Mikä puu lähtee kasvamaan pelkän oksan istuttamisella? Entä miten voin istuttaa tammen tai pihlajan?
puun istuttaminen
6
17553
Vastaukset
- Paula
Olen istuttanut oksasta hopeapajun. Otin oksan ja tökkäsin maahan. Kasteltu on runsaasti, ja hyvin kasvaa. Varmaan muutkin pajut lähtevät kasvamaan samalla tavalla.
Pihlajan ja tammen saa tietysti helpoiten kun menee metsään lapion kanssa ja ottaa pienen taimen. Jokamiehen oikeuksiin tällainen ei kuitenkaan kuulu, joten metsän omistajan lupa tarvitaan. Jos ei tunne ketään maanomistajaa eikä halua pölliä luvatta taimia niin pihlajaa voisi oksasta kokeilla alkuun. Nuori, mutta jo vähän puutunut oksa on hyvä, sitä voi pitää ensin vesiämpärissä. Pihlaja kasvaa nopeasti.
Mutta tammen kasvatus on hidasta puuhaa. Kerran kasvatin tammen terhosta, ensin kukapurkkiin, sitten siirsin ulos, ja kyllä se kasvaa vieläkin. Monta vuotta vanha jo, ja jo n. metrin korkuinen :-)- pera
Terijoen salava lähtee myös pelkästä oksasta, joko juurruttamalla tai jopa suoraan oksa maahan. Ja kasvaa nopeasti.
- Herukka
Tuijan saa lähtemään oksasta. Täytyy vaan laittaa aika pitkälti maan alle vartta, pinnalle ei kovinkaan pitkästi. Ja kastella kovasti. Itselläni on tälläin juurrutettu alku. Oksa otettu korkeasta n.5 metrisestä Tuijasta.
Ei sitä laitettu mihinkään "hyvään" maaperään, eli ei lisäilty mitään multia jne. Eipä se sitten kovin korkeaksi ole kerinnytkään, vaikka on kasvanut jo ainakin 10 vuotta. Silti se kasvaa aina hivenen ja on pirteä. Kolme vuotta sitten siirsinkin sen.- poltinkarva
Oksasta kasvaneesta tuijasta ei oikein tule normaalin muotoista tuijaa.
- Puutarhuri444
Lehtipuut lähtevät hyvin oksasta. Oksat laitetaan ennen istutusta ämpäriin jossa on pajun oksan pätkiä. Pajunoksat liottavat hormonia joka saa muidenkin lehtipuiden oksat kasvattamaan "juuria". Sitten kun oksiin ilmestyy juurimaista kasvustoa istutetaan syvälle rautakangella tehtyyn kuoppaan.
- Anonyymi
Lehtipuut lähtevät hyvin oksasta. Oksat laitetaan ennen istutusta ämpäriin jossa on pajun oksan pätkiä. Pajunoksat liottavat hormonia joka saa muidenkin lehtipuiden oksat kasvattamaan "juuria". Sitten kun oksiin ilmestyy juurimaista kasvustoa istutetaan syvälle rautakangella tehtyyn kuoppaan.
Mihin aikaan vuodesta ko. prosessi kannattaa tehdä? Kevät/syksy?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 911107
Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun
...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa110891- 125886
"Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut
Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten278675- 76648
Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä
Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait74609Lienee aika luopua siitä kaikesta
mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j64572Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:
Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap54546Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen
Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist38510- 72483