Suomi liikenne kulttuuri

Erkki PM

Liikenteen vaaratilanteet ja kolarit johtuvat ajovirheistä. Ajovirheet taas johtuvat väärästä tilannenopeudesta, huomiosta tai havaitsemattomuudesta juuri ennen rysäystä. Tietysti on olemassa inhimillisiä onnettomuuksia. Esim. peura ja hirvikolarit, myös välinerikot, joista aiheutuu ajokin hallinnan menetys.

Suomi kulttuuriin kuuluu liikaa toisen ajotavan arvostelu ja moittiminen, koska jokainen kokee itsensä paremmaksi mitä todellisuudessa onkaan. Eli oman ajotavan huomioimiseen ei jää aivokapasiteettiä tarpeeksi.



Niinpä liikenteessä pitää kiinnittää enemmän huomiota omaan tekemiseen, eikä vain arvostella sitä mitä toiset tekee. Näin tehdään tänäpäivänä työ psykolokiassakin.

Eli kun kaikki rupeaa ajattelemaan omia tekoja ja huonoja käytöstapoja liikenteessä, ja karsii omaltaosalta typeryydet pois. Näin päästään kohti turvallisempaa liikennettä.

PS: Älä ota kantaa jos tämä on mielestäsi lässytystä vaan mene katsomaan peiliin.

16

722

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • The Rat

      Omaan ajoon keskittyminen ei hirveästi auta, kun muiden ajosta ne ongelmat syntyvät. Poukkoilu kaistalta toiselle, kääntyminen ilman vilkkua, järjettömät ohitukset moottoritiellä liian pienellä nopeuserolla (ja kilometri takana jono pysähtyy seinään 120 km/h vauhdista), liittymiset moottoritielle aivan liian pienellä nopeudella... Nämä ovat niitä todellisia vaaranpaikkoja, joihin omalla ajolla ei voi juurikaan vaikuttaa - tai jos vaikuttaaa, tarkoittaa se käytännössä siis sitä, että pitää olettaa muiden ajavan miten sattuu. Ja tällöin ennestäänkin puuroutunut liikenne tyssää lopullisesti.

      Toki yleisimmät mokat voi huomioida etukäteen. Muita selvästi hitaammin ajavat ovat usein niitä, jotka vaihtavat kaistaa yllättäen ja vilkutta, peileihin vilkaisematta. Tämän kun tiedostaa, osaa olla erityisen varovainen ohittaessaan nuo (ja ohittaa nopeasti, takana on melkein yhtä vaarallista kuin vierellä). Samoin moottoritielle toisen perässä liittyessä osaa jättää ensin parisataa meteriä väliä, että edes itse pääsee turvallisesti oikeaan nopeuteen kiihdyttämään. Mutta näistäkin jälkimmäinen olisi todella myrkkyä liikenteen sujuvuudelle, mikäli sitä harrastettaisiin suuremmassa mittakaavassa (mutta toisaalta, silloin se ei olisi edes tarpeellista).

      Liikenne on kompromissi sujuvuuden ja turvallisuuden välillä. Nähdäkseni nyt keskitytään aivan liikaa turvallisuuteen ja holhoamiseen sujuvuuden kustannuksella. Ei näin.

      P.S. Aika huono keskustelunavaus, jos lopuksi vielä vaadit että vain samaa mieltä olevat saavat vastata viestiisi.

      • thai

        Kaikkiin ajokortteihin pitäisi liittää kahden viikon jakso liikenteessä jollain kaksipyöräisellä. Opettaa kummasti ennakointia kun tietää olevansa aina se mihin sattuu. Samalla pitäisi opettaa, että ei saa olettaa kenenkään/minkään käyttäyvän loogisesti, esimerkiksi liikennesääntöjen määräämällä tavalla. Virheitä sattuu ja jokaisella on oma käsityksensä siitä, miten pitää ajaa ja käyttäytyä. Skaala on laaja.

