Mulla lääkäri "totesi" artyvän suolen muutaman kysymyksen ja vatsan painelun jälkeen, ilman muita sairauksia pois sulkevia testejä. Oireina on ne tavallisimmat; jokapäiväinen vatsan turvotus, ilmavaivat, vatsan möyriminen ja vatsan "miten sattuu" toimiminen.
"Lisä" oireina (näitä lääkäri ei ottanut kuuleviin korviinkaan) myös suun aftat (tosin nyt on sellainen vesikellomainen iso rakkula joka ei ole kipeä) ja hammaskiilteen häviäminen. Tein itse apteekin keliakiatestin joka näytti negatiivista, joten keliakiaa ei tämä ilmeisesti ole. Miten muilla, onko teillä oireina hirveän (!!) hajuiset ilmavaivat, aftoja ja hammaskiilteen häviämistä? Kamalaa tämä tietämättömyys, pelkään kohta sortuvani aivan kokonaan näiden vatsaongelmien takia, normaalista elämästä ei voi enää puhuakaan. :(
Ärtyneen suolen OIREET
51
11137
Vastaukset
- Kokeilla
Herajauhe, Lacto7 tabletit, biojugurtit, entsyymivalmisteet. E-EPA, Karnosiini.
- vaivat kuin
minullakin oli..syy oireisiin on ihan selvä,vatsahapot menee suolistoon paksuunsuoleen ja se saa aikaan suolisto-ongelmat!ja syy tähän on sellainen että liika vatsahapontuotanto johtoo väljästä vatsaportista jolloin hapot nousee ylös kurkkuun ja suuhun aiheuttaen kiillevaurioita ja aftoja suuhun.myös oireita on kurkkukipu,polttelut ja pahoinvointi yms.minut leikkasivat kesällä ja oireet hävisivät!hexsuim 40 mg tai somac helpottaa oloasi,vaadi lääkäriä että laittaa sinut tähystyksille ja manometriamittauksiin.pyydä recepti kyseisille lääkkeille..suolisto-oireita helpottaa movicol ilman receptiä apteekista(yksi pussillinen veteen sekoitettuna illalla otettuna)
toivottavasti sinulle on apua näistä tiedoista!yksi juttu vielä jos mikään ei tepsi niin kirjoita googleen liisa sulkakoski niin siinä on lääkäri joka ollut 30 vuotta alalla ja nyt heillä oma vaihtoehtolääketiedevastaanotto hesassa hakaniemessa!moni saannut sieltä avun vaivoihin.
tv.mies 36v- miisukka122
Kiitos viestistäsi, se helpotti jo paljon oloa! :) Nyt vain lääkärille vinkkaamaan asiasta, eri asia vaan että miten saan lääkärin tekemään minulle tuollaisia testejä/tähystyksiä.. Ja pitääkin jo tänään käydä apteekissa ostamassa tuota movicolia, toivottavasti se tuo helpotusta.
Tuli mieleeni, että jos on liiallista vatsahappotuotantoa niin auttaako siihen normaalit vatsahappolääkkeet, esim. rennie tms?
Ensimmäisen vastauksen kirjoittajalle myös kiitos, olenkin jo kokeillut lacto seveniä ja biojugutteja, myöskin e-epa on käytössä. Voisihan sitä herajauhettakin testata, se kuulostaa lupaavalta.
Onko muita joilla on ollut/on samoja vaivoja? Tästä tahtoisi tietää lisää, kaikki mahdollisnen apu on tarpeen! :) - tehtävä
miisukka122 kirjoitti:
Kiitos viestistäsi, se helpotti jo paljon oloa! :) Nyt vain lääkärille vinkkaamaan asiasta, eri asia vaan että miten saan lääkärin tekemään minulle tuollaisia testejä/tähystyksiä.. Ja pitääkin jo tänään käydä apteekissa ostamassa tuota movicolia, toivottavasti se tuo helpotusta.
Tuli mieleeni, että jos on liiallista vatsahappotuotantoa niin auttaako siihen normaalit vatsahappolääkkeet, esim. rennie tms?
Ensimmäisen vastauksen kirjoittajalle myös kiitos, olenkin jo kokeillut lacto seveniä ja biojugutteja, myöskin e-epa on käytössä. Voisihan sitä herajauhettakin testata, se kuulostaa lupaavalta.
Onko muita joilla on ollut/on samoja vaivoja? Tästä tahtoisi tietää lisää, kaikki mahdollisnen apu on tarpeen! :)on nyt sellainen että se saa sinun suolistosi puhdistumaan ja hapon poistumaan koska sinulla on paksussasuolessa ns.haponkäymistila ja se pitää nyt saada poikki tai ainakin helpottumaan.liika happovaiva suolistossa saa aikaan niinsanotun takaisinvirtauksen eli suolistokaasut nousee ylös mahalaukkuun ja ruokatorveen jos oikeinpahaksi oireet menevät.
rennie auttaa hetkellisesti mutta receptilääkkeet ovat pitempikestoisia ja oikeita happosalpaajia!
kyllä lääkäreiden pitää laittaa sinut tutkimuksiin ja painosta niitä ja sano että elämänlaatu kärsii niin paljon kyseisen sairauden vuoksi.mitään tuoremehua ei kannate juoda olle´nkaan eikä oluttakaan!
valkosipuli ja kaikki huonostisulava pois ruokalistalta!
laita itsesi pakkoliikuntaan kuten minäkin tein niin suolisto saa vaihtia liikunnasta.jos pystyt liikkumaan pahan olon vuoksi niin portaissakävely on suoliston toiminnan kannalta hyvä asia!
jos jaksat olla ylhäällä niin se auttaa koska makuullaan hapot nousee ylöspäin helpommin!
nosta sängynpäätyä ylöspäin 14 senttiä vaikka laittamalla kirjoja sängynjalkojen alle pääpuolelle!
mies 36v. - miisukka122
tehtävä kirjoitti:
on nyt sellainen että se saa sinun suolistosi puhdistumaan ja hapon poistumaan koska sinulla on paksussasuolessa ns.haponkäymistila ja se pitää nyt saada poikki tai ainakin helpottumaan.liika happovaiva suolistossa saa aikaan niinsanotun takaisinvirtauksen eli suolistokaasut nousee ylös mahalaukkuun ja ruokatorveen jos oikeinpahaksi oireet menevät.
rennie auttaa hetkellisesti mutta receptilääkkeet ovat pitempikestoisia ja oikeita happosalpaajia!
kyllä lääkäreiden pitää laittaa sinut tutkimuksiin ja painosta niitä ja sano että elämänlaatu kärsii niin paljon kyseisen sairauden vuoksi.mitään tuoremehua ei kannate juoda olle´nkaan eikä oluttakaan!
valkosipuli ja kaikki huonostisulava pois ruokalistalta!
laita itsesi pakkoliikuntaan kuten minäkin tein niin suolisto saa vaihtia liikunnasta.jos pystyt liikkumaan pahan olon vuoksi niin portaissakävely on suoliston toiminnan kannalta hyvä asia!
jos jaksat olla ylhäällä niin se auttaa koska makuullaan hapot nousee ylöspäin helpommin!
nosta sängynpäätyä ylöspäin 14 senttiä vaikka laittamalla kirjoja sängynjalkojen alle pääpuolelle!
mies 36v.Onko tuo movicol ainut laatuaan vai onko vastaavia tuotteita olemassa? En tänään kerennyt vielä apteekkiin. Eihän tuota saa ruokakaupoista?
Kuinka nopeasti sinulla auttoi nuo lääkkeet, somac ja hexsuim? Auttaako ne heti vai jonkin ajan kuluttua?
Voisinpa suostutella lääkärin antamaan minun edes kokeilla nuita lääkkeitä. Tänään olo on ollut todella hirveä, tuntuu etten olisi ihminen enää laisinkaan vaan joku käymistilassa oleva turvonnut pierupussi.. :( - se on vain
miisukka122 kirjoitti:
Onko tuo movicol ainut laatuaan vai onko vastaavia tuotteita olemassa? En tänään kerennyt vielä apteekkiin. Eihän tuota saa ruokakaupoista?
Kuinka nopeasti sinulla auttoi nuo lääkkeet, somac ja hexsuim? Auttaako ne heti vai jonkin ajan kuluttua?
Voisinpa suostutella lääkärin antamaan minun edes kokeilla nuita lääkkeitä. Tänään olo on ollut todella hirveä, tuntuu etten olisi ihminen enää laisinkaan vaan joku käymistilassa oleva turvonnut pierupussi.. :(maitotuotteiden vaikutusta?
Kerutabsia saa apteekista ilman reseptiä. - siulle
miisukka122 kirjoitti:
Onko tuo movicol ainut laatuaan vai onko vastaavia tuotteita olemassa? En tänään kerennyt vielä apteekkiin. Eihän tuota saa ruokakaupoista?
Voisinpa suostutella lääkärin antamaan minun edes kokeilla nuita lääkkeitä. Tänään olo on ollut todella hirveä, tuntuu etten olisi ihminen enää laisinkaan vaan joku käymistilassa oleva turvonnut pierupussi.. :(mivicol hyvä tuote,en tiedä vastaavia muita.movicol auttaa noin 10 tuntia ottamisesta.somacit ja nexsiumit auttavat tosinopeesti..
pakkohan lääkäreiden on antaa sulle lääkkeet kokeiltavaksi jos itse tahdot niin.
mies 36v - aina vatsa sekaisin
miisukka122 kirjoitti:
Onko muita joilla on ollut/on samoja vaivoja? Tästä tahtoisi tietää lisää, kaikki mahdollisnen apu on tarpeen! :)vaadit, että haluat tähystykseen saadaksesi mielenrauhan!:)
- Höpsistä55
Höpö höpö
- asia
jäi kertomatta.osta maitohappobakteereja niin suoliston häiriintynnyt bakteerikanta tulee tasapainoon.
niitä kannattaa syödä ihan säännöllisesti mutta jos käyttää lääkkeitä niin kaksi tuntia lääkkeiden oton jälkeen voi ottaa maitohappobakteerin.mies 36v - aina vatsa sekaisin
..varata ajan lääkärille, siis jos rahat vaan riittää niin mene yksityiselle ja erikoislääkärille. Oireista päätellen sulla saattaa hyvinkin olla ärtynyt suoli, mutta aina täytyy poissulkea muut sairaudet. Itse kävin tähystyksessä missä otettiin sekä koepalat että muut testit, ja sen jälkeen lääkäri totesi että kyseessä on ärtynyt suoli.Valitettavasti siihen ei ole mitään lääkettä, mutta helpottaa tietää mikä on. Mulla on myös ollut jonkun verran aftoja, mutta en ole kyllä osanut yhdistää ne siihen...hm. Varaa aika lääkärille.:) Ja toivottavasti saat vastauksia.:)
- miisukka122
Olen jo kolmeen kertaan valitellut lääkärille vatsavaivojani. Laktoosirasituskoe on tehty eikä se sitä ollut. Maitohappobakteereja olen käyttänyt jo puolivuotta, josta ei kuitenkaan ole ollut apua.
