Kuorman pituus

Fysiikan lait

Tuossa alemmassa viestiketjussa muuan asiantuntijana esiintyvä nimimerkki väittää että perävaunu on vakaampi, jos sen kuormana on 4 metrin pituinen 1500 kg painoinen kappale, kuin jos sen kuormana olisi saman painoinen mutta vain esimerkiksi 1 metrin pituinen kappale.

Tämä ei oikein mene minulla jakeluun. Osaisiko joku fysiikan lakeja tunteva perustella asian?

Maallikkona minusta itsestäni tuntuu että jos yksiakselisessa 4 metrin lavalla varustetussa kärryssä on 4 metrin pituinen 1500 kg painava kappale niin vaunu on huomattavasti hankalampi pideltävä esimerkiksi kun se jossain asfalttiurassa saa alun heilahtelulle, siis verrattuna siihen että samassa vaunussa tuo 1500 kg on vaikkapa teoreettisesti pistekuormana suoraan akselin päällä.

Taitaako joku sanoa mikä on totuus? Asialla lienee melkoinen turvallisuusmerkitys.

Kiitos!

5

2308

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Vaikka näin....

      Ota 50 kg painava parru tai palkki kainaloosi, tuommoinen 5 -6 metriä pitkä, ja kääntele itseäsi parru kainalossa puolelta toiselle, ja koita pysäyttää liike yhtäkkiä.

      Tee sitten sama niin että sulla on 50 kg painoa kainalossasi 50 cm pituisena pakettina.

      Huomaat kyllä että se pitkä parru vie sinua etkä sinä sitä, kun taas se lyhyt paketti ei sinua vie.

      Vipuvarren pituudesta siinä vaan on kysymys.

      • ABCDE

        Kerrassaan mainio esimerkki, mutta esittäjä tulkitsee asian väärin.

        Massan (pyörähdys)hitaudesta tosiaan on kysymys. Jos perävaunun kuljetettavana on pitkä ja painava kappale niin vakaus on parempi kuin lyhyellä painavalla kappaleella. Syynä tähän on se, että kun perävaunu liikkuu normaalisti liikenteessä niin sen rotaatioenergia (pyörädysenergia) on nolla, koska perävaunu liikkuu ainakin lähes suoraan tietä pitkin. Vaunu ei tällöin pyöri lainkaan pystysuuntaisen keskiakselin suhteen. Kuten yllä olevassa kirjoituksessa sanotaan, että sylissä oleva pitkä palkki tarvitsee enemmän voimaa saada se pyörivään liikkeesee ja samaten pitkän palkin pyövivän liikeen pysäyttäminen vaatii paljon voimaa. Tämä sama massahitaus tekee pitkän palkin kuljetuksen vakaaksi eli pyörimätöntä kuljetettavaa pitkää ja raskasta palkkia on vaikea vaikea saada pyörivään liikkeeseen, minkä johdosta palkki pyrkii pitämään perävaunun samassa asennossa vaikka jokin "sivutuuli" yrittäisikin sitä poikkeuttaa. Toisaalta jos peli on menetetty ja pitkää ja raskasta tavaraa kuljettava perävaunu on alkanut pyöriä tiellä niin sen pysäyttäminen on vaikeampaa kuin lyhyen raskaan kuljetuksen.


      • Pysytään asiassa!
        ABCDE kirjoitti:

        Kerrassaan mainio esimerkki, mutta esittäjä tulkitsee asian väärin.

        Massan (pyörähdys)hitaudesta tosiaan on kysymys. Jos perävaunun kuljetettavana on pitkä ja painava kappale niin vakaus on parempi kuin lyhyellä painavalla kappaleella. Syynä tähän on se, että kun perävaunu liikkuu normaalisti liikenteessä niin sen rotaatioenergia (pyörädysenergia) on nolla, koska perävaunu liikkuu ainakin lähes suoraan tietä pitkin. Vaunu ei tällöin pyöri lainkaan pystysuuntaisen keskiakselin suhteen. Kuten yllä olevassa kirjoituksessa sanotaan, että sylissä oleva pitkä palkki tarvitsee enemmän voimaa saada se pyörivään liikkeesee ja samaten pitkän palkin pyövivän liikeen pysäyttäminen vaatii paljon voimaa. Tämä sama massahitaus tekee pitkän palkin kuljetuksen vakaaksi eli pyörimätöntä kuljetettavaa pitkää ja raskasta palkkia on vaikea vaikea saada pyörivään liikkeeseen, minkä johdosta palkki pyrkii pitämään perävaunun samassa asennossa vaikka jokin "sivutuuli" yrittäisikin sitä poikkeuttaa. Toisaalta jos peli on menetetty ja pitkää ja raskasta tavaraa kuljettava perävaunu on alkanut pyöriä tiellä niin sen pysäyttäminen on vaikeampaa kuin lyhyen raskaan kuljetuksen.