        Pääsääntöisesti Suomessa on uskomattoman helppo liikkua turvallisesti. Täällä ajetaan kuin pyhäkoulunopettajat hautajaissaatoissa. Mikä johtaa siihen, että pienikin poikkeama muusta liikennevirrasta koetaan kohtuuttomaksi uhkaksi.


      • Erkki PM

        Ettei erimieltä olevat saa vastata, vaan jos asia on mielestään lässytystä menisi katsomaan peiliin, siis sitaateissa.

        Kaikkien tuohon on osallistuttava ja ajotapojaan parantaa, ei siitä mitään muuten tule.

        Minulla on vain sellainen tieto jotta ne omastamielestään huoppukuskit, ne vasta huonoja onkin. Niille sattuu ja tapahtuu koko ajan vahinkoja.

        Toiset jotka ajaa sääntöjen mukaan ja järjellä säästyvät vähemmällä.


      • Auttaa varmasti

        "Omaan ajoon keskittyminen ei hirveästi auta, kun muiden ajosta ne ongelmat syntyvät"

        Mutta kun kaikki korjaisivat omaa ajoaan, niin ei olisi niitä muita jotka törttöilevät.

        Periaatteella että minä en tee asioita oikein kun kukaan muukaan ei tee, mikään ei takuulla korjaannu.


      • The Rat
        Auttaa varmasti kirjoitti:

        "Omaan ajoon keskittyminen ei hirveästi auta, kun muiden ajosta ne ongelmat syntyvät"

        Mutta kun kaikki korjaisivat omaa ajoaan, niin ei olisi niitä muita jotka törttöilevät.

        Periaatteella että minä en tee asioita oikein kun kukaan muukaan ei tee, mikään ei takuulla korjaannu.

        Jos tädillä olisi munat, se olisi setä.

        Jos ne kuskit, jotka kaikkein eniten töpeksivät, olisivat edes sillä asenteella liikkeellä, että he haluaisivat parantaa yleisen liikenteen sujuvuutta ja turvallisuutta, ei ongelmaa varmaan olisikaan. Ajotyylihän muuttuisi automaattisesti.

        Siten antamasi ohje kohdistuukin käytännössä vain niihin kuskeihin, joiden ajosuorituksen muuttamisella ei olisi niin väliä...


      • jokainen hoitaa oman osuute...
        The Rat kirjoitti:

        Jos tädillä olisi munat, se olisi setä.

        Jos ne kuskit, jotka kaikkein eniten töpeksivät, olisivat edes sillä asenteella liikkeellä, että he haluaisivat parantaa yleisen liikenteen sujuvuutta ja turvallisuutta, ei ongelmaa varmaan olisikaan. Ajotyylihän muuttuisi automaattisesti.

        Siten antamasi ohje kohdistuukin käytännössä vain niihin kuskeihin, joiden ajosuorituksen muuttamisella ei olisi niin väliä...

        Asenne turvallisessa liikenteessä ei voi olla se, että ei itse noudata sääntöjä, koska muutkaan eivät noudata.


        Keskustelu lähti väitteestä:

        "Omaan ajoon keskittyminen ei hirveästi auta, kun muiden ajosta ne ongelmat syntyvät"

        Joka ei pidä paikkaansa, jos et itse huolehdi sääntöjen noudattamisesta, niin ongelmia syntyy varmasti. Oma ja myös muiden turvallisuus paranee kun noudattaa sääntöjä.

        Aika harva voi sanoa, että muiden ajosta ongelmat syntyvät, jokainen tekee varmasti joskus virheitä. Ne jotka eivät noudata sääntöjä tekevät huomattavasti enemmän virheitä ja aiheuttavat vaaratilanteita.


      • The Rat
        jokainen hoitaa oman osuute... kirjoitti:

        Asenne turvallisessa liikenteessä ei voi olla se, että ei itse noudata sääntöjä, koska muutkaan eivät noudata.