Nyt viime kertaisella lääkärikäynnillä lääkäri sentään määräsi verikokeita ja ulostenäytteitä. Saa nähdä kuinka tiukassa tähystys on.
Mies36, sanoit että lääkkeet auttaa heti, auttaako ne jo ensimmäisen tabletin jälkeen ja sillain, että oireet poistuu kokonaan? Tässä on jo testattu kaikkenlaisia lääkkeitä ja luontaistuotteita, mm. librax josta ei ole ollut mitään hyötyä.Nyt kävin ostamassa sitä movicolia, katsotaan onko siitä apua.
Lääkärit ei todellakaan ota näitä vatsaoireita tosissaan, ihan niinkun se ei olisi ollenkaan vakavaa jos kärsii sosiaalisen elämän puutteesta oireiden takia. Vain kipu ratkaisee, pitäisikö sitten valehdella olevansa todella kipeä?? "Onneksi" on teitä kohtalotovereita jotka tietävät mitä tässä käydään läpi. :)- vastaa
auttaa ne senverran ekatabletin jälkeen aika nopsaa että huomaat sen kyllä!vie muutamanpäivän että happotasapaino alkaa toimimaan kunnolla lääkkeiden käytön alkaessa..lääkkeet ei vie vikaa pois vaan helpottaa oloasi jos vika on hapoissa..suolahapon eritys mahassa onkin sitten toinen juttu jos sellaista ilmenee niin se pitäisi kyllä mittauttaa myös koska molemmat oireet ovat yhtä hankalia!jos jotenkin saisin sähköpostiosoitteesi voisin kertoa tarkemmin sitten.omankin voisin antaa mut se on nimelläni.
- movicolin
pitäisi jo puhdistaa sinun suolistoasi..sitten kun saat suolesi puhtaaksi olo alkaa helpottamaan.
mies 36v.
itse käytin movicolia viikon ja se auttoi minua silloin.
löysällä se maha ekana on mutta se alkaa tasaantumaan siitä. - samaan kerhoon kuuluva
movicolin kirjoitti:
pitäisi jo puhdistaa sinun suolistoasi..sitten kun saat suolesi puhtaaksi olo alkaa helpottamaan.
mies 36v.
itse käytin movicolia viikon ja se auttoi minua silloin.
löysällä se maha ekana on mutta se alkaa tasaantumaan siitä.Hei!
Kärsin samasta vaivasta. Movicol on hyvä tuote, vakka Macrogol Ratiopharmin on koostumukseltaan sama. Lääkärini suositteli myös entsyymivalmistetta nimeltä Sinaire Forte, joka pilkkoo huonosti sulavia sokereita ja estää näin vatsan turvotusta ja ilmavaivoja. Eli nyt käytössä on Sinaire, Nexium, maitohappobakteerit ja Movicol.
t. tämänkin vaivan kanssa voi elää - miisukka122
vastaa kirjoitti:
auttaa ne senverran ekatabletin jälkeen aika nopsaa että huomaat sen kyllä!vie muutamanpäivän että happotasapaino alkaa toimimaan kunnolla lääkkeiden käytön alkaessa..lääkkeet ei vie vikaa pois vaan helpottaa oloasi jos vika on hapoissa..suolahapon eritys mahassa onkin sitten toinen juttu jos sellaista ilmenee niin se pitäisi kyllä mittauttaa myös koska molemmat oireet ovat yhtä hankalia!jos jotenkin saisin sähköpostiosoitteesi voisin kertoa tarkemmin sitten.omankin voisin antaa mut se on nimelläni.
Näitä voi siis käyttää yhdessä, vai voiko?
Tänään sain lääkäriltä yhden paketillisen kokeiltavaksi tuota somacia, en saanut kuitenkaan lähetettä tähystykseen koska oireeni viittaavat täysin ärtyneen suolen oireyhtymään jolloin tähystys on muka turhaa.
Aamulla jo otin ensimmäisen tabletin, siitä ei ole ollut ainakaan vielä apua. En uskaltanut sitten kokeilla tuota movicolia (sain sitäkin vasta tänään) kun en tiennyt, että voiko niitä käyttää yhdessä. Ja toisaalta taas haluaisin tietää, että vaikuttaako nuista jompikumpi joten en haluaisi niitä päällekkäin käyttää. Jos esim movicol auttaa niin turhaanhan minä reseptilääkkeitä syön. Vai?
No toivotaan nyt, että jommasta kummasta on apua. Tämä päivä on ollut mahaoireiden takia taas helvettiä, koko ajan mourii ja kourii, turvottaa ja ilmaa kertyy.. - ilmavaivat,,
miisukka122 kirjoitti:
Näitä voi siis käyttää yhdessä, vai voiko?
Tänään sain lääkäriltä yhden paketillisen kokeiltavaksi tuota somacia, en saanut kuitenkaan lähetettä tähystykseen koska oireeni viittaavat täysin ärtyneen suolen oireyhtymään jolloin tähystys on muka turhaa.
Aamulla jo otin ensimmäisen tabletin, siitä ei ole ollut ainakaan vielä apua. En uskaltanut sitten kokeilla tuota movicolia (sain sitäkin vasta tänään) kun en tiennyt, että voiko niitä käyttää yhdessä. Ja toisaalta taas haluaisin tietää, että vaikuttaako nuista jompikumpi joten en haluaisi niitä päällekkäin käyttää. Jos esim movicol auttaa niin turhaanhan minä reseptilääkkeitä syön. Vai?
No toivotaan nyt, että jommasta kummasta on apua. Tämä päivä on ollut mahaoireiden takia taas helvettiä, koko ajan mourii ja kourii, turvottaa ja ilmaa kertyy..helpottanut, auttoiko Movicol ? Mulla ollut pari kuukautta melkoinen paskatauti, painokin pudonnut 8kg.
Maitohappobakteereja olen muutaman päivän syönyt, hieman rauhoittavat, mutta kyllä edelleen maha murisee, mouruaa kuin kollikissa ja aina oltava valmiina laskemaan housut,
Oireet viittaavat täysin ärtyneeseen paksuunsuoleen, miten lääkäri sen toteaa, verikokeinko ? Jos on selvät oireet p.suolen vaivasta, eikös silloin ole melko turhaa mahaa tähystellä. Jos suoli ei lääkkeillä parane, ehkä tähystys sitten on paikallaan. Mitä lääkkeitä yleensä p.suolen tulehdukseen saa, vai onko ruokavalio paras lääke ?
Onko somac juuri paksunsuolen vaivaan tarkoitettu vai pelkästään mahaan/mahahermoihin. - apua lääkkeistä
ilmavaivat,, kirjoitti:
helpottanut, auttoiko Movicol ? Mulla ollut pari kuukautta melkoinen paskatauti, painokin pudonnut 8kg.
Maitohappobakteereja olen muutaman päivän syönyt, hieman rauhoittavat, mutta kyllä edelleen maha murisee, mouruaa kuin kollikissa ja aina oltava valmiina laskemaan housut,
Oireet viittaavat täysin ärtyneeseen paksuunsuoleen, miten lääkäri sen toteaa, verikokeinko ? Jos on selvät oireet p.suolen vaivasta, eikös silloin ole melko turhaa mahaa tähystellä. Jos suoli ei lääkkeillä parane, ehkä tähystys sitten on paikallaan. Mitä lääkkeitä yleensä p.suolen tulehdukseen saa, vai onko ruokavalio paras lääke ?
Onko somac juuri paksunsuolen vaivaan tarkoitettu vai pelkästään mahaan/mahahermoihin.http://www.terveysportti.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=pot00045
- ärtynyt suoli
samaan kerhoon kuuluva kirjoitti:
Hei!
Kärsin samasta vaivasta. Movicol on hyvä tuote, vakka Macrogol Ratiopharmin on koostumukseltaan sama. Lääkärini suositteli myös entsyymivalmistetta nimeltä Sinaire Forte, joka pilkkoo huonosti sulavia sokereita ja estää näin vatsan turvotusta ja ilmavaivoja. Eli nyt käytössä on Sinaire, Nexium, maitohappobakteerit ja Movicol.
t. tämänkin vaivan kanssa voi elääMinulla on myös ollut n. 15 ärtynyt suoli oireyhtymä.
En nykyisin ole käyttänyt mitään lääkkeitä, kun ei oikein ole tietoa, mitä saa ilman reseptiä.
Nyt satuin tänne ja paljon puhutaan tuosta Movicolista. Luin netistä siitä ja sehän on tarkoitettu ilmeisesti lähinnä niille, joilla on ummetusta tms.
Mulla ainakin tässä vaivassa uloste on lähes poikkeuksetta päivittäin löysää, joskus jopa ripulista. Joten mitenkähän tuo aine auttaisi sitten tällaseen tapaukseen?
Eikös tuossa ärtynyt suoli vaivassa teillä muillakin ole sitä vessassa ravaamista? - sen onkin
ärtynyt suoli kirjoitti:
Minulla on myös ollut n. 15 ärtynyt suoli oireyhtymä.
