Maanis-depressiivisyys

Zuubi

Tässä on siis vakavasta mielenhäiriöstä kyse. Millainen ihminen on maanis-depressiivinen? liittyykö siihen hyvin voimakkaita mielen muutoksia? kuinka monella suomalaisella on se? mielenkiinnolla odottelen vastauksia...

10

3395

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Mariel

      Maanis-depressiivinen psykoosi

      Maanis-depressiivinen psykoosi, kaksisuuntainen mielialahäiriö, on oireyhtymä jolle ovat tyypillisiä jaksoittain esiintyvät masennus- ja kiihkomielisyyskaudet.

      Masennuksesta kärsivälle on ominaista itkuisuus, toivottomuus ja alentunut itsetunto, sekä ajattelun hitaus ja liikunnan rajoittuminen. Ruokahalu saattaa hävitä, ja potilasta vaivaavat synkät päähänpinttymät sekä todellisuudelle vieraat itsesyytökset.

      Kiihkokausina potilaan mieliala on kohonnut; hän ei tarvitse juuri lainkaan unta ja suorittaa toimensa erittäin nopeasti ja puhuu paljon. Näiden kausien välillä voi olla pitkiäkin jaksoja, jolloin mieliala on aivan normaali.

      Jos mielialan vaihtelu on vain lievää, käytetään oireyhtymästä nimitystä mielialan aaltoiluhäiriö. Maanis-depressiivisyyttä hoidetaan pääasiallisesti lääkkeillä.

      http://www.tukiasema.net/teemat/artikkeli.asp?docID=43

    • juunas

      Sanoisin vielä tarkemmin, että ajanjaksot vaihtelevat maniasta depressioon. Manian aikana susta tuntuu aivan mahtavalta. Yhtäkkiä kaikista ihmisistä tulee mielenkiintoisia ja sä tunnet itsesi todella viehättäväksi ja mahtavaksi. Sulle tulee mahdoton halu vietellä ja tulla vietellyksi. Tuntuu, että sä voit tehdä ihan mitä vain. Sitten yht`äkkiä kaikki muuttuu.. Tuntuu, että asioita on liikaa, ja ne kaikki kaatuu sun päälle. Kaikki muutuu ja menee tummaksi. Et vaan enää pysy mukana. Haluat vaan päästä pois ET KESTÄ ENÄÄ TÄTÄ PASKAA sillä hulluus rakentaa oman todellisuutensa....

      Kysyit että kuinka vakavasta mielenterveysongelmasta on kysymys. -Todella vakavasta.

      maanis depressiota hoidetaan yleensä lääkkeillä, jotka neutralisoi kovia tunne vaihteluita.

      • juttu33

        Mun x oli maanis-depressiivinen, vaikka sitä sanaa hän inhosi eniten, eikä sitä koskaan myöntänyt. Depressiossa hän joi paljon, ja sitten kun mania tuli, lähti usein esim. 20 vuotta vanhemman x:sä kanssa reissuun etc. Minä ihmettelin asiaa monta vuotta. Raivokotaukset olivat täysin ennakoimattomia. Ne pahenivat koko ajan. Ja sitten oli aina muutaman viikon jopa kuukauden seesteisiä kausia.

        Lopulta minun täytyi erota miehestä. Nyt (vuosi eron jälkeen) mies mailasi, että oli tulla hulluksi minun kanssa. Minä tein hänen elämästään helvetin. Todellisuudessa yritin kaikin tavoin säilyttää sovun ja rauhan, mutta en mitenkään onnistunut. En osannut olla hänelle mieleen mitenkään, kun se aika tuli.

        Onko kenelläkään kokemusta siitä, miten kommunikoida maanis-depressiivisen kanssa siten ettei ärsytä tai provosoi? Miten kummassa voi suhtautua silloin, kun todellisuus on täysin hukassa ihmiseltä?


      • suru
        juttu33 kirjoitti:

        Mun x oli maanis-depressiivinen, vaikka sitä sanaa hän inhosi eniten, eikä sitä koskaan myöntänyt. Depressiossa hän joi paljon, ja sitten kun mania tuli, lähti usein esim. 20 vuotta vanhemman x:sä kanssa reissuun etc. Minä ihmettelin asiaa monta vuotta. Raivokotaukset olivat täysin ennakoimattomia. Ne pahenivat koko ajan. Ja sitten oli aina muutaman viikon jopa kuukauden seesteisiä kausia.