        Aivan viestisi lopussa saavutat sen kohdan josta käytännössä on kysymys:

        "Toisaalta jos peli on menetetty ja pitkää ja raskasta tavaraa kuljettava perävaunu on alkanut pyöriä tiellä niin sen pysäyttäminen on vaikeampaa kuin lyhyen raskaan kuljetuksen."

        Käytät termiä "pyöriä" - eivät perävaunut pyöri, ne heijaavat ja heittelehtivät.

        Tiet eivät ole suoria eivätkä tasaisia. Perävaunu ja koko yhdistelmä saattavat saada jostain yllättävästä asfalttiurasta, väärästä tien kallistumasta jne. alun sille heijaukselle, ja nyt on kysymys siitä että kumpi tällaisessa tapauksessa on helpompi hallita: kärry jossa on pitkä kappale vai kärry jossa on saman painoinen lyhyt kappale.

        Väitän yhä, että kun pitkä kappale aloittaa edestakaisen heijauksen niin sitä on huomattavasti vaikeampi pysäyttää kuin siinä tapauksessa että kuormana on lyhyt yhtä painava kappale.

        Tämä taitaa olla se villakoiran ydin. Jotenkin minusta tuntuu että näet koko ongelman täysin teoreettisella tasolla. Tieverkosto ja liikenne ja ajoneuvoyhdistelmä eivät kuitenkaan ole teoreettinen ilmiö.


      • ABCDE
        Pysytään asiassa! kirjoitti:

        Aivan viestisi lopussa saavutat sen kohdan josta käytännössä on kysymys:

        "Toisaalta jos peli on menetetty ja pitkää ja raskasta tavaraa kuljettava perävaunu on alkanut pyöriä tiellä niin sen pysäyttäminen on vaikeampaa kuin lyhyen raskaan kuljetuksen."

        Käytät termiä "pyöriä" - eivät perävaunut pyöri, ne heijaavat ja heittelehtivät.

        Tiet eivät ole suoria eivätkä tasaisia. Perävaunu ja koko yhdistelmä saattavat saada jostain yllättävästä asfalttiurasta, väärästä tien kallistumasta jne. alun sille heijaukselle, ja nyt on kysymys siitä että kumpi tällaisessa tapauksessa on helpompi hallita: kärry jossa on pitkä kappale vai kärry jossa on saman painoinen lyhyt kappale.

        Väitän yhä, että kun pitkä kappale aloittaa edestakaisen heijauksen niin sitä on huomattavasti vaikeampi pysäyttää kuin siinä tapauksessa että kuormana on lyhyt yhtä painava kappale.

        Tämä taitaa olla se villakoiran ydin. Jotenkin minusta tuntuu että näet koko ongelman täysin teoreettisella tasolla. Tieverkosto ja liikenne ja ajoneuvoyhdistelmä eivät kuitenkaan ole teoreettinen ilmiö.

        Alan olla niitä viimeisiä "ammattilaisia", joilla on teoria ja käytäntötieto/-kokemus samanaikaisesti. Käytäntötieto koskee sekä valmistamista, että ajamista.


        Tällä palstalla näkyy olevan vallitseva käsitys, että pitkä tavara aiheuttaa epävakautta. Se on kuitenkin väärä käsitys. Syy tälläiseen "käsitykseen tai kokemukseen" on siinä, että kun on kuljetettu pitkää tavaraa yhdistelmä on tulkittu epävaaksi väärin perustein.

        Syy em. on se, että pitkää tavaraa kuljetetaan lähes poikkeuksetta liian lyhyellä perävaunulla. Useinmiten olosuhteet ovat täysin laittomat (kuorman koko, suurin sallittu kuorman takaylitys, aisapaino, lähes nolla sidonta, nopeus yms.)

        On sitten kysymys kuorma-autosta, ka perävaunusta, rekasta, linja-autosta, kevytperävaunusta, henkilöautosta tai ihan mistä ajoneuvosta tahansa niin lienee poikeuksetta selvä, että mitä pidempi ajoneuvo sen vakaampi. Joissakin tapauksissa kovalla sivumyrskyllä pitkä ajoneuvo voi tietyissä geometrisissä olosuhteissa olla poikkeus (harvinaista kuitenkin).


