Turnetten

syndrooma..

sivustolla vieraillessa vahvistuu kokoajan epäilys että meidän esimurkulla on taatusti tämä.Pienestä pitäen lapsi on ollut aistien suhteen hyvin herkkä.

Tuntoaisti ja hajuaisti on aivan omaa luokkaansa.Ja aina kaikkea nuuhkimassa.Ajoittain ollut silmien räpyttelyä ja jotain maneeria.Esim kasvojen pyyhkäilyä.

Koulu ja kaverisuhteet hyvällä mallilla. Neuvolassa aikoinaan ja koululääkärillä ei mitään negatiivistä sanottavaa lapsesta.Puhuivat aisti ja hermostoherkkyydestä kun joskus tuli noista persoonallisistä piirteistä puhetta.Mutta ei huolta.

Energiseksi ikiliikkujaksi sanoo opettajakin.Nyt on alkanut esiintyä sellasta ääntelyä,rykimistä ja vingahtelua.Me ei olla kiinnitetty siihen mitenkään huomiota koska näitä persoonallisia piirteitä näyttää tulevan ja menevän niinku se silmien räpyttelykin.Aina hetkeksi jää päälle ja sit "unohtuu"

Tuo turnette alko itteeni kiinnostaa myös koska minä olen ollu lapsena just samanlainen silmien räpsyttelijä ja niiskuttelija.Perinnöllinen alttius ?

Kertokaa mielipiteitänne näistä ajatuksistani.

5

1369

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tarkoititko

      Touretten oireyhtymää??

      • touretten

        oireyhtymää tarkoitin.


    • oireilee monella

      eri tavalla, joista nuo mainitsemasi mm silmien räpyttely on yksi yleisimpiä.
      Meillä tuntuu kulkevan suvussa, 3 serkusta joista minä yksi, joilla tourette. kaikilla oireilee erilailla silti kätännössä: yksi oli lapsena simien räpyttelijä,toisen oireet olivat jatkuva käsien vääntely ja sanojen pakonomainen toistaminen, minulla monotonisia liikkeittä ja nykimistä raajoissa, melko pieniä ja huomaamattomia tic oireita jotka eivät sinällää häiritse ketään, ellei niitä jää oikein seuraamaan. Minulla tourette liittyy aspergeriin, muilla serkuilla ei ole todettu varsinaisesti muuta ja ne ovat aikuisuuteen mennessä heiltä ne muutkin oireet kadonneet pikkuhiljaa, Minä ole siinä poikkeus koska on tuo asperger lisänä,jokas puolestaan ruokii sitä tourettea

      • erottaa

        Mikä erottaa toureten ja tic oireet? Pojalla todettu nuo tic oireet, jotka huomattavasti kyllä vähentyneet kun koulukiusaus loppui...


      • Per Aspera
        erottaa kirjoitti:

        Mikä erottaa toureten ja tic oireet? Pojalla todettu nuo tic oireet, jotka huomattavasti kyllä vähentyneet kun koulukiusaus loppui...

        Touretteen liittyy sanojen toistamista (kaikupuhetta, tahatonta ääneen lukemista/ajattelua jne). Tic-oireet (silloin kun ylipäänsä liittyvät ääneen)ovat enemmänkin rykimistä, ynähtelyä jne merkityksetöntä ääntelyä. Tourettessa on yleensä molempia ja lisäksi erilaisia pakkoliikkeitä, pakonomaista tarvetta nousta seisomaan, tarttua kiinni johonkin, pyöriä jne. Yleensäkin tic-oireet näyttävät tahattomammilta ja tourette-oireet tarkoituksellisemmilta ja monimutkaisemmilta liikkeiltä tai ääntelyiltä, vaikka molemmat ovat ihan yhtä automaattisia.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 170
      4953
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      127
      4495
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      26
      2891
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      29
      1928
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      23
      1784
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1709
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1700
    8. Hermo mennyt sotealueeseen?

      Nyt hammaslääkäriaika peruttiin neljännen kerran. Perumiset alkoi tammikuussa. Nyt uusi aika elokuulle!????
      70 plus
      108
      1696
    9. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      30
      1613
    10. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1551
    Aihe