Kuulutaan kirkkoon?

mizta

Kertokaapas mitä muuta hyötyä on kun esimerkiksi,hautauspaikalle,vihkimiseen,rippikoulu jne on kuulua kirkkoon ja maksella kirkkoveroa?Olen ajatellut erota kirkosta kokonaan,en ole uskovainen mutta ainahan jokaisella on se oma usko ilman kenenkään tuputusta.Sorry jos tätä en laittanut uskontopuolelle,tykkäsin et se ei kuulu sinne,kait olis tullut "uskovaisilta" bannia kysymykseeni.

94

2385

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mikhaildenisov

HINDU ja vaimoni on buddisti mutta kirkkoon ei kuuluta!

• ettet kuulu

Kirkosta toivottavasti eroavat nyt ne hihhulit jotka ovat vieneet kirkkoa pois oikeasta uskosta.

• kawe

sinänsä. Olin joku vuosi sitten arkeologian opiskeluryhmässä ja sinä aikana uskontokäsitykseni muuttui.Uhrilehdot olivat alkukirkkoja ym.
      Uskonnot ovat ihmisten luomia, kulttuurisidonnaisia ja mitä lähemmäs yhteisöä tullaan se liittyy tapakulttuuriin. Meillä kirkon tehtävä on lohduttaa, tukea ja tarjota kirkko turvallisena rauhoittumisen tilana.
      Olen kaiketi tapakristitty (en uskovainen perinteisessä mielessä)
      Kyllä kirkolla on tehtävä ja oma arvokas rooli yhteiskunnassamme.

• Olen ja mummo opetti, että tuollainen ajatus on suoranaista Jumalan pilkkaa. Nykypäivänä kirkko ei sellainen instituutio ole kuin ennen, joten ymmärrän tuollaiset ajatukset täysin. Varsinkin kun on vielä sellaisia pappeja jotka luulevat että heillä on valta ylitse kaikkien lakienkin. Ei hyväksytä työkavereiksi naispappia yms. soopaa. Sehän on työpaikkakiusaamista nykypäivänä

• Minä sain kirkolta monen vuoden ajan asunnon ja myös työtä. Siis olin vuokralla srk.lla. Nykyisen työpaikkani sain myös siksi kun sain srk.lta suositukset. Et siis paljonkin hyötyä voi olla kirkoon kuulumisesta.

• rovastim poeka

erosin kirkosta heti kun se iän puolesta oli mahdollista. Suurin vaikutus oli suvulla, jonka vanhemmissa jäsenissä oli paljon pappeja. Järjen vastaista on uskoa jumaliin, mutta uskot ovat järkevästi käytettynä hyviä vallan apuvälineitä.

• +++++++

ja kirkolla ei enää kytköstä.

• Pirre*

kastettu oli, - mielipidettäni ei kysytty.

En ole tunnustuksellinen uskova, mutta..en tiedä, jotain kai on..tai sitten ei.

• joskus 20-kymppisenä, kun olin oikein "järissäni", suhtauduin hyvin kielteisesti uskontoon. En voinut sietää minkään sortin jumalanpalveluksia.
      Minulle oli ehkä lapsuudessa liikaa tuputettu uskomisen asioita.

Nyt vanhemmiten sitä on jotenkin ruvennut hyväksymään uskonnon tarpeellisuuden.
      Esim Jokelan ampumistapauksen yhteydessä kirkolla oli suuri rooli. Kuka tai mikä järjestö voisi ottaa kirkon paikan, jos kirkko lakkautettaisiin.

Olen ajatellut, että ei se ole minulta pois, jos joku saa lohtua ja turvaa uskomalla Jumalaan tai käymällä kirkossa.
      Itse en osaa, vaikka joskus haluaisinkin, uskoa kaikkeen siihen mitä kristinusko tarjoaa. On se jotenkin käsittämätön tuollainen Jumala ja hänen suuri pelastusoppinsa.

Tietysti olisi oikein hyvä, jos olisi jossain sellainen >Superman

• eroavat

kirkosta, ettei tarvitse maksaa kirkollisveroa. Kuitenkin käyttävät kirkollisia palveluja. Olisi mielestäni kohtuullista, että näistä palveluista perittäisiin silloin oikea hinta. Esim. jos siunaustilaisuus kirkossa, kirkonvuokra, pappille palkka, jos on siunaamassa, hautapaikka todelliseen hintaan, nykyisin hautuumaan teko on hyvin kallista. Jos kovin moni noilla perusteilla eroaa kirkosta, Niin miten seurakunnat voivat näitä palveluja järjestää. Nämä ovat tällaisia ajatuksia. Kuulun kirkkoon, mutta siihen uskonnonharrastus jää.

• rovastim poeka

ja tosi hyvää bisnestä, niin hautaus kuin hautausmaiden ylläpitokin. Jos olisi mahdollista, perustaisin heti oman hautausmaan.

• ero ..
        rovastim poeka kirjoitti:

ja tosi hyvää bisnestä, niin hautaus kuin hautausmaiden ylläpitokin. Jos olisi mahdollista, perustaisin heti oman hautausmaan.

Seurakunnat toimineet satoja vuosia, ja toimivat myös tulevaisuudessa. Sinun aikasi eteenpäin on hyvällä tuurilla parikymmentä vuotta. mitä sitten tapahtuisi hautausmaallesi, ja entäs jos tulisi vararikko. Onhan hautaus hyvää bisnestä muille toimijoille, paitsi seurakunnalle. Nyt puhutaan vain hautauksesta, mutta on seurakunnilla paljon muita toimintoja, eikä ne ole seurakunnalle ilmaisia. Harva kuntalainen antaisi kirkon ränsistyä.

• toimeen
        rovastim poeka kirjoitti:

Mikset perustaisi hautausmaata, kyllähän semmosen lupa tarvitaan, mutta tarpeeseen tulisi. Semmonen tuhkan levitys paikka meille ei uskoville. Se on minun mielestä loukkaus ihmistä kohtaan, jos ikänsä on ollut erossa kirkosta ja sitten päätepiste on ns. siunattumaa.
        Vapaa-ajattelijoilla on kai Karkkilassa hautaumaa, mutta jonkin sorttinen lahko on vapaa-ajattelijatkin.

• uskominen

ole veroista kiinni.
      En ymmärrä miksi kaikki purnaa tuosta kirkollisverosta, ei mikään ole pakollista.

• uskomisessa

rahakin on tärkeä. Kristityn kuuluu antaa Jumalan valtakunnan työhön kymmenykset, ja kirkollisvaro on siitä vai pieni osa. Me kristityt annamme mielellämme, koska omaisuus ja raha on Jumalan lahjaa ja emme halua pitää siitä kiinni itsekkäästi.

• itsekkäästi
        uskomisessa kirjoitti:

rahakin on tärkeä. Kristityn kuuluu antaa Jumalan valtakunnan työhön kymmenykset, ja kirkollisvaro on siitä vai pieni osa. Me kristityt annamme mielellämme, koska omaisuus ja raha on Jumalan lahjaa ja emme halua pitää siitä kiinni itsekkäästi.

kiinni pitämistä?
        Minä kuulun kirkkkoon ja maksan kirkollisveroni, en ole koskaan edes ajatellut eroavani kirkosta.
        Minulla ei onneksi ole muuta annettavaa koska on pieni palkka ja kohta pienenee vielä ennestään kun jään työttömäksi. Oletteko valmiita silloin auttamaan ja antamaan kymmenyksenne minulle jotta voin elää kunnolla?

