Naumasta harmittaa Ahlaisten Kyläyhdistyksen puheenjohtajan demarius ja ensimmäinen sosialidemokraatti, joka oli seilipaattikulkueessa paatin vetäjänä. Mikäli olen oikein tunnistanut siinä on ollut mm. maatalousministeri Korkeaoja, kepu, kansanedustaja Lamminen kok, Oiva Kaltiokumpu kepu, Timo Kalli kepu, joskus kauan sitten kaupunginjohtaja Sinisalmi, hänen puolueensa ei ole kirjoittajalla selvillä. Enempää vetäjiä en muista, ja uskaltaako kukaan enää siihen mennäkkään, kun joutuu Naumasen listalle. Lukiessani presidentivaalien aikaan Naumasen Monogrammista, mikä hän on miehiään: kyllä Halonen mustamaalattiin perusteellisesti. Huhuna myös leijailee Naumasen vastenmielisyys työväenopistoja kohtaan. Onhan se noista hänen kirjoituksistaan huomattu, että hän tuntee vastenmielisyyttä rahvasta kohtaan, puhuuhan hän peräti ruotsia, jota Ahlaisissa kyllä köyhälistökin on puhunut aikoinaan. Ja mistä Naumanen tietää, ettei kyläyhdistyksessä ole myös kommunisteja ja punakaartilaisten jälkeläisiä. Kyläyhdistysten jäsenet ovat hänen mukaansa metsäläisten jälkeläisiä, muut ruotsalaisten, ehkä aatelisten lehtolapsia. Ahlaisten Urheilijat ovat saaneet armon hänen silmissään: siihen kai kuuluu kokoomuslaisia.

• JAhaAA
        esiin kirjoitti:

Kyselit oikeita asioita. Miten tosiaan kyläyhdistys liittyy demareihin ja kyläyhdistystoiminta yleensäkin. Nykyään ei puoluekantaa nosteta esiin ihmisten toiminnassa, ainakaan nuoremman väen kesken. Naumasta harmittaa Ahlaisten Kyläyhdistyksen puheenjohtajan demarius ja ensimmäinen sosialidemokraatti, joka oli seilipaattikulkueessa paatin vetäjänä. Mikäli olen oikein tunnistanut siinä on ollut mm. maatalousministeri Korkeaoja, kepu, kansanedustaja Lamminen kok, Oiva Kaltiokumpu kepu, Timo Kalli kepu, joskus kauan sitten kaupunginjohtaja Sinisalmi, hänen puolueensa ei ole kirjoittajalla selvillä. Enempää vetäjiä en muista, ja uskaltaako kukaan enää siihen mennäkkään, kun joutuu Naumasen listalle. Lukiessani presidentivaalien aikaan Naumasen Monogrammista, mikä hän on miehiään: kyllä Halonen mustamaalattiin perusteellisesti. Huhuna myös leijailee Naumasen vastenmielisyys työväenopistoja kohtaan. Onhan se noista hänen kirjoituksistaan huomattu, että hän tuntee vastenmielisyyttä rahvasta kohtaan, puhuuhan hän peräti ruotsia, jota Ahlaisissa kyllä köyhälistökin on puhunut aikoinaan. Ja mistä Naumanen tietää, ettei kyläyhdistyksessä ole myös kommunisteja ja punakaartilaisten jälkeläisiä. Kyläyhdistysten jäsenet ovat hänen mukaansa metsäläisten jälkeläisiä, muut ruotsalaisten, ehkä aatelisten lehtolapsia. Ahlaisten Urheilijat ovat saaneet armon hänen silmissään: siihen kai kuuluu kokoomuslaisia.

Ruotsinkielen levinnäisyydestä mm. Ahlaisissa teki Saara (kaikki oikeat Ahlaislaiset tuntevat/tietävät Annelin ja Saaran, eikö niin?) väitöskirjan muutama vuosi sitten. Upeaa! Saara sai Tohtorin hatun juuri tästä asiasta josta tämä Naumanen ei ole ilmeisesti ollenkaan tietoinen. Vieläkin Onnittelut Saaralle !

• Nimimerkki
        esiin kirjoitti:

RR. Eli Raimo R... on tarkoin tutkinut Ahlaisten asuttamisen niin pitkältä ajalta kuin se vain on mahdollista. Häneltä saattaa saada jos hyvin käy varhaisemmatkin tiedot valokuvien kera. Se on hienoa luettavaa, mutta tähänpäivään niillä asioilla ei ole parantavaa tai pahentavaa vaikutusta. Ne vaan on ollut niin !

• Pentti,,,

Ei mulla muuta tähän kohtaan,,,

• itsekkin tekijämiehiä

Kuule Pentti nyt kun näyttää siltä,että sinä olet auttamattomasti jäämässä alakynteen tässä keskustelussa, älä hättäile, hanki itsellesi uusi harrastus se piristää. Ala rakentelemaan kottaraisen pönttöjä. Välillä voit sovitella niitä päähäsi ja huhuilla kaiken maailmantuskasi ulos siitä pyöreästä reiästä, vaikka ruotsiksi. Helpottaa varmasti.

• PenttiNaumanen
        itsekkin tekijämiehiä kirjoitti:

Kuule Pentti nyt kun näyttää siltä,että sinä olet auttamattomasti jäämässä alakynteen tässä keskustelussa, älä hättäile, hanki itsellesi uusi harrastus se piristää. Ala rakentelemaan kottaraisen pönttöjä. Välillä voit sovitella niitä päähäsi ja huhuilla kaiken maailmantuskasi ulos siitä pyöreästä reiästä, vaikka ruotsiksi. Helpottaa varmasti.

No niin.

Henkilöhahmot näyttävät ahkerasti esittäytyvän täällä. Se sopii minulle mainiosti.
        Ahlaisten historia kertoo miten tämä ranta on asutettu. Aikaisempi puheenvuoroni on ottanut tietonsa suoraan tuosta lähteestä.
        Asenteet ovat näkyvästi nekin esillä noissa nimimerkkikirjoituksissa. Minun ei tarvitse kuvailla väkeä, enkä ole sitä tehnytkään.
        Edellä esitetty hälinä jää omaan arvoonsa eikä vaikuta millään tavoin minun kirjoitteluuni. Ei täällä eikä muualla. En myöskään ole muuttamassa pois Ahlaisista.

Uskon, että kun Suomen lait ja yleinen käytäntö kuten myös hyvän henkilökohtaisen käytöksen normisto kotiutuvat tänne, niin Ahlaisista tulee kelpo kaupunginosa Porille. Nyt moni asia näyttää olevan hukassa.

Kyläyhdistyksen marssijärjestys on suunnilleen tuo mitä nimimerkkikirjoittajat niin innokkaasti pitävät esillä eli täällä vallitsevat viidakon lait.

• toivoopi

No niin.

Henkilöhahmot näyttävät ahkerasti esittäytyvän täällä. Se sopii minulle mainiosti.
        Ahlaisten historia kertoo miten tämä ranta on asutettu. Aikaisempi puheenvuoroni on ottanut tietonsa suoraan tuosta lähteestä.
        Asenteet ovat näkyvästi nekin esillä noissa nimimerkkikirjoituksissa. Minun ei tarvitse kuvailla väkeä, enkä ole sitä tehnytkään.
        Edellä esitetty hälinä jää omaan arvoonsa eikä vaikuta millään tavoin minun kirjoitteluuni. Ei täällä eikä muualla. En myöskään ole muuttamassa pois Ahlaisista.

Uskon, että kun Suomen lait ja yleinen käytäntö kuten myös hyvän henkilökohtaisen käytöksen normisto kotiutuvat tänne, niin Ahlaisista tulee kelpo kaupunginosa Porille. Nyt moni asia näyttää olevan hukassa.

Kyläyhdistyksen marssijärjestys on suunnilleen tuo mitä nimimerkkikirjoittajat niin innokkaasti pitävät esillä eli täällä vallitsevat viidakon lait.

Muuttasit ny vaan takaisin sinne Huittisten taa Punkalaitumen perämettään.

• kaihertaa

No niin.

Niin se vaan Pentti, et saa rauhaa kyläyhdistykseltä. Se on uponnut aivokoppaansi ihmeellisellä sitkeydellä. Nyt pitäisi ottaa jotakin sisäistä tyhjennystä. Luepa Eino Leinon runo 'Hymyilevä Apollo', jotta ymmärtäisit kaikilla, niin sinulla kuin 'nimimerkeillä' olevan tilaa täällä maan päällä.

• opista

No niin.

