Luottohäirimerkinnät ja niiden poistaminen

JS_25

Mitenkäs noi luottohäiriömerkinnät menee kun Käräjäoikeudesta tuli päätös pikavipin maksamattomuudesta ja sanoivat, että siitä tuli merkintä rekisteriin. Mutta luulin, että merkintä tulee vasta ulosoton yhteydessä? Jos pikavippivelka menee ulosottoon niin tuleeko sieltä vielä toinen merkintä samalle velalle?

Jos velan maksaa niin poistuuko merkintä (Suppeassa ulosotossa näin pitäisi käydä)?

Luottohäiriömerkintöjä koskien on olemassa kohta "Velan maksamattomuus ei ole saanut johtua sosiaalisesta suoritusesteestä kuten sairaudesta tai työttömyydestä".
Minun kohdallani tuo sosiaalinen suorituseste pitää hyvinkin paikkaansa, joten onko mahdollista saada merkintää poistettua tätä kautta, ja mikä taho merkinnän voi tällöin poistaa?

Sain kerran jo aiemmin merkinnän luottokorttivelan vuoksi. Mutta maksettuani velan sain järjesteltyä merkinnän poistumisen kokonaan jälkikäteen! Mutta mites nyt kun merkintä napsahti käräjäoikeudelta.

5

1585

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Säilyy

Velkomustuomio säilyy merkintänä kolme vuotta.
      Ja jos saat uuden merkinnän, niin silloin merkintä säilyy neljä vuotta.
      Jos maksat velan pois, niin silloin rekisteriin voidaan pyynnöstäsi laittaa tieto velan maksusta, mutta ei se itse merkintä mihinkään häviä.

• JS_25

Entäs tämä sosiaalinen suorituseste joka on peruste merkinnän mitätöinnille. Kellään kokemusta tästä?

• lukija y
        JS_25 kirjoitti:

Entäs tämä sosiaalinen suorituseste joka on peruste merkinnän mitätöinnille. Kellään kokemusta tästä?

Niin miksi täällä aina kysytään näitä samoja asioita?

- hanki tietoosi mitä merkintöjä sinulla on Asiakastiedosta postin kautta tai omatieto-palvelusta?
        - ota yhteyttä velkojaan sen mukaan mitä merkintöjä sinulla on
        - sosiaalisesta suoritusesteestä sinun on pitänyt ilmoittaa sille velkojalle, KOSKA SE EI AUTOMAATTISESTI TIEDÄ, ETTÄ OLET TYÖTÖN TMS.

Kaikkien asioiden korjaaminen jälkikäteen on aina hankalampaa, vaikeampaa ja KALLIIMPAA kuin ennen noiden häiriöiden tuloa. Luulen, ettö käräjäoikeuden merkintää ei enää pois saa kun se nyt sitten on viranomaisen vahvistama maksuhäiriö. Ulosotosta voi tulla samasta velasta toinen kolmas tai neljäs merkintä samasta velasta jos et sitä vieläkään maksa tai tee maksusuunnitelmaa JA velkoja laittaa sen useamman kerran ulosottoon, kun sinulta ei saa mitään perittyä.

• JS_25
        lukija y kirjoitti:

Niin miksi täällä aina kysytään näitä samoja asioita?

- hanki tietoosi mitä merkintöjä sinulla on Asiakastiedosta postin kautta tai omatieto-palvelusta?
        - ota yhteyttä velkojaan sen mukaan mitä merkintöjä sinulla on
        - sosiaalisesta suoritusesteestä sinun on pitänyt ilmoittaa sille velkojalle, KOSKA SE EI AUTOMAATTISESTI TIEDÄ, ETTÄ OLET TYÖTÖN TMS.

Kaikkien asioiden korjaaminen jälkikäteen on aina hankalampaa, vaikeampaa ja KALLIIMPAA kuin ennen noiden häiriöiden tuloa. Luulen, ettö käräjäoikeuden merkintää ei enää pois saa kun se nyt sitten on viranomaisen vahvistama maksuhäiriö. Ulosotosta voi tulla samasta velasta toinen kolmas tai neljäs merkintä samasta velasta jos et sitä vieläkään maksa tai tee maksusuunnitelmaa JA velkoja laittaa sen useamman kerran ulosottoon, kun sinulta ei saa mitään perittyä.

>Niin miksi täällä aina kysytään näitä samoja >asioita?

Varmaankin sen vuoksi, että näihin asioihin ei ole annettu kovin selkeitä vastauksia. Kun olen kyseisiin tahoihin soittanut, oon saanut vain epämääräisiä vastauksia.

>- hanki tietoosi mitä merkintöjä sinulla on >Asiakastiedosta postin kautta tai >omatieto-palvelusta?

Jep, tiedot on hankittu.

>- sosiaalisesta suoritusesteestä sinun on pitänyt >ilmoittaa sille velkojalle, KOSKA SE EI >AUTOMAATTISESTI TIEDÄ, ETTÄ OLET TYÖTÖN TMS.
        >
        >Kaikkien asioiden korjaaminen jälkikäteen on aina >hankalampaa, vaikeampaa ja KALLIIMPAA kuin ennen >noiden häiriöiden tuloa.

