TOSI PAHAT VATSA-/SUOLISTO-ONGELMAT

help_seriously

Hei! Olen kohta neljätoistavuotias tyttö, vatsavaivani alkoivat jo kaksitoistavuotiaana.
Eli en voi syödä mitään edes vähääkään ilman että tulee semmoinen olo että on ihan ähkyssä ja vatsanahka repeää, turpoaa vatsa (suolisto?) niin perkeleesti. En voi edes kävellä suorassa.

Maitohappobakteereja olen syönyt jo puoli vuotta, mutta eivät auta. Nexiumkaan ei auta. En voi syödä mitään leipää, hedelmiä, leivoksia, suklaata, jäätelöä, pastaa, mehua, jogurttia, maitoa..

Verikokeissa todettiin ettei ole keliakiaa eikä laktoosi-intoleranssia eikä muutakaan. Ajoittain mulla on ummetusta, jos otan jotain laksatiivejä niin vatsa pienenee vähän vessassa käynnin jälkeen.

Vaihdoin juuri koulua kun vittuiltiin kaikki koululaiset vanhassa koulussa poissaoloista ja samaa alkaa olla nykyisessäkin. En voi käyttää mitään kireitä vaatteita ja pitää heti lähteä koulusta kotiin jos syön koulurokaa.

Lääkärissä olen käynyt, sano että ärtynyt paksusuoli ja antoi jotain lääkettä. Sitä söin sen kuukauden kuurin mitä piti eikä auttanut. Keinot lopussa, elämä olisi edessä, muttei siltä vaikuta. Tästä oon kärsiny jo puolitoista vuotta. Lääkäriin ensi viikolla kunnon vatsaekspertille.

Auttakaa!

37

3821

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Wilson

En ymmärrä.
      Kirjoitit että lääkäri kertoi sinulla olevan ärtynyt paksusuoli. Oireet viittaavaat selvästi siihen.

Mikä siis tarkalleen on vielä epäselvää?
      Eikö lääkäri antanut kunnon ohjeita? Ne löytyvät netistä osoitteesta:
      http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_haku=hoitotiede&p_artikkeli=pot00045

Monella Suomalaisella on sama ongelma. Se on elinikäinen vaiva, eikä siitä pääse eroon.

Ainoa keino välttää vatsavaivoja on olla syömättä kaikkia niitä ruoka-aineita jotka aiheuttavat ongelmia. Yksi yleinen joka tuosta artikkelista puuttuu on meijerituotteet, ne aiheuttavat vaivoja suurimmalle osalle.

Tuo ymmärrettävästi rajoittaa ruokavaliota todella paljon, varsinkin täällä Suomessa jossa maitoa on tungettu kaikkialle. Itse olen kuitenkin joutunut jättämään ne kokonaan pois, koska jo vähäisestä määrästä esim. juustoa aiheutuu minulle voimakkaita kramppeja ja ummetusta.

Koska sinulla on ummetus-pohjainen IBS, suosittelen käyttämään säännöllisesti jotain magnesium-valmistetta - mutta ei sellaista jossa on myös kalsiumia, sen liiallinen käyttö vain pahentaa ongelmaasi.

• asiaa!

Perkeleen kova vaiva. Maidoton ruokavalio mullakin, muutoin alkaa vatsa oireileen.

Olis kyllä vähä komenttia noista listatuista ruuista. Leipää voi syädä, mutta tumma on ainakin mulle pahaksi. Jos kaupasta löyät täysjyväkauraa, niin osta heti. Mulle on Uotilan Elokaura sopinu mainiosti, en kyllä tiädä saako sitä läheskää kaikkialta. Hedelmis on jotai pahoja, sitrushedelmiä pitää välttää. Sitte on niitä jotka mulla helpottaa vaivoja kute mango ja avocado. Leivoksis on usein maitoa, jäätelös ja jugurtis lähes aina ja suklaassa on sekä kofeiinia että maitoa, eivät käy. Itelleni suklaa o kaikkein pahin, palankin ku syö nii on vatsa vuorotellen ruikulla ja kovana seuraavat puoli viikkoo. Rasvainen punainen lihakin vaivaa vähän.

Pasta on kyllä itelle sopinu, sen kans vaan tuli aikoinaan syötyä usein jotain muuta joka ei sopinu. Kana ja kala sopii mainiosti, riisi samoin. Nuudeleita ja riisikakkuja joudun syömään jos vatsa on vaihteeksi oikein huonossa kunnossa.

• vielä...
        asiaa! kirjoitti:

Perkeleen kova vaiva. Maidoton ruokavalio mullakin, muutoin alkaa vatsa oireileen.