        Lopulta minun täytyi erota miehestä. Nyt (vuosi eron jälkeen) mies mailasi, että oli tulla hulluksi minun kanssa. Minä tein hänen elämästään helvetin. Todellisuudessa yritin kaikin tavoin säilyttää sovun ja rauhan, mutta en mitenkään onnistunut. En osannut olla hänelle mieleen mitenkään, kun se aika tuli.

        Onko kenelläkään kokemusta siitä, miten kommunikoida maanis-depressiivisen kanssa siten ettei ärsytä tai provosoi? Miten kummassa voi suhtautua silloin, kun todellisuus on täysin hukassa ihmiseltä?

        Mää pelkään että mulla on mania ,kun mulla tulee
        niitä aikoja kun virtaa on kun pienelle kylälle jakaa sunnittelen kaikke ja entisetkin on kesken ja samalla olen väsynyt ja en pysty rauhotuun jotenkin mun sisin ei anna on vain puuhalettava meneen.
        Tää on tosi raskasta itsellekkin kun ei pysty rauhottuun.
        En tidä itkiskö,vai mitä tekis on niin kaamea olo
        samalla olen hirmu surullinen.
        Välillä minulla oli masennusen kanssa ihan hyviä jaksoja,mutta niiden jälkeen tulee tämä kamala vauhti vaihe,hu nytkin sitä on huiskattu ja menty
        ja tehty vaikka mitä.


      • päällä?
        suru kirjoitti:

        Mää pelkään että mulla on mania ,kun mulla tulee
        niitä aikoja kun virtaa on kun pienelle kylälle jakaa sunnittelen kaikke ja entisetkin on kesken ja samalla olen väsynyt ja en pysty rauhotuun jotenkin mun sisin ei anna on vain puuhalettava meneen.
        Tää on tosi raskasta itsellekkin kun ei pysty rauhottuun.
        En tidä itkiskö,vai mitä tekis on niin kaamea olo
        samalla olen hirmu surullinen.
        Välillä minulla oli masennusen kanssa ihan hyviä jaksoja,mutta niiden jälkeen tulee tämä kamala vauhti vaihe,hu nytkin sitä on huiskattu ja menty
        ja tehty vaikka mitä.

        Kovin tutulta tuntuu. Sulla on se hyvä puoli, et sä tunnistat itsessäsi nuo sairauden piirteet. Mene hakemaan apua esim. aluksi vaikka tk-lääkäriltä tai mielenterveystoimistosta. Saat lääkityksen ja terapiaa. Säästyy näin sulta ne kaikkein suurimmat mokat..Onnea vaan ja mene hoitoon. Sulla on vielä paljon hyvääkin edessä, kun vaan et nyt anna tämän jutun mennä ohi.


      • suru
        päällä? kirjoitti:

        Kovin tutulta tuntuu. Sulla on se hyvä puoli, et sä tunnistat itsessäsi nuo sairauden piirteet. Mene hakemaan apua esim. aluksi vaikka tk-lääkäriltä tai mielenterveystoimistosta. Saat lääkityksen ja terapiaa. Säästyy näin sulta ne kaikkein suurimmat mokat..Onnea vaan ja mene hoitoon. Sulla on vielä paljon hyvääkin edessä, kun vaan et nyt anna tämän jutun mennä ohi.

        Kiitos vastauksesta sain sen verran että lääkärille on aika 27.7.
        Enemmin mielenterveys lääkäri ei ehdi ottaa ,kun on osastolla ja päivystyksessä..
        Aijon jutella lääkärin kanssa että jotain tähän on saatava muutosta ei näin voi jatkua.
        Elokussa alkais opinnot jota jaksoin jo vuoden verran ja kaksivuotta olis vielä edessä.
        Pääsiäisen aikaa oli samaa vauhtia ja uuvuin totalisesti ja olin koulusta pois kaksiviikkoa ja itkin ,itkin enkä jaksanut mitään tehdä.
        Minä tiedän että se päätyy siihen väsymykseen.
        Totaliseen uupumukseen ja pelkään jo näitä alkavia oireita ,kun lopun tiedänkin vaikka
        yritän itseä jarrutta ,mutta ei se auta.
        Sisi ei anna rauhottua.
        Hassua yksi mun tuttu sano että hän huomaa mun
        kirjoituksesta kun mulla menee elämä alas ja on paha olla.
        Suru