Olen oppinut paljon tämän kevään aikana käytöksen normistoista. Tällä palstalla se on näkyvästi tullut selville. Voisitko levittää tietouttasi hyvästä käytöksestä myös laajemmin. Esimerkiksi vaikkapa työväenopiston leivissä pitämään luentoja rahvaalle käytöksen kultaisista normeista. Kaikki kun eivät käy verkossa, niin olisi hyvä suuremmalle kuulijakunnalle tietoa levittää. Nyt kun tänne tulee nuorisoseuran puheenjohtajan sitkeyden ansiosta ja myös kyläyhdistyksen avulla kylätalo , niin sieltä löytyy tilaa ja myös tulevaisuudessa Kyläyhdistyksen hallussa olevassa ja kauniisti nimittämässäsi 'Alkoholistien majassa' tulee myös olemaan toivottavasti olemaan jonkinlaista tilaa. Tiedoksi sinulle: ahlaislaiset osaavat lukea ja myös lukevat historiaansa. Kaikilla vain ei ole aikaa tuoda itseään esiin kymmenillä nettikeskustelupalstoilla. Muuten, sinun keskustelusi ovat tunnetut myös lähiseuduilla, joten nyt voit sanoa olevasi kuuluisa, surullisen kylläkin.

• Nimim Erkki!
        opista kirjoitti:

Olen oppinut paljon tämän kevään aikana käytöksen normistoista. Tällä palstalla se on näkyvästi tullut selville. Voisitko levittää tietouttasi hyvästä käytöksestä myös laajemmin. Esimerkiksi vaikkapa työväenopiston leivissä pitämään luentoja rahvaalle käytöksen kultaisista normeista. Kaikki kun eivät käy verkossa, niin olisi hyvä suuremmalle kuulijakunnalle tietoa levittää. Nyt kun tänne tulee nuorisoseuran puheenjohtajan sitkeyden ansiosta ja myös kyläyhdistyksen avulla kylätalo , niin sieltä löytyy tilaa ja myös tulevaisuudessa Kyläyhdistyksen hallussa olevassa ja kauniisti nimittämässäsi 'Alkoholistien majassa' tulee myös olemaan toivottavasti olemaan jonkinlaista tilaa. Tiedoksi sinulle: ahlaislaiset osaavat lukea ja myös lukevat historiaansa. Kaikilla vain ei ole aikaa tuoda itseään esiin kymmenillä nettikeskustelupalstoilla. Muuten, sinun keskustelusi ovat tunnetut myös lähiseuduilla, joten nyt voit sanoa olevasi kuuluisa, surullisen kylläkin.

Kuuluisuutta koko Ahlaisten pitäjälle toivoo naapurikaupungin nimim erkki -kirjoittaja. Vaikka Ahlainen tunnetaankin jo keskiajalta huittislaisten rantana taikka heidän satamanaan (pitihän huittislaisille rantaa järjestyä jos vammalalaisille tai sastamalalaisille vähän pohjoisempaa Merikarvialta löytyi oma strandinsa...), alkaa vähitellen porilaisten marssin tai tallomisen jäljiltä Ahlaisten uusi aika. Kuten jo kaikki ahlaislaiset itse ovat huomanneet on heillä kylä mitä parhain. Keskusteleva ja avoin.

Mutta mutta. Nyt puuttuu kansallinen näkyvyys jotta saataisiin kaikkien katseet kavahtamaan Ahlaisten tykö. Härmäläisten tulee huomata Ahlaisten suuruus. Onkin keksittävä Ahlaisille median huomioima maailmanluokan tapahtuma tai ns. jutska, joka sekä yhdistää ahlaislaiset että saa väen tulemaan merten takaakin ihmettelemään ja jättämään matkailueuronsa kyläläisten kirstuun.

Eli heti tulee mieleen, että jokavuotiset maailmanmestaruuskarkelot voisivat vetää jengiä Japanista ja Eestistä kuten on käynyt suopotkupalloilussa, eukonkannossa tai kullanhuuhdonnassa eräillä paikkakunnilla pohjoisemmassa Suomessa. Siis huumoria ja mielikuvitusta kehiin niin päästäänkin jo kohta järjestelytehtäviin. Mistä uusi ja hassu urheilulaji Ahlaisten markkinoitavaksi?

Tiettävästi ruotsalaiset eivät ole vielä keksineet järjestää hapansilakan syömisessä MM-arvoisia kisoja. Siinä siis keksintö, joka on täysin varastettavissa ruotsalaisilta (patentti kantsii hakea heti!) ja sopii Ahlaisten merelliseen imitsiin kuin luonnostaan.

Tämän innovaation tarjoaa ahlaislaisten käyttöön kunnioittaen ikuinen nimimerkkikeksijä Nimim Erkki! Olkaapa hyvät. Nam.

• naumaspentti

Mitä kuuluu kenenkään poliittinen kanta kenellekään, vaikka toimisi missä yhdistyksessä tahansa. Nämä erikoislaatuiset herraklubit ja rouvalooshit ovat asia erikseen, niihin ei työläisiä hyväksytä. Kyläyhdistyksen jäsenten ja jäsenten valitseman hallituksen poliittinen kanta ei ole Naumasen asia. Ja sekoita nyt vielä tähän soppaasi Äsaakookin. Nettikirjoittelusi Ahlaisten asioista on sama kuin kyläyhdistys ja sen panettelu ja siinä sivussa saavat osansa Ahlaisten kylän väki. Onko sinulla mahdollisesti muuta tietoa Ahlaisista, mitä täällä tapahtuu ja miten tätä kehitetään ja miten olet itse tässä kehityksessä mukana. Ahlainen ei ole sen ristiriitaisempi yhteisö kuin mitkään paikkakunnat. Aina on jotakin ja se tavallaan kuuluu ihmisten elämiseen. Mennyt aika on ollut väkivaltainen ja värikäs. Meillä on ollut mm. mies, jonka tekemät puukon jäljet tunnistettiin Porin lääkärien vastaanotolla, hän oli 'oikeamielinen' ja päästi päiviltä kylän miehiä haitanneen häirikön. Onneksi nyt Ahlaisissa heilutellaan vain sanan miekkaa, mutta kun ei vaan kävisi niin, että siihenkin voi hukkua. Ei kannata olla nyt niin vääryyttäkärsinyt, itse olet haukunnan aloittanut, joten siitä vaan.

• Ahlastenheikki

Muistaako joku vielä, miten Heikki juoksi porin kauppatorilla kädet levällään ja huusi, että ampu tulee?? Taitais olla taas aihetta jollakin tehdä jotai vastaavaa :D

• PenttiNaumanen
        Ahlastenheikki kirjoitti:

Muistaako joku vielä, miten Heikki juoksi porin kauppatorilla kädet levällään ja huusi, että ampu tulee?? Taitais olla taas aihetta jollakin tehdä jotai vastaavaa :D

Pari vuotta sitten "pohjasahalla" käännyttiin puoleeni sellaisessa asiassa, että Kyläyhdistys on kirosana, pyydettiin yhdistysteknistä apua asian saattamiseksi oikeille raiteilleen. "Pohjasaha" taisi tuolloin olla vetovoimaisin paikka tällä kylällä.
        Osallistuin ja yhdistyksen johto vaihtui yhdistyslain mukaisin menetelmin uuteen. Heti pirttiin asteli myös henkilö, joka tahtoi uudeksi puheenjohtajaksi. "Pohjasahan" Naumastakin kysyttiin, mutta en suostunut.
        Yhdistyksen asiakirjat osoittautuivat hyvin vaikeasti saataviksi, osaa ei löytynyt lainkaan, muiden muassa kokouspäiväkirjaa siitä vuosikokouksesta, missä nykyinen puheenjohtaja oli ollut läsnä ainoana hallituksen ulkopuolisena. Tämän tiedon uusi puh.joht. salasi viimeiseen asti.
        Kokouksessa oli myös myönnetty tili- ja vastuuvapaus entiselle hallitukselle, myöntäjän nykyinen pj yksinään!
        Yhdistyksen paperisota piti saataman kuntoon, mutta minkäs kävi. Alettiin savustaa minua ulos yhteistyökyvyttömänä. Myönnän auliisti, ettei minulta riitä yhteistyökykyä sumuttaa jäsenistöä enempää kuin siihenkään, että perustaisin tilit tuntemattomille tekijöille sekä epämääräisille puheille. Sanelin eriävän mielipiteen tili- ja vastuuvapauden myöntämistä käsittelevässä kohdassa sen vuoksi, että uusi hallitus avasi tilit tuntemattomaan eli äsken mainitsemaani tilanteeseen, mistä jopa kokouspöytäkirja on tiettävästi edelleen kateissa.

No. Eihän tässä mitään. Väki esittäytyy nyt muutaman nimimerkin kirjoituksin täällä. Voi olla, ettei kirjoittaijia ole kuin pari kolme, mutta heillä lukuisa määrä erilaisia nimimerkkejä.

Olen edelleen sitä mieltä, ettei Porin kaupungin pidä antaa järjestöavustusta noin kummalliselle seurueelle. Samoin olen sitä mieltä, että viranomaisten tulisi virkansa puolesta tutkia, mitä täällä oikein tapahtuu.

Räksyttäjät räksyttävät, mutta eivät tuo julki tosiasioita puhumattakaan, että esittäisivät asiakirjoja. Minua se ei haittaa, mutta joku avustusten antajista saattaa kyllä polttaa hihansa ruvetessaan tukemaan kyseenalaista toimintaa.