        Keskustelu lähti väitteestä:

        "Omaan ajoon keskittyminen ei hirveästi auta, kun muiden ajosta ne ongelmat syntyvät"

        Joka ei pidä paikkaansa, jos et itse huolehdi sääntöjen noudattamisesta, niin ongelmia syntyy varmasti. Oma ja myös muiden turvallisuus paranee kun noudattaa sääntöjä.

        Aika harva voi sanoa, että muiden ajosta ongelmat syntyvät, jokainen tekee varmasti joskus virheitä. Ne jotka eivät noudata sääntöjä tekevät huomattavasti enemmän virheitä ja aiheuttavat vaaratilanteita.

        Minulle tuolla tiellä tärkeimmät säännöt ovat:
        - Turvallisuus
        - Sujuvuus
        - Kohteliaisuus
        - Laki

        Vähän pakosta nostan lain käytännössä jo kolmanneksi, kohteliaisuudesta kun voi jo saada sakot...

        Nämä "sääntöjä" noudattavat ovat usein niitä pahimpia. "Menen tästä nyt, koska olen oikeassa" -asenteella on kiva olla liikkeellä.

        Toisaalta myös lakien rikkominen voi parantaa yleistä turvallisuutta. Otetaan nyt esimerkiksi vaikkapa nopeusrajoitukset ja ohitus. On lienee selvää, että ohituskaistan kohdalla on parempi ohittaa kuin muualla. On lienee yhtä selvää, että 80 km/h keskinopeudella etenevä rekka tullaan ohittamaan joka tapauksessa, kun liikennevirta muutoin etenisi 100 km/h nopeudella. Eikö tällöin ole selkeästi parasta, että ohituskaistan kohdalla mahdollisimman moni ohittaa rekan, jolloin ohitustarve huonommissa paikoissa vähenee? Tämä taas saavutetaan vain käyttämällä kohtalaista ylinopeutta (esim. 160 km/h).

        Eipä muuta tällä kertaa..


      • vastaus.
        The Rat kirjoitti:

        Minulle tuolla tiellä tärkeimmät säännöt ovat:
        - Turvallisuus
        - Sujuvuus
        - Kohteliaisuus
        - Laki

        Vähän pakosta nostan lain käytännössä jo kolmanneksi, kohteliaisuudesta kun voi jo saada sakot...

        Nämä "sääntöjä" noudattavat ovat usein niitä pahimpia. "Menen tästä nyt, koska olen oikeassa" -asenteella on kiva olla liikkeellä.

        Toisaalta myös lakien rikkominen voi parantaa yleistä turvallisuutta. Otetaan nyt esimerkiksi vaikkapa nopeusrajoitukset ja ohitus. On lienee selvää, että ohituskaistan kohdalla on parempi ohittaa kuin muualla. On lienee yhtä selvää, että 80 km/h keskinopeudella etenevä rekka tullaan ohittamaan joka tapauksessa, kun liikennevirta muutoin etenisi 100 km/h nopeudella. Eikö tällöin ole selkeästi parasta, että ohituskaistan kohdalla mahdollisimman moni ohittaa rekan, jolloin ohitustarve huonommissa paikoissa vähenee? Tämä taas saavutetaan vain käyttämällä kohtalaista ylinopeutta (esim. 160 km/h).

        Eipä muuta tällä kertaa..

        Tieliikennesääntöjä, jotka on kirjattu Tieliikennelakiin. Tutustu joskus.

        Lain noudattaminen toisi mukanaan automaattisesti myös turvallisuuden ja sujuvuuden. Vielä ei olla päästy kokeilemaan asiaa käytännössä, koska myös heikkolahjaisille annetaan ajokortteja. Nämä omia sääntöjään noudattavat ovat niitä pahimpia, sillä heitä joutuu kaikki muut varomaan.


      • S.T. Alin
        vastaus. kirjoitti:

        Tieliikennesääntöjä, jotka on kirjattu Tieliikennelakiin. Tutustu joskus.

