Kuorman pituus

Fysiikan lait

Tuossa alemmassa viestiketjussa muuan asiantuntijana esiintyvä nimimerkki väittää että perävaunu on vakaampi, jos sen kuormana on 4 metrin pituinen 1500 kg painoinen kappale, kuin jos sen kuormana olisi saman painoinen mutta vain esimerkiksi 1 metrin pituinen kappale.

Tämä ei oikein mene minulla jakeluun. Osaisiko joku fysiikan lakeja tunteva perustella asian?

Maallikkona minusta itsestäni tuntuu että jos yksiakselisessa 4 metrin lavalla varustetussa kärryssä on 4 metrin pituinen 1500 kg painava kappale niin vaunu on huomattavasti hankalampi pideltävä esimerkiksi kun se jossain asfalttiurassa saa alun heilahtelulle, siis verrattuna siihen että samassa vaunussa tuo 1500 kg on vaikkapa teoreettisesti pistekuormana suoraan akselin päällä.

Taitaako joku sanoa mikä on totuus? Asialla lienee melkoinen turvallisuusmerkitys.

Kiitos!

5

2437

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Vaikka näin....

      Ota 50 kg painava parru tai palkki kainaloosi, tuommoinen 5 -6 metriä pitkä, ja kääntele itseäsi parru kainalossa puolelta toiselle, ja koita pysäyttää liike yhtäkkiä.

      Tee sitten sama niin että sulla on 50 kg painoa kainalossasi 50 cm pituisena pakettina.

      Huomaat kyllä että se pitkä parru vie sinua etkä sinä sitä, kun taas se lyhyt paketti ei sinua vie.

      Vipuvarren pituudesta siinä vaan on kysymys.

      • ABCDE

        Kerrassaan mainio esimerkki, mutta esittäjä tulkitsee asian väärin.

        Massan (pyörähdys)hitaudesta tosiaan on kysymys. Jos perävaunun kuljetettavana on pitkä ja painava kappale niin vakaus on parempi kuin lyhyellä painavalla kappaleella. Syynä tähän on se, että kun perävaunu liikkuu normaalisti liikenteessä niin sen rotaatioenergia (pyörädysenergia) on nolla, koska perävaunu liikkuu ainakin lähes suoraan tietä pitkin. Vaunu ei tällöin pyöri lainkaan pystysuuntaisen keskiakselin suhteen. Kuten yllä olevassa kirjoituksessa sanotaan, että sylissä oleva pitkä palkki tarvitsee enemmän voimaa saada se pyörivään liikkeesee ja samaten pitkän palkin pyövivän liikeen pysäyttäminen vaatii paljon voimaa. Tämä sama massahitaus tekee pitkän palkin kuljetuksen vakaaksi eli pyörimätöntä kuljetettavaa pitkää ja raskasta palkkia on vaikea vaikea saada pyörivään liikkeeseen, minkä johdosta palkki pyrkii pitämään perävaunun samassa asennossa vaikka jokin "sivutuuli" yrittäisikin sitä poikkeuttaa. Toisaalta jos peli on menetetty ja pitkää ja raskasta tavaraa kuljettava perävaunu on alkanut pyöriä tiellä niin sen pysäyttäminen on vaikeampaa kuin lyhyen raskaan kuljetuksen.


      • Pysytään asiassa!
        ABCDE kirjoitti:

        Kerrassaan mainio esimerkki, mutta esittäjä tulkitsee asian väärin.

        Massan (pyörähdys)hitaudesta tosiaan on kysymys. Jos perävaunun kuljetettavana on pitkä ja painava kappale niin vakaus on parempi kuin lyhyellä painavalla kappaleella. Syynä tähän on se, että kun perävaunu liikkuu normaalisti liikenteessä niin sen rotaatioenergia (pyörädysenergia) on nolla, koska perävaunu liikkuu ainakin lähes suoraan tietä pitkin. Vaunu ei tällöin pyöri lainkaan pystysuuntaisen keskiakselin suhteen. Kuten yllä olevassa kirjoituksessa sanotaan, että sylissä oleva pitkä palkki tarvitsee enemmän voimaa saada se pyörivään liikkeesee ja samaten pitkän palkin pyövivän liikeen pysäyttäminen vaatii paljon voimaa. Tämä sama massahitaus tekee pitkän palkin kuljetuksen vakaaksi eli pyörimätöntä kuljetettavaa pitkää ja raskasta palkkia on vaikea vaikea saada pyörivään liikkeeseen, minkä johdosta palkki pyrkii pitämään perävaunun samassa asennossa vaikka jokin "sivutuuli" yrittäisikin sitä poikkeuttaa. Toisaalta jos peli on menetetty ja pitkää ja raskasta tavaraa kuljettava perävaunu on alkanut pyöriä tiellä niin sen pysäyttäminen on vaikeampaa kuin lyhyen raskaan kuljetuksen.

