Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

Orkidea tiputtaa nuppunsa, mitä tehdä?!

apuaapuaapua

Elikkäs ostin orkidean (perhoskämmekkä) n. 4 viikkoa sitten. se voi aluksi hyvin, tuli paljon uusia nuppuja ja niitä aukeni hyvää vauhtia. nyt yhtäkkiä se tiputti lähes kaikki nuput. Ensin ajattelin että olen kastellut liian vähän mutta kun tein sille upotuskastelun niin se tiputti niitä heti lisää. Nuput ovat semmoisia ryppyisiä nyt, hieman rusinamaisia :D Eli olenko tosiaan kastellut liikaa? upotuskastelin luonnon vedessä n 5 päivän välein. Ja laitoin hieman orkidearavinnetta veden sekaan. Kiitos teille jotka viitsitte vastata. Ihmettelin vaan kun orkidea.fi sivuilta luin että se on harhaluuloa että orkideaa voi kastella liikaa...

9

7212

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • minä minä :DD

      Upotapa se viikon välein ... :D
      JOS olet siirrellyt sitä paikasta toiseen niin se
      saattaa vähän suuttua ... :)) Käykö kukkaan veto tai viima ??

      • aloooottaja

        eipä pitäsi käydä vetoa tai viimaa. mutta jos käykin niin asialle ei juuri voi tehdä mitään kun on niin pieni asunto että ovesta ei kovin kauas pääse. mutta rappukäytävään menee sekin ovi vaan... Ja joo nyt pidän viikon välin siihen kasteluun. harmittaa kun oli varmaan 30 nuppua siinä ja nyt 3. :( no tätä tää kasviharrastuksen alottelu kai on :D


      • Anonyymi
        aloooottaja kirjoitti:

        eipä pitäsi käydä vetoa tai viimaa. mutta jos käykin niin asialle ei juuri voi tehdä mitään kun on niin pieni asunto että ovesta ei kovin kauas pääse. mutta rappukäytävään menee sekin ovi vaan... Ja joo nyt pidän viikon välin siihen kasteluun. harmittaa kun oli varmaan 30 nuppua siinä ja nyt 3. :( no tätä tää kasviharrastuksen alottelu kai on :D

        Orgidea ei pidä lannoittaa kukinnan aikana.


    • javielä

      olen hieman siirrellyt sitä kyllä, ehkä se on siitä sitten ottanut nokkiisa :S Miten paljon ne muuten tarvitsevat valoa?

      • minnera

        Valoa orkidea kyllä tarvitsee kukkiakseen .
        sitten kun orkidea ei enää kuki niin älä leikkaa vihreitä vvaria pois koska se saattaa vielä kukkia niistä . Mikäli ne kuivuu kokonaan niin leikkaa . Toivottavasti tokenee !!! :))


    • o-orkidea

      Hain itse netistä tietoa oman orkideani hoitoon ja löysin seuraavaa: Uppokastele viikottain tai silloin kun juuret ovat muuttuneet valkoisiksi. Kun olet kastellut huomaat kuinka juuret ovat imeneet vettä ja muuttuneet väriltään vihreiksi, jos näin ei tapahdu, kukka lienee eloton. Tarvitsee erittäin paljon valoa, kukkien tippuminen saattaa aiheutua juuri valon puutteesta. Eli nykkisäännöt: Paljon valoa, uppokastelua, ei vetoa yhtään. Jotkut ovat onnistuneet kasvattamisessa läpinäkymättömässä kukkapurkissakin, mutta itse pidän kukan siinä läpinäkyvässä mieluiten. Älä laita purkkiin mitään normaalia mustaa multaa, ainoastaan sitä haketta mitä siellä on ostettaessakin. Jos ei näillä pääse eteenpäin niin sitten en kyllä tiedä... Tutullani oli orkidea pelkää puista vartta pitkän aikaa, mutta hän jatkoi hoitoa ja kas, kukka alkoi taasen tekemään nuppua.

    • paljonnn

      haketta on ruukussa, läpinäkyvä lasinen orkidearuukku, uppokasteltu on mutta valoa pitäisi varmaan saada enempi. harmi kun joutuu päivisin pitämään verhoja kiinni ettei koirat kyttää pihalle yksin ollessaan :S nooo täytyy yrittää, toivotaan että toipuu. on siinä 8 kukkaa vielä ja 2 nuppua.

      • juuri 5 kuukautta kukkinut

        Olit vaihtanut sen sitten lasiseen ruukkuunkin. Niin ei sais tehdä juuri kukkivalle. Enpä ole törmännyt myytävissä kuin muovisiin. Lasinen on kylmä . Kasteluvesi pitää myös olla saman lämpöistäkun huoneilma muuten voi pudottaa kukat.


      • purkit...

        ei välttämättä ole kovinkaan hyvä juttu, sillä lämpötila saattaa purkissa nousta ja kun siihen lisätään auringonvalo joka menee purkista läpi, on sulla täydellinen epämiellyttävien asioiden kasvattamo, joka varmasti tuhoaa juuret. joten mar hommaamaan joku kiva suojaruukku!

        tietty näistä asioista on aika paljon näkemyseroja mutta voihan sitä vähän yrittää itsekin päätellä.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      70
      2277
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      101
      2093
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      78
      1698
    4. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1516
    5. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      41
      1510
    6. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      10
      1417
    7. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      31
      1384
    8. 52
      1278
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      63
      1221
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      28
      1196
    Aihe