      • oikealla tiellä
        suru kirjoitti:

        Kiitos vastauksesta sain sen verran että lääkärille on aika 27.7.
        Enemmin mielenterveys lääkäri ei ehdi ottaa ,kun on osastolla ja päivystyksessä..
        Aijon jutella lääkärin kanssa että jotain tähän on saatava muutosta ei näin voi jatkua.
        Elokussa alkais opinnot jota jaksoin jo vuoden verran ja kaksivuotta olis vielä edessä.
        Pääsiäisen aikaa oli samaa vauhtia ja uuvuin totalisesti ja olin koulusta pois kaksiviikkoa ja itkin ,itkin enkä jaksanut mitään tehdä.
        Minä tiedän että se päätyy siihen väsymykseen.
        Totaliseen uupumukseen ja pelkään jo näitä alkavia oireita ,kun lopun tiedänkin vaikka
        yritän itseä jarrutta ,mutta ei se auta.
        Sisi ei anna rauhottua.
        Hassua yksi mun tuttu sano että hän huomaa mun
        kirjoituksesta kun mulla menee elämä alas ja on paha olla.
        Suru

        Hienoa kun olet saanut ajan. Muista myös mennä sinne! Mun entinen mieheni ei tiedostanut omaa sairauttaan, vaan lähti ihan hassuihin juttihin mukaan. Osteli autoja, meni entisen vaimon luokse takaisin (vaikka oli jo minun kanssa asunut 4 vuotta), jo ja tuli älyttömän väkivaltaiseksi. Hänen isällään oli maanis-depressiivinen psykoosi, ja se oli hallinnassa lääkkein. Poika ei suostunut kuulevan puhuttavankaan sairaudestaan, vaan tyri elämänsä lopulta niin pahasti, että meidän liittomme kariutui.

        Huomaako sen puheesta tai kirjoituksesta?
        Kyllä sen huomaa. Maanisissa vaiheissa puhutaan nopeasti ja aika utopistisiakin juttuja. Kuuntelemiselle ei ole aikaa. Ja sitten kun se vaihe on ohi..alkaakin depis.

        Olet fiksu ihminen, että olet ottanut asioista selvää. Uskon sinulla olevan parempi tulevaisuus. Onnea ja voimia..


      • suru
        oikealla tiellä kirjoitti:

        Hienoa kun olet saanut ajan. Muista myös mennä sinne! Mun entinen mieheni ei tiedostanut omaa sairauttaan, vaan lähti ihan hassuihin juttihin mukaan. Osteli autoja, meni entisen vaimon luokse takaisin (vaikka oli jo minun kanssa asunut 4 vuotta), jo ja tuli älyttömän väkivaltaiseksi. Hänen isällään oli maanis-depressiivinen psykoosi, ja se oli hallinnassa lääkkein. Poika ei suostunut kuulevan puhuttavankaan sairaudestaan, vaan tyri elämänsä lopulta niin pahasti, että meidän liittomme kariutui.

        Huomaako sen puheesta tai kirjoituksesta?
        Kyllä sen huomaa. Maanisissa vaiheissa puhutaan nopeasti ja aika utopistisiakin juttuja. Kuuntelemiselle ei ole aikaa. Ja sitten kun se vaihe on ohi..alkaakin depis.

        Olet fiksu ihminen, että olet ottanut asioista selvää. Uskon sinulla olevan parempi tulevaisuus. Onnea ja voimia..