Olis kyllä vähä komenttia noista listatuista ruuista. Leipää voi syädä, mutta tumma on ainakin mulle pahaksi. Jos kaupasta löyät täysjyväkauraa, niin osta heti. Mulle on Uotilan Elokaura sopinu mainiosti, en kyllä tiädä saako sitä läheskää kaikkialta. Hedelmis on jotai pahoja, sitrushedelmiä pitää välttää. Sitte on niitä jotka mulla helpottaa vaivoja kute mango ja avocado. Leivoksis on usein maitoa, jäätelös ja jugurtis lähes aina ja suklaassa on sekä kofeiinia että maitoa, eivät käy. Itelleni suklaa o kaikkein pahin, palankin ku syö nii on vatsa vuorotellen ruikulla ja kovana seuraavat puoli viikkoo. Rasvainen punainen lihakin vaivaa vähän.

Pasta on kyllä itelle sopinu, sen kans vaan tuli aikoinaan syötyä usein jotain muuta joka ei sopinu. Kana ja kala sopii mainiosti, riisi samoin. Nuudeleita ja riisikakkuja joudun syömään jos vatsa on vaihteeksi oikein huonossa kunnossa.

Yks hyvistä oli kans porkkanat. Niitä ku aamuisin syö yhden, niin vatsa on mulla ainaki hieman paremmas kunnos. Kaikki vähä auttaa.

• help_seriously

Ei. en voi syödä M-I-I-T-Ä-Ä-N. En siis yhtikäs mitään. En yhtään mitään ilman oireita. Ei se mistään ruokavaliosta ole kiinni vaan en vaan voi syödä mitään. Eikä gluteiiniton ruokavalio auta. Verikokeissa todettu.

• Wilson
        help_seriously kirjoitti:

Ei. en voi syödä M-I-I-T-Ä-Ä-N. En siis yhtikäs mitään. En yhtään mitään ilman oireita. Ei se mistään ruokavaliosta ole kiinni vaan en vaan voi syödä mitään. Eikä gluteiiniton ruokavalio auta. Verikokeissa todettu.

...
        Ei tokikaan.
        Jos sinulla on suoli pahasti ärtynyt, niin ei se välittömästi rauhoitu.

Mikä tahansa ruoka kyllä takuuvarmasti aiheuttaa tuossa tilassa oireita, mutta koitappas olla kokonaan syömättä noita listattuja ruokia noin kolme viikkoa. Jos siihen mennessä eivät oireet ole lievenneet, niin lääkärisi oli väärässä.

• help_seriously
        Wilson kirjoitti:

...
        Ei tokikaan.
        Jos sinulla on suoli pahasti ärtynyt, niin ei se välittömästi rauhoitu.

Mikä tahansa ruoka kyllä takuuvarmasti aiheuttaa tuossa tilassa oireita, mutta koitappas olla kokonaan syömättä noita listattuja ruokia noin kolme viikkoa. Jos siihen mennessä eivät oireet ole lievenneet, niin lääkärisi oli väärässä.

..mitä en saa syödä?

En voi tietää mikä aluksikaan vatsalleni sopii jos en voi syödä mitään. Yritä siinä sitten elää ja olla hautomatta itsetuhoisia ajatuksia.

Millon tämä turvotus loppuu ja saan 60-senttisen mahani takaisin? Pitääkö mun vältellä tiettyjä ruoka-aineita koko ikäni enkä saa ikinä syödä enää suklaata ilman että olisin raskaana 13-vuotiaana??

• bakteeri-jutut läpi.

..mitä en saa syödä?

En voi tietää mikä aluksikaan vatsalleni sopii jos en voi syödä mitään. Yritä siinä sitten elää ja olla hautomatta itsetuhoisia ajatuksia.

Millon tämä turvotus loppuu ja saan 60-senttisen mahani takaisin? Pitääkö mun vältellä tiettyjä ruoka-aineita koko ikäni enkä saa ikinä syödä enää suklaata ilman että olisin raskaana 13-vuotiaana??

http://personal.inet.fi/koti/haistahome/Kolme_vaikutukseltaan_tarkeinta_bakteeria.html

• Wilson

..mitä en saa syödä?

Noita toisessa viestissä listattuja maitohappobakteereja söin yli vuoden, niistä ei ainakaan minulle ollut mitään apua. Eipä kyllä haittaakaan

Perinteinen tapa selvittää se että mitä et voi syödä on tämä:
        Syö aluksi (viikon tai pari) vain hyvin siedettyjä ruokia. Niitä ovat mm. porkkanat, banaani, mango, avocado, omenahillo, perunat, keitetty riisi ja pasta (tai noodeleita ilman mausteita), kananmunan valkuaiset, kauraleipä, maustamaton kana ja kala, kaura- ja riisijuomat ynnä muut sellaiset sekä soija- ja tofutuotteet (jos et välitä siitä että jotkut pitävät sinua niiden käytön takia ituhippinä), jne.