• nimimerkki

Pari vuotta sitten "pohjasahalla" käännyttiin puoleeni sellaisessa asiassa, että Kyläyhdistys on kirosana, pyydettiin yhdistysteknistä apua asian saattamiseksi oikeille raiteilleen. "Pohjasaha" taisi tuolloin olla vetovoimaisin paikka tällä kylällä.
        Osallistuin ja yhdistyksen johto vaihtui yhdistyslain mukaisin menetelmin uuteen. Heti pirttiin asteli myös henkilö, joka tahtoi uudeksi puheenjohtajaksi. "Pohjasahan" Naumastakin kysyttiin, mutta en suostunut.
        Yhdistyksen asiakirjat osoittautuivat hyvin vaikeasti saataviksi, osaa ei löytynyt lainkaan, muiden muassa kokouspäiväkirjaa siitä vuosikokouksesta, missä nykyinen puheenjohtaja oli ollut läsnä ainoana hallituksen ulkopuolisena. Tämän tiedon uusi puh.joht. salasi viimeiseen asti.
        Kokouksessa oli myös myönnetty tili- ja vastuuvapaus entiselle hallitukselle, myöntäjän nykyinen pj yksinään!
        Yhdistyksen paperisota piti saataman kuntoon, mutta minkäs kävi. Alettiin savustaa minua ulos yhteistyökyvyttömänä. Myönnän auliisti, ettei minulta riitä yhteistyökykyä sumuttaa jäsenistöä enempää kuin siihenkään, että perustaisin tilit tuntemattomille tekijöille sekä epämääräisille puheille. Sanelin eriävän mielipiteen tili- ja vastuuvapauden myöntämistä käsittelevässä kohdassa sen vuoksi, että uusi hallitus avasi tilit tuntemattomaan eli äsken mainitsemaani tilanteeseen, mistä jopa kokouspöytäkirja on tiettävästi edelleen kateissa.

No. Eihän tässä mitään. Väki esittäytyy nyt muutaman nimimerkin kirjoituksin täällä. Voi olla, ettei kirjoittaijia ole kuin pari kolme, mutta heillä lukuisa määrä erilaisia nimimerkkejä.

Olen edelleen sitä mieltä, ettei Porin kaupungin pidä antaa järjestöavustusta noin kummalliselle seurueelle. Samoin olen sitä mieltä, että viranomaisten tulisi virkansa puolesta tutkia, mitä täällä oikein tapahtuu.

Räksyttäjät räksyttävät, mutta eivät tuo julki tosiasioita puhumattakaan, että esittäisivät asiakirjoja. Minua se ei haittaa, mutta joku avustusten antajista saattaa kyllä polttaa hihansa ruvetessaan tukemaan kyseenalaista toimintaa.

Voi, että, sinä jaksat. Oletko unohtanut, että on pidetty yleis-ynnämuita kokouksia. Sattumalta tiedetään, mitä on tapahtunut esim. puheenjohtajan valinnassa. Ja sinunkin häiriköintisi on tullut tunnetuksi koko kylällä. Olet naurettava, harmittaako niin, kun et voi kyläyhdistyksessä enää pelehtiä. Täällä maaseudulla asiat tulevat äkkiä yleiseen tietoisuuteen; kun yksi tietää, seuraavana päivänä koko kylä. Se on maaseudun tapa, joten sinun toimintasi eivät ole peittoon jääneet. Jos Kkyläyhdistyksen touhu sinua noin sieppaa, niin tälläkin palstalla sinua on kehoitettu kääntymään poliisin puoleen. Loppuisi turha vatvominen. Kirjoituksessasi tuli taas kerran ilmi, mistä kaikki kiikastaa, nykyinen kyläyhdistyksen puheenjohtaja käy yli sinun ymmärryksesi. Ja kun vielä demari ja on saanut jo paljon aikaan viime vuonna täällä kylällä, tottakai sinä kadehdit.

• suostunut

Mikä kylä on pohjasaha ja mikset suostunut kun kerran kysyttiin. Ei tarvitsisi verkossa valittaa.

• älähtää

Olet kaiken lisäksi vielä huonomuistinenkin. Miksi vihaat kyläyhdistyksen puheenjohtajaa tuollaisella vimmalla, että valehtelet. Turha huutaa rehellisyyttä, jos ite ei ole.

• vaiteliasukkeli

Neumanen muuta takasin Ruosniemeen ja hoida sielä asiat kuntoon..

• mietteitä

Tässä ongelma jota olen silloin tällöin pohtinut. Mikä on kyläyhdistyksien voima ja merkitys? Nyt en käsittele erityisesti Ahlaisten kyläyhdistystä vaan yleensä. Kuntien yhdistyessä entisten kuntien kylät nousevat arvoon arvaamattomaan,olen kuullut lauseen "Kunnat katoavat, kylät jäävät" Mitä jos kylissä on kuppikuntina toimivat kyläyhdistykset, jotka esiintyvät päättäjiin nähden kylien edustajina, tai diktaattori joka manipuloi hallitusta ja päättää kaikesta itse? Olen ollut huomaavinani, että keski-ikäiset ja nuoret aikuiset eivät ole kiinnostuneita kylätoiminnasta, väki on yleisesti ottaen aika harmaahiuksista väkeä. Myös valtiovallan taholta korostetaan kyläyhdistyksiä yhteisten asioiden hoitajina kylillä. Jos näin on, kyläyhdistyksen hallitus pitäisi valita niin, että koko kylä tulisi kuulluksi, mutta miten saadaan kylän väki ottamaan vastuu alueensa eteenpäin viemisestä.
        Olen törmännyt päättäjien taholta sellaiseenkin visioo, että kyläyhdistys olisi ainoa kylän yhdistys. Itse ajattelen niin, että annetaan kaikkien kukkien kukkia, yhteistyöllä eteenpäin, onhan Suomi yhdistyksien luvattu maa.
        Kovin riitaisaan porukkaan harvoin saadaan uutta väkeä, joten ongelma on vaikea.

• PenttiNaumanen
        mietteitä kirjoitti:

Tässä ongelma jota olen silloin tällöin pohtinut. Mikä on kyläyhdistyksien voima ja merkitys? Nyt en käsittele erityisesti Ahlaisten kyläyhdistystä vaan yleensä. Kuntien yhdistyessä entisten kuntien kylät nousevat arvoon arvaamattomaan,olen kuullut lauseen "Kunnat katoavat, kylät jäävät" Mitä jos kylissä on kuppikuntina toimivat kyläyhdistykset, jotka esiintyvät päättäjiin nähden kylien edustajina, tai diktaattori joka manipuloi hallitusta ja päättää kaikesta itse? Olen ollut huomaavinani, että keski-ikäiset ja nuoret aikuiset eivät ole kiinnostuneita kylätoiminnasta, väki on yleisesti ottaen aika harmaahiuksista väkeä. Myös valtiovallan taholta korostetaan kyläyhdistyksiä yhteisten asioiden hoitajina kylillä. Jos näin on, kyläyhdistyksen hallitus pitäisi valita niin, että koko kylä tulisi kuulluksi, mutta miten saadaan kylän väki ottamaan vastuu alueensa eteenpäin viemisestä.
        Olen törmännyt päättäjien taholta sellaiseenkin visioo, että kyläyhdistys olisi ainoa kylän yhdistys. Itse ajattelen niin, että annetaan kaikkien kukkien kukkia, yhteistyöllä eteenpäin, onhan Suomi yhdistyksien luvattu maa.
        Kovin riitaisaan porukkaan harvoin saadaan uutta väkeä, joten ongelma on vaikea.

Kyläyhdistyksen ja demaripuolueen toimintatapa näyttää hyvin yhteneväiseltä. Mikäli kirjoittajat ovat äitejä ja isiä, niin ovatko heidän lapsensa koulukiusaajia? Menetelmät opitaan sopivasti kotona.

Tässä ketjussa puhutut asiat ovat laadultaan sellaisia, että olen tietysti varmentanut omat puheeni asiakirjojen avulla. Minulla on oikeaksi todistettuja kopioita, niistä papereista, joita oli käytettävissä, kun entisestä piti siirryttämän uuteen ja toimivaan malliin. Hallussani on myös kopio siitä luettelosta, jonka aikaisempi puheenjohtaja toimitti Kyläyhdistykselle, kun häneltä perättiin kokouspöytäkirjoja ja muuta materiaalia. Minun ei tarvitse vihata ketään, enkä myöskään sitä tee. Vihaamiseen viittaavat lausumat ovat esimerkkejä painostuspolitiikan keinoista käytännössä. Demarit yrittävät perinteisesti painostamalla ja asiattomilla puheilla vaikuttaa ihmisten mieliin.

Onneksi tänä vuonna pidetään kunnallisvaalit. Esimerkiksi tätä ketjua seuraamalla itse kukin voi päätellä millaista politiikkaa Porissa tullaan tulevina vuosina noudattamaan, jos heille annetaan valtaa. Pakkoväännöt ja vääristelevät väitteet tulisivat jatkossakin ohjailemaan kaupungin sekä kaupunginosien elämää. Selkeään ja muodollisesti oikeaan hallintomalliin tuollainen työskentely ei sovi.