        Kun ajattelee esimerkkejä tiellä niin lähes sääntö on, että "6m lautakuorma" on 2,5 m vaunussa ja ylikuormaa 100% vähintään. Kun tarkastellaan vähän sääntöjä, niin huomataan että kuljetus on jo pituuksien puolesta laiton. Sillä max takaylitys 2m lava 2,5m max etuylitys 1m = 5,5 m eli kuljetetava tavara on 0,5 m ylipitkää.

        Kys. puutavara on todennäköisesti 2,5 m takaa yli. Yleensä perävaunun akseli on n. 0,1 m keskikohdan takapuolella. Puutavaran painopiste on 1,35 1-3=0,65 m peävaunun akselin takapuolella. Tämä tekee pitkän tavaran kuljetukset lyhyillä vaunuilla vaaralliseksi. Tavaran pitkänmallisuus sinänsä rauhoittaa vaunua, mutta varsinainen ongelma kuorman painopisteen väärä paikka ylittää muut vaikuttimet.

        Jos painopiste on "tukipinnan (tukivoimien)" perävaunun akseli - auton vetokoukku ulkopuolella tekee se vakauden vaarallisen rauhattomaksi. Eli jos esim. kaarteessa kespipakovoima vääntää kuorman painopistettä ulkokurviin päin ja kun painopiste on akselin takapuolella niin perävaunun aisa pyrkii siirtymään sisäkurviin päin eli näin syntyy vaarallinen vakauden tila.

        Kun kuorman painopiste on perävaunun akselin ja vetokoukun välisellä alueella niin kaarteessa kaikki voimat pyrkivät siirtämään ajouneoyhdistelman akseleita ulkokurviin päin jolloin tilanne on vakaa.


      • Asiasta toiseen loikit
        ABCDE kirjoitti:

        Alan olla niitä viimeisiä "ammattilaisia", joilla on teoria ja käytäntötieto/-kokemus samanaikaisesti. Käytäntötieto koskee sekä valmistamista, että ajamista.


        Tällä palstalla näkyy olevan vallitseva käsitys, että pitkä tavara aiheuttaa epävakautta. Se on kuitenkin väärä käsitys. Syy tälläiseen "käsitykseen tai kokemukseen" on siinä, että kun on kuljetettu pitkää tavaraa yhdistelmä on tulkittu epävaaksi väärin perustein.

        Syy em. on se, että pitkää tavaraa kuljetetaan lähes poikkeuksetta liian lyhyellä perävaunulla. Useinmiten olosuhteet ovat täysin laittomat (kuorman koko, suurin sallittu kuorman takaylitys, aisapaino, lähes nolla sidonta, nopeus yms.)

        On sitten kysymys kuorma-autosta, ka perävaunusta, rekasta, linja-autosta, kevytperävaunusta, henkilöautosta tai ihan mistä ajoneuvosta tahansa niin lienee poikeuksetta selvä, että mitä pidempi ajoneuvo sen vakaampi. Joissakin tapauksissa kovalla sivumyrskyllä pitkä ajoneuvo voi tietyissä geometrisissä olosuhteissa olla poikkeus (harvinaista kuitenkin).


        Kun ajattelee esimerkkejä tiellä niin lähes sääntö on, että "6m lautakuorma" on 2,5 m vaunussa ja ylikuormaa 100% vähintään. Kun tarkastellaan vähän sääntöjä, niin huomataan että kuljetus on jo pituuksien puolesta laiton. Sillä max takaylitys 2m lava 2,5m max etuylitys 1m = 5,5 m eli kuljetetava tavara on 0,5 m ylipitkää.

        Kys. puutavara on todennäköisesti 2,5 m takaa yli. Yleensä perävaunun akseli on n. 0,1 m keskikohdan takapuolella. Puutavaran painopiste on 1,35 1-3=0,65 m peävaunun akselin takapuolella. Tämä tekee pitkän tavaran kuljetukset lyhyillä vaunuilla vaaralliseksi. Tavaran pitkänmallisuus sinänsä rauhoittaa vaunua, mutta varsinainen ongelma kuorman painopisteen väärä paikka ylittää muut vaikuttimet.

        Jos painopiste on "tukipinnan (tukivoimien)" perävaunun akseli - auton vetokoukku ulkopuolella tekee se vakauden vaarallisen rauhattomaksi. Eli jos esim. kaarteessa kespipakovoima vääntää kuorman painopistettä ulkokurviin päin ja kun painopiste on akselin takapuolella niin perävaunun aisa pyrkii siirtymään sisäkurviin päin eli näin syntyy vaarallinen vakauden tila.