Sitten kun vatsa on vihdoin rauhoittunut (vie ainakin kaksi viikkoa), niin lisätään vähän kerrallaan ruokavalioon jotain yksinkertaista ja katsotaan aiheuttaako se oireita.

Kyllähän tuo vaatii valtavat määrät itsekuria, sitä en kiellä. Itse en parilla ensimmäisellä yrittämällä onnistunut, varsinkin kun oli pahana tapana syödä jotain "hyvää" kuten suklaata heti kun vatsa tuntui olevan vaihteeksi paremmassa kunnossa, ja sitten taas sai katua sitä ainakin viikon kun vatsassa kramppasi jatkuvasti.

Onneksi tuota ei tarvitse tehdä kovin monta kertaa ennenkuin oppii mitkä ruuat aiheuttavat pahimmat oireet.

Olet onneksi senverran nuori että ei tämän vaivan takia koko elämä pilalle mene. Tähänkin on jo tulossa lääkkeitä, Amerikassa oli jo markkinoilla yksi joka käsittääkseni auttoi hyvin tähän vaivaan mutta se jouduttiin poistamaan myynnistä sivuvaikutusten takia. Lisää varmasti tulee lähivuosina.

• paljon nähnyt
        asiaa! kirjoitti:

niin näet onko sinulla bakteereita tai parasiitteja suolistossa. Paula Heinonen on myös huippu hyvä noissa suolisto vaivoissa. molemmat löytyvät netistä nimellä.

• Oiva Rutanen
        Wilson kirjoitti:

Noita toisessa viestissä listattuja maitohappobakteereja söin yli vuoden, niistä ei ainakaan minulle ollut mitään apua. Eipä kyllä haittaakaan

Syö aluksi (viikon tai pari) vain hyvin siedettyjä ruokia. Niitä ovat mm. porkkanat, banaani, mango, avocado, omenahillo, perunat, keitetty riisi ja pasta (tai noodeleita ilman mausteita), kananmunan valkuaiset, kauraleipä, maustamaton kana ja kala, kaura- ja riisijuomat ynnä muut sellaiset sekä soija- ja tofutuotteet (jos et välitä siitä että jotkut pitävät sinua niiden käytön takia ituhippinä), jne.

Sitten kun vatsa on vihdoin rauhoittunut (vie ainakin kaksi viikkoa), niin lisätään vähän kerrallaan ruokavalioon jotain yksinkertaista ja katsotaan aiheuttaako se oireita.

Kyllähän tuo vaatii valtavat määrät itsekuria, sitä en kiellä. Itse en parilla ensimmäisellä yrittämällä onnistunut, varsinkin kun oli pahana tapana syödä jotain "hyvää" kuten suklaata heti kun vatsa tuntui olevan vaihteeksi paremmassa kunnossa, ja sitten taas sai katua sitä ainakin viikon kun vatsassa kramppasi jatkuvasti.

Onneksi tuota ei tarvitse tehdä kovin monta kertaa ennenkuin oppii mitkä ruuat aiheuttavat pahimmat oireet.

Olet onneksi senverran nuori että ei tämän vaivan takia koko elämä pilalle mene. Tähänkin on jo tulossa lääkkeitä, Amerikassa oli jo markkinoilla yksi joka käsittääkseni auttoi hyvin tähän vaivaan mutta se jouduttiin poistamaan myynnistä sivuvaikutusten takia. Lisää varmasti tulee lähivuosina.

paikkaansa. Olen ollut tuhansien potilaiden kanssa tekemisissä näiden bakteereiden suhteen ja 100%.sti jokaiselle oikeista mh-bakteereista on ollut pelkästään hyötyä! Lue linkistä, minkä virheen olet tehnyt-
        http://personal.inet.fi/koti/haistahome/Tiesitko_etta.html

• K.Aho
        Oiva Rutanen kirjoitti:

paikkaansa. Olen ollut tuhansien potilaiden kanssa tekemisissä näiden bakteereiden suhteen ja 100%.sti jokaiselle oikeista mh-bakteereista on ollut pelkästään hyötyä! Lue linkistä, minkä virheen olet tehnyt-
        http://personal.inet.fi/koti/haistahome/Tiesitko_etta.html

Muutaman rivin luin mutten viittiny jatkaa kun sattu asiavirheet liikaa silmään. Mm. [i]Lactobacillus acidophilus[/i] kirjoitetaan c:llä eikä s:llä, ja [i]Bifidobacterium[/i]-suku on jo 60-luvulla eroteltu ~32:een lajiin. Tarkalleen mitä niistä tuos kehoitetaan käyttämään?

Aha, olet näköjään kirjoittanut tuon itse. Vois tehdä siihen vähän korjauksia kautta selvennyksia, hmm?

• help_seriously
        Wilson kirjoitti:

.. se tämmöinen oikein on ?