Kyläyhdistykset kuntien korvaajina olisivat pyrkimystä pienentää kuntien kokoa, ei suurentaa sitä. Jos kyläyhdistyksistä tulisi päättäviä elimiä, niin ne ongelmat, joita tässä käsitellyssä tapauksessa pitäisi varoa, tulisivat entistäkin yleisemmiksi. Lain valvonta ja menestyksekäs yritteliäisyys joutuisivat suuriin vaikeuksiin. Ahlaisten tapauksessa ollaan suunniteltu kyläsihteerimallia, jossa palkattaisiin menestymätön pitkäaikaistyötön sormeilemaan väestön asioita. Koko ajatus kuulostaa mahdottomalta, jos kyläsihteerin tehtävänä olisi luoda edellytyksiä menestymiselle.

• vai kokoomus

Kyläyhdistyksen ja demaripuolueen toimintatapa näyttää hyvin yhteneväiseltä. Mikäli kirjoittajat ovat äitejä ja isiä, niin ovatko heidän lapsensa koulukiusaajia? Menetelmät opitaan sopivasti kotona.

Tässä ketjussa puhutut asiat ovat laadultaan sellaisia, että olen tietysti varmentanut omat puheeni asiakirjojen avulla. Minulla on oikeaksi todistettuja kopioita, niistä papereista, joita oli käytettävissä, kun entisestä piti siirryttämän uuteen ja toimivaan malliin. Hallussani on myös kopio siitä luettelosta, jonka aikaisempi puheenjohtaja toimitti Kyläyhdistykselle, kun häneltä perättiin kokouspöytäkirjoja ja muuta materiaalia. Minun ei tarvitse vihata ketään, enkä myöskään sitä tee. Vihaamiseen viittaavat lausumat ovat esimerkkejä painostuspolitiikan keinoista käytännössä. Demarit yrittävät perinteisesti painostamalla ja asiattomilla puheilla vaikuttaa ihmisten mieliin.

Onneksi tänä vuonna pidetään kunnallisvaalit. Esimerkiksi tätä ketjua seuraamalla itse kukin voi päätellä millaista politiikkaa Porissa tullaan tulevina vuosina noudattamaan, jos heille annetaan valtaa. Pakkoväännöt ja vääristelevät väitteet tulisivat jatkossakin ohjailemaan kaupungin sekä kaupunginosien elämää. Selkeään ja muodollisesti oikeaan hallintomalliin tuollainen työskentely ei sovi.

Kyläyhdistykset kuntien korvaajina olisivat pyrkimystä pienentää kuntien kokoa, ei suurentaa sitä. Jos kyläyhdistyksistä tulisi päättäviä elimiä, niin ne ongelmat, joita tässä käsitellyssä tapauksessa pitäisi varoa, tulisivat entistäkin yleisemmiksi. Lain valvonta ja menestyksekäs yritteliäisyys joutuisivat suuriin vaikeuksiin. Ahlaisten tapauksessa ollaan suunniteltu kyläsihteerimallia, jossa palkattaisiin menestymätön pitkäaikaistyötön sormeilemaan väestön asioita. Koko ajatus kuulostaa mahdottomalta, jos kyläsihteerin tehtävänä olisi luoda edellytyksiä menestymiselle.

Ihmettelemistä riittää, puhut kyllä asiaakin, mutta kyläyhdistykset pitäisi jättää kunnallisvaalipropagandan ulkopuolelle. Nuoret eivät ainakaan ajattele poliittisesti, joten jos yhdistykset politisoituvat, niin kyllä vapaaehtoinen kylätoiminta lopahtaa. Vielä, jos sinulla on papereita, joita voisi käyttää rikosoikeudellisessa käsittelyssä Ahlaisten kyläyhdistystä vastaan, niin sinähän olet sitten voiton puolella. Asiaan pitäisi saada selvyys, jotta tällainen 'jupina' juttupalstoilla loppuisi.

• voimissaan
        mietteitä kirjoitti:

Ei yhdistyksiin hallituksia mitenkään demokraattisesti valita. Kokouksiin ei tule väkeä, ehdokkaat on valmiiksi juntattu, ei tule demokraattisia (anteeksi sana Pentti)äänestyksiä. Sattumalta ehkä joskus tulee valituksi hyvääkin väkeä, jotka saavat jotakin myös aikaan. Pitäisikö olla tuijottamatta puolueeseen hallituksen jäsenissä, olemmehan muutenkin unohtamassa jyrkkiä puoluepoliittisia rajoja. JOpa eri puoluieita olevat kansanedustajat menevät keskenään naimisiin. Avoin keskustelu on pärstäkkäin keskustelua, ei tällaisilla palstoilla nimimerkillä tai nimellä. Pitää uskaltaa kohdata kasvokkain ja keskustella asioista. On se nyt ihme, jos yhden kylän yhdistyksen asioita ei saada reilusti kuntoon keskustelemalla. Pitäisikö keksiä Ahtisaari maaseudun kylille.

• jutun juuri

Et osaa Naumanen keskustella, Keskustellessa vastataan muiden mielipiteisiin, sinä piiloudut ja pakenet kyläyhdistyksen demareihin, turvallinen aihe vai. Pyöriikö mikään muu päässäsi kuin viha kyläyhdistyksiä kohtaan.

• mietteitä
        voimissaan kirjoitti:

Ei yhdistyksiin hallituksia mitenkään demokraattisesti valita. Kokouksiin ei tule väkeä, ehdokkaat on valmiiksi juntattu, ei tule demokraattisia (anteeksi sana Pentti)äänestyksiä. Sattumalta ehkä joskus tulee valituksi hyvääkin väkeä, jotka saavat jotakin myös aikaan. Pitäisikö olla tuijottamatta puolueeseen hallituksen jäsenissä, olemmehan muutenkin unohtamassa jyrkkiä puoluepoliittisia rajoja. JOpa eri puoluieita olevat kansanedustajat menevät keskenään naimisiin. Avoin keskustelu on pärstäkkäin keskustelua, ei tällaisilla palstoilla nimimerkillä tai nimellä. Pitää uskaltaa kohdata kasvokkain ja keskustella asioista. On se nyt ihme, jos yhden kylän yhdistyksen asioita ei saada reilusti kuntoon keskustelemalla. Pitäisikö keksiä Ahtisaari maaseudun kylille.

Siinäpä se jutun juju piileenkin - junttaus. Silloin kylien hiljaiset ja silti pätevät jäävät varjoon, ja jos katsoo mitä kylää tahansa niin usein samat ihmiset häärää ( hyvä että joku, ei sen puoleen)
        Herättelen keskustelua yleiselle tasolle en halua keskittyä minkää yhden kylän ongelmaan. Olen samaa mieltä kanssasi, että tehköön torikokouksen ja puikoon siellä asiansa selväksi.
        Ei pienien kylien hoidossa voida katsella jäsenkirjojen perään, silloin kyllä ollaan hakoteillä, mukaan pitää saada hyvät toimivat ihmiset.

• JAhaAA

Entinen puheenjohtaja, nykyinen puheenjohtaja...PenttiNaumanen ?? Kirjoituksista päätellen se voipi olla PenttiNaumanen joka kampesi entisen puheenjohtajan pois. Talosta taloon kulkien, moikkaillen ja morkaten ! Nyt on menossa nykyisen puheenjohtajan kampeaminen. Voi, voi, ahtaaksi käy maailma Dokumenttien joukossa ! Keskustelupalsta kuuluu olla juuri tällainen. Kirjoitelkaa rohkeasti, mutta ei välttämättä PenttiNaumasen aloittamiin keskusteluihin. Pyyhkeitä tulee, milloin kirjoitusvirheistä, milloin jalkaterän asennosta.

• ainakin minä
        Ahlastenheikki kirjoitti:

Muistan miten Heikki huusi myös " oletteko käyneet ameriikas?" Juoksi pienen matkan kylkimyyryy ja huusi taas. N... no niin, historia toistaa itseään. Taas kerran.

• uutisraivooja

meillä on aikas lailla samanlainen tilanne piällänsä täällä ruikonperän kyläyhdistyksessä. edellisen puheenjohtajan hallintakaudella katosi mystisesti ohi kirjanpidon 1kpl pyyhekumi, 4kpl A4 paperiarkkeja sekä 1kpl suodatinpussi(bruno,valkaisematon). olen useaan otteeseen pyytänyt asiakirjoja ja dokumentteja nähtäväksi, mutta mitään ne ei oo mulle näyttänynnä. olen myös useaan otteeseen kirjoitellut ruikonperän keskustelupalstalle, sekkään ei oo auttanu. ne o varmaan kyl demareit myös tääl ruikonperän kyläyhdistyksen johdos. TAISTELE PENA,TAISTELE!