Niinpä, mutta jos olen ollut niin sairas että en ole pystynyt edes saapuneita kirjekuoria avaamaan useaan kuukauteen niin minun on ollut aika vaikea hoitaa asioitani kuntoon siinä tilassa. Siksi juuri nimitys "sosiaalinen suorituseste". Jos kerran on sosiaalinen suorituseste niin voi olla vaikeaa pitää velkojiin aktiivisesti yhteyttä.

>Luulen, ettö käräjäoikeuden merkintää ei enää >pois saa kun se nyt sitten on viranomaisen >vahvistama maksuhäiriö. Ulosotosta voi tulla >samasta velasta toinen kolmas tai neljäs merkintä >samasta velasta

Juuri siksi haluaisin tietää onko joku saanut merkinnän pois sairauden perusteella, vai onko se mahdotonta. Ja on se kumma jos SAMASTA velasta tulee usempi luottohäiriömerkintä.

• JS_25
        JS_25 kirjoitti:

>Niin miksi täällä aina kysytään näitä samoja >asioita?

Varmaankin sen vuoksi, että näihin asioihin ei ole annettu kovin selkeitä vastauksia. Kun olen kyseisiin tahoihin soittanut, oon saanut vain epämääräisiä vastauksia.

>- hanki tietoosi mitä merkintöjä sinulla on >Asiakastiedosta postin kautta tai >omatieto-palvelusta?

Jep, tiedot on hankittu.

>- sosiaalisesta suoritusesteestä sinun on pitänyt >ilmoittaa sille velkojalle, KOSKA SE EI >AUTOMAATTISESTI TIEDÄ, ETTÄ OLET TYÖTÖN TMS.
        >
        >Kaikkien asioiden korjaaminen jälkikäteen on aina >hankalampaa, vaikeampaa ja KALLIIMPAA kuin ennen >noiden häiriöiden tuloa.

Niinpä, mutta jos olen ollut niin sairas että en ole pystynyt edes saapuneita kirjekuoria avaamaan useaan kuukauteen niin minun on ollut aika vaikea hoitaa asioitani kuntoon siinä tilassa. Siksi juuri nimitys "sosiaalinen suorituseste". Jos kerran on sosiaalinen suorituseste niin voi olla vaikeaa pitää velkojiin aktiivisesti yhteyttä.

>Luulen, ettö käräjäoikeuden merkintää ei enää >pois saa kun se nyt sitten on viranomaisen >vahvistama maksuhäiriö. Ulosotosta voi tulla >samasta velasta toinen kolmas tai neljäs merkintä >samasta velasta

Juuri siksi haluaisin tietää onko joku saanut merkinnän pois sairauden perusteella, vai onko se mahdotonta. Ja on se kumma jos SAMASTA velasta tulee usempi luottohäiriömerkintä.

Kysely Asiakastiedosta selvensi tätä asiaa. Vaikka merkintä olisi jo tullut niin vetoamalla sosiaaliseen suoritusesteeseen merkintä ON MAHDOLLISTA POISTAA joko velkojan avustuksella tai toimittamalla tarvittavat dokumentit Asiakastietoon. Ei ole varmaa saako merkintää näin poistettua, mutta ainakin aion yrittää.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Oliko pakko olla taas tyly?

Miksi oot niin tyly mua kohtaan nykyään? Ei edes tunneta kunnolla. Katseita vaihdettu ja varmasti tunteet molemmin puoli
      Ikävä
      62
      2594
    2. Naisella tisulit, kuin lehemän utarehet

Oli kyllä isot tisulit naisella, kuin lehemän utarehet, vaikka paita oli päällä, niin tisulit erottui.
      Sinkut
      26
      2272
    3. Kemijärven festarit 2025

Onpas taas niin laimea meininki. Eikö tosiaan saada parempia artisteja? ☹️
      Kemijärvi
      13
      1652
    4. Tekikö mieli laittaa viesti?

Miten on? 😌
      Ikävä
      102
      1397
    5. Johanna Tukiainen hakkasi miehen sairaalaan!

Viime päivien tiktok-keskusteluissa on tullut esiin, että Johanna Tukiainen on jatkanut väkivaltaista käytöstään. Hän h
      Kotimaiset julkkisjuorut
      125
      1349
    6. Mitä haluaisit tänään sanoa kaivatullesi?

Onko sydämelläsi jotain?
      Ikävä
      93
      1270
    7. Kukapa se Ämmän Kievarissa yöllä riehui?

En ole utelias, mutta haluaisin tietää, kuka riehui Ämmän Kievarissa viime yönä?
      Suomussalmi
      24
      1133
    8. Salilla oli toissapäivänä söpö tumma

Nuori nainen, joka katseli mua. Hymyili kun nähtiin kaupan ovella sen jälkeen
      Ikävä
      41
      1086
    9. Kalateltta ja Siipiteltta

Siipiteltasta ei saa ruokaa ollenkaan ja ovatko työntekijät ihan selvin päin siellä. Kalateltassa taas lojuu käytetyt la
      Kuhmo
      14
      1073
    10. Jännä tunne kun ekaa kertaa elämässään tuntuu siltä

Että on tarkoitettu jollekin. Saattaahan tuo olla että on sekaisin kuin seinäkello, mutta silti tunne yhteenkuuluvuudest
      Ikävä
      58
      967
    Aihe