        Lain noudattaminen toisi mukanaan automaattisesti myös turvallisuuden ja sujuvuuden. Vielä ei olla päästy kokeilemaan asiaa käytännössä, koska myös heikkolahjaisille annetaan ajokortteja. Nämä omia sääntöjään noudattavat ovat niitä pahimpia, sillä heitä joutuu kaikki muut varomaan.

        Tuolla naapurissakin tehtiin aikoinaan vastaavanlaisia kokeiluja. Vaikka heikkolahjaiset ammuttaisiin, ei homma toimi ilman järkeä.


      • näkökohta

        Eikö juuri se ole hyvän kuskin ominaisuus, että osaa ennakoida muidenkin aiheuttamat virheet ja muut yllättävät tilanteet? Esimerkiksi pitää etäisyydet ja nopeudet sellaisina että homma pysyy hanskassa vaikka jotain yllättävää sattuisikin. Tämähän on juuri sitä omaan ajamiseen keskittymistä.


    • ...kyllä se vaikuttaa siltä että muilta odotetaan joustavuutta, mutta itseltä sitä ei kuitenkaan vaadita... Koska oma ajonopeus ja omat ajotavat ovat lähtökohtaisesti "ainoat oikeat".

      Mutta kyllä suurin osa on tien päällä kuten muutenkin elämässä kohteliaita ja muita ihmisiä kunnioittavia! Ne joille joustavuus ja ennakointi ja omista oikeuksista silloin tällöin luopuminen yhteisen turvallisuuden vuoksi on itsestäänselvyys, eivät vain ole netti- ja kahvilakeskusteluissa suurimmassa äänessä korostamassa omaa erinomaisuuttaan ja moralisoimassa "muita". Heitä ei myöskään sen kummemmin muista ajoreiteiltään, koska heistä harvemmin on aiheutunut vaaraa tai häiriötä, he ovat enemmän tai vähemmän "huomaamattomia" liikkujia. Ihan jokaisella olisi omassa ajosuorituksessaan tarpeeksi moralisoitavaa, ja jos ensin itse suostuu myöntämään omat ajovirheensä, edes osan niistä, niin sen jälkeen voi olla helpompi ennakoida muidenkin tekemät mahdolliset virheet. Ei ihan pelkällä omaan ajosuoritukseen ja "oikeassa olemiseen" keskittymisellä vielä kenestäkään tule turvallista kuljettajaa, pakko on tarkkailla muiden ajosuorituksia ja myös muiden virheitä, oppiakseen itse.

    • Kannattaa todella keskittyä liikenteeseen ja omaan ajoon muut huomioonottaen.
      Muiden töppäilyistä provosoitumatta ja olla puuttumatta heidän ajoonsa ja yrittää olla "opettamatta muita".
      Onnettomuuksiin johtaa yleensä useampi kuin yksi virhe. Omalla tarkkaavaisuudella ja reakoinnilla voi välttää muidenkin aiheuttaman vaaratilanteen.
      Myöntämällä tosiasian, että voimme vaikuttaa tehokkaimmin vain omaan ajamiseemme, teemme liikenteestä turvallisempaa niin muille kuin itsellemme.

    • motoristi x

      Jos keskittyisin vain omaan ajamiseen, olisin haudattu jo monia vuosia sitten. Suosittelisinkin sinunlaisille lahjakkaille teoreetikoille pakollista ajokautta moottoripyörällä (päästäisiin teistä eroon, tosin vakuutukset kallistuisivat).

      Se että keskittyy vain omaan ajamiseen, tarkoittaa, sitä, ettei keskity olennaiseen, eli kaiken YMPÄRILLÄ TAPAHTUVAN HUOMIOIMISEEN ja LIIKENTEEN LUKUUN. Sujuvuuteen ja turvallisuuteen tarvitaan yhteispeliä! Ei "oman ajamisen kuljettajia".

      Kaikkien muiden tiellä liikkujien virheet pitää pystyä ennakoimaan mahdollisimman hyvin ja ymmärtää, että kaltaisesi "oman ajamisen kuljettajat" ovat niin syvällä kotelossaan, etteivät usein edes huomaa tekemiään vaaratilanteita, saatikka huomaisivat muita tiellä liikkujia, puhumattakaan motoristeista.