        Aivan viestisi lopussa saavutat sen kohdan josta käytännössä on kysymys:

        "Toisaalta jos peli on menetetty ja pitkää ja raskasta tavaraa kuljettava perävaunu on alkanut pyöriä tiellä niin sen pysäyttäminen on vaikeampaa kuin lyhyen raskaan kuljetuksen."

        Käytät termiä "pyöriä" - eivät perävaunut pyöri, ne heijaavat ja heittelehtivät.

        Tiet eivät ole suoria eivätkä tasaisia. Perävaunu ja koko yhdistelmä saattavat saada jostain yllättävästä asfalttiurasta, väärästä tien kallistumasta jne. alun sille heijaukselle, ja nyt on kysymys siitä että kumpi tällaisessa tapauksessa on helpompi hallita: kärry jossa on pitkä kappale vai kärry jossa on saman painoinen lyhyt kappale.

        Väitän yhä, että kun pitkä kappale aloittaa edestakaisen heijauksen niin sitä on huomattavasti vaikeampi pysäyttää kuin siinä tapauksessa että kuormana on lyhyt yhtä painava kappale.

        Tämä taitaa olla se villakoiran ydin. Jotenkin minusta tuntuu että näet koko ongelman täysin teoreettisella tasolla. Tieverkosto ja liikenne ja ajoneuvoyhdistelmä eivät kuitenkaan ole teoreettinen ilmiö.


      • ABCDE
        Pysytään asiassa! kirjoitti:

        Aivan viestisi lopussa saavutat sen kohdan josta käytännössä on kysymys:

        "Toisaalta jos peli on menetetty ja pitkää ja raskasta tavaraa kuljettava perävaunu on alkanut pyöriä tiellä niin sen pysäyttäminen on vaikeampaa kuin lyhyen raskaan kuljetuksen."

        Käytät termiä "pyöriä" - eivät perävaunut pyöri, ne heijaavat ja heittelehtivät.

        Tiet eivät ole suoria eivätkä tasaisia. Perävaunu ja koko yhdistelmä saattavat saada jostain yllättävästä asfalttiurasta, väärästä tien kallistumasta jne. alun sille heijaukselle, ja nyt on kysymys siitä että kumpi tällaisessa tapauksessa on helpompi hallita: kärry jossa on pitkä kappale vai kärry jossa on saman painoinen lyhyt kappale.

        Väitän yhä, että kun pitkä kappale aloittaa edestakaisen heijauksen niin sitä on huomattavasti vaikeampi pysäyttää kuin siinä tapauksessa että kuormana on lyhyt yhtä painava kappale.

        Tämä taitaa olla se villakoiran ydin. Jotenkin minusta tuntuu että näet koko ongelman täysin teoreettisella tasolla. Tieverkosto ja liikenne ja ajoneuvoyhdistelmä eivät kuitenkaan ole teoreettinen ilmiö.

        Alan olla niitä viimeisiä "ammattilaisia", joilla on teoria ja käytäntötieto/-kokemus samanaikaisesti. Käytäntötieto koskee sekä valmistamista, että ajamista.


        Tällä palstalla näkyy olevan vallitseva käsitys, että pitkä tavara aiheuttaa epävakautta. Se on kuitenkin väärä käsitys. Syy tälläiseen "käsitykseen tai kokemukseen" on siinä, että kun on kuljetettu pitkää tavaraa yhdistelmä on tulkittu epävaaksi väärin perustein.

        Syy em. on se, että pitkää tavaraa kuljetetaan lähes poikkeuksetta liian lyhyellä perävaunulla. Useinmiten olosuhteet ovat täysin laittomat (kuorman koko, suurin sallittu kuorman takaylitys, aisapaino, lähes nolla sidonta, nopeus yms.)