• ruokavalio on a ja o

Noissahan kommenteissa olikin ruokavaliohjeita. Kuitenkin lisäisin vielä että jätä nykyiset ruoat pois ja sitten rupea syömään gluteenottomia tuotteiat (siis keliakiatyyppistä ruokavaliota). Tuotteisiin on yleensä merkitty että "gluteeniton" ja sit on hyvä jos on laktoosittomiakin....

Sen oikeanlaisen ruokavalion löytäminen voi olla hankalaa ja viedä pitkänkin aikaa et siinä ei auttaisi muu kuin kärsivällisyys. Pitäis jättää ne nykyiset leivokset, karkit ym. pois ja kokeilla "uutta ruokavaliota" ja sit entistä yksinkertaisemmaks.... ja sit kun jotakin tuntuis kestävän niin sit lisäisit pikku hiljaa tuotteita... Et se on pitkäaikainen kokeiluprosessi, mutta sillä yleensä saa vaivoja vähemmäksi.

Jos sitten on närästystautiin (refluksiin) sopivia oireita niin kannattaa siitäkin lukea netistä vielä lisää. Yleensähän siinä turvotus on yksi suurimmista ongelmista. Toisaalta turvotus tulee helposti myös väärästä ruokavaliosta.. ja on tyypillinen myös tuohon paksusuolenoireyhtymään. joillakin on molemmat.

• ruokavalio on a ja o

Viel täytyy sanoa että nuo gluteenittomat tuotteet sopivat yleensä paremmin kuin nuo perus viljatuotteet et kaura, vehnä, ohra ruis.... Riisi on yksi hyvä lisä. Jasmin riisi ehkä parempi. Sit voit kokeilla broileria... ja mehua tms. Kannattaa kotona kokeilla. Koulussa et tietysti voi oikein ruokailua säädellä et sun pitäis vapaa-ajalla saada tuota asiaa järjestettyä tai sit jonkinlainen ratkaisu kouluhommaan et pystyisit tenttiä ne kokeet läpi jos oleminen koulussa on liian vaikeaa tai jopa pitää "välivuosi". Tietysti tuo välivuosi tuossa iässä voi tuntua aika rankalta vaihehdolta (ainakin vanhemmille), vaikka myöhemmällä iällä se menettää merkityksensä....

Joka tapauksessa mitään helppoa tietä ei ole eli tuo ruokavalio on melkein ainoa keino siihen. Maitohappobakteereista voi olla jonkun verran hyötyä mutta nekään eivät tee mitään ihmeitä... eli mitään "lääkettä" tuohon vaivaan ei ole joka parantaisi olotilasi kokonaan... Useimmilla ongelmat jatkuvat jopa läpi elämän mutta jos ja kun löydät oikeanlaisen ruokavalion (pitkän kokeilemisen tuloksena), niin ongelmasi yleensä vähenevät merkittävästi ja pystyt olemaan "normaalisti".

• ruokavalio on a ja o
        ruokavalio on a ja o kirjoitti:

Viel täytyy sanoa että nuo gluteenittomat tuotteet sopivat yleensä paremmin kuin nuo perus viljatuotteet et kaura, vehnä, ohra ruis.... Riisi on yksi hyvä lisä. Jasmin riisi ehkä parempi. Sit voit kokeilla broileria... ja mehua tms. Kannattaa kotona kokeilla. Koulussa et tietysti voi oikein ruokailua säädellä et sun pitäis vapaa-ajalla saada tuota asiaa järjestettyä tai sit jonkinlainen ratkaisu kouluhommaan et pystyisit tenttiä ne kokeet läpi jos oleminen koulussa on liian vaikeaa tai jopa pitää "välivuosi". Tietysti tuo välivuosi tuossa iässä voi tuntua aika rankalta vaihehdolta (ainakin vanhemmille), vaikka myöhemmällä iällä se menettää merkityksensä....

Joka tapauksessa mitään helppoa tietä ei ole eli tuo ruokavalio on melkein ainoa keino siihen. Maitohappobakteereista voi olla jonkun verran hyötyä mutta nekään eivät tee mitään ihmeitä... eli mitään "lääkettä" tuohon vaivaan ei ole joka parantaisi olotilasi kokonaan... Useimmilla ongelmat jatkuvat jopa läpi elämän mutta jos ja kun löydät oikeanlaisen ruokavalion (pitkän kokeilemisen tuloksena), niin ongelmasi yleensä vähenevät merkittävästi ja pystyt olemaan "normaalisti".

Vältä kaikenlaisia kastikkeita ym. maustettuja tuotteita (paljon mausteita ja lisäaineita jotka saattavat ärsyttää). Pyri siis käyttämään maustamattomia ns. perusraaka-aineita.