En nykyisin ole käyttänyt mitään lääkkeitä, kun ei oikein ole tietoa, mitä saa ilman reseptiä.
Nyt satuin tänne ja paljon puhutaan tuosta Movicolista. Luin netistä siitä ja sehän on tarkoitettu ilmeisesti lähinnä niille, joilla on ummetusta tms.
Mulla ainakin tässä vaivassa uloste on lähes poikkeuksetta päivittäin löysää, joskus jopa ripulista. Joten mitenkähän tuo aine auttaisi sitten tällaseen tapaukseen?
Eikös tuossa ärtynyt suoli vaivassa teillä muillakin ole sitä vessassa ravaamista?että ärtynnyt suoli pitäisi saada movicolilla puhtaaksi kaikesta suolistonukasta ja ulosteesta.vaikka uloste on löysää niin ei tarpeeksi löysää puhdistaakseen sen,suolisto on itse yrittännyt jo saada aikaan samaa reaktiota mitä movicol tekisi.
epäpuhtaudet pois suolesta niin alkaa pelaamaan kunnolla.sitten perään aloitat maitohappobakteerikuurin. - movicoliin
sen onkin kirjoitti:
että ärtynnyt suoli pitäisi saada movicolilla puhtaaksi kaikesta suolistonukasta ja ulosteesta.vaikka uloste on löysää niin ei tarpeeksi löysää puhdistaakseen sen,suolisto on itse yrittännyt jo saada aikaan samaa reaktiota mitä movicol tekisi.
epäpuhtaudet pois suolesta niin alkaa pelaamaan kunnolla.sitten perään aloitat maitohappobakteerikuurin.hommaa lääkäriltä helikobakteerin häätöhoitokuuri varmuudeksi koska vaivasi viittaa siihen.
- miisukka122
ilmavaivat,, kirjoitti:
helpottanut, auttoiko Movicol ? Mulla ollut pari kuukautta melkoinen paskatauti, painokin pudonnut 8kg.
Onko somac juuri paksunsuolen vaivaan tarkoitettu vai pelkästään mahaan/mahahermoihin.Ei ole movicol vielä auttanut, jonkinlaista helpotusta kylläkin ilmassa.
Tänä aamuna oli kuitenkin niin pahat ilmavaivat, että ajattelin jäädä pois töistä, kotiin itkemään ja riutumaan nälässä että saisi vaivat katoamaan. Ei tee mieli syödä yhtään mitään kun kaikesta tulee paisunut ja ilmava olo :`( Mut ei kai sitä syömättäkään voi olla kun elimistö alkaa vaatia ruokaa kuitenkin.
Niin muuten, en tiedä, että onko tuo movicol aiheuttanut sen lievän helpotuksen vaiko somac.
Ärtynyttä paksusuolta ei voi todeta verikokein, kai se on vaan se oireiden kuvaus. Itselläni tuli mieleen, että lääkärillä on helppo sanoa tämä syyksi, ei tarvitse tehdä kokeita ja voi sanoa että vaivasi on yleinen, ei hoidu lääkkeillä vaan ruokavaliolla.. Itse en vaan oikein voi sulattaa tätä kohdallani kun ikäni olen pystynyt syömään kaikkea mahdollista, stoppi tuli kuitenkin näiden oireiden myötä.
Ruokavalioni on koostunut jo pitkään "terveellisestä" ruuasta, eli vihanneksia, viljaa, kuituja... Eikä siitä ole apua. Ainoa minkä olen huomannut auttavan, on se, että et syö päivän aikana kun vain yhtä tuotetta, esim ananas tai omena, eikä mitään muuta. Mutta kuka elää pelkällä ananaksella tai omenalla..??
Somac vähentää mahahappoja, estää mahaa erittämästä niitä liikaa, tai jotenkin nuin se meni. Librax taas helpottaa mahan kouristeluihin.
Helikobakteeritutkimusta olen myös ajatellut pyytää lääkäriltä, ja totisesti aion ravata lääkärissä niin kauan kunnes kaikki mahdollinen on tutkittu, sen verran rajoittaa elämää tämä vaiva. Minulla on kyllä paino pysynyt samana, eikä vessaankaan ole asiaa kakkoselle kun kerran päivässä. Ilmaa tulee sitten senkin edestä. Sinaire forteakin olen kokeillut, samoin cuplatonia, ei apua. Tämä on yhtä helvettiä!!!! - ostin tuota
miisukka122 kirjoitti:
Ei ole movicol vielä auttanut, jonkinlaista helpotusta kylläkin ilmassa.
Tänä aamuna oli kuitenkin niin pahat ilmavaivat, että ajattelin jäädä pois töistä, kotiin itkemään ja riutumaan nälässä että saisi vaivat katoamaan. Ei tee mieli syödä yhtään mitään kun kaikesta tulee paisunut ja ilmava olo :`( Mut ei kai sitä syömättäkään voi olla kun elimistö alkaa vaatia ruokaa kuitenkin.
Niin muuten, en tiedä, että onko tuo movicol aiheuttanut sen lievän helpotuksen vaiko somac.
Ärtynyttä paksusuolta ei voi todeta verikokein, kai se on vaan se oireiden kuvaus. Itselläni tuli mieleen, että lääkärillä on helppo sanoa tämä syyksi, ei tarvitse tehdä kokeita ja voi sanoa että vaivasi on yleinen, ei hoidu lääkkeillä vaan ruokavaliolla.. Itse en vaan oikein voi sulattaa tätä kohdallani kun ikäni olen pystynyt syömään kaikkea mahdollista, stoppi tuli kuitenkin näiden oireiden myötä.
Ruokavalioni on koostunut jo pitkään "terveellisestä" ruuasta, eli vihanneksia, viljaa, kuituja... Eikä siitä ole apua. Ainoa minkä olen huomannut auttavan, on se, että et syö päivän aikana kun vain yhtä tuotetta, esim ananas tai omena, eikä mitään muuta. Mutta kuka elää pelkällä ananaksella tai omenalla..??
Somac vähentää mahahappoja, estää mahaa erittämästä niitä liikaa, tai jotenkin nuin se meni. Librax taas helpottaa mahan kouristeluihin.
Helikobakteeritutkimusta olen myös ajatellut pyytää lääkäriltä, ja totisesti aion ravata lääkärissä niin kauan kunnes kaikki mahdollinen on tutkittu, sen verran rajoittaa elämää tämä vaiva. Minulla on kyllä paino pysynyt samana, eikä vessaankaan ole asiaa kakkoselle kun kerran päivässä. Ilmaa tulee sitten senkin edestä. Sinaire forteakin olen kokeillut, samoin cuplatonia, ei apua. Tämä on yhtä helvettiä!!!!movicolia, kotona vasta luin sen olevan Ummetukseen!! Viitsiikö sitä edes ottaa, auttaako ummetuslääke ärtyneeseen suoleen ?
- vieläkään,,,
ostin tuota kirjoitti:
movicolia, kotona vasta luin sen olevan Ummetukseen!! Viitsiikö sitä edes ottaa, auttaako ummetuslääke ärtyneeseen suoleen ?
ottanut movicolia, paska lentää jatkuvasti, aina vaan pahenee,
kun aamulla syön thyroxinia, mitenkähän on, imeytyykö lääkkeet vai tuleeko suoraan alapäästä pois ? Tätä on kestänyt kuukauden , pian kaksi, kuinkas äkkiä voi odottaa kuivumista, huimaan on alkanut. - sukuvika ?
vieläkään,,, kirjoitti:
ottanut movicolia, paska lentää jatkuvasti, aina vaan pahenee,
kun aamulla syön thyroxinia, mitenkähän on, imeytyykö lääkkeet vai tuleeko suoraan alapäästä pois ? Tätä on kestänyt kuukauden , pian kaksi, kuinkas äkkiä voi odottaa kuivumista, huimaan on alkanut.Setäni kuoli maksasairauteen, vaikkei koskaan juonut.
Äitini sairasti vatsatautia pari vuotta, nyt lähes parantunut.
Siskoni laihtunut kahden kuukauden aikana 15 kiloa, näin hänet 2 viikkoa sitten, hieman laihtunut oli, sitten näin tänään, hieman pelästyin, siskon silmät, naama, kaula, päänahka, KELTAISET. Hänen vatsansa kipeä vasemmalta puolelta, eikös keltaisuus johdu yleensä maksasta / haimasta ?
Itse olen 4kk aikana laihtunut 12kg, kaikki tulee alapäästä ulos mitä suuhuni laitan. Jotakin on pielessä, mutta mikä ? Lääkärit ovat sellaisia työpaikkavempuloita olleet ja he ajattelevat vain työnantajan etua eli sairaslomia ei saa. - etukäteen etsiä tietoa
sukuvika ? kirjoitti:
Setäni kuoli maksasairauteen, vaikkei koskaan juonut.
Siskoni laihtunut kahden kuukauden aikana 15 kiloa, näin hänet 2 viikkoa sitten, hieman laihtunut oli, sitten näin tänään, hieman pelästyin, siskon silmät, naama, kaula, päänahka, KELTAISET. Hänen vatsansa kipeä vasemmalta puolelta, eikös keltaisuus johdu yleensä maksasta / haimasta ?
Itse olen 4kk aikana laihtunut 12kg, kaikki tulee alapäästä ulos mitä suuhuni laitan. Jotakin on pielessä, mutta mikä ? Lääkärit ovat sellaisia työpaikkavempuloita olleet ja he ajattelevat vain työnantajan etua eli sairaslomia ei saa.Käy kuule yksityisillä lääkäreillä... Eiköhän kannattaisi siskonkin mennä lääkäriin ja etsiä netistä tietoa mahdollisista vaivoista... Ei tuo ihan normaaliin asioihin viittaa....