        On sitten kysymys kuorma-autosta, ka perävaunusta, rekasta, linja-autosta, kevytperävaunusta, henkilöautosta tai ihan mistä ajoneuvosta tahansa niin lienee poikeuksetta selvä, että mitä pidempi ajoneuvo sen vakaampi. Joissakin tapauksissa kovalla sivumyrskyllä pitkä ajoneuvo voi tietyissä geometrisissä olosuhteissa olla poikkeus (harvinaista kuitenkin).


        Kun ajattelee esimerkkejä tiellä niin lähes sääntö on, että "6m lautakuorma" on 2,5 m vaunussa ja ylikuormaa 100% vähintään. Kun tarkastellaan vähän sääntöjä, niin huomataan että kuljetus on jo pituuksien puolesta laiton. Sillä max takaylitys 2m lava 2,5m max etuylitys 1m = 5,5 m eli kuljetetava tavara on 0,5 m ylipitkää.

        Kys. puutavara on todennäköisesti 2,5 m takaa yli. Yleensä perävaunun akseli on n. 0,1 m keskikohdan takapuolella. Puutavaran painopiste on 1,35 1-3=0,65 m peävaunun akselin takapuolella. Tämä tekee pitkän tavaran kuljetukset lyhyillä vaunuilla vaaralliseksi. Tavaran pitkänmallisuus sinänsä rauhoittaa vaunua, mutta varsinainen ongelma kuorman painopisteen väärä paikka ylittää muut vaikuttimet.

        Jos painopiste on "tukipinnan (tukivoimien)" perävaunun akseli - auton vetokoukku ulkopuolella tekee se vakauden vaarallisen rauhattomaksi. Eli jos esim. kaarteessa kespipakovoima vääntää kuorman painopistettä ulkokurviin päin ja kun painopiste on akselin takapuolella niin perävaunun aisa pyrkii siirtymään sisäkurviin päin eli näin syntyy vaarallinen vakauden tila.

        Kun kuorman painopiste on perävaunun akselin ja vetokoukun välisellä alueella niin kaarteessa kaikki voimat pyrkivät siirtämään ajouneoyhdistelman akseleita ulkokurviin päin jolloin tilanne on vakaa.


      • Asiasta toiseen loikit
        ABCDE kirjoitti:

        Alan olla niitä viimeisiä "ammattilaisia", joilla on teoria ja käytäntötieto/-kokemus samanaikaisesti. Käytäntötieto koskee sekä valmistamista, että ajamista.


        Tällä palstalla näkyy olevan vallitseva käsitys, että pitkä tavara aiheuttaa epävakautta. Se on kuitenkin väärä käsitys. Syy tälläiseen "käsitykseen tai kokemukseen" on siinä, että kun on kuljetettu pitkää tavaraa yhdistelmä on tulkittu epävaaksi väärin perustein.

        Syy em. on se, että pitkää tavaraa kuljetetaan lähes poikkeuksetta liian lyhyellä perävaunulla. Useinmiten olosuhteet ovat täysin laittomat (kuorman koko, suurin sallittu kuorman takaylitys, aisapaino, lähes nolla sidonta, nopeus yms.)

        On sitten kysymys kuorma-autosta, ka perävaunusta, rekasta, linja-autosta, kevytperävaunusta, henkilöautosta tai ihan mistä ajoneuvosta tahansa niin lienee poikeuksetta selvä, että mitä pidempi ajoneuvo sen vakaampi. Joissakin tapauksissa kovalla sivumyrskyllä pitkä ajoneuvo voi tietyissä geometrisissä olosuhteissa olla poikkeus (harvinaista kuitenkin).


        Kun ajattelee esimerkkejä tiellä niin lähes sääntö on, että "6m lautakuorma" on 2,5 m vaunussa ja ylikuormaa 100% vähintään. Kun tarkastellaan vähän sääntöjä, niin huomataan että kuljetus on jo pituuksien puolesta laiton. Sillä max takaylitys 2m lava 2,5m max etuylitys 1m = 5,5 m eli kuljetetava tavara on 0,5 m ylipitkää.

        Kys. puutavara on todennäköisesti 2,5 m takaa yli. Yleensä perävaunun akseli on n. 0,1 m keskikohdan takapuolella. Puutavaran painopiste on 1,35 1-3=0,65 m peävaunun akselin takapuolella. Tämä tekee pitkän tavaran kuljetukset lyhyillä vaunuilla vaaralliseksi. Tavaran pitkänmallisuus sinänsä rauhoittaa vaunua, mutta varsinainen ongelma kuorman painopisteen väärä paikka ylittää muut vaikuttimet.