        Kiitos vastauksesta.
        Mietin että kyllä kait tähän vauhti kauteen jokin lääke täytyy olla,tuossa ystävän kanssa mietitiin että ei kait se auta kun eläkelle jos ei ala tämä tasotuun.
        Minun mieliala hypii sinne tänne ylös ja alas se on sellaista vaihtelevaa ei tasaista kun hetken aikaa,mää olen hyvin väsynyt tähä ees taas menoon.
        Aijon lääkärin kanssa jutella asiasta.
        Ja opinnot alkas elokussa nytkin jo pelotta että
        jaksanko opiskella jos tähän ei tule muutosta.
        Menen äidin kanssa mökille kuusamoon 18.7 ja
        olemme viikon siellä luonnon rauhassa.
        Hassua sitä ei taho muistaa mitä on viimeksi kirjoittanut ,ihan niin kuin aivoista olisi pyyhitty pois..
        Ihmellinen olo tila sanoisiko..
        Suru vain lisäntyy kun mieliala hyppii--


      • vaan
        suru kirjoitti:

        Kiitos vastauksesta.
        Mietin että kyllä kait tähän vauhti kauteen jokin lääke täytyy olla,tuossa ystävän kanssa mietitiin että ei kait se auta kun eläkelle jos ei ala tämä tasotuun.
        Minun mieliala hypii sinne tänne ylös ja alas se on sellaista vaihtelevaa ei tasaista kun hetken aikaa,mää olen hyvin väsynyt tähä ees taas menoon.
        Aijon lääkärin kanssa jutella asiasta.
        Ja opinnot alkas elokussa nytkin jo pelotta että
        jaksanko opiskella jos tähän ei tule muutosta.
        Menen äidin kanssa mökille kuusamoon 18.7 ja
        olemme viikon siellä luonnon rauhassa.
        Hassua sitä ei taho muistaa mitä on viimeksi kirjoittanut ,ihan niin kuin aivoista olisi pyyhitty pois..
        Ihmellinen olo tila sanoisiko..
        Suru vain lisäntyy kun mieliala hyppii--

        Yritä pitää arjen rutiineista kiinni. Syö ajallaan, nuku etc. Älä ihmeessä vaan dokaa, sillä se pahentaa tulannetta. Hyvä kun sulla on kaveri, joka ymmärtää sua ja tilannetta. Jos et jaksa odottaa 37.7. asti, niin soita Jorvin päivystykseen. Tai mee sinne ja sano ettet enää jaksa. Saat apua ajoissa.


      • excel
        juttu33 kirjoitti:

        Mun x oli maanis-depressiivinen, vaikka sitä sanaa hän inhosi eniten, eikä sitä koskaan myöntänyt. Depressiossa hän joi paljon, ja sitten kun mania tuli, lähti usein esim. 20 vuotta vanhemman x:sä kanssa reissuun etc. Minä ihmettelin asiaa monta vuotta. Raivokotaukset olivat täysin ennakoimattomia. Ne pahenivat koko ajan. Ja sitten oli aina muutaman viikon jopa kuukauden seesteisiä kausia.

        Lopulta minun täytyi erota miehestä. Nyt (vuosi eron jälkeen) mies mailasi, että oli tulla hulluksi minun kanssa. Minä tein hänen elämästään helvetin. Todellisuudessa yritin kaikin tavoin säilyttää sovun ja rauhan, mutta en mitenkään onnistunut. En osannut olla hänelle mieleen mitenkään, kun se aika tuli.

        Onko kenelläkään kokemusta siitä, miten kommunikoida maanis-depressiivisen kanssa siten ettei ärsytä tai provosoi? Miten kummassa voi suhtautua silloin, kun todellisuus on täysin hukassa ihmiseltä?

        Vältä etukäteen hankalaksi tiedettyjä asioita - erittäinkin ylimielisyyttä. Ärsytyskynnys saattaa olla matalalla asioissa, joissa tietää olevansa heikko. Kerronpa esimerkin miten ei pidä toimia. Tietty nainen hehkutti n. ½ vuotta miten hänellä on ollut valtavasti seurustelukumppaneita ja että hän heti saisi ravintolasta uuden. Kovia riitoja seurasi ja ero kun ylimielisyyttä en voinut kestää. Ujous ja vaatimaton ulkonäkö ovat heikkoja kohtiani joihin hän iski toistuvasti.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      48
      4964
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3257
    3. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      27
      1395
    4. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      181
      1235
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      71
      929
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      24
      878
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      857
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      215
      731
    9. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      728
    10. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      482
      697
    Aihe