• kauhetoisia menetyksiä

Jumankauta kyl nii on, että jos tämmössistä väärinkäytöksistä on kysymys, on syytä taistella.
        Pistä Pena polliisi ja nimismies ja pari muuta virkamiestä asialle. Niin kylä lähtee, sano Kummelit MITEN OIS MIELENOSOITUS Vanhustentalon hyyryläinen vastaan kyläyhdistys.

• kerrakseen
        kauhetoisia menetyksiä kirjoitti:

Jumankauta kyl nii on, että jos tämmössistä väärinkäytöksistä on kysymys, on syytä taistella.
        Pistä Pena polliisi ja nimismies ja pari muuta virkamiestä asialle. Niin kylä lähtee, sano Kummelit MITEN OIS MIELENOSOITUS Vanhustentalon hyyryläinen vastaan kyläyhdistys.

Miten te nyt lyötte vakavan asian leikiksi? Ajatelkaa nyt, edellinen puheenjohtaja erotettiin yhdistyslain vastaisesti ja siitä hyvästä on maksettu kyseisen henkilön oikeudenkäyntikuluja 2000 euroa. Hän kun äkkäsi tämän virheen, niin käytti sitä hyväkseen ja haastoi kyläyhdistyksen oikeuteen erottamisestaan. Tällaiset puheet siis kylällä kulkevat. Eipä älynnyt Naumanen pöytäkirjoja kaivellessaan kaivaa yhdistyslakia esiin. Siellä on selvää tekstiä erottamisen toimeenpanosta.

• tiedottaa
        kerrakseen kirjoitti:

Miten te nyt lyötte vakavan asian leikiksi? Ajatelkaa nyt, edellinen puheenjohtaja erotettiin yhdistyslain vastaisesti ja siitä hyvästä on maksettu kyseisen henkilön oikeudenkäyntikuluja 2000 euroa. Hän kun äkkäsi tämän virheen, niin käytti sitä hyväkseen ja haastoi kyläyhdistyksen oikeuteen erottamisestaan. Tällaiset puheet siis kylällä kulkevat. Eipä älynnyt Naumanen pöytäkirjoja kaivellessaan kaivaa yhdistyslakia esiin. Siellä on selvää tekstiä erottamisen toimeenpanosta.

Naumasen toimesta on jo rikospoliissa käyty ja asioita käsitelty ja tietoa on saatu, että edellinen puheenjohtaja, oli hän nyt mikä oli, ei ole tehnyt mitään laitonta. Olsiko syytä uskoa ja jättää mokomien asioiden hautominen.

• PenttiNaumanen
        tiedottaa kirjoitti:

Naumasen toimesta on jo rikospoliissa käyty ja asioita käsitelty ja tietoa on saatu, että edellinen puheenjohtaja, oli hän nyt mikä oli, ei ole tehnyt mitään laitonta. Olsiko syytä uskoa ja jättää mokomien asioiden hautominen.

Kirjoittanut kerrakseen sanoo: "edellinen puheenjohtaja erotettiin yhdistyslain vastaisesti"

Yhdistyslain vastaisesti yhdistyksen jäsenyydestä nykyisen puheenjohtajan esityksestä.

Entinen pj erosi pj:n paikalta omasta pyynnöstään, silloin minä johdin kokousta, pöytäkirja löytyy ja toimenpide noudatti tarkoin yhdistyslain kirjainta.

Juorukeskus tiedottaa: "ei ole tehnyt mitään laitonta"

Nykyinen pj veti asian pois tutkinnasta ilmeisesti siksi, että olisi joutunut myös sen selvityksen kohteeksi, mihin on kadonnut hänen tili- ja vastuuvapautta koskeva pöytäkirjansa. Alkoi varmaan polttaa hihoja.
        Kun asia vedettiin tutkimatta pois, niin syyllisyydet ja syyttömyydet jäivät selvittämättä.

Pidän todella hyvänä tätä keskustelua siksi, että yhdistyksen henki ja toimintatavat samoin kuin epäasiallinen suhtautuminen kylän muuhun väkeen kuin siihen, joka on saanut "armon" Kyläyhdistyksen johtotroikan silmissä.
        Miten mahtavat olla sääntöasiat tänään?
        Entisten sääntöjen mukaan vain ylikylän ja alikylän vakituiset asukkaat voivat olla jäseniä. Aiemmasta sääntömuutoksesta ei löytynyt yhdistysasiakirjoja, missä muutos olisi vahvistettu. Uusia sääntöjä piti laadittaman, onko laadittu ja varsinkin; miten vahvistettu ja merkitty rekisteriin?

Junttaporukan toimet Kyläyhdistyksen nimellä ja statuksella muovautuvat nimimerkkikirjoittajien toimesta aina vaan epämääräisemmiksi: Niiden henki on paitsi luotaantyöntävä, myöskin kovin demarioppien kyllästämä.

Ahlainen ansaitsisi parempaa. Täällä toimii vireä ja kunnioitettava urheiluseura. Ehkä sen keskuudesta löytyisi ideoita ja voimia kehittää kyläkulttuuria, kun taas hallinnollinen johtaminen kuuluu ehdottomasti kaupungin hoitaa.
        Kyläyhdistys voisi keskittyä Hööpäkin vaellusreitin puhtaanapitoon, samoin roskien keräämiseen kylänraitilta.

Torin ylläpito, samoin joulukuusi ja jouluvalot sopisivat parhaiten urheiluseuralle.

En malta olla puuttumatta vielä siihen, että junttaajat halveksivat vanhustentalojen "hyyryläisiä" ja kehottavat järjestämään mielenosoituksen. Tässä nähdään heidän suhtautumisensa vanhusväestöönkin.

• muistia

Kirjoittanut kerrakseen sanoo: "edellinen puheenjohtaja erotettiin yhdistyslain vastaisesti"

Yhdistyslain vastaisesti yhdistyksen jäsenyydestä nykyisen puheenjohtajan esityksestä.

Entinen pj erosi pj:n paikalta omasta pyynnöstään, silloin minä johdin kokousta, pöytäkirja löytyy ja toimenpide noudatti tarkoin yhdistyslain kirjainta.

Nykyinen pj veti asian pois tutkinnasta ilmeisesti siksi, että olisi joutunut myös sen selvityksen kohteeksi, mihin on kadonnut hänen tili- ja vastuuvapautta koskeva pöytäkirjansa. Alkoi varmaan polttaa hihoja.
        Kun asia vedettiin tutkimatta pois, niin syyllisyydet ja syyttömyydet jäivät selvittämättä.

Pidän todella hyvänä tätä keskustelua siksi, että yhdistyksen henki ja toimintatavat samoin kuin epäasiallinen suhtautuminen kylän muuhun väkeen kuin siihen, joka on saanut "armon" Kyläyhdistyksen johtotroikan silmissä.
        Entisten sääntöjen mukaan vain ylikylän ja alikylän vakituiset asukkaat voivat olla jäseniä. Aiemmasta sääntömuutoksesta ei löytynyt yhdistysasiakirjoja, missä muutos olisi vahvistettu. Uusia sääntöjä piti laadittaman, onko laadittu ja varsinkin; miten vahvistettu ja merkitty rekisteriin?

Junttaporukan toimet Kyläyhdistyksen nimellä ja statuksella muovautuvat nimimerkkikirjoittajien toimesta aina vaan epämääräisemmiksi: Niiden henki on paitsi luotaantyöntävä, myöskin kovin demarioppien kyllästämä.

Ahlainen ansaitsisi parempaa. Täällä toimii vireä ja kunnioitettava urheiluseura. Ehkä sen keskuudesta löytyisi ideoita ja voimia kehittää kyläkulttuuria, kun taas hallinnollinen johtaminen kuuluu ehdottomasti kaupungin hoitaa.
        Kyläyhdistys voisi keskittyä Hööpäkin vaellusreitin puhtaanapitoon, samoin roskien keräämiseen kylänraitilta.

Torin ylläpito, samoin joulukuusi ja jouluvalot sopisivat parhaiten urheiluseuralle.

En malta olla puuttumatta vielä siihen, että junttaajat halveksivat vanhustentalojen "hyyryläisiä" ja kehottavat järjestämään mielenosoituksen. Tässä nähdään heidän suhtautumisensa vanhusväestöönkin.

ENtisen puheenjohtajan erottamisesta jäsenyydestä päätti hallitus, jonka sihteerinä Pentti Naumanen.

• poliisi tutki

Ei kai nyt edes Ahlaisten maanmainion kyläyhdistyksen puheenjohtaja mitään päättänyt. Se oli poliisi. Sitäpaitsi, oletko varma, että pöytäkirjat ovat kadoksissa, niitä pruukataan säilyttää koneella.