• yhteyttä

liisa sulkakoski,entinen lääkäri nykyisin työskentelee ihmisen terveysalalla omassa yksikössä helsingissä.kirjoita googleen liisa sulkakoski niin sitä kautta voit lukea hänen erikoisosaamisensa!
      tiedän tosi monen saanneen häneltä avun ja ei ole kallis paikkakaan.

• help_seriously

Tämähän ei ole enää mitään normaalia, jos en voi syödä MITÄÄN. Kuolen nälkään ajan myötä, en voi syödä pienintäkään määrää yhtikäs mitään, joten mitään "ruokavaliota" "ärtyneelle paksusuolelle" ei voi löytyä minulle.

• paljon nähnyt

SCD ruokavalio. Hae googlen kautta. Tee nyt jotain itsesi hyväksi, olet saanut jo hyviä ohjeita.

• help_seriously

Alan suunnitella jo itsemurhaa..

En rupea millekkään erityisruokavalioille. Syön mitä haluan. Ja kun en voi syödä mitään, niin kuolenhan sitä ennen pitkää nälkää, joten parempi näin?

• Tyttönen91.

Älä nyt sentään heitä hanskoja tiskiin, vaikka mieli tekiskin.

Itsellä on kans tämä. Oon myös huomannu, etten voi syödä paljon mitään... ruisleipää ei missään nimessä, se turvottaa mahan, eikä maha toimi yhtään. Aivan yhtäkkiä ilmaantui nämä oireet, nyt jo toista kuukautta maha ollut ihan turvonnut (vatsanympärys kasvoi viidellä sentillä yhdessä yössä turvotuksen vuoksi). Välillä on parempia kausia, sitten taas ei... lääkkeitä en oo saanu, koska lääkärin mielestä ongelmaa ei oo. Tosi kurja, kun koulussakin ruuan jälkeen saa kaksinkerroin istua kun on niin kipeä maha. Perseestä koko vaiva. :(

• paljon nähnyt

aiheuttavat paljon vatsavaivoja. esim: heligobakteeri. Mutta jos et halua hoitaa itseäsi
        niin kuole sitten vaivoihis. Mitä täällä valitat
        syö mitä haluat ja kärsi. TYYPILLINEN TEINI.

• help_seriously
        paljon nähnyt kirjoitti:

aiheuttavat paljon vatsavaivoja. esim: heligobakteeri. Mutta jos et halua hoitaa itseäsi
        niin kuole sitten vaivoihis. Mitä täällä valitat
        syö mitä haluat ja kärsi. TYYPILLINEN TEINI.

haista pitkä paska:,,D

vanhus.

• paljon nähnyt

haista pitkä paska:,,D

vanhus.

Kylläpä haiset pahalle! Matoja täynnä koko tyttö.

• vatsavaivainen itsekin

Onkohan sulle tehty gastroskopiaa tai kolonoskopiaa? Ne kannattais tehdä varmaan ainakin, että voitais tietää, onko sulla suolistossa jotain vikaa.

Voimia kauheesti sulle!
      Itsekin kamppailen vatsani kanssa, ja toisinaan oon ihan epätoivon partaalla, mut kyllä me tästä suosta vielä noustaan! :)

• help_seriously

kolonoskopiaanhan en mene.

• Vatsavaivainen

Etsä varmaan kipee olekkaan. Koppavuutta ainakin löytyy. Kunhan vaan et joutuis lakkia ottaan kouraan.
        Eiku tähystysletku peppuun, niin tiedät ainakin
        miltä HOMOSTA tuntuu.

• vatsavaivoista
        Vatsavaivainen kirjoitti:

Etsä varmaan kipee olekkaan. Koppavuutta ainakin löytyy. Kunhan vaan et joutuis lakkia ottaan kouraan.
        Eiku tähystysletku peppuun, niin tiedät ainakin
        miltä HOMOSTA tuntuu.

Ite oon kärsiny pahoista vatsaongelmista jo vuosia ,käynyt monissa tutkimuksissa ja testannut niin tiukkoja ruokavalioita että oksat pois (esim. 5 eri ruoka-ainetta ja suola on laskettu siihen mukaan:)
        Olen ottanu letkua ala-ja yläpäähän parikin kertaa ja vaikka kokemukset oli hirveitä niin oon valmis menemään vaikka kymmenen kertaa uudestaan jos tietäisin että siitä on apua olooni.
        Joten jos oikeasti olet niin sairas kuin kirjoitat olevasi niin kyllä se letkun ottaminen persiiseen on pientä.

Ja hyviä neuvoja oot täällä jo saanu muilta ihmisiltä... mikään neuvo ei vain tunnu kelpaavan.
        Toivottavasti spesialisti saa jotain selville.

Jaksamiset sinulle.