• että**
        uskomisessa kirjoitti:

jokainen uskoo omalla hiljaisella tavallaan.
        Ei minun tarvitse mennä "näytille" että uskon johonkin.
        Raamattu on hyllyssäni ja turvaudun siihen kun siltä tuntuu. Iltaisin jopa rukoilen hiljaisesti nukkumaan mennessäni´.
        Rukoilen läheisteni puolesta ja toisinaan omasta puolestani epätoivon hetkellä.

• täti puskasta

enkä näe syytä kirkosta erotakkaan.
      Paljon on kirkollisia toimituksia, kirkko järjestää myös lapsesta vanhukseen, erilaisia palveluja.
      Joulu on vahvasti kirkkoon liittyvä, kuin myös pääsiäinen.
      Näen myös naispappeuden kasvavana tulevaisuudessa, eroamalla ehkä ajamme alas naisten mahdollisuutta säilyttää virkansa.
      Paljon tunnen eri-uskontoa tunnustavia ihmisiä, ei he ole uskottomista ihmisistä kummempia, iloisia huumorintajuisia ihmisiä.

• -tiina

reilu vuos sitten kun rupes ärsyttään se naispappeuden vastustus viimeinen pisara oli siihen kun luin iltapäivälehdestä kahden naisen kertomuksen kuinka molemmat olivat lähteneet kirkosta kesken pois kun oli nainen pappina ja molemmat näistä naisista toimivat ev lut seurakunnassa lapsi ja nuorisotyössä.

• heikoissa kantimissa

kirkkoon kuuluminen. Kaksi naista lähti pois kirkosta???????????

• -tiina
        heikoissa kantimissa kirjoitti:

kirkkoon kuuluminen. Kaksi naista lähti pois kirkosta???????????

niin ymmärrät ja jos et ymmärrä niin kerron mielelläni.

• luin loppuun
        -tiina kirjoitti:

niin ymmärrät ja jos et ymmärrä niin kerron mielelläni.

just siksi ihmettelen. Miksi pakenet- kirkkoon kuuluminen ei ole sinulle koskaan ollout aito, sydämen asia. Korjaan -ei ainakaan erotessasi.

• -tiina
        luin loppuun kirjoitti:

just siksi ihmettelen. Miksi pakenet- kirkkoon kuuluminen ei ole sinulle koskaan ollout aito, sydämen asia. Korjaan -ei ainakaan erotessasi.

että minun mielestäni on niin väärin niin väärin että naiset jotka lähtevät kirkosta pois sen takia kun naispappi saarnaa työskentelevät meidän lapsiemme ja nuortemme parissa ja todennäköisesti myös tuovat kantansa esille lapsiin ja nuoriinhan on helppo vaikuttaa ja minä en hyväksy naispappeuden vastustamista ja on kirkossa paljon muutakain mitä en hyväksy mutta tämä meni kaikkien edelle uskon kyllä enkä ole missään tapauksessa mikään lahkolainen enkä ateisti laulan kirkkokuorossa ja käyn kirkossa.

• pahenee
        -tiina kirjoitti:

että minun mielestäni on niin väärin niin väärin että naiset jotka lähtevät kirkosta pois sen takia kun naispappi saarnaa työskentelevät meidän lapsiemme ja nuortemme parissa ja todennäköisesti myös tuovat kantansa esille lapsiin ja nuoriinhan on helppo vaikuttaa ja minä en hyväksy naispappeuden vastustamista ja on kirkossa paljon muutakain mitä en hyväksy mutta tämä meni kaikkien edelle uskon kyllä enkä ole missään tapauksessa mikään lahkolainen enkä ateisti laulan kirkkokuorossa ja käyn kirkossa.

laulat kirkkokuorossa ja käyt kirkossa???????????
        Erosit?
        Mitä ajattelit ostaa säästyneillä rahoilla-ja vielä ilmainen kirkkokuoron palkkioreissu?
        Toisaalta hyvä että käyt kirkossa-sana voi vielä saada sen aikaa. että liityt kirkkoon takaisin.
        Keskustele naispappeudesta lastesi kanssa ja tarkkaile mitä heille opetetaan. Yleensä lapsille ei tällaisista asioista puhuta. Mitä sinun erosi tähän asiaan vaikuttaa. Olisit pysynyt kirkossa ja yrittänyt omalta osaltasi toimia siinä -kirkko ja seurakunta olemme me heikot ja epätäydelliset ihmiset. Jumala kuitenjin pitää huolen kirkostaan
        ja selviämme nykyajankin kriiseistä.

• -tiina
        pahenee kirjoitti:

laulat kirkkokuorossa ja käyt kirkossa???????????
        Erosit?
        Mitä ajattelit ostaa säästyneillä rahoilla-ja vielä ilmainen kirkkokuoron palkkioreissu?
        Toisaalta hyvä että käyt kirkossa-sana voi vielä saada sen aikaa. että liityt kirkkoon takaisin.
        Keskustele naispappeudesta lastesi kanssa ja tarkkaile mitä heille opetetaan. Yleensä lapsille ei tällaisista asioista puhuta. Mitä sinun erosi tähän asiaan vaikuttaa. Olisit pysynyt kirkossa ja yrittänyt omalta osaltasi toimia siinä -kirkko ja seurakunta olemme me heikot ja epätäydelliset ihmiset. Jumala kuitenjin pitää huolen kirkostaan
        ja selviämme nykyajankin kriiseistä.

ateisti ja hei haloo sanoinko että erosin kirkosta rahan takia ethän voi tietää kuinka paljon lahjoitan kirkolle rahaa muulla tavalla kun kirkollisveroa maksamalla voin elää hyvin kuulumatta kirkkoon eikä meidän kirkkokuoro käy millään reissuilla ja lapseni on jo kohta kolmenkymmenen ja kuuluu kirkkoon myös mieheni kuuluu kirkkoon mutta se asia on vaan sellainen että en hyväksy sitä mutta ei se minun uskoani miksikään muuta eikä kukaan oman seurakuntani kirkkokuorolaisista ole koskaan ihmetellyt kuulumattomuuttani vaan ovat toivottaneet minut tervetulleeksi mukaan ja nykyajan kriisteistä selviän läheisteni avulla ja niin kauan kun minulla omaisia ja ystäviä on niin niin kauan he ikävä kyllä menevät jumalan edelle anteeksi pieni kirjain mutta en käytä näissä keskusteluissa isoja kirjaimia.

• ajattele vähän
        -tiina kirjoitti:

ateisti ja hei haloo sanoinko että erosin kirkosta rahan takia ethän voi tietää kuinka paljon lahjoitan kirkolle rahaa muulla tavalla kun kirkollisveroa maksamalla voin elää hyvin kuulumatta kirkkoon eikä meidän kirkkokuoro käy millään reissuilla ja lapseni on jo kohta kolmenkymmenen ja kuuluu kirkkoon myös mieheni kuuluu kirkkoon mutta se asia on vaan sellainen että en hyväksy sitä mutta ei se minun uskoani miksikään muuta eikä kukaan oman seurakuntani kirkkokuorolaisista ole koskaan ihmetellyt kuulumattomuuttani vaan ovat toivottaneet minut tervetulleeksi mukaan ja nykyajan kriisteistä selviän läheisteni avulla ja niin kauan kun minulla omaisia ja ystäviä on niin niin kauan he ikävä kyllä menevät jumalan edelle anteeksi pieni kirjain mutta en käytä näissä keskusteluissa isoja kirjaimia.

