Mooseksenpalavapensas

Tietoa?

Kaunis ja komea perenna, mutta aiheuttaa allergisia oireita ja jopa palovammoja. Ostin kuitenkin muutaman taimen, ja nyt kysyn käyttöohjeita (typeriäkin ehkä).

– Polttaako vain kukkiessaan ja kuumalla säällä?
– Polttavatko vain kukat vai myös lehdet?
– Voimakas tuoksu, minkälainen?
– Jossakin lukee että pitää kalkista, toisaalla ettei, kumpi pitää paikkansa?
– Pitääkö leikata syksyllä alas?

11

3927

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • miriam

      Auringossa kasvista haihtuu eteerisiä öljyjä, jolloin sen kosketteleminen voi aiheuttaa ihottumaa. Ymmärtäisin että ainakin lehtien koskettelu on haitallista. Kasville kalkitus on hyväksi. Kukkavarret katkaistaan kukinnan jälkeen ja koko kasvusto leikataan matalaksi syksyllä.

    • muutarhuri

      Emäksinen maa Moosekselle, eli kyllä saa kalkita ihan normaalisti :)

      Näiden kanssa pärjää kun pitää AINA hanskoja ja pitkähihaista paitaa jos siirtelee tai hoitaa kasvia muuten. Ja lapset on syytä pitää tästä kaukana.

      Tiesitkö että puskan saa nimensä mukaisesti palamaan? Se erittää niin runsaasti öljyjä (siementämisen aikaan) että kun laitat palavan tulitikun n. puoli metriä kasvin päälle, ilmakehä sen ympärillä leimahtaa tuleen. Täytyy muistaa sitten olla varovainen jos tämmöiset leikit kiinnostaa ;)

      Ei tarvi leikata syksyllä alas, mutta saa niin tehdä jos haluaa.

      • vastanneille,

        varoituksista myös - täytyykin olla varovainen tulitikkuleikkien kanssa, ettei tule liian lyhyttä otsatukkaa. ;) Onpa jännä kasvi.

        Luin myös, että Mooses on hidaskasvuinen. Jos nyt istutan taimet, milloin voin odotella kukkia?

        Terveisin nimim. "Punainen meri halki ja heti!"


      • muutarhuri
        vastanneille, kirjoitti:

        varoituksista myös - täytyykin olla varovainen tulitikkuleikkien kanssa, ettei tule liian lyhyttä otsatukkaa. ;) Onpa jännä kasvi.

        Luin myös, että Mooses on hidaskasvuinen. Jos nyt istutan taimet, milloin voin odotella kukkia?

        Terveisin nimim. "Punainen meri halki ja heti!"

        Se riippuu sitä miten isoja taimia ostit.

        Veikkaan että pari- kolme vuotta joudut odottelemaan kunnon kukintaa. Jos ovat oikein pieniä niin kauemminkin..


      • itsehillintäkurssi
        muutarhuri kirjoitti:

        Se riippuu sitä miten isoja taimia ostit.

        Veikkaan että pari- kolme vuotta joudut odottelemaan kunnon kukintaa. Jos ovat oikein pieniä niin kauemminkin..

        on sitten tiedossa... hyvä niin.

        Ja googlettelin lisää, sain selville että tuoksu on sitruksinen, hiven mantelia sekä vaniljaa. Kuulostaa (haiskahtaa?) hyvältä siis. Valkoinen tuoksuu enemmän sitrukselta lähteiden mukaan.

        Löysin myös seuraavan blogin, ei erityisesti ilahduttanut. Tyttöoparka oli pienenä kirmaillut uuden talonsa pihalla, eikä kukaan ollut tunnistanut ko. kasvia. Jälki oli tämän näköistä:

        http://sorandom.org/wp-content/uploads/2007/11/brannskada2.jpg

        Eli hanskat ja muut suojaimet käyttöön.

        MInäpä sitten tumppaan taimet maahan ja jään odottamaan (hidasta) kasvun ihmettä.

        Kiitos ja puutarhanautintoa kaikille!


    • Vieläkin kaipaan

      Meilläkin oli Mooses monta vuotta sitten, kunnes mieheni leikkasi aitaa sen vierestä, ja tietenkin ilman pitkähihaista paitaa.

      Käsivarren kivuliaat vesikellot kestivät monta viikkoa, arvet tosin nykyisin häviävät ihokarvojen sekaan.