• Oiva Rutanen

• nidar

Voisi auttaa, koska suolisto toimii paremmin rentona

• vatsavaivainen
        Oiva Rutanen kirjoitti:

noita mh-bakteereita ja PALJON, ennen kuin tilanne korjaantuu! Noita mh-bakteereita on syötävä sinunkin tapauksessasi vuosia! Jos sinulla on nielemisvaikeuksia, niin:
        http://personal.inet.fi/koti/haistahome/Kapseleiden_nielemisvaikeudet.html

Tappaako ne hyvät mh-bakteerit suolistosta parasiitit ja ja huonot mikrobit?

Asiasta toiseen: Meille on asenttu viime vuuonna
        kaukolämmön vesikiertoinen lattialämmitys. (betonilattiaan) Putki on komposiitti. kiertovesipumppu on asenttu paluulinjaan. Onko tässäkin kysymys mahdollisista vuodoista ja tulevista homevaurioista?

• help_seriously
        nidar kirjoitti:

Voisi auttaa, koska suolisto toimii paremmin rentona

..vaikuttaisi vain hetkellisesti?

• Oiva Rutanen
        vatsavaivainen kirjoitti:

Tappaako ne hyvät mh-bakteerit suolistosta parasiitit ja ja huonot mikrobit?

Asiasta toiseen: Meille on asenttu viime vuuonna
        kaukolämmön vesikiertoinen lattialämmitys. (betonilattiaan) Putki on komposiitti. kiertovesipumppu on asenttu paluulinjaan. Onko tässäkin kysymys mahdollisista vuodoista ja tulevista homevaurioista?

Kiinnitä huomio noiden bakteereiden ominaisuuteen-kolme tärkeintä bakteeria limakalvoilla:

1.(1.)***Lactobacillus asidophilus. =Tärkein probioottinen bakteeri.
        *Elää normaalisti ohutsuolessa *(!!!)Kykenee estämään haitallisten bakteereiden ja hiivojen lisääntymistä *Vähentää kolesterolin imeytymistä *Helpottaa maitosokerin imeytymistä *(!!!)Korjaa suoliston mikrobiflooraa antibioottihoidon jälkeen.

2.(2.)***Lactobacillus bulgaricus. =Luonnon oma antibiootti. Tämä on Bulgarialaisten pitkän'iän bakteeri-josta nimikin.
        *Säätelee immuunijärjestelmän toimintaa *Vaikuttaa rasva'aineenvaihduntaan *Alentaa veren kolesterolitasoja *(!!!)Tuottaa luonnollisia antibioottisesti vaikuttavia aineita *(!!!)Estää haitallisten mikrobien lisääntymistä suolessa.

3.(7.)***Bifidobacterium. =Ohutsuolen alaosan tärkein bakteeri.
        *Tehostaa ruuansulatusjärjestelmän toimintaa *Tuottaa maitohappoa ja etikkahappoa *Säätelee immuunijärjestelmää ja rasva'aineenvaihduntaa *Vähentää kolesterolin imeytymistä *(!!!)Estää haitallisten bakteereiden kiinnittymistä ja kasvua limakalvoilla *Estää haitallisten amiinien imeytymistä.

Pääsääntöisesti ei tapa, ainoastaan Lactobacillus bulgaricus bakteerilla on antibiootti-ominaisuus, jolloin voidaan puhua tappamisesta. Selkokielellä lyhyesti: Silloin kun limakalvot ovat kunnossa, niin silloin limakalvoilla on luontainen mh-bakteeri puolustus. Jolloin esimerkiksi kun nielet vaikkapa Clostridium difficile "tappajabakteerin", niin mh-bakteerit pitävät huolen, että tuo C-d bakteeri ei pääse kiinnittymään ja kasvamaan limakalvoille, vaan se vaeltaa suoliston läpi ongelmia aiheuttamatta ja poistuu ulosteen matkassa.

Toinen asia: Vuotoja aiheuttava seisova-ilmalukko vaatii paluu-linjassa olevan kv-pumpun lisäksi vielä kaksi-yhtä aikaa toteutunutta ehtoa: a.ilmaa b.ylöspäin, tai alaspäin suuntautuvan mutkan. Eli välttämättä kv-pumppu paluu-linjassa ei aiheuta vuotoja, MUTTA ei myöskään KOSKAAN toimi 100%.sti. Itse en asentaisi kiertovesipumppua paluu-linjaan mistään hinnasta. On totta, että kiertovesipumppu paluu-linjaan asennettuna käy viileämpänä, mutta samalla otetaan suunnaton riski mahdollisiin ilmalukkoihin ja sitä kautta tuleviin vesivaurioihin. Eli on valittava kahden "pahan" välillä:
        a.Asennetaan kiertovesipumppu paluupuolelle ja otetaan riski ilmalukosta, joka johtaa kosteusvaurioihin, joista korjaamattomana on väistämättä seurauksena homevauriot, mutta vaihdetaan kiertovesipumppu ehkä 12-vuoden päästä uuteen!
        b.Asennetaan kiertovesipumppu lähtevään-linjaan ottamatta ilmalukon riskiä ja sen mukanaan tuomia ongelmia, mutta vaihdetaan kiertovesipumppu ehkä 10-vuoden päästä uuteen!
        Itse valitsen ehdottomasti pienemmän "pahan", eli b.-vaihtoehdon!

