Kannattaako asuntolainaa lyhentää?

Z936

Asuntolainanmakselun alussa koron osuus hirvittää. Kannattaako lainaa lyhentää, jos siihen on mahdollisuus. Eli ylimääräistä rahaa on hieman. Tietysti on hyvä olla myös jemmassa pahan päivän varalle, mutta onko asuntolainan lyhentämisessä muutamalla tonnilla hyöty aivan lainanmaksun eka vuosina? Siis säästääkö koronmaksussa paljonkin. Lainaa n. 150 tonnia ja lyhennysvauhti reilun tonnin kuussa.

14

11442

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Lainaton

Pitää velkaa ellei ole pakko lainaa tulee lyhentää aina kuin on mahdollista lisälyhennyksiäkin tehdä jos pystyy.

• Vakuusvaje

Ylimääräiset rahat ovat ilmeisesti tällä hetkellä pankkitilillä. Lainaa kannattaa maksaa pois, jos sen korko on suurempi kuin tilin korko. Jos maksat lainasta korkoa viisi prosenttia ja saat tililtä korkoa kolme prosenttia, teet sillä pääomalla koko ajan tappiota. Sellaisessa tilanteessa lyhentäminen on parempi sijoitus kuin säästäminen, tietysti ottaen huomioon mainitsemasi pahan päivän vara.

Näin yksinkertaista se on, vaikkakin laskelmassa täytyy ottaa huomioon verovaikutukset. Noin suurella lainalla et välttämättä saa korkojen koko määrästä alijäämähyvitystä, mutta tilin tuottoa verotetaan 28 prosentin mukaan.

Kannattavuuden kannalta on samantekevää, onko lainan maksu alkuvaiheessa vai lopuillaan. Korkoahan maksetaan aina kuukausittain siitä summasta, joka on sillä hetkellä lainassa. Asiaan ei myöskään kannata sotkea inflaatiota tai muita spekulatiivisia tekijöitä. Ellei sinulla ole rahalle tuottavampaa kohdetta, maksa lainaa pois. Se on sijoituksena riskitöntäkin parempi, sillä se _vähentää_ taloutesi kokonaisriskiä.

• vertailija

"Lainaa kannattaa maksaa pois, jos sen korko on suurempi kuin tilin korko."

Ei se ihan noinkaan ole käytännössä. Myös mulla on se tilanne, että lainaa on jäljellä 124 t ja maksuaikaa nousseiden korkojen myötä lähes 28 v. Saan kuitenkin loppuvuonna useamman kymppitonnin ylimääräistä rahaa ja ajattelin sijoittaa siitä 25 t asuntolainaan. Kokonaiskorko nyt 4,65 %. Laskin, että maksamalla 25 t säästän samalla korolla laskettuna n 44 t pelkkiä korkoja. Asuntolainan korkovähennystä en tietysti saa tuosta summasta, joten tästä huomioidaan vain 31680 € (-28 %) . Samalla asuntolaina lyhenee 10 vuotta ja kk-erästä jo heti aluksi 100 e/kk enempi menee itse lyhennykseen. Mulle se merkkaa käytännössä enemmän kun oletus, että sijoittamalla voisin ehkä kenties saada vähän enemmän joskus 20-25 vuoden päästä, jos edes saisin.

• lyhentää

jos ylimääräistä on. Itse maksoin 15 vuoden lainan 5 vuodessa ylimääräisin lyhennyksin.
      Kiva olla velaton ja vapaa!

• Z936

Kiitos asiallisista vastauksista.

Asia on varmasti kuten mainitsitte. Velkaa kannattaa varmasti vähentää, jos siihen "kevyesti" on mahdollisuus. Velkavapaus varmasti myös rauhoittaa, mutta varmasti enemmän rauhoittaa, että tuntuvasti ylimääräistä ja maksamatta lainan alkuperäissummasta 90 % jota makselee tasaisesti, kuin et on alkuperäissumasta 70% ja ihan peeaa.

Samoin jos tarvitsee jotain isompaa hankintaa, auto, vene, niin ei tarvitse sitten ottaa uutta luottoa. Tietysti myös takaisinmaksua voi jouduttaa. Puolensa kaikella.

• Lainaa pukkaa

Kannattaa myös huomioida veroprosentti, sehän laskee asuntolainan koron perusteella. Eli laskelmissa pitää ottaa huomioon myös alentuneesta veroprosentista tuleva hyöty. Jos ei ole asuntolainaa, maksat enemmän veroa. Täten esim. useamman lainan tilanteessa kannattaa maksella nopealla tahdilla pois auto/vene/kesämökkilaina ja hiljaisemmalla tahdilla asuntolainaa.

• lainaa, ei kor

Jos maksat ylimääräistä pidä huoli että se menee kokonaan itse LAINAN maksuun, eikä yhtään koron lyhennykseen.
        Näin säästät tuplasti koska korkon osuus laskee.... Tätä ei pankit tunnusta muuta kuin aseella uhaten.

• Asuntolainan maksaja

Pienemmällä lainapääomalla ei tarvitse pelätä korkojen nousua yhtä paljon. Jos korot nousevat monta prosenttia, lisälyhennykset nousevat arvoonsa.