- sukuvika2
sukuvika ? kirjoitti:
Itse olen 4kk aikana laihtunut 12kg, kaikki tulee alapäästä ulos mitä suuhuni laitan. Jotakin on pielessä, mutta mikä ? Lääkärit ovat sellaisia työpaikkavempuloita olleet ja he ajattelevat vain työnantajan etua eli sairaslomia ei saa.Yön ja aamun pas#a lensi. Ostin pussillisen Dumle toffee / suklaa-karkkeja ja punaista jaffaa. Ne palautti ainakin voimat, aloin tänään oleen jo sippi,
viikkojen ripulin ja menetetyn 13 kilon jälkeen varmasti kuivuminenkin oli lähellä, kun kaikki on tullut heti ulos.
Vaikuttaa nyt vatsa hieman rauhoittuneen, saa nährä sitten, mitä tuo yö tullessaan. Sellainen pelko tullut näiden viikkojen aikana, ei meinaa uskaltaa syödä mitään.
Jos ja kun menen lääkäriin, minkälaisia tutkimuksia lääkäri yleensä tällaisissa taudeissa tekee, verikokeetko ensin ? Se letkujen syönti saattaa olla siinä mielessä turhaa, että syy melko varmasti on ärt. paksusuoli, ja tuskinpa suostun siihen tutkimukseen. - sukuvika3
sukuvika2 kirjoitti:
Yön ja aamun pas#a lensi. Ostin pussillisen Dumle toffee / suklaa-karkkeja ja punaista jaffaa. Ne palautti ainakin voimat, aloin tänään oleen jo sippi,
viikkojen ripulin ja menetetyn 13 kilon jälkeen varmasti kuivuminenkin oli lähellä, kun kaikki on tullut heti ulos.
Vaikuttaa nyt vatsa hieman rauhoittuneen, saa nährä sitten, mitä tuo yö tullessaan. Sellainen pelko tullut näiden viikkojen aikana, ei meinaa uskaltaa syödä mitään.
Jos ja kun menen lääkäriin, minkälaisia tutkimuksia lääkäri yleensä tällaisissa taudeissa tekee, verikokeetko ensin ? Se letkujen syönti saattaa olla siinä mielessä turhaa, että syy melko varmasti on ärt. paksusuoli, ja tuskinpa suostun siihen tutkimukseen.yöllä klo 2.45 tuli suuhun kauheaa tavaraa, kävin vessassa sylkemässä, oli valkoista, ehkä sitä sappinestettä ? Pesin heti hampaat ja laitoin pari tyynyä lisää.
Äsken taas kura lensi, mitään en ole tänään syönyt. - s.vika4
sukuvika3 kirjoitti:
yöllä klo 2.45 tuli suuhun kauheaa tavaraa, kävin vessassa sylkemässä, oli valkoista, ehkä sitä sappinestettä ? Pesin heti hampaat ja laitoin pari tyynyä lisää.
Äsken taas kura lensi, mitään en ole tänään syönyt.olen mietiskellyt, imeytyyköhän lääkkeet ollenkaan nyt kun on tämä vetelä-tauti, kun ruuat muuttuu vedeksi eikä mikään imeydy elimistöön,
huomaan sen huimauksena ja on voimaton olo, eiköhän silloin lääkkeetkin mene läpi suolen imeytymättä, eli niistä ei ole apua (thyroxin vajaatoimintaan, emconcor).
Hankala on tauti, kun vien lapsen eskariin, olen senkin miettinyt valmiiksi mihin paskon jos eskarissa alkaa tulla, en suinkaan housuihin vaan siihen missä olen, vaikka rappuun. Saavatpa siivoojat töitä.
Olisin jo mennyt lääkäriin, mutta siellä on vastassa kaikkitietävä sairaanhoitaja haapajoki, joka todellisuudessa ei tiedä mitään, sellainen kunnan elätti vaan. - sukuvika7
sukuvika ? kirjoitti:
Itse olen 4kk aikana laihtunut 12kg, kaikki tulee alapäästä ulos mitä suuhuni laitan. Jotakin on pielessä, mutta mikä ? Lääkärit ovat sellaisia työpaikkavempuloita olleet ja he ajattelevat vain työnantajan etua eli sairaslomia ei saa.eipä siskolla muuta ollut, kuin tuumoria haimassa, onhan sitä jo siinäkin.
Kannattaa mennä oireiden ilmaantuessa heti lääkäriin. - sukuvika8
sukuvika7 kirjoitti:
eipä siskolla muuta ollut, kuin tuumoria haimassa, onhan sitä jo siinäkin.
Kannattaa mennä oireiden ilmaantuessa heti lääkäriin.tähystykseen, vaikken itse halunnut. Veli kuoli v97 imusolmukesyöpään. Toisella siskolla on jokin pieni kasvain silmän takana, eli ei leikata. Se on onneksi pysynyt hyvälaatuisena, mutta eihän koskaan tiedä mitä tapahtuu.
Toisella siskolla on sitten se pahempi juttu, haimassa, aiheuttanut jo diabeteksen. Ja itse olen tähyjonossa,,,
johon en taida mennä, joskus tuntuu että kuolema olisi parempi ratkaisu.
Varmasti voi puhua sukuviasta, kyllä geeneissämme kannamme virhettä. Kuinkahan käy lastemme ? - KIITOS SINAIRE
samaan kerhoon kuuluva kirjoitti:
Hei!
t. tämänkin vaivan kanssa voi elääitse kärsin vuosia ilmavaivoista mtuta kun Sinaire tuli pari vuotta sitten markkinoille, niin olen käyttänyt sitä ohjeen mukaisesti eli 1-2 tabl. ennen ateriaa ja ilmavaivoja ei ole enää ollut! KIITOS SINAIRE!
- voi vähentää ongelmia merki...
Kieltämättä nuo ongelmat kuullostavat aika tyypillistä Ärtyvän paksusuolen oireyhtymään (johon yleensä laitetaan kaikki tuntemattomat mahavaivat). Refluksitautikin (närästystauti) on myös mahdollinen jos närästää eli röyhtäisyttää jne....
Ruokavaliolla pystyt myös saamaan ongelmia vähäisemmiksi tai jopa loppumaan ne kokonaan, vaikka sinulla ei olisikaan keliakiaa niin gluteenittomat tuotteet voivat sopia paremmin kuin tavalliset viljatuotteet. Ne voivat aiheuttaa myös turvotusta tms.
Ruokavalio-ohjeet kuten muutkin lääkeohjeet (jota näillä palstoilla paljon jaetaan) ovat yleensä varsin yksilöllisiä ja se mikä tehoaa jollakin toisella tyypillä ei välttämättä tehoa sinulla....
Kuitenkin kannattaa yksinkertaistaa tuota ruokavaliota ja ruveta pitämään siitä ruokapäiväkirjaa. Jätät kaikki ylimääräiset mausteet, lisäaineet, maitotuotteet, viljatuotteet aluksi pois ja pyrit syömään vaikkapa lisäaineettomia lihoja tai gluteenittomia tuotteita jne. Tai mitä olet itse kokenut sopiviksi ja jos ongelmat vähenevät niin sitten muutat hieman ruokavaliota jne. Varsinkin ilmavaivat ja turvotus usein johtuu juuri vääränlaisesta ruokavaliosta... Yleensä kun ongelmat menevät pahoiksi niin kaikki tuotteet tuntuvat aiheuttavan ongelmia, mutta pikku hiljaa usein ongelmat alkavat vähentymään jos saat ruokavalion oikeanlaiseksi....
Pizzat ym. "lisäainemönjät" ja karkit, hiilihappojuomat limpsat ja alkoholit ym. kannattaa jättää pois jo alkutekijöissä...- lyhyitä ruokavalio-ohjeita
"Ruokavalioni on koostunut jo pitkään "terveellisestä" ruuasta, eli vihanneksia, viljaa, kuituja... Eikä siitä ole apua. Ainoa minkä olen huomannut auttavan, on se, että et syö päivän aikana kun vain yhtä tuotetta, esim ananas tai omena, eikä mitään muuta. Mutta kuka elää pelkällä ananaksella tai omenalla..?? "
Poimin tuon tekstin lainaukseksi omasta kirjoituksestasi....
Voisit laittaa myös vähän tarkemmin mitä ruoka-aineita syöt?
Vihannekset kannattaa aina keittää... Viljatuotteet kokeile jättää kokonaan pois ja kokeile gluteenittomia ja laktoosittomia tuotteita (vähän valmisteita mutta joitakin näkkäri ja leipälajikkeitakin löytyy)...
Aluksi voisin kuitenkin suositella että pyri syömään vain muutamaa tuotetta esim. kaloja ja sitten vaikka niiden lisäksi riisiä/perunoita/Bataatteja(perunan sukulainen mutta sopii joillekin paremmin kuin itse peruna)... Sitten voit kokeilla myös ostaa broileria/kalkkunaa ja syödä sitäkin kalan asemasta.... Kannattaa kokeilla eri kalalajikkeita niin pakastealtaasta kuin tuorevalikoimastakin...
Osta mieluiten tuoreita tai maustamattomia vaihtoehtoja. Noiden lisäksi voit kokeilla esim. Gefilusmehuja veden kanssa laimennettuna tai tavallisia mehuja...
Tärkeintä on että pyrit syömään yksinkertaisesti vaikka koko päivän samaa ruokaa esim. kalaa ja sitten sitä riisiä/perunaa ja sitten katsot että oliko ongelmat vähäisempiä jne. Seuraavana päivänä voit kokeilla toista ruokaa tai sitten syöt aluksi päivässä vaikka 3 ateriaa ja jokaisella noita eri ruokia... Juot vaikka lisäksi mehua jolloin pahin nälkä katoaa...
Sitten kun huomaat että erlimistösi sietää jotenkin jotakin ruokaa niin vähitellen pyrit syömään monipuolisesti muitakin ruokia. Varo kuitenkin aluksi vahvoja liemiä ym. mausteita tai voit kokeilla jättää ne kokonaan pois koska nekin saattavat aiheuttaa ongelmia....
Tämä kokeilu vaatii todella paljon aikaa eli päivässä tai kahdessakin voi tulla tuloksia mutta vasta pidemmällä aikavälillä ne tulokset usein näkyvät paremmin... Pikku hiljaa alat huomata mitkä ruoat sopivat paremmin ja sitten niiden ansiosta olotilasi paranee... Usein muutokset huomaa ihan muutaman päivänkin sisällä mutta pysyvämmät muutokset tapahtuvat jopa viikkojen kuukausien tai vuosien kokeilulla.