      Kaunis ja erikoinen kasvi, kunhan muistaa pitää kaikki mahdolliset näplääjät pois sen ulottuvilta.

    • aapee
    • Viola Cornuta

      Minulla on talon edustalla kuusi yli 30-vuotiasta palavaa pensasta. Sattumalta ne on istutettu metrin levyisen penkin keskelle, molemin puolin kasvaa muita perennoita -sinipallo-ohdaketta ja syysleimuja- näin niitä ei heti kosketella. Eli kannattaa miettiä tarkasti kasvupaikka. Ja todella varoa käsittelemästä paljain käsin. Komea perenna kukkiessaan. Lisääntyy heitellessään syksyllä pieniä mustia siemenpallukoitaan. Aluista saa uusia muutaman vuoden kuluttua. Kukkimista saa odottaa jopa kolme-neljä vuotta. Minulla maapohja kuivahkoa ja pääosin lisälannoittamatonta perusmaata. Olen jättänyt tukevat kasvustot "talventörrötäjiksi" ja siistinyt vasta keväällä. Palava pensas aloittaa kasvunsa aikaisin keväällä, eli näyttäytyy maan pinnalla heti lumien sulaessa. Tuoksun tunnistaa kun kasvia vähänkin hipaisee. On yksi lempikasveistani.

    • lempparini

      Minunkin lempikasvini , komea kukinta ja kestää pitkään.
      Meilläkin on ollut kymmeniä vuosia, eikä koskaan ole tullut mitään oireita, mutta se onkin perennamaan keskellä, siellä ei kenenkään tarvi käydä.

      • Kovapäinenkin?

        Minunkin lempikukkani kompassikukan ohella.
        Ei minullekaan ole koskaan tullut oireita. Katkon kukinnan jälkeen varret paljain käsin. Toisaalta riivin nokkosetkin paljain käsin, kun en ole koskaan oppinut puutarhakäsineitä käyttämään. "Kovat" kädet kai?
        Suosittelen tietenkin kaikille suojakäsineitä ja allergisoivien kasvien kanssa varovaisuutta.


    • Uusi puutarhuri

      Istutin punaisen mooseksen viime syksynä eikä ole tänä vuonna kasvanut juuri yhtään, onko hidaskasvuinen vai mahtaako olla joku muu vika. Taimi noin 25 cm iso.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuka maksaa Elokapinan töhrinnän?

      Vieläkö tukevat Elokapinan toimintaa mm. Aki Kaurismäki, Sofi Oksanen, Paleface, Koneen Säätiö ym. ? Kenen kukkarosta ot
      Maailman menoa
      585
      3889
    2. Muuttaisiko viesti mitään

      Haluaisin laittaa viestin, mutta muuttaisiko se mitään. Oletko yhä yhtä ehdoton vai valmis kyseenalaistamaan asenteesi j
      Ikävä
      48
      3328
    3. Jos sinulla kiinnostaisi

      Nyt, miten antaisit minun ymmärtää sen?
      Ikävä
      38
      2801
    4. Valpuri Nykänen elokapina

      Aikas kiihkomielinen nainen kun mtv:n uutiset haastatteli. Tuollaisiako ne kaikki on.
      Maailman menoa
      66
      2769
    5. Oon vähän ihastunut suhun nainen

      Vaikka toisin jokin aika sitten väitin mutta saat mut haluamaan olemaan parempi ihminen :)
      Ikävä
      19
      2154
    6. Jospa me nähtäisiin

      Sinne suuntaan menossa🤣
      Ikävä
      32
      2101
    7. Se että tavattiin

      Hyvin arkisissa olosuhteissa oli hyvä asia. Olimme molemmat lähestulkoon aina sitä mitä oikeasti olemme. Tietysti pieni
      Ikävä
      12
      1977
    8. Elämä jatkuu

      Onneksi ilman sinua
      Ikävä
      29
      1865
    9. Oot pala mun sielua

      Jos toivot, että lähden mä lähden. Jos toivot, että jään mä jään. Koen, että olet mun sielunkumppani, mutta lämmöllä my
      Ikävä
      17
      1810
    10. Hei T........

      Ajattelin kertoa että edelleen välillä käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua, enkä varmasti ikinä... Vaikka on kulunu
      Suhteet
      47
      1759
    Aihe