        Jos painopiste on "tukipinnan (tukivoimien)" perävaunun akseli - auton vetokoukku ulkopuolella tekee se vakauden vaarallisen rauhattomaksi. Eli jos esim. kaarteessa kespipakovoima vääntää kuorman painopistettä ulkokurviin päin ja kun painopiste on akselin takapuolella niin perävaunun aisa pyrkii siirtymään sisäkurviin päin eli näin syntyy vaarallinen vakauden tila.

        Kun kuorman painopiste on perävaunun akselin ja vetokoukun välisellä alueella niin kaarteessa kaikki voimat pyrkivät siirtämään ajouneoyhdistelman akseleita ulkokurviin päin jolloin tilanne on vakaa.

        Sinä se vaan et kykene pysymään asiassa. Voitelet itsestäsi yli-ihmisen, mutta samalla väännät ja käännät keskustelun pois siitä mistä puhe oli.

        Koitahan pysyä asiassa: jos kuuden metrin lavalla on kuuden metrin kappale (huomaa, ei ylityksiä lainkaan) ja se kappale saa jostain tien muodossa olevasta heitosta alkukiihdytyksen niin onko se silloinkin vakaampi kuin samalla kuuden metrin lavalla oleva metrin mittainen saman painoinen kappale täsmälleen oikein kuormattuna.

        Äläkä nyt ala kierrellä juttelemalla niitä näitä laittomista ylityksistä ja ylikuormista.

        Pysy asiassa ja vastaa asiallisesti. Jos pystyt. Henkilökohtaisesti olen sitä mieltä että olet teorioilla sotkenut pääsi; teoriasi ovat oikeita mutta sovellat niitä täysin vääriin olosuhteisiin.

        Yritä nyt edes kerran vastata suoraan kysymykseen kiertelemättä.

        Olen minäkin perävaunuja valmistanut, jokseenkin varmasti enemmän kuin sinä, ja olen niitä kymmeniä vuosia vetänyt. Väitän että minun kokemukseni ajaa kirkkaasti sinun teorioittesi ohi ja yli, koska sovellat teorioitasi vääriin paikkoihin.

        Oletko joku ammattikoulun eläkkeellä oleva opettaja? Vai turhautunut asentaja?

        PYSY ASIASSA EDESYHDEN KERRAN!

        Kiitos?


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kysymys muille miehille

      Onko teille varattu nainen ongelma? Mikään muu naisessa ei töki kun se että hän on varattu. Kamppailen houkutuksen kanss
      Ikävä
      140
      7929
    2. Kaipaisin nyt kosketusta

      jota ei koskaan ole ollut. Saisinpa tuntea kätesi niskallani ja silittelemässä päätäni. Sulaisin varmasti siihen.
      Ikävä
      31
      3126
    3. Imaami kysyy, miksi pojat uivat ilman valvontaa

      Kalajoen särkät ovat usean kilometrin pituiset. Siellä on kylttejä, joissa varoitetaan rannan vaaroista. Siellä ei ole
      Maailman menoa
      382
      2198
    4. Mansikkatiloilla hyväksikäytetään ukrainalaisia

      Työolot ovat surkeita ja palkka kelvoton. https://yle.fi/a/74-20172942
      Maailman menoa
      284
      1760
    5. Kerrostaloihin ilmalämpöpumput

      Ulkomailla näkee paljon ilmalämpöpumppuja kerrostalojen ulkoseinissä. Mikä estää taloyhtiötä hankkimasta niitä asuntoih
      Sinkut
      147
      1583
    6. Tukalaa kuumuutta

      Tietäisitpä vaan kuinka kuumana olen käynyt viime päivät. Eikä johdu helteestä, vaan sinusta. Mitäköhän taikoja olet teh
      Ikävä
      21
      1421
    7. Sokea "ystävälle"

      Oletko oikeasti noin sokea?
      Ikävä
      100
      1229
    8. Sinä, ihastukseni

      Mitä haluaisit tehdä kanssani ensimmäisenä?
      Ihastuminen
      15
      1228
    9. En ymmärrä käytöstäsi

      Se on ollut eräänlaista hyväksikäyttöä. Että seura kyllä kelpaa palstan välityksellä silloin kun ei ole parempaakaan tek
      Ikävä
      137
      1152
    10. Tiedät ettei tule toimimaan.

      Mielenterveys ei kummallakaan kestä.
      Ikävä
      18
      1112
    Aihe