Jos olet pitkään käyttänyt samaa ruokavaliota niin elimistöllä on joskus tapana "allergisoitua" sille... En tiedä mikä on tarkka nimitys mutta jos syö paljon samoja tuotteita niin syystä tai toisesta niiden sulaminen huonontuu... mutta toisaalta kun jättää ne taas pois niin elimistön kestokyky samoja tuotteita kohtaan parantuu... Tämän olen huomannut omassa tilanteessani. - miisukka122
lyhyitä ruokavalio-ohjeita kirjoitti:
"Ruokavalioni on koostunut jo pitkään "terveellisestä" ruuasta, eli vihanneksia, viljaa, kuituja... Eikä siitä ole apua. Ainoa minkä olen huomannut auttavan, on se, että et syö päivän aikana kun vain yhtä tuotetta, esim ananas tai omena, eikä mitään muuta. Mutta kuka elää pelkällä ananaksella tai omenalla..?? "
Poimin tuon tekstin lainaukseksi omasta kirjoituksestasi....
Voisit laittaa myös vähän tarkemmin mitä ruoka-aineita syöt?
Vihannekset kannattaa aina keittää... Viljatuotteet kokeile jättää kokonaan pois ja kokeile gluteenittomia ja laktoosittomia tuotteita (vähän valmisteita mutta joitakin näkkäri ja leipälajikkeitakin löytyy)...
Aluksi voisin kuitenkin suositella että pyri syömään vain muutamaa tuotetta esim. kaloja ja sitten vaikka niiden lisäksi riisiä/perunoita/Bataatteja(perunan sukulainen mutta sopii joillekin paremmin kuin itse peruna)... Sitten voit kokeilla myös ostaa broileria/kalkkunaa ja syödä sitäkin kalan asemasta.... Kannattaa kokeilla eri kalalajikkeita niin pakastealtaasta kuin tuorevalikoimastakin...
Osta mieluiten tuoreita tai maustamattomia vaihtoehtoja. Noiden lisäksi voit kokeilla esim. Gefilusmehuja veden kanssa laimennettuna tai tavallisia mehuja...
Tärkeintä on että pyrit syömään yksinkertaisesti vaikka koko päivän samaa ruokaa esim. kalaa ja sitten sitä riisiä/perunaa ja sitten katsot että oliko ongelmat vähäisempiä jne. Seuraavana päivänä voit kokeilla toista ruokaa tai sitten syöt aluksi päivässä vaikka 3 ateriaa ja jokaisella noita eri ruokia... Juot vaikka lisäksi mehua jolloin pahin nälkä katoaa...
Sitten kun huomaat että erlimistösi sietää jotenkin jotakin ruokaa niin vähitellen pyrit syömään monipuolisesti muitakin ruokia. Varo kuitenkin aluksi vahvoja liemiä ym. mausteita tai voit kokeilla jättää ne kokonaan pois koska nekin saattavat aiheuttaa ongelmia....
Tämä kokeilu vaatii todella paljon aikaa eli päivässä tai kahdessakin voi tulla tuloksia mutta vasta pidemmällä aikavälillä ne tulokset usein näkyvät paremmin... Pikku hiljaa alat huomata mitkä ruoat sopivat paremmin ja sitten niiden ansiosta olotilasi paranee... Usein muutokset huomaa ihan muutaman päivänkin sisällä mutta pysyvämmät muutokset tapahtuvat jopa viikkojen kuukausien tai vuosien kokeilulla.
Jos olet pitkään käyttänyt samaa ruokavaliota niin elimistöllä on joskus tapana "allergisoitua" sille... En tiedä mikä on tarkka nimitys mutta jos syö paljon samoja tuotteita niin syystä tai toisesta niiden sulaminen huonontuu... mutta toisaalta kun jättää ne taas pois niin elimistön kestokyky samoja tuotteita kohtaan parantuu... Tämän olen huomannut omassa tilanteessani.Kiitos vastauksestasi. Ohjeesi viittasivat jo siihen mitä olen itse pähkäillyt, eli minun pitäisi roimasti yksinkertaistaa ruokavaliotani. Tässä vähän syömisiäni:
- ruisleipää jossa ei vehnää eikä maitoa (olen ollut viljattomalla dieetillä eikä siitä ollut apua)
- ruisleivän tai täysjyväviljaleivän päällä yleensä kalkkunaleike tai vähärasvainen ja vähäkalorinen kinkku tms. Salaattia, kurkkua, tomaattia, ei rasvaa
- neljänviljan puuroa, "lese" puuroa, kaurapuuroa
- sokeritonta mehukeittoa
- aamukahvi, tosin senkin olen jättänyt pois joiltakin aamuilta
- sitten kotona tehtyä keittoja, esim. kasvissosekeitto, nakkikeitto (ei rasvaa, ei paljon mausteita)
- vihannessekoituksista erilaisia ruokia, esim wokkivihanneksista, keittojuureksista..
- salaattia porkkanoista ja raejuustosta, salaattia jäävuorisalaatista, kurkusta, tomaatista
- vähärasvaista-, maustamotonta jugurttia tai viiliä pellavasiementen kera
- joskus herkuttelen karkilla
- pitsat, hampurilaiset yms. rasvaiset ruuat olen jättänyt aikaa sitten pois, en edes muista millon viimeksi olen niitä syönyt :(
- kalaa en pysty syömään, olen allerginen, otan kalaöljykapseleita päivittäin
- pilttisoseita (lääkäri sanoi että ne voisi tehdä hyvää)
- maitoa joskus, yleensä juomana tuota mehukeittoa tai vettä
- hedelmiä, marjoja
Siinäpä niitä, tosin olen kyllä syönyt päivittäin aika monipuolisesti sekaisin näitä esimerkkejä.
Vaikea tosiaan olla syömättä monipuolisesti kun siihen on tottunut, olen yrittänyt jättää pois kaikki maito- ja viljatuotteet mutta en huomannut eroa. Oli muuten hirveä työ katsoa kaupassa kaikki mitä osti, ei maitoa eikä viljaa, eikä sitä oikein pystynyt ostamaan mitään. Olen miettinyt myös sellaisen dieetin kokeilua, että ei söisi muuta kuin hedelmiä (ei sitrus) ja joisi nuita mehukeittoja.
Voi kun joku ihana ihminen kertoisi/keksisi tähän vaivaan helpotuksen, rajoittaa niin kamalasti elämää. En pian kehtaa mennä edes töihin kun ilmaa tulee niin paljon (asiakaspalvelutyö), saati sitten solmia minkäänlaisia rakkaussuhteitakaan, mitä miehetkin ajattelee alati piereskelevästä naisesta. :( - tuolla ruoka
miisukka122 kirjoitti:
Kiitos vastauksestasi. Ohjeesi viittasivat jo siihen mitä olen itse pähkäillyt, eli minun pitäisi roimasti yksinkertaistaa ruokavaliotani. Tässä vähän syömisiäni:
- ruisleipää jossa ei vehnää eikä maitoa (olen ollut viljattomalla dieetillä eikä siitä ollut apua)
- ruisleivän tai täysjyväviljaleivän päällä yleensä kalkkunaleike tai vähärasvainen ja vähäkalorinen kinkku tms. Salaattia, kurkkua, tomaattia, ei rasvaa
- sitten kotona tehtyä keittoja, esim. kasvissosekeitto, nakkikeitto (ei rasvaa, ei paljon mausteita)
- vihannessekoituksista erilaisia ruokia, esim wokkivihanneksista, keittojuureksista..
- salaattia porkkanoista ja raejuustosta, salaattia jäävuorisalaatista, kurkusta, tomaatista
- pitsat, hampurilaiset yms. rasvaiset ruuat olen jättänyt aikaa sitten pois, en edes muista millon viimeksi olen niitä syönyt :(
- hedelmiä, marjoja
Siinäpä niitä, tosin olen kyllä syönyt päivittäin aika monipuolisesti sekaisin näitä esimerkkejä.
Vaikea tosiaan olla syömättä monipuolisesti kun siihen on tottunut, olen yrittänyt jättää pois kaikki maito- ja viljatuotteet mutta en huomannut eroa. Oli muuten hirveä työ katsoa kaupassa kaikki mitä osti, ei maitoa eikä viljaa, eikä sitä oikein pystynyt ostamaan mitään. Olen miettinyt myös sellaisen dieetin kokeilua, että ei söisi muuta kuin hedelmiä (ei sitrus) ja joisi nuita mehukeittoja.
Voi kun joku ihana ihminen kertoisi/keksisi tähän vaivaan helpotuksen, rajoittaa niin kamalasti elämää. En pian kehtaa mennä edes töihin kun ilmaa tulee niin paljon (asiakaspalvelutyö), saati sitten solmia minkäänlaisia rakkaussuhteitakaan, mitä miehetkin ajattelee alati piereskelevästä naisesta. :(määrällä jo piereskeleekin ! Saispa joskus syödä tuollaisia, köyhällä vain ei ole varaa, nykyään syön lähinnä vain näkkileipää.
Banaania olen syönyt mutta sekään ei kuulemma ole suolivaivaselle hyväksi.
Miksei ? voisi olla piereskelevä asiakaspalvelija, muistammehan laulavan talonmiehen, sepi kumpulaisen ! Mitähän sepille nykyään kuuluu ? - miisukka122
tuolla ruoka kirjoitti:
määrällä jo piereskeleekin ! Saispa joskus syödä tuollaisia, köyhällä vain ei ole varaa, nykyään syön lähinnä vain näkkileipää.
Banaania olen syönyt mutta sekään ei kuulemma ole suolivaivaselle hyväksi.
Miksei ? voisi olla piereskelevä asiakaspalvelija, muistammehan laulavan talonmiehen, sepi kumpulaisen ! Mitähän sepille nykyään kuuluu ?No en kai minä nuita kaikkia yhden päivän aikana syö :D Siinä oli vaan esimerkkejä mistä päivittäinen ruokani voi koostua.