• tiedon tarpeessa
        lainaa, ei kor kirjoitti:

Jos maksat ylimääräistä pidä huoli että se menee kokonaan itse LAINAN maksuun, eikä yhtään koron lyhennykseen.
        Näin säästät tuplasti koska korkon osuus laskee.... Tätä ei pankit tunnusta muuta kuin aseella uhaten.

se niin? Olen itse pohtinut asiaa, koska aion jättää kuukausierän pienemmäksi ja maksaa ylimääräisiä lyhennyksiä vaikka kerran vuodessa tulojen mukaan. Pankkineidiltä en oikein saanut tyhjentävää vastausta eli joudunko maksamaan saman koron, vaikka maksaisin lainan pois lyhyemmässä ajassa??? Koska sehän on väärin!!

• ..kannatta!
        tiedon tarpeessa kirjoitti:

se niin? Olen itse pohtinut asiaa, koska aion jättää kuukausierän pienemmäksi ja maksaa ylimääräisiä lyhennyksiä vaikka kerran vuodessa tulojen mukaan. Pankkineidiltä en oikein saanut tyhjentävää vastausta eli joudunko maksamaan saman koron, vaikka maksaisin lainan pois lyhyemmässä ajassa??? Koska sehän on väärin!!

Niin minuakin yritettiin huijata mutta sain läpi ja säästin suuren summan kun lyhensin 8v lainan 5 vuodessa. Korko alkoi pudota joka extra lyhennyksen jälkeen. Pidä puolesi!

• tottakai

Meidän tapauksessa maksoimme kerran ensin pankille ilmoittamatta ja osa meni veroihin. Pankista sitten soittivat ja palauttivat rahamme tilillemme ja sitten maksoimme sopimuksen mukaan rahat takaisin pankille vain lainanlyhennykseen. Asiasta vain tulee sopia etukäteen ja saattaa joutua maksamaan jonkun ylimääräisen maksun että näin saa tehdä.

• tarkoitat?
        lainaa, ei kor kirjoitti:

Nyt en kyllä yhtään ymmärtänyt, että mitä tällä tarkoitat. Tietenkin ylimääräinen lyhennys menee kokonaan lainan maksuun ja korkoa maksetaan sen mukaan, paljonko kunakin päivänä on lainaa jäljellä.

• Nimetön

Sovit vain, että muut kuin maksusuunnitelman mukaiset maksut ovat ylimääräisiä lyhennyksiä. Näin se laina sitten lyhenee ja saat pitää saman kk-erän. Korkoa maksetaan aina siitä lainamäärästä, joka on "ulkona". Ei tämä nyt näin vaikeaa ole.
        Hyvää kevättä!
        T: pankkitäti

• Nimetön
        tarkoitat? kirjoitti:

Nyt en kyllä yhtään ymmärtänyt, että mitä tällä tarkoitat. Tietenkin ylimääräinen lyhennys menee kokonaan lainan maksuun ja korkoa maksetaan sen mukaan, paljonko kunakin päivänä on lainaa jäljellä.

Eihän tämä nyt mitään korkeampaa matematiikkaa ole. Lainan pääomasta maksetaan korkoa päivittäin ja kun lainan pääoma pienenee eli maksetaan pankille takaisin pienenee maksettavan koron osuuskin. Jos vaikeusastetta haluat sitten pitää spekuloida koron muutoksilla. Mutta nehän tulevat lainalle sen ehtojen mukaisesti oliko lainaa lyhennetty vai ei.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ei se mene ohi ajan kanssa

Näin se vaan on.
      Ikävä
      130
      2265
    2. Ajattelen sinua nyt

Ajattelen sinua hyvin todennäköisesti myös huomenna. Sitten voi mennä viikko, että ajattelen sinua vain iltaisin ja aamu
      Ikävä
      26
      1978
    3. Vaistoan ettei sulla kaikki hyvin

Odotatko että se loppuu kokonaan ja avaat vasta linjan. Niin monen asian pitäisi muuttua että menisi loppu elämä kivasti
      Ikävä
      12
      1529
    4. Yritys Kannus

Mää vaan ihmettelen, julkijuopottelua. Eikö tosiaan oo parempaa hommaa, koittas saada oikeasti jotain aikaiseksi. Hävett
      Kannus
      12
      1377
    5. Olen huolissani

Että joku päivä ihastut/rakastut siskooni. Ja itseasiassa haluaisin, ettei hän olisi mitenkään sinun tyyppiäsi ja pitäis
      Ikävä
      70
      1231
    6. Oletko täällä mies?

Mitä mietit? ❤️ varmistan vielä, että onhan kaikki ok meidän välillä?
      Ikävä
      95
      1076
    7. Mies kadonnut

Kukas siellä kolarissa on kadonnut
      Kolari
      17
      997
    8. Eikö ole jo ihan sama luovuttaa

Meidän suhde ei ikinä toimisi.
      Ikävä
      88
      913
    9. Kuin sonnilauma

Taas on Virkatiellä kova meteli keskellä päivää. Ei siinä kyllä toisia asukkaita yhtään ajatella. Tullaan yhden asuntoon
      Kuhmo
      17
      800
    10. Syrjintäskandaali Lieksan kaupungin johdossa

Ylen valpas toimittaja kirjoittaa: Lieksan kaupunki kieltäytyi hyväksymästä Vihreiden venäläistaustaista ehdokasta Lieks
      Lieksa
      116
      759
    Aihe