älä lahjoita kirkolle jos et hyväksy sen toimintaa. Huomaatko epäloogisuuden Hyvää yötä ja rauhaa ;)
        Oli miellyttävä keskustella kanssasi-ja tietenkin kunnioitan päätöstäsi ja laulaisin kanssasi kirkkokuorossa ,en eroaisi siitä vaikka vieressäni laulaisi kirkkoon kuulumaton ;)

• -tiina
        ajattele vähän kirjoitti:

älä lahjoita kirkolle jos et hyväksy sen toimintaa. Huomaatko epäloogisuuden Hyvää yötä ja rauhaa ;)
        Oli miellyttävä keskustella kanssasi-ja tietenkin kunnioitan päätöstäsi ja laulaisin kanssasi kirkkokuorossa ,en eroaisi siitä vaikka vieressäni laulaisi kirkkoon kuulumaton ;)

nyt en tunne itseäni niin huonoksi ihmiseksi vaikka haluan rehellisesti aina kertoa kantani asiaan joka minusta tuntuu tärkeältä tai on minulle tärkeä hyvää yötä sullekkin tykkään keskusteluista joissa on järkeä ainakin mun mielestä jos ei sit muiden.

• Sinimarjanen

aijon kuuluakkin. Kirkolla on myös paljon toimintoja, jotka eivät varsinaisesti liity
      uskontoon. Vielä tässä joku vuosi sitten
      kirkko veloitti kirkkoon kuulumattomalta
      kuolleen omaisilta hautajaiskuluja, joka ripsauksesta, kalliimman
      jälkeen. Yksinpä siitä surumusiikista alussa
      100 euroa, kaikesta mistä vähänkin pystyi.

• -tiina

kuulua aina mutta sit tuli sellanen juttu jota en hyväksyny mutta ei se musta sen huonompaa tee niin kun ei mun silmissä ole yhtään huonompi vaikka kuuluukin kirkkoon sehän on jokaisen oma päätös ja ne eurot jotka sinne maksetaan ei varmasti ketään köyhdytä uskon ettei ne ole kellään syynä olla kuulumatta kirkkoon.

• -tiina

vähän vakavampi aihe ja jotenkin oon ihan tööt taas lauantaisen yhdentoistatunnin työrupeaman jälkeen yritän lukea näitä juttuja mutta en oikeen mihinkään pääse kiinni mutta ei kai aina tarviikkaan tästä on vaan tullu tapa ja onhan tää kivaa vaihtelua kerjojen lukemiselle ja telkun kattelulle nytkin toi englantilainen potilas on tullu katottua jo joskus aikaisemmin deeveedeeltä.

• Teje

Noin 30 vuotta kirkko kuului elämääni, mutta siten tuli "herätys". Mistä on kotisin raamattu? Moneen kertaa valikoituja kirjoituksia ja kirjoittajat ehkä nyky mittapuun mukaan vähän hoidon tarpeessa. Raamatussa ei puhuta kirkosta, eli mistä on kyse. Kirkko on ollut yksi vallan väline, jolla on ihmisiä alistettu ja alistetaan.

En tarvitse kirkkoa mihinkään, hautaa en tarvitse ja perillisille olen tehnyt selväksi, että mitään maahanpanijaisia ei saa pitää.

Hautajaiset ovat kovaa bisnestä, pitää olla jalopuuta arkku ja mahtavat peijaiset ja lopuksi tuhansia maksava kivi päälle.

Halvallakin pääsee, halvin arkku n. 250 € ja uurnaksi sopii vaikka pahvilaatikko. Kuljetukset maksaa, mutta siitä ei pääse mihinkään. Tuhkaus noin 200 € ja tuhka merelle.

Elämä jatkuu, mutta ilman kirkkoa. Parasta elää nyt eikä tuonpuoleisen toivossa, josta ei todellakaan ole mitään todisteita.

• ULLA USKOVAINEN;)

ONKO SULLA TODISTEITA SIITÄ ETTÄ KUOLEMAN JÄLKEEN EI OLE MITÄÄN? MIETI MIKSI USKO ON USKOA-TOISAALTA JÄRKIKIN SANOO:mitä mieltä on lyhyellä elämällä jos sen jälkeen ei ole mitään.
        AIVAN VAPAASTI VOI ARVOSTELLA KIRKON ELI MEIDÄN USKOVIEN TOIMINTAA-MUTTA TUTUSTU RAAMATUN JEESUKSEEN. HÄNEN KALTAISUUTTAAN KRISTITYT OPISKELEVAT KOKO ELÄMÄNSÄ. EI PELASTUAKSEEN VAAN
        TIETÄEN ETTÄ SE ON IHMISELLE ITSELLEEN JA LÄHIMMÄISELLE PARHAAKSI. PEACE!!!!!!!!

• dilidalidullandillandullan

Kävin ostamassa itselleni valkoiseksi maalatun arkun, maksoi vain 70 euroa. Mutta nyt olen tullut toisiin ajatuksiin - haluan polttohautauksen. Uurnaksi kelpaa tosiaan vaikka pahvilaatikko.
        Ja se tuonpuoleinen - jos se on olemassa, niin samat kusipäät siellä tapaa kuin maallisessakin elämässä - joutui sitten kummalle osastolle tahansa...

• polttotapahtumassa
        dilidalidullandillandullan kirjoitti:

Kävin ostamassa itselleni valkoiseksi maalatun arkun, maksoi vain 70 euroa. Mutta nyt olen tullut toisiin ajatuksiin - haluan polttohautauksen. Uurnaksi kelpaa tosiaan vaikka pahvilaatikko.
        Ja se tuonpuoleinen - jos se on olemassa, niin samat kusipäät siellä tapaa kuin maallisessakin elämässä - joutui sitten kummalle osastolle tahansa...

se arkku tarvitaan. Että et sinä huonoa ostosta tehnyt.

polttotapahtumassa kirjoitti:

se arkku tarvitaan. Että et sinä huonoa ostosta tehnyt.

Että arkku on aina oltava ja oikein ruumisarkkuliikkeestä ostettu? Ajattelin myydä sen eestiläisen arkun ja jos polttohautauksessakin arkku tarvitaan, voisin nikkaroida vielä halvemman omista tarpeista - meinaan vanhan liiterin punamullalla maalatuista höyläämättömistä...

• kepeästi

Että arkku on aina oltava ja oikein ruumisarkkuliikkeestä ostettu? Ajattelin myydä sen eestiläisen arkun ja jos polttohautauksessakin arkku tarvitaan, voisin nikkaroida vielä halvemman omista tarpeista - meinaan vanhan liiterin punamullalla maalatuista höyläämättömistä...

otat nämä hautaukseen liittyvät asiat. Arkun voi tehdä itse, en tiedä kelpaako kuvailemasi pottulaatikko. Voi mieli muuttua, kun se tuonpuoleinen on lähempänä.

kepeästi kirjoitti:

otat nämä hautaukseen liittyvät asiat. Arkun voi tehdä itse, en tiedä kelpaako kuvailemasi pottulaatikko. Voi mieli muuttua, kun se tuonpuoleinen on lähempänä.

Jos arkun laatu ratkaisee sen, miten mahdollisessa tuonpuoleisessa otetaan vastaan, niin silloinhan sanonta "käärinliinassa ei ole taskuja" ei pidäkään paikkaansa?

• vaikka

Jos arkun laatu ratkaisee sen, miten mahdollisessa tuonpuoleisessa otetaan vastaan, niin silloinhan sanonta "käärinliinassa ei ole taskuja" ei pidäkään paikkaansa?

on. Kun ei ole perillisiä, niin olen ajatellut katsella valmiiksi mahdollisimman hyvän arkun, siihen kun lastaavat tunnearvoltaan kaikkein arvokkaimmat esineet mukaan, niin eivät olisi missään huutokaupassa.

• talonmies pikkarainen

EI OLE OLEMASSA!