Banaani ei sovi minunkaan vatsalle, siitä se vasta tulee maha kipeeksi, ja tuleekin sillai että tekee mieli lähteä lääkäriin. Näkkäri on hyvää, saako sitä suolivaivaiset syödä?
No meidän kulttuuriin nyt kuuluu pidättäytyä piereskelystä ihmisten ilmoilla siksi se ei siis ole kovinkaan hyväksyttävää.. - vaikeinta ruokavalio-asioissa
miisukka122 kirjoitti:
Kiitos vastauksestasi. Ohjeesi viittasivat jo siihen mitä olen itse pähkäillyt, eli minun pitäisi roimasti yksinkertaistaa ruokavaliotani. Tässä vähän syömisiäni:
- hedelmiä, marjoja
Voi kun joku ihana ihminen kertoisi/keksisi tähän vaivaan helpotuksen, rajoittaa niin kamalasti elämää. En pian kehtaa mennä edes töihin kun ilmaa tulee niin paljon (asiakaspalvelutyö), saati sitten solmia minkäänlaisia rakkaussuhteitakaan, mitä miehetkin ajattelee alati piereskelevästä naisesta. :(Todella paha juttu jos olet allerginen kalalle.... Täytyy vielä sanoa ettei tuo "viljaton dieetti" toimi, jos et pysty myös vähentämään muita ongelmia tuottavia aineita... Ongelma voi olla siinä että syöt päivän aikana jotakin toista ongelmia aiheuttavaa tuotetta sen ongelmia aiheuttavan viljatuotteen sijasta...
Mielestäni tuossa ruokavaliossasi on aika paljon semmoisia tuotteita, jotka varmasti voivat olla haitallisia... Niiden vähentäminen on tietysti varsin vaikeaa.... Ylipäätään on vaikeaa muuttaa ruokavaliotaan mihin on tottunut ja siihen ei auttaisi kuin "iso remontti".
Jätä ainakin pois:
- Ruisleipä (varmasti lisää ongelmia merkittävästi)
-> kokeile tämän sijasta kauraleipiä, gluteenittomia näkkäreitä, leipiä jne.
- Eri leikkeetkin voivat tuoda ongelmia koska niissä on paljon erilaisia lisä-aineita.
- Kahvi on yleensä yksi semmoinen joka lisää useimmille ongelmia. Vahva juoma.
- Kokeile juomana mehua tai vettä, jätä maito aluksi pois...
- Jätä karkit joksikin koeajaksi pois...
- Kokeile keittää vihannekset ja syödä vain keitettyjä vihanneksia mm. parsakaali, porkkana jne.
- Hedelmiäkin voit kokeilla mutta syö aluksi niitä jotka tuntuvat sopivan paremmin...
---
Hyvin vaikeeta sanoa mistä lähtisit liikkeelle mutta jos pystyt syömään lihaa niin kokeile vaikkapa broileria (maustamatonta) ja riisiä/perunoita ja sitten lisäksi vaikka noita gluteenittomia leipiä tms. Älä tunge sataa eri tuotetta yhteen keittoon vaan pyri syömään muutamaa tuotetta esim. sianlihaa ja sitten porkkanoita jne.
Kokeile vaikka keliaakikkosivustolta ottaa ohjeita ja sieltä vinkkejä miten heillä sujuu. Olen huomannut että nuo ongelmat kulkevat periaatteessa käsi kädessä eli ne tuotteet jotka sopivat keliaakikoille sopivat yleensä paremmin myös Ärtyneen paksusuolen oireyhtymästä kärsiville ja päinvastoin... Tietysti yksilölliset erot ovat niin suuria...
Gluteenittomille tuotteille on kaupoissa yleensä joko omat hyllyt tai tuotevalikoima on paljon suppeampi. On totta että tuote valikoima on varsin suppea jos haluaa käyttää viljattomia ja laktoosittomia tuotteita, mutta pikku hiljaa niitäkin tuotteita alkaa löytämään lisää kun oppii niitä käyttämään....
Tosiaan itse epäilen kuitenkin että suurin syy ongelmiisi on ruokavaliossasi. Siinä ei oikein auta muu kuin ruokavalion yksinkertaistaminen ja ongelmapäiväkirjan pitäminen... Nuo laktoosittomat/gluteenittoman ruokavalion tuloksen näet yleensä parhaiten vasta noin parin viikon - kuukauden päästä eli sinun pisäisi pystyä olemaan semmoisella "kuurilla" paljon pitempään kuin pari päivää... ja noudattamaan sitä varsin säännöllisesti....
Alussa nämä kuurit voivat tuntua erittäin vaikeilta, mutta kun ongelmat vähentyvät merkittävästi tai loppuvat jopa kokonaan niin sitä huomaa että ei se nyt olekkaan niin paha asia... - vinkki....
vaikeinta ruokavalio-asioissa kirjoitti:
Todella paha juttu jos olet allerginen kalalle.... Täytyy vielä sanoa ettei tuo "viljaton dieetti" toimi, jos et pysty myös vähentämään muita ongelmia tuottavia aineita... Ongelma voi olla siinä että syöt päivän aikana jotakin toista ongelmia aiheuttavaa tuotetta sen ongelmia aiheuttavan viljatuotteen sijasta...
Mielestäni tuossa ruokavaliossasi on aika paljon semmoisia tuotteita, jotka varmasti voivat olla haitallisia... Niiden vähentäminen on tietysti varsin vaikeaa.... Ylipäätään on vaikeaa muuttaa ruokavaliotaan mihin on tottunut ja siihen ei auttaisi kuin "iso remontti".
Jätä ainakin pois:
- Ruisleipä (varmasti lisää ongelmia merkittävästi)
-> kokeile tämän sijasta kauraleipiä, gluteenittomia näkkäreitä, leipiä jne.
- Eri leikkeetkin voivat tuoda ongelmia koska niissä on paljon erilaisia lisä-aineita.
- Kahvi on yleensä yksi semmoinen joka lisää useimmille ongelmia. Vahva juoma.
- Kokeile juomana mehua tai vettä, jätä maito aluksi pois...
- Jätä karkit joksikin koeajaksi pois...
- Kokeile keittää vihannekset ja syödä vain keitettyjä vihanneksia mm. parsakaali, porkkana jne.
- Hedelmiäkin voit kokeilla mutta syö aluksi niitä jotka tuntuvat sopivan paremmin...
---
Hyvin vaikeeta sanoa mistä lähtisit liikkeelle mutta jos pystyt syömään lihaa niin kokeile vaikkapa broileria (maustamatonta) ja riisiä/perunoita ja sitten lisäksi vaikka noita gluteenittomia leipiä tms. Älä tunge sataa eri tuotetta yhteen keittoon vaan pyri syömään muutamaa tuotetta esim. sianlihaa ja sitten porkkanoita jne.
Kokeile vaikka keliaakikkosivustolta ottaa ohjeita ja sieltä vinkkejä miten heillä sujuu. Olen huomannut että nuo ongelmat kulkevat periaatteessa käsi kädessä eli ne tuotteet jotka sopivat keliaakikoille sopivat yleensä paremmin myös Ärtyneen paksusuolen oireyhtymästä kärsiville ja päinvastoin... Tietysti yksilölliset erot ovat niin suuria...
Gluteenittomille tuotteille on kaupoissa yleensä joko omat hyllyt tai tuotevalikoima on paljon suppeampi. On totta että tuote valikoima on varsin suppea jos haluaa käyttää viljattomia ja laktoosittomia tuotteita, mutta pikku hiljaa niitäkin tuotteita alkaa löytämään lisää kun oppii niitä käyttämään....
Tosiaan itse epäilen kuitenkin että suurin syy ongelmiisi on ruokavaliossasi. Siinä ei oikein auta muu kuin ruokavalion yksinkertaistaminen ja ongelmapäiväkirjan pitäminen... Nuo laktoosittomat/gluteenittoman ruokavalion tuloksen näet yleensä parhaiten vasta noin parin viikon - kuukauden päästä eli sinun pisäisi pystyä olemaan semmoisella "kuurilla" paljon pitempään kuin pari päivää... ja noudattamaan sitä varsin säännöllisesti....
Alussa nämä kuurit voivat tuntua erittäin vaikeilta, mutta kun ongelmat vähentyvät merkittävästi tai loppuvat jopa kokonaan niin sitä huomaa että ei se nyt olekkaan niin paha asia...Pyri syömään yhtä - kahta eri tuotetta yhdellä aterialla esim. Syöt lihaa ja riisiä yhdellä ja sitten hedelmiä toisella ja vihanneksia kolmannella jne. Sitten niistä pidät yllä kirjaa että tuleeko minkälaisia ongelmia jälkikäteen. Yleensähän ongelmat tulevat viiveellä... Pikku hiljaa pystyt yhdistämään ongelmat myös ruokiin...
- miisukka122
vinkki.... kirjoitti:
Pyri syömään yhtä - kahta eri tuotetta yhdellä aterialla esim. Syöt lihaa ja riisiä yhdellä ja sitten hedelmiä toisella ja vihanneksia kolmannella jne. Sitten niistä pidät yllä kirjaa että tuleeko minkälaisia ongelmia jälkikäteen. Yleensähän ongelmat tulevat viiveellä... Pikku hiljaa pystyt yhdistämään ongelmat myös ruokiin...
Nyt on ilmassa helpotusta, en ole juonut kahvia enkä syönyt ruisleipää. Lisäksi olen ottanut muutamia kertoja päivässä piihappogeeliä, olisiko se auttanut vai tuon kahvin pois jäänti? Ennenkin olen siis jättänyt tuon ruisleivän pois josta ei kuitenkaan ollut apua.