      Kuvailemani kaltaisella liikennettä lukevalla ajotavalla pystyy harjaantunut kuljettaja välttämään uhkaavat tilanteet jo ennen kuin se ehtii muodostua. Ei pidä ajaa "ansaan" (hattupäiset usein todella vaarallisia). Ennalta arvaamaton hirvi tai tielle pudonnut ufo ei ole yleisin kolarin aiheuttaja. Useimmiten kolarin aiheuttaa "oman ajamisen kuljettaja".

      Moottoripyörällä liikkuessa on "pikku osuma" usein kohtalokas, eikä sellaiseen ole varaa. "Oman ajamisen autoilijalle", se on vaan yksi lommo lisää korolla kylkeen. Ei mitään sen vaarallisempaa.

      PS. Tuo välinerikko, josta aiheutuu ajokin hallinnan menetys oli aika hauska!

      • Erkki PM

        Olen itse myös motoristi, 30 kesän kokemuksella. Tottakai motoristina tiedän että vaikka olisi kuinka oikeassa sääntöjen puitteessa, on annettava isomman mennä ettei tule pipi. Vaikkakin tienpäällä näkee liikaa kamikatse kyykkymotoristejä. Tarviiko suomentaa?

        Mutta jutun bointti olikin ihan muussa. Kerrataan: kun jokainen ITSE henkilökohtaisesti tekee paremmin, olemalla ennakoiva, välttää virheitä, olla ajamatta holtittomasti= olla tekemättä typeryyksiä. Näin saadaan liikenteestä turvallisempi. Ei tietenkään poista kaikkea inhimillistä, jotenka tarvitaan myös toisen osapuolen valppaus.

        PS: Välinerikko. Renkaan puhkeaminen, alustassa pettää joku, Esim. raidetanko, Auto voi lähteä kuskin estelyistä huolimatta vastaantulevien kaistalle. Erittäin haskaa, eikös vaan?


      • motoristi x
        Erkki PM kirjoitti:

        Olen itse myös motoristi, 30 kesän kokemuksella. Tottakai motoristina tiedän että vaikka olisi kuinka oikeassa sääntöjen puitteessa, on annettava isomman mennä ettei tule pipi. Vaikkakin tienpäällä näkee liikaa kamikatse kyykkymotoristejä. Tarviiko suomentaa?

        Mutta jutun bointti olikin ihan muussa. Kerrataan: kun jokainen ITSE henkilökohtaisesti tekee paremmin, olemalla ennakoiva, välttää virheitä, olla ajamatta holtittomasti= olla tekemättä typeryyksiä. Näin saadaan liikenteestä turvallisempi. Ei tietenkään poista kaikkea inhimillistä, jotenka tarvitaan myös toisen osapuolen valppaus.

        PS: Välinerikko. Renkaan puhkeaminen, alustassa pettää joku, Esim. raidetanko, Auto voi lähteä kuskin estelyistä huolimatta vastaantulevien kaistalle. Erittäin haskaa, eikös vaan?

        Väistele vaan jatkossakin, kuten muutkin hengissä säilyneet mutta kerron salaisuuden. Ei tappaja-autoilijat väistelemällä opi, eikä keskittymällä "kotelo-ajamiseen". Ehkä on niin ettei omaan ajamiseen keskittymällä voi kuitenkaan vaikuttaa, kuin omaan ajamiseen kyykyn asennosta huolimatta...


      • motoristi x
        Erkki PM kirjoitti:

        Olen itse myös motoristi, 30 kesän kokemuksella. Tottakai motoristina tiedän että vaikka olisi kuinka oikeassa sääntöjen puitteessa, on annettava isomman mennä ettei tule pipi. Vaikkakin tienpäällä näkee liikaa kamikatse kyykkymotoristejä. Tarviiko suomentaa?