• ei ei onnsta

En ja en ! Kuulun kyllä , ja mmaksan verot "siinäpä se sitten onkin!!! Ei ole kirkko mittää... " "2 lastani on käynny rippikoulun 500km. päässä ja juhlat siell ja tääl Eipä oma seurakunta kysyny juuta taikka joota: Täytyy myöntää, molemmat lapset on kastettu kotona ja pappi on tullut kun on kutsuttu , edesmennyt jo .Ihana ihminen oli , kulki kylästä kylään , ja pyydöstä tuli vaikka oli " vapaa päivä" ja vaimo mukana !!muuten päässy häikkämään.!!!Siin minun uskoni ja missä lienne seurakunta , ja mitäköhän se sitte tekkee...

• mihinkään uskontokuntaan

erosin kirkosta heti kun täytin 18v. Jo koulussa inhosin sitä uskonnollista pakkosyöttöä ja jo alakoulussa päätin että eroan heti kun mahdollista.
      Hautajaisia minulle ei myöskään tule, eikä hautapaikkaa, pelkkä tuhkaus ja tuhkat sirotellaan paikkaan jonka tietää vain tyttäreni ja tarvittavat viranomaiset minun lisäkseni. Kirkossa käyn vain "pakosta" eli aivan lähimpien sukulaisteni hautajaisissa ja olen tullut mainiosti toimeen ilman mitään seurakuntaa jo 53 vuotta.

• kuulua kirkkoon.

Tuo kamala onnettomuus Espanjassa koskettaa syvästi myös meitä jokaista suomalaista.
      Voin vain kuvitella miltä tuntuu heistä, jotka selvisivät onnettomuudesta, tai menehtyneiden omaisista.

Ensimmäisenä kriisiapua antamassa oli merimiespappi, siis kirkon maksama työntekijä. Tämä merimiespappi- organisaatio on yksi maailmanlaajuinen kirkon ylläpitämä kaikenvara-systeemi haaksirikkoon joutuneille turisteille (alun alkaen merimiehille).

Tässä on mielestäni yksi hyvä syy kuulua kirkkoon, ja kustantaa tätäkin toimintaa.

Tätä kirjoittaessani tuli radiosta myös ohjelmaa, jossa kirkon diakoni oli auttamassa prostituution uhreja. Tämäkin auttamismuoto rahoitetaan kuulumalla kirkkoon.
      Kirkko on suurimmalle osalle suomalaisia taustalla, se on ikäänkuin matkavakuutus, joka sitten hädän tullen otetaan käyttöön.

Opillisista asioista en ole pätevä sanomaan mitään, sillä niissä vallitsee suloinen sekamelska.

• -tiina

jos olisin ollut paikalla ulkopuolisena olisin myös jäänyt antamaan apua vaikka en siihen ole koulutettu enkä palkkaa saa ja apua annan kaikille jotka sitä uskaltavat vain pyytää tänään muunmuassa yksi mies tuli kauppaan kysymään minulta olisiko mitään päiväysvanhaa syötävää kun hänellä ei ole rahaa tällä hetkellä vielä tuttu asiakas totta kai annoin ja tätä auttamista ei rahoita kirkko kyllä minun mielestäni paras apu toiselle ihmiselle on toinen ihminen joka välittää ja välittämiseen ei välttämättä aina tarvita uskontoa.

• Sinimarjanen
        -tiina kirjoitti:

jos olisin ollut paikalla ulkopuolisena olisin myös jäänyt antamaan apua vaikka en siihen ole koulutettu enkä palkkaa saa ja apua annan kaikille jotka sitä uskaltavat vain pyytää tänään muunmuassa yksi mies tuli kauppaan kysymään minulta olisiko mitään päiväysvanhaa syötävää kun hänellä ei ole rahaa tällä hetkellä vielä tuttu asiakas totta kai annoin ja tätä auttamista ei rahoita kirkko kyllä minun mielestäni paras apu toiselle ihmiselle on toinen ihminen joka välittää ja välittämiseen ei välttämättä aina tarvita uskontoa.

onnettomuudet ja tapahtumat pysähdyttää.
        Tulee tuskanen olo aina tälläisten tapahtumien
        jälkeen.
        Mielestäni nykypäivänä kun noita koulutuksia
        kaikenlaisia järjestetään yrityksissä, niin
        ensiapukoulutusta olisi aina silloin tällöin
        hyvä järjestää ja myös kertausta niihin.

On totta mitä sanoit tuosta auttamisesta.
        Lähimmäisen rakkaus ja toisen huomioon ottaminen
        tahtovat monestikkin nykypäivänä unohtua.
        Varmasti monellakin olisi asiat paremmin, jos
        tästä nykypäivästä ei olisi tehty ns. parempiosasten paratiisiä.
        Kyllä minäkin olen valmis toista auttamaan ja
        autankin aina mahdollisuuksien mukaan.

• -tiina
        Sinimarjanen kirjoitti:

onnettomuudet ja tapahtumat pysähdyttää.
        Tulee tuskanen olo aina tälläisten tapahtumien
        jälkeen.
        Mielestäni nykypäivänä kun noita koulutuksia
        kaikenlaisia järjestetään yrityksissä, niin
        ensiapukoulutusta olisi aina silloin tällöin
        hyvä järjestää ja myös kertausta niihin.

On totta mitä sanoit tuosta auttamisesta.
        Lähimmäisen rakkaus ja toisen huomioon ottaminen
        tahtovat monestikkin nykypäivänä unohtua.
        Varmasti monellakin olisi asiat paremmin, jos
        tästä nykypäivästä ei olisi tehty ns. parempiosasten paratiisiä.
        Kyllä minäkin olen valmis toista auttamaan ja
        autankin aina mahdollisuuksien mukaan.

että vaikka lähimmäistään rakastavia onkin niin apua ei uskalleta pyytää luullaan jo valmiiksi ettei kukaan välitä kestään ennenkuin ollaan edes tutustuttu ihmisiin nykyään ihmisillä on tarve esittää muuta kun on ei uskalla eikä saa olla heikko ja sen takia varmaan moni joutuu syvemmälle ja syvemmälle ongelmiensa kanssa jokaisen pitää olla ns parempiosainen kuka missäkin asiassa.

• Sinä pystyt
        -tiina kirjoitti:

auttamaan yksittäistä ihmistä, näin tekee myös moni muu, mutta jos tulee suuri katastrofi, joka koskettaa kymmeniä, satoja jopa tuhansia ihmisiä, niin siihen tarvitaan organisaatio, joka voi koordinoida aina oikeanlaista apua. Kyllä kirkko on tässä mielestäni onnistunut ja tehnyt sen varsin nöyrällä asenteella.

• Sinimarjanen
        -tiina kirjoitti:

että vaikka lähimmäistään rakastavia onkin niin apua ei uskalleta pyytää luullaan jo valmiiksi ettei kukaan välitä kestään ennenkuin ollaan edes tutustuttu ihmisiin nykyään ihmisillä on tarve esittää muuta kun on ei uskalla eikä saa olla heikko ja sen takia varmaan moni joutuu syvemmälle ja syvemmälle ongelmiensa kanssa jokaisen pitää olla ns parempiosainen kuka missäkin asiassa.

Varsinkin täällä pääkaupunkiseudulla ja varmasti
        muillakin suuremmilla paikoilla ihmiset on jotenkin
        kovempia ja sanoisinko kireimpiä.
        En tietenkää voi yleistää, mutta pääsääntöisesti
        näin kuitenkin.