Ai niin, ja aamulla otin somacin, sekin varmaan auttaa. Nyt kun vielä tietäis että mikä nuista auttaa, kumpa en saisi oireita takaisin. Ei ne kyllä kaikki vielä ole hävinnytkään mutta helpottunut huomattavasti, paljon vähemmän ilmaa mistä oon ylionnellinen!!!!! Tekisi mieli itkeä helpotuksesta! :) - helpottua jos käytät oikeit...
miisukka122 kirjoitti:
Nyt on ilmassa helpotusta, en ole juonut kahvia enkä syönyt ruisleipää. Lisäksi olen ottanut muutamia kertoja päivässä piihappogeeliä, olisiko se auttanut vai tuon kahvin pois jäänti? Ennenkin olen siis jättänyt tuon ruisleivän pois josta ei kuitenkaan ollut apua.
Ai niin, ja aamulla otin somacin, sekin varmaan auttaa. Nyt kun vielä tietäis että mikä nuista auttaa, kumpa en saisi oireita takaisin. Ei ne kyllä kaikki vielä ole hävinnytkään mutta helpottunut huomattavasti, paljon vähemmän ilmaa mistä oon ylionnellinen!!!!! Tekisi mieli itkeä helpotuksesta! :)Ruisleipä ja kahvi kannattaa jättää pois pidemmäksi aikaa. Ne todellakin lisäävät ongelmia todella paljon... eli hyvin ovat ongelmasi voineet vähentyä merkittävästi pelkästään jättämällä nuo kaksi tuotetta pois...
Lääkkeistä en osaa sanoa minkälaisia vaikutuksia niillä on eli tuosta Somacista ja piihappogeelistä. Niillä kai voi olla vaikutuksia joihinkin enemmän ja toisiin vähemmän... Siltikin uskon että suurimmat vaikutukset ovat juuri ruoassa eli jos pystyt jättämään ongelmia aiheuttavat tuotteet pois niin varmasti olosi korjaantuu paljon.
Suosittelen myös ettet syö noita "varmasti haitallisia" tuotteita kuten ruisleipää, kahvia, karkkeja, leivonnaisia kuukausiin... Ilmankin pärjää ja varmasti jos olotila alkaa tulemaan paremmaksi jo yksinkertaisilla muutoksilla niin sitä ei niin kaipaakaan kyseisiä tuotteita...
Varmasti ongelmasi kyllä vielä palautuvatkin ja on vaikeeta uskoa että ne kokonaan loppuivat... Eli kannattaa varautua pitkäkestoisempaan "tervehtymisprosessiin" ja sempä takia nuo ruokapäiväkirjat ym. olisivat tärkeitä että pystyt pikku hiljaa yhdistämään ongelmasi ruokavalioosi eli mitkät ruoat sopivat paremmin kuin toiset.
Sillä ruokavalio kyllä vaikuttaa lähes 95-99% mahaongelmiin varsinkin jos kyse on ns. ärtyneen paksusuolen oireyhtymästä. - tuo sukuvika,,
miisukka122 kirjoitti:
Ai niin, ja aamulla otin somacin, sekin varmaan auttaa. Nyt kun vielä tietäis että mikä nuista auttaa, kumpa en saisi oireita takaisin. Ei ne kyllä kaikki vielä ole hävinnytkään mutta helpottunut huomattavasti, paljon vähemmän ilmaa mistä oon ylionnellinen!!!!! Tekisi mieli itkeä helpotuksesta! :)KAHVI. Se on pahinta vatsalle, olen pystynyt olemaan ilman aamukahvia vain yhtenä aamuna ja sekin jo helpotti.
Tänään join ne pari kupillista ja hetken päästä pytylle......... Kahvista on niin vaikea päästä eroon, mutta nyt pyrin siihen, aion kyllä lääkärissäkin käydä, en ole vielä käynyt vaikka 13 kg on jo lähtenytkin, kärsiessä.
Pari viikkoa on pytyssä ollut kuin vaahtoa, onkohan se merkki tulehduksesta vai mitä lienee.
- s.vika5
Verikokeet, maksa, haima, sappi jne, Hyvät. Hieman verta ulosteessa. Paksusuolen tähystykseen.
Toinen tapaus josta kerroi, Hänellä tuumori haimassa, samoilla oireilla. Siksipä minullakin riittää uskallusta mennä tähystykseen, lääkäri totesi vain että mutkista mennään ohi.......
Onko kukaan saanut rauhoittavia ennen tähystystä, siihenkin on mahdollisuus. Nukutuksessa tehdään vain harvoin.
zzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzz
Haiman (ja duodenumin seinämän) neuroendokriiniset tuumorit saattavat joko erittää hormoneja ja aiheuttaa oireita tai ne ovat endokriinisesti inaktiiveja (taulukko 1). Obduktioaineistossa haiman endokriinisten kasvainten prevalenssi on noin 1 %. Väestössä endokriinisten haimatuumoreiden kliininen prevalenssi on pienempi kuin promillen sadasosa. Endokriinisesti aktiiviset tuumorit ovat näin ollen huomattavan harvinaisia. Ilmeisesti tällaisten tuumoreiden kasvu on varsin hidasta ja siksi oireet tulevat myöhään.
Tavallisimmat haiman neuroendokriiniset kasvaimet ovat insulinooma ja gastrinooma. Osa niistä liittyy autosomaalisesti dominantisti periytyvään MEN1 -oireyhtymään (multippeli endokriininen neoplasia), josta on osoitettu ja hyvin dokumentoitu geenivirhe kromosomissa 11. MEN1 -oireyhtymään liittyy 85–90 %:ssa lisäkilpirauhasen liikatoiminta ja sen lisäksi, joskin harvemmin, aivolisäkkeen ja lisämunuaisen kuorikerroksen tuumoreita.- s.vika6
en tiä onko sukuvika lääkärilläkin, mutta on melkoinen mätisäkki lääkärinä ylöjärvellä. Haukkuu kylän muoritkin, miksi sellaiset lääkäreiksi otetaan, eikö parempaa ainesta löydy.
Tämä tietoisku siksi kun minuakin on lääkärit solvanneet ym ym ym, jopa lihavaksi sanoneet. Nyt ei ole grammaakaan liikaa.
Oma lääkäri & hänen vast.otto.apul. ovat asiallisia, harvoin terkkareissa heidän kaltaisiaan tapaa. Miksei kaikkia potilaita voi ottaa ihmisinä ja auttaa niin paljon kuin pystyy. Ei kukaan mene lääkäriin saadakseen verorahoilla kustannettua vit"""""""lua.
- oliko mukana
laihtuminen ? Sen lääkäri katsoi syyksi kun kirjoitti minulle lähetteen paksunsuolentähystykseen.
- miisukka122
En ole laihtunut vatsaoireiden aikana vaan paino on pysynyt samana.
Oireita on ollut jonkin verran, ei enää niin paljon kuin aikaisemmin. On ollut todella kiva huomata iltapäivällä, että ei ole oireita ollut koko päivänä! :)
Saa nähdä miten nyt käy, aamukahvia juon tässä samalla, tosin laimennettua versiota. Ei tämän kahvinkaan pois jättö ole vaikeaa, helposti olen pystynyt olemaan ilmankin. Nyt vaan halusin kokeilla, että onko tässä syy oireisiin..
Sen minkä olen huomannut myös vaikuttavan on se, että ei pidä syödä mahaa aivan täyteen, eli varmaa on, että oireita ilmaantuu jos syöt itsesi ähkyyn. Myöskin vehnää olen yrittänyt vältellä.
Ehkäpä tämä elämä tästä taas voittaa, näiden oireiden kanssa voi jo elääkin, käydä ihmisten ilmoilla. Aion vielä kuitenkin teetättää itselleni yksityisellä taholla cdsa:n eli laajan ruuansulatusanalyysin. Lääkärin tekemissä testeissä ei ollut mitään poikkeavaa, olen siis terve niiden osalta.
Tiedän, että oireet tulee varmasti jossakin vaiheessa samanlaisena takaisinkin, on vaan pyrittävä syömään terveellisesti eikä ainakaan syödä nuita ongelmia aiheuttavia aineita. Hassua tässä on se, että aikaisemmin minun ruokavalioni oli kaikkea muuta kuin terveellinen; pitsaa, hampurilaisia, karkkia, suklaata, jne. jolloin oireita ei ollut, nyt kun syön mielestäni terveellisesti niin saan kaveriksi tälläisen vaivan. Ehkäpä nuo edelliset syömistottumukset on auttanut asiassa, kunpa en olisi syönyt aikoinaan nuin epäterveellisesti, voisin ehkä olla nyt "terve". - kun helpottaa.
miisukka122 kirjoitti:
Oireita on ollut jonkin verran, ei enää niin paljon kuin aikaisemmin. On ollut todella kiva huomata iltapäivällä, että ei ole oireita ollut koko päivänä! :)
Saa nähdä miten nyt käy, aamukahvia juon tässä samalla, tosin laimennettua versiota. Ei tämän kahvinkaan pois jättö ole vaikeaa, helposti olen pystynyt olemaan ilmankin. Nyt vaan halusin kokeilla, että onko tässä syy oireisiin..
Sen minkä olen huomannut myös vaikuttavan on se, että ei pidä syödä mahaa aivan täyteen, eli varmaa on, että oireita ilmaantuu jos syöt itsesi ähkyyn. Myöskin vehnää olen yrittänyt vältellä.
Ehkäpä tämä elämä tästä taas voittaa, näiden oireiden kanssa voi jo elääkin, käydä ihmisten ilmoilla. Aion vielä kuitenkin teetättää itselleni yksityisellä taholla cdsa:n eli laajan ruuansulatusanalyysin. Lääkärin tekemissä testeissä ei ollut mitään poikkeavaa, olen siis terve niiden osalta.
Tiedän, että oireet tulee varmasti jossakin vaiheessa samanlaisena takaisinkin, on vaan pyrittävä syömään terveellisesti eikä ainakaan syödä nuita ongelmia aiheuttavia aineita. Hassua tässä on se, että aikaisemmin minun ruokavalioni oli kaikkea muuta kuin terveellinen; pitsaa, hampurilaisia, karkkia, suklaata, jne. jolloin oireita ei ollut, nyt kun syön mielestäni terveellisesti niin saan kaveriksi tälläisen vaivan. Ehkäpä nuo edelliset syömistottumukset on auttanut asiassa, kunpa en olisi syönyt aikoinaan nuin epäterveellisesti, voisin ehkä olla nyt "terve".Aion vielä kuitenkin teetättää itselleni yksityisellä taholla cdsa:n eli laajan ruuansulatusanalyysin.