• epäasiallisesti

Mitä ihmeen yhdityslakia siihen tarvitaan, jos puheenjohtaja vapaaehtoisesti eroaa, siihen kyllä olisi tarvittu, kun jäsen eroitetaan yhdistyksestä. Muuallakin oikeutta käydään jäsenen asiattomasta eroittamisesta, ei ole huomattu kysyä oikeusoppineilta tai viitsitty lukea yhdistystoiminnan käsikirjaa. Myöskään yhdistykseen kuulumattomalle ei kuulu yhdistyksen säännöt tai säännöttömyydet mitään. Vai on yhditykssen johtotroikka suhtautunut epäasiallisesti kylänväkeen. Ketkä kolme, troikka tarkoittaa kolmea. Kyläläiset tuntevat hyvin hallituksen jäsenet, jotka ovat kaikki mukavia ihmisiä ja toimivat tarmokkaasti meidän etujemme hyväksi ja ajamiseksi. Turha parjata.

• monena kappaleena

Luuletko todella, että mainitsemasi pöytäkirja on kadoksissa. Suruksesi sinulle tiedotetaan niitä löytyvän lukematon määrä ja monistamalla saa lisää. Edelleen kyliltä kuuluu sinun olleen sääntötoimikunnassa laatimassa sääntöjä, kaivele muistiasi, jotta tiedät minkälaisia sääntöjä on rustattu. Itse olit myös innokkaasti eroittamassa entistä puheenjohtajaa yhdistyksestä, niin että älä luistele vastuusta. Olet kuulunut hallitukseen viime vuoden loppuun asti. Juorukeskuksen lisäksi myös viranomaisten lausunto oli, että mitään rikosta ei ole tapahtunut entisen puheenjohtajan töissä. Sitäpaitsi myös hänkin toimi kyläyhdistyksessä ansiokkaasti, joten kummallinen mollaaminen sekä entistä että nykyistä puheenjohtajaa kohtaan voisi kyllä pikkuhiljaa loppua.

• Nimim Erkki!

Kuten jo joskus vuosi takaperin Pentti Naumaselle kommentoinkin eräässä ketjussa, seuraan Ahlaisten asioita ulvilalaisena eräästä itselleni tärkeästä syystä. Nimittäin tästä: Kun puhutaan Ulvilan liittymisestä Poriin, on ulvilalaisten julkinen mielipide yleisesti ottaen Poria imarteleva. Kuitenkin kylillä "torikokouksissa" ajatellaan, että Ulvila kokee Ahlaisten kohtalon eli pitäjästä kyläksi, ja sehän ei tunnu ylevältä kun nyt ollaan joltinenkin kaupunki.

Tätä nurkkakuntaisten ulvilalaisten ahlaisvertausta ei tietenkään tunneta Porissa, ei Ahlaisissa eikä ainakaan paikallisessa lehdistössä. Ulvilalainen on katsokaas käsittääkseni pirun ylpeä ulvilalaisuudestaan. Ja pakko todeta, että vielä on näkyvissä aitoa ylpeyttä ahlaislaisuudestakin. Siitä muinaisesta ajattelusta, että me ollaan me ja tuli mitä tuli niin pärjätään perskeles. Tuulet ja tuiskut koittelee, mutta met emmä antauru!

Mutta brutaali fakta on että Ahlainen käsitellään tunteissa "vaan kylänä", asuinalueena muiden Porin taajamien joukossa. Ja nyt, kuulkaa ja miettikää, rakkaat ystävät: > PARAS-hanke on kovaa vauhtia ajamassa karhukaupunki-työnimellä useaa Porin ympäristökuntaa, joista osa kohtalaisia kaupunkeja, yhteen ja samaan Porin hallinnoimaan yli sadantuhannen asukkaan kuntayksikköön! Kunnista kyliksi. Tulevia kyliä ovat ehkä siis Ulvila, Nakkila, Harjavalta, Luvia, Noormarkku, Pomarkku ja Kokemäki.

Ymmärrän demarien ja Mikko Elon ajattelussa kyläsihteerien palkkaamisessa semmoista logiikkaa, että kun saadaan Ahlainen nousuun ja oikein palkattu työntekijä eli sihteeri tai kyläpäällikkö hoitelemaan "kylän" eli entisen pitäjän asioita, niin saman logiikan mukaan tulevaisuudessa lakkautetaan edellä lueteltujen kuntien Ulvila, Nakkila jne hallinnot eli hukataan nykyinen henkilöstö (ehkä noin 3000-4000 viranhaltijaa tai työsuhteista) ja jätetään tietty opettajat palkkalistoille muutamaan kyläkouluun, mutta muuten "kylien" toiminnoista huolehtiikin parin yhdistyksen avustamana kyläsihteeri (sd). Sihteeri, joka ratsastelee katsastelemassa aukkoja demarilinnakkeen muureissa. Sillä demareitahan noiden sihteereiden olla pitää! Demareita, demareita ja demareita. Mitäpä muita?

Joten kun te siellä Ahlaisissa pidätte pienen piirin kesken elämäänne, muistakaa että olette meille naapurikuntalaisille pioneereja, joiden kohtaloon kuvittelemme jo samaistuvanne. Tulevaisuuden "kylät" eli nykyiset ympäristökunnat siis pyörivät hyvinkin pian kahden kilpailevan seuran (kyläyhdistys ja urheiluporukka) kesken ja valtiaana toimii demarikyläsihteeri. Utopiaako? Paskan marjat, totta toinen puoli. Ahlaisten malli on ovellamme.

Ja nyt kun on aljettu miettimään vaihtoehtoja isoon Poriin sulautumiselle, ns. jokilaakson nauhakaupungista kun on ryhdytty neuvottelemaan niin jopas on luvatonta puuhaa. Tuhmaa miettiä mitään muuta kuin että Pori meidät huolii ja jos emme sitä hyväksy niin meidän käy kurjasti. Pakkonaittamista! Pelottavaa.

Osoittakaa, rakkaat ahlaislaiset, meille ympäristökuntalaisille, että elämänne Porissa on vähintäänkin tyydyttävää ja elämisen arvoista sillä meitä odottava Ahlaisten kohtalo saattaa hyvinkin olla onneksemme. Tällä hetkellä luotu visio vaan ei tahdo houkuttaa ainakaan jokaista tulevaa "kyläläistä".

Luethan kirjoitukseni ajatuksella toiseenkin kertaan, ennen kuin alat kommentoimaan. Kommentteja totisesti tarvitaan kuten on jo edellä ketjussa todettu useaan kertaan. Suita puhtaaksi, kiitos.

• mietteitä

Olet oikeassa "kunnat häviävät, kylät jäävät". Totta kai häviää myös paljon kunnallisia virkatehtäviä kuntien yhdistyessä.Kunnista tulee kyliä, niinhän teillä siellä Ulvilassakin kävi kun Kullaa liitettiin Ulvilaan. Teillä on tietääkseni kyläsihteeri hoitamassa porkkanarahoilla Kullan kylien asioita. Parmepi vaihtoehto olisi kuntien säilyminen mutta suhteellisen hyvä yhteistyö kuntien välillä. Sosiaali-ja terveyspuolen yhdistettyä on helppo liittää kunnat yhteen, koska silloin jo on 60% budjetista on päätetty, tähän ainakin Porin seudulla tunnutaan jo nyt uskovan. Mutta, mutta...ei kai uuden jättikunnan nimi voi silloin olla enää Pori. Palataanko vanhaan malliin ja puhutaanko taas Ulvilasta...
        Tosi asia on se, että kun kunnat yhtyvät, ihmisten identtiteetti säilyy, mutta kuntakeskukset näivettyvät ja 35 vuoden kuluttua ne ovat kuin Ahlainen, siitä ei mihinkään päästä, varsinkaan jos yhteistä kehittämis strategiaa ei ole. Strategiaa, joka kattaaa koko uuden kunnan. Nykyisellään on niin, että Poria kehitetään 5 km säteellä torilta.Esimerkkejä yhdistymisestä löytyy muitakin, esim Kokemäen Kauvatsa.

• Nimim Erkki!
        mietteitä kirjoitti:

Olet oikeassa "kunnat häviävät, kylät jäävät". Totta kai häviää myös paljon kunnallisia virkatehtäviä kuntien yhdistyessä.Kunnista tulee kyliä, niinhän teillä siellä Ulvilassakin kävi kun Kullaa liitettiin Ulvilaan. Teillä on tietääkseni kyläsihteeri hoitamassa porkkanarahoilla Kullan kylien asioita. Parmepi vaihtoehto olisi kuntien säilyminen mutta suhteellisen hyvä yhteistyö kuntien välillä. Sosiaali-ja terveyspuolen yhdistettyä on helppo liittää kunnat yhteen, koska silloin jo on 60% budjetista on päätetty, tähän ainakin Porin seudulla tunnutaan jo nyt uskovan. Mutta, mutta...ei kai uuden jättikunnan nimi voi silloin olla enää Pori. Palataanko vanhaan malliin ja puhutaanko taas Ulvilasta...
        Tosi asia on se, että kun kunnat yhtyvät, ihmisten identtiteetti säilyy, mutta kuntakeskukset näivettyvät ja 35 vuoden kuluttua ne ovat kuin Ahlainen, siitä ei mihinkään päästä, varsinkaan jos yhteistä kehittämis strategiaa ei ole. Strategiaa, joka kattaaa koko uuden kunnan. Nykyisellään on niin, että Poria kehitetään 5 km säteellä torilta.Esimerkkejä yhdistymisestä löytyy muitakin, esim Kokemäen Kauvatsa.