• -tiina
        Sinä pystyt kirjoitti:

auttamaan yksittäistä ihmistä, näin tekee myös moni muu, mutta jos tulee suuri katastrofi, joka koskettaa kymmeniä, satoja jopa tuhansia ihmisiä, niin siihen tarvitaan organisaatio, joka voi koordinoida aina oikeanlaista apua. Kyllä kirkko on tässä mielestäni onnistunut ja tehnyt sen varsin nöyrällä asenteella.

mutta ikäväkyllä mun mielestä tää organisaatio on yliarvostettu ei millään pahalla lääkärit mitenkään sairaanhoitajat omaiset ystävät kaikki nämä yhdessä auttavat mutta sen jälkeen jos ei näitä ole niin voisin varmaan minäkin turvata kirkkoon mutta olen pitänyt sitä jostain syystä viimeisenä oljenkortena ja eikös sellainen tarvitse jokaisella olla kaikilla meillä on omat mielipiteemme ja niitä kunnioitan ainakin minä.

• -tiina
        Sinimarjanen kirjoitti:

Varsinkin täällä pääkaupunkiseudulla ja varmasti
        muillakin suuremmilla paikoilla ihmiset on jotenkin
        kovempia ja sanoisinko kireimpiä.
        En tietenkää voi yleistää, mutta pääsääntöisesti
        näin kuitenkin.

kovuutta ja kireyttä löytyy varmaan joka paikasta ja teatteria esitetään just sitä mitä toiset haluaa sun olevan.

• Sinimarjanen
        -tiina kirjoitti:

kovuutta ja kireyttä löytyy varmaan joka paikasta ja teatteria esitetään just sitä mitä toiset haluaa sun olevan.

maaseudulla on ihmiset erilaisempia.
        Turha kireys on poissa suurimmalta osalta.
        Näin olen omalla kohdallani kokenut.

• -tiina
        Sinimarjanen kirjoitti:

maaseudulla on ihmiset erilaisempia.
        Turha kireys on poissa suurimmalta osalta.
        Näin olen omalla kohdallani kokenut.

mutta niin se on mullekkin menny veriin että kaikki menee hyvin jos on kaikkien kanssa samaa mieltä että joskus tunnen huonoa omaatuntoa että täällä kirjottaessa oon suurimmaks osaks eri mieltä ihmisten kanssa ja uskallan sanoakkin sen ja ekana ajattelen taas sitä mitä muut ajattelee ja saattaa monet ajatellakkin että mää heitän vaan läppää vaikka jokainen sana jonka kirjoitan myös tarkoitan paitsi tietysti jossain ketjussa jossa kukaan ei tarkoita mitään mutta osaan myös arvostaa toisten mielipiteitä vaikka se ei aina välttämättä tunnu siltä.

• Sinimarjanen
        -tiina kirjoitti:

mutta niin se on mullekkin menny veriin että kaikki menee hyvin jos on kaikkien kanssa samaa mieltä että joskus tunnen huonoa omaatuntoa että täällä kirjottaessa oon suurimmaks osaks eri mieltä ihmisten kanssa ja uskallan sanoakkin sen ja ekana ajattelen taas sitä mitä muut ajattelee ja saattaa monet ajatellakkin että mää heitän vaan läppää vaikka jokainen sana jonka kirjoitan myös tarkoitan paitsi tietysti jossain ketjussa jossa kukaan ei tarkoita mitään mutta osaan myös arvostaa toisten mielipiteitä vaikka se ei aina välttämättä tunnu siltä.

voi aina ilmaista, vaikka samaa mieltä ei olisikaan.
        Keskusteluahan siitä vain syntyy.
        Eikä siinä ketään loukkaa.
        Arvostan myös monia kirjoituksia ja aiheita,
        vaikka itse en aina kaikkiin kommentoikkaan.
        Useinkin enemmän lueskelen, jos aikaa on.

• -tiina
        Sinimarjanen kirjoitti:

voi aina ilmaista, vaikka samaa mieltä ei olisikaan.
        Keskusteluahan siitä vain syntyy.
        Eikä siinä ketään loukkaa.
        Arvostan myös monia kirjoituksia ja aiheita,
        vaikka itse en aina kaikkiin kommentoikkaan.
        Useinkin enemmän lueskelen, jos aikaa on.

tässä kirjoitellessa että ne töksäytykset joita ensin sain vaikka kirjoitin mitä on loppuneet hyvä niin koska se mun mielestä vie liikaa energiaa aina töksäyttää takaisin vaikka täällä ollaan suuremmaks osaks kasvottomia mutta kun aina kirjoittaa samalla nimellä minä omallani niin saa vapaasti olla omaa mieltään useammin kun alussa.

• Sinimarjanen
        -tiina kirjoitti:

tässä kirjoitellessa että ne töksäytykset joita ensin sain vaikka kirjoitin mitä on loppuneet hyvä niin koska se mun mielestä vie liikaa energiaa aina töksäyttää takaisin vaikka täällä ollaan suuremmaks osaks kasvottomia mutta kun aina kirjoittaa samalla nimellä minä omallani niin saa vapaasti olla omaa mieltään useammin kun alussa.

Niistä vain herkästi pahoittaa mielensä, jos kovin
        kovasti loukataan.
        Itselläkkin tietysti vielä siitä on kiinni,
        minkälainen oma olotila on.
        Joskus on herkempi ja toiste en taas noteeraa
        mitenkään.

• -tiina
        Sinimarjanen kirjoitti:

Niistä vain herkästi pahoittaa mielensä, jos kovin
        kovasti loukataan.
        Itselläkkin tietysti vielä siitä on kiinni,
        minkälainen oma olotila on.
        Joskus on herkempi ja toiste en taas noteeraa
        mitenkään.

pitäis pyrkiä siihen ettei noteeraa mitenkään mihinkään loukkaukseen koska ne loukkaajat on yleensä vaan joku nimimerkki sitä ja tätä oon huomannu että nää ihmiset jotka kirjoittaa omana itsenään eivät edes kommentoi sellaisiin asioihin mihin ehkä tuntevat olevansa niin eri mieltä eivätkä halua loukata ketään se on mun mielestä fiksua enkä usko kovin väärässä olevani.

• Sinimarjanen
        -tiina kirjoitti:

pitäis pyrkiä siihen ettei noteeraa mitenkään mihinkään loukkaukseen koska ne loukkaajat on yleensä vaan joku nimimerkki sitä ja tätä oon huomannu että nää ihmiset jotka kirjoittaa omana itsenään eivät edes kommentoi sellaisiin asioihin mihin ehkä tuntevat olevansa niin eri mieltä eivätkä halua loukata ketään se on mun mielestä fiksua enkä usko kovin väärässä olevani.

se näin olisikin, kun ei suuremmin asiaan
        kommentoisi.

• -tiina
        Sinimarjanen kirjoitti:

se näin olisikin, kun ei suuremmin asiaan
        kommentoisi.

ohjelmaa aamu sydämellä jotenkin niinkun liippaa läheltä mun kirkkokielteisyyteen.

• Sinimarjanen
        -tiina kirjoitti:

ohjelmaa aamu sydämellä jotenkin niinkun liippaa läheltä mun kirkkokielteisyyteen.

Lapsenlapset oli yökylässä, niin heidän kanssaan
        meni aika tarkoin.
        Olisi tullut yksi muukin juttu, joka olisi pitänyt katsoa,
        sain vasta myöhemmin siitä tietää.

• -tiina
        Sinimarjanen kirjoitti:

Lapsenlapset oli yökylässä, niin heidän kanssaan
        meni aika tarkoin.
        Olisi tullut yksi muukin juttu, joka olisi pitänyt katsoa,
        sain vasta myöhemmin siitä tietää.

lapsenlapset yökylässä ja onks niitä montakin tietysti on hyvä juttu että saa vanhemmat vapaata kun mummu hoitaa se on arvokasta vapaa-aikaa jaksavat arkee sit paremmin.