En ole tuollaisesta analyysistä kuullutkaan, minkälainen se suurinpiirtein on.
KAHVI on se myrkky joka ei sovi mahalleni, silti päivä ei käynnisty jos en juo aamulla 2-3 kupillista. Ja sitten vessaan.
Miten kahvi aiheuttaa niin äkillisen reaktion, tänäänkin puoli kuppia juotuani, juoksin pytylle. Muut ruuat alkavat pysyä sisällä.
Viittaako kahvin vaikutus enemmänkin ylävatsavaivaan ?
Tarkkana on oltava siitä mitä suuhunsa laittaa. - miisukka122
kun helpottaa. kirjoitti:
Aion vielä kuitenkin teetättää itselleni yksityisellä taholla cdsa:n eli laajan ruuansulatusanalyysin.
En ole tuollaisesta analyysistä kuullutkaan, minkälainen se suurinpiirtein on.
KAHVI on se myrkky joka ei sovi mahalleni, silti päivä ei käynnisty jos en juo aamulla 2-3 kupillista. Ja sitten vessaan.
Miten kahvi aiheuttaa niin äkillisen reaktion, tänäänkin puoli kuppia juotuani, juoksin pytylle. Muut ruuat alkavat pysyä sisällä.
Viittaako kahvin vaikutus enemmänkin ylävatsavaivaan ?
Tarkkana on oltava siitä mitä suuhunsa laittaa.Vihdoinkin hyvä olo -kirjassa kerrotaan cdsa analyysistä näin:
"Laajassa ruuansulatusanalyysissä tutkitaan mm. ruan pilkkoitumista, imeytymistä, suoliston immunologiaa, bakteeri- ja hiivatasapainoa." Lisäksi sillä voidaan
"1. Erottaa myös krooniset toiminnalliset ruansulatusvaivat tulehduksellisesta suolistosairauksista, kuten Crohnin taudista ja haavaisen paksusuolen tulehduksesta.
2. Arvioida paksusuolen syövän riskiä erilaisten ulosteen merkkiaineiden avulla.
3. Tutkia haiman ruansulatustoimintaa ilman, että potilaan syömät ruansulatusentsyymit tai ruokasulan läpimenoaika vaikuttavat tuloksiin.
4. Diagnosoida helikobakteeri ja seurata häätöhoidon tehoa.
5. Tutkia suolisto-oireita aiheuttavat parasiitit (loiset) kolmen päivän parasiittitestillä.
Eli aika laaja tosiaan on kaiketi tuo analyysi.
Kahvin juonnilla ei muuten tuntunut olevan merkittävää vaikutusta oireisiini, tosin aamukahvin juotuani joudun yleensä melko pikaisesti vessaan. En pidä sitä kuitenkaan häiritsevänä koska se ei kestä tosiaan kuin tuon vessassa käynnin hetken, joten siitä ei ole haittaa kun ei aiheuta koko päivän kestäviä ilmavaivoja. - kiinittää huomiota ruokaval...
miisukka122 kirjoitti:
Tiedän, että oireet tulee varmasti jossakin vaiheessa samanlaisena takaisinkin, on vaan pyrittävä syömään terveellisesti eikä ainakaan syödä nuita ongelmia aiheuttavia aineita. Hassua tässä on se, että aikaisemmin minun ruokavalioni oli kaikkea muuta kuin terveellinen; pitsaa, hampurilaisia, karkkia, suklaata, jne. jolloin oireita ei ollut, nyt kun syön mielestäni terveellisesti niin saan kaveriksi tälläisen vaivan. Ehkäpä nuo edelliset syömistottumukset on auttanut asiassa, kunpa en olisi syönyt aikoinaan nuin epäterveellisesti, voisin ehkä olla nyt "terve".Ongelmat voivat tulla jonkun taudinkin seurauksena tai antibioottikuurin tms. En tiedä mikä vaikutus on sitten tuolla "roskaruoan" syömisellä. Varmasti sekin voi vaikuttaa.... Ainakin itse olen huomannut että jos on pitkään syönyt vääränlaista ruokaa niin se on voinut vaikuttaa negatiivisesti...
Kahvi voi sekoittaa mahaa, mutta ei välttämättä lisää ilmavaivoja. Niitä voivat lisätä tietysti muut aineet kuten viljatuotteet, maitotuotteet, hiilihappojuomat, karkit, suklaat tms.
Kannattaa kyllä muistaa että joinakin päivinä ongelmat voivat olla pienempiä vaikka söisitkin ns. haitallisia tuotteita ja toisena päivänä taas tilanne menee pahemmaksi. Yleistä kuitenkin on että samat tuotteet aiheuttavat yleensä samanlaisia ongelmia...
Itse taisin joskus käydä tuon CDSA:n läpi (en tiedä onko sama testi) mutta siitä ei ollut juurikaan hyötyä... Voi olla tietysti ihmisestä riippuvaa. Kuitenkin kannattaa kiinittää vielä tarkemmin huomiota tuohon ruokavalioon jos ongelmat jatkuvat vielä tulevaisuudessa... - jgfhjgfhj
kiinittää huomiota ruokaval... kirjoitti:
Ongelmat voivat tulla jonkun taudinkin seurauksena tai antibioottikuurin tms. En tiedä mikä vaikutus on sitten tuolla "roskaruoan" syömisellä. Varmasti sekin voi vaikuttaa.... Ainakin itse olen huomannut että jos on pitkään syönyt vääränlaista ruokaa niin se on voinut vaikuttaa negatiivisesti...
Kahvi voi sekoittaa mahaa, mutta ei välttämättä lisää ilmavaivoja. Niitä voivat lisätä tietysti muut aineet kuten viljatuotteet, maitotuotteet, hiilihappojuomat, karkit, suklaat tms.
Kannattaa kyllä muistaa että joinakin päivinä ongelmat voivat olla pienempiä vaikka söisitkin ns. haitallisia tuotteita ja toisena päivänä taas tilanne menee pahemmaksi. Yleistä kuitenkin on että samat tuotteet aiheuttavat yleensä samanlaisia ongelmia...
Itse taisin joskus käydä tuon CDSA:n läpi (en tiedä onko sama testi) mutta siitä ei ollut juurikaan hyötyä... Voi olla tietysti ihmisestä riippuvaa. Kuitenkin kannattaa kiinittää vielä tarkemmin huomiota tuohon ruokavalioon jos ongelmat jatkuvat vielä tulevaisuudessa...tupakkaa huuleen se auttaa rauhoittaa paremmin kuin librax
kiinittää huomiota ruokaval... kirjoitti:
Ongelmat voivat tulla jonkun taudinkin seurauksena tai antibioottikuurin tms. En tiedä mikä vaikutus on sitten tuolla "roskaruoan" syömisellä. Varmasti sekin voi vaikuttaa.... Ainakin itse olen huomannut että jos on pitkään syönyt vääränlaista ruokaa niin se on voinut vaikuttaa negatiivisesti...
Itse taisin joskus käydä tuon CDSA:n läpi (en tiedä onko sama testi) mutta siitä ei ollut juurikaan hyötyä... Voi olla tietysti ihmisestä riippuvaa. Kuitenkin kannattaa kiinittää vielä tarkemmin huomiota tuohon ruokavalioon jos ongelmat jatkuvat vielä tulevaisuudessa...Mulla ei oikeestaan ole merkitystä mitä syön ja mitä en, joskust vatsa toimii ja joskus ei. Jos vaikka syön tänään jotain tiettyä ruokaa ja se aiheuttaa oireita niin se sama ruoka ei välttämättä tee oireita huomenna. Aika rasittavaa. Helpompaa olis jos tietäis ne ruuat mitkä oireita aiheuttavat ja välttäis sitte niitä, mut kun ei ne aina aiheuta. Joskus heti syömisen jälkeen turpoaa vatsa ihan ilmapalloksi, joskus taas ei. Ja joskus sama rektio jos on kova nälkä, eli tyhjä mahakin turpoilee. Tähystykseen en ole päässyt, ei edes yksityinen lääkäri sinne määrännyt. No ehkä sitten joskus. Mut eiköhän nää vaivat ihan stressistä johdu suurin osa. Ja ylipitkästä paksusuolesta lääkäri viimeeksi puhui.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Israel aloitti 3. maailmansodan
https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011297979.html Israel se sitten aloitti näköjään kolmannen maailmansodan.4622848Kaksi vuotta
Sitten mä ihastuin suhun päätä pahkaa, kun meillä klikkasi heti ekasta päivästä lähtien. Et varmasti tunne samoin ja tek152675Nainen, meidän talossa on säännöt
1. Mies on aina oikeassa. 2. Ei vastaväitteitä. 3. Mäkättäminen kielletty. 4. Suhde on tärkein. 5. Ei salaisuuksia. 6. E2721618Miksi me ei mies voida edes viestitellä irl?
En odota enkä vaadi mitään, voitaisiin vain olla yhteyksissä jollain tapaa ihan oikeasti.841204Raamatun kiroukset ja uhkaukset osoittavat sen ihmisperäisyyden
"Se sanotaan galatalaiskirjeessä, että jos joku levittää väärää evankeliumia: "...jos joku julistaa teille evankeliumia4411145Oliko Farmi-finaalitehtävät mielestäsi tasaveroisia Lloydin ja Johannan välillä?
Onnea Farmi-voitosta, Lloyd. Et tainnut olla ihan kaikkien suosikki, mutta puskit voittoon! Oliko finaalitehtävät miel631098- 156980
Rakennetaanko yhdessä?
Haluaisin rakentaa sun kanssa yhteistä tulevaisuutta❤️ Onko meistä siihen? Huomaan että sulta puuttuu se joku tärkeä elä41938- 56909
- 79895