• nidar

..vaikuttaisi vain hetkellisesti?

Hypnoosi tai muu rentoutuminen ei ole yhden kerran juttu, vaan pitkäaikainen useamman kerran hoitojakso, aivan kuten haluat ja tunnet, mikä on sinulle hyväksi.

• vatsavaivainen
        Oiva Rutanen kirjoitti:

Kiinnitä huomio noiden bakteereiden ominaisuuteen-kolme tärkeintä bakteeria limakalvoilla:

1.(1.)***Lactobacillus asidophilus. =Tärkein probioottinen bakteeri.
        *Elää normaalisti ohutsuolessa *(!!!)Kykenee estämään haitallisten bakteereiden ja hiivojen lisääntymistä *Vähentää kolesterolin imeytymistä *Helpottaa maitosokerin imeytymistä *(!!!)Korjaa suoliston mikrobiflooraa antibioottihoidon jälkeen.

2.(2.)***Lactobacillus bulgaricus. =Luonnon oma antibiootti. Tämä on Bulgarialaisten pitkän'iän bakteeri-josta nimikin.
        *Säätelee immuunijärjestelmän toimintaa *Vaikuttaa rasva'aineenvaihduntaan *Alentaa veren kolesterolitasoja *(!!!)Tuottaa luonnollisia antibioottisesti vaikuttavia aineita *(!!!)Estää haitallisten mikrobien lisääntymistä suolessa.

3.(7.)***Bifidobacterium. =Ohutsuolen alaosan tärkein bakteeri.
        *Tehostaa ruuansulatusjärjestelmän toimintaa *Tuottaa maitohappoa ja etikkahappoa *Säätelee immuunijärjestelmää ja rasva'aineenvaihduntaa *Vähentää kolesterolin imeytymistä *(!!!)Estää haitallisten bakteereiden kiinnittymistä ja kasvua limakalvoilla *Estää haitallisten amiinien imeytymistä.

Pääsääntöisesti ei tapa, ainoastaan Lactobacillus bulgaricus bakteerilla on antibiootti-ominaisuus, jolloin voidaan puhua tappamisesta. Selkokielellä lyhyesti: Silloin kun limakalvot ovat kunnossa, niin silloin limakalvoilla on luontainen mh-bakteeri puolustus. Jolloin esimerkiksi kun nielet vaikkapa Clostridium difficile "tappajabakteerin", niin mh-bakteerit pitävät huolen, että tuo C-d bakteeri ei pääse kiinnittymään ja kasvamaan limakalvoille, vaan se vaeltaa suoliston läpi ongelmia aiheuttamatta ja poistuu ulosteen matkassa.

Toinen asia: Vuotoja aiheuttava seisova-ilmalukko vaatii paluu-linjassa olevan kv-pumpun lisäksi vielä kaksi-yhtä aikaa toteutunutta ehtoa: a.ilmaa b.ylöspäin, tai alaspäin suuntautuvan mutkan. Eli välttämättä kv-pumppu paluu-linjassa ei aiheuta vuotoja, MUTTA ei myöskään KOSKAAN toimi 100%.sti. Itse en asentaisi kiertovesipumppua paluu-linjaan mistään hinnasta. On totta, että kiertovesipumppu paluu-linjaan asennettuna käy viileämpänä, mutta samalla otetaan suunnaton riski mahdollisiin ilmalukkoihin ja sitä kautta tuleviin vesivaurioihin. Eli on valittava kahden "pahan" välillä:
        a.Asennetaan kiertovesipumppu paluupuolelle ja otetaan riski ilmalukosta, joka johtaa kosteusvaurioihin, joista korjaamattomana on väistämättä seurauksena homevauriot, mutta vaihdetaan kiertovesipumppu ehkä 12-vuoden päästä uuteen!
        b.Asennetaan kiertovesipumppu lähtevään-linjaan ottamatta ilmalukon riskiä ja sen mukanaan tuomia ongelmia, mutta vaihdetaan kiertovesipumppu ehkä 10-vuoden päästä uuteen!
        Itse valitsen ehdottomasti pienemmän "pahan", eli b.-vaihtoehdon!

Kiitos pitkästä vastauksesta!
        Jos saisin vielä näistä kolmesta hyvästä bakteerista kauppanimet valmistaja jotta osaan ostaa oikeita bakteereita.