• Sinimarjanen
        -tiina kirjoitti:

lapsenlapset yökylässä ja onks niitä montakin tietysti on hyvä juttu että saa vanhemmat vapaata kun mummu hoitaa se on arvokasta vapaa-aikaa jaksavat arkee sit paremmin.

hyvin usein. Nyt yökylässä aina silloin tällöin.
        Tavataan muutaman kerran viikossa.
        Ovat joskus arki-iltanakin, aina tarvittaessa.
        Ihan kiva asia. Se on kuin hujaus kun ovat isoja.
        Siispä nyt nautin heistä. Kolme vesseliä, on
        pojan poikia.

• -tiina
        Sinimarjanen kirjoitti:

pojan poikia.

että ovat niin lähellä että voit tavata heitä muutamankin kerran viikossa kaikilla ei ole mahdollisuutta siihen jos välimatkat on pitkiä sit saattaa käydä niin että vieraannutaan puolin ja toisin ja sit on vaikee vanhempana enää saada sellaista yhteenkuuluvaisuuden tunnetta omalla tytölläni kävi näin isän puolen isovanhempien kanssa ne vielä eläisivät mutta yhteydenpito on tosi vaatimatonta.

• -tiina
        Sinimarjanen kirjoitti:

pojan poikia.

sinulle sinimarjanen tuolta makuuhuoneesta kuului kysymys moneltako laitetaan kello soittaan pitää varmaa lähtee nukuttaan armastaan tai saattaa kyllä olla että se nukahtaa ennen kun ehtin viereen joskus kadehdin noita hyviä unenlahjoja mutta me ollaankin tehty sopimus että se olen minä joka mietin työasioita jos tarvii ja nehän tuntuu olevan suurin syy valvomiseen mutta nekin unohtuu jos tarpeeks antaa itsensä väsyä.

• ja kirkko

Siinäpä taas yhdistelmä. Minä en ymmärrä mitä, tekemistä siinä on kirkolla. Minä olisi kyllä kokenut kamala loukkauksena ja tunkeutumisena, jos minulle olisi tultu kirkon puolesta antamaan "henkistä tukea", kun olen ollut ollut kriisitilanteessa.

Surusta pääsee aikanaan ja oppii hyväksymään tilanteen, mutta auttaako asioiden jatkuva vatvominen. Toisinaan tuntuu kuin ihmiset haluaisivat pitää kiinni surustaan ja hakea siten jotain erikoista elämäänsä.

Juutalaisuudesta en tiedä paljokaan, mutta heillä on kai jokin sääntö haudalla käymisestä, jolla autetaan uuden elämän alkuun. Isäni kävi pari kertaa äidin kuoleman jälkeen seurakunnan järjestämässä sururyhmässä ja totesi, että sillä konstilla ei suru lopu koskaan. Ryhmässä oli ollut nainen, jonka mies oli kuollut n. 20 vuotta sitten ja sitä kuolemaa vatvottiin kuin eilen olisi tapahtunut.

Eräs ystävä kävi miehensä haudalla joka päivä vuosien ajan. Kynttilä paloi aina ja kukkia riitti. Kotona vainajan kuvan vieressä myös paloi kynttilät jatkuvasti. Kuinka silloin voi päästä elämään uudelleen kiinni, jos jatkuvasti entinen on silmäin alla.

Liekö nyky ihminen jotenkin niin henkisesti heikko, että aina on saatava jotain apua. Kuolema on osa elämää ja se on jokaisen edessä.

• Sinimarjanen
        -tiina kirjoitti:

kun täyttä tuossa.
        On se ihan mukava asia kun lapsukaiset tässä
        äärellä ovat ja on ollut kiva seurata heitä
        ihan pienestä lähtien ja nyt koko ajan.

Minä illalla nukkumaan menin suht.aikaseen,
        kun pirteänä piti aamulla olla ja pääkoppa
        toimintakuntoinen.:)

• -tiina
        Sinimarjanen kirjoitti:

kun täyttä tuossa.
        On se ihan mukava asia kun lapsukaiset tässä
        äärellä ovat ja on ollut kiva seurata heitä
        ihan pienestä lähtien ja nyt koko ajan.

Minä illalla nukkumaan menin suht.aikaseen,
        kun pirteänä piti aamulla olla ja pääkoppa
        toimintakuntoinen.:)

nukkumaan mullon vielä tätä pitkää lomaa jäljellä tää viikko ja muutenkin sit kun työt alkaa toden teolla niin se on kuiteskin iltapainotteista aamulla siis saa nukkua pitkään iltatunnit kun on niitä kalliimpia niin kannattaa tehdä itse.

• Sinimarjanen
        -tiina kirjoitti:

kiva olla lomalla näin valoisana aikana.
        Tekemistä olisi, minulla ainakin, kotonakin.
        Yleensä olen lomat aina pois kotoa, niin
        puuhaa kyllä olisi. Arkisin en paljon kerkiä,
        enkä oikein jaksakkaan.

• -tiina
        Sinimarjanen kirjoitti:

kiva olla lomalla näin valoisana aikana.
        Tekemistä olisi, minulla ainakin, kotonakin.
        Yleensä olen lomat aina pois kotoa, niin
        puuhaa kyllä olisi. Arkisin en paljon kerkiä,
        enkä oikein jaksakkaan.

lenkkeilyyn sopiva lämpötila ja luonnon puolesta joka päivä erillaista ja kerrankin osu kohdalleen sen mun ystävän puolesta joka toipuu siitä leikkauksesta tänäänkin käytiin lenkillä kaks kertaa ja se varas mut keskiviikko ja torstai illoiks kun sen mies lähtee työmatkalle mulle se tekee ajoa joka päivä sata kilsaa mutta oon siellä monta tuntia ja siellä ollaan lähellä kaupunkia voidaan käydä välillä kaupoilla ja kirppareilla.

• Sinimarjanen
        -tiina kirjoitti:

paikalleen kerkiä jäämään. Ohjelmaa tuntuu
        olevan riittävästi. Ihan kivahan sitä välillä
        on tsoppailla.
        Minä ajattelin, että jos olisin esim. sapattivapaalla,
        johon ei kuitenkaan ole koskaan
        mahdollisuutta, mutta jos olisin, niin olisin
        varmasti näin kevät aikaan kotimökillä.
        Muistan aina lapsuudesta kevät aikoja, miten
        kiva olikaan seurata luontoa ja kesän tuloa,
        kevät ja alku kesä oli sitä ihan parasta aikaa.

• -tiina
        Sinimarjanen kirjoitti:

paikalleen kerkiä jäämään. Ohjelmaa tuntuu
        olevan riittävästi. Ihan kivahan sitä välillä
        on tsoppailla.
        Minä ajattelin, että jos olisin esim. sapattivapaalla,
        johon ei kuitenkaan ole koskaan
        mahdollisuutta, mutta jos olisin, niin olisin
        varmasti näin kevät aikaan kotimökillä.
        Muistan aina lapsuudesta kevät aikoja, miten
        kiva olikaan seurata luontoa ja kesän tuloa,
        kevät ja alku kesä oli sitä ihan parasta aikaa.

joskus kadehtii niitä ihmisiä jotka jää sapattivapaalle ihan oikeesti voivat jäädä mulla on aina kuiteskin nää vastuut vaikka kuinka olen mukamas lomalla joskus olis ihan kiva jäädä pois töistä ja jättää kaikki sinne työpaikalle mut sit pitäs vaihtaa työnantajaa eikä olla oma työnantajansa ja se sapattivapaa on kyllä taloudellisesti mahdotonta niin mulle kun monelle muullekkin tää aika on kyllä täällä maalla mukavaa toisin kun pimee hiljanen syksy vaikka olen myös syksy ihminen.