        Kun kuorman painopiste on perävaunun akselin ja vetokoukun välisellä alueella niin kaarteessa kaikki voimat pyrkivät siirtämään ajouneoyhdistelman akseleita ulkokurviin päin jolloin tilanne on vakaa.

        Sinä se vaan et kykene pysymään asiassa. Voitelet itsestäsi yli-ihmisen, mutta samalla väännät ja käännät keskustelun pois siitä mistä puhe oli.

        Koitahan pysyä asiassa: jos kuuden metrin lavalla on kuuden metrin kappale (huomaa, ei ylityksiä lainkaan) ja se kappale saa jostain tien muodossa olevasta heitosta alkukiihdytyksen niin onko se silloinkin vakaampi kuin samalla kuuden metrin lavalla oleva metrin mittainen saman painoinen kappale täsmälleen oikein kuormattuna.

        Äläkä nyt ala kierrellä juttelemalla niitä näitä laittomista ylityksistä ja ylikuormista.

        Pysy asiassa ja vastaa asiallisesti. Jos pystyt. Henkilökohtaisesti olen sitä mieltä että olet teorioilla sotkenut pääsi; teoriasi ovat oikeita mutta sovellat niitä täysin vääriin olosuhteisiin.

        Yritä nyt edes kerran vastata suoraan kysymykseen kiertelemättä.

        Olen minäkin perävaunuja valmistanut, jokseenkin varmasti enemmän kuin sinä, ja olen niitä kymmeniä vuosia vetänyt. Väitän että minun kokemukseni ajaa kirkkaasti sinun teorioittesi ohi ja yli, koska sovellat teorioitasi vääriin paikkoihin.

        Oletko joku ammattikoulun eläkkeellä oleva opettaja? Vai turhautunut asentaja?

        PYSY ASIASSA EDESYHDEN KERRAN!

        Kiitos?


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Suomi on täysin sekaisin

      Jo ties monettako päivää hirveä itku ja poru jostain helvetin nilviäisistä. https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010
      Maailman menoa
      424
      4655
    2. Ensimmäisestä kohtaamisesta saakka

      minulla on ollut hämmentynyt olo. Miten voit tuntua siltä, että olisin tuntenut sinut aina? Sinun kanssasi on yhtä aikaa
      Ikävä
      14
      1660
    3. Aivan täysin tahallinen teko

      Ei mitään puolusteluja, eikä selittelyitä. Kuljettajalle kerrottiin asiasta siinä paikanpäällä, mutta silti hän ajoi ves
      Suomussalmi
      91
      1401
    4. Suomussalmi saatu vihdoin maailmankartalle!

      Nyt kun Suomussalmi on vihdoin viimein saatu ennennäkemättömällä tavalla maailman tietoisuuteen niin voitaisiin järjestä
      Suomussalmi
      52
      1309
    5. Olet saanut minut sekoamaan

      Tunteiden ristiaallokossa vellominen on ollut melkoinen kokemus. Ei kukaan ole saanut minua niin raiteiltaan kuin sinä.
      Ikävä
      17
      1204
    6. Mainehaitta metsäkonefirmalle

      Hukkajoen tapahtumista liikkuu paljon huhuja. Eikö kannattaisi julkaista raakkuja tuhonneen metsäkoneyrityksen nimi, kos
      Suomussalmi
      50
      1141
    7. Oho! Maajussi-Kallelta pakit saanut morsioehdokas Miss Suomi -kisoissa! Tunnistaisitko hänet nyt?

      Hmm, tunnistaisitko?!? Onnea missihulinoihin! Lue lisää ja katso kuvat: https://www.suomi24.fi/viihde/oho-maajussi-
      Suomalaiset julkkikset
      0
      1055
    8. Myönnän sinulle nyt

      Että olen erittäin mustasukkainen sinusta jo nyt. Ikävä on tämä tunne, kun tietämättömyyden solista nousee myrkkyä miele
      Ikävä
      54
      950
    9. Olen käyttäytynyt ristiriitaisesti

      eikä minusta varmaankaan ota mitään selvää. Se johtuu siitä, kun järki sanoo ei, ei, ei ja sydän sanoo kyllä, kyllä, kyl
      Ikävä
      60
      829
    10. Pysytäänkö nainen

      edelleen yhtä viileän tyynenä kun nähdään. Uskotko että tahtoessani saisin murettua tyyneytesi hyvin helposti.
      Ikävä
      54
      827
    Aihe