Mistä kohtaa vuoto tulee jos kv-pumppu on paluulinjassa? Jakotukeiltako?

• Oiva Rutanen
        vatsavaivainen kirjoitti:

Kiitos pitkästä vastauksesta!
        Jos saisin vielä näistä kolmesta hyvästä bakteerista kauppanimet valmistaja jotta osaan ostaa oikeita bakteereita.

Mistä kohtaa vuoto tulee jos kv-pumppu on paluulinjassa? Jakotukeiltako?

2.ssa tuotteessa nuo kolme tärkeintä bakteeria ja 3.ssa tuotteessa kaksi tärkeintä bakteeria.
        http://personal.inet.fi/koti/haistahome/Maitohappobakteerituotteet,_oikeat_bakteerit_sisaltavat.html
        ...

Paine nousee (vuoto) seisovan-ilmalukon etupuolella, elikkäs lämmönlähteen puolelta-"pitkässä vedessä" siltä puolelta, mistä lämpö tulee kiertoon. Ei siis jakotukeilta. Jos tarvitsee, niin kun kerkien, niin voin selvittää ns "kelloputkirenkaalla".

• huh huh

On muuten olemassa muitakin intoleransseja kuin laktoosi tai keliakia. Näistä vain ei Suomessa juuri tiedetä tai puhuta.
      Kanalainen klikkka mainostaa yli 300 ruoka-aineen intoleranssi testiä!
      Ja meillä myös harvinaisena perinnöllisenä sairautena myös proteiini-intoleranssi.
      Tutkimuksissa (maailmalla ) osoitettu että ruokien lisä-aineet aiheuttavat paljon allergisia sekä intoleranssi oireita.

Ja menkää vaikka markettiin ja kattokaa paketteja, huomaatte, että nykyään ruokiin lisättään kaikea mahdollista, niin että monessa valmisruassa on vain 8-30 % oikeasti sitä mitä paketin päällä lukee, loput on täyteaineita ja lisäaineita. Ja sitten pitääkin olla tarkkana jos ei siedä maitotuotteita, viljatuotteita, hiivaa, jne.

Paluu aitoihin raaka-aineisiin ja puhtaaseen ruokaan on tulevaisuudessa ainut vaihtoehto.

• Naemii

FODMAP -ruokavalio kaikille, joilla ärtyvän suolen oireita. Itsellä vähentänyt merkittävästi oireita. Hyvin vähän vielä suomenkielistä tietoa, mutta on tulossa terveydenhuollon ammattilaisten tietoon toivottavasti pian.

http://www.pronutritionist.net/?s=fodmap

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kristillinen kaste annetaa upotuskasteena

Kristillinen upotuskaste perustuu juutalaiseen mikve-kasteeseen, jossa upottaudutaan veden alle kokonaan. Paavali vertas
      Kaste
      162
      1117
    2. Koko kansan kaste Punaisen meren ylityksen aikana

Koko Israelin 2,5 milj.kansa sai kasteen ja Pyhän Hengen lahjan ylittäessän Punaisen meren. 1.Kor.10 1 Sillä minä en ta
      Kaste
      366
      1087
    3. Ehkä vähän

Rakastunut sinuun
      Ikävä
      50
      1060
    4. Sijaiskasteet kuolleitten puolesta

Paavali teki Korintossa sijaiskasteita kuolletten puolesta eli ns. Mormoninkasteita. 1. Kor. 15:29 Mitä muutoin ne, j
      Kaste
      373
      1009
    5. Kristillinen kaste toimitetaan upottamalla veteen - pään valelukaste ei kelpaa

Kristillinen upotuskaste perustuu juutalaiseen puhdistautumiseen, jossa upottaudutaan veden alle kokonaan. Paavali verta
      Kaste
      153
      922
    6. Upotuskaste on raamatullisin kaste

Jokainen raamattua lukenut tietää sen. Päivänselvä asia. Vauvalle annettu kaste ei löydy raamatusta.
      Kaste
      717
      857
    7. Et taida paljoa

treffeillä käydä? 😆 mieheltä Naiselle
      Ikävä
      89
      837
    8. Martina ja jalkapalloilija2

Seiska: Martina iski nuoren jalkapalloilijan vuosia sitten. Könysikö milf teinin kanssa?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      182
      800
    9. Nainen, nyt esitän muutaman skenaarion

Asumme yhdessä ja seurustelemme. 1. On ilta ja olet sohvalla makoilemassa ja räpläät kännykkääsi. Makuuhuoneesta kuulu
      Ikävä
      105
      719
    10. Oikea kaste on syntisten kaste

Oikea kaste on syntisten kaste. Vain syntisiä tulee kastaa. Itsensä uskoviksi ja vanhurskaiksi julistaneita ei tule ka
      Kaste
      51
      703
    Aihe