• Sinimarjanen
        -tiina kirjoitti:

kuten näillä vuodenajoillakin. Mietinkin noita
        vuodenaikoja taas kertaalleen, mikä parasta olisi.
        ..On se "meille" vain suuri rikkaus nämä erilaiset
        vuodenajat.

• -tiina
        Sinimarjanen kirjoitti:

kuten näillä vuodenajoillakin. Mietinkin noita
        vuodenaikoja taas kertaalleen, mikä parasta olisi.
        ..On se "meille" vain suuri rikkaus nämä erilaiset
        vuodenajat.

mua alko just painostaan ihan hirveesti saattaapa olla että joutuu tästä yhtäkkiä painuun pehkuihin että jaksaa taas aamulla aloittaa kahdessa viikossa kesäksi kuntoon kamppanjan.

• Sinimarjanen
        -tiina kirjoitti:

täytyy kohta nukkumaan lähteä.
        Aika hiljaista täällä on.

• -tiina
        Sinimarjanen kirjoitti:

täytyy kohta nukkumaan lähteä.
        Aika hiljaista täällä on.

taas yhtä ärsytti mun kirjoitustyyli ei ois silläkään ollu muuten mitään kirjoittamista öitä ja palataan taas aiheisiin.

• Sinimarjanen
        -tiina kirjoitti:

Sinulle myös. Näkyillään taas kirjoittamassa.:)

• Otto-Vaan

Vähäpätöisen elämäni olen kuulunut kirkkoon.
      Joskus aikoinaan monjaita kertoja käväisi mielessä
      eroaminen.Niin kai se sitten meni nyhjäämiseksi sekin aikomus.

Eikä tässä ole kirkkoakaan vastaan mitään hampaankolossa.
      Antaahan sekin laitos leivän monelle "virkailijalle"
      Joskus aikoinaan osittain jopa minullekkin.
      Monta työlistaa kuittailivat.Sekä monta hyvää
      tuttavuutta on muistissa niiltä ajoilta.
      Tänäkin päivän televisioidun kirkontoimituksen
      oli pitänyt perhetuttu pastori.
      Kyllä minä olisin sen kärsinyt kattoa, jos olisin vain etukäteen tiennyt.
      Kyllä minä nään tarpeellisena lasten,nuorten
      ja varsinkin vanhusten hyväksi kirkon tekemän työn.

• -tiina

jääräpäinen vanhoillisuus naispappeus homoliitot tässä kaksi esimerkkiä joita kirkossa suurin osa vastustaa pienet ovat mun ärsytykseni ja jonkun mielestä ehkä turhat mutta en voi mitään sit kun ne muuttuu voi muuttua munkin mielipide ja voin taas vaikka liittyäkkin kirkkoon.

• Otto-Vaan
        -tiina kirjoitti:

jääräpäinen vanhoillisuus naispappeus homoliitot tässä kaksi esimerkkiä joita kirkossa suurin osa vastustaa pienet ovat mun ärsytykseni ja jonkun mielestä ehkä turhat mutta en voi mitään sit kun ne muuttuu voi muuttua munkin mielipide ja voin taas vaikka liittyäkkin kirkkoon.

Ehkä sittenkin jostakin hampaan kolosta pientä nöyhtää löytyisi.:)

• -tiina
        Otto-Vaan kirjoitti:

ainaskin multa eikä löydy niin terävää tikkua jolla vois putsata enkä osaa käyttää hammaslankaa ainakaan tähän.

• w-g
        Otto-Vaan kirjoitti:

tuntuu, että kuulumalla kirkkoon voi sen epäkohtiinkin, ehkä, vaikuttaa.

Mikäänhän täällä maanpäällä ei ole lähelläkään täydellistä.
        Kirkonkin on monesti luovittava monien asioiden keskellä, ja aina kaikessa tuskin voi olla jokaisen mieleen.

• -tiina
        w-g kirjoitti:

Kirkonkin on monesti luovittava monien asioiden keskellä, ja aina kaikessa tuskin voi olla jokaisen mieleen.

että kuuluu mihin tahansa niin ei voi vaikuttaa koska joka paikassa on porukka joka päättää tai sanotaanko että yks ihminen joka päättää ja toiset on samaa mieltä eikä siinä auta jos yks on eri mieltä kun muut ei uskalla olla eri mieltä tätähän tää paljolti on eikä kirkon tarvi olla mun mieleen koska valtaosan mieleen sen on ja moni sitä tarvitsee oon vaan sattunu oleen niin onnellisessa asemassa että olen saanut avun muualta.

• w-g
        -tiina kirjoitti:

että kuuluu mihin tahansa niin ei voi vaikuttaa koska joka paikassa on porukka joka päättää tai sanotaanko että yks ihminen joka päättää ja toiset on samaa mieltä eikä siinä auta jos yks on eri mieltä kun muut ei uskalla olla eri mieltä tätähän tää paljolti on eikä kirkon tarvi olla mun mieleen koska valtaosan mieleen sen on ja moni sitä tarvitsee oon vaan sattunu oleen niin onnellisessa asemassa että olen saanut avun muualta.

pitkälti noinkin, tekodemokratiaa, kuin muissakin yhteiskunnan asioissa.

Muutenkin kirkkoon kuuluminen tai kuulumattomuus on yksi ihmisen henkilökohtaisimmista asioista.
        Minulla on monia ystäviä, jotka eivät kuulu kirkkoon, eikä se tosiaan tee heistä pahempia eikä parempia ihmisiä.

• Otto-Vaan
        w-g kirjoitti:

Vanhasta muuttunut.Niissä seurakunnissa missä
        jouduin kiertelemään.Enemmän kun tutustui, niin sitä
        enempi sai ihmetellä sitä hierrarkista touhua.
        Kovin räjähdys altista touhua joissakin paikoissa tuntui olevan.
        Tuli taas kerran mieleen juttu kun kerran
        keskusteltiin erään ison seurakunnan rakennusmestarien kanssa.
        Toinen oli vasta taloon tullut ja kysäisi vanhemmalta kolleegaltaan.
        -Onkohan täällä kaikki uskovaisia ?
        -Yks on ja yhtä eppäillään.
        Siinä oli vastaus taloon tulleelle ja virastossa
        oli n.200 "virkailijaa"

Olen minäkin kirkolla käydessäni ollut ainakin osittain urani huipulla.

Kellotornin katolla ja aivan ylhäällä ristin juurella.:))

• -tiina
        w-g kirjoitti:

pitkälti noinkin, tekodemokratiaa, kuin muissakin yhteiskunnan asioissa.

Muutenkin kirkkoon kuuluminen tai kuulumattomuus on yksi ihmisen henkilökohtaisimmista asioista.
        Minulla on monia ystäviä, jotka eivät kuulu kirkkoon, eikä se tosiaan tee heistä pahempia eikä parempia ihmisiä.

on paljon ystäviä ja sukulaisia ja jopa oma perhe kaikki kuuluu kirkkoon ja saavat kuuluakkin musta vaan tuntuu nyt tältä ettei kirkolla oo mulle mitään annettavaa eikä mulla kirkolle tai sanon väärin laulanhan kirkkokuorossa laulun ilosta.