        Mutta jutun bointti olikin ihan muussa. Kerrataan: kun jokainen ITSE henkilökohtaisesti tekee paremmin, olemalla ennakoiva, välttää virheitä, olla ajamatta holtittomasti= olla tekemättä typeryyksiä. Näin saadaan liikenteestä turvallisempi. Ei tietenkään poista kaikkea inhimillistä, jotenka tarvitaan myös toisen osapuolen valppaus.

        PS: Välinerikko. Renkaan puhkeaminen, alustassa pettää joku, Esim. raidetanko, Auto voi lähteä kuskin estelyistä huolimatta vastaantulevien kaistalle. Erittäin haskaa, eikös vaan?

        Raidetangon poikkeamista tuskin tapahtunut katsastetulla autolla Suomen teillä viimeisen 10 v aikana katsastetulla ajoneuvolla. Rengasrikotkin rajoitusten mukaan ajettaessa täysin ajajan syytä. Ei hajoa asiallinen rengas yllättäen Suomen nopeuksilla kuin yhtä usein seitsemän kertaa lotto osuman kanssa samalla viikolla...

        Kai ymmärrät, että renkaiden kunnon tarkkailu kuuluu myös katsastetun auton kuljettajalle. Todennäköisyys tietysti olemassa. Viime vuonna taisi "voittajia" olla nolla mutta kannattaahan moottoritiellä ajaa 80km/h, koska on mahdollista, että raidetanko katkeaa, eikä ole kivaa. Itse pidän mielumin ajopelini kunnossa ja on kivaa...


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuvat! Dannyyn liitetty Helmi Loukasmäki, 22, on puhjennut naisena kukkaan - Some sekoaa: "Sä..."

      Ooo, kaunis aikuinen nainen Helmistä on kasvanut siinä yli 80-vuotiaan Dannyn rinnalla! Katso uudet kuvat: https://ww
      Suomalaiset julkkikset
      48
      3661
    2. Henkirikos Alakylässä

      Nainen löydetty elottomana, mies otettu kiinni. Mitä on tapahtunut?
      Seinäjoki
      47
      2631
    3. Suodatinpussin kastelemalla saa parempaa kahvia

      Kokeilin niksiä ja kyllä tämä kahvi on parempaa nyt. Ei lainkaan maistu paperiselta. Huljuttelee hanan alla suppiloa pap
      Maailman menoa
      130
      1987
    4. Tidätkö nainen

      että suoraan sanottuna v.tut.aa että pääsit näin lähelle minua. Ei olisi oikeasti aikaa tähän mutta silti aina välillä o
      Ikävä
      101
      1721
    5. Mikä on kaivattusi etunimi?

      Otsikossa siis on kysymys eriteltynä. Vain oikeat vastaukset hyväksytään.
      Ikävä
      53
      1139
    6. Onkohan sinulla kaikki hyvin?

      Nyt vähän sellainen outo tunne tuli. Sinun asiasi niin ei minulle toki tarvitse kertoa. Kunhan mietin...
      Ikävä
      38
      1127
    7. Viimeinen reissu tälle kesälle

      Pian se syksy on. Hyvää huomenta ja aurinkoista päivää. ☕🌞🍁🌻🐺❤️
      Ikävä
      173
      1026
    8. En kestä katsoa

      Sitä miten sinusta on muut kiinnostuneita. Olen kateellinen. Siksi pitäisi lähteä pois
      Ikävä
      84
      956
    9. Huikeeta, mahtavaa, ihan mielettömän upeeta

      Me ostettiin talo Espanjasta. Tosin saadaan käyttää sitä vain muutama viikko vuodessa kun on monta muutakin ostajaa! M
      Kotimaiset julkkisjuorut
      176
      935
    10. Oho! Arja Koriseva paljastaa TTK:n ekasta suorasta lähetyksestä: "On vähän ärsyttävä yhtälö!"

      Upea Arja Koriseva! Tsemppiä haasteelliseen tilanteeseen! Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde/oho-arja-koriseva-
      Suomalaiset julkkikset
      14
      884
    Aihe