Jotenkin näin tämä menee, ollaan samoilla linjoilla. Ulvila palkkasi kyläasiamiehen (reippaan ja osaavan naisen) Kullaan liittyessä, muutenkin on panostettu erilaisiin kylähankkeisiin. Täällä noille vanhoille kylille, siis myös Ulvilan kylille, on koitettu hakea positiivisia puolia kuten oli juttua eilisessä SK:ssakin. Eli kylillekin löytyy vielä tarvetta ja monet ovat jo huomanneet kylien edut asuinalueina. Muunmuassa oma rauha ja asumisväljyys vetoavat usein nuoriin perheisiin.

Mainitsemaasi strategiaa (joka on monille kirosana) tarvittaisiin, jotteivät reuna-alueet näivety. Vuosikymmenien kuluttua varmaankin niihin jää lähinnä maatalous- ja mökkiasutus sekä jonkin verran teollisuutta ja peruspalveluita. Jos tuleva suurkaupunki ei pysty hoitamaan ääreisverenkiertoaan eli panostamaan myös rajoille, kärsii koko maakunta. Ja tuota 5 km Porin torilta säteellä olevaa kehittämissädettä tulisi ymmärtää venyttää ihan peijakkaan paljon.

Nythän Vampula on lipsahtamassa Varsinais-Suomen puolelle, päästääkö Satakunta otteen irti myös Huittisista ja suuntaansa etsivästä Kokemäki-Kauvatsasta? Kuka huomaa Kiikoista ja Laviaa? Näkisin, että Satakunnan etu voisi olla kehittää Jokilaakso (Ulvila, Nakkila, H:valta, K:mäki)omaksi, toimivaksi kuntasysteemiksi. Satakunnan sydämeksi. Mutta minähän en päätä, onneksi.

• Ahlaisista
        Nimim Erkki! kirjoitti:

Jotenkin näin tämä menee, ollaan samoilla linjoilla. Ulvila palkkasi kyläasiamiehen (reippaan ja osaavan naisen) Kullaan liittyessä, muutenkin on panostettu erilaisiin kylähankkeisiin. Täällä noille vanhoille kylille, siis myös Ulvilan kylille, on koitettu hakea positiivisia puolia kuten oli juttua eilisessä SK:ssakin. Eli kylillekin löytyy vielä tarvetta ja monet ovat jo huomanneet kylien edut asuinalueina. Muunmuassa oma rauha ja asumisväljyys vetoavat usein nuoriin perheisiin.

Mainitsemaasi strategiaa (joka on monille kirosana) tarvittaisiin, jotteivät reuna-alueet näivety. Vuosikymmenien kuluttua varmaankin niihin jää lähinnä maatalous- ja mökkiasutus sekä jonkin verran teollisuutta ja peruspalveluita. Jos tuleva suurkaupunki ei pysty hoitamaan ääreisverenkiertoaan eli panostamaan myös rajoille, kärsii koko maakunta. Ja tuota 5 km Porin torilta säteellä olevaa kehittämissädettä tulisi ymmärtää venyttää ihan peijakkaan paljon.

Nythän Vampula on lipsahtamassa Varsinais-Suomen puolelle, päästääkö Satakunta otteen irti myös Huittisista ja suuntaansa etsivästä Kokemäki-Kauvatsasta? Kuka huomaa Kiikoista ja Laviaa? Näkisin, että Satakunnan etu voisi olla kehittää Jokilaakso (Ulvila, Nakkila, H:valta, K:mäki)omaksi, toimivaksi kuntasysteemiksi. Satakunnan sydämeksi. Mutta minähän en päätä, onneksi.

Ahlainen ei näivety, ei sinne päinkään. Meillä on erinomaiset yhdistykset esim. Kellahdella, Lampissa ja sitten alueella, jota nykyisin Ahlaseksi kutsutaan. Siihen kuuluvat Ala- ja Ylikylä: näihin alueisiin kuuluvat Pohjajoki ja Pohjansaha (se ei ole mikään erillinen kylä), Mustalahden, Keikveden, Sandön, Gisselön, Fiskön, Risön, Ämttöön ja Puodan tienoot. Kaksi viimeksi mainittua saattavat kuulua Kellahteen, en ole ihan varma. Ahlaisten Kyläyhdistys toimii rivakasti, varsinkin kun puheenjohtaja on aikaan saapa ja innostusta asiaan riittää. SEn ovat kyläläiset jo huomanneet. Eivät narinat ja haukkumiset mitään ratkaise; teot tulevat näkymään, osa jo nyt ja tulevaisuudessa työt ja teot joutuvat punnitukseen. Ahlainen ei näivety, historia nostetaan esiin, matkailu virkistyy. Meillä on ainutlaatuinen kulttuurimiljöö, verrattavissa Vanhaan Raumaan, ja jos kaupunki kurkistaisi yli 5kilometrin säteen, niin paljon muutakin löytyy lähialueelta.

• onko näin
        Ahlaisista kirjoitti:

Ahlainen ei näivety, ei sinne päinkään. Meillä on erinomaiset yhdistykset esim. Kellahdella, Lampissa ja sitten alueella, jota nykyisin Ahlaseksi kutsutaan. Siihen kuuluvat Ala- ja Ylikylä: näihin alueisiin kuuluvat Pohjajoki ja Pohjansaha (se ei ole mikään erillinen kylä), Mustalahden, Keikveden, Sandön, Gisselön, Fiskön, Risön, Ämttöön ja Puodan tienoot. Kaksi viimeksi mainittua saattavat kuulua Kellahteen, en ole ihan varma. Ahlaisten Kyläyhdistys toimii rivakasti, varsinkin kun puheenjohtaja on aikaan saapa ja innostusta asiaan riittää. SEn ovat kyläläiset jo huomanneet. Eivät narinat ja haukkumiset mitään ratkaise; teot tulevat näkymään, osa jo nyt ja tulevaisuudessa työt ja teot joutuvat punnitukseen. Ahlainen ei näivety, historia nostetaan esiin, matkailu virkistyy. Meillä on ainutlaatuinen kulttuurimiljöö, verrattavissa Vanhaan Raumaan, ja jos kaupunki kurkistaisi yli 5kilometrin säteen, niin paljon muutakin löytyy lähialueelta.

Ei yksi pääsky kesää tee! Tarvitaan koko väestön halu päästä eteenpäin. Helppo on tulla valmiiseen pöytään ja syödä pullasta rusinat!
        On hyvä, että yhdistykset vihdoinkin ovat ymmärtäneet yhteistyön merkityksen. Tarvitaan vielä paljon lisää saumatonta yhteistyötä Lampin ja Kellahden kanssa.

• mietteitä
        Nimim Erkki! kirjoitti:

Jep,jep. Olen samaa mieltä, että vahva Jokilaakso lisäsi sitä verenkiertoa. Tasapaino säilyy kun jokainen joutuisi ottaamaan toisensa huomioon. Maaseudulla tuo maatalouskin taitaa jäädä pelkäksi maisemanhoidoksi jos nykymeno jatkuu.

• nousuun
        onko näin kirjoitti:

Ei yksi pääsky kesää tee! Tarvitaan koko väestön halu päästä eteenpäin. Helppo on tulla valmiiseen pöytään ja syödä pullasta rusinat!
        On hyvä, että yhdistykset vihdoinkin ovat ymmärtäneet yhteistyön merkityksen. Tarvitaan vielä paljon lisää saumatonta yhteistyötä Lampin ja Kellahden kanssa.

On helppo vaatia ja odottaa ja ihmetellä, kun ei mitään kukaan tee. Puuttuu ymmärrys siitä, että pitäsisi tehdä itsekin jotain eikä odottaa apua ylhäältä. Lisäksi pitäisi unohtaa henkilöantipatiat ja ajatella kokonaisuutta, toimivuutta ja kaikkien etua ja hyvinvointia. Maaseudulla ei ainakaan voimavaroja saisi kuluttaa turhanpäiväiseen kaunan kantamiseen. Hyvät ihmiset kylillä ja kylien tienoilla, olkaa kuulolla ja näöllä, ja älkää aikailko, vaan tarttukaa toimiin. Maaseutu on sen verran 'tappolinjalla', että aktiivisuutta tarvitaan kaikilta asukkailta.

• ja jopa uhittelu

mitä mieltä herra naumanen on tästä demarien nykyään porvareihin kohdistuvasta politiikka kiusaamisesta mieltä.
      Demarit yrittää kaikin keinoin kaataa hallitusta, tuodaan esiin Kanervan tekstarit pääministerin tekstarit ex hiihtäjän valaehtoiset pullojupakat ja Tanja Karpela Saarela Vianonen ties mikä tupakointi nälkäänsä. Millaisia merkkejä Ahlaisten demarit näin kevään kunniaksi ovat kapitalistin tuhoamiseksi antaneet.