• w-g
        Otto-Vaan kirjoitti:

Vanhasta muuttunut.Niissä seurakunnissa missä
        jouduin kiertelemään.Enemmän kun tutustui, niin sitä
        enempi sai ihmetellä sitä hierrarkista touhua.
        Kovin räjähdys altista touhua joissakin paikoissa tuntui olevan.
        Tuli taas kerran mieleen juttu kun kerran
        keskusteltiin erään ison seurakunnan rakennusmestarien kanssa.
        Toinen oli vasta taloon tullut ja kysäisi vanhemmalta kolleegaltaan.
        -Onkohan täällä kaikki uskovaisia ?
        -Yks on ja yhtä eppäillään.
        Siinä oli vastaus taloon tulleelle ja virastossa
        oli n.200 "virkailijaa"

Olen minäkin kirkolla käydessäni ollut ainakin osittain urani huipulla.

Kellotornin katolla ja aivan ylhäällä ristin juurella.:))

Paljonhan puhutaan vaikkapa tunkkaisesta ilmapiiristä, mitä paljon kirkonkin sisällä on.
        Naispappeus, ja moni muu asia aiheuttaa skismaa.

Silti, edes se, että niistä uskalletaan puhua ääneen on jo pieni askel eteenpäin.

• w-g
        -tiina kirjoitti:

on paljon ystäviä ja sukulaisia ja jopa oma perhe kaikki kuuluu kirkkoon ja saavat kuuluakkin musta vaan tuntuu nyt tältä ettei kirkolla oo mulle mitään annettavaa eikä mulla kirkolle tai sanon väärin laulanhan kirkkokuorossa laulun ilosta.

miettineen asian tasan tarkkaan kohdallasi.
        Itseä joskus ihmetyttää, kun ainoaksi kirkostaeron syyksi sanotaan verot, mutta sekään ei kyllä minulle kuulu vähääkään.

• -tiina
        w-g kirjoitti:

Paljonhan puhutaan vaikkapa tunkkaisesta ilmapiiristä, mitä paljon kirkonkin sisällä on.
        Naispappeus, ja moni muu asia aiheuttaa skismaa.

Silti, edes se, että niistä uskalletaan puhua ääneen on jo pieni askel eteenpäin.

pystyä vitsaileen muuten tää elämä käy liian tosikkomaiseksi mutta pakkaa nää kirkolliset jutut sellaisia että monelle on iso kynnys heittää niistä läppää.

• w-g
        -tiina kirjoitti:

pystyä vitsaileen muuten tää elämä käy liian tosikkomaiseksi mutta pakkaa nää kirkolliset jutut sellaisia että monelle on iso kynnys heittää niistä läppää.

huumoria, vieläpä mustintakin sellaista.
        Nauru pitää tiellä, niin miehen, kuin naisenkin.

• -tiina
        w-g kirjoitti:

miettineen asian tasan tarkkaan kohdallasi.
        Itseä joskus ihmetyttää, kun ainoaksi kirkostaeron syyksi sanotaan verot, mutta sekään ei kyllä minulle kuulu vähääkään.

verot ei vaikuttanu mun päätökseen mitenkään ja aina olen valmis antamaan kirkossa kolehtiinkin rahaa vaikkas kuinka paljon kunhan se vaan menee suomeen muuten kyllä mielelläni tuen enemmän suomalaista sairaanhoitoa syöpätutkimusta ja syövän hoitoon liityvää sairaanhoito on lähempänä mun sydäntä siihen me voidaan vaikuttaa mutta toi hengellinen homma pitäis olla hanskassa ilman rahaakin jos siellä joku on jonka ympärille kirkko on rakennettu.

• -tiina
        w-g kirjoitti:

on munkin mieleen ja onneks mun perhe ja paras ystävä ovat samaa mieltä se piristää myös sillon kun tuntuu että kaikki menee päin persettä niin koti työ kun terveys sektorilla.

• w-g
        -tiina kirjoitti:

on munkin mieleen ja onneks mun perhe ja paras ystävä ovat samaa mieltä se piristää myös sillon kun tuntuu että kaikki menee päin persettä niin koti työ kun terveys sektorilla.

puhut kuin mun suulla. :)

Nyt alkaa olla aika panna pillit pussiin, ja kaatua sänkyyn.
        Kiitos puheista, puhutaan taas kun tavataan, Hyvät Yöt!

• Otto-Vaan
        w-g kirjoitti:

Kuulikin paljon erikoisia vitsejä ja tosi juttujakin.
        Äkkinäistä arkaa joskus hirvitti, ennen kuin tottui
        hautausmaa ja pappi tarinoihin.

• -tiina
        w-g kirjoitti:

puhut kuin mun suulla. :)

Nyt alkaa olla aika panna pillit pussiin, ja kaatua sänkyyn.
        Kiitos puheista, puhutaan taas kun tavataan, Hyvät Yöt!

jatketaan toisen kerran.

• w-g
        Otto-Vaan kirjoitti:

Kuulikin paljon erikoisia vitsejä ja tosi juttujakin.
        Äkkinäistä arkaa joskus hirvitti, ennen kuin tottui
        hautausmaa ja pappi tarinoihin.

joissa jaksaakseen huumori lienee parhaita selviytymiskeinoja, aiheuttaen vähiten sivuvaikutuksia, kunhan osaa harjoittaa sopivasti.

Kaikessa muussakin helpottaa.

• liian henkilökohtaisia kysy...

Kuulun, mutta sillä ei ole mitään tekemistä elämäni kanssa.

Sama mulle, sillä Jumalani olen itse löytänyt ja en tarvitse mitään seurakunttaa siihen kun rukoilen ja keskustelen IsäJumalan kanssa.

Rahaa ei lahkot minulta saa, ja kirkko vie omansa, olkoon ei se minua häikkää!
      Ihan tyttärentakia olkoon näin.

Menee sitä rahaa turhempaankin!:))))

Ketjusta on poistettu 8 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Suuri tulipalo

Missä mikä palaa?
      Kiuruvesi
      16
      3401
    2. Muistatko vielä viime kesän "sutinat"?

Kohtalo vai mikä lie järjesti, että törmäiltii jatkuvasti toisiimme. Ihan uskomatonta, koska eihän me mitään ikinä sovit
      Ikävä
      20
      2156
    3. En tullut, koska käytit päätäsi.

Ja koska ihmiset pilaavat sillä mahdollisuudet, kaikki mikä toimii vaatii oman lähestymistapani. Kun levittää punaisia m
      Ikävä
      32
      1905
    4. Mies! Lupaatko

enskerral kertoo mis mennään..? :D <3
      Ikävä
      18
      1871
    5. Yksi "sometähti" vähemmän

Ei tunnu missään.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      82
      1798
    6. Tuliko ikävä

Vai miksi laitoit viestin? Soittamalla voisi saada kiinni. Mutta et sä uskalla
      Ikävä
      26
      1582
    7. Saitko ne viestit

Silloin viime kuussa? Vai etkö lukemut niitä.
      Ikävä
      29
      1430
    8. Miten lasketaan?

Ompa ollut valtava ihmismassa taas Folkkaajia liikenteessä. Miten noin 2200 lipunostaneesta muodostuu 11000 kävijää?.
      Haapavesi
      9
      1394
    9. Kulta, sovitetaanko joku ilta avainta lukkoon?

Musta tuntuu että me ollaan pari. Olisi ihana saada asialle sinetöinti viemällä suhde päätyyn asti. ❤️ Rakastan sua ikui
      Ikävä
      36
      1387
    10. Hyvää Huomenta Rakas Neiti

Hyvää Huomenta Nainen🤗 Kaikkea hyvää toivon sinun päivääsi😘 Näin toivoo mies
      Ikävä
      11
      1324
    Aihe