• ei puoluepolitiikkaa

Kyselet ihan oikein Ahlaisten demareista etkä kyläyhdistyksestä. Sillä kyläyhdistys on poliittisesti sitoutumaton järjestö eikä suinkaan demarien käsissä.

• toimintaan
        ei puoluepolitiikkaa kirjoitti:

Kyselet ihan oikein Ahlaisten demareista etkä kyläyhdistyksestä. Sillä kyläyhdistys on poliittisesti sitoutumaton järjestö eikä suinkaan demarien käsissä.

Ahlaisissa toimii vain Kepu ja ehkä kokoomus. Tänne kaivattaisiin enemmän demareiden ja vasemmistoliiton toimintaa, missä ne ovat?? Ennen oli SKDL hyvin edustettuna kunnallispolitiikassa, onko täällä edes vihreillä mitään osastoa.

• onneks
        toimintaan kirjoitti:

Ahlaisissa toimii vain Kepu ja ehkä kokoomus. Tänne kaivattaisiin enemmän demareiden ja vasemmistoliiton toimintaa, missä ne ovat?? Ennen oli SKDL hyvin edustettuna kunnallispolitiikassa, onko täällä edes vihreillä mitään osastoa.

se tästä vielä puuttuu, että vihreet tulis sössiin tänne. Meillä on ihan tarpeeks Naturassa ongelmia!

• siivous
        onneks kirjoitti:

se tästä vielä puuttuu, että vihreet tulis sössiin tänne. Meillä on ihan tarpeeks Naturassa ongelmia!

Niin, estääkö Natura Mustalahden ennallsitamista sellaiseksi, kun se oli Naturan tullessa, vai voiko sille enää tehdä mitään. Entä umpeenkasvat Ahlaisten joet, eikö niitäkään voi mitenkään ennallistaa. Luulisi että nämä olisivat myös vihreiden asioita.

• oras
        siivous kirjoitti:

Niin, estääkö Natura Mustalahden ennallsitamista sellaiseksi, kun se oli Naturan tullessa, vai voiko sille enää tehdä mitään. Entä umpeenkasvat Ahlaisten joet, eikö niitäkään voi mitenkään ennallistaa. Luulisi että nämä olisivat myös vihreiden asioita.

vihreitten asioita ei ole mikään muu ku toisten elämän vaikeuttaminen ja pakkosyöttö. Ollaan niin olevinaan luonnonsuojelua ja sitte itte mm käydään lentäen milloin missäkin. Maalla pitäis elää ku hiiret että kaupunkilaiset vihreet saa sitten tulla ja mellastaa!
        Pakkosyöttöö ilmastomuutoksella ja muuta skeidaa! Vihreet puhuu luonnonsuojelusta ja ei tiedä luonnosta yhtään mitään! ja mitä tekee muut - menee noileesti peräs samaan humpuukii.

• minäpä

Tämäpä vasta hauska linkki oli, puhutaan asiaa ja asian vierestä. Kyllä on puurot ja vellit sekasi....he, he, heeeeeeee

• Nimim Erkki!

Eihän tuota asiaa niinkään enää ole, mutta mukava on keskustella kaikenlaisesta kun on oikein keskustelupalsta.

Satelliitteja pukkaavat taivaalle jo pakistanilaisetkin. Olisko aika laittaa Ahlaisten taivaallekin yks tekokuu.

• Ämmä

Naumanen taisi saada tästä linkistä tarpeekseen, kun hän on tunnistanut kaikki nimimerkit. Samankaltaisella otteella hän kirjoittaa Tappajan otteella otsikon alla.

• tyrehtyy
        Nimim Erkki! kirjoitti:

Eihän tuota asiaa niinkään enää ole, mutta mukava on keskustella kaikenlaisesta kun on oikein keskustelupalsta.

Satelliitteja pukkaavat taivaalle jo pakistanilaisetkin. Olisko aika laittaa Ahlaisten taivaallekin yks tekokuu.

Olet oikeassa, että asiat on loppuun käsitelty ja varsinkin nyt kun Pentti on toisella palstalla taas vauhdissa. Sinne voi odottaa mielenkiintoisia kommentteja, Pentin asia on kylläkin samaa virttä. Ei muuta kuin sinne!

• Ahlaisista
        Ämmä kirjoitti:

Naumanen taisi saada tästä linkistä tarpeekseen, kun hän on tunnistanut kaikki nimimerkit. Samankaltaisella otteella hän kirjoittaa Tappajan otteella otsikon alla.

Hauskassa viestiketjussa käy kävijöitä, mutta kukaan ei kirjoita. Itse Penttikin on hiljentynyt, no välillä vetää henkeä täytyy itsekunkin. Olen tuntenut vierotusoireita ja täytyi käydä noilla Pentin muilla palstoilla saamassa Naumasannoksen. Hyvästä kirjoittelusta todella nauttii, oli asia mikä hyvänsä.

• PenttiNaumanen
        Ahlaisista kirjoitti:

Hauskassa viestiketjussa käy kävijöitä, mutta kukaan ei kirjoita. Itse Penttikin on hiljentynyt, no välillä vetää henkeä täytyy itsekunkin. Olen tuntenut vierotusoireita ja täytyi käydä noilla Pentin muilla palstoilla saamassa Naumasannoksen. Hyvästä kirjoittelusta todella nauttii, oli asia mikä hyvänsä.

Elossa ollaan, vaikka aina en viitsi mukana olla. Keskustelu, joka ei pysy asian varsinaisella alueella ei kaipaa kommenttejani. Olemme tässäkin ketjussa saaneet lukea suuren määrän kaikenlaista kirjoittajien itsensä esittelyä. Se ei ole samaa kuin asioiden käsittely.

• Anonyymi

Elossa ollaan, vaikka aina en viitsi mukana olla. Keskustelu, joka ei pysy asian varsinaisella alueella ei kaipaa kommenttejani. Olemme tässäkin ketjussa saaneet lukea suuren määrän kaikenlaista kirjoittajien itsensä esittelyä. Se ei ole samaa kuin asioiden käsittely.

Eikös sellaiset itsensäesittelyt kerro esiintyjän narsismista, olet sinä melkoisten keharien pyöritystä joutunut sietämään :D

Jaksamista sinulle.

• Anonyymi

Naumanen on täysin oikeassa ja ahlaislaiset saisi hävetä.

• Anonyymi

Näyttääkö Tisuli-Pasi edelleen kännissä viinirypälettä?

• Anonyymi

Oliko PuukkoPirkko paikalla moransa kanssa ??

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Moikka rakas

Oon miettinyt meidän välistä yhteyttä viime aikoina. En ihan osaa pukea sanoiksi, mitä kaikkea tunnen, mutta halusin vaa
      Ikävä
      65
      17323
    2. Mitä tapahtunut

Poliiseja monta autoa+panssariauto Porista kpäähän päin tänään klo n.20 kuka hurjistunut ?
      Kankaanpää
      42
      5142
    3. HS: Kuka vielä uskaltaa mennä sairaalan ensiapuun?

https://www.hs.fi/mielipide/art-2000011212025.html Tässä on hyvin ajankohtainen mielipidekirjoitus koskien Malmin sairaa
      Maailman menoa
      301
      2833
    4. Gallup: kaivattusi syntymävuosi

Minä vuonna kaipaamasi henkilö on syntynyt?
      Ikävä
      155
      2189
    5. Lakea konkurssiin. Asukkaat menettävät asuntonsa

Kuntarahoitus on tänään jättänyt konkurssihakemuksen lakean kaikista kiinteistö osakeyhtiöistä. Kassa on tyhjä, kaikki
      Seinäjoki
      33
      2013
    6. Missäpäin,,,

Lapuaa tapettu ihminen viime yönä ? Hurjaa touhua nykymeno täällä...
      Lapua
      24
      1734
    7. Ökyrikas Kurkilahti mussuttaa veroistaan

Pakeni aikoinaan veroja Portugaliin mutta joutui palaamaan takaisin kun Suomi teki verotussopimuksen Portugalin kanssa.
      Maailman menoa
      140
      1678
    8. Yhdysvalloissa työllisyys paranee, Suomessa työttömyys kasvaa, missä vika?

Miten tämä on mahdollista että 177 000 uutta työllistä tuli USAssa yhdessä kuukaudessa, vaikka Trump on ruorissa? Orpon
      Maailman menoa
      409
      1606
    9. mahdollista, että olet ollut iltavuorossa

Ja kotiin päästyäsi tulit palstalle etsimään merkkiä minusta, jos kaipaat yhtään minua niin kuin minä sinua Ei mennyt k
      Ikävä
      11
      1497
    10. Jos tämän vaan sulkee ja avaa 5 vuoden päästä

Täällä on luultavasti edelleen näitä ihan samoja juttuja. On kuin kauniit ja rohkeat samat jutut junnaa. Heips. 👋🏻 E
      Ikävä
      14
      1379
    Aihe